Egyre elterjedtebbé válnak a zárt égésterű kazánok körében a kondenzációs elven működő berendezések, ami számos kérdést vet fel egyrészről a 100% feletti hatásfokról, másrészről a hozzá tartozó legoptimálisabb rendszer tervezéséről, kiépítéséről, beállításáról…
Ezúton megkérek minden látogatót, hogy kerüljék a direkt vagy indirekt reklámozást – különös tekintettel gondolok itt forgalmazókra, kivitelezőkre.
Összegyűjtöttük a leghasznosabb információkat egy kondis oldalon. http://statisztikus.hu/kondis/
Szakember? Ezt hogy érted? Láttam én, hogy mit veszek, DE:
Anno sürgetett az idő (válás, a régi keco eladva, elfelezve,
a két fiam nálam maradt, volt 1 hónapom a részleges felújításra, és a költözésre, valamint árérzékeny voltam... és ezt vettem meg)
Anno a pénzemért csak ez maradt Pécelen, maga a hely jó, csendes, minden közel,és 'járt ' hozzá egy 400 4szögöles telek,ásott kút, tucat gyümölcsfa, melléképület, garázs, tehát 'csak' az épület egy romhalmaz, amúgy minden jó.
Brutál munka van már benne, bej.ajtó, fél nyílászárópark csere, teljes fűtésfelújítás, hőszigetelés, elektromos felújítás,festés kívül-belül, terasz fedése, stb.stb, lóvé csak az anyagra kellett, mindent megcsinálok én magam.
De alapot, és aljzatszigetelést nem tudok csinálni alá, ez a legnagyobb gond, vizesedik minden fal alulról.
Teljesen igazad van, ezt hőtechnikailag jobbá tenni horror öszeg lenne,
ráadásul a tető a zsindely alatt 6 milliméteres osb.
Nem elírtam, hat mm. Olyan, mint a hullámzó Balaton,nem tudom, meddig tart ki, nem tudom, miért csinált az előző tulaj ilyen iszonyatos gányolást mindenhol.
Sziasztok, a conradnál van egy radiátorra való időzíthető termosztát, megéri ilyenbe beruházni? Van ilyenetek? Bár a többi ilyenhez képest olcsóbb, de a 6 ezer ft + esetleges adapterek miatt még gondolkodom.
A házban padlófűtés van inkább (ahol van padló és radiátor, ott a radiátorok le vannak zárva), a két hálóban + az irodában van radiátor, a hálóban kell éjjel a fűtés, az irodába gondoltam, hogy éjjelre lezárnám. A 3 radiátor közül 1 lezárása éjjelre eredményez érzékelhető fogyasztáscsökkenést (annyit, hogy belátható időn belül behozza az árát)? Most az előremenő és a visszamenője is minimumra van állítva a tekerőjével. A fogyasztáscsökkenésen túl egy jó hozadéka lenne, hogy előbb fűtené fel a hálóban lévő radiátorokat.
Csak az időszabályozás a lényeges, mivel a radiátorra szerelhető termosztát szerintem a hőleadó közelsége miatt nem tud pontosan szabályozni.
Alacsonyabb hőfokon "előfűtött" padló esetén, ha a kazán hőmérsékletét 29-30 fokra állítom, akkor a járólap felületi hőmérséklete már eléri a 22-24 fokot. A gond csak az, hogy az adott szobahőmérsékletet elérve a termosztát kikapcsol. A szoba hőmérséklete pedig órák múlva is tartja magát a 0,5 fokos határon belül, így a kazán nem kapcsol be, a padló hőmérséklete viszont ezalatt folyamatosan csökken.
Bizony ezen az épületen nincs már mit javítan. Talán annyit, hogy a födémre a 10 paplanra ráraksz még újabb 10 cm -t. Valamijavít, de alapvetően már nem változhat a fogyasztásod :
Nem nevezném tökéletes összelövésnek,ha a kazán 100x kapcsolgat naponta. Főként,ha valóban eleve tervezve lett a rendszer (nagy radiátorok). Majd a köv. szezonban "optimalizálodik" és hirtelen +-1 fokkal kézben tartja a házat,és spórol 20%-t :)
Nem mondd,h ezt nem látod...
21 C fok mindenképpen hideg a lábnak,kivéve ha mindenhol papucsolsz. (vagy eszkimó)
19,5 fok nagyon kevés,főleg pici gyereknek. Mi van fürdetéskor?
"mert iteráció helyett ezek a kazánok (heatronic3) közelítő integrállal számítják ki az előremenőt, amit kis hiszterézissel akarnak tartani."
Ejj, ezek a konstruktőrök,nem tudnak programozni... szégyenkezhetnek a Bosch mérnökei... :)
A tömegáram dolgok is... mindegy
na mindegy,téma zárva,topiktársak használják amit tudnak belőle. :)
Igyekszem úgy írni, ha már leír az ember valamit,gondoljon arra,h valaki készpénznek veszi,ezért fontos,h nem legyen se csúsztatás/ellentmondás,se utólagos korrekciók ,ne csak felszínes,általános infok legyenek,univerzális tanácsok,hanem a "helyi " adottságok/lehetőségek figyelembevételével megfogalmazott,egyértelmű információ. Szerintem.
Hátsó fal és a két oldalfal 10 centis drivit, a a födém a ház felében gyakorlatilag egy gipszkarton lap volt, rákerült 10 centis üveggyapot.
Az épület fele 1927-ben épült, alapja nincs, aljzatszigetelés nincs, a talajpára jön fel a falakon,
az előző tulaj hozzáépített 2 kisszobát, meg egy konyha-fürdőt,ez gyalázatos, kisméretű tégla hosszában rakva!! azaz 12 centis a fal, kátránypapír nincs a fal alatt, szívja fel a vizet.
Az egész alapterület 92 négyzetméter, a belmagasság 2,40-2,50 közötti.
Putriszerű, én többet nem költenék rá, dózerolni kéne, lóvé viszont nincs, ebben kell laknunk.
Kizárólag a többiek (és a mi) okulásunkra írok. :) Kb. úgy érzem,h nálad a fizika törvényei/az emberi érzékelés nem úgy müxik mint másnál.
Lehet, de nálam bevált! Komfortérzet, elektromosenergia- és gázfogyasztás szempontjából is.
Van egy házad padlófűtéssel,amit egy Bosch zsb14 14,2kW-os hajtasz,hydrováltóval+1 szivattyúval.Ez egy kitűnő kombó, jól kellene működnie.
Jól is működik, bár nem pont így, (2 körös, alul padló, felül alacsonyhőmérsékletű radiátorok 30C előremenőre tervezve -15C kinti hőmérsékletnél, +alul 2 radi a felső körre kötve) Néha csak padlókör volt/van használva.
Elmondásod szerint a házad 1 kWh a fűtésigénye at 5C, és emiatt a gondod az volt,h 100x kapcsolgatott a kazánod,mivel csak 3,7-re tud lemodulálni. Úgy oldottad meg, h 4-5 órákat fűtesz, 3-4 órás szünetekkel,úgy közben a lakás 0,5-1,0 C fokot (!)hűl/melegszik összesen. mindeközben a padlód 21(!) fokos,vagyis mezítláb fázós.Valamint éjszaka a padlón nem közlekedsz. (asszony/gyerek nem pisil iccaka?) Levitáció? :)
20-24C a padló (időjárás függvényében). A levegőhöz képest a padló általában melegebb, egyáltalán nem fázunk, de levitáció helyett, melegburkolaton közlekedünk éjjel a mosdóba :), merthogy sok helyen laminált padló van. (Igen alatta padlófűtés.) Ha ilyen padlóhőmérséklettel is elérem a számunkra megfelelő kb. 20,5C helyiséghőmérsékletet, minek lenne melegebb a padló ? Amúgy komfortérzet szempontjából ez a (nagyrészt sugárzó hővel elért) helyiséghőmérséklet megfelel kb.23C konvekciós (pl. radiátoros)fűtéssel elért helyiséghőmérsékletnek.
Ha kazán kapcsolgat:
-túl alacsony az előremenő és nincs ideje visszamodulálni. (kicsi a ΔT)
Min. re van véve szervizmenüből a kazánteljesítmény. Magasabb előremenővel kazánhatásfok jelentősen csökkenne, de akkor is kapcsolgatna, mert iteráció helyett ezek a kazánok (heatronic3) közelítő integrállal számítják ki az előremenőt, amit kis hiszterézissel akarnak tartani.
-túl kevés a hőelvétel,nem tud visszamodulálni: kicsi a hőleadó felület/lakás, a szivattyú alacsony fordulaton van. Fontos,h hamar el legyen víve a hő a kazántól, avagy érdemes megpróbálni a max. fokozatot,különben megfordulhat a hydrováltóban a víz.
A hőelvétel optimálisabb a "szakaszos" üzemmódnál, mert így nagyrészt a keverőszelep teljesen nyitva, s így a padlóköri tömegáram max. durván négyszerese (kb. 1600m3/óra) a kazánkörinek, ami minimumra van véve (kb. 400m3/óra). Prsze ha keverőszelep nincs teljesen nyitva ez változik, de többnyire nem fordul meg a kazánkör a hydrováltóban. (Korábban kazán szivattyúja max. fordulaton, de akkor is sok volt a kapcsolgatás, ráadásul magasabb előremenővel kisebb a hatásfok.)
Szvsz,aki ezt összerakta, nem lőtte össze a rendszert. 0,5- 1 fokkal variálva 3x5 órákat fűteni (15 órát megy a kazán,belső szivattyu,és a külső is) nem tűnik gazdaságosnak.
Szerintem tökéletesen összelőtte a lehetőségek figyelembevétele mellett. Sajnos ár/értékben nem találtam 2010 ben AlSi s (ehhez ragaszkodtam) kisebb teljesítményű, jobban lemoduláló kazánt, ha tehettem volna 6-8 kw ost vettem volna, ami 800W(!) ig le tud modulálni, ami kapható volt akkor is, de hazai engedélyek nélkül, Németországban kb. 1,5 millióért...
A tények makacs dolgok: mért áramfogyasztás utóbbi két évben "szakaszos" üzemben 30-40% al kevesebb, gázszámla 20% al kisebb, de ez utóbbi nem releváns, hiszen időjárás sem ugyanaz...
Engedd meg nekem,Egy kicsit a Te stílusodban : :)
A padlófűtés egyik „öröme” komfortos meleg. Ha van gyerek is,akkor illik a 24 fokos hidegburkolat,de akár a 26 is jó lehet,mert könnyen megfázhat bárki akinek a bőre tartósan érintkezik a felülettel,hiszen az emberi test 36 C fokos átlagosan. :)
Kinek mi a komfortos? Szomszédban radiátorokkal nagy gyerekekkel 25-27C, nálunk kicsi gyerekekkel nappal 20,5 hajnalra 19,5C és nem fázik meg senki :) Persze mint írtam gyerekszobában és a hálóban is melegburolat van padlófűtéssel...
Kedves Mackalac, véleményed szerint ez így nem igazán gazdaságos, komfortos, véleményem és tapasztalatom, valamint a pénztárcám szerint igen! Ha Te a 26 C padlóhőmérsékletet találod megfelelőnek állítsd annyira. elfogadom "ízlések és pofonok" különbözőek...
Maradok tisztelettel:
Condens
Ui.: Azt hiszem érveim elfogytak, így ezzel a témával kapcsolatban ezen aspektusból nem venném el a továbbiakban a helyet Fórumtársaktól.
Kizárólag a többiek (és a mi) okulásunkra írok. :) Kb. úgy érzem,h nálad a fizika törvényei/az emberi érzékelés nem úgy müxik mint másnál. Van egy házad padlófűtéssel,amit egy Bosch zsb14 14,2kW-os hajtasz,hydrováltóval+1 szivattyúval.Ez egy kitűnő kombó, jól kellene működnie.
Elmondásod szerint a házad 1 kWh a fűtésigénye at 5C, és emiatt a gondod az volt,h 100x kapcsolgatott a kazánod,mivel csak 3,7-re tud lemodulálni. Úgy oldottad meg, h 4-5 órákat fűtesz, 3-4 órás szünetekkel,úgy közben a lakás 0,5-1,0 C fokot (!)hűl/melegszik összesen. mindeközben a padlód 21(!) fokos,vagyis mezítláb fázós.Valamint éjszaka a padlón nem közlekedsz. (asszony/gyerek nem pisil iccaka?) Levitáció? :)
Ha kazán kapcsolgat:
-túl alacsony az előremenő és nincs ideje visszamodulálni. (kicsi a ΔT)
-túl kevés a hőelvétel,nem tud visszamodulálni: kicsi a hőleadó felület/lakás, a szivattyú alacsony fordulaton van. Fontos,h hamar el legyen víve a hő a kazántól, avagy érdemes megpróbálni a max. fokozatot,különben megfordulhat a hydrováltóban a víz.
Szvsz,aki ezt összerakta, nem lőtte össze a rendszert. 0,5- 1 fokkal variálva 3x5 órákat fűteni (15 órát megy a kazán,belső szivattyu,és a külső is) nem tűnik gazdaságosnak.
Engedd meg nekem,Egy kicsit a Te stílusodban : :)
A padlófűtés egyik „öröme” komfortos meleg. Ha van gyerek is,akkor illik a 24 fokos hidegburkolat,de akár a 26 is jó lehet,mert könnyen megfázhat bárki akinek a bőre tartósan érintkezik a felülettel,hiszen az emberi test 36 C fokos átlagosan. :)
Sokszor probléma a fűtésnél, többek közt Aristonnál is, hogy a "gyári" előre programozott fűtési görbék sokszor eltolással sem ideálisak, túl meredekek főleg padlófűtés esetén. Viszont egyedi talp- és végpont (ha lehet állítani), és a görbe alakjának (egyenes, konvex, konkáv) beállításával ez orvosolható. Ha a "görbeség" nem állítható, egy egyenes "görbe" a gyárinál magasabb talpponttal és alacsopnyabb végponttal jó megoldás lehet a hazai viszonyokat figyelembe véve.
-az aljzatszigetelésnek csak a faltól mért egy-másfél méteres sávja "hasznos szigetelés", ami akár lehet a házon kívül is(!), a többi akár el is maradhatna,
-ha a szigetelt padlószint a kinti szigetelt/szigeteletlen szintnél magasabban helyezkedik el és a kettő közti szintkülönbség kivülről szigetelt, az nagyban befolyásolja (pozitívan) a hőveszteség értékét az aljzatot illetően.
Miért nem tudsz 21C nél magasabb padlóhőmérsékletet elérni? Kevés a kazánteljesítmény? Kicsi a padlókör tömegárama? Többkörös rendszer hydrováltó nélkül?
Amúgy öröm az ürömben, hogy minél kisebb a padlófelszín hőmérséklete, annál egészségesebb! (Nyirokrendszer fent meleg/lent hideg alapján optimálisan müxik, ha azonban melegen állsz, ez felborul hat. Többek közt ezért is előírás a max 24-26C felületi hőmérséklet állandó tartózkodású helyiségekben, mint nappali, fördőben lehet magasabb, mert ott kevesebbet vagy, de max. 28C ha jól emlékszem. szálló portól viszont egyáltalán nem kell tartani, ez régen volt jellemző a 30-40C padlóhőmérsékletű szigeteletlen házakban.)
21 fok körüli felületi hőmérsékletet én is el tudok érni, de ez nem túl komfortos, főleg úgy, hogy nálam mindenhol hidegburkolat van. A kamrában (ahol ugye nincs fűtéscső) 17 fokos a padló hőmérséklete. Ahhoz képest a fűtött helyiségekben elért 4-5 fokkal magasabb hőmérséklet szerintem kevéske.
Az aljzatszigetelés sajnos csak 5 cm, és a lábazati is mindössze 3 cm. Ez nyilvánvalóan kevéske, a nyáron emiatt igyekszek majd spórolni egy szórt habos "szoknyára". Viszont a gyenge szigetelés ellenére könnyen felfűthető a ház, a visszatérő hőmérséklete pedig sajnos hamar eléri a kazánon beállított hőfokot.
Nálam sem a padló felszíne 21-24C, miont ahogy korábbi hozzászólásomban írtam, hanem a beton közepe! (Átlagoltam az előremenő pl. 26C és visszatérő 22C t, így kaptam 24C -t.) A palólap felszíne persze hidegebb, kb. 20-21C.
De jó lenne, ha nálam is 24 fokos padlón lehetne járkálni! Van itthon egy olcsó IR thermométerem, ami ugye nem a legpontosabb (+-1 fok), de az biztos, hogy 24 fokra nem melegszik fel a járólap. Pedig szándékosan hidegburkolatot rakattam az összes helyiségbe, pont a padlófűtés miatt. Érdekes, hogy a házat viszonylag gyorsan fel tudom fűteni, de a padló nem tud rendesen átmelegedni. A nappaliban és a közlekedőben most kb. 21 fokot mértem a padlón (itt 15 cm-re fektették a csöveket) , a fürdőszobában és a két kisszobában pedig 22 fokot (itt 7,5 cm a távolság). A termoszát pillanatnyilag 22,5 fokos szobahőmérsékletet mutat.
Van jó pár ellentmondás az írásodban,de nincs már lelkierőm...
Úgy látom,h nem tudtad megoldani a kazán kapcsolgatását csak ezzel a időzített módszerrel.
>Igen.
>Ellentmondás?
Ahh,úgyis alszik a topik ,még 1x nekiveselkedem azoknak,amíg nagyon szúrják a szemem.. :)
Sokszor felmerül a kérdés, hogy felületfűtésnél, ha nem állndó hőmérsékletet tartok, hanem hagyom kihűlni és utána felfűteni, hogyan alakul az energia felhasználás?
Véleményem szerint utóbbi eset az energiatakarékosabb..
Sokan azzal érvelnek, hogy a felfűtés jóval több energiát igényel, mint a "hőntartás". Ez igaz is,
(akkor most melyik is az energiatakarékosabb? :))
A szakaszos.
az 5 órás?
>Igen.
Összességében (energiamegmaradás törvénye!) adott épület adott hőmérséklet eléréséhez, akár folyamatos/akár szakaszos üzemű fűtésnél a bevitt energiamennyiség egyenlő.
akkor mit variálunk? :) napi 20 m3 gáz és mindig 22 fok van.. vagy mégsem? :) itt a lényeg: a rendszer miylen paraméterekkel képes a leghatékonyabban átkonvertálni az energiahordozókat...
>Szakaszos üzemben. (Napi 3 szori bekapcs.)
(Kazán teljesítmény minimumra visszavéve, reggel 7 kor kapcsol be, fél fokot melegszik 5-6 óra alatt, majd megint lekapcs... komfort érzet teljesen ok.)
fél fok? minek?
>Hogy összesen csak 3x kapcsoljon be naponta.
indul akkor sincs hideg... S így az előremenő 26-29C, a visszatérő 20-23C.)
csak és kizárólag falfűtésed van? nagyon alacsony értéke,nem lehet h magasabbal nem kapcsolgatna a kazán?
>Padlófűtés. Magasbbal is kapcsolgatna.
míg napközben a lassú felmelegedés okán ideális esetben folyamatosan üzemmel, délutánra, estére éri el a maxot.
(pont mire alvás jön? :))
>Igen, +1 fokot.
(Ez nappal/éjjel 0,5 1C (thermosztát) különbségnél nálam bevált, napi 3x i indulással, folyamatos min. teljesítménnyel.)
(Reggel 7h be, 12 ki, 15 be, 20 ki, 00 be, 03 ki. Kb: Reggel 19,5, 12h 20C, 15h 19,7C, 20h 20,5C, 00h 20C A padló 3-4 óra alatt nem hűlik ki teljesen, általában a belső hőmérséklete 21-24C.)
Most akkor folyamatos vagy felfűtéses verziót nyomod? szerintem a reggel 7-12 ig az 5 óra,ami inkább folyamatos fűtés mint szakaszos. nekem megy 2-3 órát a kazán és kész. néha még bekapcsol ha hideg van éjfélig.
>Naponta 3x kapcsol be.
a padlód hőfokát sem értem: 21 az kevés a lábnak,hideg. 24 az kellemes. a kihűlés nálam ami már nem kéynelmes.
>Éjjel nem állok a padlón :)
Szakaszos üzemnél "grátisz" megtakarítást jelent a szivattyúk (és a kazán) kikapcsolt állapota a "lehűlés" szakaszában, áramfogyasztás tekintetében.
moduláció? csináltál konkrét méréseket?
(Igen. A kvázi folyamatos üzemhez képest az áramfogyasztás kb. 30-40% al kisebb lett. Nem beszélve a sok-sok kapcsolgatás nem kimondottan hasznos voltáról. Zsb14, hydrováltó 2 db alpha2)
hydrováltóval nehéz elrontani,miert kapcsolgataott ki-be 100x?
>Mert hőigény (5Cnél) kb. 1kwh, kazán min. telj. 3,4kwh.
Én arra törexem,h maximális komfort legyen,ésszerű költséggel. Vagyis 3-4óra alatt melegszik fel a padlófűtés= nem hagyom kihűlni. Nem engedem a lakás 20 fok alá esni(nappal,éjszaka) ,így a komfort 22 fok hamar elérhető.
Akkor egyetértünk. A sok kísérletezést nálam a napi 100 fölötti kazánkapcsolgatás indokolta. Az más kérdés, hogy így"szakaszos üzemben" a gázfogyasztás is csökkent.
a lényegi fogyasztáscsökkenés a ki-be kapcs. elmaradásából származik.
>Egyrészt. Másrészt a magasabb kazán-hatásfokból és az árammegtakarításból.
Köszönöm, hogy elolvastad :)
máskor,tömören,lényegretörően.. :)
>Igyekeztem... :)
További kellemes napot kívánok:
Condens
Ui.: Szívesen veszem a további hozzászólásokat is, de már majdnem kitárgyaltuk ezt a témát egészében. Bízzuk a kedves fórumtársakra a végső konklúziót, vonja le mindenki a tanulságot szája íze szerint, folyamatosan vagy szakaszosan üzemelteti kondenzációs kazánját padlófűtés esetén!