én pl a 74-es troli vezetőket csodálom, amit a Wesselényi és Dohány utcában müvelnek, a parokoló autók két oldalt, plusz idönként (elég gyakran) második sorban szabálytalanul álló autók között húz el vagy 50-el, amikor kb 5-10 centi marad mindkét oldalon!
Udv mindenkihez!
Itt a Varosi es...-ban eloszor irok. A Praga 2M70-es valto elso fokozata hidraulikus nyomatekvalto. Egyebkent elvileg 2+2 elorementi fokzatot lehet megvalositani. Egyebkent ugyanez a valto van a MAV Bz motorkocsijaiban is, csak ott nincs hatrameneti fokozat, hanem egy kulon iranyvalto. A nyomatekvaltora visszaterve jelentosen megkonnyiti az inditast, mivel mint ahogy korabban emlitesre kerult, a dizelt a jarmu megmozdulasakor is nagy fordulaton hagyja dolgozni. Ez jo hatassal van a motor elettartamara is, tovabba a hidraulika jo rezgescsillapito is. Hatranya, hogy a hatasfoka valamivel rosszabb (magasabb fogyasztas).
Nono, kollégák nem kell mellreszívni a dolgot, azért a volánosok se rosszak, csak hát egy született budapesti...
Automatánál hidraulikus tengelykapcsoló van, az olyan, mintha mindíg csúsztatná a kuplungot a sofőr, így az első néhány fokozatot el lehet hagyni, és mivel ezek elsősorban városi közlekedésre vannak méretezve, tehát a sor végéről is le lehet hagyni néhány fokozatot. Így marad 1, 2, esetleg 3, aztán a direkt fokozat, mikor a hidraulika "csúszását" kikapcsolják, és a végsebességig képes kifutni.
Én imádtam a Prága váltók hatalmas rántását mondjuk a nyolcason: Indul egyben, motor üvölt, aztán nagy rántással kettő, aztán érezhető gyorsulás egyre növekvő motor dübörgéssel, aztán újra egy nagy rántás, át direktbe, és kellemes duruzsolással könnyedén szalad - 50-nel.
A volán 200-asokban ugyanazok a motorok vannak mint a BKV-nál. Retarder a 200-asokban nem volt-van, az Alkotáson bubuznak az automaták, és a mechanikus váltósok egyaránt.
A sárgabuszok legnagyobb problémája a 61-es villamospótlón nyáron jött ki, az országúti váltó, plusz normál hűtő, és csúcsidőben szinte folyamatosan forrt a vizük.
Talán az lehet az oka, hogy automata váltónál ott a hidraulikus "közdarab", ami megengedi, hogy a motor nagyobb fordulatszámon pörögjön, ott nagyobb nyomatékot adjon le, és a hajtott tengely szép lassan utoléri a motor fordulatszámát.
Mechanikus váltónál ez az állapot gyilkolná a kuplungtárcsákat, zárt kuplungnál pedig a hajtott tengely lefogná a motorfordulatot, és ott a belsô égésü motor kisebb nyomatékú.
De akkor már azt is áruld el nekem, hogy miért tudja az automata váltó megoldani 3 fokozatból azt, amit a kézi 6-ból? (Ha nagyon szaxerűsködni kell, akkor lehet magánba is.) Ugye a ZF-váltó az, aminél hőmérőzni kell az olajat? (Kis kerek műszer ált. az ajtógombok panelján, alul.)
Ez a három szokott lenni. Vidéken még sok Prága van. A Voith 3 fokozatú, a ZF-Ecomat 4 fokozatú. Csuklós városiba pl. felesleges ZF-et tenni, nem tudja kifutni magát annyira. Szólóra még elmegy. Pofára a kezelőpulton alig van különbség. Van felirat, de ha az nem látszik, akkor az "1 2 3" kezdetű a Voith, az "1 2 D" kezdetű a ZF.
Egyebkent amikor a troli uzemegysegbe latogattunk, ott azt pletykaltak, hogy a Szegedi es Debreceni trolivonalakat at szeretnek adni az onkormanyzatok a Volannak, a Volan viszont mint autobuszvonal venne oket at...
Egyebkent miert is adta at Szeged a 2-es es 90-es jaratot a Volannak?
Info a nagy sírás-ríváshoz: A vidéki helyi tömegközlekedési vállalatok egy árva garast sem kapnak az államtól az üzemeltetési költségeikhez. A helyi tömegközlekedési ellátás önkormányzati feladatkör. A helyközi állami.
Juj, most visszavonulot kell fujnom... Nem tudom milyen motor van a volanbuszon, csak annyi biztos, hogy egeszen maskepp kell vezetni. Pl. A varosi buszon jarok elszoknak attol, hogy milyen is az, amikor a busz uresben gurul.
Retarder viszont tutira nem volt rajtuk.
"Ja es a volanos buszokon ugyebar sebessegvalto van, emellett egy olyan motor amit nem az 50 m-enkent megallasra tervezetek (azert az egy rohely volt ami a Karolina ut es az Elek utca kozotti megallotavolsag volt), a buszokon nem volt retarderfek (pont az Alkotas utcai lejtokre)."
1. A Volános buszoknak más motorja van, mint a BKV-soknak? Nem csak a sebváltó más? (a Volánnak is vannak automata buszai, mintha olyan járna a 88-ason is, bár ebben nem vagyok egészen biztos.) A RábaD10 meg a DAF-motorok előtt hányféle motort használt az Ikarus?
2. Nincs retarder a Volán buszain?!
Bónuszkérdés: hányféle automata váltót használ(t) a BKV? Nemrég emlegette valaki a Praha váltót (B R I II A N), van még valami ZF is, de biztos volt még egy-két másmilyen is. Ki mit tud?
És még mindig váltó: a 41-esen és a 87-esen szolgáltató társaság buszai is kéziváltósok, de úgy tűnik, hogy elég jól viselik a megpróbáltatásokat (a sofőrök is, meg a kocsik is).
Ha valaki nagyobb cuccot akar kuldeni, akkor cimem uvrulez@freemail.hu. Most eppen tele van, hala NZA-nak, es a gephianynak, ugyhogy uvrulez nem indit, nem fogad. Amugy kifejezetten olyan kozepbejaros kepre vagyom, amely az Astoriat abrazolja a haboru alatt. Az sem baj, ha az a jelenet, amelyet a Karcsi meg akar csinalni:)))
Mas: En az Apa cimu filmet vettem fel vidijora. Megerte! A 7400-as ott kanyarog nalunkfele az Angyal utcaban (Angyi, ez mar szemelyi kultusz:))))). No meg vannak benne 2900-as ikrek is...
Jo hogy elohoztad ezt a dolgot, mert en is meg akartam vedeni a Volanos soforoket. Semmivel nem rosszabbak, mint a BKV-sok, akik egesz eletukben ugyanazt a nehany kilometeres szakaszt jarjak.
Ja es a volanos buszokon ugyebar sebessegvalto van, emellett egy olyan motor amit nem az 50 m-enkent megallasra tervezetek (azert az egy rohely volt ami a Karolina ut es az Elek utca kozotti megallotavolsag volt), a buszokon nem volt retarderfek (pont az Alkotas utcai lejtokre).
Emellett ember legyen a talpan, akinek pont abban a dugoban kell a varosi vezetesi tudasat Budapesten pallerozni...
Egyebkent erdemes elutazni videki hegyi vonalakra, idonkent ott is lat egy kis vezetesi tudast a falvakban.
"...remekül látszott a különbség a volános és a BKV-s sofőrök szakmai tudását illetően..."
No, azért mérjük már helyi értékükön a dolgokat! Valszeg a VOLÁN-os sofőrök se rosszabbak, mint a BKV-sok, csak hiányozhatott belőlük a hazai pálya rutinja. Egész egyszerűen nem lehetnek hozzászokva a pesti tempóhoz, amúgy meg éppen elég lehet koncentrálni nekik az útvonalra. Ez kb. ua., mint ha egy BKV-s sofőrt bedobnának mélyvízbe, mondjuk egy nápolyi vagy egy isztambuli csúcsforgalomba... Az összehasonlítást érdemesebb inkább az állandóan Pesten járó VOLÁN-osok és a BKV-sok között megtenni. Ahogy én észrevettem, pl. a Volánbuszos pilóták éppoly vérprofik, nem tolakodnak, odaállnak rendesen a megállóhoz, stb. (Ezzel szemben áll mondjuk a veszprémi helyi járatok vezetőinek gyakorlata, de arról már többször értekeztem.)
Amúgy érdemes megnézni azt, hogy a profi BKV buszvezetők milyeneket szenvednek, amikor trolipótlóként közlekednek. Legjobb terep a 79-es két végállomása, de főleg a Keletinél lévő, ahol a Garay utcából a sok baromarcú butikos merdzsója miatt soxor abszolút lehetetlennek látszik bekanyarodni a Nefelejcs utcába. És mégis, a trolisok úgy befordulnak a csuklóssal, mintha legalább a Felvonulási tér szélessége állna rendelkezésükre. Mellesleg az is jól látszik ilyenkor, hogy milyen fontos szerepe van a követő kormányzásnak a C tengelyen.
En ugy vagyok vele, hogy azt meg el tudom fogadni, hogy ne legyen jo a berlet, a legtobb varosban ez igy van, az ejszakai kozlekedes valoban egy kicsit extra szolgaltatas. Na de hogy 2 db jegy???
Atszallas eseten 4-6-8...???
Ha ezzel kiszurnek a hajlektalanokat, az jo lenne. De gyanitom, hogy nem kalauzzal, hanem ellenorrel gondoljak, mert az olcsobb. Csak persze nem hatekony...
Ha 2 jeggyel lehetne hasznalni, de azok jok lennenek atszallasra is, vagy idohoz kotve, es a tobbletbevetelt az ejszakai kozlekedes fejlesztesere hasznalnak fel, akkor el tudnam fogadni.
A 16 Md szerintem is bloff, ahogy lehet, hogy ez az egesz is az. De akkor hogy a turoba kerulhet bele az ujsagba!?
Magam elé képzeltem a hatsávos autópálya-felüljárót Óbudától Osztapenkóig, végig a Hungária körút fölött - hát nem semmi építmény lett volna! Talán jó is, hogy nem valósult meg, bár ki tudja, most lehet, hogy megoldottabb lenne a közlekedés.
háát... éjszakai járat 2 jeggyel... akkor a taxi már majdhogynem olcsóbb...
ezzel azt foják elérni, hogy mindenki autóval megy pl. bulizni, persze a hülyébbek isznak is=több halott éjszaka... nem csak vidéki utakon fákra csavarodott 5 fiatal, diszkó után, hanem "gyalogost gázolt, mielőtt 120-al falnak ment" tip. hírek is jönnek majd.....
B*** M*** ne züllesszék már szét a tömegközlekedést!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Hát Carpy rendesen felb***tad a pumpamat, ezzel a hirrel, remélem a közgyülés nem lesz olyan hülye, hogy elfogadja.
A BKV-nak inkább a rezsiköltség csökkentésén kellene gondolkozni.
Ha bevezetik nem lesz utas éjszaka => Meg lehet szüntetni az éjszakai járatokat, mivel nincs rá igény. Ez utóbbiban ne legyen igazam, de szerintem erre törekszenek.
A 16 md nem tudom hogy jott ki - ez megint csak egy bloff. Szerintem ez csak 4 md:
1. a 65-70 kozotti nyugdijasok utan senki sem fizetett ,eg: ez kb. 1 md forint kieses
2. elozo evekben volt rendszeres evi 2 md forint tamogatas, ez is eltunt (mar tavaly is)
3. ha csak 6 % marad a jegyaremeles, akkor kb. 1md forint kieses lesz azert, mert a fogyasztoi arkiegeszitesen keresztul is kevesebbet kell fizetnie az allamnak.
Ez a 4 md osszesen ugy kb. a 10 %-a a BKV beveteleinek.