Egyre elterjedtebbé válnak a zárt égésterű kazánok körében a kondenzációs elven működő berendezések, ami számos kérdést vet fel egyrészről a 100% feletti hatásfokról, másrészről a hozzá tartozó legoptimálisabb rendszer tervezéséről, kiépítéséről, beállításáról…
Ezúton megkérek minden látogatót, hogy kerüljék a direkt vagy indirekt reklámozást – különös tekintettel gondolok itt forgalmazókra, kivitelezőkre.
Összegyűjtöttük a leghasznosabb információkat egy kondis oldalon. http://statisztikus.hu/kondis/
vagy már csak az OMH tudja regisztrálni ( a mérésügyi hívatalra gondolok )
nekem volt szobatemosztátom ami gyárilag 2 fokra kapcsolt meg vastagcsöves rendszer tagos radiátorral még kb 3 fokot hozzátett , és így hidegben 18-nál kezdett fűteni ,de mire beért a meleg 17,5 volt, 20 nál kikapcsolt és 21 volt mire lehűltek a radiátorok.
Nekem a padlófűtésnél se motoros szelep, se zóna, se külső hőérzékelő, se átfolyásmérő, semmi. Csak egy keringetőm van, az is a kazánban.
(Persze hozzá kell tenni nekem is szerencsém volt azzal, hogy lebeszéltek egy teljesen felesleges falfűtésről)
Túllendülés:
Most, ha borult az idő (tehát ha nincs külső napsugárzás, ami 1-2-3 fokkal is felviszi a léghőmérsékletet, de mondjuk estére ugyanannyira visszacsökken a hőmérséklet mint ami reggel volt) akkor azzal a 'kőkorszaki" módszerrel hogy megbecsülöm napi hőigényt és beállítom a kazánt hogy meddig menjen időben, a hőmérséklet kb. 0.5 fok körül változik egy nap. Persze ha a nejem süt, főz, vendégeink vannak, az is emelheti (szintén átmenetileg ) a léghőmérsékletet. Hogy a napi időjárás jelentés alapján mennyi lesz a hőigény, azt 10 perces fűtési idő pontossággal be tudom lőni, de ha tévedek, (mert többet süt a nap) az csak + egy-két tized fokot jelent.
Ha olyan profi vezérlésem lenne, ami +-0,1-en belül tudná tartani a belső hőmérsékletet (most ez a kőkorszaki szabályzásommal +-0,25) akkor lehet hogy akár talán 5-10%-ot is spórolhatnék ami évi 20-25 m3 gázt jelent.
27 éves gázkazán lecserélése ingyen kapott fég c24-re.
Utána következő évben 3 zónás fűtésrendszer kialakítása
(ezt asszem egyszer itt részleteztem, 3 generáció, 3 munkabeosztás, jól működik, megtakarított már sokat.
Múlt év nyarán régi álmom beteljesülése, egy használt, nagyon kellemes Saunier kondenzációs cirko+indirekt tároló vásárlása.
Ősszel ezek bekerültek a rendszerbe.
Valamint, ősszel egy használt, kis nudli vegyeskazán (20kW körüli)beépítése.
A kábelek, vezérlések szaporodtak, egész gépésztechnika van már a fűtésrendszerbe építve.
Mostani végeredmény: ráérezve a vegyeskazán 'ízére', ősztől mostanig nem fogyott 200 köbméter gáz, kihúztam a konnektorból a cirkót, letekertem a zónaszelepekről a fejeket, ki van kapcsolva a zónavezérlő, az indirektet eladtam tél elején (csak nagyon bonyolultan tudtam fűteni, a fürdőszobába visszaállítottam a hajdu gázboylert),
a vezérlés gyakorlatilag egy merülőhüvelyes termosztát, ami kapcsolja a keringetőt, meg a kazán saját huzatszabályozója. Ennyi.
Plusz időráfordítás kb. napi 20 perc, ennyi kell a kazán kihamuzására, és begyújtására.
Ha hideg van, akkor napi 2X kell begyújtani, persze napi többszöri 1 perc, amíg rak valaki a kazánra fát, de ez asszem nem tétel, majdnem mindig van otthon valaki.
72 éves anyukám gond nélkül kezeli.
Tervben volt puffertartály, nagyobb kazán, egyebek, de olyan drága lett volna, meg nem fér be, hogy letettem róla. Tán nem is baj, a kicsike kazán tökéletes, legfeljebb sűrűbben kell rápakolni.
Fa van bőven, szinte ingyen, csak el kell hoznom, erősen vakarózok, hogy eladom a saunier cirkót is.
Ha a ház alkalmas lenne gravitációs fűtésre (nem megy, a kazán a földszinten van) akkor kiesne a keringető is, és akkor vissza a gyökerekhez, semmi technika, és meleg van. :-)
Kissé talán túlzó a gondolatmenetem, de jelen pillanatban nekem ez nagyon bejött, anyagilag meg pláne. És hosszú percekig bámulom a szekunder levegőnyíláson a lángok játékát, nem hinném, hogy egy kondenzációs készülék előtt ücsörögnék, és gyönyörködnék a 39%-os modulációban. :-)
Már bocs, de totálisan hülye lenne a te nevedre iratni a gázórát.
Ha valami miatt nem fizetsz, és elviszik a gázórát, akkor az ezt követő visszakötéshez nagyon durva adminisztrációs költség járul. Ráadásul régi kazán esetén vissza se rakják a gázórát, hanem zárt égésterűt kell beraknia.
Magyarul alsó hangon fél milla neki, ha elviszik a gázórát.
Legközelebb ha keresel albérletet, két dolgot javaslok:
1. El kell kérni az éves elszámolást a gázra. Ha nem mutatja meg, az nagyon gyanús.
2. Ha az első pont nem jön be, akkor próbáld meg megnézni a gázóraállást, és hogy mikori éves matrica van rajta. Pl 4500 m2, és 2011-es matricánál feltételezhető, hogy éves szinten 2200 m3 fogyott. (1 m3 gáz 130 Ft)
(persze ha spórolós volt az előző lakó, vagy nem lakták akkor nem működik a dolog...)
Nálam az zavar, hogy mivel lassan reagáló felületfűtés van a nappaliban, ha mondjuk -10 fokban süt délután a nap, akkor a nagy üvegfelületek miatt a vezérlés lekapcsolja a fűtést, mert elégnek itéli a betonból és falakból áradó meleget + a napsütést.
Aztán egyszer csak 5kor besötétedik, és mire a termosztát észbe kap és elkezd fűteni, addig eltelik 2-3 óra, mivel a felületfűtés nagyon nehezen melegszik fel (pontosabban lassan kezdi el sugározni a meleget)
Szerencsére kevés ilyen van, csak ilyenkor elgondolkodok azon, hogy a francnak öltem lassan 100e Ft-ot a vezérlésbe és a zónásitásba...
Nekem teljesen mindegy, hogy másnak milye van. Nekem bőven elég az is ,hogy magunknak megfelel. Nem fáj, nem zavar, ha más nem vesz ilyet, nem érdekem a rábeszélés. Egyszerűen csak a segítség volt bennem, hogy tisztában legyenek azok, akik nem tudják a különbségekkel.
A napsütést csak példának mondtam, lehet hibás volt, hirtelen nem jutott más eszembe. Bocs!
2,4KW-ig modulál le! Eddig nekem elég volt ez a kinti 15 foknál is.
A jó szigetelésnek van egy olyan hátrány is, hogy kint hiába melegszik fel a levegő, a
ház ezt nem veszi át "elég" gyorsan.
(ON/OFF-nál hiába teszi, a vízhőfokhoz méri, nem a hőmérséklethet. A macskának lehet jó, aki a radiátoron ül, de én a levegő hőmérsékletet érzem.)
Nálam az északi falon 6 centivel vastagabb szigetelés van, nagyobb radiátor, a légköbméterek arányához+termo fej.
Természetesen arra gondoltam, hogy ha semmi ilyen mozgás nincsen, akkor ilyen pontos, a nyitott ajtónál nem hinném volna olyan szerkezet, ami tartanai tudja a hőmérsékletet.
Nincs asztali gépünk monitorral. :-)
És az is hozzá tartozik, hogy nagyon nem mindegy hova van a lakásban elhelyezve a termosztát.
Én is kötözködős vagyok.
De tudod mit? Ha ilyen kazánod van, kölcsön adom neked egy hétre. :-)
Üdv Mindenkinek! Hát nincs se arany se bor a pincében,,,,,de attól függetlenül tele van pakolva a cuccukkal.Tényleg ha valami baj lenne odalent....ráadásul nem a közelben laknak..:( megvárom a következő számlát, (már olyannyira keveset fűtök,hogy meg is betegedtünk ),ha nem lesz változás lelépünk.A szolgáltatónál nem kapok felvilágosítást,mert nem az én nevemen van.A tulajnak szóltam,hogy intézkedjen ellenőrizzék,de még nincs válasz..?? és lett egy újabb gondom..a kazán kéménynél van egy kis cső ami kijön a falból kb 2cm-s na abból elkezdett csepegni a víz.Ez már sok..
Egyik új ügyfelemmel beszélgettünk a napokban az új lehetőségekről, mert modern házat szeretne.
Két óra után már fogta a fejét, hogy mennyire bonyolult lett a gépészet egy mai házban...
Gyakorlatilag az agyonszabályozott rendszerek vezérlése és annak beállitása rohadtul komplex, és sok esetben egyébként nem is fog megtérülni a beépitése.
Pl egy 80-100 m2-es házban/lakásban semmi értelme zónásitásnak, viszont ettől függetlenül is jól kell kazánt választani, mert a moduláció mindenhol probléma lett.
Az , hogy mi most 'beszelgetunk' errol, 2 dolog miatt lehet...
1. Neked ilyen van es jol esik az ember lelkenek es onmaganak IS bebizonyitani/bizonygatni, hogy milyen faca, megerte.
2. Nalunk nincs ilyen, irigy vagyok.
:-)
De most komolyan..
Ez mind szep es jo...mert ugye valamivel el kell adni ezt....
De
Mukodik ez, mukodhet-e ez akkor, amikor a legtobben azzal kuzdenek, hogy atmeneti idoben, vagy amugy is 'nagy' a kazan legkisebb teljesitmenye... Akkor hova mudulalja a szivattyut,teljesitmenyt ?
""Ha besüt a nap, akkor nem leállítja a kazánt, henem lejebb veszi a teljesítményt, nem engedi kihülni a vízet, csak pár fokot"
Hova ? Ha van eszaki szobam ? Akkor mi lesz ott ?
Nem jobb arra a termofej ? Ha radiatorok vannak...
Beszelgetunk itt a 0, +0,1 fok hoingasrol...
De konyorgom....ti nem szoktatok sutni ? Nem szoktatok fozni ? Nem jonnek vendegek...akik 'ki/tulfutik' az adott szobat ?
Viszont mivel az előremenő hőmérsékletén és a kazánszivattyú modulációján változtat, ezért olyan rendszerben ahol
- hidrováltó (vagy puffer) van, a kazánszivattyú modulációja lényegtelen
- ahol keverőszelep van, ott a (jellemzően) padlófűtéses körökre nem lesz semmilyen hatással
Tehát tisztán padlófűtéses, vagy tisztán radiátoros rendszerekhez tökéletesen jó, ha ennél bonyolultabb a rendszer, akkor már elveszik egyik-másik főelőnye.
Az előbb elnyelte az Index a fél órás pötyögésemet.
Megpróbálom a képességeim szerint leginkább érthető módon leírni.
Szakemberek fikázhatnak, nem akarok szakszavakat használni! :-P
Sensys vs. ON/OFF-os termosztát szabályozási különbsége:
Külső hőmérséklet jeladó mindenképpen ajánlott a jó beszabályozhatósághoz!
Vannak a ház szigetelésétől és a fütőrendszer fajtájától függő, beállított görbék.
A kölső hőmérséklet jeladó álltal adott jelek alapján a kazán az ehhez a görbéhez tartozó hőfokra fűti a vizet.
Majd a teljesítményt annyira szabályozza, amennyi ennek az eléréséhez, illetve hőn tartásához szüksége. A szivattyú modulációját pedig úgy szabályozza, amilyen gyorsan a rendszer megköveteli a hő eléréséhez, vagy tartásához.
Az ON/OFF-os termosztát a következőket teszi:
Ad egy jelet a kazánnak ,hogy induljon el és tegye az előbb leírtakat. Ez a vízhőmérséklet lehet mikor felmelegítette a lakást ,akkor a termosztát kikapcsolja a fűtést. A víz elkezd hülni, vele együtt a lakás is. Amikor lehült a lakás ismét kéri a fűtést, a lehült vizet el kell kezdeni felfűteni a görbe álltal kívánt hőmérsékletre. (Ez viszonylag nagy teljesítményen teszi.)
A Sensys a következőképpen dolgozik:
A külső hőmérséklet jeladó által meghatározott görbe hőmérséklete mellé megmondja a kazánnak, hogy hány fok van a házban, mennyit kell melegíteni rajta.
Tehát nem biztos hogy teljes teljesítmény kell a víz felmelegítéséhez, mert lehet csak pár fokot kell melegíteni rajta. Illetve ,ha mondjuk a kazán szerint az (ON/OFF-os termosztátnál) 36C°-os víz kell, a Sensys közbeszól, hogy ennyi emeléshez elég 34C°.
Amikor a lakás elkezdi elérni a kívánt belső hőmérsékletet, akkor már nincs szükség a görbe álltal kalkulált hőmérsékletre, hanem kevesebbre. Ekkor ezen változtat. Lejebb veszi a láng teljesítményét és ,ha kell a szivattyún modulál, változtat a víz áramoltatási sebességén. Annyira modulál le a kazán, hogy ne leálljon a kazán, hanem tartsa a hőmérsékletet, az ehhez szükséges lehető legkisebb teljesítménnyel, a vízhőfok és a keringetés változtatásával.
Olyan hőmérsékletű vizet keringet a rendszerben, amekkora kell a belső hőmérséklethez.
A reggeli felfűtésnél meg lehet határozni, hogy mennyi idő alatt érje el a beállított nappali hőmérsékletet. Ezt akkora vízhőfokkal és természetesen teljesítménnyel teszi, ami ahhoz kell, melyet abból számol ki ,hogy mennyit kell emelni a hőmérsékleten.
Ha elég ideje van rá, akkor lehet csak a legkisebb teljesítményen melegíti a vizet, ha gyorsan kell, akkor nagyobb teljesítményen magasabb vízhőfokkal.
Ha besüt a nap, akkor nem leállítja a kazánt, henem lejebb veszi a teljesítményt, nem engedi kihülni a vízet, csak pár fokot visszavesz rajta.
Egy hosszabb szellőztetés után emel az előremenőn.
Nálam úgy van beállítva, hogy lefelé gyakorlatilag nem enged hülni, felfelé pedig 0,1C° emelkedésnél már szabályoz.
Hihetetlen komfortérzet.
Emiatt elegendő alacsonyabb hőmérséklet a házban, mintha ingadozna és lennének olyan időszakok, amikor a radiátorok, már "hideget" sugároznak.
A Sensys hatását a belső hőmérsékletre (szabályozási finomságát) 20 lépésben lehet állítani.
Sokminden mást is tud, de itt csak azt szerettem volna leírni, mi a legfőbb különbség egy ON/OFF termosztát és a Sensys között a hőmérséklet és a teljesítmény szabályozásában.
Remélem érthető volt valamennyire!
Ha valami kérdés van még ,kérdezzetek nyugodtan!
Talán meg tudom válaszolni.
Természetesen tud még nagyon sok dolgot, de azok inkább kényelmi funkciók, nem
(Egy barátom teljesen legálisan tud fát szerezni, mert egy olyan cégnél dolgozik, ahol rengeteg ingatlant kezelnek, és az ott levő fákat ritkitják, karbantartják.
Gyakorlatilag ő a gáz árának 10%-áért fűt, de azért ez teljesen egyedi)
Az a kéményes-kazános ismerős jó nagy baromságokat beszél.
Fával fűteni még mindig olyan 60% áron lehet, mint a legmodernebb, jól beállitott kondenzációs kazánnál. Csak éppen favásárlás, fahordás, tüzelés, hamuzás, stb.
Aki erre lusta, és/vagy nincs ideje és kedve, az fizesse meg a gáz többlet árát. Értelemszerűen minél hőszigeteltebb egy épület, annál kisebb ez az összeg, tehát annál kevésbé éri meg fával baszakodni.
Engem semmivel nem tudnának rávenni a vegyestüzelésre, bőven elég volt gyerekkoromban. Én inkább plusz hőszigetelést rakok a házra, és a 170 m2-re leszoritom a fűtési fogyasztást évi 1200 m3 körülre (most 1500 m3). Ha már ezt az évi ~200e Ft-ot nem tudom kifizetni egy ekkora ház fűtésére, akkor baj van...
Én is úgy voltam, mire a termosztát került sorra, kezdtem unni a témát is és a kiadásokat is, de azért észérvvel meg lehetett volna győzni. Most ez a max. 2 hónapos termosztát majdhogynem kuka... :S
Jajj, ez a gázszámla téma nagyon izgat, mert pl. anyukám egy kéményes-kazános ismerőse (másik városban él, nem a közelünkben) égre-földre esküdött, hogy semmivel sem lesz drágább a gázszámlánk a kondenzációs kazánnal, mintha fával fűtenénk. Ehhez képest én amit néztem óraállást a múltkor, kissé ledöbbentem, csak most nem emlékszem a pontos adatokra, azért nem írok inkább marhaságot. Mondjuk nem tudok mihez hasonlítani nagyon, mert ez az új házunk a réginek kb. a háromszorosa méretre. :D Alig várom, hogy meglegyen majd a szigetelés, na meg valahogy vagy rájöjjünk a jó beállítására a kazánnak/víznek, stb., vagy ha mi nem jövünk rá, akkor valaki nézze meg és rendeződjön ez is. :)
Az a baj, hogy a férjem mire hazaesik, a kazánnál fontosabb dolgokon sem bír már gondolkodni. Én meg összeolvasok a neten általában mindent, aztán valamit a végén összeollózok. Vagy amikor szerencsém van, megfelelő szakembert találok és megoldja. Amúgy sokszor olcsóbb kifizetni egy szakembert, mint házilag kísérletezgetni a saját számlánkra... Ez nem a fűtés terén egyelőre, de sok mást illetően be is igazolódott már. :)
Jelentem, a vizet most visszavettem 45 fokra az 55-ről, várom a változást ki-be kapcsolgatás ügyben, illetve hogy nem lesz-e hideg vagy tudomisén már... :D
Mi is lecseréltük, szintén új ház, nyilván a termosztát volt az utolsó, ami érdekelt bennünket, ha előbb kapunk észbe, akkor lealkudjuk az árát vagy kérünk ilyet és kész.
Nekünk bejött, főleg, hogy nekünk tekerős volt a termosztát. Lényegében ezen is van tekerőgomb, de teljesen más.
Jól be lehet szabályozni. Külső érzékelő is kell, az +10e körül van.
A Sensys-t megnéztem, még picit alaposabban utánaolvasok, hogy mit is tud, mit ad pluszként a mostanihoz képest. (mondtam, hogy totál nem értek (még) a témához :) )
A hőfokot máris megyek a kazánhoz és lejjebb veszem, egy próbát mindenképp megér, pláne ha ennyien javasolják. :) Illetve kicsit át is fogom programozni a beállított hőmérsékleteket, mert éjjel túl alacsonyra állítottam szerintem (fázunk), illetve reggel ehhez képest több fokot kell melegebbre fűtenie, ami sok plusz munka a kazánnak.
Ígérem, jelzem az eredményt, addig is köszönöm a segítségeket!
A meglévő Computherm csak On/Off. Ennél intelligensebb, korszerűbb, takarékosabb, a német energiatakarékossági törvénynek megfelelő szabályozás hozható létra a Ariston Genus Premium Evo oldalon a tartozékok menüben található Sensys szabályzóval és a külső hőmérséklet érzékelővel.
Távfűtésnél szigeteletlen ingatlan fűtési menetrendje 0 foknál 50-es előremenő ( és ez állandóan kering nem csak amikor bekapcsol a kazán , meg is szokott lenni a 23 fok ) ha szigetelt ( szigeteltségtől függően ) akkor a fent említett előremenőből leveszünk 8-10 fokot és még úgy is sok szokott lenni.
tehát az 50fok feletti hőfok indokolatlan , és ezért is kapcsolgat a kazán, a másik ami lehet , hogy majd kiderül , tud e lejjebb modulálni ha elérte az alacsonyabb hőfokot vagy ott is kapcsolgatással tud üzemelni