Szerintem ez a vihar attól 'tökéletes', hogy most egy pénzügyi alapú, csúnya, 'buborékos' recesszió van. De nem hagyják elszabadulni, ezért nem most nyáron jön a java, hanem csak jövőre, amikor már nem lehet majd tartani. 201098 második felében Akkor viszont nagyobbat fog ütni.
A recessziók el szoktak tartani 2-3 évig, és amikor ki akarunk mászni belőle, akkor mindig extra (ún. surplus) energiát szeretünk használni hozzá. Na az most nem lesz. Sőt, a komolyabb csökkenés mind az exportszén, mind az európai és észak-amerika gáz, mind pedig az olaj piacán éppen 2011-2012 környékén fordul kritikusra. Az exportolaj már évi 2%-ot csökken, és az oroszok még tovább csökkentik. Az OPEC nem fg növelni, a többiek meg hiába akarnak, nem tudnak.
A tökéletes vihar attól tökéletes, hogy a mentőcsónakunk alján, amihez bajban nyúlni szoktunk (extra energia) már most is öklőmnyi lyuk tátong, de ez a lyuk 3 év múlva 3-szor ekkora lesz. Ezért látom én a 2012-es évet kritikusnak.
Igy van. A spekulatorok egy termek eseteben semmi mast nem tesznek mint belovik a piaci arat. Az olaj piaci ara 110 korul van. Ez a helyzet. Es ha barmi kis apro zavar kovetkezik be az ellatasban akkor a piaci ar 200 lesz.
Az alapveto oka a magas arnak (dobperges, TAAADAAAAM): PEAK OIL
Hat ezert megy fel az ar. Hogy egyensulyba keruljon a kinalat es a kereslet. Nyilvan idonkent az ar tullo a celon felfele vagy lefele. Remelhetoleg most tullott felfele. Holnap USA olajkeszlet adatok, ha megint estek nem tudom hol all meg az olajar. 200 ?
Ha teljes árral számolsz, akkor bizony már két ember esetében is jobban megéri autózni. :(
Na megnéztem konkrétan egy meszzebb levő városba Bpről: 4000 Ft (2. oszt) egy irányba a jegy. Oda vissza 8000 (meglepő), na az most 27,6 liter benzin. 7 literes átlagfogyasztással az kb. 400 km. A hely, amit néztem 460 km-re van oda-vissza. Az 1218 Ft. Ennyivel drágább egy személynek az út autóval (csak a benzinköltséget nézve). Ha sztrádán mész, akkor még az hozzájön. EZ egy benzines autó esete. Ha egy kevesebbet fogyaztó diezellel mész, akkor kicsit mások a számok: csak 26.6 liter gázolajra elég a pénz, de ezzel 5 literes átlagfogyasztás mellett 533 km-t teszel meg. (6 literes fogyasztással meg 444 km). Tehát ezzel már egy személlyel(!) egy árban van az üzemanyag és a vonatjegy ára! Ha hozzávesszük azt, hogy az autót így is úgy is kell tartani, mert mondjuk a család miatt szükség ven rá, szükség lehet rá, akkor a fenntartási költségek nem sokat változnak ezzel a plusz úttal.
Ha tömegközlekedéssel közelíted meg a vasútállomást, és egyszer át kell szállni, akkor az autósztráda matrica ára kijön a BKV jegyek árából. (ha van bérleted, az jobb helyzet, de pl. csak ezért venni bérletet már durva)
Egy főre!
Szóval ezért gondolom, hogy relatív drága a vonatközlekedés most. Ráadásul egy csomó járatot leállítottak, így eléggé időhöz is vagy kötve. (pl. az említett példára egy olyan vonat van, ami kevesebb mint 4 óra altt van ott. 4 és 5 óra közti menetidővel vis csak 3 másik..
Nem értem, miért lett szitokszó a spekuláció. MINDIG is volt, vagyis a NORMÁLIS ÜGYMENET része. 3 éve is volt, 30 éve is volt. Olyanok, mint a kulákok. Mindenről ők tehetnek.
Ismétlem: a mai 100 USD és az egykori ily módon nem vethető össze. Megtoldom azzal, hogy a gyakorlatilag termelés nélküli országok (EU, USA) olajfelhasználásának méltányos módon csökkennie is kellene. Már régóta. Csak hát nem trendi a húszmilliárdos tanácsadóknak (akik semmi, de égegyadta világon semmi hasznosságot nem csinálnak) kivenni a szaros seggüket az Infinitikből és X5-ösökből.
Én is Budapest mellől járok be (kb 20 km ház-mhely). Az opciók: bicikli vagy HÉV. Nem szeretek autóval jönni, bár néha mégis ezt teszem, ha kora reggel megyek úszni, néha meg felkelek 10 perccel korábban, és a gyalog/HLÉV kombóval jövök az uszodába is. HÉVen tök jól lehet olvasni. :) Máskor nem is nagyon van rá időm.
Új olajárrekord - kevesebbet füstöl el az USA (NAPI Online) 2008. 03. 11. 12:41:39 A friss csúcs 109 dollár feletti.
Újabb rekordot döntött a kőolaj ára a szabadpiacon: kedd délben az amerikai könnyűolaj áprilisi szállításra 109,20 dollár volt - jelentette a Reuterst idézve az MTI. Az ok ugyanaz, mint eddig, a befektetők a gyenge dollár, az inflációs nyomás és a részvénypiacok gyengélkedése miatt nyersanyag- és olajpiaci invesztíciókban keresnek menedéket. Amint arról beszámoltunk, a vártnál jobb németországi ZEW befektetői hangulatindex megjelenése után új csúcsra, 1,55 dollár közelébe erősödött az euró.
A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) eközben idén már másodszor csökkentette a 2008-as globális olajkeresletre vonatkozó prognózisát mondván, hogy a 100 dollár feletti árak és a gazdaság lassabb növekedése több ország fogyasztását is fékezheti.
A friss előrejelzésben 87,54 millió hordós napi kereslet szerepel az első negyedév vonatkozásában, a korábbinál 80 ezer hordóval kisebb, miközben éves szinten 2 százalékkal növekvő felhasználásra van kilátás.
Az USA fogyasztása az idén 0,1 százalékkal mérséklődve átlagosan napi 20,65 millió hordó lehet, miközben Kína kereslete 5,6, a közel-keleti államok összesített igénye pedig 6,1 százalékkal nőhet.
Az olajárral nem érdemes indexálgatni. A tőke évenként elvárt megtérülési mutatója jó ideje kb. 10%/év. Ezen az alapon nem lehet összevetni a 80-as évek eleji és mostani olajárakat, mert úgy számolva minimum és elhanyagolásokkal 14-szeres különbséget kapunk. A készletek kifogyásának gyakorlatilag történet legvégéig nem lesz köze az árakhoz. Ugyanúgy, ahogy a média kiszolgálja a szemét ízlést, ugyanúgy a piaci árazás a rövidlátást.
A bukta szerintem a struktúrális összeomlás lesz. A keresztfüggő, nagy tehetetlenségű rendszerkomponensek egyre kevésbé képesek "felvenni" a változásokat, így hirtelen, lökésszerű tranziensekkel számolhatunk. Pl. ma jelentettek be a kerozinárakra hivatkozva egy jelentős repjegyáremelést a Swiss-nél. Az ilyeneknek a kisvállalkozói globalizációban jelentős hatása lesz, már rövid távon is. Ugyanígy jelentkezik majd az is, mikor a termelési kapacitásoknak és nyersanyagárakhoz már nem-elhanyagolható köze lesz a termék árához: akkor robbanásszerűen fogja elveszíteni 80-90% ember az állását. Bár ne lenne igazam.
A legtöbb vonalon mar lecsereltek a regi kocsikat, a kulturaltsaggal mar nincs baj. Arak tekinteteben ha csaladdal szamolsz es csak a benzinkoltseget szamolod, akkor jobban megeri az auto. Ha beleszamolod az auto fenntartasat, akkor mar most olcsobb a vonat. En at is alltam a vonatra (Bp mellol jarok be a varosba). Olvasni a vonaton kellemessebb mint a dugoban rohadni.
A hét végén láttam egy Aixam-ot (vidéki városban). Ezeknek a "motorkerékpár-autó"knak talán lesz jövője mostanság.
Az 500 Ft/liter már erősen visszafogó lesz - szerintem. Aztán lehet, hogy mégsem..
Most tudna a vasút sok utast nyerni, hiszen náluk a költségek kisebb részét teszi ki z energia (ugye áram vagy gázolaj), így az emelés náluk elvileg nem lenne olyan magas. Mivel persze a kereslet-kínálat határozza meg az árat, ezért elképzelhetőnek tartom, hogy jobban fognak ők is meleni, pedig most itt lenne a lehetőség átcsábítani az autóból az embereket, de amíg egy család olcsóbban eljut akárhova autón, mint vonaton, addig ez nem fog menni. És nyilván szükség lenne kultúráltabb utazási körülmények kialakítására (bár mostanában nem utaztam vonattal).
Nemigen lehet 1 literes motorral autot kapni. 1.2-1.4 amibol van valasztek is. A tragedia az lesz amikor megkezdodnek a tomeges elbocsatasok itt is (USA-ban mar beindult). Onnantol osszeomlanak az uj-auto eladasok, tokmindegy mekkora a motor. Akinek meg lesz penze benzinre, az orulni fog ha fenn tudja tartani a meglevo autojat - esetleg becsereli egy kisebb hasznaltra.
Szerintem először az újautó vásárlási szokások fognak módosulni. Még kisebb autók, pl. 1 literes dízelmotorral.
Én eleve figyelem a fogyasztásmérőt...takarékos stílussal 10-20% simán megtakarítható.
Magyarországon a busz abnormálisan drága, a vonat olcsóbb kicsit, de mocskos és nem jár rendesen. Nem alternatívák.
A tragédia az lesz, ha lecsökken a mobilitás a munkaerőpiacon. Most az ingázásra gondolok természetesen.
Ami viszont nagyon fura, hogy tegnap a fémárak nagyot estek (és korábban is, 2007 őszén), az olaj meg pont fordítva. Azaz a fémárakba árazzák a recessziót, az olajárba meg nem.
Addig fog dragulni amig le nem fogynak az utrol. A Vilag szegenyei mar lekerultek, a kovetkezo aldozat a Vilag kozeposztalya. 500-600 Ft sztem mar visszaveti majd a forgalmat.
Az Oildrum es Roubini is max az idozitesekben szokott tevedni. Az Oildrum-ra egyebkent rengeteg szerzo ir es ezek sokszor total ellentetes allaspontot kepviselnek. Szoval ezt igy nem lehet felemlegetni. Csak abban van egyetertes, hogy itt a Peak Oil legkesobb 2012-ig (a tobbseg szerint megvolt 2005-ben, crude).
Szlovénia mindig legalább ennyivel járt előttünk, a másik két országban igazad van, csak azért Szlovákia egy főre jutó GDP-je még mindig kisebb a mienknél, Románia meg most végre talán eléri - a felét. Valójában Románia hozzánk mérve még mindig koldusszegény, és még akkor is az lesz vagy harminc évig, ha minden így megy tovább. De hát nem fog így menni tovább. Mi például most egy működésképtelen, fenntarthatatlan holtvágányon vagyunk, amiről mindenképpen lekerülünk. Vagy vissza a fővonalra, vagy le az árokba, de le fogunk róla kerülni.
A volt NDK-t meg éppen arra hoztam példának, hogy hiába tömtek bele sokkal több pénzt, mint az összes többi volt szoc. országba összesen, úgy, hogy mentalitásban, társadalmi fejlettségben eleve jobban álltak - ettől sem lett még mára sem belőlük NSZK. Nagy teher nekünk ez a 45 utáni időszak, el fog tartani újabb négy-öt évtizedig, amíg ledolgozzuk. Ha egyáltalán sikerül. Lesznek, akiknek nem sikerül, és most mi például egy ilyen nem sikerülős pályán vagyunk. Sajnos ez tény. Én - mi mást tehetnék - bízom az irányváltásban. Hosszú távú számvetést azonban ne csináljunk a napi tőzsdehírekből, meg 1-2 hülye kormányzatból. Voltak még a mostaninál is sokkal hülyébb kormányok például a mi reformkorunkban, a korszakot ebből mégsem ítélhetjük meg. Márpedig amiben most mi vagyunk - az egy átmeneti korszak.
Hat az max. te vagy aki nem tudja mikor es mire kell keszulni. En tudom hogy most. Es arra, hogy nem biztos hogy lesz munkam, nem biztos hogy lesz kenyer a polcon es nem biztos hogy lesz aram. Jo esetben csak annyi, hogy sokkal kevesebb lesz a bevetel, baromi draga a benzin es baromi draga a kaja.
Ez TOTALISAN konkret. Es biztosan jobban jarok mint te, ha te nem keszulsz. Es nem csak fogok, hanem mar most is jobban jarok. Ha neked lesz igazad, AKKOR IS. Igy megy ez.
Szerintem az értelmes emberek többsége nem hiszi, hanem tudja, hogy változások lesznek. Viszont méretükről-jellegükről, sebességükről esetleg másképpen gondolkodik. És, hogy kinek lesz igaza: az majd elválik. Igazán felkészülni viszont a nem is tudjuk mikor-mire nem lehet, így végeredményben mindegy. Ha igazad lesz, attól még Te sem jársz jobban, mint mondjuk én. Ha nekem lesz igazam, azzal mindketten jobban járunk. :-)))
"5 mil ember tud ebben az országban élni, 10 csak tengődni"
Az iparnak szüksége van 7 százaléknyi emberre, de legyen 10 A mezőgazdaságnak szüksége van 4 százalék emberre, de legyen ez is 10 Van még 20 százalék fiatal és kell 10 százalék államapparátus Durván ez 50 százalék.
Az emberek FELÉRE igazából nincs szükség. Ha 5 millióan lennénk, akkor 2,5 millió lenne a felesleges.