Keresés

Részletes keresés

berci222 Creative Commons License 2008.03.11 0 0 47548

 

A szallitasi költsegekben az energiaar meg mindig elenyeszö.

 

Vegyünk pl. egy teherszallitot Europaban. A teherauto elfogyaszt 3 km-kent 1 liter gazolajat.

 

Egy liter 1,30 €. Abbol lejön a az Afa (MwSt. 19%?), Az kb. 1,10 €.

A vallalat leirja ezt az adobol (amugy, nyeresegkent >50% adot fizetne). Akkor meg marad 0,55 € 3 km-kent (feltetelezzük, hogy a szallito a nyeresegesseg hataran müködik).

 

Az, mondjuk 0,20 €/km üzemanyagköltseg 20 tonna szallitott arura.

Szallitsuk 1000 km-t. Az 200.- €. Kg-kent 1 eurocent.

 

Ha a szallitott aru atlagerteke 2 €/kg, akkor a szallitasi költseg energiaresze csupan 0,5%.

 

Es ebböl a 0,5%-bol is kb. a fele mar nem az energia ara (köolaj), hanem ado.

 

Ilyen körülmenyek között az üzemanyag költsege jelenleg meg gyakorlatilag egy mellekes tenyezö. Kb. ugyanugy, mint a nemregen bevezetett autopalyadij teherautokra. ;-(

 

Előzmény: erbe (47537)
hanyattesett Creative Commons License 2008.03.11 0 0 47547
"Nyilvan a felspekulalt ar azert nem esik vissza, mert ilyen aron is van ra vevö."

most akkor mi a franc az a spekuláció?
mindenki köteles annyiért adni, mint amennyit az ÁRHIVATAL megszab?
Előzmény: berci222 (47540)
hanyattesett Creative Commons License 2008.03.11 0 0 47546
nagyon jó
spekizzünk mi is és nyerünk egy csomó lóvét
sőt. spekuláljon az egész harmadik világ és abból fognak megélni :)
Előzmény: berci222 (47544)
Nickhalálra váró bor sörmester Creative Commons License 2008.03.11 0 0 47545

"Különben nemet TV-csatornakon naponta hallhato"

 

 

Akkor igaz. :-)

Előzmény: berci222 (47544)
berci222 Creative Commons License 2008.03.11 0 0 47544

 

Különben nemet TV-csatornakon naponta hallhato, hogy 20-25$ az olajon a spekulacio saccolt merete. Ehhez meg hozzajön a dollar eseseböl szarmazo "felar".

 

Előzmény: berci222 (47540)
Nickhalálra váró bor sörmester Creative Commons License 2008.03.11 0 0 47543
A fizetőképes kereslet tényleg csökkeni fog, hiszen csökken az importolaj mennyisége. De ugyanez a szervezet (IEA) két hónappal ezelőtt még 1 milliós bővülést várt az OECD-ben. Akkor is irreális volt. De az lenne a BAU növekedés. Az a tény, hogy a tényleges fogyasztás stagnál, nagyon meglöki felfelé az árakat, lefelé meg a GDP-t. Hamarosan a GDP várakozásokat is lefelé fogják korriálni az év elejé 2,1%-ről szerintem 1,5% körülre.
Előzmény: berci222 (47540)
V.4_BlackVoid Creative Commons License 2008.03.11 0 0 47542
Tehat a kereslet-kinalat hatarozza meg az arak es nem spekulacio. Ezt irtad le. Ennyi.
Előzmény: berci222 (47540)
Nickhalálra váró bor sörmester Creative Commons License 2008.03.11 0 0 47541

Ez a 40%-os benzináremelkedés annyira nem befolyásolja a gazdaság működését, hogy csak...

 

 

Az ár csak áttételesen befolyásol, ezt mindig mondtam. Nem az árral van a baj, hanem a mennyiséggel. Nézd meg az előző két ábrát,, amit betettem, és képzelj el egy logisztikai görbét!

 

A GDP energiaintenzitása folyamatosan csökken (a GDP energiahatékonysága nő, nem a tényleges energiahatékonyság). Mit jelent az, hogy a GDP energiaintenzitása folyamatosan csökken? Azt jelenti, hogy egységnyi (mondjuk egy hordó) olajjal egyre nagyobb GDP-t tudok csinálni. eddig jó. Igen ám, de a GPD energiakötöttsége viszont azt mutatja, hogy ha az energia mennyisége nő, a GDP is nő, ha az energia mennyisége csökken, a GDP is csökken.

 

Most képzeld el, hogy a logisztikai görbe lefelé menő szakaszán vagy! Az energia csökken, tehát a GDP is csökken, ugyanakkor a GDP energiaintenzitása már nagyon kicsi. Mit jelent ez? Azt jelenti, hogy egyetlen hordó olajra egyre több GDP jut.

 

Nade most az a helyzet, hogy az energia mennyisége nem nő, hanem csökken! Tehát egységnyi kieső olajra nagyon sok GDP esik ki. A GDP energiaintenzitásának csökkenése csak a felmenő szakaszban jó, lefelé nagyon rossz. Éppen az történik tőle, hogy már kis olaj elvesztésével is nagyot hasal a gazdaság. Most ellenünk dolgozik a GDP energiaintenzitása.

 

Ilyenkor lenne szükség tényleges energiahatékonyságra, nem pedig olyan képzetes dolgokra, mint a GDP energiaintenzitása. Azt nem fogjuk tudni megenni.

 

Az ár ehhez képest szinte huszadlagos. Az is kellemetlen... de igazából a mennyiség csökkenése lesz a kellemetlen.

Előzmény: erbe (47537)
berci222 Creative Commons License 2008.03.11 0 0 47540

 

Amit az IEA ir, az mindenre ervenyes. Most az olajra irtak.

 

Nyilvan a felspekulalt ar azert nem esik vissza, mert ilyen aron is van ra vevö.

 

A cikkben az is all, hogy az egesz OECD igenye az iden nem növekszik, söt visszaesik ~0.2 mbpd-vel. Tehat a feltörekvöktöl jön a plussz kereslet.

(The IEA revised downward its predictions for 2008 crude consumption in the U.S., Europe and other developed markets, forecasting a drop of 190,000 barrels a day to 49.3 million barrels a day).

 

Különben ez ugyanigy van a palacsintasütessel is. Annak is van ara. A strandon a vevök veszegetik, eszegetik.

Aztan, ha raszabaditanak nehany kiehezett osztalyt a palacsintasütöre, akkor erösen megnö a kereslet. Ha ez minden nap megtörtenik (pl. nyaron), akkor elöbb-utobb meg felmegy a palacsinta ara. ;-))

 

Előzmény: V.4_BlackVoid (47528)
V.4_BlackVoid Creative Commons License 2008.03.11 0 0 47539
Ezert lesz 200-300 dollar egy hordo 1 ev mulva.
Előzmény: erbe (47537)
tau zero Creative Commons License 2008.03.11 0 0 47538
Azért szeretném látni szétszedve az amerikai benzinárakat az uniós áraktól. Mert mennyi adótartalma is van felénk egy benzinárnak? Hány százalék? 50 felett? Szabad implikációk... :-P
erbe Creative Commons License 2008.03.11 0 0 47537
"Ez döbbenetes. 40%-os benzináremelkedés, és 0,1%-os keresletcsökkenés. 0,0025-ös elaszticitás."
Mi van akkor, hogyha fordítva fogod fel a dolgot?
Ez a 40%-os benzináremelkedés annyira nem befolyásolja a gazdaság működését, hogy csak...
Előzmény: Nickhalálra váró bor sörmester (47533)
Nickhalálra váró bor sörmester Creative Commons License 2008.03.11 0 0 47536

Visszautalva egy korábbi itteni vitára: a különbség a GDP energiakötöttsége és a GDP energiaintenzitása között... ez látszik az alábbi két ábrán. A GDP energiaintenzitása folyamatosan csökken (azaz a GDP energiahatékonysága növekszik), ugyanakkor a GDP változásának iránya megegyezik az energiaváltozás irányával.

 

Nickhalálra váró bor sörmester Creative Commons License 2008.03.11 0 0 47533

Az USA fogyasztása az idén 0,1 százalékkal mérséklődve átlagosan napi 20,65 millió hordó lehet

 

 

Ez döbbenetes. 40%-os benzináremelkedés, és 0,1%-os keresletcsökkenés. 0,0025-ös elaszticitás. Az összes táblázatomban egy igen pesszimista 0,05-tel kezdtem számolni, és onnan emeltem 2009-től fogva. De ha 0,0025-től indulunk, akkor itt hamarosan 300 dolláros olajár lesz. Nem hiszem, hogy ezt bírják a fogyasztók, ennek az elaszticitási adatnak meg kell nőnie, mert ha nem, egyik hónapról a másikra elfogy az emberek zsebéből a pénz.

Előzmény: Vadista Szandál (47506)
Nickhalálra váró bor sörmester Creative Commons License 2008.03.11 0 0 47532

Én írtam, hogy nem lepne meg, ha 1-2 napot eltöltene 85-90 között, mert szerintem 10% spekuláció van rajta. Amikor mondtam, 103-104 körül voltunk, ezért azt gondoltam, hogy 93 a "reális' ár, de amikor esni kezd, akkor lefelé fog túllőni rajta. Nem volt igazam. Esett az ár, bement 100 dollár alá, de csak 1 napra. 99-re ment le, tehát 5% lejött róla, de aztán visszaugrott. Szerintem most is van rajta spekuláció 10-15%, de 90 alá már nem várom. 100 alá még mindig igen.

 

De az én gondolataim néha sajnos túl optimisták. Nem a topikbeli véleményekhez, hanem a valósághoz képest.

Előzmény: hown (47502)
Nickhalálra váró bor sörmester Creative Commons License 2008.03.11 0 0 47531
De, mondom, csak nem neked. Azoknak a jobb sorsra érdemes szájtátiaknak mondom, akik azt hiszik, hogy az olaj ára aspekuláció miatt marad magasan. A spekuláció miatt felmehet egy kicsit, aztán ugyanezen okból meg lemegy egy kicsit. Becsapja magát, aki azt hiszi, hogy egy év alatt 100%-emelkedésből 20% dollárárfolyam volt és 80% spekuláció. Valójában most van rajta talán 10% spekuláció, 20% tényleg dollárárfolyam volt, a maradék 70% meg kereslet-kínálat.
Előzmény: hanyattesett (47524)
tau zero Creative Commons License 2008.03.11 0 0 47530
Lassú és a szar már derékig ér. De a zenekar, mint a Titanicon, még mindig játszik. Számomra ez a félelmetes. Nemrég beszélgettem egy autókereskedővel. A következő a hozzáállás: a 15-20 literes fogyi autóknak az égvilágon semmi közük a várható gazdasági és energiaszószhoz. A gyártó és a kereskedő azt garantálják, hogy a jószág adott paraméterekkel és üzemanyaggal gurul. Mint a Microsoft. Hogy benne van a dobozban. Az emberek meg megveszik, mert többségüknek az időhorizontja 1-2 hónapra terjed ki. És nem veszik észre vala a dolgokat... s persze, a média sipákol, mint a papagáj a macska szájában: nem kell beszarni, megoldjuk! :-)
Előzmény: hanyattesett (47526)
Nickhalálra váró bor sörmester Creative Commons License 2008.03.11 0 0 47529

"Ami viszont nagyon fura, hogy tegnap a fémárak nagyot estek (és korábban is, 2007 őszén), az olaj meg pont fordítva. Azaz a fémárakba árazzák a recessziót, az olajárba meg nem."

 

Semmi fura nincsen ebben. A fémek kitermeléséhez rengeteg olaj kell. Olaj kell ezen kívül a szállításhoz és a közlekedéshez (95% olaj) olaj kell a mezőgazdasághoz, a gyógyszerekhez, a műanyagokhoz... szinte mindenhez. Ráadásul olaj a virtuális munkákhoz is kell, fém meg nem. Ezen kívül Kínában és Indiában közel sincsen recesszió, minden létező olajat meg fognak venni (főleg Kína), ami másnak nem kell. Épp most fejezték be egy újabb nagy tároló építését, amit a napokban kezdenek el feltölteni.

Előzmény: uhu20 (47497)
V.4_BlackVoid Creative Commons License 2008.03.11 0 0 47528

Az IEA nem ert veled egyet:

http://www.businessweek.com/ap/financialnews/D8VB6PRO0.htm

 

En sem.

Azert magas az ar, mert nincs eleg a piacon. A kereslet meg magas.

Előzmény: berci222 (47522)
hanyattesett Creative Commons License 2008.03.11 0 0 47526
Továbbra is azt érzem, hogy ez egy nagyon LASSÚ válság, és az benne a félelmetes, hogy annak ellenére, hogy lassan történnek a dolgok, jelenleg mélyül.
És, hogy az emberek alig vesznek róla tudomást.
Attól tartok, egyik fülükön be, a másikon ki, de azért benne is marad, mint a jégcsákány és ha 2012 körül valós gondok kezdenek megjelenni, akkor hisztérikusan fognak reagálni.
tau zero Creative Commons License 2008.03.11 0 0 47525
Agyarország és a kis pszeudodemokráciák fogyasztói árak tekintetében hosszú távon überelni fogják a nagyobb történelmi tömböket, mint Németország, USA stb. Sőt, mint már többször kifejtettem, bizonyos szempontból, több személyes háztartásra esetében Svájc már ma olcsóbb, mint a mocsárvidék. Ha már a vasúti közlekedésnél tartunk (ami a némethez hasonlóan züllőben van), évi 330 rugónyi frankért az ember az egész ország közlekedési infrastruktúráját ingyen használhatja. Síbérlet kivételével. És még ezt is drágállják. Ha a magyar nép tudná az igazságot a kartellekről (nem keverendő a cionbölcsekkel), akkor kitörne a fegyveres lázadás.
hanyattesett Creative Commons License 2008.03.11 0 0 47524
nem mondod :)
Előzmény: Nickhalálra váró bor sörmester (47523)
Nickhalálra váró bor sörmester Creative Commons License 2008.03.11 0 0 47523
A spekulánsnak tök mindegy, hogy az olaj felfelé vagy lefelé megy éppen. Ő mindig keres rajta, ha jól érzi a trendet. Ennek az az oka, hogy sosem vesz olajat, csak papírt. A spekuláció néha emeli, néha csökkenti az árat, attól függően, hogy a spekuláns éppen vesz-e vagy elad. Olyan spekuláció nem létezik az olajpiacon, ami csak emeli az árat. Akkor egy idő után senki sem vbenné meg, csak a spekuláns. Neki viszont nem kell, nem tud vele fizikailag mit csinálni - tehát eladja. Tehát csökken az ár.  Spekulációtól tud emelkedni az ár pár hétig, meg 10-15 dollárt. Többet nem igazán. Csökkenni is pont ennyit szokott tőle.
Előzmény: hanyattesett (47514)
berci222 Creative Commons License 2008.03.11 0 0 47522

 

Mi a baj?

 

A baj jelenleg nem az olaj szüke. Az csak a te vegtelensegig leegyszerüsitett modellednek a központja.

 

Előzmény: V.4_BlackVoid (47516)
Nickhalálra váró bor sörmester Creative Commons License 2008.03.11 0 0 47521

Szerintem ez a vihar attól 'tökéletes', hogy most egy pénzügyi alapú, csúnya, 'buborékos' recesszió van. De nem hagyják elszabadulni, ezért nem most nyáron jön a java, hanem csak jövőre, amikor már nem lehet majd tartani. 201098 második felében Akkor viszont nagyobbat fog ütni.

 

A recessziók el szoktak tartani 2-3 évig, és amikor ki akarunk mászni belőle, akkor mindig extra (ún. surplus) energiát szeretünk használni hozzá. Na az most nem lesz. Sőt, a komolyabb csökkenés mind az exportszén, mind az európai és észak-amerika gáz, mind pedig az olaj piacán éppen 2011-2012 környékén fordul kritikusra. Az exportolaj már évi 2%-ot csökken, és az oroszok még tovább csökkentik. Az OPEC nem fg növelni, a többiek meg hiába akarnak, nem tudnak.

 

A tökéletes vihar attól tökéletes, hogy a mentőcsónakunk alján, amihez bajban nyúlni  szoktunk (extra energia) már most is öklőmnyi lyuk tátong, de ez a lyuk 3 év múlva 3-szor ekkora lesz. Ezért látom én a 2012-es évet kritikusnak.

Előzmény: Törölt nick (47475)
jee_c Creative Commons License 2008.03.11 0 0 47519
Nem láttad BlackVoid írásában a láthatalan ;) jele(ke)t.
Előzmény: hanyattesett (47514)
V.4_BlackVoid Creative Commons License 2008.03.11 0 0 47518

Igy van. A spekulatorok egy termek eseteben semmi mast nem tesznek mint belovik a piaci arat. Az olaj piaci ara 110 korul van. Ez a helyzet. Es ha barmi kis apro zavar kovetkezik be az ellatasban akkor a piaci ar 200 lesz.

 

Az alapveto oka a magas arnak (dobperges, TAAADAAAAM): PEAK OIL

Ezen kivul:

- OPEC nem emel

- OECD keszletek esnek / stagnalnak (mikor noniuk kene)

- semmi hir termelesnovelesrol

- az export csokken

- a nagy olajcegek termeles csokken

 

Hat ezert megy fel az ar. Hogy egyensulyba keruljon a kinalat es a kereslet. Nyilvan idonkent az ar tullo a celon felfele vagy lefele. Remelhetoleg most tullott felfele. Holnap USA olajkeszlet adatok, ha megint estek nem tudom hol all meg az olajar. 200 ?

Előzmény: hanyattesett (47514)
jee_c Creative Commons License 2008.03.11 0 0 47517
Ha teljes árral számolsz, akkor bizony már két ember esetében is jobban megéri autózni. :(

Na megnéztem konkrétan egy meszzebb levő városba Bpről: 4000 Ft (2. oszt) egy irányba a jegy. Oda vissza 8000 (meglepő), na az most 27,6 liter benzin. 7 literes átlagfogyasztással az kb. 400 km. A hely, amit néztem 460 km-re van oda-vissza. Az 1218 Ft. Ennyivel drágább egy személynek az út autóval (csak a benzinköltséget nézve). Ha sztrádán mész, akkor még az hozzájön. EZ egy benzines autó esete. Ha egy kevesebbet fogyaztó diezellel mész, akkor kicsit mások a számok: csak 26.6 liter gázolajra elég a pénz, de ezzel 5 literes átlagfogyasztás mellett 533 km-t teszel meg. (6 literes fogyasztással meg 444 km). Tehát ezzel már egy személlyel(!) egy árban van az üzemanyag és a vonatjegy ára! Ha hozzávesszük azt, hogy az autót így is úgy is kell tartani, mert mondjuk a család miatt szükség ven rá, szükség lehet rá, akkor a fenntartási költségek nem sokat változnak ezzel a plusz úttal.

Ha tömegközlekedéssel közelíted meg a vasútállomást, és egyszer át kell szállni, akkor az autósztráda matrica ára kijön a BKV jegyek árából. (ha van bérleted, az jobb helyzet, de pl. csak ezért venni bérletet már durva)

Egy főre!

Szóval ezért gondolom, hogy relatív drága a vonatközlekedés most. Ráadásul egy csomó járatot leállítottak, így eléggé időhöz is vagy kötve. (pl. az említett példára egy olyan vonat van, ami kevesebb mint 4 óra altt van ott. 4 és 5 óra közti menetidővel vis csak 3 másik..
Előzmény: V.4_BlackVoid (47503)
V.4_BlackVoid Creative Commons License 2008.03.11 0 0 47516

Mifele panik? Hiszen az egvilagon semmi problema nincsen. ; )

Van boven olaj, nincs energiavalsag, a reszvenyek meg olcsok - megeri venni. Mi a baj?

Előzmény: berci222 (47515)
berci222 Creative Commons License 2008.03.11 0 0 47515

 

Nem egy ember spekulalja fel, hanem a közhangulat (felelem, hiszteria/panik). Az ar meg igy alakul.

Es ez addig tart, amig a penz mas csapasiranyt keres. ha nem talal, akkor igy marad/folytatodik.

 

Előzmény: V.4_BlackVoid (47512)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!