Egyre elterjedtebbé válnak a zárt égésterű kazánok körében a kondenzációs elven működő berendezések, ami számos kérdést vet fel egyrészről a 100% feletti hatásfokról, másrészről a hozzá tartozó legoptimálisabb rendszer tervezéséről, kiépítéséről, beállításáról…
Ezúton megkérek minden látogatót, hogy kerüljék a direkt vagy indirekt reklámozást – különös tekintettel gondolok itt forgalmazókra, kivitelezőkre.
Összegyűjtöttük a leghasznosabb információkat egy kondis oldalon. http://statisztikus.hu/kondis/
Rákötném a mostani HMV kimenő-bejövő ágára. A kombi kazánnál úgyis egy áramláskapcsoló kapcsolja a HMV készitést. Csak kellene egy kis szivattyú az indirekt körre, amit az indirekt tároló hőmérője indit.
Ha lenne lehetőségem visszatérő ágat kiépiteni, akkor nem lenne kérdéses, hogy indirekt tárolót raknék be.
De mivel erre nincs lehetőség, marad a bojler. Ezt nem fűteni akarom a kazánnal (mint egy indirektet), csupán a bemenő ágába a hidegviz helyett a kombikazánból kijövő meleg HMV-t bekötni.
Ami számomra kérdéses volt, hogy hogyan megy a bojler utántöltése, mert ez befolyásolja, hogy a sok napközbeni kézmosásos nyitogatástól (sok kicsi hidegvizes utántöltés) estére mennyire hűtheti le a bojlerben lévő vizet.
A kapott válasz logikus volt, hiszen ha nincs azonnali utántöltés a rendszerből, akkor nincs nyomás ami a melegvizet a bojlerből kinyomja...
Itt már csak azon kell taktikáznom (ha kiépült), hogy a mostani 45 fokos kombi kazános HMV elhűl-e estére a bojlerben a sok kézmosástól, és kell-e emelnem a hőmérsékleten. Vagy esetleg annyira kicsi lesz az emiatti éjszakai áramos fogyasztás, hogy nem érdemes ezzel baszakodni...
Most kb 15 m3 gáz fogy HMV-re havonta. Ez ~150 kWh (ha számolok a hatásfok vesztéssel is). Tegyük fel, hogy ennek mondjuk a felét kell éjszakai áramból pótolnom a komfort miatt: 75 kWh x 30 Ft = 2100 Ft havonta. (és szerintem jó beállitással még ennek a felét sem szabadna fizetnem)
Nem lehet megoldani a bojler (vagy indirekt) fűtését sem visszatérő nélkül.
+ kell egy visszacsapó, és egy szivattyú.
Vagy, magát a hálózatot használod visszatérőnek, de ez a kokánykodás magasiskolája lenne, ki kéne venni a bojlerszelepet, (csöpögőt) és nagy eséllyel langyos lenne sűrűn a hidegvíz is,
esetleges legionella visszakeringésről nem szólva.
BUS-on keresztül kommunikál, de szerintem csak Ariston EVO jelzésű kazánokkal "beszélget", így ettől eltérő aristonokkal sem képes együttműködni, vagy csak elég korlátozottan.
Én is szívtam a fogamat, de aristonéknál 50ezer körül van, ahhoz képest máshol 35.000 Ft-is kapni, így "baráti" (főleg, hogy egy jobb on/off termosztátnál is "csak" 20.000 Ft-tal drágább).
Persze magamat is nyugtatom, hogy megéri. Ez a 20.000 Ft különbözet kb. 150 m3 gáznak felel meg, annyit belátható időn belül meg tud takarítani.
Na hogy legyen tényleges összehasonlítás, megkérdezem a szomszédomat, hogy neki mennyi a gázórán a fogyasztása, ugyanolyan (anyagú, területű) új házba költözött, mint mi. Ugyanaz az ariston kazán, neki nincs sensys-e (csak a tekerős) és külső érzékelője (igaz termosztátja sincs a radiátorokon). Mától indul a mérés egy hónapig. Aztán összehasonlítjuk.
Egy gond lehet csak, hogy a szomszédék kisgyerek hiányában megelégszenek a 19 C-kal, nálunk meg 23 C. (+ ők otthon nincsenek napközben, nálunk meg igen).
Fotózok gázórákat ma és egy hónap múlva is, nem csalok, nem utazunk el sehova.
20-as ötrétegű cső van, 4 mm-es csőhéjba, lépésálló EPS-be ágyazba, alatta 5 cm lépésálló, szóval ez nem annyira gond.
Viszont 15 méter csőben van 3 liter pangó viz, ennek ki kell folynia, mire a kazán küldi a meleget, ami megint csak fokozatosan melegedik, ahogy a kazán belobban.
".... ekkor sokalltam be, termosztátok a radiátoron, sensys, külső érzékelő, most diktáltam, már csak 160 m3 volt a fogyasztás a korábbi hónapos 290 m3 helyett. Időjárásban nem volt különbség."
Nem jó hir... asszony állandóan melegvizzel mos kezet, viszonylag gyakran. Tehát a 80 literesbe lökésszerűen érkezne 0.5-1 liter hidegviz napi mondjuk 20x
(azért hideg, mert a kazán még be se tud melegedni, mire ő már végzett a kézmosással, tehát hidegviz folyik a bojlerba)
Ezt még ki kell taktikáznom akkor, hogy hány fokos legyen majd a bojlerben a viz, hogy lehetőleg ne menjen az éjszakai áram.
Vissza is váltottunk diktálásra, évente egyszer lehet. Azt nem akartam még a tigáz bejelentkezéskor, hogy lórugás-szerűen kelljen sokat fizetni, úgy fest, hogy ilyen nem lesz (itt azért jó a forintosított rezsicsökkentés -> mondjuk minap az ismerősöm ezen sopánkodott, hogy így hosszabb idő alatt térül meg a kondis kazánja).
Na igen, teljesen hideg volt a ház, úgyhogy volt kb. 10 m3 fogyasztás, míg átmelegedett.
Akkor azt vonjuk le az előző fogyasztásból.
Ekkora házra azért így az közel 280 m3 sok volt ám ilyen decemberben, úgyhogy volt miből faragni. Elő is szedem az energiatanúsítványt, hogy most A+ vagy A++-os-e a ház, bár lehet azt csak levajazta az építtető, úgyhogy sokat az nem mond.
A megtakarítás nem csak sensysből ered, az irodánál a termosztát éjjelre le is kapcsol (esetleg akkor nyit, ha 17 C alá menne a hőmérséklet). Ott le is zártam a radiátorokat, ahol van padlókör.
A kazán abszolút nem volt beállítva, volt úgy, hogy sütötte a lábunkat a padló, na ekkor vettem le (akkor még manuálisan) a max. előremenő hőmérsékletét.
Tekerős on/off termosztát volt, éjjelre volt, hogy elfelejtettem letekerni, most már programozható rendesen.
Sok-sok apróság, amivel lehet faragni (a m3-es rezsicsökkentés az igazi), de még így sem érzem tökéletesnek.
A tigáznál mikor bejelentkeztünk, havi elszámolás választottunk (mivel még nem tudtam előre a gázfogyasztást), pár perc gondolkodás után havi 160 m3-t adtam meg HMV figyelembe vételével (ez évi 1600 m3-nek felel meg gondolom, mivel egy évben csak 10X számláznak, egy hónap szünet van és egy hónapban küldenek végszámlát). Azért kezdtem el vakarózni, mikor az első hónap végén leolvastam, hogy mégis mennyi, mert abban az enyhe decemberben máris ellőttem az éves fogyasztás 20%-át.
Bocs, hogy beleszólok, de nekem Westen Star Condens 1.24 kazánom van, padlófűtéssel és radiátorral, és nem kapcsolgat. 3,5 kW-ig tud lemenni egyébként az adatlapja szerint. Külső érzékelővel 38-50 fok közötti előremenővel megy a fűtés mostanában.