A ZIU-kat azokra a frankó kis orosz telekre tervezték. A Tatrákban meg azért nem fűtenek, nehogy már az utas elszokjon attól, hogy a villamoson hideg van. :-)))
Ésszerűbb magyarázatom nincs.
már napok óta kérdezni akartam: a kikapcsolt fűtésen megspórólt energiát hazavihetik a vezetők, vagy mi? miért nem fűtenek egy csomó járművőn, amiben pedig van fűtés?
én pl a 74-es troli vezetőket csodálom, amit a Wesselényi és Dohány utcában müvelnek, a parokoló autók két oldalt, plusz idönként (elég gyakran) második sorban szabálytalanul álló autók között húz el vagy 50-el, amikor kb 5-10 centi marad mindkét oldalon!
Udv mindenkihez!
Itt a Varosi es...-ban eloszor irok. A Praga 2M70-es valto elso fokozata hidraulikus nyomatekvalto. Egyebkent elvileg 2+2 elorementi fokzatot lehet megvalositani. Egyebkent ugyanez a valto van a MAV Bz motorkocsijaiban is, csak ott nincs hatrameneti fokozat, hanem egy kulon iranyvalto. A nyomatekvaltora visszaterve jelentosen megkonnyiti az inditast, mivel mint ahogy korabban emlitesre kerult, a dizelt a jarmu megmozdulasakor is nagy fordulaton hagyja dolgozni. Ez jo hatassal van a motor elettartamara is, tovabba a hidraulika jo rezgescsillapito is. Hatranya, hogy a hatasfoka valamivel rosszabb (magasabb fogyasztas).
Nono, kollégák nem kell mellreszívni a dolgot, azért a volánosok se rosszak, csak hát egy született budapesti...
Automatánál hidraulikus tengelykapcsoló van, az olyan, mintha mindíg csúsztatná a kuplungot a sofőr, így az első néhány fokozatot el lehet hagyni, és mivel ezek elsősorban városi közlekedésre vannak méretezve, tehát a sor végéről is le lehet hagyni néhány fokozatot. Így marad 1, 2, esetleg 3, aztán a direkt fokozat, mikor a hidraulika "csúszását" kikapcsolják, és a végsebességig képes kifutni.
Én imádtam a Prága váltók hatalmas rántását mondjuk a nyolcason: Indul egyben, motor üvölt, aztán nagy rántással kettő, aztán érezhető gyorsulás egyre növekvő motor dübörgéssel, aztán újra egy nagy rántás, át direktbe, és kellemes duruzsolással könnyedén szalad - 50-nel.
A volán 200-asokban ugyanazok a motorok vannak mint a BKV-nál. Retarder a 200-asokban nem volt-van, az Alkotáson bubuznak az automaták, és a mechanikus váltósok egyaránt.
A sárgabuszok legnagyobb problémája a 61-es villamospótlón nyáron jött ki, az országúti váltó, plusz normál hűtő, és csúcsidőben szinte folyamatosan forrt a vizük.
Talán az lehet az oka, hogy automata váltónál ott a hidraulikus "közdarab", ami megengedi, hogy a motor nagyobb fordulatszámon pörögjön, ott nagyobb nyomatékot adjon le, és a hajtott tengely szép lassan utoléri a motor fordulatszámát.
Mechanikus váltónál ez az állapot gyilkolná a kuplungtárcsákat, zárt kuplungnál pedig a hajtott tengely lefogná a motorfordulatot, és ott a belsô égésü motor kisebb nyomatékú.
De akkor már azt is áruld el nekem, hogy miért tudja az automata váltó megoldani 3 fokozatból azt, amit a kézi 6-ból? (Ha nagyon szaxerűsködni kell, akkor lehet magánba is.) Ugye a ZF-váltó az, aminél hőmérőzni kell az olajat? (Kis kerek műszer ált. az ajtógombok panelján, alul.)
Ez a három szokott lenni. Vidéken még sok Prága van. A Voith 3 fokozatú, a ZF-Ecomat 4 fokozatú. Csuklós városiba pl. felesleges ZF-et tenni, nem tudja kifutni magát annyira. Szólóra még elmegy. Pofára a kezelőpulton alig van különbség. Van felirat, de ha az nem látszik, akkor az "1 2 3" kezdetű a Voith, az "1 2 D" kezdetű a ZF.
Egyebkent amikor a troli uzemegysegbe latogattunk, ott azt pletykaltak, hogy a Szegedi es Debreceni trolivonalakat at szeretnek adni az onkormanyzatok a Volannak, a Volan viszont mint autobuszvonal venne oket at...
Egyebkent miert is adta at Szeged a 2-es es 90-es jaratot a Volannak?
Info a nagy sírás-ríváshoz: A vidéki helyi tömegközlekedési vállalatok egy árva garast sem kapnak az államtól az üzemeltetési költségeikhez. A helyi tömegközlekedési ellátás önkormányzati feladatkör. A helyközi állami.
Juj, most visszavonulot kell fujnom... Nem tudom milyen motor van a volanbuszon, csak annyi biztos, hogy egeszen maskepp kell vezetni. Pl. A varosi buszon jarok elszoknak attol, hogy milyen is az, amikor a busz uresben gurul.
Retarder viszont tutira nem volt rajtuk.
"Ja es a volanos buszokon ugyebar sebessegvalto van, emellett egy olyan motor amit nem az 50 m-enkent megallasra tervezetek (azert az egy rohely volt ami a Karolina ut es az Elek utca kozotti megallotavolsag volt), a buszokon nem volt retarderfek (pont az Alkotas utcai lejtokre)."
1. A Volános buszoknak más motorja van, mint a BKV-soknak? Nem csak a sebváltó más? (a Volánnak is vannak automata buszai, mintha olyan járna a 88-ason is, bár ebben nem vagyok egészen biztos.) A RábaD10 meg a DAF-motorok előtt hányféle motort használt az Ikarus?
2. Nincs retarder a Volán buszain?!
Bónuszkérdés: hányféle automata váltót használ(t) a BKV? Nemrég emlegette valaki a Praha váltót (B R I II A N), van még valami ZF is, de biztos volt még egy-két másmilyen is. Ki mit tud?
És még mindig váltó: a 41-esen és a 87-esen szolgáltató társaság buszai is kéziváltósok, de úgy tűnik, hogy elég jól viselik a megpróbáltatásokat (a sofőrök is, meg a kocsik is).
Ha valaki nagyobb cuccot akar kuldeni, akkor cimem uvrulez@freemail.hu. Most eppen tele van, hala NZA-nak, es a gephianynak, ugyhogy uvrulez nem indit, nem fogad. Amugy kifejezetten olyan kozepbejaros kepre vagyom, amely az Astoriat abrazolja a haboru alatt. Az sem baj, ha az a jelenet, amelyet a Karcsi meg akar csinalni:)))
Mas: En az Apa cimu filmet vettem fel vidijora. Megerte! A 7400-as ott kanyarog nalunkfele az Angyal utcaban (Angyi, ez mar szemelyi kultusz:))))). No meg vannak benne 2900-as ikrek is...
Jo hogy elohoztad ezt a dolgot, mert en is meg akartam vedeni a Volanos soforoket. Semmivel nem rosszabbak, mint a BKV-sok, akik egesz eletukben ugyanazt a nehany kilometeres szakaszt jarjak.