A hétvégén a kezembe akadt egy cikk,a Világgazdaság október 8-i számában jelent meg a városi közlekedés fejlesztéséről. Aki nem olvasta, a szöveget feltelepítettem a honlapomra!
www.nexus.hu/jhoward/varosi.htm
Mi a véleményetek róla?
Az említett filmet én is láttam, a pénteki ismétlést lehet, hogy felvesyem videora! (MTV2, 20.30)
senki nem nézte (esetleg vette videóra) szombat délután az MTV1-en, azt hiszem "A századunk műhelyéből" volt a címe, 45 környéki filmeket játszottak be, volt benne 9550,9552-es számú BLVV kocsi, mint mozgókönyvtár, meg mutattak valami "papucsvágányt" (hülye név, de így mondták...) ami a lentebb emlegetett hordozható váltóhoz hasonló valami volt: a villamosvágányra helyezték, így építettek gyorsan ideiglenes kiágazó vágányt a romházak közelébe, ahol teherkocsiba pakolták a törmeléket, kitolták a fővágányra, és onnan villamosmotorkocsi vontatta tovább...
valami 2xxx kocsik is láthatóak voltak a műsorban
West End-Ferihegy: ha más nincs, ez sem rossz, de nem örültünk neki.
Sinek: a hidon lehet, hogy szükség lesz még rájuk, illetve felújítva az utódaikra, a 8-ast pedig, hogy mindenki szépen emlékezzen. Amúgy már végigfotóztam...
Ha jól tudom, a 14-es azért cammog a Görgey útcában, mert közvetlenül lakótelep mellett megy egy keskeny útcában és a lakók tiltakoztak a nagy zaj miatt, amit egyébként én is alátámasztok. Most egy kicsit elviselhetőbb a zaj, legutóbb kocsival mentem mögötte, cca 25-30 km/h-val cammog.
Más: mikor szedik fel, felszedik-e a már nem használt villamos sineket, pl. Újpest-Rákospalota között a felüljárón, Újpest, Baross útca. Nem hiszem, hogy itt valaha is fog még villamos közlekedni, iparvágány szerepe sincs, csak néha eszi a gumit, meg csúszkál rajta az ember.
Mai élményem a következő. A 19-esen egy új rendszámú (asszem 15-29), eredetileg 53-24-es kocsi régi Rába motorral, Bubu fékkel, és defektes gumival. Minthogy új rendszámos, meg fog maradni 2000 után is:)))))
A váltó gyökirányát helyesen értelmezted, a gyöke felől van. Pontos definíciót és történetet nem tudok. Érdekes viszont, hogy miért hívják a váltófelvágást váltófelvágásnak?
ezt az már ide is beirom:
ha a Volános topicot olvastátok, láthattátok, hogy többször is panaszkodtam, hogy gyakran a 30-as busz a menetrendi követési idő kétszeresét tartja, ma esti tapasztalat:
várunk jó sokat a Keletinél, púposodik a busz oldala (BPO-372), 18:38-kor megjön a vezető, egy hölgy megkérdezi: "Most már csak félóránkért jár?"
vezető: "Nem félóránként, egészen pontosan 14 percenként."
A menetrendben 18-19 között 6-8 perces követési idő szerepel!!!!!!!
Akkor most titokban végrehajtották azt a 40%-os járatcsökentést?????????
Érdekességek a panellel: egész jó állapotban van a Lágymányosi utcánál a Bartókon, meg a Nagysándor- Vörösmarty sarkan Erzsebeten. Ív+hupli+autók, és megy!
Nehogy megharagudj! Csak a villamosok vedelmeben rosszallom ezt a valto-lassitast, mint ahogy Dlala is irta, az emberek megutaljak a villamost. Volt arra pelda, hogy a villamos allando jeleggel lemaradt a zoldhullamarol: amire en emlekszem, amikor az 1-es vegallomasa meg a Nepstadionnal volt, amikor a vezeto megkapta az inditasjelzest (a jelzolampahoz szinkronizaltan), ajtocsukas, keresztul a gyalogatkelohelyen (jelzolampa), aztan a valton 5-tel(!) aztan mire a Mogyorodi uthoz ert, mar le is maradt a zoldrol. Az utas meg bosszankodik, hogy megint masfel percet ul feleslegesen a villamoson. Jo persze, kimelni kellett a valtot, de halistennek nem sokaig volt ra szukseg. Egyebkent aruld el hogy mi a gyokirany, es a csucsirany, bar azthiszem ez az utobbi egyertelmu, a masikat kizarasoso alapont ki lehet talalni. De miert hivjak a gyoriranyt 'gyok'-nek, mirol kapta a nevet?
A villamosterheles osszehasonlitasban csak azert mondtam, hogy 'jatek' a szamokkal, mert Bp. legerosebb villamosait allitod szembe a kulfoldi peldakkal. En meg nem jartam Milanoban, lehet hogy ott ritkabban jarnak a villamosok. Az en emlekeim Munchenbol, Amszterdambol es csehszlovakiai varosokbol valok, es ugy emlekszem, hogy a villamosok jaratsurusege osszemerheto a Bp-ivel, ha nem is a koruttal, vagy a korterrel. Pl. az 59-es fobejaratnal levo visszafogo valtojan biztosan nem megy tobb tengely 100-nal orankent (talan a holnapi nap kivetelevel). Nyitott felepitmeny, akar nagyvasuti is lehetne. Miert kell ilyen lassan menni? (Az mas kerdes, hogy egyaltalan minek ez a valto, amikor a ujabban a halottak napi forgalomban sem hasznaljak - 59A.) Egyebkent beszelunk itt a levegobe adatok nelkul (bagojj!) a meglevo villamsok adatairol. Nem tud valaki olyan helyet, ahol a vilag villamosvonalainak uzemet ossze lehetne vetni, pl jaratsuruseg, ferohely, jarmuvek, jegyarak, halozathossz, stb. szempontbol?
Carpy! A nagykoruton tenyleg nem jon minden lampavaltasra villamos egesz nap, de van olyan is csucsoraban, hogy szinte (!) minden ciklusban jon. Amugy eleg nehez lehet erre menetrendet csinalni, hogy vagy masfelpercenkent indithatnak egy villamost, vagy ennek tobbszorosekent, nem? Es meg azt is ird meg, hogy mi a kulonbseg a kapacitas, meg a ferohely/ora kozott?
Naponta járok vele Domus és Káposztás között. Két szakaszon igen lassú: Angyalföld aluljáró és Tél u., illetve Görgey Artúr utca végig. Tudja valaki, miért, illetve változni fog-e ez a közeljövőben?
nagypanel: a 14-es a felújítás elött ki is siklott velem, a Béke tér elött, pár métert úgy ment, de mire megállt, addigra visszadöccent, a vezető körbejárkálta, aztán mentünk tovább...
ott azt hiszem 10-es lassújel volt azon a szakaszon (max annyival is mentünk)
Ha lassabban mennek, biztos jobban kímélik a pályát, ez nem vitás. Azonban lehet, hogy a menet közbeni dinamikus rezgések, és járműlengések csak egy bizonyos, relatíve alacsonyabb sebességnél adódnak úgy össze (interferencia-jelenség), hogy az siklást okoz, míg magasabb sebességnél más jellegű, vagy semmilyen lengés nem alakul ki. A nagyvasúton több ilyen baleset volt, ami bizonyíthatóan nem következett volna be, ha lassabban, vagy gyorsabban ment volna a szerelvény. Ajénlom e témában a Hazai és kölföldi vasúti balesetek c. könyvet.
Visszatérve a villamosokra: mivel a vasútitól kis mértékben eltérő a kerékprofiljuk, (nyomkarima-magasság, keréktalp-kúposság), meg a sínek is csak kevés helyen nagyvasútiak, ott nem biztos, hogy ugyanez a helyzet, pláne Phönix-síneknél, és persze nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy a vágányívek itt tényleg egy nagyságrenddel szűkebbek, mint a vasútnál.
A Duna hidakon (valoszinuleg az Arpad hid kivetel) folfele 30 km/h, lefele 20 km/h van engedelyezve. A Szabadsag hidon az UV-k ezt nem tartjak be (nincs sebessegmero), de a 4-6-osok nagyon precizen szoktak tartani. (Tehat feluton mindig lefekeznek!)
A Petofin azt hiszem 30 legalabbis, ennel tobbel meg sohasem
lattam menni oket (hatulrol figyelelve a vezetot). A Szabadsagon meg 10-es lassujel van kituzve. Az Arpadon
szerintem nincs korlatozas.
Ilyen nagypanel megsüllyedést láttam én is az 1-esen, az Árpád-híd és Népfürdő u. között, az Óbuda felé tartó vágányon. Szép nagy V alak, a villamosok csak 10-el mehettek ott (lassújel is kint volt), de így is majdnem kiugráltak a sínből... Azóta (ősszel, amikor a Domus előtti fordítót szüntették meg) megcsinálták. Egyébként mennyivel mehet a villamos a Duna-hidakon?
Spec. a 2-es vonalán lévo váltók többségét is lehetne cserélni seperc alatt, terelés sem kell, éjszaka pedig az sem jár.
Ezek szerint a metrónál folyamatosan karbantartják a pályát, foleg a váltókat. Miért a villamos akkor a mostohagyerek, aminek a pályáját csak akkor újítják fel, ha már teljes hosszában tönkrement?
Olvastam SzigDani dolgozatában 35 meg 5%-os állapotú pályákról a HÉV-en. Mit jelent ez a százalék, hogyan lehet ezt eldönteni?
Tudomasom szerint egyaltalan nem volt olcsobb a nagypanel a korabbi kispanelnel. Elonye az volt, hogy gepesiteni lehetett a fekteteset (tul. ez volt az egyik szabadalma a BKV-nak, hgy megepitette hozza a fekteto geplancot). Amikor kitalaltak, akkor eppen akkora mukaerohiany volt, hogy az erte meg, hogy gepesitik a fektetest.
Tovabbi problema a nagypanellel, hogy ha a nagy forgalom lenyomkodja a tombsineket (ha pl. raengedik a kozuti forgalmat), akkor a kerek nekiall a panelbe epitett acelvajun futni, ezzel teljesen osszetori azt. Ezutan viszont a tombsinek kezdenek el mocorogni a nem szilardan allo vajuban.
A panelek nincsenek rogzitve: idonkent fol-le elcsusznak a panelek (kulonosen azok, amik alol az eso kimosta a foldet) - igy hatalmas ugratok keletkeznek a palyan. Esoben egyebkent sok helyen latni, hogy a rossz szigeteles miatt, ha ramegy a villamos a panelre, sugarba spriccel fol a viz a reseken.
Emellett a nagypanel elso verzioja (pl. ami a 14-es vonalan van Ujpesten) nem birta telen a sozast sem.
Gyorsan lehet fektetni, es olcso. Amugy ha jol megcsinaljak, nem annyira rossz, foleg a kisebb forgalmu vonalakon. Erdekes, hogy a Gellert rkp-n asszem az epites ota nem nyultak hozza!
NZA: a 24-es beleszallt az ivbe ugy, hogy ment vagy 40-nel. Ott az iv miatt siklott ki, _nem_ a valto miatt. A tag ugy gondolta, hogy a sontot nem erzekeli a lazavezetek, es atment alatta. Minthogy erzekelte, a valto kiterobe allt at, es mar nem volt ido rendesen lefekezni.
A ROLA-rol azt hallottam, hogy egyszer Gyorben vki raengedte a ROLA-t a valtokra, mikozben vartak vmi EC-t. Az ugyen nem keshet, es a nevezetes "Terdre, imahoz!" felkialtassal megsomtak ugy jo 40-nel. Csodalkoztak, hogy nem siklott ki.
Valahol olvastam bizonyos vizsgalatokrol a kiterok es a villamosok kozotti kapcsolat okan. Ugy tunt, hogy tobb, mint linearisan no a rezges a sebesseg novekedtevel. (Most lehet, hogy baromsagot mondtam, mert lin-log tengelyek voltak, es ugy volt tobb, mint "linearis", de a lenyegen nem valtoztat) Szoval a villamos nem tesz jot a valtoknak. Erdekes modon a busz meg az utaknak... A 280-asnak ugy tudom, nagyobb a tengelynyomasa az engedelyezettnel.
Nos, Urak, lehet anyazni, ha most valami rosszat mondtam! :))
Igen, Adam, a lorinci kocsikat is megnezzuk feltetlenul.
Bagojj: mintha igy mondanak, hogy jo huzasa van, vagy mas neven eleg merev. Az is baj a panellel, hogy nincs odarogzitve, ezert is ugrik ki. Ha meg osszezsugorodik, akkor torik, es nincs negativ visszavezetes.
A 2420+21 mar egyszer volt a Feher uton, de akkor nem csinaltak vele semmit.
Egyebkent kulon erdekes, hogy ha tizablakos lesz vajon fabol epitik-e vissza a kocsi oldaloszlopait, vagy acelbol. (A 1074-es peldaul csak utanzata az eredeti villamoskocsinak, mert meghagytak a kocsin az acel oszlopokat, csak a kulsejet alakitottak at a favazashoz hasonlonak). Esetleg maghagyjak minden masodiknak a mai acel tartooszlopokat rajta, es csak az ablakokat felezik meg.
Kisiklas: tenyleg nem tudok mit mondani. Nem tudom, hogy ha a villamosok 40-nel mennenek at a valton, akkor mennyire mennenek tonkre a valtok vagy siklananak ki a villamosok. Jozan esszel ugy gondolna az ember, hogy ha ovatosan mennek, akkor jobban kimelik a palyat. Es az is biztosan igaz, hogy ha 40-nel siklik ki valami, akkor sokkal nagyobb balesetet tud okozni mintha 10-zel (lasd 24-es es a gyogyszertar).