Az adatokat csak összehasonlítónak szántam, egyébként a villamos férőhely-kapacitás adat eredete:
Danka Miklós Járműszerkezet és típusismeret (a) villamosvasút járművezetői részére; KÖZDOK Bp. 1984
Autóbusz adat-> ha jólemléxem
Pár dolog mielőtt kidobnak: a 3-as metrónak üzemileg van leginkább szüksége az északi járműtelepre.
Láttam olyan elképzeléseket, hogy a 96GY buszt kiváltanák villamossal, és az az egykori 10-esen is menne. Erre értettem a sinek utódait. Én az 51-esen is jártam fotózni. Ugye Ti is akartok honlapot az egykori viszonylatoknak?! Gyűjtsünk képeket, adatokat és csináljuk meg, jó?
scsabi: csak futva olvastalak, de ma már legfeljebb 5 fő/négyzetméterrel számolunk.
Buszosok: elérhető egy képem a légkondisról a http://mkkk.kma.bme.hu/buszok/bx6209g.jpg név alatt.
Egyébként a Káposztásmegyer - Nyugati vonal nem (csak) az üzletközpont érdekeit tükrözné, hanem a Káposztásmegyerre kicsábított tízezreket is, akik most pl. a körúti villamosokat csak átszállással (14-es villamos, 3-as metró) kb. 35 perc alatt érik el, úgy pedig 15 perc alatt a Nyugatiban lennének. A metrót megígérték nekik úgy tíz éve, de most a 4-es lett a fontosabb...
A Campona felé hozzávetőlegesen ugyanez a helyzet: a budatétényi és nagytétényi lakók biztos díjaznák, és talán hamarabb bejutnának mondjuk a Körtérre vagy a Belvárosba, mint 3-as busz (még sorompót is kaphat) + átszállás. Hogy miért csak addig? Tényleg, lehetne tovább is, akár Érdig is, ha már álmodozunk. :)
Ez idáig OK, meg a villamos élettartama is hosszabb. Talán úgy lehetne összehasonlítani, mint a repülogépeknél szokás, hogy nem csak a beszerzési árat nézzük, hanem a tervezett élettartamra jutó karbantartási és üzemeltetési költségeket is megnézzük. Pl. Terv. élettartam 30 év, 3M km, ezalatt ennyit fogyaszt, ennyiszer kell várhatóan ezt meg ezt cserélni, javítani stb.
Lehet, hogy így meg még olcsóbb is lenne a villamos. Van valakinek ilyesmi számítása?
OFF
Az lehet, de van egy munkahelyem, és ott melóm is. Nincs mindig időm kifejteni dolgokat. Egyébként egyetértek, sokkal inkább tömegcikk egy autóbusz.
Off
Ne haragudj bagojj, te ennél sokkal alaposabb szakember vagy.
On
Férőhely-kapacitás szempontjából nem ilyen durva a helyzet. Pl:
GCSM3: 262 fő (7 fő/m2 állóutas-terheléssel)
IK 280: 135 fő
Másrészről az autóbusz "tőzsdei standard termék" gyakorlatilag a vele szembe állított műszaki követelmények (tán a padlómagasság kivételével) kontinensszerte azonosak. Sok szerkezeti elem származhat más közúti járműtől, így a járműegységre jutó fejlesztési költség töredéke a villamosénak, mert:
villamos esetében a megrendelő (város) specifikus műszaki feltételei jobban "szórhatnak"
példák:
-nyomtáv
-felsővez. fezs. és áramnem (tűréseikkel együtt)
-szerkesztési szelvény
-legkisebb bejárandó pályaívsugár
-megálló/peronhossz; magasság (padlómagasság, lépcsőszám)
-engedélyezett max. seb.
-egyéb sebességadatok (ez már inkább bagojj asztala)
stb. stb.
tehát egy villamosgyártási project sokkal inkább kisszériás termelés mint az autóbuszgyártás.
Miért van ekkora különbség egy busz meg egy villamos ára között? Még mondjuk 3x-os különbséget indokoltnak látok, de 5x-öst? Nem beszélve arról, hogy ennyiért a busz is nagyon drága.
És miért menne el Káposztásmegyerig? Csak mert az "jól néz ki" a térképen?
Én a Nyugatihoz való gyorsvasút, meg villamos lehozásokban is csak a westend üzleti érdekeit látom. Pl. ott a Campona, oda is miért kell elvinni a villamost? Csak azért, mert az ott van? Szóval, ez álmodozásnak jó. Na, már megint negatív voltam.
Néhány érdekes adat, főleg a követelőzőknek:
Egy csuklós autóbusz beszerzési ára kb. 36-37 millió forint, egy villamosé pedig 200 millió körül van.
Ez a "2 végállomás" engem is meglepett. Hogy képzelnék ezt el: a 14-es maradna a Lehel téren, a 47-es meg a Nyugatiig jönne? Egy megállónyira két végállomás? És a Nyugatinál hol lenne rá hely? Meg hol jönne oda a Bajcsyról? Útban ven neki a felüljáró! Hallottam olyat is, hogy a Podmaniczky utcára kanyarodna be a 47-es, úgy menne a Lehel térre. Szerintem akkor már fel lehetne vinni a vasútra is, elmehetne egészen Káposztásmegyerig, persze ehhez kétáramrendszerű villamos kellene, hogy a 25000V/50Hz-en is tudjon közlekedni (mint Karlsruhe). Kicsit álmodozunk.
Kicsit zavar az is, hogy a 4-es metrót még mindig feltétlen szükségesnek tartják, az összes többi megoldás a cikk szerint csak ezt egészítené ki.
A Nagytétényig közlekedő 47-es talán túlzás, esetleg elég lenne csak a Camponáig kivinni, de oda minél előbb. A többivel kábé egyet tudok érteni, bár azt a bizonyos Hűvösvölgyi metrókiágazást megnézném!
Tulajdonképp vonalvezetésről esik szó ebben, sőt némely esetben még arról sem, egy egészen halovány időutalás is van (kb. annyi, hogy ennél előbb biztosan nem lesz belőle semmi), azonkívül semmi. A nagy része ráadásul régi dolog már. Nincs különösebb véleményem.
Nos, a Népszabadságban nemcsak a Westend-reptér gyorsvasút híre jelent meg, hanem a szombati számban a Budapest mellékletben a Fovárosi közgyulés elé terjesztendo hosszútávú tömegközlekedésfejlesztési javaslat is. Illetve abból szemezgetés, térképpel. Van benne HÉV összekötés, 4-es metró 2. ütem!!!, Rákosrettentore gyorsvasút, hegyvidéki gyorsvasút Moszkva tér - Gellért tér között (hogy mi ott a hegyvidék, azt nem tudom), 1-es villamos tovább meg ilyesmik.
A Westend gyorsvasút meg a Nyugatiból indulna és még talán Köki-n sem állna meg, direktbe Ferihegy 2. Olyan pénz áll mögötte, hogy ennek az LRI nem fog tudni betartani. Viszont nem MÁV járat lenne, bár a vasutat használná. Gyakorlatilag magánvasút. Sikerült a MÁVnak megint lemaradni egy tuti bevételt hozó üzletrol. Bravó.
A Világgazdaság cikkről:
Azt hiszem a jelen topicban feldobott gondolatok jó részét fedi a cikk. Ha erre forrás is lesz, hát úgy legyen. Azért kíváncsi lennék bagojj véleményére is.
Egy megjegyzés: a kiskörúti villamosközlekedés megtartása mindenképp indokolná a Szabadság-híd újjáépítését (amiről szó sem esik), enélkül az egész project egy Reichsbrücke jellegű fiaskóvá válhat...
Division by Zero: nem működik a link (legalábbis nekem)
Egyébként köszönet az emilekért. :-)
"A szakértők szerint a 4-es metró elkészülte után is indokolt a kiskörúti villamos megtartása és továbbépítése. Pesten a Nyugati, illetve a Lehel térnél lenne 2
végállomás, míg Budán a 47-es Nagytétényig járna. "
engem főleg ez a mondat izgat...
A hétvégén a kezembe akadt egy cikk,a Világgazdaság október 8-i számában jelent meg a városi közlekedés fejlesztéséről. Aki nem olvasta, a szöveget feltelepítettem a honlapomra!
www.nexus.hu/jhoward/varosi.htm
Mi a véleményetek róla?
Az említett filmet én is láttam, a pénteki ismétlést lehet, hogy felvesyem videora! (MTV2, 20.30)
senki nem nézte (esetleg vette videóra) szombat délután az MTV1-en, azt hiszem "A századunk műhelyéből" volt a címe, 45 környéki filmeket játszottak be, volt benne 9550,9552-es számú BLVV kocsi, mint mozgókönyvtár, meg mutattak valami "papucsvágányt" (hülye név, de így mondták...) ami a lentebb emlegetett hordozható váltóhoz hasonló valami volt: a villamosvágányra helyezték, így építettek gyorsan ideiglenes kiágazó vágányt a romházak közelébe, ahol teherkocsiba pakolták a törmeléket, kitolták a fővágányra, és onnan villamosmotorkocsi vontatta tovább...
valami 2xxx kocsik is láthatóak voltak a műsorban
West End-Ferihegy: ha más nincs, ez sem rossz, de nem örültünk neki.
Sinek: a hidon lehet, hogy szükség lesz még rájuk, illetve felújítva az utódaikra, a 8-ast pedig, hogy mindenki szépen emlékezzen. Amúgy már végigfotóztam...
Ha jól tudom, a 14-es azért cammog a Görgey útcában, mert közvetlenül lakótelep mellett megy egy keskeny útcában és a lakók tiltakoztak a nagy zaj miatt, amit egyébként én is alátámasztok. Most egy kicsit elviselhetőbb a zaj, legutóbb kocsival mentem mögötte, cca 25-30 km/h-val cammog.
Más: mikor szedik fel, felszedik-e a már nem használt villamos sineket, pl. Újpest-Rákospalota között a felüljárón, Újpest, Baross útca. Nem hiszem, hogy itt valaha is fog még villamos közlekedni, iparvágány szerepe sincs, csak néha eszi a gumit, meg csúszkál rajta az ember.
Mai élményem a következő. A 19-esen egy új rendszámú (asszem 15-29), eredetileg 53-24-es kocsi régi Rába motorral, Bubu fékkel, és defektes gumival. Minthogy új rendszámos, meg fog maradni 2000 után is:)))))
A váltó gyökirányát helyesen értelmezted, a gyöke felől van. Pontos definíciót és történetet nem tudok. Érdekes viszont, hogy miért hívják a váltófelvágást váltófelvágásnak?
ezt az már ide is beirom:
ha a Volános topicot olvastátok, láthattátok, hogy többször is panaszkodtam, hogy gyakran a 30-as busz a menetrendi követési idő kétszeresét tartja, ma esti tapasztalat:
várunk jó sokat a Keletinél, púposodik a busz oldala (BPO-372), 18:38-kor megjön a vezető, egy hölgy megkérdezi: "Most már csak félóránkért jár?"
vezető: "Nem félóránként, egészen pontosan 14 percenként."
A menetrendben 18-19 között 6-8 perces követési idő szerepel!!!!!!!
Akkor most titokban végrehajtották azt a 40%-os járatcsökentést?????????
Érdekességek a panellel: egész jó állapotban van a Lágymányosi utcánál a Bartókon, meg a Nagysándor- Vörösmarty sarkan Erzsebeten. Ív+hupli+autók, és megy!
Nehogy megharagudj! Csak a villamosok vedelmeben rosszallom ezt a valto-lassitast, mint ahogy Dlala is irta, az emberek megutaljak a villamost. Volt arra pelda, hogy a villamos allando jeleggel lemaradt a zoldhullamarol: amire en emlekszem, amikor az 1-es vegallomasa meg a Nepstadionnal volt, amikor a vezeto megkapta az inditasjelzest (a jelzolampahoz szinkronizaltan), ajtocsukas, keresztul a gyalogatkelohelyen (jelzolampa), aztan a valton 5-tel(!) aztan mire a Mogyorodi uthoz ert, mar le is maradt a zoldrol. Az utas meg bosszankodik, hogy megint masfel percet ul feleslegesen a villamoson. Jo persze, kimelni kellett a valtot, de halistennek nem sokaig volt ra szukseg. Egyebkent aruld el hogy mi a gyokirany, es a csucsirany, bar azthiszem ez az utobbi egyertelmu, a masikat kizarasoso alapont ki lehet talalni. De miert hivjak a gyoriranyt 'gyok'-nek, mirol kapta a nevet?
A villamosterheles osszehasonlitasban csak azert mondtam, hogy 'jatek' a szamokkal, mert Bp. legerosebb villamosait allitod szembe a kulfoldi peldakkal. En meg nem jartam Milanoban, lehet hogy ott ritkabban jarnak a villamosok. Az en emlekeim Munchenbol, Amszterdambol es csehszlovakiai varosokbol valok, es ugy emlekszem, hogy a villamosok jaratsurusege osszemerheto a Bp-ivel, ha nem is a koruttal, vagy a korterrel. Pl. az 59-es fobejaratnal levo visszafogo valtojan biztosan nem megy tobb tengely 100-nal orankent (talan a holnapi nap kivetelevel). Nyitott felepitmeny, akar nagyvasuti is lehetne. Miert kell ilyen lassan menni? (Az mas kerdes, hogy egyaltalan minek ez a valto, amikor a ujabban a halottak napi forgalomban sem hasznaljak - 59A.) Egyebkent beszelunk itt a levegobe adatok nelkul (bagojj!) a meglevo villamsok adatairol. Nem tud valaki olyan helyet, ahol a vilag villamosvonalainak uzemet ossze lehetne vetni, pl jaratsuruseg, ferohely, jarmuvek, jegyarak, halozathossz, stb. szempontbol?
Carpy! A nagykoruton tenyleg nem jon minden lampavaltasra villamos egesz nap, de van olyan is csucsoraban, hogy szinte (!) minden ciklusban jon. Amugy eleg nehez lehet erre menetrendet csinalni, hogy vagy masfelpercenkent indithatnak egy villamost, vagy ennek tobbszorosekent, nem? Es meg azt is ird meg, hogy mi a kulonbseg a kapacitas, meg a ferohely/ora kozott?
Naponta járok vele Domus és Káposztás között. Két szakaszon igen lassú: Angyalföld aluljáró és Tél u., illetve Görgey Artúr utca végig. Tudja valaki, miért, illetve változni fog-e ez a közeljövőben?
nagypanel: a 14-es a felújítás elött ki is siklott velem, a Béke tér elött, pár métert úgy ment, de mire megállt, addigra visszadöccent, a vezető körbejárkálta, aztán mentünk tovább...
ott azt hiszem 10-es lassújel volt azon a szakaszon (max annyival is mentünk)
Ha lassabban mennek, biztos jobban kímélik a pályát, ez nem vitás. Azonban lehet, hogy a menet közbeni dinamikus rezgések, és járműlengések csak egy bizonyos, relatíve alacsonyabb sebességnél adódnak úgy össze (interferencia-jelenség), hogy az siklást okoz, míg magasabb sebességnél más jellegű, vagy semmilyen lengés nem alakul ki. A nagyvasúton több ilyen baleset volt, ami bizonyíthatóan nem következett volna be, ha lassabban, vagy gyorsabban ment volna a szerelvény. Ajénlom e témában a Hazai és kölföldi vasúti balesetek c. könyvet.
Visszatérve a villamosokra: mivel a vasútitól kis mértékben eltérő a kerékprofiljuk, (nyomkarima-magasság, keréktalp-kúposság), meg a sínek is csak kevés helyen nagyvasútiak, ott nem biztos, hogy ugyanez a helyzet, pláne Phönix-síneknél, és persze nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy a vágányívek itt tényleg egy nagyságrenddel szűkebbek, mint a vasútnál.