a benzinmotorkocsikat 1927-ben szerezték be, 3100-3104 pályaszámon
1A tengelyelrendezés, mechanikus erőátvitel, 32 kW teljesítmény, max seb. 40 km/h, 24 ülőhely
1928.01.01-től 1931.12.12-ig közlekedtek, utána buszokkal váltották fel őket
1938-39-ben a nyári hónapokban a Haraszti-Ráckevei Helyiérdekű Vasút Rt. vonalán napközben besegítettek a BSzKRt-tól bérelet benzinmotorkocsik
1940-43-ban a kocsikat pótkocsivá alakították, majd 1951.07.26-án selejtezték őket
ekkor 1000 mm-es villamosmotorkocsivá alakították őket, 1-5 pályaszámon 1951.12.21-én álltak Szombathelyen forgalomba
1974.08.20-án közlekedett utoljára Szombathelyen a villamos
1997 nyarán állították ki a felújított 1-es kocsit
(1997-es Vasúthistória évkönyből)
Mindjárt felteszem a teherszállításos képeimet is ugyanebbe a könyvtárba - vagyis megcsinálom hozzá a html-t,m a képek már ott vannak (csanadi1.jpg - ... - csanadi4.jpg)
egyébként tudtommal, az összes benzinmotorkocsit átalakították Szombathelyre...
1 van kiállítva ott, 1 a környéken egy kertben rohad, 1 pedig a Fehér úti telepen rohad (a www.tar.hu/vasut-on van erről is képem)
több van még valahol?
1926-ban (vagy '27-ben?) a Beszkárt a nagykörúti éjszakai villamosforgalomra szerezte be ezeket, a pályaszámuk 3101-3105 volt, hogy a feszültségmentes karbantartási időszakban is legyen "villamos"-forgalom. De nem váltak be, az egyiket valami sínhegesztő-dinamókocsivá építették át, valamelyiket meg 1000mm nyomtávra, és villamossá átépítve Szombathelyre szállították. Azt hiszem, az még ma is megvan ott.
Én a régi kisföldalattira gondoltam. Annak az oldalán volt valami szerkentyű, ami az áramszedőket tartotta (gondolom, ott rugózott) - el tudtam volna kepzelni, hogy azt onnan ki lehetett tolni.
Valahol azt olvastam, hogy még az alsóvezetékes korszakban ez a kihúzóvágány is alsóvezetékes volt, a földalatti motorkocsiknak pedig volt alsóvezetékes áramszedőjük (is). Pontosabb info valakitől?
Azon a vágányon jártak be a Dózsa főműhelybe, ami szintén a 70-es évek elején szűnt meg, de a vágány még utána évekig megmaradt, funkció nélkül.
A kisföldalattik kihúzása: klasszikus sztori, elnézést azoktól, akik ismerik. Mivel kb. az 50-es évektől a kihúzóvágány felett szabványos felsővezeték volt, kellett valami, ami mozgatja a motorkocsikat. A 7300-as Béka végezte a melót, mégpedig úgy, hogy csak áramszedőként funkcionált, leszedte az 550 Voltot, és egy külön csatláson átadta a földalatti motorkocsinak. Így a motorkocsi motorja működött, a Béka csak a magassága miatt kellett. NZA biztos szakszerűbben tudná elmondani, tőlem ennyi tellik, bocs.