"azon az oldalon, ahol megtaláltam a képet, az szerepel, hogy Debrecenben 1979-ig gyártotak FVV-t. Szegeden a legfiatalabb FVV a 818-as, ez 1978-ban készült. Hova gyártotak még ezután FVV-t? Eddig azt hittem, hogy a 818 a legfiatalabb."
Es minden bizonnyal te tudod helyesen... Tenyleg, nekem most fogalmam sincs hirtelen, hogy hol olvastam ezt az adatot. Ha gondolod, kijavitom az evszamot.
Ne vedd szentirasnak az oldalaimon talahato adatokat, sajnos en is sok helytelen adatot vettem eddig eszre, nem csodalkoznek, ha meg lehetne talalni. Az adatok annyira megbizhatoak, mint a forrasmunkak...
Mindenesetre minden hiba eszrevetelt orommel veszek.
"egy régi szegedi képeslap, amely jobb szélén látszik egy régi villamos. Milyen típusú villamos ez?"
Ahogy en elneztem, ez az az ikerkocsitipus (ha jol emlekszem 301-312-ig terjedt a szamozasuk), amit 1956 korul vadonat ujan gyartott a Fuzesi fomuhely Szeged reszere, az acelvazas kocsik mintajara. Igy ez egy negyablakos szerelveny lett, a budapesti 2500-2600-2700-as kocsikhoz hasonlo homlokfallal. Ezek viszont nem csuklos kocsik.
Tulajdonkeppen ez indokolta a szegedi nosztalgiakocsi 313+314-es szamozasat, mivel ezek Bp-i 2500-as ikerkocsik, igy hasonlitanak ehhez az ominozus szegedi sorozathoz, igy kaptak a ket soron kovetkezo palyaszamot.
A szegedi szornyusegekrol: a ket- es haromreszes csuklosok hazilagosan keszultek mindenfele maradek felhasznalasaval: volt kozottuk Bp-rol Szegedre kerult 2600, 2800-as sorozatu kocsik is, de mas is. A haromreszes kocsikon tudomasom szerint pl. a kozepso reszt teljesen ujonnan gyartottak.
Látom, Te többet szöszmötöltél a kidolgozással (Szedő, viszonylattábla, csukló, király!:))). Nem csak Tőled kérdezem, hogy van-e értelme annak, hogy kétszárnyú ajtót tegyünk oda, ahol olyan rossz az utasáramlás, mint a jelenlegi villamsok első ajtajánál?
Ha valaki tud ilyen témájú tanulmányt, az szóljon! Köszi!
Még annyit, hogy a szeged1 kép legjobboldalán (lehet, hogy új magyar szót találtam ki???) a többihez képest viszonylag új épület az SZKV (SZKT) székháza, Zrínyi u.
A szeged1 kép a Kelemen utca-Somogyi utca kereszteződésében áthaladó villamost mutatja, akkor még balra ott volt a 3-as végállomása. A szeged2 képen a villamos az Aradi vértanúk terén lévő megállóból tart a Hősők kapuja alatt át a Nagyállomás felé, a mai Boldogasszony sugárúton (akkor még Április 4. útja).
OFF: A hősök kapuja (ami alatt átmegy a villamos) a szegedi Ságvári Gimnázium épülete. Én is idejártam, a villamos felett épp az énekterem van/volt. Szenzációs volt, amikor kornyikálás közben 30 km-es sebességgel átrobogott alattunk a bengáli, beleremegett az egész épület...
Ha a képből jól vettem ki, a villamos a 3-as vonal egyvágányú részén áll a Somogyi utcai volt végállomáson, ez a rész ma autóparkoló... ("hála" a szegedi önkormányzatnak).
Más: azon az oldalon, ahol megtaláltam a képet, az szerepel, hogy Debrecenben 1979-ig gyártotak FVV-t. Szegeden a legfiatalabb FVV a 818-as, ez 1978-ban készült. Hova gyártotak még ezután FVV-t? Eddig azt hittem, hogy a 818 a legfiatalabb.
Megnéztem azt a főműhelyi lapot, az alján a kép sajnos nem ugrik be. Valóban ilyen ronda lett volna? Ez tényleg egy szörnyszülött. Lehet, hogy az idő ennyire megszépíti az emlékeket? Már csak arra emlékszel, hogy sínen járt és hosszú volt, és azt hiszed, akkor szép is volt...
Hűha, arra a hosszú szögletes villamosra emléxem! Lehettem vagy 7 éves. Kevés lehetett belőle, néha láttam csak a bengálik között, nekem a 3-as vonala rémlik, meg lelki szemeim előtt van egy kép (arról nem lehet scannelni), ahogy a hármas és négyes közötti deltában áll egy ilyen. Apukám úgy nevezte, hogy hernyó (talán a hossza miatt), és ez nagyon megmaradt bennem. Azóta sem láttam, hallottam róla, úgyhogy repesve várom, hátha valaki bányászik róla egy képet.
"Benda Gyuri honlapján keresgéltem, hátha találok ezekről képet, de nem jött össze. Tud-e valamelyikőtök képet ezekről a villamosokról?"
A http://villamos.budapest.hu/nza/fmh2.html c. oldal legalját javaslom, több valóban nincs róluk a honlapomon.
Talán NZA többet tud, ő írta azt az oldalt is.
Asszem, hogy a régi kéttengelyes villamosok csuklósításával csinálták őket. Van egy kép egy ilyenről a Gyuri lapján a főmü(hol a hosszú ü? :)helyes oldalon. NZA szerintem többet tudna róluk mondani.
A tar.hu-ra felrakott képeim között van egy régi szegedi képeslap, amely jobb szélén látszik egy régi villamos. Milyen típusú villamos ez?
(A képeslapot a szegedi JATE óvoda faliújságáról kértem kölcsön szkennelésre, köszönet nekik érte!)
A bengálik előtt illetve részint velük egyidőben Szegeden járt egy másfajta csuklós villamos is. Óvodás nagycsoportos koromban már villamosozni kellett az óvodába, és akkor a szegedi 4-es vonalon felváltva jártak a bengálik és ezek (1974-75 környéke). Benda Gyuri honlapján keresgéltem, hátha találok ezekről képet, de nem jött össze. Tud-e valamelyikőtök képet ezekről a villamosokról? Ezek is csuklósok voltak, de sokkal szögletesebb formájuk volt, mint a bengálinak.
Így van. Továbbá, csak az egymással párhuzamos vízszintesek futnak egy pontba. Nem szabad elhanyagolni az emberi pontatlanságot, ami egészen kicsi kezdeti eltérésnél is komoly millimétereket eredményezhet. Külön kérdés a scannelés módja, ahol megintcsak torzulhat a kép, és így tovább.