Keresés

Részletes keresés

kitadimanta Creative Commons License 2019.05.03 0 0 10660

"A kifejezésmód változik"

Igaz, de ez is inkább az utóbbi évszázadokban vált gyakorlattá, ma pedig szinte "kötelező".

A mondanivalóra ma már senki nem emlékszik, senkit nem is érdekel, a készítője csak csinálja, rajzolja a mintákat, egyre újabbakat, hogy legyen rá kereslet. (Tisztelet a kivételnek)

Előzmény: ketni (10659)
ketni Creative Commons License 2019.05.03 0 0 10659

"A legtöbb motívumunk évezredek óta változatlan."

A kifejezésmód változik. Más a jelképrendszer a hun időkben és más a magyar időkben.

Pedig mind a kettő magyar. Meg lehet kockáztatni, hogy a vonaldíszes kultúra is magyar kultúra, mégis a kifejezésmód nagyon más, mint

a honvisszatérés kori, vagy a mai népművészet jelhasználata.

Ott vannak a hímes tojás mintáink. Ezek igen ősi alakjukban mutatkoznak meg, mégis elég

változatosan vegyítik a különféle jeleket.

 

A 213. rajzolata ugyan az, mint a te általad idecitált szíriai rajz. Mindössze a kidolgozásában tér el, mivel a hímes tojás sarok jelei húsos levelekként mutatkoznak.

Előzmény: kitadimanta (10658)
kitadimanta Creative Commons License 2019.05.02 0 0 10658

"Szerintem túl szigorú vagy a jeleket tekintve, tökéletes megfelelést vársz el tőlük, hogy rokonságot vagy azonosságot lehessen kijelenteni."

A minél pontosabb hasonlóság felér egy bizonyítékkal.

 

"A változatok épp olyan bizonyító erejűek lehetnek, ha ugyan az a mondanivalójuk."

Igen, ez így van, de a különböző változatok különböző korokat, vagy népcsoportokat tételeznek föl.

Minél jobban eltérnek egymástól a motívumok, annál kevésbé igazolják két népcsoport rokonságát, vagy azonos származását (származási helyét).

 

"Akár ugyan azon nép a különböző korokban, más helyeken más-más formában is megjeleníthette az ősvallási mondanivalót."

Én erre nagyon kicsi esélyt látok. A legtöbb motívumunk évezredek óta változatlan. (Ez nem zárja ki újabb szimbólumok megjelenését, vagy régiek elhanyagolható módosulását.)

Előzmény: ketni (10654)
kitadimanta Creative Commons License 2019.05.02 0 0 10657

"Varga Géza munkássága szintén döntő jelentőségű, mivel ő ismerte fel, hogy a "díszítések" általában olvashatók is."

Ezért minden tiszteletem az Övé, s azért is, hogy ezt lépten-nyomon igyekszik a köztudatba is átültetni.

 

"Sajna én ehhez a fajta elemzéshez nem értek."

Ne izgulj, én sem vagyok benne szakavatott...

 

Igen, lehetséges, hogy az állatöv a kulcs a kérdéshez. Persze, ehhez szinte az összes hasonló szimbólumot és azok kapcsolatrendszerét végig kellene "nyálazni"...

Előzmény: ketni (10653)
ketni Creative Commons License 2019.05.01 0 0 10656

Pontosan így kéne viszonyulni a kérdéshez. Mindenkinek.

Előzmény: pokobra (10655)
pokobra Creative Commons License 2019.05.01 0 0 10655

Hozzászólás Török Tibor genetikus honfoglalók nyelvét illető álláspontjához

https://vargagezairastortenesz.blogspot.com/2019/04/hozzaszolas-torok-tibor-genetikus.html

 

ketni Creative Commons License 2019.04.29 0 0 10654

"Az igaz, de a korábbi kapcsolatainkra esetleg fényt derítene."

Szerintem túl szigorú vagy a jeleket tekintve, tökéletes megfelelést vársz el tőlük, hogy rokonságot vagy azonosságot

lehessen kijelenteni.

Nem hiszem, hogy ez helyes eljárás.

A változatok épp olyan bizonyító erejűek lehetnek, ha ugyan az a mondanivalójuk.

Akár ugyan azon nép a különböző korokban, más helyeken más-más formában is megjeleníthette az ősvallási mondanivalót.

 

Előzmény: kitadimanta (10650)
ketni Creative Commons License 2019.04.29 0 0 10653

Mindenképpen a Papa Gábor által kitaposott úton kezdeném el elemezni az ilyen képeket.

Ezek mindig vallási képzeteket jelenítenek meg, amikhez a kulcsot szinte mindig az állatöv adja.

További jelentéseket is hordozhatnak, ahogy a magyar ábrázoló népművészet ezt megtanította nekünk.

Ennek feltárását is Pap Gábornak köszönhetjük elsősorban, de Varga Géza munkássága szintén döntő jelentőségű, mivel ő ismerte fel, hogy

a "díszítések" általában olvashatók is.

Sajna én ehhez a fajta elemzéshez nem értek. Annyit azért megértettem, hogy ennek a szemléletnek döntő szerepe van, ha meg akarjuk érteni régieket.

Kabay Lizett még csak tapogatózott ezirányban több-kevesebb sikerrel.

Előzmény: kitadimanta (10652)
kitadimanta Creative Commons License 2019.04.28 0 0 10652

Néhány képet én is hoztam:

 

Különösen a 4.-5.-6. képek

https://library.hungaricana.hu/hu/view/Forras_1988/?query=SZO%3D(per%C3%A9nyi)&pg=957&layout=s

Előzmény: ketni (10649)
kitadimanta Creative Commons License 2019.04.28 0 0 10651

"Nem ugyan az a kígyó ez, mint a sumér fonott testű pecsételő henger szarvaskígyója?"

Korábban már beszélgettünk erről a kígyóról, igaz, nem sumér, csak oda mutató, itt kezdődött:

http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=143823684&t=9119978

A lényeg:

http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=143864293&t=9119978 

Pejgeroj jóvoltából a képek is megvannak:

http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=144988018&t=9119978

Előzmény: ketni (10648)
kitadimanta Creative Commons License 2019.04.28 0 0 10650

"Az, hogy épp ilyen változatot pillanatnyilag nem találni, az semmi különöset nem jelent."

Az igaz, de a korábbi kapcsolatainkra esetleg fényt derítene.

Előzmény: ketni (10647)
ketni Creative Commons License 2019.04.28 0 0 10649

Van egy magyar párhuzama is Kukulkánnak.

A gyerőmonostori templom falán lévő "madárasszony". (Van kép a neten.)

Megint csak a mérleg -keleten sárkány- időszakot idézi meg a két sárkánykígyóval.

A legjobb az, hogy az egyikük "tollaskígyó"!

(Valamilyen szűz-mérleg, esetleg még szűz-halak összefüggés rendszerre is lehet gondolni.)

Előzmény: ketni (10648)
ketni Creative Commons License 2019.04.28 0 0 10648

Nekem V. Géza Magyar Hieroglif Írás c. könyvének a székely "H" magyarázatával vannak gondjaim.

Az, hogy esetleg a halászhálóval is lenne kapcsolata, valahogy nem annyira meggyőző. Túl köznapi magyarázat lenne, már bocsánat!

Kabay Lizett Világszarvas, Világtáltos c. könyvének 44. oldalán az ilyen fonatok magyarázatául egészen mást ad.

A mozgásba lendülő, de még időtlen, teremtés előtti világállapotot jelképezné.

Amikor megszakad a fonat, és a két végén feltekeredik -általában ellentétes irányban- akkor kezdődik a teremtés, megszületik az élet. (Ezt az ábrát Naddeo pl. petefészkeknek értelmezi, amely képzet végül is rokon körben mozog.)

Kabay felhoz egy sumér példát egy pecsételő hengerről, ahol a fonat egy "fejet" kap és szarvaskígyó lesz belőle.

Sajnos ennek a jelentőségét nem tudom, csak azt, hogy a szarvaskígyó a keleti állatövben a mérleg második holdháza.

Valamint a végtelen jelével párhuzamba állítható, ami a Nap éves delelőpontjainak az összekötéséből ered.

Ez egy nyolcast ad ki. Analemmának hívják ezt az ábrát.

Én inkább az égen keresném a "H" eredetét.

Érdekesnek találom, hogy a Kukulkán piramis oldalán napéjegyenlőségekkor alászáll a kígyó.

Nem ugyan az a kígyó ez, mint a sumér fonott testű pecsételő henger szarvaskígyója?

ketni Creative Commons License 2019.04.28 0 0 10647

A wikiwand zöldségeket ír.

A liliom az valójában ugyan az mint a tulipán.

A tulipán meg az Istenanya kissé elvont alakja.

V. Géza el is olvasta ezt a hieroglifát, -mert annak is tekinthető- ami az ős és a ten szójelek összetétele is egyben.

Millió és egy példa van rá. Még a kovácsolt kerítések tüskéi is ezt ábrázolják, ha valaki igényes és szép kerítést rendel.

Igaz, hogy a kovács, de a megrendelő sem tudja, hogy az a "liliom" szerű tüske miért olyan amilyen.

 

Pont ilyen keresztet most hirtelen nem találok, de Michelangelo Naddeo 10.000 éves magyar kontinuitás c. könyve pl. számtalan nagyon hasonlót mutat be. Az, hogy épp ilyen változatot pillanatnyilag nem találni, az semmi különöset nem jelent.

Az ősvallási jelek megannyi változatban fordulnak elő, de ez a mondanivalójukon és az eredetükön egyáltalán nem változtat. Mármint, hogy sok tízezer évesek.

Előzmény: kitadimanta (10646)
kitadimanta Creative Commons License 2019.04.27 0 0 10646

"Ha igaz, akkor ez egy ősvallási jel."

Ezt nem vitatom...

 

"Sokkal régebbi, mint a szikamberek, médek stb. népek."

Ezt nem tudom, miután nem ismerek ilyen mintázatú keresztet régebbről. Te találtál valahol ilyet?

Nekem csak annyit sikerült kideríteni, hogy a szíriait villás keresztnek,

http://www.wikiwand.com/hu/Liliomv%C3%A9g%C5%B1_kereszt (A második sorban, "Változatai" közt) a Szántóit liliomvégűnek írják, de nagyon hasonlít Jeremiás próféta keresztjére.

 

"Észak Szíriától csak egy macskaugrás az Éden, ahol ezek a jelek elnyerhették "mai" formájukat."

Ha ott volt, s ha létezett...

Előzmény: ketni (10644)
kitadimanta Creative Commons License 2019.04.27 0 0 10645

"Szerintem védett, zárt helyre gondolnak.

Lehet, hogy van hátsó szándék is, ki tudja."

Nem ez lenne az első eset, de az is előfordulhat, hogy én spiráztam túl...

Előzmény: ketni (10643)
ketni Creative Commons License 2019.04.27 0 0 10644

"...mi a kapcsolatunk ezzel az ősi szimbólummal azon a területen?"

 

Ha igaz, akkor ez egy ősvallási jel.

Sokkal régebbi, mint a szikamberek, médek stb. népek.

Észak Szíriától csak egy macskaugrás az Éden, ahol ezek a jelek elnyerhették "mai" formájukat.

Előzmény: kitadimanta (10642)
ketni Creative Commons License 2019.04.27 0 0 10643

Elég kicsi ez a templom.

A cikk szerint "úgy döntöttek, hogy intézkednek a keresztes kő elhelyezéséről a Római Katolikus Templom kertjében oly módon, hogy az bármikor az érdeklődők számára megtekinthető legyen, ugyanakkor károsodás ne érhesse."

Szerintem védett, zárt helyre gondolnak.

Lehet, hogy van hátsó szándék is, ki tudja.

 

Előzmény: kitadimanta (10641)
kitadimanta Creative Commons License 2019.04.26 0 0 10642

"V. Géza nyomdokain haladva esetleg a Föld négy sarkán lévő hegyeket látjuk."

Ez jó, nekem elfogadható! Esetleg sarok-jeleket...

 

Az igazság az, hogy arra is kíváncsi lennék, hogy van-e Európában máshol is ilyen rajzolatú kereszt?

Ti. az "eredetije" Szíria északi részén került napvilágra, s  a kérdésem az, mi a kapcsolatunk ezzel az ősi szimbólummal azon a területen?

 

Hozhatták magukkal a szikamberek Médiából, kik az 5. sz.-ban telepedtek le a Dunántúlon, s ők alapították Szikambria városát a Pilisben.

Igaz, más források korábbra datálják itteni megjelenésüket...

Viszont ami problémás, a hasonló keresztek nem a Dunántúlról kerültek elő, hanem a Felvidékről és Románia északi területéről, a Dunától meglehetősen távol.

Előzmény: ketni (10640)
kitadimanta Creative Commons License 2019.04.26 0 0 10641

Elvileg igazat adok, de nem ez az egyetlen templom, ahova annak művészi, vagy történelmi értékű tárgyai miatt is betérnek látogatók. Máshol gördülékenyen oldják meg, itt miért nem lehet? Ez egy mondvacsinált kifogás.

A templomkert nem alkalmas erre a funkcióra, mert a köveket pusztítja az időjárás. Más kérdés, ha ez a cél...

Előzmény: ketni (10639)
ketni Creative Commons License 2019.04.26 0 0 10640

Nekem svasztikának tűnik, kicsit másképp.

V. Géza nyomdokain haladva esetleg a Föld négy sarkán lévő hegyeket látjuk.

Előzmény: kitadimanta (10635)
ketni Creative Commons License 2019.04.26 0 0 10639

"Hát, hol a bánatban lenne a helye egy keresztény keresztnek?"

 

Csak arról van szó, hogy a látogatók nem tudnak viselkedni. Tiszteletlenek, zavarják a templomi áhítatot.

A templomkertben megfelelő körölmények között épp olyan jó helyen lesz a kő, mint bent a templomban.

Előzmény: kitadimanta (10635)
pokobra Creative Commons License 2019.04.26 0 0 10638

A Childerich-kincs Föld hieroglifából (világmodellből) kiemelkedő kettős keresztje

https://vargagezairastortenesz.blogspot.com/2019/04/childerik-fold-jelbol-kiemelkedo-kettos.html

varhonita Creative Commons License 2019.04.26 0 0 10637
Előzmény: pokobra (10632)
kitadimanta Creative Commons License 2019.04.25 0 0 10636

Egy "részletes"(-ebb) tanulmányt találtam a hasonló kereszteket ábrázoló emlékekkel kapcsolatban.

Általában közös, hogy "nagyon régiek" Árpádház-korabeliek, vagy ahhoz közeli keltezésűek.

http://real.mtak.hu/87179/7/Final-321-326.pdf

Tehát még élhetett a hagyomány ismerete, mely ilyen kereszt kifaragását eredményezte.

Amúgy elég felületes az elemzés, többet foglalkozik a "körítéssel", mint a kővel. Jellemzően meg sem említi- ha már felismerni vélte - a stilizált liliomot, mint ősi magyar motívumot. És arról sem beszél, miért is ilyen fura ennek (ezeknek) a kereszteknek az alakja, talapzata... Milyen szimbólumok találhatók még rajta...

Előzmény: kitadimanta (10635)
kitadimanta Creative Commons License 2019.04.25 0 0 10635

Lehet, hogy nem tartozik ide szorosan, de miután valamilyen ősi jelkép, így nem idegen a topik témájától:

Itt találtam egy különös kereszt ábrázolást a 3. sz.-ból (1. kép), mellette a pilisszántói keresztes kő, aminek eredetéről senki semmit nem tud. Az előbbi egy szíriai keresztény templom feltárásakor került elő, s szerintem a pilisszántói ábra előzménye, előképe. Különösen a 2. képen a nagy kereszt szárától jobbra található kisebb kereszt mutat nagyfokú hasonlóságot:

  

https://orientalista.hu/osi-kereszteny-templomot-fedezett-fel-egy-muszlim-regesz-sziriaban/

 

Ennek a bejegyzésnek még az is aktualitást ad, amit itt olvastam:

“A templomot látogató csoportok túlnyomó többsége nem vallási okból keresi fel a templomot, hanem csak és kizárólag a követ szeretnék megnézni, ami az Isten házában nem helyénvaló, ezért célszerű a két dolgot egymástól fizikailag is különválasztani” – olvasható Pilisszántó Község Facebook-oldalán. http://varkapu.info/kozelet/elszallitjak-templombol-pilisszantoi-keresztes-kovet/

Hát, hol a bánatban lenne a helye egy keresztény keresztnek?

Ja, hogy ez esetleg nem judeo-keresztény kereszt... Van ilyen...

 

 

 

 

kitadimanta Creative Commons License 2019.04.23 0 0 10634
Előzmény: pokobra (10620)
pokobra Creative Commons License 2019.04.23 0 0 10633
pokobra Creative Commons License 2019.04.23 0 0 10632

A Childerich-kincs Föld hieroglifából (világmodellből) kiemelkedő kettős keresztje

https://vargagezairastortenesz.blogspot.com/2019/04/childerik-fold-jelbol-kiemelkedo-kettos.html

 

pokobra Creative Commons License 2019.04.23 0 0 10631

A kép bal szélén a nagyszéksósi szíjvég teteje. 

 

Igen, ezek lehetséges feltevések, de bizonyítani is kell. Csak az az érdekes, ami bizonyítható. 

 

A sugaras Napot ábrázoló jel neve csak Üdő. Az úr már egy másik jel (vagy a függőleges egyenes alakú szár, vagy a háromszög alakú sar mai megfelelője - tehát a szár, vagy sar helyett úr-at kell olvasni, ha értelmes mai olvasatot akarunk kapni). 

 

 

Előzmény: ketni (10627)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!