Keresés

Részletes keresés

altimus Creative Commons License 2021.12.14 0 0 93116

Svajcban hosszu evek ota van kozossegi autozas, mobility egyebek. Priman mukodik. Az autonom autoban nincs igazad. Persze kello megszoritasokkal. A Tesla pl. Kaliforniaban minden ott kozlekedo autojanak minden megtett meteret feldolgozza. A kaliforniai uthalozatrol mindent tudnak. Az autonom auto nemcsak a sajat szenzorait hasznalja fel, de hasznal gps-t, kommunikal (vagy kommunikalni fog) a tobbi onvezeto autoval, konvojba tudnak allni egy autopalyan ... Ez mind aktiv kutatasi tema. Ma halt meg a migrancs csempesz autoban 7 ember mo-on. Ilyet valoszinu onvezeto auto nem tudna produkalni. Van olyan hetvege mo-on amikor tobb tucat halalos aldozat van. Ennel jobban fog tudni az onvezeto auto is kozlekedni. Persze nehez ugy ez, pl. egy minden szabalyt betarto onvezeto auto lehet, hogy a budos eletben nem tudna rafordulni az arpad hidra a budai pesti felhajtorol. Nameg szamtalan erkolcsi, jogi kerdes tartozik ide. Pl. milyen elv alapjan dontson egy auto, ha epp meg kell olnie valakit. A sajat tulajdonosat mentse meg, vagy a fektavolsagon belul ele lepo kisgyereket? Ezek nem egyszeru kerdesek. De ahogy irtam, en biztos nem fogok soha olyan autoba ulni, amit teljesen autonom modon egy szoftver vezet.

Előzmény: Hepci (93113)
Hepci Creative Commons License 2021.12.14 0 0 93115

Az elektroautózás terepe a város/agglomeráció (lehet), hosszabb távokra valami mást kell kitalálni.

A megoldás egyébként megvan (hidrogén), de Musk és társai nem ennek a fejlesztésében érdekeltek, így aztán alig fejlődik és olcsóbbodik.

Előzmény: altimus (93114)
altimus Creative Commons License 2021.12.14 0 0 93114

Nem kezdem el bogaraszni az adatokat, de a mai csucs autok gyorstoltese (porsche taycan, audi nemtudommi) az olyan mennyisegu toltoaramot igenyel ami a normal villanydroton nem megy at. Mutatoba tudnak 1-2 ilyen toltoallomast egymas melle epiteni, de ha partucat ilyen toltot akarnal egy helyre tenni ahhoz teljesen uj infrastruktura kellene. Ha meg egyszer lenne egy olyan autopalya megadugo amibe parszaz elektromos auto lemerulesig beragadna akkor igen alaposan elgondolkodnanak ezen az emberek. Arrol nem is szolva ha egy komolyabb epulet melygarazsaban leegne par tucat nagyobb elektromos auto. Az siman lebontana egy komolyabb epuletet is.

Előzmény: BZoltan (93107)
Hepci Creative Commons License 2021.12.14 0 0 93113

Egy jól vezető embernél nagyobb biztonsággal közlekedő automata autó sem lesz soha. Ennek a lufinak a fújása kizárólag az ebben érdekelt fantaszták anyagi érdekét szolgálja. Kb. annyi az értelme, mint a folyton szaporodó fekvőrendőröknek - ezekre is mi szükség van vajon, egyszerűbb lenne az amúgy is borzalmas állapotban levő utakat helyenként felszaggatni markolóval. :)

Az önvezető kamion más kérdés, de én ilyenek közé sem mennék be, tehát valami zárt pálya kellene nekik... hoppá, feltaláltam a vasutat...

A közös(ségi) autóhasználat témájának előképét pedig jól lehet tanulmányozni Budapesten a széthagyott/szétkúrt elektromos rollereken, bringákon. Bazi régen jött létre a mondás, hogy közös lónak... és van benne valami...

Előzmény: altimus (93111)
altimus Creative Commons License 2021.12.14 0 0 93112

az uzemanyag cella es a folyekony hidrogen surusege ellenben kenterbe veri a benzint, gazolajat. de az elektromos energiatarolas energiasurusege is boven novelheto. sokan a grafenra eskusznek, de pl. a magas homersekletu szupravezetes is bejatszhat ...

Előzmény: BZoltan (93105)
altimus Creative Commons License 2021.12.14 0 0 93111

Az onvezetes nem feltetlenul azert kell, hogy helyetted vezessen az auto. De kepzeld el pl, hogy egyatalan nincs is autod, csak egy okostelefonod, amin megnyomsz egy gombot es 5 perc mulva a lakasod elott all egy auto. Vagy akar egy hetre elore megrendeled ezt. Budapesten a ma futo autok 10%-a boven eleg lenne. Nem lenne tobbet parkolasi gond, nem kellene szervizbe menned, teli-nyari kereket cserelned ... Nekem azert van autom, hogy evi 10-12 ezer km-t menjek vele, es mondjuk hetente 3x ulok az autoba. Pedig mindenhova azzal jarok. Vagy pl. kepzeld el a varoson kivuli teherszallitast, amit akar sofor nelkul is meg lehetne oldani. Irtozatosan lecsokkentene ez a koltsegeket, akar napi 24 oraban mehetnenek a kamionok, sot elektromos kamionok, amik magukat toltik.

 

Vilagos, hogy tokeletesen vezeto autonom auto soha nem lesz. De az embernel nagyobb biztonsaggal vezeto auto siman. En pl. soha a budos eletben nem ulnek be egy olyan autoba, amit teljesen autonom modon egy szoftver vezet. Az elso sarkon beszarnek. En mar attol beszarok, ha mas vezeti az autot.

 

 

Előzmény: Hepci (93109)
van_Persil Creative Commons License 2021.12.14 -16 0 93110

Nekem nincsen ilyen adapterem, csak rendeltem már tölük más eszközt, azt a helyembe hozták (helyesebben: küldték postával, raklapon).

De szerintem elvileg müködnie kellene a dolognak, pl. mustárt/bükkönyt v.sz. tuti tud szórni, muharfélékben már nem vagyok annyira biztos, nem tudom, neked mihez (mennyire apró maghoz) kellene.

Azért a helyedben pórobálnék kutakodni más fórumokon, hátha használ valaki hasonlót magszórásra.

Előzmény: BZoltan (93106)
Hepci Creative Commons License 2021.12.14 0 0 93109

Az önvezetés a másik olyan dolog, aminek a világon semmi értelme nincs.

Nagyjából úgy vagyunk összerakva, hogy az autózás során keletkező feladványokat még most is sokkal jobban meg tudjuk oldani, mint bármilyen számítógép. Ráadásul bármilyen borzalmas utakon, míg az önvezetéshez a töltőrendszeréhez hasonló mértékű, asztrális összegeket kellene beruházni az infrastruktúrába, hogy valami minimálszinten működőképes legyen.

Ez is csak a Muskhoz hasonló fantaszták érdekét szolgálja, a valós értelme/haszna az emberiség számára egészen pontosan nulla.

Előzmény: altimus (93104)
Daeril Creative Commons License 2021.12.14 0 0 93108

Ja ezek simán jók a kiszórásra. Utánna még takarni és tömöríteni kell hogy kikeljenek... Banális baki de takarás nélkül összeszedik az egerek...

Előzmény: BZoltan (93106)
BZoltan Creative Commons License 2021.12.14 0 0 93107

Ha arra célzol, hogy az egész jelenlegi elektromos hálózat és infrastruktúra erre nem alkalmas akkor igazad van.

A 90-es évek elején édesanyám abban a házban lakott amit a Pál utcai fiúk végén elkezdenek építeni (mindenkitől bocsesz akinek most elspoilereztem). Na a ház kábelezése pont ugyanolyan volt... tudod amit 20 wattos világításra terveztek. Na erre ráraktunk 2kW-os vilanyradiátort, hűtőgépet, tévét meg a világítást és egyik nap elindult a sistergő elektromos tűz a vakolat alatti kábelcsatornában. Na, szóval igen... valami ilyesmi infrastruktúra fejlesztésre lesz szükség.

Előzmény: altimus (93104)
BZoltan Creative Commons License 2021.12.14 0 0 93106

Ezek mindegyike alkalmas arra, hogy különösebb szopás nélkül megfelelően kiszórjon magkeveréket?

Előzmény: van_Persil (93103)
BZoltan Creative Commons License 2021.12.14 0 0 93105

"tévútnak tűnik 2-300 kilónyi akkumulátort cipelni"

Semmi másról nem szól ez a történet mint arról, hogy mennyi az energia sűrűség. Egyelőre forgalmi jármű kategóriában nyilván semmi nem veri le a benzint/gázolajat. Annak a legjobb a Wh/kg és a legjobb lithium-ion aksi sincsen még a fasorban sem. De ameddig az aksi technológia fejlesztésébe lapátolnak csilliárdokat addig a robbanómotor lényege nem igazán változott az elmúlt évtizedekben. Szóval ha fogadnom kellene, hogy az aksik mérete és kapacitása fog a következő húsz év során javulni vagy a robbanómotorok teljesítménye akkor én az előbbire tennék komolyabb összeget :)

Előzmény: Hepci (93088)
altimus Creative Commons License 2021.12.14 0 0 93104

Hosszu es osszetett kerdes ez. Majd ha mutatnak nekem egy parkolot, ahova bemegy olyan kabel, hogy 50 Porsche Taycant lehet ott egyszerre gyorstolteni, akkor talan azt mondom, hogy van fantazia az elektromos autoban. De persze ennel sokkal arnyaltabb kerdes ez, az onvezetes ... alapveto paradigmavaltast jelenthet az auto hasznalatban. A fejlodes jelentos, es az akkumulator technikaban is az, sot ott is lesz nyilvan meg 1-2 paradigma valtas, ha ennek nem is tudjuk az idejet. Persze en inkabb az uzemanyag cellaban hiszek, de majd meglatjuk.

Előzmény: BZoltan (93097)
van_Persil Creative Commons License 2021.12.14 -16 0 93103
Előzmény: BZoltan (93101)
Daeril Creative Commons License 2021.12.14 0 0 93102

Ilyen szórós vetővel toltuk eddig, száraz talajjal problémás volt... 

Előzmény: BZoltan (93101)
BZoltan Creative Commons License 2021.12.14 0 0 93101

Rendesen beruháztál egy no-till direktvetőbe? Az komoly. Respekt.

 

Én valami olyasmire gondolok amit ugyancsak szaréhugyé utánamvágnak és a traktor mögé kötve kiszórja a magot.

Előzmény: Daeril (93099)
joskabacsi Creative Commons License 2021.12.14 0 0 93100

A sárgamuskotályt nem ismerem, de az olasz tényleg nagyon jó.

 

Előzmény: Hepci (93085)
Daeril Creative Commons License 2021.12.14 0 0 93099

No-till direktvetőre fejlesztettem, mert ennyire hülye vagyok.

 

Tudom, nekem csak kukoricaföldem van de az erózió ott is dolgozik.

 https://www.facebook.com/daniel.horvath.94695/videos/1961232917342759

 

Egyébként ez tényleg, nem egy gyere buci hamm bekaplak feladat megint :) érdemes kísérletezni apránként belőni a rendszert ami nálad működik.

Előzmény: BZoltan (93096)
BZoltan Creative Commons License 2021.12.14 0 0 93098

Ennyiért én 2-3 jó cimborával összeraknék magamnak egy tz4k alapra.

 

Az ok amiért nem álltam még neki az az, hogy ez a technológia egyelőre még letérdel ha egy 10-12 fokos emelkedőn fel kell vinnie mondjuk egy tonna permetszert.

Előzmény: van_Persil (93091)
BZoltan Creative Commons License 2021.12.14 0 0 93097

Én egyszer kiszámoltam az évente eladott robbanómotoros autók számából, hogy mennyi lítiumot kellene kibányászni és abból mekkora aksikapacitást kellene gyártani. Konkrétan sem a bányászható lítiumnak sem az aksigyártó kapacitásnak sincsen adva a töredéke sem.

 

 

Előzmény: altimus (93094)
BZoltan Creative Commons License 2021.12.14 0 0 93096

"Amelyik lejtőn felmegy egy kistraktor, azon meg tudod fogni a csapadékot takarással. Ez biztos. Elhiheted."

 

Én nagyon sok mindent elhittem eddigi életem során is :) Ebben a témában szeretnék a hitnél egy kicsit erősebb bizonyosságot.

 

A jövő őszi vetés egy rédei flúgossal az jól hangzik :) Benne vagyok.

 

Neked amúgy milyen szóró masinád van?

 

Előzmény: Daeril (93092)
Daeril Creative Commons License 2021.12.14 0 0 93095

Kéne csinálni egy céget, licencelni a Soletrac tervét és összerakni itthon ezeket az elektromos kistraktorokat. Használt japó traktorok kibelezésével készítik el ezeket tudtommal.

Előzmény: van_Persil (93091)
altimus Creative Commons License 2021.12.14 0 0 93094

A vilag kozlekedeset _nem lehet_ igy atallitani akkumulator alapu autozasra. Ez teljesen egyertelmu. A baj a toltohalozattal van. A budos eletben soha nem lesz anyi tolto allomas, ami ehhez kellene. A megoldas valoszinuleg a kozbeiktatott hidrogen lesz.

Előzmény: Hepci (93093)
Hepci Creative Commons License 2021.12.14 0 0 93093

Nem a tömegre gondoltam, hanem a világ autóiparának átállításáhozb szükséges irtózatos mennyiségű és irtózatosan környezetszennyező akkumulátorra.

Ez egy teljesen értelmetlen zsákutca, legfeljebb arra jó, hogy egy ilyen péniszfejből, mint E. Musk, a világ leggazdagabb embere legyen.

Előzmény: altimus (93089)
Daeril Creative Commons License 2021.12.14 0 0 93092

Amelyik lejtőn felmegy egy kistraktor, azon meg tudod fogni a csapadékot takarással. Ez biztos. Elhiheted.

 

Az őszi kalászos tudod úgy működik, hogy elveted október végén esetleg novemberben egy picit nő még ősszel, majd áttelel és sokat nő tavasszal... Sok téli napon is ha nincs csonttá fagyva a talaj a gyökerek dolgoznak, fejlődnek és ez a lényeg mert a földalatti részek érdekesek.

Ha van hengered már az frankóság, mielőtt vetőgépben gondolkodsz meg kellene fogadj egy rédei flúgost, akinek van ilyen és kipróbálni egy vágóban jövő őszi vetéssel. :D

 

Előzmény: BZoltan (93079)
van_Persil Creative Commons License 2021.12.14 -16 0 93091

A soletracn-ak van egy 52 kWh-s elektrotraktora 1,35 m széles verzióban 75 ezer $-ért, a pótaksi kb. 20 ezer $...

https://insideevs.de/news/524886/soletrac-e70n-elektrotraktor-usa/

ez még sajnos nagyon messze van a sza_ért-hu_yért kategóriától.

Előzmény: BZoltan (93083)
kifli Creative Commons License 2021.12.14 0 0 93090

a motorja az kissebb:)

Előzmény: altimus (93089)
altimus Creative Commons License 2021.12.14 0 0 93089

Tesla Model 3, akkupack 478kg!

 

De ha beul 3 kover ember az is van ennyi.

Előzmény: Hepci (93088)
Hepci Creative Commons License 2021.12.14 0 0 93088

Irtózatos tévútnak tűnik 2-300 kilónyi akkumulátort cipelni ún. környezetkímélő járművekben... ez még annyira sem értelmes dolog, mint vékony nájlonzacskó helyett vastag papírzacskókba bugyolálni egyesével minden szart, amit átlagjulcsi vásárol az élelmiszerboltban.

Előzmény: altimus (93087)
altimus Creative Commons License 2021.12.14 0 0 93087

Svajcban is lehet valasztani, hogy mennyit fizet az ember az aramert, a dragabb az ződebb. A mai kisebb benzinmotorok amugy allitolag zodebbek, mint azok az elektromosok amiket fosszilis eromubol toltenek. De ez meglehetosen szurke terulet, nehez megmondani a tutit.

Előzmény: BZoltan (93083)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!