1. számú sziv.: a KAZÁNKÖRI-t. Ez CSAK a kazán-puffer körön kommunikál.
2. számú sziv.: a FŰTÉSKÖRI-t. Ez a HŐFORRÁS-t szivogatja a lakás felé.
(Hőforrás: egyszer a kazán, másszor a puffer, harmadszor mindkettő együtt, kapcs. függő)
3. számú sziv.: a HŐFORRÁS és az indirekt között teremt kapcsolatot.
"Ha a kazán vizét kapja, a felfűtés alatt nem kell külön szivattyú..", erről a követketzőket mondanám:
1.Ha a kazánköri szivivel CSAK a spirált akarod fűteni, akkor el kell zárni a puffer felé vezertő utat. Ez nagyon rossz ötlet, több okból is:
Ha jól bedurrantasz a nagy kazánba, felforrhat a vized, mert a spirál nem tud elég meleget elnyelni,- nagy az ellenállása -; vagy mert hamar felfűtötte az indirektet.
Másrészt el is szállhat a kazánod, ha nincs ami elnyelje a meleget. Egy indirekt kicsi, és gyorsan megteleik.
2. Ha arra gondolsz, nem zárod el puffer felé vezető csövet, hanem a KAZÁN SZIVATTYÚ hajtsa a meleget a pufferbe IS, és az indirektbe IS, ez nem valószínű, hogy fog működni, vagy csak kicsit. Mert , egy jól összehangolt rendszernél a kazán-pufi kör ellenállása olyan kicsi, hogy alig jutna víz a nagy(-obb) ellenállású indirekt spirál körbe.
3. Egy esetben megteheted mégis, ha nincs pufi a rendszerben, mert akkor mindegyik kör ellenállása nagy. Egyszerű, primitív fűtések esetében ez szokásos is. (persze külön fűtésköri szivattyú ilyenkor is kell)
Nézd, egy olcsóbb szivattyú 17 ezer, mert az indirekthez nem kell vadiúj Grundfos ugye.. Minek ezzel spórolni? Rendszertiszta lesz, csak akkor és annyi ideig forog amikor kell, mindegy neki, honnan szív, és nem kell hozzá semmi mágnesszelep, csak egy 1800 ft-os rugós visszacsapó.
"1.Ha a pufferban lévő melegből HMV-t akarsz gyártani, akkor én azt javaslom, tegyél egy indirektet a vízvételi helyhez közel, és azt hajtsd akkora, esetleg kicsit nagyobb felületű pufferben lévő spirállal, mint amekkora a az idirektben van."
Tehát egy dedikált kör a két tartály között, külön szivattyúval, tágulásival. Ez tuti? Nem elég csak egyszerűen a puffer vizét áttekerni rajta? Vagy a kazánét? Ill. van, ahol felfűtés alatt ez ugyanaz a víz, ha a kazán közvetlen a pufira dolgozik. Valahogy így látom:
1. Ha a kazán vizét kapja, a felfűtés alatt nem kell külön szivattyú, de nem kap több meleget, ha már nem ég a tűz (végül is tároló, kibirja talán a következő begyújtásig).
2. Ha a pufi vizét kapná meg, akkor kell külön szivattyú, ami viszont akkor is mehet, ha már csak a pufiban van meleg, így utántölt.
3. Esetleg be lehetne még úgy is kötni a HMV hőcserélőjét, mint egy radiátort (a fűtési gerincre). Akkor kazán és pufi üzemben is kapna meleget, de mégsem kéne neki külön szivattyú (feltéve, hogy megy a fűtés). Persze ha alacsony hőmérsékletű a fűtésrendszer, akkor jó nagy tartály kell.
Fűtési idényen kívül meg úgyis megy a kollektor.
Egyelőre az 1. verziót fontolgatom, mert pufim nincs, lehet, nem is lesz helyhiány és a vizes kandalló kicsi teljesítménye miatt. A 3. is jó lenne, bár az 1. esetén tudok melegvizet csinálni úgy is, hogy csak a kandallóba beröffentek picit, ameddig felfűti a HMV-t, de nem kapcsolom be a fűtéskört... Esetleg akkor, ha fel akarna forrni a primer:)
Csaba! Köszi a választ. 50l soknak tűnik/fej (3 gyerek). Meg aztán úgy néz ki lenne egy rossz 200-as Hajdú, ami megfelelne a célnak, egyelőre annyiban gondolkodom. Esetleg magasabb hőfokra kéne melegíteni. Neked hogyan van bekötve a spirál? Puffer vize vagy a kazán vize megy bele közvetlen? Nem neked van tartály a tartályban?
"indirektet a vízvételi helyhez közel, és azt hajtsd akkora, esetleg kicsit nagyobb felületű pufferben lévő spirállal, mint amekkora a az idirektben van"
Ha minkét oldalon spirál van nem szabad kifelejteni a tágulásit sem, mert a víz az erősebb.
1.Ha a pufferban lévő melegből HMV-t akarsz gyártani, akkor én azt javaslom, tegyél egy indirektet a vízvételi helyhez közel, és azt hajtsd akkora, esetleg kicsit nagyobb felületű pufferben lévő spirállal, mint amekkora a az idirektben van. A cső anyaga lehet vas vagy réz, mindegy, úgyis "koszos" víz lesz benne.
2.Ha közvetlen akarod kivenni a pufferből a melegvizet, akkor nagyon-nagyon nagy felületű spirál kell hozzá, hogy a szükséges min. 11 liter/perc forróvíz mennyiséget biztosítani tudj. Ilyet, eddig csak hullámosított rozsdamentes csővel lehet tutommal csinálni a gyakorlatban. Nem egy olcsó cucc, viszont nem kell szivattyú, a víznyomás hajtja.
3.Napkoli: ha a puffert akarod a napkolival is fűteni, akkor annak neve "fűtésrásegítés napkollektorral". A spirál anyaga mindegy, a felülete hasonló, 1-2 m2 körüli. Attól is függ, mekkora összefelületű kollektorokat akarsz.
Melegvíz ellátásra mi a munkahelyen 50l szoktnk számolni egy főre naponta azt írod 5fő az 250l plussz mosogatás főzés akkor 300l kellene hozzá 3 tábla napkollektor ami 2m2/db .Nekem is réz hőcserélő van egy 150l bojlerba és semmi gond vele már 2 éve . Nekem ilyen van benne 12mm rézcsőből fűtőfelülete 0,25m2 kétszer felsőre a vegyes van kötve alsóra a napkoli..
A teljesítmény ebből: P=Q/t= 9,28/0,28= 33 kW. Tehát minden stimmel.
Saját igényhez arányosítani kell!
Még csak annyit, a hcs. teljesítménye függ a fűtővíz áramlási sebességtől, és hőfokától! A fenti példa 1m3/h tömegáramra, és max 110 fokos fűtővízre vonatkozik. Így szerepel a katalógusban, de szerintem ez nem azt jelenti, hogy a fűtővíz állandóan ennyi is, szerintem 70 fokos fűtővizzel számolhatsz.
A HMV kivétel, (tehát nem fűtés), az más ügy! Nagyon más! Majd később keresek valamit róla.
Nem tudom, hogy hány m3 meleg vizet használunk naponta, de azt tudom, hogy átlag 1,5-2m3 gáz elfogy. Ez kb napi 200 Ft. 365 nappal számolva 73000.- per év.
Mondjuk 3m3 gázzal, 100%-os hatásfokot feltételezve is csak olyan 25-30°C-t lehet emelni a vizen.
Na, jópofa vagy:) Kertünk kicsi, nagyrészt kövezett, viszont nem akarok megint úgy járni, mint tavaly. Csak dec. 10-re állt össze a rendszer. Igyekszem még most kikérni a véleményüket a T. olvtársaknak mielőtt elássák magukat a kertben:)
Kifelé mentek? Úgy olvastam hózápor meg minden Magyarországon. Na reméljük már nem. Itt már elég jó az idő (Toszkána). Néha a 16-ot is üti, bár éjjel -1 volt.
Köszi egyébként, sokat tanultam tőletek. holicse, csaba, blue, gányoló és még jónéhányan. Tényleg sokat jelent!
Hú, ez engem is érdekelne. Ill. egyszerűbben, valami olyasmi, hogy egy bojlert fűtenék a kandalló vizével télen, nyáron pedig esetleg a napocskával. Ha veszek egy 200l-es Hajdút, akkor abba mekkora hőcsi lesz hatékony? Fel fogja-e tudni 4-5 óra alatt a fűtés hőcserélőjével párhuzamosan kötve a kb. 80 fokos víz melegíteni annyira, hogy 1 napra elég legyen (5 fő fürcsi+egyebek). Mehet-e a sokak által próbált réz? Katód úgy is van/lesz benne.
Tényleg, akkor bonyolítok. Ha már nem kell a melegvíz (éjjel), vissza lehet ezt táplálni a fűtésre vagy felejtős a 200l + a piciny spirál miatt?
Ez vicces. Amikor végigolvastam a 4000 hsz-t, úgy tűnt, hogy itt hatalmas pörgés van. Most meg úgy tűnik, hogy 1-2 ember kiabál az űrben, ahol még a hang se terjed vagy mi:)
Érdeklődni szeretnék, hogy 1500 literes puffertartályba hány m csőspirált javasoltok? Egy használati melegvíznek és egy napkollektornak kellene. A kazán 40kw-os. Valamint a réz vagy a rozsdamentes cső az előnyösebb? Köszönöm a segítségeteket.
Többeteknek Magnet tartálya van. A telefonban nettó árakat kaptam. Szerintetek meg lehet velük egyezni hogy maradjunk is abban vagy szigorúan bruttóznak ? :) Szabad ilyet kérdezni egy fórumon egyáltalán? :P
A víz díját mindenképpen ki kell fizetni (nálunk 650 Ft/m3), csak a felmelegítés díját tudod megspórolni, vagy csökkenteni.
Tegyük fel, hogy a melegvíz ára felmelegítve max 1000 Ft/m3, így 350 Ft/m3 az, amivel játszani lehet.
Ha feltételezzük, hogy pl ingyen van a fa, stb, akkor a havi fogyasztásunk meleg vízre jelenleg 4 m3/hó mellett havi 4*350=1400 Ft. No, ez az összeg, amit hoz a rendszer. Mivel csak fél évig áll rendelkezésre a vegyes fűtés, így ez évente 6*1400=8400 Ft.
Viszont én nem tudok sajnos se okosba szerezni, se lopni fát sem, meg semmit sem, így még kevesebb lett az éves szintű haszon.
Nagyjából én még egyszer megfelelztem, tehát évente 5000 Forint kb a nagyságrend.
Ezzel számolva meg elég keservesen térülne meg a beruházás nálam.
Nem akarom a vegyestüzelésű topicot ilyen kérdésekkel zargatni. Szóval:
Ha van egy vegyes tüzelésű kazánom és egy pufferem amiben van hőcserélő akkor erre a hőcserélőre rá tudom kötni az elektromos bojleremet? Fűtésszezonban fával nyáron meg árammal menne. Megéri egyáltalán így ? (plusz hőcserélő, szerelvény, szerelés stb)
1,5-1,8. Azt írja a gépkönyv (Wilo RS25/4), hogy kavitáció vagy áramlási zaj. Növeljük a hozzáfolyási nyomást vagy vegyük le a fordulatszámot. Levettem 1-esre a fordulatot, így szinte hangtalan, bár picit tartok attól, hogy lassan szállít és a primer oldali kandalló fel talál forrni. 25l víznél elég könnyű megugrani a 85-100-at még fával is.
Azt szokták mondani, hogy járt utat a járatlanért el ne hagyj. Ha egyszer leírták már, hogy milyen hátulütői vannak a maszek hőcserélős cuccnak, a festett tartálynak és a nyitott rozsdásodó rendszernek, akkor ha ezekre nem figyelsz, sokkal többe fog kerülni a rendszered, mint gondolnád.
Ugyanis, ha kiderül, hogy nem megy, nem működik, akkor mégis csak a működőt kell megvalósítani, de az előbbire felemésztett pénz az elbukásra került.
Egyszerű kell, mint a faék, többszintű védelemmel (ami lehet a gravitációs rendszer a kihagyhatatlan biztonsági vezetékekkel), de tartós is, mert egy fűtésrendszert nem 1-2 évre készít az ember.
Igazából pontosan az ilyen jellegű hibákat akarom kiküszöbölni azzal, hogy tisztán gravitációsan, nyitott tartályban akarom keringetni a vizet a puffer és a kazán közt. Az nem tud elromlani.
A szivattyú, a keverőszelep, és egyéb nyalánkságok nyilván javítják a hatásfokot, de cserébe plusz pénzbe kerülnek, és plusz hibalehetőséget is hordoznak.
Mint írtam is, a gázkazánt és a höcserélőt visszacsapó védi a párhozamos kör szivattyújától, nem tudom mire gondolsz a golyóscsappal.
A gravitációs körbe még visszacsapó sem kell, hiszen a puferben lévő meleg víz felfelé törne, esze ágában sincs lefolyni a nála lejjebb lévő, kihűlő kazánba.
Tisztában vagyok vele, hogy a hengeres nyomáspróbázott tartály a tökéletes megoldás, de egy szögletes bádogdoboz, töredékáron előállítható, könnyebb szigetelni és elhelyezni. Mivel nyitott, így nyomást sem kell elviselnie, csak a benne lévő víz súlyát. A korrózióból baj lehet, de akár le is festhetem a belsejét.
Egy hengeres tartály egy nyomást tűrő vegyestüzelésű kazán, hozzá egy biztonsági hűtő, motoros szelep(ek), keringető szivattyú nem fér bele a költségvetésbe.
Egy olcsóbb lemezkocka, hőcserélővel igen.
Remélem WendelkeS téved és van olyan olcsón előállítható/beszerezhető hőcserélő megoldás amivel viszonylag kis hőfoklépcsővel kivehető a fűtővíz. 5-10 fok szerintem teljesen válllható érték. Viszont nincs felesleges radiátorom amit felhasználhatnék erre a célra. Más ötlet?
Nem tudom, nem hiszem. Főleg a primer oldalon veszem észre, ahol nyitottban vagyok, minden "buboréktovábbítóan" szerelve a tágulási felé... Bár időnként a szekundernél is előjön, még egyes radiátoroknál is. Lehet mégis levegős. Már többször végignyomogattam a radiátorokat, csak a víz jön ki. Persze lehet nem jól állnak (nem a légtelenítő van legfölül). Megnézem majd vizilóval...
Ja, ha levegős. Miért csak meleg víznél?
Lehet a szerelésnél maradt neked is benne valahol. Csak a rendszer leeresztése és újratöltése óta van ez. Előtte 1 évig már ment. Bár nem 70-80-90 fokos előremenővel:)
Suttyomban végigolvastam a majd 4000 hsz-t és okosodtam. Pufferem (még) nincs.:)
Szivattyús kérdés, ha esetleg... Emléxem ilyenre itt vagy másik fórumon, de nem emléxem megnyugtató megoldásra.
Szóval 70 fok felett egyre hangosabb, bugyborékoló hangok jönnek a hidegen hangtalanul üzemelő szivattyú felől, mintha levegős lenne (nem az). Mi az oka és mit lehet tenni ellene? Ez a kavitáció? Most 3-as fokozaton megy a Wilo 25/2 (primer: 25l-es vizes kandalló) és a 25/4-es (szekunder: cirkó-vízszegény radiátoros fűtés) is (a forrást nehezítendő). A primer nyitott, 1m-rel feljebb lévő tág. tartállyal, a szek. zárt. aut. légtelenítővel.
valami nem jo neked, hogy ha fellforr a vized a vtc-vel, emelj a szivattyu fordulatszaman es megoldodik a gondod ha olyan nagy teljesitmenyu a kazanod, hogy egy lepcsoben a 60fokos vizet felmelegiti 100fokra
amugy ha vegkepp ki akarod cserelni akkor semmikepp se vrg131et tegyel bele mert azzal tenyleg fel fog forrni :)
valami allithato termosztatos esbe-t inkabb, paran raktak ilyet es azt mondjak bevalt
a vtc nem zarja le a hideg agat csak kever hozza az eloremeno melegbol hogy 60fokos legyen...