Na, jópofa vagy:) Kertünk kicsi, nagyrészt kövezett, viszont nem akarok megint úgy járni, mint tavaly. Csak dec. 10-re állt össze a rendszer. Igyekszem még most kikérni a véleményüket a T. olvtársaknak mielőtt elássák magukat a kertben:)
Kifelé mentek? Úgy olvastam hózápor meg minden Magyarországon. Na reméljük már nem. Itt már elég jó az idő (Toszkána). Néha a 16-ot is üti, bár éjjel -1 volt.
Köszi egyébként, sokat tanultam tőletek. holicse, csaba, blue, gányoló és még jónéhányan. Tényleg sokat jelent!
Hú, ez engem is érdekelne. Ill. egyszerűbben, valami olyasmi, hogy egy bojlert fűtenék a kandalló vizével télen, nyáron pedig esetleg a napocskával. Ha veszek egy 200l-es Hajdút, akkor abba mekkora hőcsi lesz hatékony? Fel fogja-e tudni 4-5 óra alatt a fűtés hőcserélőjével párhuzamosan kötve a kb. 80 fokos víz melegíteni annyira, hogy 1 napra elég legyen (5 fő fürcsi+egyebek). Mehet-e a sokak által próbált réz? Katód úgy is van/lesz benne.
Tényleg, akkor bonyolítok. Ha már nem kell a melegvíz (éjjel), vissza lehet ezt táplálni a fűtésre vagy felejtős a 200l + a piciny spirál miatt?
Ez vicces. Amikor végigolvastam a 4000 hsz-t, úgy tűnt, hogy itt hatalmas pörgés van. Most meg úgy tűnik, hogy 1-2 ember kiabál az űrben, ahol még a hang se terjed vagy mi:)
Érdeklődni szeretnék, hogy 1500 literes puffertartályba hány m csőspirált javasoltok? Egy használati melegvíznek és egy napkollektornak kellene. A kazán 40kw-os. Valamint a réz vagy a rozsdamentes cső az előnyösebb? Köszönöm a segítségeteket.
Többeteknek Magnet tartálya van. A telefonban nettó árakat kaptam. Szerintetek meg lehet velük egyezni hogy maradjunk is abban vagy szigorúan bruttóznak ? :) Szabad ilyet kérdezni egy fórumon egyáltalán? :P
A víz díját mindenképpen ki kell fizetni (nálunk 650 Ft/m3), csak a felmelegítés díját tudod megspórolni, vagy csökkenteni.
Tegyük fel, hogy a melegvíz ára felmelegítve max 1000 Ft/m3, így 350 Ft/m3 az, amivel játszani lehet.
Ha feltételezzük, hogy pl ingyen van a fa, stb, akkor a havi fogyasztásunk meleg vízre jelenleg 4 m3/hó mellett havi 4*350=1400 Ft. No, ez az összeg, amit hoz a rendszer. Mivel csak fél évig áll rendelkezésre a vegyes fűtés, így ez évente 6*1400=8400 Ft.
Viszont én nem tudok sajnos se okosba szerezni, se lopni fát sem, meg semmit sem, így még kevesebb lett az éves szintű haszon.
Nagyjából én még egyszer megfelelztem, tehát évente 5000 Forint kb a nagyságrend.
Ezzel számolva meg elég keservesen térülne meg a beruházás nálam.
Nem akarom a vegyestüzelésű topicot ilyen kérdésekkel zargatni. Szóval:
Ha van egy vegyes tüzelésű kazánom és egy pufferem amiben van hőcserélő akkor erre a hőcserélőre rá tudom kötni az elektromos bojleremet? Fűtésszezonban fával nyáron meg árammal menne. Megéri egyáltalán így ? (plusz hőcserélő, szerelvény, szerelés stb)
1,5-1,8. Azt írja a gépkönyv (Wilo RS25/4), hogy kavitáció vagy áramlási zaj. Növeljük a hozzáfolyási nyomást vagy vegyük le a fordulatszámot. Levettem 1-esre a fordulatot, így szinte hangtalan, bár picit tartok attól, hogy lassan szállít és a primer oldali kandalló fel talál forrni. 25l víznél elég könnyű megugrani a 85-100-at még fával is.
Azt szokták mondani, hogy járt utat a járatlanért el ne hagyj. Ha egyszer leírták már, hogy milyen hátulütői vannak a maszek hőcserélős cuccnak, a festett tartálynak és a nyitott rozsdásodó rendszernek, akkor ha ezekre nem figyelsz, sokkal többe fog kerülni a rendszered, mint gondolnád.
Ugyanis, ha kiderül, hogy nem megy, nem működik, akkor mégis csak a működőt kell megvalósítani, de az előbbire felemésztett pénz az elbukásra került.
Egyszerű kell, mint a faék, többszintű védelemmel (ami lehet a gravitációs rendszer a kihagyhatatlan biztonsági vezetékekkel), de tartós is, mert egy fűtésrendszert nem 1-2 évre készít az ember.
Igazából pontosan az ilyen jellegű hibákat akarom kiküszöbölni azzal, hogy tisztán gravitációsan, nyitott tartályban akarom keringetni a vizet a puffer és a kazán közt. Az nem tud elromlani.
A szivattyú, a keverőszelep, és egyéb nyalánkságok nyilván javítják a hatásfokot, de cserébe plusz pénzbe kerülnek, és plusz hibalehetőséget is hordoznak.
Mint írtam is, a gázkazánt és a höcserélőt visszacsapó védi a párhozamos kör szivattyújától, nem tudom mire gondolsz a golyóscsappal.
A gravitációs körbe még visszacsapó sem kell, hiszen a puferben lévő meleg víz felfelé törne, esze ágában sincs lefolyni a nála lejjebb lévő, kihűlő kazánba.
Tisztában vagyok vele, hogy a hengeres nyomáspróbázott tartály a tökéletes megoldás, de egy szögletes bádogdoboz, töredékáron előállítható, könnyebb szigetelni és elhelyezni. Mivel nyitott, így nyomást sem kell elviselnie, csak a benne lévő víz súlyát. A korrózióból baj lehet, de akár le is festhetem a belsejét.
Egy hengeres tartály egy nyomást tűrő vegyestüzelésű kazán, hozzá egy biztonsági hűtő, motoros szelep(ek), keringető szivattyú nem fér bele a költségvetésbe.
Egy olcsóbb lemezkocka, hőcserélővel igen.
Remélem WendelkeS téved és van olyan olcsón előállítható/beszerezhető hőcserélő megoldás amivel viszonylag kis hőfoklépcsővel kivehető a fűtővíz. 5-10 fok szerintem teljesen válllható érték. Viszont nincs felesleges radiátorom amit felhasználhatnék erre a célra. Más ötlet?
Nem tudom, nem hiszem. Főleg a primer oldalon veszem észre, ahol nyitottban vagyok, minden "buboréktovábbítóan" szerelve a tágulási felé... Bár időnként a szekundernél is előjön, még egyes radiátoroknál is. Lehet mégis levegős. Már többször végignyomogattam a radiátorokat, csak a víz jön ki. Persze lehet nem jól állnak (nem a légtelenítő van legfölül). Megnézem majd vizilóval...
Ja, ha levegős. Miért csak meleg víznél?
Lehet a szerelésnél maradt neked is benne valahol. Csak a rendszer leeresztése és újratöltése óta van ez. Előtte 1 évig már ment. Bár nem 70-80-90 fokos előremenővel:)
Suttyomban végigolvastam a majd 4000 hsz-t és okosodtam. Pufferem (még) nincs.:)
Szivattyús kérdés, ha esetleg... Emléxem ilyenre itt vagy másik fórumon, de nem emléxem megnyugtató megoldásra.
Szóval 70 fok felett egyre hangosabb, bugyborékoló hangok jönnek a hidegen hangtalanul üzemelő szivattyú felől, mintha levegős lenne (nem az). Mi az oka és mit lehet tenni ellene? Ez a kavitáció? Most 3-as fokozaton megy a Wilo 25/2 (primer: 25l-es vizes kandalló) és a 25/4-es (szekunder: cirkó-vízszegény radiátoros fűtés) is (a forrást nehezítendő). A primer nyitott, 1m-rel feljebb lévő tág. tartállyal, a szek. zárt. aut. légtelenítővel.
valami nem jo neked, hogy ha fellforr a vized a vtc-vel, emelj a szivattyu fordulatszaman es megoldodik a gondod ha olyan nagy teljesitmenyu a kazanod, hogy egy lepcsoben a 60fokos vizet felmelegiti 100fokra
amugy ha vegkepp ki akarod cserelni akkor semmikepp se vrg131et tegyel bele mert azzal tenyleg fel fog forrni :)
valami allithato termosztatos esbe-t inkabb, paran raktak ilyet es azt mondjak bevalt
a vtc nem zarja le a hideg agat csak kever hozza az eloremeno melegbol hogy 60fokos legyen...
Megprobálok segiteni leirom az általam megépitett és üzemelő rendszert.
Szóval az egész elgondolás szvsz jó, működőképes, üzemeltethető és biztonságos is.
A nálunk kiépitett rendszer hasonló mint a tiéd a terven, csak nálunk nincs gáz.
De ha visszaolvasol a forumon az egyik legegyszerűbb és legbiztonságosabb, ha a gázkazánt visszacsapoval zárod ki nem golyoscsappal.
A kazán-puffer "kör" nyitottan szerintem biztonságosabb, de csak gravitáciosan nem a legjobb összekötni, épits be egy 25-60-as szivattyút, amit pl. csőtermosztát vezérel. A gravitációs áramlást pedig mint biztonsági tartalékot épitsd be áramszünet, szivattyú, csőtermosztát hiba esetére. A szivattyú nem tul drága és az üzemeltetése is csak napi max 5-7 órax60 watt. A kazán visszatérőbe feltétlenül épits be egy keverőszelep lehetőséget, a hideg visszatérő kivédésére. Én VTC 511 60 C-t épitettem be de szerintem nem jo ötlet mert amig hideg a visszatérő nem nyitja a hideg oldalt ezért megforr a viz a kazánban, én egy szintén esbe vrg 131-re cserélem le nyáron ez manuálisan is fokozatmentesem állítható keverőszelep. Csak egy hőmérő kell utánna és már rögtön látod is a visszatérő hőmérsékletet és tudod szabályozni.
Ha nyitott a rendszered réz csőkigyót ne rakj bele a korrozio miatt.
Én ezért egy régi de jó nyomásállóságú 600-as 10 tagos lemezradiátort( kb 2,5m2 ) raktam a tartály tetejébe hőcserélőnek. Minden hőcserélőnek van vesztesége még a gyárinak is. Nálam ezzel a technikával 5-10 C fok alacsonyabb hőfoknál 40C-nál a tartályból kijövő viz a lakás szivattyú előtt 35C fok.
A tartály ha lehet legyen hengeres alakú főleg ha nyitott sokkal többet ki fog birni.
Tapasztalatból irom: a szivattyút kapcsoló csőtermosztát vmiért nem kapcsolt és a kazánban a viz 105C körűl volt rákapcsoltam a szivattyút és az a hang, dübörgés nem volt valami szép, 1400 liter viz tud rezonálni.
Pár ilyen akció és ha nem kellően van megerősítve a szögletes tartály a sok heggesztési varrat közül nagyobbb eséllyel engedhet egy, mig a hengernél a formája miatt is ellenállób. A hengerest sem muszály főleg ha nincs nyomás alatt edényfenekesre késziteni lehet az alja és a teteje is lapos nem fog megpuposodni.
Ha van kérdés szivesen válaszolok hátha tudok még segíteni.
Ha valakinek kell egy ESBS VTC 511 1"-os 60C-os keverőszelep gyári papírjaival, dobozában, számla nélkül, egy szezont használt a nyár folyamán elérhető lesz, ha egyszer végre nem kell már fűteni.
Ne vedd készpénznek amit írok, bár én már átrágtam magam a két kötelező fórumon, illetve én is csak a tervezés szakaszában vagyok.
Ugyanilyen puffert akartam én is az anyagiak miatt, de aztán elvetettem. A tartály vasanyag ára adott, mert utánna tudsz nézni, vagy ha van ilyen (tudsz venni olcsón) tartályt, akkor ok. A hőcserélő ügyben két verzió van. Rézcsőből aminek nagyon jó a hővezetési tényezője, vagy vascsőből, esetleg szénacél csőből, aminek már gyengébb, így nagyobb felület kell belőle. A gyári tartályok 2.5-3.5 m2 felületű szénacél hőcserélővel rendelkeznek. Ez volt a kiindulási alapom, ebből számolgattam, hogy miből, milyent, mennyit kéne, és az mennyibe fog kerülni. Szépen tervezgettem is a dolgokat, ahol azt határoztam meg, hogy egy 2 m3-s tartályt hőcserélővel együtt max 150-200.000 Ft-ból ki kéne hozni. Ez nem megoldhatatlan, sőt még olcsóbban is megoldható a lehetőségektől függően.
Akkor vetettem el ezt a megoldást, amikor kiderült számomra, hogy a hőcserélő vesztesége miatt, nem fogom tudni kihasználni azt hőmérséklet tartományt, ami mondjuk 50-90 C fokos pufferhőmérséklet között adódik. Tehát kb. 60 C fokos pufferből a hőcserélőn keresztül a radiátorok felé, már csak 40-45 C fokos vizet tudsz vinni, vagy még annyit sem, tehát nem tudod kihasználni a pufferben eltárolt hőt, azaz csökken a puffer "üzemidőd".
Persze ha nagyobb felületű csőkígyót használsz, akkor az üzemidőd növekszik, de a bekerülési költség is.
A lényeg, hogy nyitott rendszer helyett maradok a zártnál, gyári pufferrel, így a pufferben lévő vízhőmérsékletet tudom veszteség nélkül majd a radiátor körbe küldeni. ( Legalább is ebben reménykedem) Jelenleg meg keresem a legjobb áron megvehető 1.5-2 m3-s gyári zárt rendszerre köthető puffert.
Szóval nekem eddig ennyi jött le, de majd hozzáértők kietgészítik, vagy cáfolják.
lehet, (biztos) felmerült már az általam kiötlött megoldás, de kilátástalan lenne átolvasni az egész fórumot, így inkább kérdezek. Ha a válaszban csak egy korábbi kapcsolódó hozzászólás linkje lessz azt is köszönöm.
Jelenleg van egy vastagcsöves gravitációs fűtésrendszerem, amit a kazánok megtartásával akarok átépíteni, az itt látható módon.
A puffer, egy 1 m3-es sima kocka alakú tartály, vastagon szigetelve, a tetején túlfolyóval, magyarán nyitott a rendszer.
A puffer és a vegyestüzelésű kazán víztere közös, a puffer a kazán fölött van, 2 colos csövekkel bekötve. Így a vegyestüzelésű kazán és a puffer között a víz gravitációsan áramlik, nem kell szivattyú, a kazán nincs nyomás alatt, ha netalán felforr az a rengeteg víz, akkor sincs nagy baj hiszen a rendszer nyitott. A gravitációs keringés okán az áramszünettől sem kell tartani, akkor sem forr fel a kazán.
A puffer tetejében elhelyezett hőcserélőn (csőkígyón) átáramló víz felmelegszik, ez kering a radiátorokban. Ez a rajzon a zöld izé.
A két karika két szivattyú, a két háromszög két visszacsapó szelep.
A gázkazán arra az esetre kell, ha a puffer kihűlne.
A gázkazán a radiátorok és a hőcserélő víztere közös, a rendszer zárt, nyomás alatt van.
Ha a termosztát kéri a meleget és a puffer vize meleg akkor a hőcserélőre kötött szivattyú indul el, a visszacsapó szelep miatt a gázkazánon nem áramlik át víz.
Ha a puffer kihűlt, a gázkazán és szivattyúja indul be, a visszacsapó szelep akadályozza meg, hogy a csőkígyón keresztül a puffert fűtse.
Valamint ha a puffer túlmelegedett akkor egy csőtermosztát indítja a hőcserélő szivattyúját.
A két szivattyú össze van relézve, vagy egyik, vagy másik megy.
Ílyen módon hidraulikailag el van választva a zárt rendszert és szivattyús keringést kedvelő vékonycsöves fűtés és a gázkazán, a nyitott rendszerre és gravitációs keringésre méretezett vegyestüzelésű kazántól.
A felmerült kérdések a következők: - Épített-e már valaki ilyesmit? - Át tudja-e adni a csőkígyó a puffer melegét a fűtésnek?
- Ha igen, elég gyorsan átrétegződik-e a víz ahhoz, hogy a tartály tetejéből folyamatosan hőt vehessek el?
- Mekkora, milyen anyagú csőkígyót, esetleg milyen más hőcserélő megoldást használjak?
- Eggyáltalán működik-e ez az egész, vagy orbitális baromság?
Csak egy tapasztalatot szeretnék megosztani veletek VTA ügyben. Építgetem én is rendszeremet, ami csak nyárral lesz meg, de amit lehet, megpróbálok apránként beszerezni.
A Kétkör Kft-nél megrendeltem a VTC 511-et, illetve a VTA 372-t. A VTC 5/4-s 60 C fokos, így azzal talán nem tévedtem. VTA 372-re azért esett a választásom, mert nagyobb a kvs értéke mint a 322-nek, ami meg azért jó mert kisebb az ellenállása a rendszerben.
Viszont a VTA 372-ről kiderült, hogy az inkább padlóhoz van kitalálva, ami nem lenne baj, de sajnos úgy van kialakítva, hogy a visszatérőből mindig belekever valamennyit, mivel azt nem tudja zárni, csak az előremenőt. Na mondom ez nem lesz jó, mert ha majd a pufferből már csak 50-60 C fokos víz jön az előremenőből a fütéskörbe, akkor a visszatérőből belekevert vízzel az még annyi sem lesz.
Ekkor tüzetesebben megnéztem a Kétkör honlapján lévő VTA szelepek leírását, illetve a jelzett cégnél igénybevettem egy kis telefonos segítséget is. Ennek során kiderült, hogy puffer-fűtés körben az előremenő szabályozásához a VTA 320 és a VTA 520 sorozat javasolt, ami működésben nem tér el egymástól, azaz tudja szabályozni az előremenőből és a visszatérőből bekeverendő vizmennyiséget a beállított értéknek megfelelően, ki lehet választani a megfelelő csatlakozási módot, méretet, illetve hőfokot.
Amiben eltérnek az, hogy a 520-as sorozat nagyobb kvs értékkel rendelkezik. Na így esett a választásom a VTA 522-re (1" 45-65 C fok), amit ki is cseréltek, amikor a VTA 372t visszaküldtem.
Illetve még annyi, hogy a VTA 222 forgalmazása megszünt, és ehelyett jött be egyébként a VTA 522-s.
Egyébként én is csak azt tudom megerősíteni, hogy ennél a cégnél a legolcsóbb mevenni a szelepeket, mert a postaköltséggel együtt is olcsóbbak, mint az általam megnézett többi cég.
Remélem nem írtam le téves infót, ha igen, javítsátok.
Szakember milyen 120 literes indirekt tárolót ajánl 24 kw-os fali turbós gázkazán alá?Kell hogy tisztítónyílás legyen rajta?Melyiknek jó a szigetelése?persze az ára ne a csillagos égben legyen.Köszönöm.