Keresés

Részletes keresés

Lavina of Gotu Creative Commons License 2018.09.23 0 0 8922

a TED jobb, mint a VIC-II (igen, több és teltebb színek. A C64 palettája nekem nem tetszett soha, tudom, agyon van optizva arra amire kitalálták. Még sok pluszis mester is ezt mondja, de akkor is szvsz kimosott és unalmas a TED színeihez képest) és a pluszi CPU gyorsabb, mint a C64-é. Ennyi. Láthatóan nincs miről beszélned itt nekünk.

 

 

 

 

 

 

epy116 Creative Commons License 2018.09.23 0 0 8921

Semmit nem sikerült megmagyaráznod.

 

Csak hogy tisztában légy a fogalmakkal, ha valamiről csak negatív dogokat mondasz úgy hogy itt a fórumon mindenki tudja ezeket, de te mégis leírod akkor azt nevezik szidásnak. Úgyhogy, ne mondj negatív dolgokat a Plus/4-ről, amit mindenki tud, ne szidd. Nyiss egy másik fórumot amiben kedvedre szidhatod, mondhatsz róla csak negatív dolgokat: 'COMMODORE PLUS/4-es szidók FÓRUMA'. Én megfelelően kezelem a Plus/4-est, sokkal jobban szeretem mint a C64-et.

 

Tőled idézek szó szerint 'Hány olyan számítógépet tudsz mondani azóta, hogy feltalálták a számítógépet, amibe simán 1 külső kártyát bedugtak, és 20-szorosára nőtt a CPU és a gép sebessége'. Nincs benne 'ár', nincs benne bitszélesség, stb kritérium, így ennek az A1200 tökéletesen eleget tesz. Nem állítunk fel újabb szabályokat csak hogy igazad legyen. Ennek a kritériumnak pontosan eleget tesz. És azt te is tudod hogy az órajel nem jelenti egyértelműen a sebességnövekedést. A 30-as kártya 50 MHz-en megy, a 60-as kártya is 50 MHz-en megy, mégis a 60-as kártya sokkal gyorsabb, vagy a 40-es kártya csak 25 MHz-en megy ez is gyorsabb mint a 30-as. A SysInfo tesztje az hogy Speed Comparison (segítek lefordítani: sebesség összehasonlítás), ahol ott a mérőszám hogy az eredeti géphez képest hányszorosa a sebessége (ez mért érték, nem hasra ütöttek). A 40-es kártya ennek megfelelően az eredeti A1200-hez képest 23.58-szoros, a 60-as kártya meg 30.75-szörös. Amúgy ha az A1200-es turbókártyákat nézzük csak a 30-as kártya volt a 20-szoros növekedés alatt kb 7.5-szörös. De amiket leírtam te is pontosan tudod. 'Amúgy meg Ladát (C64) hasonlítasz BMW-hez (A1200+040)' ennyit mondtál: 'Hány olyan számítógépet tudsz mondani' ebben nincs ilyen kritérium, tehát az A1200-et össze lehet hasonlítani a C64-el.

Előzmény: SuperCPU128 (8920)
SuperCPU128 Creative Commons License 2018.09.23 -4 0 8920

epy: Nem szidtam a Plus4-et, csak felhívtam a figyelmeteket a valóságra, hogy ennek megfelelően kezeljétek a gépet.
A SCPU-nál valóban 20-szoros a CPU sebességnövekedés, ami = 20-szoros teljesítménynövekedéssel. Az A1200 rossz példa, mert ez a C64 1992-as árának többszörösébe került 1992-ben, és nem 16 bites, hanem az eredeti 68EC020-szal 24 bites gép, turbókártyával 32 bites, és a CPU sebesség nem nőtt a 20-szorosára, csak a teljesítmény lett 2x-szeres a 68040 40 MHz-es CPU-val az eredeti 68EC020 14 MHz-hez képest. Nem lehet az A1200-ban 20×14=280 MHz-es 68020. Ne gyere a PPC 160-300 MHz-es CPU-kkal, mert ez már PC-szerű CPU. Amúgy meg Ladát (C64) hasonlítasz BMW-hez (A1200+040).

MMSZoli2: A Plus4-es hiába tud 121 színt, 1 karakterhelyen nem lehet egymástól függetlenül mind a 4 színnél használni mind a 121 színt, komoly korlátozás van. A C64 16 színét trükkökkel jobban lehet használni a karakterhelyenként 4 színnél, mint emitt a 121 színt, ezért lett 1 csomó új képformátum, FLI, stb., amik több grafikus és képernyő RAM-ot (ami többszínű üzemmódban szín RAM) használnak. Itt van ez az IFLI: https://csdb.dk/release/?id=2145 Ez 2 graftárat (24576 és 57344) és 16 képernyő RAM-ot (16384-23552, 49152-56320) használ egy színtárral. Plus4-nél nincs ennyi új képformátum.

A Plus4-nél csak a BASIC (3.5) maradt, amivel jobb a C64-nél (2.0), meg a nagyobb BASIC RAM (60671 vs 38911), de ez nem sokat számít, mert ki programozik BASIC-ben? Gépi kódban lehet kihozni a gépekből a maximumot. IRQ rutint se lehet BASIC-ben írni. Amúgy meg a C128 BASIC-je 7.0, ez jobb a 3.5-nél, ennél feljebb már csak a C65 BASIC 10.0 van, de ez nem hivatalos kiadás.

MMSZoli2 Creative Commons License 2018.09.22 0 0 8919

Remélem tetszett a stílus :-D

defensio Creative Commons License 2018.09.22 0 0 8918

Újból kérjük, hogy a személyes jelzőket hagyjuk ki a vitákból!

Lehet érvelni anélkül is!

MMSZoli2 Creative Commons License 2018.09.22 0 0 8917

Látom még mindig nem érted, hogy a ÖSSZES valaha gyártott 8 bites gép közül egyedül az MSX2 és esetleg a SAMCoupe tudja grafikában felvenni a versenyt a Plus/4-el, ha az teljesen mértékben ki van használva.

Akármennyire is nem tetszik a valóság, a Plus/4 ezen a téren a földbe döngöli a C64-et.

https://imgur.com/a/8ccHE

 

Előzmény: SuperCPU128 (8913)
MMSZoli2 Creative Commons License 2018.09.22 0 0 8916

Nem bosszankodok, bár tényleg egy mentális süket jár ide vissza beszélgetni.

Tényleg menjen vissza C64 topicjába, mert ez már uncsi. :-D

epy116 Creative Commons License 2018.09.22 0 0 8915

Mikor fogod fel már végre, hogy egy Plus/4-es fórumon nem szidjuk a Plus/4-est? Tehát még egyszer: Mikor fogod fel már végre hogy egy Plus/4 fórumon nem szidjuk a Plus/4-est? Ha szidni akarod, akkor nyiss egy 'COMMODORE PLUS/4-es szidók FÓRUMA'. Tehát még egyszer: Ha szidni akarod, akkor nyiss egy 'COMMODORE PLUS/4-es szidók FÓRUMA'. Megértetted? Felfogtad? De ezt már sokszor leírtam, de képtelen vagy felfogni.

 

Ez a 20-szoros sebességnövekedést teljesen felesleges már 100-adszorra leírnod, egyrészt senkit nem érdekel, másrészt nincs igazad. A1200-esnél még nagyobb sebességnövekedések voltak:
http://amiga911maker.site11.com/amiga911-files/progs/SysInfo.png
https://www.ikod.se/wp-content/uploads/2017/01/mk2-sysinfo.jpg
De ezt nagyon jól tudod.

Előzmény: SuperCPU128 (8913)
Sheme Creative Commons License 2018.09.22 0 0 8914

Bocs, h rákérdezek, de szervizelsz floppy drive-ot?

Előzmény: Törölt nick (8911)
SuperCPU128 Creative Commons License 2018.09.22 -5 0 8913

Szervíz, gnóm, fáj az igazság? Nem bírtok szembenézni a valósággal? Pedig jó lenne, mert akármennyire nem tetszik nektek, a Plus4 egy kudarc volt, csak egy lábjegyzet a Commodore cégnél, és a 80-as évek nem PC alapú számítástechnika történetében. 1 évig gyártották csak 1984-85-ben a C116-tal és a C16-tal együtt, és vége volt. Nem értem miért kell felmagasztalni az egekig, mintha a C64-nél is jobb rendszer lett volna. Ez a C65 lett volna, de elkéstek vele. Az, hogy most mo-on van még pár 10, nemzetközi szinten meg pár 100 ember, aki foglalkozik még ezekkel, ír demókat, játékokat, nem nagy dolog.

 

Azért pár éve szép Plus4-et raktam össze utolsó verziós, 1988-ban gyártott 8501-gyel, Jiffyvel, egyéb ROM bővítéssel, stb.-vel, amit már eladtam olyan vevőnek, aki megérdemli, nem magyarnak. Kb. 8-10 éve volt több 1551-em is, sőt ebayről külön vettem 2 működő 1551 alaplapot, amiket talán Füvesinek adtam el. Jópár Plus4, C16, és egy C116 is volt.

ergoGnomik Creative Commons License 2018.09.22 0 0 8912

+1

Előzmény: Törölt nick (8911)
Törölt nick Creative Commons License 2018.09.22 0 2 8911

Látom lomos megint "emberére akadt", új lehetsz a topikban,... és/vagy naív, ezerszer írja le ugyanazeket....

....szándékosan provokál, a legtöbb kijelentése vagy egyszerű ténymegállapítás, vagy erősen vitatható túláltalánosító ténymegállapítás, vagy ebből levezetett "mi lett volna ha" "miért nem ígyúgy van" nyavajgás és nettó hülyeség.

 

Ne érts félre...nem akarok beleszólni kivel beszélgetsz és miről, ez a topik (is) nagyon régen döglődik, de azt tudnod kell, csak kb a nyáron -május óta- két hasonló kezdetű "agyrohamát" törölték már különféle neveken, melyek mindegyike általános köpködő őrjöngésbe fordult.

 

Miután most már azt írtad neki, nem figyel  és válaszol arra amít írsz (persze, hogy nem, csak saját elmeszüleményeit hajtogatja mindenre és mindekinek), gondoltam idejében szólok, mielőtt "sírás lesz a vége", esetleg csak feleslegesen bosszankodsz, miután rájössz, hogy az idődet pazarolva egy totális trollal beszélgetsz akinek a tényleges érdeklődése már retro hobby iránt is alapvetően megkérdőjelezhető.

 

(ilyenkor kár kicsit, hogy újabban mindenestül, akár száz HSZ-al együtt törlik a "rohamait", mert talán visszaolvasva elkerülhető lenne ,hogy valaki újra és újra lefolytassa vele ezeket a felesleges önismétlő köröket...

...bár azért akkor látni megkönnyebbülés ,hogy eltűnik megint -egy időre- a nem ide való pocskondiázás, fennhéjázás, okoskodás, fenyegetőzés, stb)

 

Előzmény: MMSZoli2 (8909)
SuperCPU128 Creative Commons License 2018.09.22 -3 0 8910

Lényegtelen minek lett tervezve a C16, C116, Plus4, a lényeg hogy elkúrták, mert minden szempontból megbukott a gép, a hardverével együtt, mert Tramielt kirúgták. Erről itt egy cikk a sok közül.

https://prohardver.hu/teszt/commodore_plus4_sztori/commodore_4.html

A Plus4 már kicsit drágább volt a megjelenésekor, mint a C64, akár a C64 utódjának szánták, akár nem, a C64 sokkal jobban megérte, majdnem mindenben jobb volt a Plus4-nél. A BASIC 3.5 és a 121 szín önmagában kevés. Csak azért lett valamennyire elterjedt a Plus4 Mo-on, mert a gyártó nagyokat akciózott, egy bukott terméktől akartak nagy mennyiségben olcsón megszabadulni, ezért 10e db-ot vett a magyar állam. Ezt miért állítjátok be sikernek? Ennek megfelelő helyen kell kezelni a 264-es gépeket, és az 1551-et is. Ha nincs ez a 10e db-os vásárlás, még össz. 500 db C16+Plus4 se került volna be Mo-ra, és sosem lesz népszerű. Ha ez történik, ma egész Mo-on összesen nem lenne 50 db Plus4-es, nem lennének rajongók, demoscene, semmi, és most nem is beszélnénk a témáról. Nem C64 (ZX Spectrum) utódnak se felelt meg.

 

Nem úgy kell nézni a SuperCPU-t, hogy most mi az ára külföldön, és hogy most milyen PC-t lehet venni ennyiért, és ez mit tudna. 1997-ben nem volt akkora árkülönbség az akkori számítógépek és a SCPU ára között. Hány olyan számítógépet tudsz mondani azóta, hogy feltalálták a számítógépet, amibe simán 1 külső kártyát bedugtak, és 20-szorosára nőtt a CPU és a gép sebessége, vagy 256-szorosára (16 MB/64 KB=256) a RAM mérete, vagy ez a 2 dolog egyszerre teljesült 1 kártyával? Egyet se. Még a PC-khez se létezik ilyesmi, még ma sem, és csak 2 paramétert emeltem ki, a többi sok funkciót nem is említettem.
1996-8-ban még PII PC-k voltak 233-333 MHz-es CPU-val és 128-256 MB SD RAM-mal: http://hu.wikipedia.org/wiki/Pentium_II
A SuperCPU a C64-nél azt jelentette, mintha 1997-ben a 300 MHz CPU-s, 128 MB RAM-os PII-be bedugtam volna egy kártyát, amin 6000 MHz-es (=6 GHz) CPU és 32768 MB (=32 GB) RAM van! Még ma sem átlagos a 6 GHz-es CPU, se a 32 GB RAM, bár mindkettő lehetséges.
A mai átlagos 4 GHz-es CPU-val és 8 GB RAM-mal szerelt PC-nél ez 80 GHz-es CPU-t és 2048 GB (=2 TB) RAM-ot jelentene! Ilyen számítógép és CPU nem létezik, és sosem fog létezni. Sok CPU-s és RAM-os szerverrel és nagy célszámítógépekkel lehet csak elérni ekkora teljesítményt.

Így kell nézni!

 

A C128 és a C65 volt a C64 igazi utódja, de ezeket is elkúrták, mert a C128 se lett sikeres, bár sokat eladtak, 99%-ban C64 módban használták, és alig volt natív C128 módos szoftver rá. A C65 meg túl késői fejlesztés volt, csak kevés prototípus készült el, hivatalosan sosem került forgalomba. Ezek kelnek el ebayen 5 jegyű €-ért, ami nevetséges, mert erre aztán tényleg nincs szoftver.

Előzmény: MMSZoli2 (8909)
MMSZoli2 Creative Commons License 2018.09.22 0 0 8909

Még mindig nem figyelsz. Nem a C64 utódjának volt tervezve, hanem a ZX Spectrum olcsó ellenfelének.

Ha külső hardverre kivatkozol, mint 19200 baudos fejlesztés... Az már nem a C64, hanem a külső hardver.

Amiket eddig összeírtál, az kb egy 1 milliós gép (SuperCPU, SuperRAM, külső gyors BBS), amiből 20ezer a C64.
Esetelg számolj utána, hogy egy 1 millióban kerülő PC mire lenne képes.


A Plus/4 ICk-re szintén lehet rakni hűtést 2000-3000Ft-ért., és akkor nem pustul meg a melegtől. 
Szerinted ennyire körbepakolva a plus/4 nem lenne ugyanerre képes?
Mert ha a pénz nem szímít, akkor a SID kártya is rögtön ott van, a jobb grafika mellé.

OK, sprite kilőve, soha nem játékgépnek tervezték (egyébként a ZX Spectrumot is Sinclair oktató és programozó számítógépnek tervezte, és mérges is volt a rengeteg játék miatt). De lényegében nincs sokkal több limitáció.

Előzmény: SuperCPU128 (8908)
SuperCPU128 Creative Commons License 2018.09.22 -2 0 8908

Az 1. és 2. bekezdéssel egyetéretek. Az 1 dolog hogy minél kevesebb chip van 1 gépben, annál olcsóbb gyártani, de ha már megcsinálták a TED-et (ami a C64 VIC, SID, CIA, PLA egy része, stb. egybeépítése) miért nem gondoltak a megfelelő joy, stb. védelemre, meg a hűtésre? A CPU is túl meleg, a 6510 is az, de a 8500 már jobb gyártástechnológiával készült, hidegebb, nem is kell hűteni. A 250469 keskeny C64 alaplapon nem kell semmire borda. A 251715 chip jó példa a 6-8 chip egyberakására, hogy hogyan kell jól csinálni. Nézd meg a C64 széles és keskeny lapban hány chip van, hány chipet raktak egybe a 64 lábú 251715-be, ami sosem romlik el, és csak langyos. Akár a C64-nél is csinálhattak volna még egy 64 lábú célchipet, amiben benne van a VIC, SID, CIA-k, stb., de nem tették. Jobb is. Éppen elég, hogy a szín RAM-ot még belerakták a 251715-be, így lett 252535, ennyi. Így 16 chip van az utolsó verziós C64-ben, könnyű javítani.

 

Nem hátrány a lassú RS-232, mert C64-re van 19200-nál több baud sebességet tudó fejlesztés.

A RAM kiosztás se probléma, mert a C64-nél ki lehet kapcsolni minden ROM-ot (1,53), az I/O területet is, 64 KB RAM üzemmód (1,52), bármit lehet csinálni. A C64-nél is kimenthető egymás melletti részen a bittérkép és a képernyő RAM, ami többszínű üzemmódnál szín RAM, ha pl, a bittérkép 16384-en, a képernyő RAM 24576-on van. A fix 55296-on lévő szín RAM nem probléma, mert simán be lehet másolni az előző példánál maradva 25600-ra, majd így kimenteni 16384-26600-ig, a loadnál csak vissza kell másolni a helyére.

A 3+1 olyan lett, amilyen, kiherélés nélkül se használta volna senki.

 

Nem is értem hogyan gondolták, hogy a Plus4 a C64 utódja lesz, nevetséges. Ez inkább egy olcsó irodai gépnek lett volna jó, ha már van benne szövegszerkesztő, stb.. A 121 színnel lehetett volna szép grafikonokat, stb. rajzolni. Irodistáknek lett volna jó, meg prezentációkra. Ehhez nem kell komoly hangchip sem.

 

Nem akarok senkit bosszantani, csak nem értem hogy miért kezelik úgy a retrósok a Plus4-et, mintha a C64-gyel egy szinten lévő, vagy jobb gép lenne, amikor bukás volt, 2 évig se gyártották összesen a C16-tal és a C116-tal együtt. A C116 külün még nagyobb bukás volt a fos billentyűzet miatt, nekem is volt ilyenem, gyorsan eladtam. A C64-et 1982-94-ig végig gyártották.

 

Én se vagyok fanatikus, minden gépet a helyén kezelem, a Plus4-et, a C64-et, az Amigákat, stb..

A BSZ-féle lejátszót nem én fikáztam, sosem említettem ezt a cuccot.

 

A SuperCPU nem haszontalan cucc, rengeteg dologra használható még ma is. Programozásra is, karakterenként programozható színek, 51×282=14382 szín csak az 53280 változtatásával kikapcsolt képernyővel, egyszínű módban 63 színű sprite, egyszínű 40 karakter széles valódi grafika az alsó-felső kereteken sprite-ok nélkül csak a 16383-mal, ami kiegészíthető az oldalkereteken 2-2 sprite-tal, stb.. Írtam ilyen programokat most a nyáron a csak SCPU+SuperRAM-mal működő Virtual assembler 16 programmal. Csináltam videót is: https://videa.hu/videok/tudomany-technika/supercpu-128-16-mb-jlvsiirXBjnUbktE

Itt van sok program, ami jobban működik SCPU-val, és ennél sokkal több van. http://supercpu.cbm8bit.com/games.php

Írtam a GEOS továbbfejlesztéseiről, MegaPatch 3, Wheels. A Wheels 64 és 128 támogatja a SCPU-t, az 1764/1750 REU-t, RAMLinket, stb.. A C128 U36-ba rakható Basic 8 is gyorsabb SCPU-val.

C64-re létezik az 1541 Ultimate-ban és a Turbo chameleon 64-ben lévő 16 MB-os 1764 REU DMA-t használó Nuvie videókészítés, amivel 1 perces videókat lehet készíteni. https://www.youtube.com/watch?v=Htx6-FF-5Cw

A C64-nél is van már majdnem fotóminőségű kép. Sőt kiváló minőségű digizenék is vannak már.

Előzmény: MMSZoli2 (8907)
MMSZoli2 Creative Commons License 2018.09.21 0 0 8907

Igen a Plus/4 bővíthetősége tényleg erősen kérdéses.

Memory Expansion-t írtak  a portra, de külső klasszikus RAM bővítő soha nem készült rá.
A CPU HALT jel hiánya a külső bővítések egy részét elég nehézzé teszi, amellett hogy több a porton levő PIN-ek száma,mint a C64-e.

A Joy port TED irányába történő védelmének hiánya komoly baklövés volt, és leginkább az Autofire-el rendelkező C64 joystick-eket okolom a magas arányú Plus/4 TED halálozásért, ez rövidzárat okozhatott igen magas áramfelvétellel (rossz bekötés esetén).

 

A korábban említett Sinclair QL annyiban volt nagyon profi, hogy roppant jó bővíthetőséget terveztek bele.
(egyébként egy cég az ilyen bővítményeken baromira meg tudja szedni magát, ha hosszabb távon gondolkodik)

Amikor viszont  joystick, datasette és egyéb mini din csatlakozókat nézed, ne a C16 óriási házát vagy a Plus/4-et figyeld, hanem a C116 méreteire koncentálj.
Azon nem fértek volna el a C64 csatlakozói.
Emellett az volt az eredeti koncepció, hogy a baromi olcsó ZX Spectrum 48K-nak (amiből eladtak 5milliót) adjanak egy Commodore-es konkurrenciát.
Alig hiszem, hogy az elterjedt az Atari stílusú DB9 csatlakozónál ne tudták volna olcsóbban beszerezni a mini DIN-t.

A C64 600$ volt, az AppleII 1000; BBC Micro 500$, emellett a ZX Spectrum 200$. Tehát az indulásnál a Spectrum háromszor olcsóbb volt mint a C64, és a drága egyedi ICk magas gyártási költsége mellett ezt nem is tudták sokáig leszorítani (SID, VIC-II, sok RAM IC, külön szín memória, stb), tehát nem tudtak versenyezni vele. Mi volt az egyik óriási előnye a Spectrumnak? a magasfokú integráció.

  Így biztosan tudod, hogy Tramiel fejéből ezért pattant ki a TED (pontosabban: a TED valamilyen szinten megfelel a ZX Spectrum ULA-nak). Mi a közös a TED-ben és az ULA-ban? mindkettő könnyen megpusztul, mert eléggé ki vannak hajtva, "forrófejű" mindkettő.
 Ha valamit számon akarsz kérni a 264-n, akkor először azt vizsgáld meg, MIRE fejlesztették ki. Közben rájöttek, hogy flexibilisebb annál a gép, mint hogy csak egy 16K-s szuperolcsó gépet csinálnak belőle, én a 364-et sajnálom a leginkább (beszédmodul nélkül) hogy nem valósult meg.

A 6551-el 19200 baudos modemet lehetett volna nagyon egyszerűen megvalósítani, ha a C= cég megcsinálja.
A C64 nagyon komoly SW trükkökkel SEM tudja ezt a sebességet, a HW meg megáll valahol 1600baudnál.  BBS gondolom mond valamit.

Az egyébként, hogy a memóriakiosztás teljesen más, nem rossz. Sokkal rugalmasabb és sokkal inkább egyben kezelhető/lapozható az egész, mint a darabokra szétcincált C64-é. Én a grafikus memória színtérképét oda teszem, ahová akarom, nem fix a helye. Mehet együtt a grafikus tártartalommal, egyben, egy lépésben sorfolytonosan elmenthetem az egészet kazira, floppyra. C64-en mindenféle grafikus formátumok kellettek ehhez, ki hova rakja, tömöríti vagy sem, stb (Koala, ArtStudio,miegymás)


 Hogy KÉSŐBB a marketing osztály mit csinált belőle, és milyen áron akarták eladni (C64-hez hasonló induló ár), az egy másik kérdés, de nem ez volt az eredeti koncepció, mert sem Tramiel, sem a HW project team már nem volt benne. Tramiel biztosan nem engedte volna kiherélni a 3+1-et úgy, hogy az utolsó pillanatban szólt a marketing a fejlesztőnek, hogy feleannyi ROM áll a rendelkezésére, mint az eredeti koncepció.

 

Az, hogy mindezeket az közismert tényeket nem veszed figyelembe, és olyan dolgokat sorolsz fel hiányosságként, amit a gép nem is kellett hogy tudjon, csak arra utal, hogy a tulajokat akarod bosszantani. Engem ez annyira pl nem bosszant, mert van C64, Amiga, Mupid, ZX Spectrum és még egyebek is itthon, nem vagyok fanatikus rajongó.
Abból a szempontból viszont furcsa, hogy a BSZ féle lejátszót fikázod, mert hogy "megjelenítőt" csinál a gépből, de elmégy amellett a tény mellett, hogy az általad ajnározott SuperCPU pontosan ugyanezt teszi a C64-el. Halt-ra teszi a CPU-t, saját gyors memóriából dolgozik.
És natívan alig támogatja valami, asszem 1 játék van egy alsó hangon félmilliós játékszerre. A Test drive fut, minden más játszhatatlanul gyors.

Marad a GEOS, de az meg szerinted vacak.

 

Akkor mire is jó a C64 SpuerCPU-val? a Plus/4en ott tart a scene, hogy közel fotóminőségű képeket tudunk kipakolni, ami persze szintén semmire nem jó, de legalább jól néz ki :-)

Előzmény: SuperCPU128 (8906)
SuperCPU128 Creative Commons License 2018.09.21 -2 0 8906

A C64 games topik áll, ezért itt kell írnom. Átjöhetsz oda, ott is folytathatjuk a nem Plus4-es témákat. http://forum.index.hu/Article/showArticle?t=9022724

 

A Plus4-gyel sok a probléma, mert szándékosan áttervezték, hogy ne legyen kompatibilis a C64-gyel. Pl. a szögletes tápcsati, a magnó és joy portok, ezek simán lehettek volna C64-esek, semmi nem indoklolta az átalakítást. Persze volt magnó és joy átalakító adapter, így ezen is kaszálhattak, meg a szögletes tápcsatis tápon, mert muszáj volt ezt megvenni. A profit miatt lettek mások a csatik. Aztán már hiába lett kerek C64-es tápcsati. A bővítőport persze hogy más lett, mert a gép működése más.

Mindenütt le van butítva a gép, nem lehet külső CPU-t rákötni, mint a SCPU, még Action replay-szerű dolgokat se lehet. A C16-nál rendes gyári 64 KB-os RAM bővítőket is csak trükközéssel, a hardver megerőszakolásával lehet használni, jobban megéri az alaplapon bővíteni. A Plus4 64 KB-ját meg nem is lehet simán cartridge-dzsal bővíteni, mert sosem gyártottak ilyet, csak maszek belső SRAM-os pl. 256 KB-osakat látni, stb.. Ezeket mi használja ki? Aztán az egész memóriakiosztás is teljesen más.

Direkt terveztek rá 7501/8501-et és TED-et, és szándékosan gyenge hang részt. Ezért kellett hozzá SID kártyát fejleszteni, van sok maszek verzió.

Ehhez még hab a tortán az összecsapott Plus4 hardver, meg a használhatatlan, szándékosan butított 3+1 funkciók a szövegszerkesztővel, stb.. Még 1 lapáttal rátesz a 2 legfontosabb chip (CPU, TED) silány minősége. Miért nem raktak bele 2 MHz-en működő 8502-t? A C128-ban ez volt szintén 1985-től, sehol máshol se használták ezt a CPU-t. Miért nem?

A 6551/8551 RS-232 chipet milyen értelmes dologra lehetett használni? És ma? C64-re is voltak user portos RS-232 illesztők.

 

De a legérdekesebb az, hogy ha 1984-ben 121 színt tudtak csinálni Plus4-re, akkor C64-nél miért nem tértek át erre? Mi mindent ki lehetett volna hozni a C64-nél az alapból ott lévő 121 színnel? Nem kéne a sok FLI, IFLI, stb. trükközés, csak ahhoz, ha 121-nél több színt akarunk használni. Meg lehetett volna csinálni úgy, hogy a sima 16 színes dolgokkal visszafelé kompatibilis legyen. A C65 sok színénél is megoldották a teljes C64 mód kompatibilitást.

Előzmény: MMSZoli2 (8905)
MMSZoli2 Creative Commons License 2018.09.21 0 0 8905

OK

1) A CP/M nagyon durva piaci részesedéssel rendelkezett az MS-DOS/PC-DOS előtt. Volt rá minden, talán játékok nem annyira.

Csak túl pénzéhesek voltak, 240$-t kértek minden egyes licenszért az IBM-től.... 

Egyébként grafikus prg szinte nem is volt rá mivel hiányzott a szabványos felület is....

 

2) Ha csak a PC és a C64 érdekel, mi az ittléted oka?
Mint láthatod, mi is PC-t használnuk, de a C64 előtt az itt levők az elmúlt harminc évben sem borultak le, most sem fogunk.
Plus/4el szinte mindent meg lehet csinálni, ami a C64-el, vagy van rá HW bővítmény (SID), esetleg még jobban is (szín, sebesség, 6551) :-)
(amikről pedig elismerem, hogy kiemelkedő fejlesztések, azok nem a Commodore fejlesztései, hanem a CMD-é, és ha lett volna rá piac és fejlesztő kapacitás, erre is megcsinálják valahogy) 

Előzmény: SuperCPU128 (8904)
SuperCPU128 Creative Commons License 2018.09.20 -2 0 8904

A 80-as évek vége óta használok C64-et, de komolyan csak 2006-tól foglalkozok a Commodore és Amiga cuccokkal. A Plus4-et sosem szerettem, a programok nagy részét C64-ről írták át, vagy csak 5-10 KB-osak voltak, mert C16-ra írták, stb., nincs 1 játék se, amit játszanék Plus4-gyel, de nincs is már gépem, eladtam, hogy másnál romoljon el.

Az 1 dolog hogy új volt az ablakos menürendszer, meg sok program volt a GEOS-hoz, calculator, sok karakterkészlet, nyomtatódriver, kiadványszerkesztők, játékok, stb., de a GEOS sosem volt sikeres. Ezért fejlesztették tovább a MegaPatch 3-ra, majd a Wheelsre, Wheels 128-ra REU, SCPU, stb. támogatással, ezek már jobbak, de ma már ezek se jók semmire.

A CP/M a C128-nál se volt siker, más gépekre sem. A CP/M játékok gagyik voltak C128-ra.

Hasonló volt az Amiga 500 Workbench 1.3 + Kickstart 1.3, ez is csak alapdolgokat tudott, óra, stb., de még az órát se lehetett menüponttal beállítani, csak CLI paranccsal. Az összes file megjelenítés menü is hiányzott, meg a 2-féle RAM típus külön kiírása, mint a chipRAM és a slow, vagy fastRAM. Jobb lett a gép a Workbench + Kickstart 2-vel és a 3-mal, de még ez is kevés. Ezért jött az OS 3.5, majd 3.9, aztán a 4.x a PPC CPU-ra. Pedig az Amiga 500 többszörösébe került a Plus4-nek, még a C64-nek is. Ma már komoly OS 3.9-et lehet összerakni, mert vannak új turbókártyák, lehet Amigával netezni, videót, zenét lejátszani, stb., de mindez minek? Csak a WHDLoad játékokra és demókra használom az Amigáimat Workbench + Kickstart 3.1-gyel, meg tesztelésekre, ennyi. Minden másra ott a PC, meg a C64.

Előzmény: MMSZoli2 (8903)
MMSZoli2 Creative Commons License 2018.09.20 0 0 8903

Megpróbálom a gombot használni. Jé működik :-)

 

Nem mértem mi a bajod a GEOS-sal. Ha azzal a szemmel nézed, hogy mi volt akkoriban elérhető egy ilyen képességű platformon, igazi csoda volt.

Az Apple II ami hasonló dolgot tudott, sokszorta ennyibe került.
(vesd össze pl az 1983-as PETSCII grafikájú Magic Desk-el (mondjuk azt igazán kihozhatta volna Plus/4-re a Commodore, mint alternatív))

 

Gondolom foglalkoztál Commodore-al a 80as évek közepén is? Akkor tudhatod, mennyire sok tragikusan elszúrt dizájn volt kint a piacon, nem kevés pénzért.
Sinclair QL üzleti számítógép ami hibás ROM-al jött ki, és a tragikusan rossz és kis kapacitású Microdrive-okkal?
SAM Coupe ami nem tudta kellő sebességgel mozgatni a képernyőtartalmát?
Esetleg Spectrum +3, aminek az első szériája csak zajt produkált zene helyett?

A Plus/4-nek a gyenge (C= marketing team által elgyengített) 3+1 integrált SW-t (ami lényegében csak a gyártási költségekhez a adott hozzá, a termék használhatóságához nem sokat), meg a gyenge megbízhatóságú pár alkatrészt lehet felróni, de ennél sokkal tragikusabb állapotú cuccokat is kiadtak.

Előzmény: SuperCPU128 (8901)
Sheme Creative Commons License 2018.09.20 0 0 8902

Még szerencse, h nemrég kezdték el az SCPU-nak a Plus/4-es verzióját építeni.

 

Legalább lesz miről beszélni egy direkt Plus/4-es topikban!

SuperCPU128 Creative Commons License 2018.09.20 -2 0 8901

Jó lenne ha nem mindig új üzivel válaszolnál, hanem arra az üzire nyomnál válasz gombot, amire válaszolsz, hogy lássuk.

A RAMLinket 500-600 € körül simán eladják (én is ennyiért adtam el nemrég az enyémet), ami túl drága, mert 500-600 € körül SuperCPU64-et lehet venni SuperRAM nélkül. A RAMLink sokkal egyszerűbb és lassabb, mint a SuperCPU SuperRAM-ja. A RAMLinkben csak GAL-ok vannak, csak 50 KB/s a load, sokkal gyorsabb lehetne CPLD-vel. Csak SCPU-val hozza a RAMLink a megfelelő sebességet, 393 KB/s. http://singularcrew.hu/idedos/perf.php

A RAMLinket igazából nem éri meg megvenni, mert sokkal jobb a SCPU64 SuperRAM nélkül+IDE64, ez is kijön kb. 600 €-ból. Az IDE64-nek van SCPU-ra optimalizált DOS-a, jól működik, majdnem olyan gyors, mint a RAMLink, 300+ KB/s. Csak a SCPU ROM-ot kell 2.04-re cserélni, mert 1.x-ekkel nem működik az IDE64, teszteltem. A RAMLink ára már nem sokat fog emelkedni, nem lesz 1000 €.

 

A Plus4 résszel egyetértek, ezért se értem minek ezeket erőltetni. Mit ér a CPU pótlás, ha a gyorstöltők nem mennek? A mai demók is gyorstöltősek. A gép szögletes tápcsatiját ki lehet cserélni kerek C64-ből kivettre, csináltam már. Hiába van sok elfekvő Plus4, főleg Mo-on, a nagy részükben álló helyzetben ment tönkre a CPU és/vagy a TED. Sehol se látok olyat, hogy bármilyen számban kerülnének elő raktárakból a későbbi, rev. szám nélküli 8501 CPU-k, amik már sokkal tovább működnének, amilyen nekem is volt. A Plus4 termékcsalád nem csak a Commodore-on belül volt bukás, amúgy is az volt. Az összecsapott hardver, a gyorsan elromló, csak itt használt 8501, 8360, lehagyott védelmek (TED joyport), meg különleges chipek (1551-es 6510T, 6525), stb. miatt, ezekről beszéltünk itt eleget. Sokkal kevesebbet adtak volna el Mo-on is (meg a C16-ból is), ha nincs az iskolaszámítógép program. Az én általános iskolámban is volt egy Plus4-es, meg 3 VTVC, a tanár gépe meg C64C+1541-II volt. Alig látni már a neten, vaterán is Plus4-est, C16-ot hirdetni, majdnem elfogytak. C64-ből és 128-ból még 20-30 év múlva is lesz. A 8501, meg TED vadászat miatt van még a Plus4-ekre kereslet, de több már a CPU/TED hibás gép, mint a működő. Egyre több embernél állnak ilyen gépek.

 

A GEOS csak akkor tűnt jónak kb. 1986-ban, amikor bejött, én sosem szerettem. Ez olyan, mint a gagyi 80 oszlopos játékok C128-ra.

Előzmény: MMSZoli2 (8899)
MMSZoli2 Creative Commons License 2018.09.19 0 0 8900

GEOS: mert az egyik legjobb GUI volt 8 bites gépekre. (mondjuk az Apple II desktop mellett)

MMSZoli2 Creative Commons License 2018.09.19 0 0 8899

 Nejem is kérdezi, miért nem adom el a RAMlinket, ha ennyit ér? Mert két év múlva a dupláját fogja, és nem az infláció miatt (amellett, hogy úgy értékes, hogy van is valami érteleme és haszna, szemben a kis fekete kocka a nagy fehér vásznon dadaista művészremekkel).

 

Plus/4 reloaded:
1) nincs értelme, mivel nagyon kicsi a scene. Pár tucat ember tartja fent (és nem ezrek) és pár száz ember foglalkozik vele (kapcsolja be, stb). A fizetőképes kereslet emiatt a béka feneke alatt, ha Valaki legyártana 100 darabot, abból 50-60 garantáltan nála maradna. emiatt nem érdemes foglalkozni vele.

Ettől függetlenül tudjuk használni
-a C64 új PLA-t,
-korlátokkal a 6510 CPU pótló képes kiváltani a 8501-et (kazetta és floppy gyorstöltők nem mennek)

-dolgoznak egy TED pótláson.

-A RAM könnyen pótolható, az EPROMok beszerezhetőek és a Plus/4ek egy része pedig elmegy a kerek C64 tápokkal is (igaz ezt a szögletes/kerek tápkonvertert valaki tényleg legyárthaná...)


2) A jelzett igen kicsi scene emellett még mindig rengeteg működő/elfekvő Plus/4 közül válogathat, még ha a mondjuk a fele vagy 60%-a már halódó állapotban is van (ettől még nem minden IC rossz benne, nagy eséllyel a 8501 vagy a TED a joystick miatt)
 
 Bár buktavárinak mondják, csak a Commodore berkein belül mondható annak. Természetesen nem versenyezhet a nagy C= sikerekkel, vagy akár az 5 millió eladott ZX spectrummal sem, de azért megemlítendő, hogy azalatt  2 év alatt míg gyártották, 1 milliót eladtak belőle (igaz ennek a felét jóval az induló ár alatt, de nem is került annyiba a legyártása, mint amennyiért adni akarták)
 Ez azért nem kis mennyiség, ha a C128 5 év alatt eladott 6 millió darabjával vetjük össze (mert ugye a C128 volt a C64 utód, 128K, CP/M és a többiek) vagy akár az Atati 8 bites gépek 4millió darabjával tizenX év alatt.

 

SuperCPU128 Creative Commons License 2018.09.19 -2 0 8898

2000 € felett is több eladott SCPU128-at láttam már. Nekem nem kell bemutatni, hogy mekkora jutalékokat rak el az ebay és a paypal, kiszámoltam, össz. 17%-ot vonnak le! Ez már rablás, mert még a postaköltségre is meg kell fizetni. Az ebay szabályai miatt van ez, hogy az eladók ne tudjanak jutalékot kijátszani a túl alacsony árakkal és túl magas postaköltségekkel, ez divat volt 5-7 éve. Ezért is szívok most. Plusz még a magyar 27% ÁFA-t is rárakják az ebay 10% jutalékra, nem értem milyen alapon. Paypal nélkül nem lehet semelyik ebayen eladni csak azért, mert magyar vagyok, kényszerítenek a paypalra. Ameddig nem csatoltam a paypal számlámat az ebay nickemhez, semmit sem tudok meghirdetni, csak vásárolni lehet. A pénzek fogadásakor én fizetek minden paypal jutalékot. Azt se lehet megcsinálni, hogy nem engedem meg a paypal fizetést, mert nem lehet letiltani, hogy csak IBAN-nal fizethessenek, és így a vevő fizesse a bankköltséget. A német eladók simán hirdethetnek paypal nélkül sima überweisunggal, nekik csak 10% ebay jutalékuk van, semmi ÁFA. Ez olyan nekik, mit nekünk a vatera. Ugyanazt a cuccot 2-3-szoros áron tudom elpostázni sima magyar postával, amit Európából nekem DPD futárral, vagy DHL-lel küldenének el! Nevetséges.

 

Én is kipróbáltam sok programot a SCPU-val, meg a RAMLinkkel, meg volt IDE64-em is, atom durva ez a 3 egyben. Ilyen volt a gép. http://ide64.org/scpu7.jpg

C128-cal is működik a SCPU és a RAMLink, az IDE64 csak C64 módban. Még a C128 U36-os BASIC 8 is jó gyors SCPU-val.

Az FD-2000-et és 4000-et mindig is kerültem, meg a CMD HD-t is, mert több 100 €-ért adják el, és semmivel se kompatibilisek, közben az IDE64 újan 99 €.

Az is nevetséges, hogy évek óta többért kelnek el a C128D billzetek (40-60 €), mint az egész C128D gép működően. 1551-re nem éri meg költeni, egy Jiffys 1541 jobb és gyorsabb.

A GEOS eredeti lemezei másolás és egyéb védettséggel vannak ellátva pl. a 36-os sávon, ahová normálisan nem lehet írni, nem lesz egyszerű használni ezeket. Vannak feltörtek is, kérdés hogy milyenek. Nekem is volt 100-200 db GEOS lemezem, 1 halom nyomtatódriver, karakterkészlet, stb. is, több simán másolt volt, a boot elején a saját töltője megnézte a másolásvédelmet pl. a 36-os sávon, nem találta, már lépett is ki resettel. Nem értem mire jó 2018-ban a GEOS. A GEOS128-at próbálgattam SCPU+RAMLinkkel, meg a továbbfejlesztését is, a Wheels 128-at, sőt a Wingset is, amit SCPU+IDE64-re terveztek, nem vagyok elájulva.

Előzmény: MMSZoli2 (8894)
SuperCPU128 Creative Commons License 2018.09.19 -2 0 8897

Még bőven a kereteken belül van az itteni beszélgetés.

Előzmény: MMSZoli2 (8893)
SuperCPU128 Creative Commons License 2018.09.19 -3 0 8896

Nem utálják ezeket, csak érdekes hogy nincs még FPGA-ba rakott Plus4, meg 1551, amikor 1984 óta probléma a CPU, TED elromlás, meg más dolgok is. Mindjárt nem lenne 40 € 1 db R1-es 8501, ami a legrosszabb verzió, ez is megfő, meg nem lenne drága az 1551 sem. Meg is érdemlik a bel és külföldi retrósok, hogy a 10 évvel ezelőtti ár többszöröséért vegyék meg most, mert felverik az árat. Már vaterán látni 3xe-ért hirdetett C64+floppy cuccot (lackax). 3 éve örültem, ha 14-16e-ért eladtam a C64+1541-et, most meg 20-30e-nél tartunk??? A kinti jövedelmekből még a mostani magas árak se kottyannak meg nekik, de nekünk igen.

A SCPU csak itthon számít drágának, kint nem. A SCPU olyan, mit egy pénzgyár, termeli a pénzt az asztalon állva. 4-5 éve 1000 € körül meg lehetett venni, most 2000 € felett is eladják. Melyik bank ad ekkora kamatot a pénzemre??

Előzmény: IEC-ATA (8890)
SuperCPU128 Creative Commons License 2018.09.19 -2 0 8895

Bárki megteheti hogy utánépíti az 1581-et, akár én is. Mi ebben a nagy dolog? Olcsón lehet NYÁK-ot gyártatni. A többire is ez érvényes. Sokmindent régen megtehetett volna sok ember, de nem tették, mert nincs értelme. A C64 reloadedet, meg a többi fejlesztést profitorientált vállalkozások csinálták a pénzért, lásd az icompos Jenst. Jens az összes Apollo kártya minden adatát megvette, programozott chipek tartalma, kapcsrajzok, hogy senki más ne vehesse meg, és senki más ne gyárthasson ilyeneket. Ezeken alapulnak átalakítva, modernizálva az ACA kártyái, ezért nincs konkurenciája.

Előzmény: IEC-ATA (8889)
MMSZoli2 Creative Commons License 2018.09.19 0 0 8894

Jah, hát a SuperCPU-t igazából csak gazdag nyugatiak tudják megfizetni, de az Ebay is keményen megvágja az eladókat, meg a Magyar Posta sem szívbajos a külföldi szállítások esetén. Pont olvastam egy 2012-es cikket a GEOSsal kapcoslatban, már ott is szinte elérhetetlen cuccnak titulálták az SuperCPUt.

CMD Ramlinkemet én is nyertem egy sorsoláson, igazság szerint ennyi pénzt ki nem adnék érte (már amennyiért az Ebayen adják 16MB-al).

 

Ha az 1551 és a 1581 gyenge és lassú, meg lehet venni a CMD FD-2000-et vagy FD-4000-et alig 100 ezerért, 3.2MB/floppy, olyan mint egy tank és még gyors is:-)

https://www.ebay.com/itm/Commodore-CMD-FD-2000-3-5-Floppy-Disk-Drive-FD-Series-G08/223145319033?hash=item33f47f5a79:g:5pwAAOSwiFtbm8yw

 

Ahogy elnézem, a világ összes pénzét el lehetne költeni különleges és drága Commodore cuccokra...

Felújított C128D billentyűzet 90ezerért???
https://www.ebay.com/itm/Commodore-128D-128DCR-Keyboard-Factory-Refurbished-88-OEM-Sealed-MINT-Condition/302883737464?_trkparms=aid%3D888007%26algo%3DDISC.MBE%26ao%3D1%26asc%3D20131227121020%26meid%3De7000f6a471d4acdb4a70b5faafd2da9%26pid%3D100009%26rk%3D1%26rkt%3D1%26sd%3D263937396124%26itm%3D302883737464&_trksid=p2047675.c100009.m1982

 

Szerintem így az az 1551 nem is drága ennyiért :-) Pláne, hogy egyre nehezebb nem törött példányt találni belőle.

 

Én most a GEOS-ra gerjedtem rá ismét, soha nem volt GeoPublishom, most van elég drive-om, SD floppy emum, RAMLinkem (igaz REU vagy GeoRAM még nincs)

A következő amit ki akarok próbálni, hogy a GeoPublish hogy viselkedik Plus/ környezetben, már ha elindul rajta. Nem tudom hogy Valaki kipróbálta-e valaha.

MMSZoli2 Creative Commons License 2018.09.19 0 0 8893

kicsit OFF story

 

 Lehet hogy nem tudjátok, de a Pentium után az Intel igen nagy bajban volt. az AMD az AMD64 és Opteron procikkal sorra szipkázta el a vevőket, és nem volt termékük, amivel versenyre kellhettek volna vele. Akkoriban Izraelben (egy kis Intel laborban) fejlesztették ki a Centrinokat, és majdnem a P IV sebességét tudták sokkal kisebb hőfejlődéssel. Ebből lettek a C2D procik.

 A történet ami ebben érdekes, a kultúrák közötti különbség. Az Intel "fejesek" meglátogatták az akkor már bizalmat kapott és pénzzel is megnyomatott izraeli fejlesztőközpontot, hogy megnézzék (illetve hatással legyenek) a CPU mag koncepciójára (ami lényegében a Centrinon alapult, de annél sokkal nagyobb teljesítényt adtott le).
 Legnagyobb megdöbbenésükre a megbeszélés során az izraeli fejlesztők egymással vörös fejjel üvöltöztek, mikor a architektúra sarkalatos pontjait akarták definálni, és mindenki körömszakadtáig védte az álláspontját, milyen pipeline kell, mekkora cache és a többi. Csapkodták a jegyzeteket, meg torkuk szakadtából kiabáltak egymással. A három amerikai meg a sarokban gubbasztva nézte ezt az őrültekházát.  Vége volt a megbeszélésnek, Mindenki összerakta a jegyzeteit, elpakolt, és  kiment a tárgyalóból egymással beszélgetve, mintha mi sem történt volna.

A ledöbbent amerikaiak megkérdezték "ez meg mi volt?", erre a vezető fejlesztő annyit válaszolt

"Semmi különös, csak a vita heve elérte a szükséges szintet"

 

ON

 

szerintem ezeket a beszélgetéseket a helyükön kell kezelni, egy kicsit hevesebb szakmai vita még senkinek nem ártott meg :-)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!