Akiket érint, mától elérhető a műhelyben a TRAN SL74 hangdekoder "Szergej" hanggal is! Ára továbbra is 22.500Ft. A hang a nem remot, de hangtompítós M62-é, vagyis passzol a Tillig modellhez.
Az Auhagen-nek ezt a fűtőházát a Fleischmann TT-s fordítójához találták ki. Igazából ehhez való. Elé lehet szenvedni 2 Y kitérővel a megfelelő vágányokat (ezt praktikusan két TT-s flexi kitérő építőkészletből lehet megcsinálni), de majdnem akkora hely kell hozzá, mint egy fordítókoronghoz.
Szerintetek az auhagen 3 állásó fűtőháza (a körfűtőház ebből épül fel) túl íves ahoz hogy a 3 vágány váltóval ágazzon szé és nem fordítókorongal? Természetesen úgy gondoltam hogy a két szélső vágány rögtön ível, de sajnos nem tudom a paramétereit így nem tudom hogy párhuzamossá hozható-e 310mm-es ívvel a két szélső a középső vágánnyal. Remélen érthető voltam!
Létezik a Tillig modellgleisben a 267mm-es ív ez az R0, de csak iparvasutakra ajánlják, és rövid, 2 tengelyes kocsikhoz. Gyakorlatban a Tillig profil sínrendszerben a legkisebb ív az R1 = 310mm. A 286 a régi BTTB sínredszerben volt a legkisebb.
Ez lenne ami a profilsín legkisebb ívén átmegy, de a bttb váltón nem. Attól féltem hogy ezt nem jelölné a tillig, mivel már más sín rendszert preferál. Köszönöm szépen, megnyugodtam!
A BR52-n, és a most megjelenő vele rokon konstrukció (mint a valóságban is) BR50 mozdonyon kívül minden modell veszi gond nélkül a legszűkebb íveket is.
Ami a BR 52-t illeti, az nálam elment a normál és az angolváltón gond nélkül, persze csökkentett sebességgel. (R286, 22,5°) persze csak egyalfás lírákon. de ha tehettem. inkább kerültem a kitérőztetését.
Normál 286-os ívekbe azért eléggé befeszül a mozdony, nem is nagyon kínoztam ott.
Én beszállnék a rendelésbe, mivel szükségem lenne peho kinematikákra, V100 alkatrészekre, sínszállakra és talpfákra. Aki bármit tud ezekről hogy mondjuk épp nem küldik őket vagy várni kell sokat kérem jelzze. Egy kis időt kérnék tőled hogy összeírjam pontosan mi kell. Köszönöm! A többit mailben, az enyém publikus!
Szia!Megnézheted vaterán!Vagy ami mégjobb teaház úrnak írhaszt egy mailt mert neki sok mindene van!(max visszaír hogy nincs)De ezt inkább tőle.A kocsi neve= Y kocsi. Jó modellezést!
Peho termékekkel kapcsolatban keresd meg Csíkost. A nyáron, amikor voltam nála mutatta, hogy Peter Horn úr a megkeresés után egy héten belül küldte az árlistát.
Mint a hozzászólásomból kiderült én sem vagyok otthon a német nyelvben, de erre jó ez a fórum, mert ha valamit félrefordítasz, valaki biztos segít és kijavít. Ha valami német modellvasutas honlapot nézegetek, egy másik Firefoxon megnyitom a sztaki.hu-t, és a szót beírom a keresőbe és lefordítja. A postaköltséget illetően elég széles a tarifa, nem mindegy, hogy melyik céggel szállítanak. Persze pl. egy DHL-nél nem fordulhat elő, hogy a szállítmányt ellopja az alkalmazott. A Tillig honlapján is van valami lehetőség alkatrész rendelésre, de nem tudom, hogy a valóságban hogy megy. Annyit már tudok, hogy a hazai modellboltokban húzzák a szájukat, ha alkatrészt szeretnél rendelni.
A peho áruk rendelhetők onnan? Mivel énse tudok németül és nem tudom hogy most épp rendelhetőek-e. Ezt olyantól kérdezem aki tud németül, mert akkor beszálnék szerintem.
Értem köszi.Azért kérdeztem mert nem nagyon tudok németül és nem akarok hülyeséget csinálni,plussz lehetne spórolni a postaköltségen.De ha nincs más akkor megpróbálom egyedül.
Megoszlanak a vélemények. Ismerek olyat aki átáll erre a régi vagonokba is lecseréli és ismerek olyat aki marad a BTTB-nél, az új vagonokba is olyat tesz. Személy szerint én inkább az újra szavazok, nekem jobban tetszik a formája, az asztalomon is bevált, bár eddig csak egy Nohab + 5Eas kocsival próbáltam (sajnos az asztalka 100km-re van tőlem, és nem láttam vagy 5 hónapja :( ).
Nem túl bíztató!Mármint arra gondolok hogy "ha lesz" egyátalán magyar tau...De akkor a deák ráfázna!:-) Magamban felsoroltam érveket mindkét oldalra csak egyet-egyet mondok:Minden féle festés kijött már (a mávnál noname-bek is).Ellenérv a magyar cuccokat anyira nem eröltetik a gyártók egyátalában.Reméljük kijön a mávos tau!
Hát ha a Piko árképzéséből indulunk ki, akkor sok választás nincs: két áruk van Taurusban, a szériamodell kb 14 ezer ft-os ára és a sonder modell 20-25 ezres ára.
A kis kocka felül idáig nem is tűnt fel nekem. Nem hiába, mindig tanul az ember.:-) A kép alatti szövegből úgy tűnt, hogy jelenleg nem szállítható alkatrész. Bevallom inkább angolos vagyok, azt tanultam, angolból könnyebben fordítok, mint németből. Egyébként vásároltál már tőlük?
?!? Szvsz minden rendelhető, csak a kép alatti részt kell figyelni (ill. a kis kockát felül), hogy zöld vagy piros. Alkatrészekből nem él, hogy ami rendeléskor nem volt, azt beérkezéskor utánküldik. Ezért azt kérik, hogy az ilyen alkatrészekre a megrendelést egy későbbi időpontban adjuk meg.
A Tillig alkatrészek jelenleg nem szállíthatóak a honlap szerint. Ha ráklikkelsz a kívánt alkatrészre, a kép alatt ki van írva. Bár még nem vásároltam tőlük, de szerintem ugyanúgy működik, mint pl. BeTTináék, vagy a többi internetes áruház. Megrendeled, visszaigazolnak, pénzt átutalod, csomagot küldik, kézbesítőt várod, csomagot átveszed, örülsz. Egy pár hónapja írták ki ezt, hogy jelenleg nem szállíthatóak az alkatrészek. Az okára kíváncsi lennék.
http://www.tillig.com/modellbahnshop/shop.pl?SESSION=0&template=hersteller.html&spur_id=26&shopid=1 Innen szeretnék alkatrészt rendelni.Esetleg rendel valaki innen akihez társulhatnék?Van valakinek tapasztalata a dologról?
Teljesen laikusként és lehet, hogy megint lehurrognak:
Makettezésnél harcjármű kategóriában szoktak rézmaratott szellőzőrácsokat készíteni. Érdemes szerintem ezekkel próbálkozni. (Sas utcában láttam ilyeneket utoljára, de az már évekkel ezelőtt volt.)
Sziasztok!Hogyha már a magyarvonatkozású modelleknél tartunk:Többen is említettétek hogy a piko a magyar vonalokon is jártas taukat is kihozza!Erről szeretnék bővebb tájékoztatást kapni!Arra lennék kíváncsi melyik modelleket(gysev máv, gysev matricás,esetleg öbb?) hozza ki, mikor és mennyi pénzért?!Előre is köszönöm :-))
Azért nem olyan erős a magyar forint hogy 155 Eur az 26000 Ft legyen!
De január elején megpróbálhatjuk! És szerintem 26000 Ft ért nagyon jó ár lesz a mozdonyért! Igy remélhetőleg sok emberkének lesz magyar festésű Nohabja!!
Így már értem miért nem találtam! A www.tillig.com -ról (http://www.tillig.com/cgi-bin/tillig.pl?templ=tillig-pl/index.html) nem vezet út a modellbahnshop-ba. (http://www.tillig.com/modellbahnshop/shop.pl?SESSION=13163&template=home.html&shopid=1) természetesen tévedés nincs kizárva... :)
Hmm. Börze, vagy nagyon lerobbant alkatrészlelőhely.
Tudomásom szerint a Hársfa u-ban van a kis régiség kuckóban 2 db. nagyon régi krokodil. Ha ügyesen alkudozol a tulajjal (Iván) akkor lehet, hogy meg tudtok egyezni. Arra készülj fel, hogy napi áron akarja majd rád sózni a romos mozdonyt.
Aztán láttam a vaterán is pár hónapja. Utána lehet nyomozni. E-bay-en pedig rendszeresen feltűnik.
Ha megint lesz sebnitz-i túra, akkor kérhetsz az oda utazó kollégáktól.
Szellőzőrács: egy megoldást láttam, ami műgyanta öntés alapján készült. Negatívot kell venni egy eredetiről, aztán az kiönthető. Itt nyilván az eredeti a kérdéses...
Más kollégák beszéltek itt rézmaratásról. Azon az úton is lehet indulni.
A mostani V&M mutatja be a szettet. Van benne egy Es kocsi az 555-es sorozatból, mai logóval, van egy 2 tg-es, zárt, fékházas (talán Gklm) mai számozással, logó nélkül és egy Rfu tartálykocsi.
Szerintem mindegyik csak jelzés értékű, nem autentikus modell, tehát nem dolgozol hiába. Ha valaki szeretne egy 10-15 kocsiból álló Es szerelvényt, akkor a tamponozásnak nagyon is van létjogosultsága, nem beszélve a korrekt színre festésekről.
Sziasztok! Érdeklődnék,hogy krokodilnak kellene a két eleje, hol lehet beszerezni? Csak a felső része! M63-ast és M41-est szeretnék készíteni,hogyan készítsem el a tetőszellőzőket a hűtőrácsozást, miből célszerű elkészíteni? Tippeket,trükköket előre is köszönöm!
Minap végre eljutottam a Ferenc krt-i Játékudvarba. Ott kezdődött a pozitív élménysor, hogy a bolt előtt tudtam leparkolni. A Nagykörúton ez csodának számít.:)
Aztán beléptem a kis üzletbe és szinte azonnal a vasútmodelles vitrinekbe botlottam. És pont a TT-sbe. Így kapásból nem volt gondolatébresztő a kínálat, de figyelmet érdemel az a jónéhány hazai vonatkozású átépítés, amit - elnézést nem jegyeztem meg a nevét - egy modellezőtárs követett el, főként papír és műanyag felhasználásával. Érdekes kis modellek, sajnos nagyon hand-made, de mindenképp üde színfolt, ha magyar asztalon gondolkodik az ember.
János úr, a tulaj nagyon szívélyesen invitált a leghátsó raktárakig is, ahol műa. rekeszekből bányászta elő a Zeuke, Rokal, Wesa, Bttb modelleket, természetesen széles minőségi felhozatalban, de nagyrészt értékelhető állapotokban.
Helyes kis századeleji hangulat volt a szűkös, de mégis barátságos helyen bogarászni a modellek közt. Találtam is jópár érdekességet.
Aki pl FZ1-es trafót keres, akkor ide jöjjön, mert hegyekben áll a cucc.
Van jópár V200-as Zeuke készlet,még CCCP festésben is, ami ugyebár az e-bay-en horror áron mozog, itt pedig elérhető.
Szóval kellemes fél órát töltöttem ott és nagyon ajánlom olyan gyűjtőknek, modellezőknek, akiket érdekel még néhány régebbi dolog, akár TT-ben, akár más játékok közül.
Én jelzőárbócról beszélek, de félek ,hogy te felsővezetékoszlopra gondolsz. Ebben az esetben természetesen vedd fel a kapcsolatot a cseh sráccal,mert két malomban őrlünk.
Azért arra figyeljünk (figyeljetek), hogy jelzőárbócról _és_ felsővezeték oszlopról is szó van. A kettő teljesen különbözik! Engem most konkrétabban a jelző érdekel és nem szeretném, ha kimaradna.
Szevasztok ! Nos iTT egy másik lehetőség,csakhogy ne menjünk el melleTTe,hanem essünk álltal rajta ! Némi kis beavatkozást kell végezni a kasznin,és voala,van egy GySEV. mozdonyunk !
Tartsuk talonban ezt a lehetőséget is, de szerintem várjuk meg mi lesz . Egyszer már rátelefonáltam az illetőre, csodálkozott hogy miért, mert amit ő egyszer megígért az úgy is lesz.Első körben alapvetően bízok az emberekben,meg hát mi oka lett volna ígéretet tenni nekem amikor simán lerázhatott volna. Személyesen nem is ismerjük egymást.
Úgyhogy azt javaslom hogy várjunk még néhány hetet,ne szervezzünk keresztbe.
Felvettem a kapcsolatot egy illetővel, aki rézmaratásos módszerrel tud készíteni TT-s jelzőárbócot./Már korábban is készített/.Egy régebbi hozzászólásomban ezt jeleztem is.
Ő azt ígérte , hogy küld nekem egy mintadarabot.Ha ez megérkezik eljuttatom csíkosháTTú-hoz,hogy szerinte megfelelő-e és tudna-e készíteni jelzőlapokat hozzájuk nagyobb tételben? Amennyiben összejön a dolog, vállalom a jelzőárbócok beszerzésének organizálását.
OK, ez addig működik, amíg egy gyártási szériából való LED-eket párosítasz össze. Ha csak egy kicsit is szórnak a LED-ek tulajdonságai (márpedig szórnak rendesen), aakor el fog veszi a 0,5V tartalékod. Ha meg másik gyrtótól kapsz LED-et, akkor meg végképp nincs rá garancia, hogy mekkora lesz a nyitófesz.
Azonkivül arra a 0.5V-ra játszani nem túl szerencsés...
Amint látom a kábel a legnagyobb problémád, mi lenne, ha TTL áramkörökből építenél valami okosságot (MUX-DEMUX pár) és ott akkor több jelzőt is tudnál vezérelni..
Üdv! Bár nem TT-s vagyok, de olvasgatom ezt a topicot is. Segítek Neked, hátha belopom magam a TT-sek szívébe a H0-ás méretarány favorizálása ellenére. :)
Jelzőárbócra továbbra sem találtam megfelelő megoldást.
1, Fogsz két lemezt. Kivágod belőlük az árbóc mintáját ( oldalról nézzük az árbócot természetesen ), majd a kettőt egymásra ragasztod úgy, hogy a kettő között vezeted el a hajszálvékony vezetékeket a LED-ekhez ( ilyenek vannak pl. kis motorokban ). Az, hogy mivel vágod ki a rácsokat, tőled függ. Ha több időd van, és olcsón akarod megúszni, akkor sztirol lapból csináld, pengével. Ha nem akarsz annyit pepecselni vele, akkor kivágatod mondjuk lézerrel, de ez drágább lesz, viszont hajszál pontos, de az első darabokhoz sokat kell szenvedni, mire megtalálják a megfelelő beállítást ( és anyagot ).
2, Szerzel valahonnan vékony plexi lapot. Kivágsz belőle egy akkora darabot, amekkora megegyezik az árbóc szélességével, és magasságával. Ezután fogsz szürke festéket, és felfested rá az árbóc rácsozatát. Ha ügyes vagy, a plexi nem látszik egyáltalán, így olyan, mintha egy rendes rács lenne. A hajszálvékony vezetékeket meg a függőleges részekre ráragasztod, és lefested ugyanolyan színűre, így nem lesz túl feltűnő. Ha túl sok a vezeték, akkor az élére is mehet belőle.
3, N-ben valaki azt csinálta ( e94 topictárs?.. ), hogy fogott egy Viessmann felsővezetéktartó oszlopot, megkopasztotta, és azt használta fel rácsos árbócnak. Ilyen oszlop TT-ben, és N-ben is van.
Az elsőt használom, azzal a módszerrel csinálom a H0-ás jelzőimet.
A másodikat kipróbáltam, mert nem hittem el, hogy jó, de tévedtem: jó módszer, tényleg nem látszik a plexi, csak szép tisztának kell lennie ( és maradnia festés után is ). Ez kisebb méretben szerintem még jobb lehet.
A tilos ágban van egy plusz dióda, amelyik a teljes ág nyitófeszültségét kb. 0.6 V-al megnöveli, amely így kb. 2,2V. Amikor zárom a kapcsolót, akkor a "szabad" ágon az ott lévő dióda nyitófeszültsége kb. 1,8V fog esni. Ez nem elegendő arra, hogy a tilos ág diódái is nyissanak, tehát ott nem folyik áram, a LED nem világít.
Ha a plusz dióda nincs betéve, akkor a kisebb nyitójú dióda világít.
A kétállású kapcsolók helyett én most háromállásút használok (kétköröset).
Az első kör
1. Szabad.
2. Tilos.
3. Tilos, de ellenirányban szabad.
Mivel a 2. állásban (középállás) nincs kontaktus egyik póluson sem, ezért terveztem az idézett kapcsolást, mely mellékhatása, hogy egy vezeték elég hozzá az asztal és a vezérlő között.
A kapcsolás tehát a gyakorlatban rendben van, a kérdés az, hogy van-e valamilyen mellékhatása? (Vagy van jobb?)
Eredetileg a tilos ágában lévő dióda helyére egy szabad ági LED-et terveztem, biztos, ami biztos alapon, de ez így olcsóbb.
Szerbusztok ! Hogy elejét vegyük a további találgatásoknak,ime az adatai és a rajza a mozdonynak.Innentől kezdve mindenkinek saját szuverén joga eldönteni ki-mit rak alá(én az anyósomat gondoltam)
Nem lehet, h a BR86-ra gondoltál? A BR81 és a BR 92 is 0-D-0, míg a BR86 1-D-1 és a képeken a mozdonyok 1-D-1-ek. Bár lehet (sőt biztos), hogy a méretek nem stimmelnek, de a 86-os lemezeit "csak" rövidíteni kell.
A DK-modells-es srác végre válaszolt, ezért ha van valakinek TT felsővezetékoszlop rajza, akkor kérem jelezze, mert ha elküldjük neki, akkor mérlegeli, hogy gyártani fogja.
Térköz rendszerbe be építhető e? Egy vágányú mindkét irányba térkőzölt vonalon. szóval ha ha dióda be van építve erre a szakaszra, ezt az áramkört be lehet e ide is építeni? Csak az egyik irányból fog lassítani, ha a másik irányból érkezik a vonat zavartalanul át robog rajta?
Itt van kettő fotó az első MÁV.460 005 mozdonya,a másik egy CSD.433-as szépen felújítva. Egy BR 81 vagy 92-est szépen alá lehet varázsolni két futókerékkel,és máris van egy magyar mellékvonali szép gőzös . Tehát a téma elöttünk hever,csak nyitott szemmel kell közlekedni ,de egy kis kreativitás sem hátrány !
Szevasztok ! Elnézést,hogy a 433-as sorozat egy másik tipust tettem fel,de itt a javítás Ez a típus a MÁV-nál 460.sorozatként futott és 9 db. rótta a sineket,aháború végén vissza vitték a CSD.-hez,eredetileg Skoda gyártmány volt.
A felso képen levo 310 modell eredetijének még lehet valami koze magyar pályához de az alatta levonek talán annyi, hogy szlovákia teruletén hajdan kozlekdett...
Eléggé raffinált a megoldás. Csak egy szakasz kell, azaz amint rámegy a mozdony ezt érzékeli és elkezdi csökkenteni a feszültséget - a megállásig, majd egy kis várakozás után ujra indit.
(Ha polusváltot is veszel hozzá, akkor ebböl a két elemböl megépitheted a helyi vicit- ami elmegy az egyik állomásrol a másikra majd megáll vár és ellenkezö irányban ujraindul.
Egy ilyen az álatalom épitett szerkezet, egy soproni kirakatban hiba nélkül ment jo néhány honapig (és 2 mozdonyt fogyasztott el).
Egy általános kérdésem lenne az analóg pályát építő mesterekhez:
Elvileg létezik, ha jól olvastam a Conrad katalógusban egy fékező és gyorsító automata áramkör. Ha jól értelmezem, akkor ez egy leszakaszolt pályarészre bekötve, X időn (távolságon) belül megállítja a vonatot, majd adott jelre újra is indítja. Vagy legalább is szeretném, ha ezt tudná...:)
És a még ügyesebbek akár hajtást is találnak hozzájuk. De akár kibelezett, börzés donorokból (a modellekről beszélek...) is lehet rudazatot és kerekeket keríteni.
Egyébként láttam már cseh rézkasznit is. Az is szép, igaz hogy nem olcsó, de ha szükség van rá, akkor meg lehet venni.
Szevasztok ! Ügyeskezű kollégák,mindig panaszkodtok,hogy nincs mit és miből csinálni mozdonyokat,a téma az utcán hever csak le kell érte hajolni,nem pediglen várni a sűlt galambra és azon agyalni,hogy miért ennyi és dögöljön meg a szomszéd macskája.Ezeken el lehet töprengeni,nosza szedjétek elő a tudományt !!Kedves szomszédainknál,tótiában kedvező áron,jóminőségű öntéseket lehet beszerezni,és ezeknek még némi köze is volt a hazai pályákhoz . A PSK monlapján még tőbb portéka is van,lehet válogatni !
Óoo deszép, pont ien összeállitásban vannak nekem is ilyen kocsijaim, a jövőben vmikor. azthiszem benevezem őket egy ilyen fejlesztésre :), (persze majd csak ha megjött a Tillig)
HA minden jól megy, akkor vasárnap délután, vagy hétfőn jöhetsz a cuccokért. A REKO kocsik már világítanak, a 86-os vonóerejét sikerült egyik irányban drasztikusan, a másikban némileg megnövelni.
424! A BTTB és a Tillig 119-es forgóvázmaszkja jelentősen eltér! Ráadásul a Tilligből kétféle van! Nem külcsínben, hanem a belső konstrukció miatt térnek el. három generáció van a 119-ből, a BTTBG, akorai Tillig, és a mai Tillig. A BTTB-t ne keresd, maximum a börzén "bontott" van, mert a Tillig nem tart sem ehhez, sem a rokonához a BTTB-s BR250-hez alkatrészt.
Br119-eshez keresenék forgózsámoly maszkot, tudtok-e esetelg segíteni ? A fotón egy Tillig maszk van, konkrétan erre lenne szükségem, de a BTTB is hasonló
Azért kérdeztem, mert elvileg a teherkocsik 920 mm-es kerékátmérője méretarányosan 7,66 mm.-e jön ki, és --ugyan eddig még nem néztem meg sublerrel -- de mintha a teherkocsi forgóvázakban tényleg valamivel kisebb lenne a kerék.
Este előkotrom a műszert, aztán majd meglátjuk! :o)
Egyébként a kapcsolómagassággal én is megjártam, mert anno a börzén beszerzett fémkerekeket tettem az emeletes kocsik alá. Ezek a jelek alapján valamivel kisebbek voltak, mint a korábbi műanyag kerekek, és így a kapcsoló bizony tolt üzemben néha bele-beleakad a váltókba. Oda tehát másik kerék kell...
Az emeletes kocsikon kívül eddig a hosszú, kéttengelyes kocsik (Gbs, Pwi, Bi 30) alatt cseréltem ki a műanyag kerekeket 8 mm-es gyári fémkerékre. Érezhetően javult a futás, csökkent a menetellenállás, és így most már nem akadnak el a kocsik a profilsínes váltókon sem.
Annyira azért nem vagyok nagy a témában, én a 8mm-est használom mindenhova. Való igaz, hogy a nagyvasúton nem minden kocsi kereke egyforma, de TT-ben az a pár tized szerintem nem oszt, nem szoroz. Nem beszélve arról, hogy méretünk háklis a kupplungok magasságára. És ugye anno az összes kocsit egyféle kerékhez tervezték...
Van valakinek tapasztalata a Roco Ludmillával kapcsolatban?
Vanáám, ott figyel a szekrény aljában DB s változatban, az első mozdonyom amit saját pénzemből teljesen újan vettem. Nekem nagyon tetszik =) Nemrég az Eurocenterben jártamkor 2db is volt, egy Eko micsudás meg egy régebbi fazon ha jól emlékszem. Jóerőben van a kicsike: korai, meredekre sikerült tesztpályámon is felhúzta akkori összes kocsim (7-8db lehetett), igaz az már volt vagy 16V is (amit a startkészletes mehano trafo leadott), és utána gyorsan meg is bántam hogy annyira feltekertem, de bizonyított! :)
Ja, eléggé meglepett, az Eurocenterben levő M&H ba nem egy fél sor (esetleg egysor) TT volt a vitrinben, 2 sor mozdony és 2 sor vagon!! ééééés, flexisinjük is volt mindgkét alkalommal amikor eddig ott jártunk! (igaz mindig csak pár darab, de nekünk épp nem is kellett több:) )
Szerbusztok! Én még nem öntöttem műgyantát sem gumit,de láttam egy kis filmet amiben a fószer,autó modelleket öntögetett nagy tételben . A mesterdarabot fából készítette el,nagy precizitással,egyszerre öt gumiformát készített és vákummal buborék mentesített. A műgyantát szintén vákumolta,és tökéletes,hibátlan darabok kerűltek ki a szerszámból. Az viszont tény,hogy nem egy szapora munka,és nem lehet belőle párhónap alatt milliomosnak lenni.
A gumit nem számoltam, mivel gyakorlatban nem tudtam, hogy hány öntést bír ki.
Ha megnézed, munkadíjr írtam egy ezrest!
Az egészet a fröcsi alternatívájaként gondoltam a széraiamennyiség miatt.
(Ha az alternatíva egy több milliós szerszám és a széri kb. 100-200 db, akkor továbbra is fenntartom, hogy reális lehetőség a műgyanta.)
Centrifugálást én úgy csináltam, hogy a bekevert gumit azonnal egy lezárt edénybe tettem, beraktam a hajdu centrifugába, és járattam fél percig. Ezután nem sok buborék maradt a gumiban, ami keverés miatt belekerült. Ezután öntöttem rá a mintára, és mivel ekkor is kerülhet bele még levegő, ezt is lezártam és szintén centrifuga.
A gyantával szintén ugyanezt tettem. Így nem nagyon van selejt.
(A gumiból vágtam egy szeletet és nagyon szép homogén, légmentes felületet ad)
Nem fog kijönni egy kasztni 500 pénzből, az szent. Max ha a gumi ingyen van (a használhatóbb gumik 8-10eFt/kg-os árban vannak), és a munkaidőd nem számolod. Sok meló van a gyanta kasztnival, és a munka nem olcsó...
A műgyanta-öntésről már írtam egy jópár hozzászólást, olvass vissza a hozzászólásaim között, nem volt olyan régen, talán 2-3 hónapja. Amúgy én sem vagyok profi a témában, csak csináltam már 1-2 dolgot, de nem nevezném magam profinak.
A centrifugás eljárás mit takar ? Amikor a gumit kötés közben a járó centrifuga tetejére rakod ?
Szia! Az erederti BTTB (ex Zeuke) kerék 8,3mm átmérőjű. TT-modell kolléga 8mm-es kerek a tuti! Válaszd az egy oldalon szigetelt kivitelűt, ki tudja, kell-e később kocsivilágítás.
ROCO Ludmilla: szokásos ROCO konstrukció, annak minden előnyével, és hátrányával. Pozitív: némileg olcsóbb gyár. Nagy vonóerő, csendes futás, jó kidolgozottság. Negatív: ugyanaz az izzó adja a zárfényt, mint az előre világítást, így nem lehet a felesleges zárófényt lekapcsolni, ha vontat is a mozdony. Kissé bizonytalan forgóváz rögzítés, a Tillig V180 stabilabb ezen a téren. A Tillig Bühler motort alkalmaz, a ROCO a szokásos saját N-es, és H0e motorját. A Bühler hosszútávon jobb, hiába csak három pólusú. Hangdekoder beépítésénél át kell alakítani az elektromos panelt, mert a szabávnyos csatlakozóval ellátott hangdekóder nem férne be.
Összegezve: azonban jó kis mozdony, a pénzét mindenképpen megéri.
ÜdvözleTT mindenkinek szép modellezős estét. Én is próbálkoztam régebben a tollbetéttel akkor 96%-os alkohollal öblítettem ki.(előtte tényleg jobb kirotyogtatni belőle az anyagot.
A hagyományos 3 vagy 5 mm-es LED biztosan nem megfelelő lámpafejnek mivel odal irányba nem bocsájt ki fényt.Helyette próbáld ki inkább a rizsszem izzot.Ez kb. 3 mm átmérőjü 7-8 mm hosszú.Én 12 voltosbol csináltam lámpát.Izzó révén minden irányba bocsájt ki fényt.A felső oldalára(amit te a leden lereszeltél)alufóliát ragasztottam pillanatragasztóval ez visszaveri a fényt.Hátránya nogy kb. 50 miliamper kell neki.Cserébe jó fényerőt kapsz. Van másik lehetőség is:SMD LED.Én az SB-150Y-CT-t használom.(az INCOMP-tol rendelem)Ez kb.2x3,2mm elég jó a fényereje.Ebből készítettem ostornyeleshez hasonló lámpákat.Majd teszek fel róluk képet is.Üdv.Zoli
A tollbetétet, ha réz, én ki szoktam égetni - ez sem tul tiszta, de egy kis gyakorlattal kezelhetö. Egy gáz lánggal felforrositom, ha még van benne tinta, akkor ez elkezd forrni, söt néha nagyokat köp is - jo ezt a szabadban csinálni.
A kiégett tintát utánna már sokkal kisebb kosz árán ki lehet vakarni - nekem van egy rugom (kb. 20 cm hossu) ami pontosan passzol a csöbe (a meghajlitáshoz is nagyon jo) áthuzom a csövön és a kiviszi a beégett tinta maradékait.
A tollbetét akkor sem teljesen üres sajna ha egyébént már nem lehet vele írni - csak beszáradt a festék egy része. Ha levágom a végét ugyan kifolyik, ha más nem higítóval - de baromi "mocskos munka", és ugye még a kezedről sem olyan egyszerű lemosni :)
Fültisztító pálcikát én is szereztem be pont ezért, de az a baja hogy rövid - idegesítő módon kb 1 cm-vel kéne hosszabbnak lennie és máris megfelelne... (Murphy él és dolgozik)
A lámpafej egészen egyszerűen készült: 5 mm-s sárga led egyik felét egyenesre reszeltem kicsit ferdén. Vigyázni kell hogy túl sokat ne reszelj le különben nem működik. A lereszelt rész lesz a lámpa teteje, amit már csak le kell festeni úgy hogy kicsit az oldalára is jusson egy vékony csíkban. Két drótot ráforrasztasz és ennyi... Csak az a baj hogy ez a fajta 5mm-s led még nem az igazi, valami erősebb fényű kell (pedig ez is víztiszta), vagy még játszani kell az előtét ellenállás értékével, kipróbálva hogy mennyit bír még "egészségesen".
Vékony sárgarézcsövet természetesen lehet szerezni (Conrad stb.), de drága.
Ha van hütös ismerösöd, ök gyakran cserélnek érzékelöt - egy hosszu kapiláris puha rézcsö, amibe egy nagyon kis lyuk van - 0,1mm lakkozott huzalt éppen hogy behuzhato. Ezt a csövet nagyon könnyü hajlitgatni, és vékonyabb mint a golyostollbetét (Némelyik klimaberendezésben még 2 mm sincs)
A világítással - ill azok fényerejével - én is megjártam. Sok filozofálás után csináltam 5mm-s sárga ledből egy fejet ami egészen hasonlít egy utcai / állomási lámpára. Nagyon megörültem hogy végre megvan a megoldás és lehet "sorozatban" gyártani mindenféle oszlopra de sajnos a led inkább csak előre akar világítani (legalábbis ez), ráadásul a fényereje is sokat csökkent az átreszelgetés és festés után. Az alap gond az hogy hiába mondták h ez hűű de erős fényű mégsem volt az, és ezen csak rontottak a fentiek. Az ellenálásokkal sokat lehet és kell(ett volna) játszani úgy hogy az elkészült darabokat sötétben egymás mellé kell rakni és úgy megnézni.
Sajnos én anno amint működött egy félretettem, és csak a beszerelés után jöttem rá hogy van ami túl gyenge és van ami túl erős.
1k-s ellenállással az 5mm-s sárga gyenge, a 3mm-s vakítóan erős, a fehérből meg egyenesen ívheggesztő fénye van! Gondolom sokban függ persze a led típusától, de én még nem találtam tényleg erős fényű 5mm-set amit a képen látható átreszelés és festés után fel lehetne használni :(
A másik az oszlop... a képen látszik hogy túl vastag. Ez antennából készült de már nem volt vékonyabb. Többen mondták anno a tollbetétet de még nem jöttem rá hogy abból hogy lehet kiszedni a tentát anélkül hogy ne pacázzon mindent össze :)
(és akkor még a bármilyen cső hajlításáról nem is beszéltem)
A konkrét LED-ek a vasúti átjáró jelzőjében vannak és a tartozékról egyenirányított és pufferelt feszültség miatt van 25V. Az Fz1 mellé más trafót nem akarok beüzemelné, ezért marad ez a megoldás.
Világításként közepes fényerejűt szoktam használni. (3-500mCd).
HUuuu Köszönöm ez nekem megvolt má egyszer igy digitális formába de olyan rossz volt a felbontása h nem tudtam olvasni s az ábrákat is csak nagy nehezen sikerült kivennem:)Hiába akartam megheccelni valami progival,az istennek se sikerült .Mégegyszer nagyon köszi csikosháTTu:! Egybkt milyen a pálya szerited?
Mert 10mA-t folyatsz át a szerencsétlen LED-eken. Ennyi árammal világít nálam egy OFF H0 méretű ROCO GOSA kocsi, vagy egy halberstadti, de azokban 11 LED van!:-)))
Ha 25V-ot használsz (szerintem baromi sok, bővel elég lenne a 16), akkor vidd le a LED-ek áramát 3-4mA-re. Ehhez olyan 7,5 - 8,2kOhm kell egy LED elé. De érdemes kísérletezni. Nálam a DCC pálya 18V-os sínfeszültségéhez készült kettős zárófény LED-jei egymással sorba vannak kötve, és 10kOhm az előtét előttük. Egyébként az SMD LED-ek bőven leadják a max fényerejüket 3-5mA áramra. Ennél többet felesleges átkergetni rajtuk. Kirívó példa a szintén OFF méretű, de a probléma orvosolása után hamarosan ismét kapható Fuggerth V43. Eredetileg egy-egy LED a világítása, de elméretezték az ellenállásokat előtte, így DCC üzemben 60mA (!!!) dübörgött át rajtuk. Még egy valamire figyelj, ha LED-et vásárolsz, kérdezz rá a fényerejére! Nagyon sok féle van.
Nemoly régota (cca.2év) kezdtem el foglalkozni ujra gyermekkoromban kapott asztalommal.Teljesen leszedtem ,átalakitottam. Az épités nagyon lassan halad sajnos igen nehéz anyagi helyzetem miatt:(/nem soká ez is változik/.Most pár napja találtam rá eme forumra is, s nagyon megörültem neki. Azért irok ide mert kifejezetten TT hivő vagyok, s szeretném pár dologban a véleményeteket ,ötleteiteket segitségeteket kérni a közeljövöben. Persze ha van idötök s kedvetek rám szánni néha egy egy percet:) Asszem neki is fognék:) Ezen alábbi képek a jelenlegi helyzetet mutatják be.Az aszalra csak ugy feldobáltam mindent ami eddig rendelkezésemre áll.Ötletekből az asztal berendezését illetöen nincs hiány:)De megmondom öszintén hogy leragadtam egy fontos lépést illetöen. Ez pedig a vezérlés. Nos Több dolgot is szeretnék kérni töletek. Kérlek véleményezzétek az elkészült szakaszt,illetve a pálya kialakitását illetöen is ha kérhetnék egy két commentet. A másik h szeretnék segitséget kérni a vezérléssel kapcsolatban egy két ötletet.Ilyen pályát hogy kéne szakaszolni meg ilyesmi.(Egybkt sajnos most ép trafo nélkül is vagyok-ez a köv beruházás tárgya Fz1-es formában) Remélem nem kérek tul sokat igy egyszerre,igérem többet nem teszem:)
Megjegyzések a képekhez: sajnos alig van olyan teherkocsim amin nem kéne valamit potolni,ill a festegetések mindegyiken le vannak maradva ,ahogy egy két alkatrész is ugyanis tárolási szempontból igy jobb.A másik az egy darab kis árva Sncf mozdonyom ami igen csupasz:) miután festésen van. Ami talán a képen nem látszik a 6db váltoból csak 2 nem kézi:)/hogy miér igy csináltam nem kérdezzétek-olcsobb is és ez volt,ezen kivül élethübb lesz egy kis festéssel/Meg hát sok munka kell még:):) No egyenlöre télleg enyi! Privi leveleket inkább várok a gergely.f@pr.hu -ra. Elöre is köszönöm a segitségeTT!! Üdv ferenc
Kicsit frissitettem az oldalt! (képek, jármuvek) A képek közé beraktam azokat is amit Péter barátom csinált a vagonjaimmal! Nagyon szépek!! Lesz pár db elado is beloluk! Érdeklődni : ttmodell@freemail.hu ! vagy a 06306489159 telefonszámon! Vagy az http://www.tar.hu/tt-modell/ oldalon megtekinthető!
Dremel csomagolásu piszok drága, majd 4000-ért 5 db vágókorongot adnak, de van a Baumaxban, vagy néha Lidlben fadobozos kínai tartozékkészlet, abban van mindenféle, vágókorong 25 db, meg gravírozó szárak, az egész készlet 900-1200- között szokott lenni.
Azt hiszem nem, hanem valami galvánréteg lassú felvitele a mintadarabra, amiból a présszerszám lesz. V&M egyik interjú cikkében volt, csak már nem tudom, mikor. Jenő Úr a csörgő szerszámját készítette ilyen módszerrel.
Elnézést, ha a csapos közbeszól.... Több műgyantával dolgozó megírta, hogy a szilikon öntőforma kb 20 darab elkészítése után cserélendő. A mostani 6-8000-/kg áraknál ez megdrágítja a módszert. Azonkívül az egyszerre sok példány öntéséhez egyszerre sok öntőforma is kell. De most már én is szívesen olvasnék Crash-től infókat a vitatott témában, mint gyakorlott szakitól. Persze ha szakmai titok, akkor megértem, csak írja meg.
Emlékeim szerint Klein Modellbahn-nál voltak hasonló elvetemedési problémák.
A Klein Modellbahn nem azért volt "elvetemült" :-))), mert a műanyag vetemedett, hanem egy ideig szar fémet kaptak abból, amit súlyként illetve öntvényként használtak. Ez a fém, ahelyett úgy maradt volna, az idő folyamán szép folyamatosan tágult, ez feszítette szét a műanyag kasztnikat. Ez pl. a kontérszállítónál tényleg elhajlást okozott, mert felül volt a súlyként behelyezett fémlemez, de pl. a négytengelyes nyitott kocsit kellő idő alatt gyakorlatilag széttépte. (Előszőr az oldalfal kezdett hasasodni, majd szép lassan a műanyag is elszakadt.) A 1046/1146-os mozdonynak is kezdett a kasztnija a szélén felhasadni. Kb. az 1994-ben vett modellekkel volt ez a gond, később magától megszűnt, amikor megint jó alapanyagot kaptak.
Én sok évvel később vettem előszőr észre, hogy kezdenek hasasodni az Eaos kocsik, majd egyre csúnyábbak lettek, valamint a 1146-os sarka is kezdett repedni. Akkor nem tudtam az okot, de egy pár éve, mikor az Erkel utcai boltban szóba került, ott mondták a hiba okát. A Klein gyár is elismerte a hibát, és Rétfalvy úr elintézte, hogy a hibás modelleket - akkor kb. 10 év távlatából - visszavigye, és amit lehet, cseréltek, amit nem tudtak már cserélni, az megpróbálják megcsinálni. Mindezt ingyen, nagyon korrektek voltak. Nekem volt 2 db 1146-os és egy 1046-os, valamint kb. 10-12 db Eaos kocsim. Egy kivételével mindent cseréltek vagy megcsináltak (van, amin egy picit látszik a javítás, de az pótolhatatlan limitált széria volt), egy belga Eaos-t nem tudtak pótolni, és mivel ez volt az, amelyik gyakorlatilag már szétszakadt, nem is tudták javítani. Szerencsére később a Lángban sikerült venni helyette egy másikat. Ha lesz kedvem, egyszer lefotózom a szétszakadt belgát...
Pontosan ez az, amilyet én nem írtam, mármint a mesterdarab elkészítését. Én azt írtam, hogy HA a mesterdarab készen van, akkor mi szükséges. Nagyjából tisztában vagyok vele, hogy mesterdarabhoz mi kell.
Én arra voltam kíváncsi, hogy amit leírtam, abban mi nem stimmel. Erre azonban nem kaptam választ.
Két alapvetö dologban szerintem tévedsz. Egy kilo szilikon már nagyon régen (ha egyáltalán) került 1500 ft-ba, de ez nem ís lényeges.
Ami ettöl sokkal fontosabb a mesterdarab elkészitése. Sokan és szerintem teljesen tévesen egy kész és szép modellt csinálnak, amiröl csak le kell huzni a bört. Sajnos ez abszolut nem jo a kaszniöntéshez, ott több olyan dolgot egészen másképpen kell megcsinálni, ami miatt a mesterdarab mesterdarab lesz nem pedig egy versenymodell (mégha azzal nagyon sokban egyezik is).
Ehhez viszont rengeteg tapasztalat meg fortély kell, amit sajnos meg kell fizetni.
Azzal kezdtem, hogy nem értek hozzá és régen csináltam, ráadásul házilag.
Nem az a célom, hogy bárkit is kioktassak és "osszam az észt". Kérdésként indítottam és leírtam azt, amit tudok a dologrol.
Kb. tíz éve csináltam utoljára. Akkor ha jól emlékszem 10.000Ft-ból lehetett venni 1-1 litert a két komponensból. Ebből szerintem 20 TT méretarányú mozdony kasztnija kijön. Nem értem, hogy mi itt a probléma és nem értem a cinizmus okát sem.
Ha hülyeséget írtam, akkor tessék kijavítani, mert ebből tanulok én is és más is.
"Az ilyeneket, hogy A könnyebbség ott van, hogy a mester darab alapján az ontőforma gyorsan és olcsón készíthető el. - inkább nem kommentálnám...."
De igen, tessék kommentálni!
Házilag én ezt megcsináltam. Annó maketteztem. Igaz, hogy ott kisebb méretekről volt szó. Megcsináltam a mesterdarabot, ragasztottam rá egy csonkot. Beleragaszottam egy zárt dobozba. lefújtam szilikonolajjal. A nyers szilikonhoz hozzáadtam az edzőt, megkevertem. Beleöntöttem a dobozba. Kicentifugáztam, hogy ne maradjon benne buborék. Megvártam amíg megköt. Kihúztam a mesterdarabot és készen volt a forma. 1 kg szilikon volt vagy 1500Ft edzővel.
Ezen mi a bonyolult, vagy drága. Mostmár komolyan érdekel!
Elfogadom, hogy többet tusdsz a témáról, de akkor tessék pótolni az ismereteimet.
Én azzal a szándékkal kezdtem az egész témát, hogy a magyar vonatkozású TT anyagok készítését elősegítsem. A hozzászólásodból sajnos semmilyen segítő vagy előmozdító hatást nem érzek és az okát pedig nem értem.
Elfogadom azt, hogy aki tanul az hülye, de aki nem az az is marad, úgyhogy várom a véleményedet, hogy mit tudok rosszul.
A technológiához nem tudok hozzászólni és az árakhoz sem, de ha ennyi lenne, akkor szerintem nem ennyibe kerülnének a műgyanta termékek. Viszont a visszahajló él amiről írtál az nem igaz. Csak gondolj bele, hogy pl. egy forgóváz belsejébe hogyan öntenék bele azt a bizonyos kúpot, amibe a kerék kerül. Az pedig belül van!!! Mozgó betéttel kell csinálni. Viszont műgyantából nem tudom hogy alakítják ezt ki. Talán kivehető belső maggal.
- Erről a darabról szilikonmintát kell venni (Negatív). Emiatt ternészetesen vannak a formának olyan korlátai, melyek fröccsöntésnél nincsenek, viszont részletesebb 3D-s mintát lehet készíteni. (Fröccsöntésnél ha jól tudom, visszahajló él nem lehet, mert akkor nem jön ki a szerszámból, a szilikon viszont rugalmassága miatt kiengedi).
- Kétkomponensű folyékony műgyantát összekeverjük és be a formába.
- Szilárdulás után a formából el kell távolítani.
Természetesen az egydi feldolgozás sokkal macerásabb.
Szerintem 10000Ft-ból 20-30 kaszni előállítható. ami max 500Ft/db árat jelent.
A kis falvastagság - szerintem - az anyagköltség miatt vékony, emiatt vetemedik.
Maga a gyanta valóban nem túl jól munkálható meg.
Többen is írták viszont, hogy szívesen dolgozgatnak rajta egy keveset.
A festésével nekem modellfestékkel még nem volt gondom, viszonat az igaz, hogy a formaleválasztáshoz használt olajat el kell távolítani.
A könnyebbség ott van, hogy a mester darab alapján az ontőforma gyorsan és olcsón készíthető el. Szerintem egy ember 1 nap alatt 50 kasztnit le tud gyártani.
Anyag: kb. 500 Ft, munkadíj kb 1000Ft.
Szerintem a mozdony végszerelése ennél többe kerül.
Ismétlem ez kis szériára és szigurúan manufaktúra jellegű szerelést tesz lehetővé.
Műgyanta öntéshez nem értek, tehát nem tudok hozzászólni.
A műgyanta termékekhez viszont már volt szerencsém. Ott pl. nem jön ki 1 darab 100 Ft-os nagyságrendben, tehát a gyártás maga jóval drágább. Sok olyan műgyanta kasznit láttam, ami nem egyenletes falvastagságú, görbe vagy hosszú idő után görbülnek el. Ez speciel fröccsöntésnél is lehetséges, ha rosszul választják meg az alapanyagot. Emlékeim szerint Klein Modellbahn-nál voltak hasonló elvetemedési problémák. A fröccsöntött darab általában nem igényel semmilyen utómunkát, egyből lehet akár festeni is, míg a műgyantára ez nem igaz. Legalábbis én még nem találkoztam olyan műgyanta kasznival, amit ne kellett volna utólag alakítani. Hol ablakokat kell reszelni, hol az egyenetlenségeket kell eltüntetni stb. ez mind költség. Nem beszélva arról, hogy egy fröccsöntő gépből kb. 20 másodpercenként esik ki egy darab, a műgyanta öntésnél nem hiszem és ez is mind költség. A tapasztalataim szerint egyébként a fröccsöntéssel jóval vékonyabb falakat lehet önteni, mint műgyanta módszerrel. Ezen kívűl az "alávágásokat" igazán fröccsöntéssel lehet kialakítani szépen. Hallottam olyan véleményt is, hogy a festése is macerásabb a műgyantának.
Hangsúlyozom, hogy nem értek a műgyanta öntéshez, csak azon kész nyers kasznik alapján mondtam el a véleményem amit láttam.
A LED-ek SMD ledek (1,6x0,8 mm-esek). Az előlap oldala 5mm, tehát két 3mm LED el sem férne egymás mellett. A fej vastagsága kb 1,5 mm. Ezt normál leddel nem lehet megoldani.
Az előtétellenállással vagyok bajban. Tesztként 2,5K-s van bennt de szerintem túl fényesen világít. (A vezérlőből mérve 25V jön ki!!!).
Kevésbé értek a dologhoz, már többször meg akartam kérdezni, de most már megteszem:
Magyar viszonylatot ismerve nem éri meg jobban a műgyanta készítés?
Én házilag próbáltam, ott viszonylag jól ment.
Mesterdarab elkészülte után szinte azonnal neki lehet állni.
Sokkal munkaigényesebb egy darab előállítása, viszont a belépő költség alacsonyabb. (Esetleges hibák, korrekciók könnyebben átvezethetők a folyamaton.)
Egy TT mozdony Magyarországon hány példányban kelhet el? Szerintem max. 200. Erre nem érdemes fröccsöntő szerszámot készíteni.
A műanyag rugalmasságára egy modell esetében szükség van?
Elnézést ha nagy hülyeséget írtam, de tényleg nem értek hozzá.
Nagyon jók a jelzők! Sima 3mm-s ledeket használtál? Csiszoltad vagy vékonyítottad vagy gyári állapotban hagytad?
A Zzemoki féle vezérlő tényleg megbízható, én csak azzal szívtam hogy megpróbáltam összeházasítani egy infra adó-vevővel ami nem sikerült teljesen stabilra.
A nagyobb fröccsöntő üzemben való legyártatásról annyit, hogy nem a fröccsöntés a drága. A fröccsöntés költsége egy járműnél néhány 100 Ft és viheted bármilyen helyre, nagyságrendeket nem lehet nyerni rajta.
Az anyagár (pl.ABS) ára kb. 1000Ft/kg (egy kocsihoz kell kb. 30 gramm vagy még annál is kevesebb.)
A szerszámozás egy alap 4 tengelyes teherkocsinál kb. 10 milla (alváz, forgóváz, kaszni). Egy kisebb szabványos szerszámház 400eFt-tól kezdődik. A kilökőcsapok darabja 3000Ft és az még csak a nyers csap, sehol semmi megmunkálás rajta. A MÁV kerítés szerszámában emlékeim szerint több mint 50 db van belőlük. A szikraforgácsoláshoz meg kell venni a az elektródákhoz a rezet vagy amilyet kell alkalmazni. A formalaphoz is kell szabványos anyag. Ez eddig csak a nyersanyag és ez egy egyszerű szerszám, amiben nincs semmilyen oldalmozgó illetve cserebetét. Ez a legegyszerűbb kétfelé nyíló szerszám. Itt csak az alapanyag több mint fél millió és még csak egy rakás "vasad" van kosárban.
Jön rá tervezési költség, ami általában a teljes szerszám költségének a 10%-a. A megmunkálások óradíja 5-10e Ft/óra. Ez alap esetben marás, esztergálás, szikraforgácsolás, köszörülés lehet. Ezután még jön a hőkezelés is.
Lehet számolni, de nagyon "baráti" árakat írtam! Hol lehet ebből spórolni nagyságrendeket és milyen darabszámnál lesz nullszaldós a dolog? És még nincs összeszerelés, festés, tamponozás.
A fröccsöntésről azt kell tudni, hogy a konkrét gyártás nagyon olcsó, de a szerszámozási költség nagyon nagy. Ezért éri meg nagy darabszámban gyártani ezzel a technológiával.
Bocsánat, hogy hosszú voltam és talán kicsit OFF, de úgy éreztem ezeket érdemes tisztázni.
És valóban, ha nem készre szerelt modellt kapnék olcsón, hanem "csináld magad" készletet, én százszor szívesebben venném, mert benne lenne a saját munkám.
Ez sokunk vágya a gyakorlatban azonban sajnos igen rosszul vagy nem müködik - söt egyetlen kedvenc kit-gyáram (MDC Roundhouse) is tavaly bedobta a törülközöt.
Az okok nem ignorálhatók:
A gyártonak be kell biztositani, hogy minden alkatrész ott van a dobozban/zacskoban.
Extra csomagolási igény.
A hiányzo alkatrész utánszállitása nagyon drága és munkaeröigényes
A konstrukciot ugy kell kialakitani, hogy ügyetlenebbek is megbirkozhassanak vele (mi ennek a mércéje)
A fogyasztovédelemnek is be kell fogni a száját, mert ha nem sikerül a modell a fogyasztó, szerintük, joggal reklamál ilyen esetben (mi tudjuk, hogy ez nincs igy, de sajnos nem mi vagyunk a fogyasztovédelem.)
A fentiek teszik sajnos a kiteket gyakran sokkal drágábbá mint a kész modellt, hiszen azt csak egyszer kell csomagolni, átmegy a gyári minöségellenörzésen igy garantálni lehet a minöséget (fogyasztovédelem) és csak a valos balhék váltanak ki reklamáciot.
Az üzleti szempont si lényeges mennyibe kerüljön a kit ha ugyanaz megkaphato készen is. Ha közel egyforma áru akkor mindenki morogni fog, hogy miért, ha meg joval olcsobb akkor meg azon, hogy a kész modell miért ennyire drága - azaz kevésbé lesz eladhato. (Az MDC ezt ugy oldotta meg, hogy kész modellt nem is gyártott)
2500 Ft/db kollégaként megszólítva érzem magam. Tisztában vagyok vele, hogy nagyon drágák a gépek, és hogy nem diákmunka-bérben akar dolgozni, aki csinálja. Sajnos egyetemi végzettséggel én is diákmunka-bérben vagyok foglalkoztatva, de ez nem ide tartozik. Megoldás lehetne nagyobb fröccsöntő üzemben való legyártatás, talán csökkentené a költségeket. És valóban, ha nem készre szerelt modellt kapnék olcsón, hanem "csináld magad" készletet, én százszor szívesebben venném, mert benne lenne a saját munkám.