Bahart már a társasági lobogót is lecserélte. Tradíció és Modemiáció. Az új jelszó de multát őrizni kell. Szerintem a régi lobogó meg kenné hagyni és néha aszt is kirakni.
"(7) A rögzítő fékrendszernek alkalmasnak kell lennie arra, hogy a járművet - a vezető távollétében is - a rögzítő fékezésre előírt hatásossággal rögzítse. A rögzítő fékrendszernek a járművet kizárólag mechanikus alkatrészekkel kell rögzített állapotban megtartania."
Mint azt előző hsz.-omban írtam, a mechanikus elemekkel való rögzítés meg is történik az új autókban használt gombnyomásos kézifékeknél. A gomb megnyomása működésbe hoz egy aktuátort (villanymotort), ami elfordítva benyom egy dugattyút, ami összeszorítja a fékpofákat.
Ugyanilyen elven működik pl az Iveco kishaszongépjárművek kézifékje is, csak ott nem gombnyomás+elektromotor a működtető, hanem a megszokott kézifék kar+bovden. Bár az újabb gyártmányú ilyen gépekben magam sem tudom, hogy nem tértek-e át a elektronikus működésre...
Határeset, de majdnem :D Amúgy nem "Májkinájt" az a Magnum? :P
Ez itt tényleg offtopic, de engem nagyon érdekelne, ha egyáltalán igaz a történet, mi volt az oka a sebváltó ezen tevékenységének. Mert nem magától, jódolgában dobálta ki az előremeneti sebességet sem... És ez a tevékenység biztosan nem maradt egy rakat figyelmeztető jelzés nélkül a műszerfalon, amit minden bizonnyal hangjelzés is kísért.
Forrás: Több szerző: Akik a Magyar Államvasutakat 125 éven át vezették.
Azoknak, akiknek minden folyami hajó = uszály, nem nagy különbség. De valójában a MÁV-nak egy elnöke, vagy vezérigazgatója és minden üzletvezetőségének, vagy vasútigazgatóságának volt igazgatója. Talán az őrvezető, őrmester, őrnagy, vezérőrnagy közötti különbséghez lehetne hasonlítani a dolgot.
(egyesek a váltókezelőt "sinigazgatónak" nevezték)
Bizony, sőt se a kuplung, se sebváltás. Jelenleg rendszeresen járok Neoplánnal, Mercedes tourismo változataival és bi ha nincs levegő akkor keményen odaragasztja a rugóerőtárolós. A tourismó egyik változatának a rendszere olyan, hogy nyitott ajtónál nem tudsz elidulni, csak a zárás után egy enyhe gázfröccsre engedi el a levegővel megfogott elsőkerekeket(!) Van ugyan kapcsoló a kiiktatásához ami gyárilag le van plombálva, de általában leszedik a gépészek.
A kérdésedre válasz a 6/1990(IV.12.) KöHÉM rendelet 30. § tartalmazza:
(3) El kell látni……
c) rögzítő fékrendszerrel a gépkocsit, a motoros triciklit, a mezőgazdasági vontatót és a lassú járművet.
és
(7) A rögzítő fékrendszernek alkalmasnak kell lennie arra, hogy a járművet - a vezető távollétében is - a rögzítő fékezésre előírt hatásossággal rögzítse. A rögzítő fékrendszernek a járművet kizárólag mechanikus alkatrészekkel kell rögzített állapotban megtartania.
"A városi buszokon is egy kézikapcsoló van, egy elektromos szeleppel+sűritett levegővel fékez(.tehát 2nap után elgurul?)"
Ezt megállóféknek nevezik és csak akkor (volna) szabad használni, ha a gkv. a vezetőülésben ül. Egyébként az így magára hagyott busznak nem kell két nap a fékezettlenség kialakulásához.
"Általában egy gombot kell megnyomni/meghúzni, a vezető kézmozdulata és a fék között nincs semmilyen mechanikus kapcsolat. Mivel a legtöbb ilyen új autón a rögzítőféknek van automata módja is, ami gázadásra oldja a féket, így feltételezhetően a rögzítőféket a fedélzeti számítógép kezeli."
A gomb megnyomása egy elektromotort hoz működésbe, ami behúzza mechanikusan a féket, illetve kiengedi azt ha előtte be volt húzva. Az automata mód pedig csakis kizárólag akkor működik ezen a "megnyomom a gázt és indul" alapon, hogyha a vezető biztonsági öve be van kapcsolva, az ajtó be van csukva. Kikapcsolt övnél rá kell lépni a fékpedálra, csak azután lehet a rögzítőféket kioldani gombnyomással. Addig az ember hiába nyomkodja a gombot, nem reagál, csak csipog/jelez, hogy nem helyes az eljárás. Egy a lényeg: valaki ül az autóban a volánnál (kivéve ha előtte direkt bekapcsolta az övet maga mögött, de az már a sofőr részéről szándékosság) a fék kioldása pillanatában.
"Állítása szerint az autó magától dobta ki a parkoló módot. (...) Egy másik olvasónk szemtanúja is volt az esetnek (...) Az úr állítása szerint már útközben is kidobálta a D sebességből N be (üresbe). Valószínűleg most is kidobta üresbe, és ezért gurulhatott vízbe."
Nem tudom, ilyen valóban megtörténhet-e, mert ha igen, az azért komoly biztonsági probléma. Azt hozzáfűzném, hogy a sebességváltó P állása nem egyenlő a rögzítőfék működtetésével."
Ha nekem az utazásom során az autó kidobálja a sebességet, akkor eleve nem lejtőn fogok megállni, sőt az utamat sem folytatom telefonos segítség nélkül, ott és akkor állok meg, ahol/amikor ez megtörtént. Minden bizonnyal a sebváltó hibája okozta ezt a jelenséget. Mindenesetre az tényleg elég szembetűnő, hogy P állásból is kioldotta magát az autó, ezt tényleg nem szabadott volna. Ezekben az autókban van vízszintes helyzetet érzékelő berendezés is, annak tudnia kellett volna illetve jelezni a rendszer többi tagjának, hogy az autó lejtőn áll.
Margóra jegyzem meg: A Tesláknak van egy beépített funkciója, telefonos applikációval egybedolgozva az autó önvezető módban odagurul a parkolóhelyéről az applikációt irányító emberhez, úgy hogy közben benne sem ül senki. Ha az ember továbbál eredeti helyéről, az autó is követi őt. Persze ehez sok körülménynek kell egybeesnie, viszont biztosan hibamnetesen működőképes a funkció.
"Én ezzel a megoldással nem értek egyet, de ez az én bajom".
Így egy oldalon állunk. Azzal a kérdéssel, hogy a közúti járművek forgalomban tartásának feltételeit előíró szabályozás vajon most is tartalmazza-e azt a követelményt, hogy a rögzítőfék bekapcsolt állapotát kizárólag mechanikus alkatrészeknek kell biztosítaniuk.
Ha ez az autó a Mátrában csúszik be a szakadékba ugyanezen okból, és nem egy komplejáróban, akkor itt szóba se került volna, de még így is OFF, mert a hajózáshoz a világon semmi köze még így se.
"az ilyeneken a kézifék (szakszerűbben rögzítőfék) be-, illetve kikapcsolása is ilyen kütyükön keresztül történik-e, vagy ösrégi módon, mechanikusan?" Általában egy gombot kell megnyomni/meghúzni, a vezető kézmozdulata és a fék között nincs semmilyen mechanikus kapcsolat. Mivel a legtöbb ilyen új autón a rögzítőféknek van automata módja is, ami gázadásra oldja a féket, így feltételezhetően a rögzítőféket a fedélzeti számítógép kezeli. (Én ezzel a megoldással nem értek egyet, de ez az én bajom.)
"Engemet a megtörtént bajokból a leszűrhető tanulság érdekelnek." Engem is. HG. #136745-ből: "Állítása szerint az autó magától dobta ki a parkoló módot. (...) Egy másik olvasónk szemtanúja is volt az esetnek (...) Az úr állítása szerint már útközben is kidobálta a D sebességből N be (üresbe). Valószínűleg most is kidobta üresbe, és ezért gurulhatott vízbe."
Nem tudom, ilyen valóban megtörténhet-e, mert ha igen, az azért komoly biztonsági probléma. Azt hozzáfűzném, hogy a sebességváltó P állása nem egyenlő a rögzítőfék működtetésével.
FOMA #136749-ban pontosan leírta, hogy az itt sokszor leírt és jól bevált "sebességben hagyás"-nak mi köze napjaink technológiájához. (Én is így tanultam egyébként - piszok régen)
Ha már szóba került a modern személyautók helyes rögzítése, akkor megkérdezem azt, hogy az ilyeneken a kézifék (szakszerűbben rögzítőfék) be-, illetve kikapcsolása is ilyen kütyükön keresztül történik-e, vagy ösrégi módon, mechanikusan?
----
Korombeli topiktársam történetének eszmei mondanivalójára kellene figyelni!
A lényege az, hogy a jármű őrizetlenül hagyása esetén gondoskodni kell arról, hogy önmagától ne tudjon elindulni, valamint - a lehetőségek szerint - intézkedni arról, hogy illetéktelen személy ne tudja elindítani. Ez pedig különösen fontos lejtós úton.
Azon pedig fölösleges rugózni, hogy a nem kézi kapcsolású mechanikus sebességváltós járműveken használható megoldások nem alkalmazhatóak az automata váltós, vagy villamos hajtású autókon. Ahogy azon sem, hogy ma nem szóban kell vizsgázni. Ezek csak a barátom "írói munkásságának" részei.
-----
Ismerve az indexes mindent félremagyarázókat, megjegyzem, hogy nem akarok itélkezni a kárvallott autós felett. Engemet a megtörtént bajokból a leszűrhető tanulság érdekelnek.
A gibraltári öbölben egész éjjel adta egy hajó. Nincs kürtlámpa, nem tudom, hogy ki és mi. Tegnap éjjel nagy köd volt, annak tudtam be. Most az elmúlt éjjel és pillanatnyilag is jók a látási viszonyok.
Nem érdemes a hangot rögzíteni, mert itt van egy nagy forgalmú út.