Pár évvel ezelőtt (még munkámból kifolyólag ) jártam az országot és láttam egy ilyen vagy hasonló megoldást, annyi különbséggel, hogy a kandalló füstcsöve vagy maga a kandalló(ezt nem tudom pontosan) egy tartályban melegítette a vizet a fal másik oldalán lévő garászban. A tartály meg sorba volt kötve a villanybojlerekkel (2db 120L-es, hogy miért 2db azt nem tudom).
Tehát az erősen előmelegített (a tulaj szerint kb. 30-35C°) víz a villanybojlerbe megy tovább és ott más szinte alig kell emelni a villanyfűtésnek a hőmérsékleten. Tulajdonképpen már csak a bojleron beállított értékig kell pótonia pár fokot!
Csodálkozásomra elmondta, hogy mióta működik ez a "szerkezet" lényegesen csökkent a villanyszámlája!
Egyetlen apró hibája van a dolognak, hogy csak fűtésszezonban működik hasznosan, de az már évek óta!
De!
Kb. két-három hete beszéltem vele telefonon a saját ügyemmel kapcsolatban és újságolta, hogy újabb ötlete van, ami segít a "holtidőt" csökkenteni.
Egy használt 2soros lapradiátorból akar 2db. napkollektort fabrikálni és ezt bekötni a "előmelegítő" tartály elé.
Részletekbe nem mentünk bele, de ahogy ismerem megfogja csinálni!
Aztán, hogy ez az ötlet fűtésre alkalmas e azt nem tudom.
Úgy, hogy nem létesítessz közvetlen kapcsolatot, a réz, és egyébb nemű anyagok között. Ezt még "ezer éve" a CSŐSZER találta ki, igaz az ALU bojlerek miatt. De később már a LAMPART bojlereknél is követelmény volt, ha rézvezetékes vízhálózatra csatlakoztatták.
Tanácsot szeretnék kérni : 2 Hajdú bojler összeépítésével kb 300lit. tárolóm lesz amit nyáron napkollektorral (lapradiátorokból készűl), fűtési szezonban vegyestüzelésű kazánnal fogom előmelegíteni a vizet. A hőcserélőhöz már tavaly beszereztem a rézcsövet.
Hogyan lehetne a réz okozta korroziót megakadályozni, elegendő egy anód ?
"...290 fok?!!! és én azt egész télen nyomom az udvarra"
Ez a 290 fok (nagy valószínűséggel) a kandalló névleges teljesítménye mellett áll fenn. Begyújtásnál ez magasabb, később alacsonyabb, a tüzelő mennyiségétől, minőségétől, adagolt levegőmennyiségétől, stb függ.
Továbbá ezek az adatok akkor állnak fennt, ha a huzat is megfelelő. Ha túl nagy, akkor valóban az utcát fűtöd, ha túl kicsi, akkor a kandallódat/családodat veszélyezteted.
Értem, hogy el akarod vonni a hőfelesleget, de ezt rossz helyen és nem jó módon akarod tenni, ha a kandallón kívül, a füstcsövön, vízköpennyel gondolod. Szerintem.
Tehát az első és második képen, de főleg az elsőn szinte direktbe van kötve a kazán a radiátorral, csak közben leágazik a pufferbe!
Laikus logikával úgy tudom elképzelni, hogy amikor a szobatermosaztát azt érzékeli, hogy kell a fűtés akkor "egyenesbe" megy a radiátorokra a melegvíz.
Ha azonban a termosztát lezár akkor a fűtött víz nemtud a radiátorok felé menni, ezért a pufferba kénytelen áramlani, amit elkezd melegíteni egészen addig amíg a termosztát újból ki nyitja a radiátorok felé az utat!
Ha ez így van, akkor bizony mégsem mindegy hogy milyen is az a tartály belseje! :-)))
Én így gondolom józzan paraszti ésszel! Aztán vagy jó vagy nem!
"gondolom, hogy a kémény által a lakásba leadott túl sok hőt kellene tárolni valhogy ebben a kufferben :) és miután leégett a tűz akkor még bepörgetne egy kis meleget a racsikba"
Tehát miután leégett a tűz, fűteni szeretnél a "betárolt energiával"....igaz ?
Na az a tartály a puffer
Az indirekt , az amiben a háztartási melegvizet tartod, és a vizét hőcsrélőn keresztül melegíted fel..
Most te tulképpen melegvizet HMV szeretnél csinélni + ban ?
Mert, ha:
"kell rézcső , köpenycső, hőszig, egy tartály, keringető szivatyyú..." ezeket "megszerzed", akkor már simán beköthetnéd mint indirekt tartály a vegyeshez...:-)))
és beraksz 1 pillangót a füstcsőbe...., hogy a füstgáz hívesebb legyen
És ugyan ott vagy, és nem lutri a végeredmény....:-)))
Ha a vízcsövet nem a füstcsőre tekerem, hanem valamennyivel távolabb helyezem el egy külső burkolattal és hőszigeteléssel takarva, akkor talán nem keletkezne magában a füstcsőben a hideg felület miatti párakicsapódás. Mert maga a visszatérő 20-30-40 fokos víz nem érintkezik a füstcsővel, tehát azt nem hűtheti annyira vissza, bár tény, hogy a hőmérséklete biztosan csökkenni fog. (Na de a 2 méter kopasz füstcső után még úgy átforrósítja a szigetelt szerelt kéményt, hogy azt alig lehet megfogni kívűlről!)
És ha nem körbetekernék egy szál csövet, hanem függőlegesen több csővel venném körbe, aminek a tetejéről vinném el a melegvizet mondjuk egy radiátorhoz, úgy még akár gravitációsan is meg tudná fordítani a vizet szerintem. A visszatérőbe meg betenni egy kis nyitott kiegyenlítőtartályt persze.
Ismétlem, csak gondolkodom!
Igaz, nekem lent a szutiban van 2 méter 200-as füstcsövem, ami sugároz lent rendesen, csinál is kb 20 fokot,ésezahőjóljönneföntegyhelyiségben,amicsaktemperálvavan.