Valahol olvastam hogy a Hp is egy egyszerű rézcső, csak vákum és egy kevés tiszta alkohol van benne. Szerintem egy hűtőgép kompresszorral meg lehet csinálni a vákumot, alkohol meg van. Csak az alkohol mennyiségét és a kialakítást kellene kikísérletezni.
Axialis ventivel sajna nem mesz semmire a szellozteto rendszereknel. Ahol egyenes iranyban kell csak a levegot mozgatni ,ott o.k. . De amint kanyarok,hosszabb cso szakaszok, rekuperatorok alljak utjat, ott labdaba sem rug. A nagyobb legellenallasok lekuzdesere a radialis ventik a hasznalatosak. Nem 70Pa a nyomasuk , hanem akar 700Pa kb az ilyen ventik kepesek a rendszer kiepitese es beuzemelese utan adni az elvart legcseret, valamint a lehetoseget a tobb fokozatu legcserere a nagyon gyorstol-intenziv fozesnel, a nagyon lassu legcsereig-ejjeli szelloztetes.
Ettol feltem, hogy hideg helyre kerul. A fagyalloval tenyleg elkerulheto a szetfagyas. De ami a fontosabb es ami vegett epiteni akarod, az a ho visszanyeres. Kerdezem en toled, ha nem allando legcserere gondolsz, akkor szamoltal mar a pl. 0C fokos fagyallo a rekuperatorban mikorra melegszik fel es mikor kezdi atadni a hot a bejovo friss levegonek? Amikor mar vege a szelloztetesnek? Amikor meg leallitod, akkor a fagyallo mig kihul, ugyszinten elpazarolja a hot, ami nem keves.
Vagy tedd meleg helyre, vagy csinalj levego-levego rekuperatort. Ha van helyed, akkor a cso a csoben siman kielegiti az igenyt. Igaz nem 20000HUF az ara ,de viszont komplett kiszolgalast nyujt, rekuperal es szelloztet egyben. Ara SK elkeszitve cca 130000 HUF, legalabb is nekem atszamolva SzKK-rol ennyi volt.
Nem akarom a fórum arculatát hobbyelektronikára változtatni. :) Itt az ígért kapcsolási rajz. Majd holnap mellékelek egy kis magyarázatot is, és teszek fel képeket a mechanikai megoldásról és a kivitelről. Főbb részek: LM393 komparátor a két hőérzékelő dióda jelét hasonlítja össze, a 4049 egyrészt a mozgatási irány változtatására szolgál, másrészt a motorvezérlő órajelét állítja elő, a fotokapuk a végállásoknál a 100 k-on keresztül szabályozzák az MC3479 léptető meghajtó áramát. Hajtáskor kb. 400 mA a fogyasztás, nyugalmi állapotban 15 mA. A két motor a váltó szelep (egyik nyit, másik zár) kivitelhez van, természetesen egy motor is lehet.
Fagyálló folyadékkal kevert víz keringene benne. Így amikor nincsen üzemben nem fagy szét. A padlásra akarok minden szerelvényt tenni, még semminek sincsen meg a helye. Egyedül a légkollektorokat tudom, hogy hova fogom tenni. Először (idén) csak egy kollektort és egy befúvást a kinzi levegőből akarok megvalósítani. Aztán utána bővíteném a rendszert rekuperátorral és szellőzésel. Falusi típusú, de viszonylag új (86') "kétablakos" falusi házban lakunk. Sajnos csak az első változatot tudom fal/födémáttörés nélkül megoldani. Ehhez is az egyik kéményt fogom igénybe venni ami a füdő/nappali/wc faltalálkozásnál van.
A padláson természetesen mindent leszigetelnék ; )
Igazából a födémen van 10 cm üvegyapot kiterítve, akár ez alá is behúzhatom az elején azt az egy csövet.
Felhívnám a figyelmedet a 308-as hozzászólásomra :) Itt érdeklődöm a számítási módok felől. Szerintem mindenképpen érdemes összevetni a két ventillátortípust. Elsősorban a kisebb fogyasztás és kisebb ár miatt. Ha kell akár még a több egymás után, vagy egymás mellé tett ilyen venti is sokkal olcsóbb lehet, mint amiket "speciálisan" erre a célra gyártottak. De most megnézem már ezeket a radiális ventik jelleggörbéit is.
Ja en arra gondoltam, hogy a profikban van valami elmeleti uton kitalalt max. hatekonysagu formacio, es mindegyik azt hasznalja. Akkro minek agyalni rajta:), csak le kell koppintani... Terbeli elrendezes: alapvetoen ezek a csovek kor metszetuek, ugye? Es a doboz alakja meg mind1... szoval megis vmilyen szinten "sikban" van a dolog...
A levego ugyanugy aramlik a profiban is . Ami a levego kanyarodasat illeti, csak egy kis resze kenyszerul iranyvaltasra, de az viszont segit a jobb hoelvetelben, mert megkeveri a levegot a lemezek kozott. Igaz legellenallast viszont okoz, de ezzel szamolnak a profi gyari rekuperatoroknal is.
Meg egy otlet: a metszet ugye illenek mindenhol ugyanolyan legyen iranyonkent kulon. De azt senki sem mondta, hogy sikban kell haladnia. Terben nem ernenk-e el kisebb iranyvaltoztatast? Mondjuk az egyik a teglatest "kis" oldalat felulrol kozeliti lefele tavozik, a masik jobbrol kozeliti balra tavozik, igy ugye egymastol ugyanannyira, de a tengelytol mar kisebbet kell kiterniuk, ha hirtelen jo a terlatasom, de az is lehet, hogy nem. Most rohanok, majd atgondolom...
Ja, en a negyzet es full keresztiranyt mar szamitasba se vettem, valaki vmelyik topicban irt olyat, hogy teglalap veget felezni, egyiranyban, egymas mellett, de a hocserelo utan forditott sorrendben mennenek a ki es be legcsovek. Az mar ezek szerint elleniranyu, bar mivel a doboz kenyszeriti bent iranyvaltasra, ezert biztos van pango resz, oda meg minek hocserelni. Ha meg lecsupaszitjuk azoktol a reszektol, akkor vszinu kb. a tied jon ki:) Kerdes, hogy ellenallast mennyire novelnek a kanyarok. Profi elleniranyu cuccban hogy van vajon megoldva?
A munkatársamnak eszébe jutott ilyesmi. Ő vízzel töltötte volna fel a csöveket a hőcserélőben, mindegyiket különlezárva. A két irány hőcserélőit egymás fölé tenné.
Szerintem túl lassan szállítaná a hőt. De majd ő gonolkodik rajta :)
Igen, mar kezded erteni. Ha a sima negyzetet keszited el, akkor a jobbrol balra es a fentrol le iranyban mozgatott levego keresztiranyu rekuperatort hoz letre, aminek a hatasfoka nem a legjobb. A masik esetnel termeszetesen az volna a jo , ha a ket haromszog altal kozrefogott teglalap hosszu lenne es nem szeles /rovidebbik oldalon a haromszogek/ , mert akkor a levego tovabb van a hocsereloben es jobb a hatasfok.Valamint ellenaramu, tehat az elhasznalt meleglevego belepo oldalanal lep ki a felmelegedett friss levego.
Ah, szerintem a teglalap hosszu oldalaval parhuzamos behajtas maradt ki nalam, csak a haromszog reszen hajtogattam. Magyarul most azt sejtem, hogy a vegeredmeny az, hogy a ket irany mindegyikeben lesz 2db 120 fokos tores, csak ellentetesen (az egyik jobb-bal, a masik bal-jobb), viszont a teglalap hosszaban ellenkezo iranyban mennek. Ezzel azt valtod ki, hogy a vegen minden masodik fel rest pepitaban be kelljen zarni. (Es mint olyan, kb. hasonlo toreseket okoz ugyis a fo iranyban.) Most mar jol ertem? Mondjuk lehet, hogy megsem, mert akkor lehetne eleve negyzet helyett teglalap a hosszitashoz, es a teglalap rovid oldalanak kozepen bevagva 3 mm-t es ketfele hajtva (lemezenkent masik vegen teve ezt meg) ugyanugy osszeillesztheto, mintha haromszoges lenne... vagy ezt hivjak keresztiranyunak? Mert eddig azt hittem, keresztiranyu a balrol jobbra + fentrol le iranyu aramlatok, de lehet, hogy ez az X a kereszt, ami a teglalapban kialakul? Bar a teglalap hosszitasaval az a hatas csokkentheto... Bocs, nem ertek hozza, csak erdekel a tema, meg tetszik hogy hogyan lehetne butykolni.
Csak egy kerdesem volna. Hol lesz ez a rekuperator elhelyezve? A lakoter homersekletu helysegben, vagy a futetlen helysegben . Mert az elso esetben meg lehet jo hatasfoku. De a masodik esetben mar nem es fagyas veszelye is fenn all.
Bocsika , ha fejtorest okoztam a leirasommal ! Nem keszakarva tettem, de leirni maskeppen nem tudom.
Probaljuk meg meg egyszer ! Vegy egy A4-es papirlapot! A hosszabbik oldalon jelold ki az 1/4 reszt mindket felrol ,majd hajtsd be a kozepe fele. Igy kaptal 3db keresztbe hosszabb oldalu teglalapot . A ket szelso teglalapbol csinalj haromszoget. Majd vagd be a haromszogek csucsat 3mm-re es a teglalap es a haromszogek sarkainal is . Most hajtsd be a teglalap ket oldalat,majd a ket haromszog egymasra parhuzamos oldalaibol az egyik part. / minden alkalommal ugyan abba az iranyba hajlitunk!/ A masik A4-es papirbol detto, csak ott a masik parhuzamos oldalt kell lehajtani a haromszogeknel. Behajlitasnal egy picit tul kell hajtani az oldalakat ,ugy konnyebb lesz egymasra helyezni a lemezeket. A legalso lemezt nem kell hajlitani, csak kisebbre kell szabni a hajlitasok meretevel. Igy arra kezded rahelyezni az elsotol az utolsoig a hajlitott lemezeket felvaltva. A lehajlitott szeleket legmentesre tomited szilikonnal, vagy amivel jonak latod. Igy kapsz egy rekuperatort, ami elleniranyu.
Ez elég komolytalan, ilyen helyekre méretezni kell a ventiket, de ehhez tudni kell, hogy elötte-utána milyen hosszan, milyen cső van... 100-150w kategóriában nézegess, az már jó eséllyel mozgatna is némi levegőt. Amikor oda jutok, haverral sajátomag megméretezem, ilyesmivel foglalkozik. :)
OK, ertem. Bar en akkor mar ket hutobol probalnek valami hp-szeruseget:) Jo, tudom, nem olyan egyszeru az hazilag, csak baromira tetszik hogy nulla uzemelesi koltseggel jo hatasfoku.
Nem olvastam még végig a zopicot, de felmerült már valakiben, hogy sima PC-ventillátorokkal mozgassa a levegőt? Most találtam egy 12V 120x38mm-es ventit ami 6W-ot fogyaszt és 70Pa nyomást bír, 180m3/h. Ezek is jók?
Szerintem olcsóbb a több ilyen hőcserélő, mint a sok alulemez. Egyszerűbb összerakni. Áramtalanítsd estére a TV-d és megspóroltad az üzemeltetési kölségét! Ezek a hőcserélők iszonyatnagy felületűek. A számítógépemben vízhűtés van. Az is saját barkács és ebből van a radiátorrésze. De majd kipróbáljuk és jelentem hogy miket mértünk.
Mivel nem csak téged, hanem szbalogh-ot érdekli - ez már legalább 2 - közzéteszem a megoldásom. Az építés minden részlete saját ötlet - szabadalmaztatni úgysem fogom - nem kell titkolóznom. Az átalakított Haco zsalu adatai a képen megtalálható, ez alapján már mindenki megtalálja. Nekünk csak a 200x200-as felel meg, mert ennek normális (beforduló rácsok) a mechanikája. (A 150x150-es egymáson elcsúszó rács kivitelű, így nyitott állapotban is 50 %-ban fedi a nyílást.) A fedő ferde rácsozatot lombfűrésszel eltávolítottam, a húzózsinórt úgyszintén. (A zsalu vizsonylag egyszerűen szétszerelhető. A mechanikája nem csúszik nehezen, de egy kis WD-40 kezelés nem árt az egész rendszernek. Az elektronikai kapcsolást átrajzolom a szabadkézi rajzom alapján (igyekszem), a főbb alkatrészek 1 db MC3479 (léptető motor meghajtó IC - ez a legspeciálisabb alkatrész - kb 1000 Ft), 1 db közönséges CD4049, 1 db LM 293 komparátor IC ha automatikus hőmérséklet mérés alapú vezérlést is akarsz hozzá, 7809 és 7805 stab IC, motor egy CD vagy DVD olvasóból (általában nem ez romlik el benne - de vigyázzatok mert vannak olyan típusok, amiben fogaskerekes áttétellel oldák meg sima DC motorral, ez a nem jó motor) a motor kinézetéről: írd be a google-be PL15S-020. Egérből két pár optikai csatoló, a fotó tranzisztorának csak az egyik felét használva.
Tegnap ota gondolkodom, probaltam papirbol is, de nem ertem, hogy ebbol hogyan jon ki... mondjuk 1 egyseg a rovidebb oldal, x=mennyi a hosszabb, es y=mennyi a lehajtas (ha jol ertem, hogy a haromszog szelevel parhuzamosan mindket oldalon valamennyit lehajtasz es ezeket forgatod egymasra, mert nekem nem jott ossze hogy mit es hol kell osszerogziteni hogy ebbol meglegyen a tuti doboz).
Mennyivel jobb, mint a lemezek kozott hocserelni? Vagy akar cso a csoben... mert igy meg uzemeltetesi koltseged is lesz, es a folyadek szallitokozeghez ketszer kell "rossz" hatasfoku hocsereles.
Hogyan kell méretezni és elhelyezni a helyiségekben a szellőzőnyílásokat? Milyen mekkora ventillátorteljesítmény szükséges? Ezekere a kérdésekre hol találok választ? Nem rettenek el a bonyolult szánmításoktól sem. Ha ismertek ilyen linket légyszi adjátok meg nekem! Köszönöm szépen!
Mi is csinálunk nemsokára rakuperátort a munkatársammal. Autó utastérfűtő hőcserélőket használunk majd. 3-4db a be és ugyanennyi a ki oldalon. Darabja bontóban 1500 Ft. +1 db 3-4W-os szivattyú ami keringeti a vizet a két oldal között ~5000 Ft. Aluházzal együtt max 20000Ft az egész.
A szellőző rendszerem megépítésének eddigi legnagyobb akadálya az olcsón beszerezhező szabályozható zsalu volt. Találtam egy kézi vezérlésű 200x200-as (külső méretű) darabot, amit átalakítottam motorvezérlésűvé.
Ha valakit érdekel és nem retten el egy kis elektronikai építéstől szívesen közlök részleteket. CD-DVD mechanikában található léptetőmotor viszi a zsalu tolószabályzóját, egérben található optocsatolók figyelik a végállásokat. Az általam tervezett elektronika két motort is tud vezérelni, így az egyik nyithat a másik közben zárhat. Az elektronikai alkatrészek a már említetteken kívül 2000-3000 Ft, a zsalu 1700 Ft volt. Az én kiépítésemben két hőérzékelő is található, így a rendszer a melegebb (nyáron a hidegebb) légcsatornát nyitja.
Velemenyem szerint egyszerubb megoldas lenne a lemezbol kivagni hatszog lapokat. / Egy teglalap es a ket rovidebb oldalara egy-egy egyenlo oldalu haromszog / A teglalap hosszabbik oldalait hol a felso haromszog bal oldalaval es az also haromszog jobb oldalaval egy iranyba lehajlitani, majd a masik lemeznel a teglalap oldalait a felso haromszog jobb oldalaval es az also haromszog bal oldalaval lehajlitani. Az igy kapott lemezeket csak egymasra kell rakni. Az erintkezesi eleket hoallo szilikonnal lehetne tomiteni.Termeszetesen a lemezeket szoritoval osszekellene fogni, ugy mint a szetszerelheto lemezes hocsereloket. Igy valojaban egy ellenaramu hocserelot lehetne epiteni, ami nagyobb hatasfoku mint a keresztiranyu hocserelo, amit a negyzet alapbol keszithetunk.