Keresés

Részletes keresés

BZoltan Creative Commons License 2021.12.15 0 0 93156

Miből gondolod?

Előzmény: altimus (93155)
altimus Creative Commons License 2021.12.15 0 0 93155

te valoban nem kedveled ezt az embert.

Előzmény: Hepci (93154)
Hepci Creative Commons License 2021.12.15 0 0 93154

Musknak semmi nem drága, ami az emberiségnek az. :)

Jobb lenne, ha a saját valagában fúrna alagutat egy akkumulátoros működtetésű fúrópajzzsal, majd a maradékot az űrcége álló fasszal kilőné a Vénuszra.

Előzmény: altimus (93152)
Daeril Creative Commons License 2021.12.15 0 0 93153

Dolgoztunk egy kicsit cellákkal az egyetemen. A hidrogén egy elég problémás gáz, töltés, tárolás szempontjából. Én nem csodálkozom, hogy nem kapkodnak utána.

Azokon a hőmérsékleteken, ahol jó hatásfokkal működik drága katalizátor kell beléjük, ha felhúzod a hőfokot hogy ne kelljen és mondjuk megegye a metánt - akkor leesik a hatásfok a robbanómotor alá... Hát van még munka ezzel is.

Előzmény: altimus (93151)
altimus Creative Commons License 2021.12.15 0 0 93152

Nyilvan mas az otlet, a prototipus, meg mas a napi gyakorlat, a gazdasagossag, a megvalosithatosag. Musk mondhatja azt, hogy furjunk egy alagutat ket varos kozott 500 km hosszan, szivattyuzzuk ki belole a levegot es tegyunk bele olyan kapszulakat amik fel ora alatt megteszik az 500 km-t. Meg akar meg is lehet 2km-t prototipuskent ebbol epiteni. Csak aztan jon az a franya matek es kijon a jegy ara, ami kb ezerszerese lenne a mai repjegy aranak, ha mondjuk 20 eves megterulessel szamolnak.

Előzmény: Daeril (93150)
altimus Creative Commons License 2021.12.15 0 0 93151

Erdekes ahogy a gyartok egymast hergelve nyomjak ra magukat az elektromos autozasra, raadasul ugy, hogy abszolut megoldatlan kerdesek vannak mogotte. Es rakattannak a zold szervezetek, kormanyok ... Viszonylag egyszeru szorzassal ki lehet matekozni, hogy 100 gyorstoltore kapcsolt taycannak mekkora az aramfelvetele es ehhez milyen vezetek kellene. Es bizony egy adott penetracio utan elektromos autok millioit kellene tolteni. Egyidoben akar tobb tizezret is. Ellenben az uzemanyagcellas, folyekony hidrogenes autozast talan csak a nissan tolja, pedig ott nincsenek ilyen problemak, noha ott is kell nyilvan dedikalt toltohalozat, csak persze az nagysagrendekkel kisebb koltseg mellett kiepitheto lenne. Na, majd az ido eldonti ezt is.

Előzmény: Daeril (93150)
Daeril Creative Commons License 2021.12.15 0 0 93150

Én mindezt kézséggel elhiszem neked, és nem zárom ki a lehetőségét hogy így legyen.

Mindenesetre láttam már a Hepci olvtárs által hőn szeretett Musk bácsit bemutatni ezt a mutatványt egy Tesla modellen. Önvezetve beállt a járgány egy kiemelt pódiumra és az alváz felől full automatikusan kicserélte benne az alvázlemez egy részével együtt az egész aksipakkot egy ipari robot... Musk szeret nagyokat mondani, de ott arról beszélt hogy ilyen csereállomásokkal fogja behálózni Ámerikát.

Kétlem, hogy a Tesla ezt meg tudja önmaga csinálni, de mint lentebb írtam egy cégkonglomerátum össze tudná hozni. Aztán ki tudja mi lesz. Lehet az egész elektromobilitás bedöglik és maradnak a lovak a posztapokaliptikus tájban...

Előzmény: BZoltan (93143)
van_Persil Creative Commons License 2021.12.15 -16 0 93149

A gond csak ott van, hogy egy telefon önmagában még müködöképes lenne,  de nem az, mert kipurcan az akkumlátora, ezért ki kell dobni azt a telefont, ami még évekig simán müködhetne (természetesen megfelelö szoftverfrissítéssel). A gyártók abban érdekeltek, hogy mindig újabb és újabb telefonokat adjanak el, nem pedig abban, hogy olyanokat gyártsanak, ami sok évig üzemelhet. Nem véletlen, hogy mostanában az EU bszgatja is érte a gyártókat, hogy egyrészt legyen egységes a töltö, másrészt, lehessen olcsón/egyszerüen cserélni (ha nem is a user által) az akkumlátort. ha legalább könnyen ki lehetne nyerni a ritka és drága anyagokat a használt telefonokból, de sajnos nem ez a helyzet.

 

Ott van pl. az izzólámpa esete, olcsó volt elöállítani, de hogy sok bevétele legyen a gyártóknak rengeteget kellett eladni belölük, így a gyártók megállapodtak és világszerte 1000 órára lötték be a megbízhatóságukat, holott csinálhattak volna tartósabbakat is. Amikor a háború után a kelet-németek csináltak egyet, ami sokkal tartósabb volt, a többiek azt kérdezték tölük: ha csödbe akartok jutni, akkor nyugodtan gyártsátok csak ezt.

Előzmény: BZoltan (93143)
van_Persil Creative Commons License 2021.12.15 -16 0 93148

Most látom, hogy ez már lentebb is téma volt, elnézést.

van_Persil Creative Commons License 2021.12.15 -16 0 93147

Sokkal egyszerübb, ha az akkumlátort/üzemanyagcellát lehet pik-pak cserélni,de ahhoz ugye szabványosítani kéne, ami elébe menne az árdifferenciálásnak meg pl. a tesla machinációinak, miszerint egy bizonyos idö után az akkumlátor védelme címszó alatt lecsökkenti szoftveresen a hatótávot 600-ról 400 km-re (lehet, hogy nem pontosak az adatok, de ez itt és most részletkérdés).

A kocsicsere azért nem jó, mert mi van, ha egy héttagú család utazik, és pont nincs olyan autó készenlétben, amibe az egész pereputty cókmókostól beférne.

Ezt a csere dolgot már rég kitalálták egyébként, a lovasfutár hírnököket az utak mentén pont olyan távolságra várták az állomások, amennyit egy ló vágtában bír (kb 38 km), így már a róamiaknál is egy-két nap alatt bejárta az egész birodalmat a hír, hogy Néró mit csinált a ...

Előzmény: altimus (93145)
Hepci Creative Commons License 2021.12.15 0 0 93146

Danubiana Zöldveltelini 2020

Alig ittuk meg az előző Danubianát, majd a szintén rettenetes Szőke Mátyás-szürkebarátot, amikor a párom azzal büntetett, hogy következőnek kinyitotta ezt (fehérből csak egy van nyitva, mert kevés a hely a hűtőben).

Tehát nem vártam, hogy hasonlít mondjuk a M. Huber Alte Setzen-re, ez be is jött.

A címkén lemásolták egy osztrák veletelini leírásának szövegét: fehérbors, citrom, őszibarack. Fehérborsot nyilván keverhettek volna bele, talán elbírná a költségvetés, a barack is lemaradt szerencsére, a citrom megvan és dominál. Vékony is, persze.

3 pont, ajándékba kaptuk

altimus Creative Commons License 2021.12.15 0 0 93145

Ha mar, akkor a legegyszerubb egy sima utanfuto lenne, amit csak ra kell akasztani az autora, radugni a kabelt, oszt jonapot :). De meg akar ennel is egyszerubb lenne az, ha a kutak helyett csereallomasok lennenek az utak menten, ahol feltoltott, kitakaritott autok varnanak es egyszeruen csak atulnel egy toltott autoba a lemerultbol. (Aztan lassan ki is talaltuk a berauto szolgaltatast.)

Előzmény: BZoltan (93143)
BZoltan Creative Commons License 2021.12.15 0 0 93144

Nem azért nem fog ez megtörténni mostanában mert ne lenne erre szándék. Hanem azért mert ennél alapvetőbb dolgokról sem tudnak az USA - EU - Kína vezetői leülni beszélgetni. Most a Szovjetúniót nem is említem, bár ők ebben a meccsben annyira nincsenek benne. Kínával kellene ehhez zöld ágra vergődni.

Előzmény: altimus (93142)
BZoltan Creative Commons License 2021.12.15 0 0 93143

Én éppen a mobil telefon iparban dolgoztam amikor ez a cserélhető aksi integrált aksi váltás lement. Élő egyenes adásban néztem, konkrétan ott ülve azokon az értekezleteken ahol a nagy északi telefongyárban ezekről a kérdésekről döntéseket hoztak, beszélgettek és ahol magyarázták, hogy mi is a ráció. Órákat tudnék erről a témáról sztorizni, de vélhetőleg csak én találnám érdekesnek és mivel jópár éve már nem igazán izgat ez az iparág még én is unalmasnak tartanám :D A lényeg röviden az, hogy az aksi már régen nagyon mélyen integrált része az eszközöknek. Hűtés és méret optimalizáció, hibafaktor csökkentés, súlyelosztás és dizájn együtt adták ki azt, hogy integrálva jobb mint cserélhetően. Amikor az autóiparban elkezdték nagyban tolni az elektromos autókat addigra a telefonok, laptopok, tabletek világában már lezajlott ez a változás. Mára már nem tűnik életszerűnek az, hogy ez a technológia hátra arcot csináljon.

 

A poén az az,hogy a traktorok esetében több ráció lenne ebben :) mert ott amúgy is kell súly a traktor orrára :D

Előzmény: Daeril (93141)
altimus Creative Commons License 2021.12.15 0 0 93142

Persze, a praktikum oldalarol igazad van. Evekkel ezelott felmerult mar ez a megoldas. Sot, ha jol emlekszem talan a Renault nyomta ezt, de ebben nem vagyok biztos, de van valami emlekem rola. A szabvanyositas kepessege az emberi let nagy evolucios kepessege. A transzportacioban a romaiak szabvanyositottak eloszor, amikor megszabtak a lovas szekerek tengenytavjat. Ezzel ertek el, hogy az egesz birodalomban jarhato utan jottek letre, mert a tengelytav szelessegeben letapostak a szekerek az utakat. Szoval en se gondolnam ezt feltetlenul hulye otletnek, de nem igazan hiszem, hogy megtortenik.

Előzmény: Daeril (93141)
Daeril Creative Commons License 2021.12.15 0 0 93141

Vitattad a közös sztenderdek megvalósíthatóságát és hoztam neked egy példát egy sokszereplős nagyvolumenű piacról (járműipar) amelyben ez a sztenderdizáció elérhető volt. Kicsit alábecsülöd ennek a jelentőségét, nem baj - de rávilágítanék arra, hogy a sztenderd üzemanyag és tankolás nem csak a tankod portjából áll (aminek a pozícióját jelölték is a műszerfalon, jé igen tudjuk mi az a nyíl...) de egy viszonylag sztenderd (kontinens szinten) üzemanyagból is, amit belepumpálnak az autódba.

 

Egyébként nem kell túl sok ahhoz hogy elinduljon egy ilyen akksicsere megoldás - 1-2 autógyár, 3-4 üzemanyag töltő hálózattal rendelkező olajcég és egy kis tőkeinjekció mondjuk a Szaudi tőkealaptól... a lényeg hogy kényelmes legyen elég sok fogyasztónak és rákapjanak. Ha elterjed akkor rácsatlakoznak a korábban elzárkózó cégek is. Csak jöjjön a pénz.

 

Egyébként mondom ismét lehet simán tévedek ezzel kapcsolatban, és a töltőpontos - villamoshálózatfejlesztős , szervízekben milliókért cserélt akkumlátorpakkos verzió lesz elterjedve, minden autós pedig egy láda töltőport átalakítót visz magával, ha elindul egy Európai körútra.

Előzmény: altimus (93130)
altimus Creative Commons License 2021.12.15 0 0 93140

Ha nagyon unatkozol probalj utana nezni, hogy ki es mikor vezette be ezt a piktogrammot. Szerintem amugy ennek nem kotelezo a hasznalata. Maga a benzintank, illetve a beonto nyilas ugyebar azert van vagy a jobb, vagy a bal oldalon, mert a vilagban van ahol az egyik, van ahol a masik iranyu a forgalom. A japan, indiai, ... autokon van altalaban a bal oldalon, mert allitolag ott biztonsagosabb. Az europai, amerikai autokon meg a jobboldalon.

 

https://www.youtube.com/watch?v=j52odgkRxDs

 

Előzmény: BZoltan (93137)
BZoltan Creative Commons License 2021.12.15 0 0 93139

Huhh... nem kicsit keszekusza ügy és bizony külső szemlélőnek eléggé problémásnak hangzik.

 

Ezzel együtt...

 

(Diszklémer: a Légli Gézával én jóban vagyok és 2006 óta követem a munkáját és nagyra tartom a kitartását és nagyra becsülöm az eredményeit amit javarészt a saját munkájával ért el.)

 

A János-hegynek azon a részén én többször is jártam és tényleg egy csodálatos hely. Való igaz, hogy fantasztikus lenne életet vinni azokba a régi présházakba és fontos lenne a turistákat, nyaralókat kicsit elszakítani a Balcsi-parttól. Bevallom szerintem a Balaton parti települések túlnyomó része szerintem ronda, unalmas, korszerűtlen, zajos és kényelmetlen. Konkrétan Szőlőskislak és a János-hegy mintha más világ lenne mint Balatonboglár és a többi hasonló hangyavár.

 

Szóval én látnék abban rációt, hogy olyan szórakozási, kikapcsolódási és turisztikai fejlesztések menjenek a János-hegyre ami oda vonzza és ott is tartja a népeket. Tény, hogy a Légli testvérek már évekkel ezelőtt elkezdték ezt a fejlesztést anélkül, hogy bármi kilátás lett volna komolyabb közpénzek oda csatornázására. Nyilván ezekben a fejlesztésekben is volt közpénz, de miben nincsen mostanában. Ezzel együtt azoknak a présházaknak a felújítása és a körülöttük levő szőlőültetvények megmentése, újratelepítése nemcsak kultúrmisszó, hanem konkrétan és túlzás nélkül korunk végvári harcának felel meg. Revitalizálni egy már elpusztult borvidéket akkor is hőstett ha az közpénzből történik és akkor is ha ezért a Légli fivérek kinyalják akárhány politikus seggét. Mit szépelegjek? Kinek hazudjak? Én is kinyalnám bárkinek a seggét ha a Somló-hegy és a környékbeli falvak revitalizációjára valahonnan kerülne mondjuk úgy 30-40 milliárd forint. Nyilván ennek századrészéért nem nyalnék segget, ahhoz azért már nem vagyok elég fiatal. De egy komplett ráncfelvarrásért ami életet lehelne a Somló régiójába, infrastruktúrával, ingatlanfejlsztéssel, közellátással, lakosság megtartó fejlesztésekkel én bizony bárkinek a farpofái közé beszorítanám az arcélemet. Köpjön is le ezért bárki.

 

Szóval tudván, hogy a Légli fivéreknek Szőlőskislak és a János-hegy pontosan ugyanazt jelenti mint nekem a Somló, igazán nem csodálom, hogy ők is kötésig beleálltak ezekbe a fejlesztésekbe.

Nyilván ez biznisz is nekik, szállást tudnak kiadni ott, bort tudnak eladni ott.... De ők ezért évtizedekkel ezelőtt már elültették a szőlőt és dolgoznak évről évre. Szóval nem a készbe akarnak beleülni azért.

Előzmény: loading (93138)
loading Creative Commons License 2021.12.15 0 0 93138
BZoltan Creative Commons License 2021.12.15 0 0 93137

Mondjuk ehhez hozzátenném halkan, hogy azt a UX/UI dizájnert is faszkorbáccsal kellene verni aki ezt kitalálta.

Előzmény: altimus (93133)
naivkezdo Creative Commons License 2021.12.15 0 0 93136

Majdnem becsináltam a nevetéstől.

 

Előzmény: altimus (93133)
BZoltan Creative Commons License 2021.12.15 0 0 93135

Mindig ámuldozni szoktam, hogy amikor valaki olyan globális ötletel jön elő amiben szerepel az a feltétel, hogy "és akkor az összes..."  :) Ezek jellemzően megvalósíthatatlan ötletek szoktak lenni.

 

Amúgy a kulcs ott van, hogy nem mindenhol alkalmazható, tökéletes megoldás kell az autonóm járművek probléméjára, hanem egy elegendően jó megoldás olyan körülményekre amelyekkel már van kellően nagy piac. Tehát nem kell azért elvetni egy ötletet mert azzal nem tud mondjuk a Somló földútjain elmenni egy autó, viszont kényelmesen el tudna menni Somlóvásárhelyről egy Budaörsi raktárig.

Előzmény: altimus (93132)
altimus Creative Commons License 2021.12.15 0 0 93134

> Nagyon jól leírod, hogy mit kellene csinálni és szerintem épeszű érvet nem is lehet felhozni, hogy miért ne ez lenne a legésszerűbb megoldás.

 

szo van errol hosszu evek ota. de az auto tervezok, az autogyarak kapalodznak ellene, mert csak ronda autot lehetne igy tervezni, ... Mondjuk az utkozes es tuzvedelem is kerdeses. Most igyekeznem ezeket a litiumos akkukat a leheto legjobban burkolni, eldugni, mert mocskos csunyan tud a litium egni.

Előzmény: BZoltan (93129)
altimus Creative Commons License 2021.12.15 0 0 93133

jo, te kakukktojas vagy, de az emberek 99.9%-nak errol fingja sincs. 90% azt se tudja, azt se veszi eszre, mikozben evtizedeken at mered a muszerfalra, hogy azon van benzinkut ikon. A maradek 90%-a nem veszi eszre a nyilat, a maradek 90%-a meg nem tudja azt ertelmezni.

Előzmény: BZoltan (93131)
altimus Creative Commons License 2021.12.15 0 0 93132

Ez komforterzet kerdese nalam. Esszel fel tudom fogni, hogy kepes lehet egy szoftver megfelelo szenzorok, gps, autok kozotti kommunikacio, dontesi algoritmusok ... hasznalataval nagyobb biztonsaggal vezetni, mint az ember, (foleg a nagyon rosszul vezeto ember), megse hiszem, hogy nyugodtan tudnek ulni egy ilyen autoban. Egyszeruen folyamatosan be lennek szarva.

 

Amugy en is elso kezbol lattam az autonom auto vezeteshez valo szoftverfejlesztest. Azon az eleg jo nevu amerikai egyetem, eleg jo nevu rendszerelmeleti tanszeken ahol bo 3 evtizede a doktorimat csinaltam foglalkoztak ezzel. Akkoriban meg teljesen mas alapon. Pl. olyan fantaziak menten, hogy az osszes amerikai autopalya menten erzekeloket telepitenek majd, az autopalyara felhajto autok konvojokba alakulnak es autonom modon mennek a lehajtokig ... Magyarul nagyjabol zsakutca volt az egesz. Aztan eltelt 15 ev es lettek olyan szenzorok es olyan beepitheto szamitasi kapacitas, olyan AI, hogy teljesen mas alapon elkeszult olyan auto ami kepes autonom modon kozlekedni. Megjegyzem az elvarasok is jelentosen megnottek. 30 eve a darpa meg olyan versenyt irt ki, hogy az egyetemek fejlesszenek olyan szoftvert ami az arizonai sivatagban, tokon-paszulyon at, kepes autonom modon elvinni egy autot 10 km-t, a-bol b-be. ma meg kalifornia kozepen siman elmegy egy onvezeto auto sf kozepebol varoson, soksavos autopalyan at la-ig.

Előzmény: BZoltan (93128)
BZoltan Creative Commons License 2021.12.15 0 0 93131

"az autok muszerfalan levo benzinkut ikon a nyillal mit jelent?"

 

Igen :D Azt

Előzmény: altimus (93130)
altimus Creative Commons License 2021.12.15 0 0 93130

ja, hogy ezt irtad? de miert akarnad benzinnel, kuton, tankolni az elektromos autodat? az tuzveszelyes! :) amugy igazad van, az emberiseg kepes volt arra, hogy a vilag osszes autojanak a tankjat azonos, pocsnyi atmeroju lyukkal gyartsa. halleluja. de mondjuk arra mar nem futja az emberiseg akkumulalt iq-jabol, hogy ugyanazon az oldalon legyen az osszes auton a toltonyilas.

 

bonus kerdes: ki tudja rajtam kivul, hogy az autok muszerfalan levo benzinkut ikon a nyillal mit jelent?

 

Előzmény: Daeril (93124)
BZoltan Creative Commons License 2021.12.15 0 0 93129

Nagyon jól leírod, hogy mit kellene csinálni és szerintem épeszű érvet nem is lehet felhozni, hogy miért ne ez lenne a legésszerűbb megoldás.

 

A realitás sajnos viszont az, hogy ehhez egy globális regulációra van szükség. Olyanra amiben az USA, EU és Kína egy követ fújnak. Hát ugyebár a jelenlegi helyzet nem éppen ebbe az irányba eszkalálódik. Egyelőre annak is örülnék ha még proxikon keresztül sem lenne semi hibrid, sem gazdasági sem hagyományos háború az elkövetkezendő mondjuk 20 évben.

 

Amúgy a technológia sem a cserélhető aksik irányába fejlődik sajnos. Kész röhej, hogy egy mai okostelefonban az integrált aksi adja meg magát legkésőbb 3-4 éves korában, miközben az egész HW és a szoftver simán használható lenne akár 10+ éven át. Na... ez az amire nem tud egy normális reguláció születni, pedig ez egy ismert probléma már vagy húsz éve.

Előzmény: Daeril (93118)
BZoltan Creative Commons License 2021.12.15 0 0 93128

"en biztos nem fogok soha olyan autoba ulni, amit teljesen autonom modon egy szoftver vezet."

Volt szerencsém (vagy inkább szerencsétlenségem, de nem emiatt) automotive technológiában szoftverfejlesztési munkát csinálni és vezetni.

Sok nehéz kérdés van még megválaszolatlanul, de ugyanígy voltak és vannak nehéz kérdések az orvosi műszergyártásban. Vagy húsz éve programoztam MRI-t és ott is voltak nagyon meglepő szabályok amiket a masinának be kellett tartania. A kedvencem az volt, hogy kódolás közben nem szabadott enni :D Hiába, na az FDA az FDA :D

Már manapság is nagyon sok olyan automatizált terület van amit régen ember csinált és el sem tudták képzelni, hogy valaha egy egyszerű automatika fogja elvégezni ugyanazt a munkát. Kezdjük mondjuk a közlekedési lámpákkal amik sok helyen korántsem csak egy buta reléből állnak.

Előzmény: altimus (93116)
BZoltan Creative Commons License 2021.12.15 0 0 93127

"Egy jól vezető embernél nagyobb biztonsággal közlekedő automata autó sem lesz soha. "

 

Kevés dolgot lehet biztosan kijelenteni :) De azt, hogy minden olyan kijelentés ami egy ma már folyó technológiai fejlesztésre mondja azt, hogy soha nem valósul meg az biztosan nem lesz igaz :)

 

Amiről beszélsz az is egy szakma. Lehet jól és rosszul csinálni. 

 

 

Előzmény: Hepci (93113)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!