Én szeretem a havat azért érdekelt volna hogy mennyire csinálják az utakat.Nem csak a tengerhez akarok majd menni ha tényleg elindulok télen hanem havat nézni.Rutinom van bőven elhiheted hólánccal is mentem már sokezer kmt de nem akarok elakadni 2 méteres hófalak között mert ott még a hólapát is kevés. Szóval megnézném az ottani hegyi telet is.Szóval nem a tengerre lejutás a cél.Hát így.
Feleségem ezen a bizonyos márc.15-én ült 10 órán keresztül az M7-esen a kocsijában.Zadar környékén már többször voltunk télen.Kb.20; január elején az erkélyen ebédeltünk és csodáltuk a tengert a verőfényes napsütésben 16 fokban.A hazafelé úton Obrovác -Karlovac között nem autópályán mentünk méteres hófalak között mínusz 10 fokban.Szerencsére el volt már szépen takarítva.
Hát ugye nálunk is volt egy márciuis 15., amikor a belügyminiszter megkért mindenkit, hogy üljön át a másik autójába :)
Én is be voltam ragadva, bár annyi eszem volt, hogy nem mentem rá az autópályára, de így is az ácsi általános iskola egyik tantermében töltöttem az első éjszakát, a másodk éjszakára vissza tudtam menni Győrbe, úgyhogy ott lett normális szállásom. Ha jól emlékszem csütörtökön volt a hó és szombatra értem haza. De azért ezek kivételek.
A Mala Kapela s és a Szent Rókus alagutak között az A1-en viszont bármi lehet, lehet hó is, de akár medvét is üthetsz el (ez is előfordul néha)
Boszniában a főutakon nem szokott gond lenni (Zenica, Szarajevó, Mosztár utvonalon), rendszeresen takarítják, az egyetlen hely, ahol el tudom képzelni, hogy egy nagy hóesésben gondot okozhat néhány órára, a Bradina hágó, de nekem személy szerint még soha nem volt ilyen tapasztalatom.
Kisebb hegyi utakkal más a helyzet, számtalan helyet ismerek, ahol hófalak között a hómaró után kullogva lehet esetenként közlekedni. Volt, hogy márciusban jöttünk haza, és Trebinje felé kerülve, Trebinjétől északra már hófalak között autóztunk (de az út száraz volt)
Igen. Az útviszonyok nem Budva és Dubrovnik között kalandosak hanem Cacaktól Podgoricáig.
Szomszédok mentek aza télen. Podgorica után a Morača mellett nekifogott a hó szállingózni, hihhhhhetetlen nagyságú hópihékke. A Crkvine csúcsa előtti alagúthoz érve annyira csúszott az út, akkora volt a hó, olyan intenzitással szakad, hogy az utolsó métereket már nem tudták megtenni. Visszafordultak és 2nap múlva vágtak neki újra. Magyar fejjel hihetetlen. Én azt szoktam figyelni, szereli e valaki az út szélén a hóláncot le az autóról, mert akkor huncut viszonyok várhatóak a következő kilométereken.
Azzal hogy egyre hosszabbak az autópálya szakaszok, ezzel ezek a várható kalandok is szelidülhetnek, de a hó az hó marad.
A valós hőmérséklet és a hőérzet más. A tenger mellett, a nagy víz partján ami télen is 13-15fok, másként sokkal melegebbnek érzed az időt, ha süt a nap.
Csatolok egy képet. Bejelöltem rajta a napi maximum hőmérsékletet illetve a napi csapadék mennyiségét. Ezek 2 évvel ezelőtti karácsonyi adatok. Sajna a szélmérő nem ment akkor. (Az állomás Sutomoren működik.)
Valaki azt kérdezte, milyenek ott a téli útviszonyok, vagy hasonlót, lehet, félreértettem. Mindegy, oké, itt is néha k.va hideg van télen, néha meg nem. Tényszerű, kiszámíthatatlan.
Most a tényszerűség kedvéért utánanéztem, milyen idő volt akkor Dubrovnikban, meglepő módon, 15-20 fokot mond, számomra sokkal melegebb volt érzetre. Budva is kifejezetten melegnek tűnt, csak Kotorban kellett benyomni este a légkondit, amúgy nem volt hideg. Hó nem volt sehol, az biztos:)
Nekem is volt olyan szilveszterem, hogy annyira szép volt az idő hogy nekifogtam lakkozni a csónak utánfutóját.
Később viszont volt olyan karácsony, amikor meghitt gyertyafényes estét tartott mindenki vallási hovatartozás nélkül dec 26án, mert 2napig áramszünet volt. Szélvihar, jég, eső. Se telefon, se net. Az ilynkor működő szállások leginkább klímával fűtöttek, de ha nincs villany?!?! Helyiek fával vagy pelettel fűtenek még, de pl én is didergek ha áramszünet van. Korom sötét+hideg.
Télen van nálam aranytartalek gyanant egy szuper hálózsák, ami minusz 5-10 fokra van kalibralva (ha jol emlékszem). Volt már részem fűtés nélkül hálókocsiban hazajönni. Brutál hideg volt, de én rövid gatya+pólóban voltam- de az arcom iiiiiiiszonyatosan fázott.
Én a saját családommal nem megyek le, pedig nekem ki van fizetve a szállás és a repjegyet is kicsi pénzért össze tudom vadászni.
Se rá, se le nem szeretnék beszélni senkit, csak megosztottam a tapaszalataimat.
Nem megkérdőjelezve a sok éves tapasztalatot és átlagot, azért leírom, a Covid előtti utolsó telem hogy zajlott Montenegróban, Dubrovnikban: 2019 december 25-én érkeztünk Podgorica repülőterére, meglepő melegben. Nem akarok túlozni, de a leszállástól levettem a felső kabátot, pulóvert, és rövid ujjú pólóban voltam. Ez a tény engem is meglepett, de ez volt. Oké, a belső hegyek vidéke más lehet, de a tengerpart vidékén nemhogy hó, de hűvös se volt. Eső, felhő meg aztán semmi. Egy teljes hétig! (Szállásadó szerint ez akkor ott fura volt, de az eső hiánya miatt elsősorban.) Podgorica reptér közelében igénybe vettük a vasút "szolgáltatását" (ezt egy magyar honlapon olvastam, bulinak tűnt elvileg, gyakorlatilag nem, de Nektek ez nem lehet újdonság), majd Podgorica buszállomástól Budva-Kotor útvonalon a montenegrói utakon végigmentünk Kotorig. Budva 2 nap, Kotor 3 (Dubrovnik 1 nap). És ott voltunk összesen egy hétig.
Nos mint nálunk szeptember, nemhogy fűteni nem kellett, de dél körül rendesen meleg volt. Tisztára mint nyár végén. Kotor azért a magas hegyek miatt zömében árnyékos volt, picit hűvösebb, nem télre való hely, de Budva tökéletes. És még annál is jobb. Ugyanis megcsináltam egy olyan túrát, amit a rengeteg kígyó miatt nyáron, melegben lehetetlen lenne szerintem: Kosmac erődtől Sveti stefanig, gyalog! Ha valakinek az életben lehetősége adódik, hogy erre a gyönyörű helyre elmenjen, ezt a túrát ne hagyja ki, de szigorúan csak hűvösebbnek tekinthető időben! Lélegzetelállító, felejthetetlen. Kosmac osztrák-magyar erőd volt, még a régi szép időkből. Most lerobbant, senki nem látogatja, de viszonylag szép. És a kilátás, nagyon ott van. Ehhez képest a kotori erőd megmászása, kotor-perast gyaslogtúra semmi nem volt. Pedig az sem volt átlagos.
December 30-án elmentünk egy napra Dubrovnikba (Ho felé a határátlépés vissza az időben 30 évet, katasztrófa), de senki nem hiszi el, 31-én le kellett vennem a pólót, mert olyan meleg volt Dubrovnikban! Tény, előző nap metsző hideg szél volt (30-án), de 31-én a várfal tövében, a szigettel szemben félmeztelenül is melegem volt. Ez teljesen komoly! Itt azért full turistainvázió volt akkor is a városban. Várfal megvolt, tömeg nulla. Nyáron nyilván ilyen sincs. Kizárólag keleti népek voltak a várfalon, gondolom a sorozat matt.
Ezzel csak azt szerettem volna leírni, ki lehet ott fogni a téli szünetben is szerencsével irtó jó időt. És akkor a szállásárakról, tömeg mentességről ne is beszéljünk. Fürödni nem lehet, kotori öböl is határeset a korai árnyék miatt (magas hegyek), de a budvai riviéra szerintem, az átlagokat nézve, nagyon is kellemes időtöltés lehet akkor! Utakon dugó nincs. Gránátalma, mandarin friss és finom.
Ismétlem Durmitorban, hegyekben nem voltam, repülővel jöttem-mentem, de a tengerparton (elsősorban Budvában) ki lehet fogni jó. sőt meglepően meleg időt. Én nem biztos, hogy határozottan elutasítanám azt, hogy valaki a téli szünetben oda menjen. Akár sokkal tartalmasabb lehet, mint nyáron.
A téli időszakban egészen március/áprilisig benne van a hóopció, különösen a hegyi utakon.
Saját tapasztalat márciusból: hatalmas havazás, a főutak a hegyekben sónedvesek, latyakosak, kissé havasak. Volt, hogy három hótólot is láttunk egymás után.
Ahogy lementünk a főútról és/vagy magasabbra az utak havasak voltak. Koszovó fele az összes hágó, így M9-es ezen része le volt zárva.
Ha nem vagytok rutinosak hegyi és havas környezetben, úgy én nem ajánlanám télen. Csak last minute foglalással, mert ez is lehet, hogy decemberben havat legfeljebb a magasabb hegyek tetején láttok.
Szomszédom 70plusszos korában ment Magyarországra úgy hogy az út nagy részét a bosnyák hómarók/hótolók mögött tette meg, szinte lépésben.
A tél együtt jár a hideggel és a hóval. Ha ebből minél kevesebb van útközben, azt értem én szerencse alatt.
Eddig 2-3 alkalommal tettem meg, szó szerint megállás nélkül az utat,. háztól házig. Az egyik téli viszonyok között. Úgy éreztem, ha kiállok fél órára, akkor már nem tudok újra elindulni, mert úgy szakadt a hó. Este visszanéztem a hírekben, mekkora balesetek történtek ott ahol én is eljöttem. Kis túlzással a hátam mögött, szinte akkor amikor én is ott jártam.
Mégcsak a szerb pályán jártam, de ott is csak egy nyom volt az autópályán.
....na erre mondom, 3-4napra én gyerekkel nem mennék le. Nekem sima 2kerek meghajtású középkategóriás személyautóm van.
Én rühellem a havat, a hideget. Aki dideregni, szánkózni, síelni menne, annak ez maga a paradicsom.
Azért van bolond biztos megoldás is: Bosznián keresztül Trebinje felé, vagy akár a horvát A1-en végigcsorogva, és máris ki vannak kerülve a montenegrói havas hegyek.
Az előrejelzések alapján lehet azt látni, mi várható. Indulás előtt meg kell nézni és annak alapján kell dönteni.
Ahogy azt már sokszor írtam szezonon kívül, minél rövidebb időre megy valaki, annál nagyobb szerencse kell a jó időhőz. Tehát ha valaki lemegy 10napra, akkor tuti tud majd napozni egy két órát a tengerparton, de biztos lesz amikor "szerelelmnapot" kell tartani a szálláson a nagy eső miatt.
Az utakat takarítják, vagy ha olyan az idő, lezárják.
Ezt magyar ésszel nehéz felfogni, de sokkal egyszerűbb megoldás, mint azután az ároba csuszott kamionokat vagy a szakadékba zuhant buszokat keresgélni.
Pár honapja volt olyan baleset, ahol egy szakadékba zuhant autó mentésekor találtak véletlen egy masikat is, amiben ott volt a sofőr, akit talan március ota kerestek.
Ha a hóhelyzet olyan, akkor fel lehet tenni az autót vonatra és el lehet vinni Belgradig.
Kérdés hogy kinek mi a cél, milyen a vezetéstechnikai szint, mennyire rugalmas és milyen konfliktusmegoldó kepességgel rendelkezik.
(Pl aki hetente egyszer veszi elő az Igniist a békásmegyeri garázsból hogy elmenjen az Auchanba bevásárolni, annak speciel csak a tavaszt és az őszt ajánlanám.)
Engem is érdekelne az ilyenkor hogy mennyire csinálják az utakat ha hóhelyzet van. Helyieket meg tudod kérdezni?pl hogy a Durmitoron át lehet e menni olyankor vagy mi a helyzet a Moračában.
Illetve a te értékrended szerint mit jelent az hogy "veszélyes"?
Ha ránézel a térképre, gondolom látod azokat a nagy hegyeket?
A két ünnep között, lemenni 3-4 napra szerintem lutri. Gyerekekkel én nem tenném, max kettesben, ha rossz az idő, legyen esőprogram, de amiatt kár kimenni. Szerintem.
Nagy örömmel ki fogjuk próbálni azt a területet is... Vettem egy hétnapos Telekom tourist prepaid kártyát és még a tizenkettedik napon is üzemelt... Sajnos a gázolaj ott sem volt olcsó, 1.65 euróba került.
Felejthetetlen 12 nap után szerencsésen hazaértünk. Szuper idő és hőmérséklet fogadott minket Kotorban és a 23 fokos is fürdésre csábított. Egy másfél napos vihart leszámítva minden jól alakult. Kipróbáltuk az új felvonót és megnéztük Njegos mauzóleumát. Perast után komppal Tivat következett Portó Montenegróval /egyik létrehozója Demján Sándor/. Budva és Sveti Stefan volt még a programban a pihenés mellett. Reggel Kotorban arra ébredtünk, hogy egy vagy két óceánjáró hajó köt ki előttünk. Jövő évben folytatjuk Montenegró felfedezését!