Igen, ez igaz. Régebbi gravitációs rendszert készülök most lecserélni, én is szívesebben ragaszkodnék a nyitott tartályhoz, de a szerelő azt mondja, hogy az 1000 literes puffer miatt, ill. hogy a puffer és a kazán között akkor is megmarad a víz forgása, ha a Laddomat lekapcsol, lehet zárt a rendszer. A nyitott tartályt a nagy oxigénfelvétel miatt nem javasolja. Sacc/kb 50 literes zárt tartályt mondott, én bár ehez totál nem értek, kicsit keveslem ezt cca 1400 liter vízmennyiség mellett. Szerinted 140 literes tartály kell. Nagy segítség, amit írsz, máris közelebb jutottunk a megoldáshoz. De ha maradna a nyitott tartály, aminek most olyan 30 lieter körül van a térfogata, kell-e rajta változtatni?
Ami a lényeg: Mennyi a pontos vízmennyiség a rendszerben. Mekkora lesz a maximális hőfok, amire méretezed a rendszert, általában 90 C-ra szokták. Én kiszámoltam 95-re is a termikus elfolyószelep miatt. Mennyi lesz a lefúvási nyomás( ez nálad 1.8 bár). Mekkora a rendszered statikus nyomása?
Ha nem tévedek, akkor ezekből az adatokból ki tudod számolni, a fenti linkek segítségével. Ha meg kimaradt valami, akkor majd az olvtársak úgy is szólnak:))
Szilárd tüzelést, attól, hogy van bizt.szelep, még TILOS ZÁRTRA KÖTNI! Törvényi előírás! További feltétel a biztonsági vészhűtőrendszer is, akkor szabad.
Sziasztok, kérem, ha lehet segítsetek tanácsokkal! 33 kw-os lemezkazán, 1000 literes puffer, 200 liter HMv tároló (közvetlen kimenet a kazánról), a radiátorokban, csövekben 300+ liter víz. A kazán és a pufi között Laddomat21, a pufi és a radiátorok között szobai termosztát+szivattyú. A kérdésem az, hogy zárt rendszerbe lehet-e ezt kötni, ha a kazánon 1,8 baros biztonsági szelep van? Illetve ha igen, akkor ehez a vízmennyiséghez mekkora tágulási tartály kell? Nagyon megköszönném, ha segítenétek.
Eddig nekem egyertelmunek tunt, hogy a puffer tartaly nem csak futesnek, hanem a HMV-nek is tarolja a vizet. Viszont idokozben beszeltem vkivel, aki elmondta hogy naluk csak a futeshez tarolja a vizet.
Letezik es gazdasagos lehet egy ilyen megoldas kiepitese:
- kondenzacios kazan kesziti a vizet a futeshez es a hmv-nek, ami plusz, azt tolja a pufferba
- napkollektor hmv-t keszit, esetleg ami plusz, az megy a pufferba (ez azt hiszem a draga a megoldas)
- cserepkalyha vagy kandallo szinten radolgozik a HMV-re vagy a pufferra
A kerdes meg az is, hogy a hmv keszulhet-e ugy, hogy a pufferban levo elomelegitett vizet hasznaljuk fel hozza, nem a halozatbol jovo "hideget"?
Minden epito hsz.-t elore is koszonok! Ki kell magam muvelni a temaban!
1., Azt hiszem így józan paraszti ésszel,hogy valamit összekeversz, mert a 6/4" az tudtommal másfél col! Tehát nem lehet a 2"-os fele!
2., A vészhűtő azért nem került a kazán tetejére, mert mint a képekből is kitűnik igen szűkösen vagyunk és így volt a legcélszerűbb megoldani. A vészhűtő előtt még látsz egy biztonsági szelepet is, ami nyomás növekedés estén leereszt.
Ezért talán elég kicsi az esélye, hogy kipróbáljam a vészhűtő működését.
3-4., Első időszakban lehet, hogy csak a késő őszi és a kora tavaszi időben lesz használva. Ez még nem dőlt el, de ha a tanuló idő letelik akkor valószínű, hogy fával vagy fabrikettel fogunk tüzelni. Ezen még van idő gondolkodni!
Hogy mennyi időt akarok áthidalni?
Amennyit lehet!
Gondolom egy olyan 80-85C°körülire felfűtöm és a tartály termosztát 55C°ig nyomja, ha a szobatermosztát kéri. Ha lehűl 55 alá akkor kikapcsol és a rellé bekapcsolja a gázkazánt és az fűt tovább. Természetesen ha szükséges, mert a szobatermosztát tovább kérné.
Nekem úgy van megcsinálva a kazán-puffer kör, hogy keringetőszivattyúval plusz vtc-511-el működjön, de szükség esetén egy megkerülő ágon garvitációsan is meg tudjon fordulni a víz. A 40 kW-os kazán 6/4-es csövekkel, idomokkal van összekötve az 1500 literes pufival, és a visszatérő ágban lévő úszó visszacsapó szelepen keresztül is bőven megfordul gravitációsan.
Olyannyira jól, hogy ha hirtelen kell a fűtővíz, a begyújtás után közvetlenül be kell kapcsoljam a kazán keringetőt, máskülönben az gravitációs cirkuláció miatt jó darabig csak a tartály alján lévő hideg vizet kapja a kazán, nem a már melegítettet a vtc felől, és baromi sokára tudnák vele fűteni.
1., Egyetlen dimenzió váltás van a kazán és a puffer között. A kazán egy 5 tagos Viadrus U22D 5 típusú és 2"-osak a csatlakozó csokok. A puffer HEIZER típusú és 6/4"-os csonkjai vannak az előremenőnek és a visszatérőnek.
Laikusként úgy gondolom, hogy az az egy dimenzió nem olyan vészes szűkítés, ami gondot okoz a gravitációnál. A próbafűtésnél ez ki is derült. Gyakorlatilag azonnal megindult az öncirkuláció!
2., A Junkers vészhűtő előtt(valamelyik képen jól látható) még van egy biztonsági szelep, ami túlnyomás esetén kinyit és lefúj. A szelepnek van egy határ értéke amin működésbe lép.(pontosan most nem emlékszem,de azt hiszem olyan 2-2,5 atm körülről beszéltek a szerelők)
3-4., Ezt nem igazán értem, de megpróbálom "összeszedni magam".
A keverő szelep miért is kell?
És nem véletlen a 3 . az utolsó pont ,ez a legnehezebb kérdés,ami miatt legtöbben elvetik a gravitációs pufit. Mivel fütenél, mjilyen víz höfokon megy a régi rendszered?
Én pont az ellenkezőjéről hallottam és olvastam. Nem csak azért mert 1 szivattyút megspórol, hanem biztonságosabbnak is mondják.
A régi rendszer a gázkazánról kb. 55-60C°körül működött és nagyon megvoltunk elégedve vele.
Az új részben is van(ha jobban megfigyeled) egy tartály termosztát, amit ha jól emlékszem 60C°-ra állítottak! (Nem tudom ez véletlen-e vagy így kell, de a kazán huzatszabályzóját is 60C°-ra állították).
Ez a tartály termosztát indítja a keringtető szivattyút, feltéve ha a szobatermosztát "kéri" a meleget!
Semmi számolás, de ha a kazán kimenő 2 "os ,és a lehető legjobb keringést akarjuk elérni akkor sehol sem lehet a keresztmetszet szűkitést alkalmazni.Én még hatnegyedesnél kisebbet nem láttam graviba kötve,arrol sem tudom hogyan muzsikált.Gondolom a kazán kimenő és a junkers vészhűtő sem véletlen ekkora.Ráadásul ekkora pufihoz kell egy rendes kazán is ,ahhoz bizony tömegáram is, különben minek a pufi?
OK ,csontozzzuk az 1.pontot.Ha ragaszkodsz a gravitációhoz , ki kell böviteni a pufi ki és bemenőt 2 "-ra. DE ahhoz szét kell cseszni a pufi szigetelését nagyobb csonkot hegeszteni ,s ujra kötni.
2 pont; A vészhűtöt lecserélném egy termikus elfolyó . utántöltő párosra. bár mint irtam nem vagyok szaki ,lehet más megoldás is jó!
4 . pont betennék egy keveröszelepet a fútési előremenőbe. És nem véletlen a 3 . az utolsó pont ,ez a legnehezebb kérdés,ami miatt legtöbben elvetik a gravitációs pufit. Mivel fütenél, mjilyen víz höfokon megy a régi rendszered?
1; a rajzon 2 collos gravitációs keringetés van , a kivitelezésen leszükül a puffertőltő és ürítő egy collosra. Ez szerintem kizárja a normális gravitációs keringést , nem csoda ha ily gyorsan elérte a puffer teteje a a hatvan fokot!Ha nem figyelsz a tüzelésre,fog az még rotyogni is !
2; a junkers a kazán tetején ,ha van függőleges kimenet ,talán még érne valamit , de ennyi könyökkel kizárt, hogy megtegye a dolgát (ami az 1.es pont szerint igen esélyes!
3; A visszatérő kazán viz hőfokát hogyan biztosítod,hogy a kátrányt elkerüld ?
4;A fütési előremenő hömérsékletét hogyan állítod be ?Vagy nem használod ki a puffer tárolási lehetőségeit ? De akkor minek a pufi?