Köszönöm. Igen, ilyesmi emlékeim vannak, meg még tisztán látom, hogy a képeken szereplö forgóvázuk vesztett kocsik tengelyei egy csokorba gurultak a baleset helyszínén. 11 éves voltam akkor, de ezek a képek nagyon megmaradtak bennem.
A háttérben lévö, sínen maradt kocsik is roncsolódtak az egymásba torlódáskor szinte mindegyiknek a menetirányba esö vége megroggyant - emlékeim szerint.
A baleset közel 30 éve 1975.0730.-án történt Nyékládházán, ahol a 2302 számban közlekedö Tokaj expressz ötödiknek besorozttt bisztrókocsija siklott ki, magával rántva a szerelvény nagy részét is. Sajnos fotóim csak egy nem túl jó minöségü negatív kontaktmásolataként vannak az esetröl, melyekböl a használhatóbbakat felrakom. A képeket egy arra járó utas készítette, de azt nem tudom az illetö az expresszel utazott-e?
Amúgy rákérdeztem a 906-os baleseténél a gőzős pályaszámára amit kerestél. Aztmondja a volt GySEV vasúttörténész, hogy ennél a balesetnél az álló vonatot egy 324-es sorozatú gép vitte, a pályaszámának pontosan még utána kell néznie. Ha valami kérdésed van még, akkor dobj egy mailt.
Erre most nem tudok válaszolni. Már találkoztam az esemény irataival a Levéltárban, de még nem dolgoztam fel. Ha legközelebb bent járok, szándékomban áll az iratokat kielemezni és feldolgozni.
Előre is köszi! Ha már így összefutottunk, és ha már korábban szóba került a GySEV M62,906 balesete, még egy kérdés: a Ciklámen-Expresszben volt-e sérült illetve selejtezett kocsi, és ha igen mi(k) a pályaszáma(i)?
Kérdés az 1983-as herendi balesettel kapcsolatban: tudja-e valaki, hogy milyen pályaszámú kocsik vettek részt a balesetben, és mindhármat selejtezték-e?
A válaszra legesélyesebbek: vasutTom, Bárdos Imre, róna vagy bárki, azt is jelezzétek, ha nem tudjátok, mert akkor nem várok hiába a válaszra.
Ilyen kérdésem tulajdonképpen minden balesettel kapcsolatban van, de most kezdjük ezzel. Azonban ha valaki tud ilyen adatot, írja meg bátran (egyelőre csak személykocsik érdekelnek).
Én meg már lefordítottam a cikket:D És itt most közlöm is:)
"1986 december 20.-án Neufeld állomáson a Győr-Sopron-Ebenfurti vasút (GySEV) két teherszerelvénye összeütközött,amiről most egy részletes hírt kaptunk. Az M62-905 Ebenfurth felől jött és a Neufeld állomáson a 3.vágányra futott be.A határjelzésen túl érkezett a 3-as és a 4es vágány között, a 2es és a 3.as vágányon lévő határjelzéshez,hogy ott megvárja az ellenvonatot.Ami egy kicsit később jött M62-908 Sopronból és a 4es vágányra futott be az 1es vagy a 2es vágány helyett.Ebből következett az ütközés amiben mindkét gép jelentősen megsérült. Ezenkivül több tehervagon is kisiklott a pályaudvar déli részén lévő vasútiátjáróban.A baleset következményeinek elhárítására Ebenfurt állomásról az ÖBB 2067-es sorozatú gépét. Ezekivül a mentéshez autódarut is bekellett vetni.A sérült dÍzelmozdonyokat helyre állították. Áthidalás képpen a GySEV erre az időszakra 2db M62es gépet bérelt a MÁV-tól,amik csak a vonal magyarországi részén közlekedtek."
Az 1986-os GySEV Szergej balesetről berakok ide egy képet a hozzá való szöveggel, ami a Schienenverkehr Aktuell 3/87, 14. oldalán látható (én is úgy kaptam egy osztrák ismerőstől a cikket).
Volt egy Bz-s baleset 1987 október 21-én Hetényegyházánál, de az Kecskemét környékén van. Nem hinném, hogy onnan Szombathelyre vitték volna, inkább Szolnokra.
Érdeklődnék, tudja-e valaki, hogy mi történt a mellékelt fotón látható szegény jószággal? A fotó 1989.06.04-én készült Szombathelyen a járműjavítóban, gondolom ez segít a helyszín és időpont behatárolásban.
GEORGIE #172-höz: a 20-57 021 -es kocsi balesetének tényét meg tudom erősíteni, mivel a nyilvántatásomban az szerepel ennél, hogy "Selejt 1989.04 vagy 05, bakra tolt Bp.Déli", de a baleset dátumát és a történetet nem ismerem.
A másik esethez (20-51 147) - amit Bárdos Imre ismertett - szintén van egy kis illusztráció, ezúttal az osztrák Eisenbahn című újság 11/85 -ös számából a 205. oldalról. A nyilvántartásom szerint még abban az évben selejtezték.
Látom megvan a téma:) Amúgy a 906-os balesetéről a képet Finta Béla készítette és miután ő meghalt a GySEV egykori vasúttörténésze, akit van szerencsém ismerni Tóth Sándor megvásárolta a képeket. Ő nála megvan a baleset jegyzőkönyve is és pontosan ezt az infót kaptam a balesetről amikor érdeklődtem:
1973.11.15.: 48 számú őrház:
1973.11.15.-én a 191 számú tehervonat Fertőboz "Megállj"-t jelző
bejárati
jelzője előtt megállt. A vonatot követő, a GySEV M62.906-os pályaszámú mozdony
által továbbított 107a számú vonat a térközjelző mellett elhaladva
Balf és Fertőboz között, a 48 számú őrháznál utolérte.
Volt még egy GySEV szergej baleset
1972.11.23.: Fertőszentmiklós
M62.903 az állomás Sopron felőli végén, a csonkavágány földkúpján
átbukott. Fotóm van róla, de mivel nem én készítettem és a közléshez nem járultak hozzá ezért nem tudom itt leközölni.
Üdv.
A 424-es vezére nem volt tanuló, mozdonyvezetöi vizsgával rendelkezett, de elsö szolgálata volt az adott típuson. A vizsgálat megálapította a fékezéskor, majd az iduláskor elkövetett szakszerütlenséget, de ezt betudta az adott típuson szerzett gyakorlat hiányának és nem talált a 191 sz. tehervonat személyzete részéröl olyan tényt, amelynek a baleset bekövetkezésében szerepe lett volna.
Hibáztatták ellenben a térköört, aki félreértés folytán ráengedte a 107/a sz. Ciklámenn expresszt a tehervonatra, illetve ennek mozdony- és vonatvezetöjét, mert figyelési kötelezettségüknek nem tettek eleget és nem észlelték idöben az elöttük féknehézmény miatt tartózkodó tehervonatot. Ök azzal védekeztek, hogy a tehervonat zárjelzöje nem világított, bár ennek több tanuvallomás ellent mondott. Láthatósági kísérletet tartottak és megállapították, hogy a balesetkorinál kedvezöttlenebb látási viszonyok között is 578 méterröl észlelhetö volt a zárlámpa fénye, míg a vonat megállításához 345 méteres fékútra lett volna szükség. Az utóbbi két vádlottat az I. fokon eljáró Györi Járásbíróság felmentette bíróság felmentette, arra hivatkozva, hogy a megindúlni szándékozó tehervonat elöre-hátra történö rángatásszerq mozgást végzett, mely a lámpánál érintkezési hibát idézhetett elö, melynek következtében az kialudt. Ezért kezdett csak 165 méterrel a tehervonat vége mögött fékezni a Ciklámen mozdonyvezetöje. Az ítélet a mozdony-és vonatvezetöt felmentö határozata ellen az ügyész fellebbezett, de a másodfokon eljáró Györ-Sopron megyei Bíróság azt helyben hagyta. A térközört 3 év szabadságvesztéssel "jutalmazták."
Az M62 906 az ütközéskor kisiklott és a pálya melletti anyagárokba borult.