Keresés

Részletes keresés

vörösvári Creative Commons License 2020.06.11 0 0 145

A legnagyobb teherpályaudvar a Ferencváros pályaudvar. A személyforgalom is jelentős, itt halad át a kelet-nyugati forgalom 90 %-a. 1878-ban hozták létre.

 

https://hu.wikipedia.org/wiki/Ferencv%C3%A1ros_p%C3%A1lyaudvar

 

Előzmény: vörösvári (143)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.11 0 0 144

ez kimaradt. az állomásépület

 

Előzmény: vörösvári (143)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.11 0 0 143

A legnagyobb teherpályaudvar Rákosrendező volt a 1890 és 1990 közti időszakban, ma rendkívül rossz állapotban van, ingatlanfejlesztők szemelték ki beépítésre.

 

https://hu.wikipedia.org/wiki/R%C3%A1kosrendez%C5%91_p%C3%A1lyaudvar

 

https://index.hu/belfold/budapest/2020/06/11/rakosrendezo_rozsdaovezet/

Előzmény: Törölt nick (135)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.10 0 0 142

Legközelebb a harmadosztályú vasutakról, a HÉV-ekről lesz szó.

Előzmény: vörösvári (141)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.10 0 0 141

Az államosítások komoly hasznot jelentettek az államnak, nem kellett évente kifizetni a kamatbiztosítást a vasúti társasságoknak. A legnagyobb bevételt az Osztrák Államvasút magyar vonalainak 1891-es államosítása hozta. A MÁV komoly nyereséget termelt ezután.

A teherszállítást megreformálta Baross, eddig a MÁV egyes vidékeknek és árucikkeknek adott kedvezményt, a magánvasutak szállítási tarifája is eltérő volt. Ezután a MÁV minden áru esetén csökkentette a szállítás árát, ezután jelentősen megnőtt a szállított áruk mennyisége. 

A MÁV 1890-ben bevezette a személyszállításban a zónarendszert, a legkisebb zóna az 5 km-nél végződött, a legnagyobb 100 km-nél. A legkisebb és legnagyobb távolság is kedvezményes volt, tehát ha valaki túllépte a 100 km-t egységes díjért utazott, ez ösztönözte a falusiakat hogy terményeiket a közeli városba vigyék eladni, illetve a távolsági utazásokat, a turizmust országon belül. A zónarendszer hatására hatalmas növekedés következett be az utazások számában, a szegényebb emberek is rendszeresen utaztak vonattal.

Előzmény: vörösvári (139)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.10 0 0 140

A Magyar Nyugati Vasút egy közös osztrák-magyar vasúttársaság volt, amely végül csődbe ment és lefoglalta vonalait az osztrák és magyar kormány 1888-ban. Volt neki pályaudvara Graz, Győr, Székesfehérvár városában.

A következő vonalai voltak.

- Győr-Szombathely-Graz vasút, 1873-ban adták át.

. egy szárnyvonal Kiscell-Veszprém-Székesfehérvár 1872. október 3-án készült el. 

Előzmény: vörösvári (139)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.10 0 0 139

Baross 1886 és 1889 közt közmunkaügyi és közlekedési miniszter lett, ahol tovább képviselte az államosítás gondolatát, ez már utána következett be, 1889 és 1891 közt államosították a Első Magyar Gácsországi. a Magyar Nyugati, a Arad-Temesvár, a Magyar Északkeleti Vasutat, ezekről a 67, 70, 76 kommentekben írtam, A Magyar Nyugati Vasút kimaradt, mindjárt megírom.

Előzmény: vörösvári (138)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.10 0 0 138

Baross Gábor 1883-ban lett közlekedési államtitkár, első lépésként továbbfolytatta az államosításokat, a 65,68,72 kommentemben ismertetett Első Erdélyi Vasút, Duna-Drávai Vasút, Alföld-Fiumei Vasút 1884-ben lett államosítva.

Előzmény: vörösvári (118)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.08 0 0 137

Tényleg szerencsétlen a fekvése, túl közel van a Keleti pályaudvarhoz, ezért nem kaphatott saját metrómegállót.

Előzmény: Törölt nick (135)
Törölt nick Creative Commons License 2020.06.08 0 0 136

Ma nincs egyértelműen nevesített főpályaudvara a MÁV-nak.

Sokan azt mondják, hogy a Keleti az, mivel a nemzetközi vonatok túlnyomó részének ez a vég- és kiindulási állomása, de jogilag és szervezetileg a Keleti, a Nyugati és a Déli teljesen egyenrangúak.

Előzmény: vörösvári (133)
Törölt nick Creative Commons License 2020.06.08 0 0 135

Sok szakértő mondja, hogy hiba volt bezárni a józsefvárosi pályaudvart, helyette inkább korszerűsíteni kellett volna.

Bár az tény és való, hogy az állomás a közösségi közlekedési - értsd BKK - kapcsolatok tekintetében a városon belül elég rossz helyszínen található.

Előzmény: vörösvári (133)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.07 0 1 134
Előzmény: vörösvári (132)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.07 0 1 133

Az ötödik jelentős pályaudvar, a Józsefvárosi pályaudvar volt, a MÁV első pályaudvara, 1867 és 1885 közt ez volt főpályaudvar, aztán a Keleti lett az. 2005-ben bezárták.

 

https://hu.wikipedia.org/wiki/J%C3%B3zsefv%C3%A1rosi_p%C3%A1lyaudvar_(Budapest)

 

 

vörösvári Creative Commons License 2020.06.07 0 1 132

A negyedik jelentős pályaudvar a Kelenföldi pályaudvar volt.

 

http://pestbuda.hu/cikk/20191013_domonkos_csaba_a_kelenfoldi_palyaudvar_tortenete_allomasbol_muzeum

 

vörösvári Creative Commons License 2020.06.07 0 1 131

A harmadik jelentős pályaudvar, a Déli pályaudvar. Már az eredeti épület is meglehetősen ronda, jellegtelen volt, nem érte nagy veszteség a művészeteket amikor elpusztult a második világháborúban, ez a felső kép. Ennél rondább már csak az utóda lett, a mai pályaudvar, alsó kép.

 

http://pestbuda.hu/cikk/20200120_domonkos_csaba_otven_eve_kezdodott_a_deli_palyaudvar_atepitese?fbclid=IwAR1v8OCh7Y-vxZKY4Qe6S-vHL9oLpmHNXQJuQLY905f1HLLf9UVnoz_x4mc

 

vörösvári Creative Commons License 2020.06.07 0 1 130

A Keleti pályaudvar legszebb része, az indulási csarnok, a Lotz terem.

 

Előzmény: vörösvári (129)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.07 0 1 129

A másik jelentős pályaudvar, a Keleti Pályaudvar.

 

http://pestbuda.hu/cikk/20190816_domonkos_csaba_135_eve_all_colopokon_a_keleti_palyaudvar

 

vörösvári Creative Commons License 2020.06.07 0 1 128

A pályaudvar legszebb része a királyi váró. Sajnos most egy biciklikölcsönző csúfítja a látványt előtte, el kellene onnan tüntetni, egy régebbi képet raktam be, amin nincs rajta.

 

http://pestbuda.hu/cikk/20200418_paar_eszter_szilvia_a_nyugati_palyaudvar_titka_a_kiralyi_varo_fennmaradt_de_mar_100_eve_nem_az_uralkodoi_csaladot_szolgalja

 

Előzmény: vörösvári (127)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.07 0 1 127

Akkor az első budapesti pályaudvar, a Nyugati pályaudvar története.

 

http://pestbuda.hu/cikk/20171026_szaznegyven_eves_a_nyugati_palyaudvar

 

Előzmény: Törölt nick (108)
Törölt nick Creative Commons License 2020.06.06 0 0 126

Igen, alapvetően 2, ahogy Bozonth is írta, a Tiszai és a Gömöri.

Bár ha Miskolc-Rendezőt külön pályaudvarnak fogjuk föl, akkor 3.

Bár ez rendezőpályaudvar, utasforgalomra nincs megnyitva.

Előzmény: vörösvári (124)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.06 0 1 125
Előzmény: vörösvári (97)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.05 0 1 124

Nahát, ezek szerint Miskolcon több pályaudvar van.

Előzmény: Törölt nick (123)
Törölt nick Creative Commons License 2020.06.05 0 0 123

Alföldön tevékenykedő Tiszavidéki Vasútról 

 

Ezért hívják Tiszai pályaudvarnak az egyik miskolci állomást. A másik, a Gömöri pu., mert onnan lehetett Gömör felé menni.

Előzmény: vörösvári (117)
PETYUS Creative Commons License 2020.06.05 0 0 122

Ózdon láttam kombinált nyomtávú iparvágányt is, amelyen a normál vasúti tehervonat is tudott közlekedni, meg a farkaslyuki keskeny nyomtávú bányavonat is.

Előzmény: Törölt nick (121)
Törölt nick Creative Commons License 2020.06.05 0 0 121

A Bánréve - Ózd vonalszakaszt az I. vh. alatt átépítették normál nomtávúra és megerősítették.

 

Ma is normál nyomtávúként üzemel, a MÁV 92 sz. vonalának a része, bár a teherforgalom szinte teljesen eltűnt róla és a személyforgalom is nagyon visszaesett.

 

A borsodi iparvidék totális lehanyatlása a rendszerváltás után...:-(

Előzmény: vörösvári (113)
Törölt nick Creative Commons License 2020.06.05 0 0 120

Óvatosan a címekkel, mert Baross 1883-tól 1886-ig "csak" közlekedési államtitkár volt, 1886-tól 1889-ig közmunka- és közlekedésügyi miniszter, 1889-től 1892-ig kereskedelemügyi miniszter.

 

A legnagyobb hatású reformja az ún. zónatarifa-rendszer 1889. évi bevezetése volt, amely alapjában reformálta meg a vasúti díjszabás-rendszert és milliók számára tette anyagilag elérhetővé a vasút szolgáltatásait.

 

Nem kifejezetten csak az ő nevéhez fűzdik, de említésre méltó még ebből az időszakból a MÁV Központi pályaudvar építése (1883-1884), illetve az ún. második HÉV-törvény (1888. évi IV. tc.).

 

Az első HÉV-törvényt - amely szabályozta a helyiérdekű vasutak fogalmát, létesítését és üzemeltetését - még 1880-ban életbe léptették, ez volt az 1880. évi XXI. tc. 

Előzmény: vörösvári (118)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.05 0 1 119

A Losonc-Zólyom szakasz 1871-ben, a Zólyom-Besztercebánya szakasz 1873-ban készült el.

Előzmény: vörösvári (111)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.05 0 1 118

A következő téma Baross Gábor miniszter tevékenysége 1883-tól.

Előzmény: vörösvári (117)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.05 0 0 117

A MÁV vasútvonalak államosításával is terjeszkedett. Írtam a Keleti Vasút-ról Erdélyben, a csődbe ment vállalatot 1876-ban államosították. Az Alföldön tevékenykedő Tiszavidéki Vasútról is írtam, itt az állam titokban felvásárolta a részvényeket és 1880-ra ez is MÁV tulajdon lesz. Írtam hogy a Déli Vasúttól megvették 1880-ban a Zágráb-Károlyváros vonalat és az Osztrák Államvasúttól némi kényszer hatására megszerezték a Bruck-Komárom vonalat 1882-ben.

Előzmény: vörösvári (111)
vörösvári Creative Commons License 2020.06.05 0 1 116

Az alföldi agrártermékek szállítását szolgálta a Nagyvárad-Debrecen-Füzesabony vonal.

Előzmény: vörösvári (115)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!