Keresés

Részletes keresés

Ybasc02 Creative Commons License 2014.11.16 0 0 557

Egy rendszer ami teszi a dolgát(már mutattam előzőekben pár részletet) segéd energia nélkül is, gravitációsan , nyílt rendszerű.

Az elektromos fűtőpatronok (hátul) biztonsági tartalék céljából vannak felszerelve, ha a lakok elutaznak több napra télvíz idején bekapcsolhatóak. Az egész komplexum az elsődleges fűtést biztosítja egy 120 m2 kétszintes háznak amelynek a hővesztesége 5,4 kW, a gravitációs hidraulikus rendszert épületgépész mérnök ismerősöm méretezte a ház tervezésével, kivitelezésével párhuzamosan, természetesen a kályha is.

Törölt nick Creative Commons License 2014.11.15 0 0 556

Üdv!

 

Na szóval!Már benne vagyunk a fűtésszezonba.

Már vannak tapasztalatok a kandallóval.Kátrányosodás nincs.Sima korom van csak a tűztérben a csöveken.

Nagyon szépen leég!Az elmenő víz 65-75 fok között alakul és ez nem a maxi!A visszajövő ágon rézcsöveken 60-65 fokot mértem.

Iszonyatosan gyorsan és nagy meleget sugároznak a radiátorok.Szerintem bevált.De még a keményebb hidegekre várok hogy akkor hogyan muzsikál!

A levegővel nagyon szépen lehet szabályozni a hőfokot!

Előzmény: sur5al (533)
sur5al Creative Commons License 2014.11.05 0 0 555

Tehát a padlót direktben? Ez nem ajánlott, sőt veszélyes is, úgy tudom. A nyitott rendszer az jó pont. Hogy a padlónak jó-e, azt nem tudom.

 

Tehát nincs melegvíz készítés. Nálam van. Látod, ezért sem lehet ugyanolyan a két rendszer.

Előzmény: Beer_ci (554)
Beer_ci Creative Commons License 2014.11.04 0 0 554

Az enyém a padlót fűti...hőcserélő, meg 3 járatú szelep nélkül...Nincsenek visszacsatolások, felesleges körök..

A nyitott  tágulási tartály meg az emelet feletti padlástérben van, és 30 literes.

Előzmény: sur5al (553)
sur5al Creative Commons License 2014.11.03 0 0 553

Túl lenne? Nem hiszem. Melyik része?

 

A visszatérőben volt. Nem volt jó. Leírtam miért.

 

A túlfolyót nem értem. Attól tartok nem a tágulási túlfolyóját érted alatta. A többi nem túlfolyó. A gőzvezetékre vagy a tágulási vezetékre gondolsz?

 

Jó lenne a tágulásit magasabbra tenni, de nem tudom, felette szoba van ill. keskeny folyosó, de ezt is írtam (igaz Ronkoviknak). Az felett padlás, ami zárt (nem lehet bemenni). Szóval a dolog nem egyszerű.

 

Biztosan jó a tiéd is, de nem ugyanaz a rendszer, nem ugyanazok a körülmények. A tiéd is készít melegvizet? A tiédben is szét van választva a kályha nyitott köre a radiátorok zárt körétől?

 

Előzmény: Beer_ci (552)
Beer_ci Creative Commons License 2014.11.03 0 0 552

Szépnek szép...de túl van bonyolítva.

Az meg alap hogy a keringető a visszatérő ágban van, a túlfolyó meg az előre menőben.

Ráadásul tényleg magasra kell tenned, a kifolyó csövét meg kidugni a tetőn egy cserép alatt.

 

Nem mindig a túlbonyolított dolgok a jók....

 

Ha látnád az enyémet...pofon egyszerű, és működik.

 

 

Előzmény: sur5al (543)
sur5al Creative Commons License 2014.11.03 0 0 551

A többi videót itt lehet megnézni.

Előzmény: sur5al (550)
sur5al Creative Commons License 2014.11.03 0 0 550

Idénre már elfogyott az előjegyzet komoly módosítások listája (sajnos), szóval csak 1-2 szépítés fért bele.

 

Például a tercier utánégetőt sikerült tökéletesíteni:

 

 

Így muzsikál:

 

 

Van ott még pár rövidke videó róla, talán megtaláljátok.:D

 

Ez a betyár HMV szakasz még mindig fejtörést okoz:

 

A jobb oldali csövön jön ki a meleg. Csak tudnám miért megy a meleg víz lefelé? Tán nem tudja a fizikát?

 

A bal oldali csövön van a keringető, aztán a visszacsapó és HMV felső fűtőcsonkjára megy a cső flexivel. Utána az alsó jön ki, megy a lemezes hőcserélőbe, majd vissza a kandallóba.

 

Rém érdekes, hogy a felső csonk nem melegszik kifelé, de az alsón folyik ki a forró. Próbáltam a csapokkal is tesztelni. Ha a felső van zárva, semmi különbség, ha az alsó, megszűnik az elszivárgás. Lehet a visszacsapót az alsóra kellene tenni? De hogy jön ki lenn a meleg, ha fenn nem tud bemenni semmi?

ronkovik Creative Commons License 2014.10.27 0 0 549

 "Mi van, ha forr? Hová megy a gőz stb. A padlás teljesen zárt, gyak. felmenni sem lehet.."

 

Akár a tetőre is, mit számít? A kiegyenlítőbe úgy is van neked töltőszelep.

 

"A légtelenítőre gondoltam is, gyakorlatilag a felső bekötéshez kellene berakni egy T-t és abba csavarni. Talán nem is bonyolult így elmondva. Csak azt nem tudom, a Gebo-féle cső bír-e annyit nyúlni. Lehetne a réz karmantyú helyett  pl. egy réz T 3 belső menettel, a felsőben a légtelenítő. A nyitott rendszer miatt sem könnyű az ilyen hurkákból kiszorítani a levegőt." 

 

Ránézésre befér 1 T idom, arra mehetne egy kis tartály, vagy egy vastagabb csődarab, aminek a tetejére mehetne a légtelenítő, a gebo elég sok mindent kibír.

 

 "Zártból egyből kiszusszanna."  Nem biztos... vannak csodák ;)

Előzmény: sur5al (547)
sur5al Creative Commons License 2014.10.26 0 0 548

Néhány szó a vezérlésről és a hőmérsékleti viszonyokról.

 

Nagyon látványosak a hőmérők. Most már van 4 is.:D A primer körön: kandallóból jövő (primer indító), HMV után, SWEP (szekunder) után (szekunder indító) és van egy a szekunderen, ami a radiátor előrét méri. Amíg hideg a HMV tartály, akár 12 fokot is esik rajta a primer. Ugyanez igaz a szekunder körre. Amíg az fel nem melegszik, nagyon lefogja primert. A visszatérő viszont szépen tartható a KIT2-es vezérléssel. Nagyon vicces amikor már kifullad a tűz, de a HMV tartály meg 70+ fokos. A primer 68fok, a HMV után meg 71:D Kis puffer hatás. Nem gond ez. Leállítani is úgy szoktam, hogy egymásra húzom a határokat. Indításkor primer 60foknál indul (első hőmérő), szekunder 60 vagy több (visszatérő hőmérő). Ha így hagynám nem biztos, hogy leállna reggelig a primer.:D Mikor lezárok mindent, tűz nem ég, esetleg parázs maradt, akkor a szekundert áttekerem 50-re. Ha a kandalló már nem tud rajta 10 fokot emelni, akkor leáll a primer és a szekunder is (szekunder csak akkor megy, ha a primer megy ÉS a visszatérő beállított értéke megvan).

 

Ha mondjuk nem akarok fűteni, csak kis tüzet rakok és a szekunder indítást feltekerem 70-80 fok közé. Amolyan biztonsági dolog, ha túlmelegedne. Így csak a kandalló tartályai és a HMV melegszik fel. Átmeneti időben ideális.

Előzmény: sur5al (547)
sur5al Creative Commons License 2014.10.26 0 0 547

Emlékszem rá, de sajnos ez nem opció, talán írtam is már. A tágulási teljesen a plafon alatt van. Felette lévő szinten folyosó ill. hálószobák. Nem lehet odatenni. Esetleg valami falüreget kifaragni a kőből és abba, de az sem egyszerű. Mi van, ha forr? Hová megy a gőz stb. A padlás teljesen zárt, gyak. felmenni sem lehet.

 

Ha a keringetőt hagyom a visszatérőben és csak a tágulásit teszem a nyomóba, akkor azon is tolta volna a vizet a tartályba. Egyszerűen sok az ellenállás utána. Ezért tettem át közvetlen az akadályok elé. Aztán meg a visszacsapót is be kellett tenni, most már az is klasszul működik, nem kúszik ki a jó meleg a HMV-ből.

 

A légtelenítőre gondoltam is, gyakorlatilag a felső bekötéshez kellene berakni egy T-t és abba csavarni. Talán nem is bonyolult így elmondva. Csak azt nem tudom, a Gebo-féle cső bír-e annyit nyúlni. Lehetne a réz karmantyú helyett  pl. egy réz T 3 belső menettel, a felsőben a légtelenítő. A nyitott rendszer miatt sem könnyű az ilyen hurkákból kiszorítani a levegőt. Zártból egyből kiszusszanna.

 

Felső:

Alsó: 

 

 

Előzmény: ronkovik (545)
ronkovik Creative Commons License 2014.10.25 0 0 546

A hozzászólásból a hozzáfolyási magasság tárgyköre lenne a lényeg, mivel nincs meg a legalább 3 m magasság a tágulásitól, ezért tud levegőt beszipkázni a szivattyú a gőzvezetéken keresztül.

Előzmény: ronkovik (545)
ronkovik Creative Commons License 2014.10.25 0 0 545

Én inkább hagytam volna a szivattyút a visszatérőben és a biztonsági vezetéket emeltem volna meg ld. miért: http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=127551979&t=9020390

 esetleg a tartály "visszafolyó" ágát áthelyeztem volna a szivattyú nyomó ágába, nem pedig a szívó ágban, ahogy eredetileg volt.

 

A HMV tároló előtt (előremenő legfelső pont) érdemes lenne betenni egy kézi légtelenítőt, ha lehet akkor egy kisebb tartály tetejére aplikálva, lényegében olyan mint a mikrobubi leválasztó.

Előzmény: sur5al (544)
sur5al Creative Commons License 2014.10.24 0 0 544

Még este feltöltöttem a rendszert vízzel. Szép és jó, nem csöpög egyik forrasztás sem, pedig a legtöbb szétszedett és újra felhasznált idomból készült.

 

Elkezdtem járatni a kergetőt, furán búgott. Pár percig eltartott, míg rájöttem, fordítva raktam be.:D Mivel eddig függőben volt, most meg vízszintben, forgatni kellett a házát + villamos dobozt és a végén elnéztem, na!:D Még jó, hogy van a bekötőjén elzáró! Nem kellett leengednem a 70l vizet újra. Meg visszameregetni 5l-es fazékkal a tágulásiba.:D

 

Újra próba, már jobb, de még mindig fura. Mintha nem pörögne a víz rendesen. Talán beforrasztottam a csövet?:D

 

Meglazítottam a keringető csavarját, semmi. A HMV spirál felső bekötő hollandiját, kiszusszant egy adag levegő. Ajjaj. Hogyan lehet egy ilyen rendszert légteleníteni?

 

 

Hát ja. Ezzel el is érkeztünk az aktuális gumicsonthoz. Mi a csudát csináljak ezzel? Légtelenítő a HMV spirál tetejére? Át kell tenni a tágulási bekötési pontját a keringető szívó oldalára?

 

Végül is talán sikerült kiűzni a levegőt, de nem volt egyszerű. Először is 3-asba tettem a kergetőt, egyből jobban szaladt. Zárogattam az alsó csapot a boylernél. Minden alkalommal kitolt egy kis levegőt a felturbózott nyomás a spirálból.

 

Aztán megsejtettem, hogy a biztonsági vezetéken annyira nem tolja már a vizet, hogy még az is lehet, hogy bekap minden megindulásnál egy adag levegőt. Ezért biztonságit bebuktattam a tartályba, az aljához. Ha szív, szívjon vizet. Működés közben ez nem tudom jó lesz-e így, mert ha gőz jön, az kifújja a tartály tartalmát egy pillanat alatt és lesz gőzfürdő a mosókonyhában...

 

1 óra nyitás/zárás és pár óra max hangerőn tekerés meghozta gyümölcsét, halk és szépen megy a rendszer, nincsenek bubik. Idén a Rexiket sem sütötte meg a villám, mint tavaly.

 

Még nem gyújtottunk be, de az is hamarosan eljön, ahogy az előrejelzést elnézem.

Előzmény: sur5al (543)
sur5al Creative Commons License 2014.10.24 0 0 543

Szétfújtam tehát a primer kört és bepattintottam plussz két analóg hőmérőt, amiknek a réz mérőzsákja akár a REX C-100 K hőszondáját is rejtheti (kizáró vagy).

 

A fő ok mondjuk az volt, hogy a HMV tartályból a meleg visszakúszott a kandallóba miután leállt a keringető és lehűlt a finom meleg víz. Ezt utáltam. Pedig még egy komoly U is van a kettő között (le-el-fel). Mégis csinálta. Ha elzártam a boyler fűtő spirál egyik csapját, akkor persze nem. De az meg kényelmetlen és elég veszélyes dolog. Szóval kellett egy rugós visszacsapó a körbe.

 

Aztán a másik dolog, hogy a boylerben lévő spirállal a rendszer ellenállása már annyira megnőtt (nyomott rendszer, mindenki a keringető után van, előtte csak a tágulási), hogy a biztonsági vezetéken tolta a vizet 2-es, 3-as fokozaton a tágulásiba. Nem is merem leírni mivel orvosoltam átmenetileg a kérdést.:D Hiába, kandalló, HMV spirál, SWEP lemezes hőcsi összejöttek. Emiatt is gondoltam, jó lenne a keringetőt áttenni a gőzvezeték után. Így lényegében csak a kandalló lesz szívott a többi marad nyomott, de már nem lesz menekülő út a keringető után. Sőt a visszacsapó is közvetlen ott van ideális helyen. Na majdnem egy napot elpiszmogtam vele.

 

Ilyen lett:

 

Szép nem?:D

Előzmény: sur5al (542)
sur5al Creative Commons License 2014.10.24 0 0 542

Pár napja, amikor azon gondolkodtam, hogy le kellene ellenőrizni a rendszer működését így szezon előtt, eszembe jutott, hogy volt pár dolog, amit még meg akartam csinálni, de tavaly már csak terv maradt, fűteni kellett. Egész nyáron meg lehetett volna kényelmesen, de ki gondol akkor a forrasztásra?:D

 

Ilyen volt:

 

sur5al Creative Commons License 2014.10.24 0 0 541

No egy kis update, hamár nyakunkon a fűtési szezon. Darabokban, mert szeret elszállni ez az édes fórum.

 

Tavalyról maradt jócskán csontszáraz fa:

 

 

Ehhez még felhasítottam a tavalyi vizes (20%<nedvesség<40%) kuglikat, egész nyáron így száradt:

 

 

Kicsit közelebb pakoltam a házhoz és fedél alá is tettem: 

 

 

 

sur5al Creative Commons License 2014.10.07 0 0 540

Nézegettem a Pilis P-K10 leírását ill. képeit és eszembe jutott még valami. Azt írja, hogy a légfűtő és a vízoldali teljesítmény is 10-12kW. Legyen mondjuk 10kW, amit lead az ajtaján és a három oldalán keresztül. Ez jó sok. Ezért fűt túl. A bővítést meg lehetne úgy is kockáztatni, hogy a kandalló alsó részének 3 oldalára tennél egy U alakú tartályt.

 

Így valahogy:

 

 

 

Ez lenne a hűtőpajzs. Ide jönne a visszatérő víz (az aljába) és innen menne tovább a felső hőcserélőbe. Mondjuk a két hőcserélő közötti szakaszon lenne egy szonda, ami egy REX-C100-at vezérelne és azon keresztül indítaná/leállítaná a keringetőt pl. 60 fokon. Megúsznád így a keverőt, de biztosítanád a >60 fok harmatponti feltételt. Belülre, a tűztérbe nem tennél semmi samottot, hadd melegítse az öntöttvasat, ami meg a tartályt. Kívülre fontos lenne a szigetelés. Akár egy zárt építmény formájában akár jól lepaplanozni kőzet- vagy üveggyapottal.

 

Ezen kívül tennék még egy szondát a felső tartály után közvetlen a vízre (mennyi az elmenő) és a füstre is. Nem csőtermosztátról beszélünk, hanem víznél T elágazásba sülyesztett szondáról ill. a füstnél a járat közepéig belógó szondáról. A csőtermót dobd ki vagy hagyd meg vészindítónak. Nagy hiszterézisű, megbízhatatlan vacak.

 

Ha nagyon hegeszteni akarsz.:D

Előzmény: sur5al (538)
joevagyok68 Creative Commons License 2014.10.07 0 0 539

""A kandallótól a szivattyú legalább 20 méterre van beépítve, így a keverőszelepnek nem sok értelmét látom."

miért is ?

Előzmény: 5738g (537)
sur5al Creative Commons License 2014.10.07 0 0 538

Erre nem igazán válaszoltál:

 

"A vizes hőcserélő is kátrányosodott. Akkor valóban lehet más gond is.

1. vizes fa (száraz? <=20%? mérted?)

2. kevés levegő (a fojtott tüzelés miatt nem égnek ki a gázok, ami nem ég el, lerakódik a víztérben)

3. hideg visszatérő (kazánvédőd/keverőd van? hogyan biztosítod a >60 fokos belépő vizet?)"

 

Ill. csak a 3-ra, azt, hogy nem tartod megvalósíthatónak. Elég kemény fejed van.:D Nem az a lényeg, milyen messze van a a keringető, hanem az, ne menjen a hőcserélőbe kondenzálást elősegítő hőmérsékletű víz. Ha megy, kátrányosodni fog. Ennél jobban nem tudom elmagyarázni. A keverő alap. Jobb közel, de messze is lehet. Az 55 fokos kilépőnél neked akár 40 fokos visszatérőd is lehetett. Nagyon nem jó.

 

Hogyan tüzeltél? Mi volt a fával?

 

Nézd, a kép nagyon tetszik nekem, ez egy szerencsés kialakítás (talán vermikulittal még jobb lenne, de az meg nagyon sérülékeny), de ha a fenti kérdésekre nem tudsz megnyugtató megoldást találni, a hőcserélő kátrányosodni fog. Jó ötlet, hogy víz nélkül, emelt hőmérsékletű tűztérben égesd a fát és égesd el a gázokat mielőtt elillannak. Ha a tűztér túlmelegít, km téglával körbe is burkolhatod. Gyakorlatilag csak az ajtaján fog fűteni ill. amikor nincs tűz lesz ott egy langyos téglahalom (kályha).

 

Ha a tűztér burkolt, kevesebb hőt ad le a falain, nem fogod túlfűteni a teret, amiben van. Viszont elképzelhető, hogy nem fogja a 15x400x2,5" cső felvenni a hőt és átadni a víznek (főleg ha kátrányos: 1mm=-10%). SegítHET ha nagyobb felületet raksz oda. Nekem a felső 12x500x2,5" azaz 1,3m2. Az alsó kb. 1,2 nettó, azaz összesen 2,5m2, de a burkolt részeket beszámolva bruttó 4m2 felület. DE! Nem egyből így készült. Méregettem a kilépő füst hőfokát, láttam hogyan színezi a 2-es vascsövet és úgy gondoltam, fogja bírni. Neked is monitoroznod kellene a hőmérsékletet és az alapján dönteni a bővítésről.

 

A helyedben ebben az évben annyit tennék, hogy a fenti kátrány-elkerülő 3 alappont legyen rendben, a tűztérben ne legyen víz (jó az a kilalakítás, amit beraktál) és monitoroznám mit mond a füst a jelenlegi (ha jól értem egyelőre gyári) hőcserélő után. Ha normálisan tüzelve a kilépő 350-400-500 fok vagy több, csak akkor gondolkodnék a csöves tag kibővítésén. Akár felfelé, akár oldalra.

 

Egy képet készíthetnél a kályháról. Úgy, hogy a fal, füstcső bekötés, minden fontos dolog látszon. Esetleg méretekkel kiegészítve nagyon tuti lenne. Legalább látnánk miről van szó.

Előzmény: 5738g (537)
5738g Creative Commons License 2014.10.06 0 0 537

Köszönöm az eligazításokat!

Röviden a kandallóm története:9 éve épült családi házunka csak gázfűtést terveztünk.

Télen került került volna sor a költözésre, de a gázra ekkor még nem kaptuk meg az engedélyt. Ezért vettem meg a vizes kandallót.

Mindenkinek tettszett a tűz látványa, de sajnos volt több probléma.

A legnagyobb gond az volt, hogy a nappaliban 26-28 cfok volt, míg a vizet jobban kellett volna melegíteni.

Ezért a szellős tűztérbe beépíttettem egy függőleges hárfacsöves hőcserélőt, és a két öntöttvas tűztér oldalt és a hátlapot körbevettük egy dupla falú betéttel. (nem egyszerre) Ezáltal a kandalló környezetében elviselhetőbb lett a max. 24-25 fok,

a vízre leadott + hőmennyiség jelentősen besegített a gázkazánnak.

Cserébe megkaptam a kormot, kátrányt.

A kandallónak nincs keverőszelepe, csak egy 65 fokra állított termosztát kapcsolgatta a szivattyút. A visszatérő víz hőmérsékletét nem mértem, de most megnéztem a kapcsoló delta T-jét (8 fok) A 65 az valójában 63, így 55 fok körül kapcsolhatott ki a termosztát.

A kandallótól a szivattyú legalább 20 méterre van beépítve, így a keverőszelepnek nem sok értelmét látom.

Az már szinte biztos hogy a tűzterem ilyen lesz:

 

 Sajnos a jelenlegi vizes hcs. külső méreteivel megépített donorba csak 400mm-es függőleges füstcsöveket lehet behegeszteni. Így a 15 db 2,5"-os csővel 1,2 m2 körüli hőátadó felületet kapok, amitől valamivel többet szeretnék.

Ha a jelenlegi 600 mm-es hcs. magasságot emelem, a füstcső csatlakozás nem fog stimmelni.

Így aztán újra tanácstalan vagyok!

üdv.

 

 

 

 

Előzmény: sur5al (536)
sur5al Creative Commons License 2014.10.03 0 0 536

"Adott egy Pilis/Benkel PK10 vízteres kandalló.

Több műtétem esett már át"

 

Aham. Miféléken? Nem azzal szabtad el? Ha jól tudom ez a fűtőeszköz a tűztér felett tartalmaz csak vízteret és a kettő modulárisan van összerakva. Szóval a tűzben nincs víz és ez így helyes is. Ez egy elég jó cucc. A gyártó szerint 80-85% a hatásfoka (laborban:D).

 

Miért lett mégis kátrányos az üveg? Vagy csak kormos volt az üveg? A fala (öntvény) tiszta maradt? Ez akkor szekunder/ablaköblítő levegő probléma.

 

A vizes hőcserélő is kátrányosodott. Akkor valóban lehet más gond is.

1. vizes fa (száraz? <=20%? mérted?)

2. kevés levegő (a fojtott tüzelés miatt nem égnek ki a gázok, ami nem ég el, lerakódik a víztérben)

3. hideg visszatérő (kazánvédőd/keverőd van? hogyan biztosítod a >60 fokos belépő vizet?)

 

Én nagy barkács támogató vagyok, de mielőtt ész nélkül hegeszteni és betonozni kezdesz, előbb ezeket gondold végig!

Előzmény: 5738g (534)
ronkovik Creative Commons License 2014.10.02 0 0 535

Ez az elgondolás felejtős, esetleg úgy, hogy beépítesz még egy + falat a tűztérbe, a terelőlemez és a + fal is jobb lenne ha samottból készülne, hűtés nélkül a lemez előbb-utóbb elhajlik. A szek. levegőt a lehető legforróbb füstgázba kell bekeverni, ha előtte te mindenfelé tekergeted, az a füstgáz már biztosan "hideg" lesz. A terelőlemezek beépítésével már annyira lecsökkentenéd a tűztér méretét, hogy csak kis fadarabok férnének be, szerintem nem éri meg a vacakolást, ráadásul a tisztítás is nagyon körülményes lenne, minden alkalommal ki kellene venned az egész cuccot.

 

 

Szerintem a járható út: samott bélés a meglévő tűztérbe, ezzel növelheted a tűztér hőmérsékletét, javítod a fa égésének hatékonyságát, a tűztér 1/2-nél, 2/3-nál előmelegített szek. levegőt keversz be, a víztér túl hülését pedig egy keverőszeleppel tudod megakadályozni (pl. esbe)  egyébiránt ez szinte minden vízteres berendezésnél ajánlott szerintem.

Előzmény: 5738g (534)
5738g Creative Commons License 2014.10.02 0 0 534

Sziasztok!

Szakemberek véleményét szeretném kérni!

Adott egy Pilis/Benkel PK10 vízteres kandalló.

Több műtétem esett már át, most eljött a következő ideje.

Alapvető problémám az volt vele hogy túlhűtöttem vízzel a tűzteret, az üveg két oldalán erősen kormos, kátrányos volt, és valószínűleg a víztérre rakódás miatt a hőátadás is egyre romlott.

Az információgyűjtések után papírra vetettem az elképzelésemet.

Az öntvény tűztér 2 oldalát 10 mm-es vaslemezzel venném körül. Ezek a lemezeket az oldalfaltól kb. 30 mm-re helyezném el, de csak 50%-ban takarná a felső részt.

A hátoldalon ugyan ez, de ott a lemez és a hátfal között 6 mm-es légrést hagynák.

Így a lemez jobban fel tud melegedni (meg a tűztér is), mert a hátsó rész nem közvetlenül hűti a tűzteret.

A tűztér felső része samottal, vagy tűzálló betonnal le lenne zárva. Ennek a közepén 150 mm-es pillangószelep van  beépítve, ami begyújtás után egy ideig nyitva marad.

A pillangó fölött hasonló átmérőjű füstcső vezeti a kéménybe a hideg füstgázt.

Miután kialakul a megfelelő hőmérséklet és huzat, a pillangót lezárom, és a füstgázokat az oldalfal felé kényszerítem.

A gázoknak és a lángnak a lemezt megkerülve a lemez és az öntvény oldalfal közötti 30 mm-es résen kell felfelé, a víztér felé haladniuk. Ott azonban találkoznak (mindkét oldalon) előmelegített szekunder levegő bevezetéssel, ami remélhetőleg elégeti az "összes" fagázt.

Mivel várhatóan az oldalfalak túlfűtik a lakóteret, ezért azt kívülről hőálló szigeteléssel takarnám megfelelő mértékben.

A vizes hőcserélőn keresztül függőleges füstcsöveken hagyja el a füstgáz a kandallót.

Ez az egész így ahogy van nem tudom mennyire működőképes!

Esetleg túl bonyolult?

Már vannak kérdéseim:a lemez mennyire bírja a hőt hűtés nélkül?(vetemedés)

Elég a 30 mm-es rés a füstgázoknak?

A füstcsőcsatlakozóba kell pillangó? (felül)

Hogyan tisztítsam ki a hőcserélő füstcsövet? (kiszerelhető legyen a samott)

 

 

 

 

sur5al Creative Commons License 2014.09.24 0 0 533

Ne haragudj, nem akartalak elárasztani, csak sok minden eszembe jutott hirtelen.:D

 

Jó, megnyugodtam. Nem szabad máshogy. Az tényleg a tágulási jobbra fenn? Hogyan van bekötve? 3-4 cső kellene oda vezessen. Itt korrektül leírják a módját.

 

Az jó, ha azt méri. Merülőhüvelyes vagy csak a csövön van? Az előbbi jobb, az utóbbi lassú és csal is.

 

Ha 51 fok ment ki, akkor gondolhatod mennyi a visszatérő. 20? Nyilván jobb lesz, amikor majd fűtesz rendesen, de 100l nem melegszik gyorsan, főleg, hogy le is adja majd a hőt a sok felület. Az segíthet, ha beépítesz egy kazánvédő szelepet, ami 60 fok felett tartja a visszatérőt. ESBE VTC pl. Tudod hogyan működik, igaz?

 

Persze, hogy van kátrány. Biztosra vettem. Sajnos.:( Meglátjuk, lehet, hogy leég majd. Néhol. Szerintem nem, nekem sem égett le. Ez nem fa függő. Ill. annyiban, hogy száraznak kell lennie. Száraz? Mérted?

 

A füstöt azért lenne jó mérni, mert ha túlhűtöd, a kéménnyel is gondok lesznek. A külső és infrás nem mérés csak tájékozódásra jó. A tapasztalatok alapján akár 100 fokkal is melegebb lehet a cső közepében. A kémény bélelt? Savállóval? Akkor nem kell aggódnod, egyébként figyelj rá, mert pár év után már késő lesz...

 

Egyelőre nincs teendő, ill. tegyél védőszelepet, nem kerül sokba, de sokat ér, hátha megment a kátránytól. Fűtőgess, aztán ha nagyon koszolódik, akkor 2 eset lesz:

1. burkolni a csöveket: valamennyi hőátadás megvalósul és kevésbé hűti a tűzteret, de csökken a tűztér mérete (ahogy láttam most sem nagy már)

2. kivenni a csöveket és átalakítani a tartályt: nem való a tűzbe víz, viszont hatékonyabb szerkezet kell fenntre. A tartály a tartályban jó, de sok kicsi cső kell körben a köpenyben és bypassként maradhat a középső is. Tettem rajzot fel régebben, emésztgesd.:DDD

Előzmény: Törölt nick (532)
Törölt nick Creative Commons License 2014.09.24 0 0 532

Húúú!

Olyan sok mindent írtál hogy olvasgatnom kell a válaszok megírásához.

Szóval ez egy nyitott rendszer.Semmiféle képen nem akartam zárt rendszert.

Jelenleg az egész rendszeremben 100 liter víz van.

A hőmérő csak az elmenő vizet figyeli ami a tartályból kilépve a rendszerbe megy.

Összesen egy fél órát fűtöttem mert nagyon meleg volt még hozzá.

A kátrányosodás sajnos megjelent a tűztérben.Remélem le tud égni ha huzamosabban fűtök.

Nem hittem volna hogy bükkfánál is így előjöhet.

A tartály után lévő csövet kivülről tudom mérni infrás hőmérővel.

Előzmény: sur5al (531)
sur5al Creative Commons License 2014.09.24 0 0 531

Ja még valami. Láttam az egyik képen valami tartály félét, talán tágulási? Remélhetőleg az és ez egy nyitott rendszer. Nyugtass meg, hogy az. Nem látom mondjuk a bekötését. 

Előzmény: sur5al (530)
sur5al Creative Commons License 2014.09.24 0 0 530

Köszi, így már jobban tudjuk miről van szó. Ide nem akartad feltenni a képeket?

 

Eddig nem kokszosodott? Most majd fog. De sajnos nem csak a felső. 52 fokig fűtötted fel? Nekem 60 felett indul a keringetés. Ajjaj.

 

Hááát, ezt nem fogod szeretni.:D Szóval értem a problémát és nagyon ügyes vagy, de nem jó irányba mentél sajnos. Igen, a gyári 315 fok rém sok, talán van az több is időnként. Ebben van rendesen tartalék. Ezt akartad kihasználni az utána kötött tartállyal. Ez jó, de a tartály kialakítása nem megfelelő. A cső a csőben nem az igazi. Miért? A 150-es csőben úgy megy az áramlás, hogy annak csak a külső része fogja melegíteni a vizet. Perdítőkkel lehet esetleg ezen segíteni, de az igazi a sok kis cső. Így csinálják a profi faelgáz kazán gyártók is. Láthatsz erre visszább sok példát. A víz is kicsit sok benne. Ez utóbbi miatt reagál lassan.

 

Ezt a tartályt kellett volna átalakítanod egy hatékonyabbá. Most sem késő még. Azonban inkább tettél egy vízteret a tűztérbe. Na ez gáz. Legalábbis nem szerencsés. Kátrányosodni fog valószínűleg és a tűz nem fog elég magas hőfokon égni és ez a kettő egymást erősíti. Majdnem mint a vizes rostély. Arról legalább leég a kátrány. Erről nem fog. Miért írom ezt? Próbáltam. 3 évet ment így az enyém. Most már béleltek a csövek. Láthatod visszább.

 

Ahogy néztem ez egy lemezkandalló volt, inkább időszakos fűtésre. Egy samott béléssel kellett volna védeni a lemezt a szétégéstől és egyáltalán nem vizesíteni. Hát ezt nem lesz egyszerű megjavítani.:D

 

Na jó, lehet túl pesszimista volt ez a vélemény, térjünk vissza rá tavasszal. Ill. közben is számolj be majd, hogyan megy a szerkentyű!

 

Szerencsés lenne, ha a kandallóból kilépő és a felső tartály utáni szakaszban mérnéd a füst hőmérsékletét. Vannak a piacon olyan 10cm körüli benyúlással rendelkező analóg kemence hőmérők. Vagy veszel két REX-C100-ast hozzá való mérőfejjel és úgy digitálisan is megy a dolog, akár vezérlésre is használhatod a kütyüket. A fotón szereplő mérő milyen és hol mér? Gondolom az indítja a keringetőt vagy nem?

Előzmény: Törölt nick (529)
Törölt nick Creative Commons License 2014.09.21 0 0 529

Csináltam neked képeket.

A gyári adatain a kandallónak ami semmit sem mond 315fok a füsthő.

Nem kokszosodott.Nincs benne fojtás a kandallóban gondolok itt füstterelőre.

Megvolt a próbaüzem a belső víztérrel.Mintha két ilyen tartály lenne rajta.

Most csak 52 fokig fűtöttem föl de mivel 24 fok volt bent nagyon meleg lett.

 

http://indafoto.hu/collectioneditor/587595

Előzmény: sur5al (528)
sur5al Creative Commons License 2014.09.15 0 0 528

Néhány módosítás.

 

"Elvileg nem pont akkor kellene tisztábban égnie, amikor kék a láng."

Mármint ezt így akartam írni:

"Elvileg nem pont akkor kellene tisztábban égnie, amikor kék a láng?"

 

Valszeg igen, de a fagázosításkor nem teljesen azonos gázt égetünk, mint ami a csövön jön. Sőt!

 

"A fagáz összetétele:20% éghető hidrogén + 20% éghető CO + 0-10% éghető metán + 50-60% éghetetlen nitrogén." Forrás: Attack DP, DPX 11. oldal.

 

Szóval más az alapanyag. A PB gáz pl. egészen sárgás lángot ad (kis kék felhanggal). Legalábbis malacpörzsölőre kötve.:D

 

Aztán egy másik, hogy valszeg a szennyező anyagok miatt sem lesz kék a láng. (A keverés hiányán túl.)

 

Mi lenne, ha szűrnénk? Írtam róla régebben, hogy láttam egy videót, amiben a csóka sparheltal fagázt készít, majd szűri és palackozza. Utána főzésre, generátorhoz és autó meghajtásához használja fel. Szóval a lényeg a szűri szón van. Ez az, amit egy kályhában nem csinálunk meg (nem is kell). Utána egy jól beállított (keverős) tűzhelyet üzemeltet vele. Ezért lesz kék. Ez itt a videó.

 

Szóval hajrá a nagyobb tűztér hőmérsékletért, füstmentességért, hatásfokért! Kit érdekel a láng színe?:DDD

Előzmény: sur5al (527)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!