Nemcsak a jelenlegi álást mutatja, de a szelet is: a GROUPAMA lehet, hogy mexívta: igaz, van 170 tmf előnye, de 8 csomós szélben megy, a többik meg 19-esben...
Hááát, fiúk - ha így megy tovább, akkor lehet én kikötök egy kicsit a marokkói Sidi Ifni -ben.
Ezt jó lesz idejében átgondolni, mert ez az utolsó civilizált település, mert lejjebb már Nyugat Szahara van - és állítólag azt még senki nem élte túl.
Ez kellemes helynek néz ki - állítólag van bőven kaja-pia nő - olcsón.
Hát, pár napot el lehet itt időzni, amig megjön a szél.
Azt mondják, hogy ott az a fehér épület a parton az a helyi night-club, de aki mesélte, az nem látta belülről.
Valójában azért nem ment be, mert látta, hogy az esti nyitás előtt, vagy 6-8 tevét tereltek be a házba - és emiatt elkezdett gyanakodni.
Jól van, meggyöztél, folytatom :-) Szolóban mint eddig, ( a családban csak én vagyok vitorla mániás :-( . Azt, hogy többen kezelnek egy hajot már másnak is bejött. A Vendée Globos versenyen az egyik nyertes hajot ketten vitték ( az egyikük Europában a másik Ausztráliában)
Ahogy tudom az elofutamok csak rövid távok voltak. Cammas meg "hosszútávfutó" , és nagyon jó navigátor.
Pedig a GROUPAMA az előfutamon nem nagyon remekelt. Igaz, volt egy 360°-os büntetésük is.
(a hivatalos honlapon megvan a teljes verseny, több mint 1 órás videóanyag)
Nem akarok én senkit sem győzködni, de... a Kékszalagot is feladnátok, ha az utolsó harmadba érkeznétek be?
(Tudom, persze: "Az más!")
Amikor vasárnap családi kirándulás miatt több, mint 10'000-et buktunk vissza a két hajónkkal (külön-külön!), azt mondtuk: "Sebaj, a lényeg hogy menjen a hajó, célba kell érni!"
Nem nagyon érdekelt, hogy hányadikik vagyunk.
Hogy az erősen szerencse-alapú taktikánk bejtt, hát ez van. Talán lehetett volna jobb is, ha áthúzunk NY-ra, mint ahogyan az a svéd tette. (bár az, hogy neki akkor bejött, nem biztos, hogy 12-24 órával később nekünk is az lett volna a jobb választás...).
Ha naponta csak egyszer kétszer tudsz ránézni, szerintem már az is valami.
Esetleg be lehet vonni egy családtagot: asszonykát, nagyobbacska gyereket, anyóst... ;O)
Én ezt nem csupán egy online játéknak vesze, hanem egyfajta küldetésnek is.
Két nappal ezelőtt a lomszívóval szedtem össze az öreg cseresznyefa lehullott leveleit, amikor a gyűjtőzsák cipzárja középen szétszakat. No, gyorsan be a varrókészletért és már varrtam is nagy sietve, közben azt gondoltam, hogy a vitorlásomon szakadt el a vitorla, amit meg kell varrni.
Tudom, teljes marhaságnak tűnik (talán az is), de így legalább nem mérgelődtem miatta, mint ahogy a jó magyar szokás szerint tettem volna.
Szóval nekem már ezért is megérte "elindulnom".
No meg azért, mert az asszonykám érdeklődését is sikerült felkeltenem a vitorlázás iránt... :O)
Én inkább az igazi hajókat követném, de hajó neveket kér, viszont erre nem találok infot. (Na jó nincs is sok időm keresgetni).Kiváncsi lettem volna, azok milyen útvonalon mennek és a top10 hez képest hol tartanak.
Nem vagyok egy jó magyarázó. A sebességvektorod szél irányú komponensét (vetületét) kell nézni, ez a VMG. Ennek a maximumát keressük. papírral vagy anékül, kinek mi tetszik. Aztán ha ez megvan, legtöbbször úgyse arra megyünk, mert mindig vannak egyéb ötletek, hogy most kicsit menjük élesebben vagy menjünk gyorsabban. De ha vegytiszta szél lenne, az lenne a legjobb cirkálás. Kiindulásnak azért jó meghatározni a VMGmax-ot, aztán annak 2-2 fokos környezetét használni.
A mi hajónk annakidején úgy állt össze, hogy nem tudtunk jól vitorlázni a hagyományos értelemben. Trimmelés, széltaktika, versenyhelyzetek, szerelés, stb. Viszont a tulaj beleásta magát az elméletbe, írt egy jó programot, amit a mai napig fejleszt. Ott a gép a kajütben. Rá van kötve minden műszer: szélmérő, sebességmérő, dőlés, kormányállás, iránytű, GPS, internet-gmaps. A gép valós időben számol mindent. Valós szelet, VMG-t, sok mást. Saját polár építettünk. Minden szélerőnél, széliránynál eltároltuk a legnagyobb sebességünket. Ebben így benne van a vitorlás tudásunk, a legénység ügyessége. Mindig látjuk hogy most éppen ehhez képest hány %-on visszük a hajót. Néha 100% fölé megyünk, de másnap már ennyivel nagyobb a polár, egyre nehezebb újra 100%-ra gyorsulni. Röhej, de a srác lenn van a kajütben és felkiabál, hogy állítsunk a vitorlán, mert valami nem áll jól. Vagy hogy menjünk még élesebben, mert bírni fogja. Van egy wifi router is, azon okostelefonra ki lehet kérni bármilyen adatot. Pl azt is hogy a következő bólya milyen irányban van hozzánk képest. csak azért írtam, hogy ezek elérhető és használható dolgok versenyzés közben, én élveztem is. Matekóra vége. :-)
A VORG-ban úgy szoktam okoskodni, hogy kitalálom hány órára hagyom magára a hajót, megsaccolom hány nm-et fog menni. Ezen az úton ahogy változik a szél iránya, az mind férjen bele egy jó szög tartományba. Az igazi nyereség mint már mások is írták a nagyívű utiterv jó kitalálása lenne. Tegnap úgy néztem Afrika partja mentén végig mindenhol félszélben lehetett volna menni. Majd még figyelem.
A wikiben eddig ezeket találtam. Windseeker jó, 7-kor kötelező állítás, crew-t nem ugráltatni. Még olvasgatom, de most megyek végignézem az első napi pályaverseny TV-s közvetítését. youtube-ról letöltöttem.
Hali, gartulálok a 4500. helyhez! Néztem a Sweden I.-et, meg írtad hogy spanyol parton kellett volna menni. Néztem akkor én is, de szerintem genua nélkül odaragadtunk volna, aki ott ment, azt használt. Kicsi volt a szél. Tegnap átnéztem a VORG wiki lapját, és jó ábrák vannak a vitorlákról. Meg is vettel a 100$-os vitorla csomagot, amiben a wind seeker van. Kis szélben jobb a jibnél.
A másik amit eddig hanyagoltam, pedig írtátok hogy csak 12 óránként változik a szél, reggel és este 7-kor.
Ja, és a crew energy. Ha 100% alá megy, elkezd lassulni a hajó. Ha leesik 50%-ra, a hajó már csak 75%-on megy. Minden kormányzás 3%-kal, a vitorlacsere 9%-kal csökkenti. 20 perc pihenés visszanövel 1%-ot.
sziasztok! sanya vagyok, a forelle barátja! elindultam én is a versenyen, be is jelöltem pár barátot ,igaz többeket ismeretlenül ,Roland javaslatára. GPS EL MÁR TALÁLKOZTAM,ÉS REMÉLEM MEG IS javitja a vitorláimat....persze ha végre eljuttatom hozzá.
Nem hiszem el, hogy csak engem untat, hogy 1-2 óránként ránézve (amire persze nincs időm hétközben), semmi változás, viszont reggel, este ránézve mindig szembe fúj a szél és áll a hajó :)) Az előrejelzés pont olyan mint a balatonon, mutat valamit, de a valóság szinte mindig eltér, legalább itt a játékban lehetne következetesebb.
Ezt a 3 évente nem értem, GPS azt irta nekem, hogy indul, pedig a "tavaly" nagyon haragudott rájuk. Most akkor hány évente van?
Mindenesetre nekem nem jön be ez a játék, minden nap győzködöm magam, hogy hátha jobb lesz, nyilván a szél a hibás,
de először nem volt hajó sokáig, majd nem tudtam időben elindulni, majd miután esélytelenségem látva vettem vitorlát, hogy na majd úgy talán utolérem a mezőnyt azóta
folyamatosan vagy szembe fúj, vagy alig fúj a szél.
Értem, hogy valós adatok, de nem sok értelmét látom, hogy napi 2 állitgatással (még pénzes vitorlákkal sem) lehet heteken keresztül ezt eredményesen játszani.
Konkrétan halálra unom magam 2 napja, főleg igy, hogy bármerre megyek cammogok, mig az élmezőny 25 km/h val zúz.
A SWEDEN I - akit már az elején Nyugatra evett a fene - az most 27,5-el fordul a kapu felé...miközben én a Rudikákkal 7-8-al harcolok a part mentén.
De a szigetecskénél van a Melo8 I - az szintén 26-al tart a jó irányba - méghozzá sima Jib-el (!!!).
Szerintem ez volt a második rossz döntésem:
1) Az első, hogy nem tapadtam fent, a spanyol partokhoz, indulás után - a Földközin
2) A második meg hogy itt maradtam partközelben - ahelyett, hogy az elején kihúztam volna Nyugatra, a nyílt vízre - amikor még lehetett. Pl. rögtön Gibraltár elhagyása után.
A Rudika megy a forgószélbe? nekem 2 napig olya fos szelem volt mint az állat,nem is nagyon folalkoztam vele ,inkább a dingit csináltam,na de ma végre jött egy kis normális irányu,bár nem valami erős szellő és végre az álltalam elképzelt megtervezett irányban tudok haladni.....de mesze még a vége:D
"3 éve, amikor négyzet alakú szélszektorok voltak; azzal könnyebb volt számolni, viszont ez az új rendszer élethűbb modellezése a valóságnak)"
Bizony-bizony - a négyzetekben nem lehetett pl. forgószelet generálni - ami viszont (állítólag) gyakori kisérője a tengeri hajósoknak. Kerülik is, mint ördög a tömjént.
Az tényleg nem lehet túl fasza, ha belekeveredsz egy olyan mondjuk 100 km-es körbe, ahol a szél körbe-körbe jár - pedig nekünk is lesz olyan. Egy kisebb pont ott van, amerre mi járunk most.
Ilyenkor nem sokat alszik a kapitány... a kormányos meg még kevesebbet :-)))