Keresés

Részletes keresés

Ep128 Creative Commons License 2020.04.29 -1 0 8096

Nagyon jó lehetett! :-) (Ezzel a géppel vajon mi van azóta?)

Előzmény: Zsalu53 (8095)
Zsalu53 Creative Commons License 2020.04.28 0 1 8095

2010-ben volt ilyen lehetőség. Még engem is megkerestek, hogy jöjjek, meg szervezzek utasokat.

http://www.michaelprophet.com/News_articles/News_articles2010/IL_18Flight.html

Előzmény: Ep128 (8088)
Zsalu53 Creative Commons License 2020.04.28 0 0 8094

Amikor a TG-16-os segédhajtómű volt már a repülőgépen, attól kezdve lett három akkus. Indításnál nem vett részt, mindenkori feladata a műszerezettség alapellátása. TG üzemképtelenség esetén jött a kétkábeles APA kocsis indítás.

Amúgy nem volt sok gond a TG-vel, jól bírta a terhelést, persze állandóan figyelnem kellett a gázhőt és a fordulatszámot. Leállítása után, a turbina lehűtése céljából 2-3-szor is hideget kellett ráindítani.

Előzmény: whoa (8084)
XANTIi Creative Commons License 2020.04.28 0 0 8093

Sajnos pénzt mindig visz. A technikának nem csak fizikailag, de jogszabályoknak is meg kell felelnie. Ekkora vas a legnagyobbaknak is jelentős költséggel tartható üzemben. Az elmúlt években sajnos az orosz források is nagyon durván emelték minden alkatrész árát. A régi technikák nagyon sok karbantartásra, élő erőre voltak tervezve. Sok embernek kellene szakszót csinálni, folyamatosan életben tartani. Sok "rezsi" repüléssel. Kiszolgáló eszközökkel.

Még egy Red Bull tulajdonos is meggondolná ekkora gép üzemben tartását. Neki is elég egy DC-6. Kisebb gépekkel könnyebb sakkozni egy-egy repülőnapra, fesztiválra. Sajnos ez is hasonló egy autó birtoklásához. Nem feltétlenül a megszerzése, hanem az üzemben tartása a drága.

Előzmény: Ep128 (8091)
Ep128 Creative Commons License 2020.04.27 -1 0 8092

Igen, ez érdekes kérdés, amit itt végignéztél. Szerintem ha egyáltalán, akkor "2 db. gép összemixelésével", tehát pl. a Bp. -i és a Szolnoki masinákból összetenni ami jobb bennük. (A másik meg maradna kiállítási tárgy.)

Előzmény: még1MbR (8090)
Ep128 Creative Commons License 2020.04.27 -1 0 8091

Ezt én (laikus fejjel) úgy képzelném el, hogy az év 365 napjából kb. 150 -ben egy hangárban áll "lezsírozva". (Ha helyet lehetne találni neki, akkor addig nem visz pénzt.) A maradékban meg hazai és nemzetközi repülőnapokon vehetne részt + a nosztalgia repülések.

Előzmény: XANTIi (8089)
még1MbR Creative Commons License 2020.04.27 0 0 8090

Hááát, talán a HA-MOE... a többi eléggé problémás. Az MOA kirepülte az idejét emlékeim szerint, plusz a MOK előtt állva rendszeresen kiszereltek belőle dolgokat meg vissza. Az MOG-nek hajtómű tüze volt és rémlik valami írás arról, hogy valami el is mászott ettől fizikailag. (Felfüggesztési pont? Nem tudom)
Az MOI-t annyiszor szétszedték már, hogy szerintem reménytelen lenne.

Előzmény: Ep128 (8088)
XANTIi Creative Commons License 2020.04.27 0 0 8089

Igény talán volna rá, de gazdaságosan üzemeltetni egy másik világ.

Előzmény: Ep128 (8088)
Ep128 Creative Commons License 2020.04.27 -1 0 8088

Köszönöm az alapos választ!

(Töprengve rajta nekem az jön le ebből, hogy "papíron" akár a MALÉV megmaradt gépe is repképes lehetne. Mármint "fizikailag" képessé lehetne tenni rá. Amennyire tudom, az orosz gépeket eléggé "túltolták" anyaghasználatban, így elméletileg nem volna lehetetlen.)

Érdekes, hogy (az Általad összeírtak szerint) nincs a világon egyetlen egy sem, ami úgymond "nosztalgia járatokat teljesítene", tehát amolyan "megőrzött, múzeumi példány", ami repképes is. Pedig az itthoni nosztalgia repülések iránti keresletet látva biztos, hogy a világban volna ilyenre igény!

Előzmény: Mandras61 (8074)
szőrmók Creative Commons License 2020.04.26 0 0 8087

Én meg örököltem apám könyveit.Ő TU-154 kapitányként ment nyugdijjba.(sajnos már elhunyt).De volt katonai repülő is és bombázta a kukacokat is.

Előzmény: XANTIi (8086)
XANTIi Creative Commons License 2020.04.26 0 0 8086

Persze. Rengeteg gyűlt össze. Ebbe a kettőbe akadtam nemrég, mást keresve. A fontos dolgok általában úgy kerülnek elő.

Annó Matzon Jenő barátomtól is kaptam, aki repült a Malévnél is és sok évet a kukacbombázók térképész csoportjánál.

Előzmény: szőrmók (8085)
szőrmók Creative Commons License 2020.04.26 0 0 8085

Meg elvileg van egy könyved a volt rövidhullámu rádiózásról.Az 84 utáni.Én adtam be egyszer neked a szervizbe.

Előzmény: XANTIi (8082)
whoa Creative Commons License 2020.04.26 0 0 8084

Endre, még egy kérdés erről a rendszerről :) Amikor a GSZ24 60V-ra volt felgerjesztve a főhajtómű indításhoz a fedélzetet mi látta el 24V-al? Csak a három 12-SzaM-28 akku?

Előzmény: Zsalu53 (8055)
schlumberger Creative Commons License 2020.04.26 0 0 8083

:-)))

Előzmény: XANTIi (8082)
XANTIi Creative Commons License 2020.04.26 0 0 8082

Találtam még egyet.

Az egyik: Repülésirányító és hírközlő berendezések KPM LÜFI kiadványa, KÖZDOK 1967

A másik:  Rádiónavigáció I. Műszaki Könyvkiadó 1980

Kereskedelmi forgalomba egyik sem volt hozható.

Előzmény: schlumberger (8081)
schlumberger Creative Commons License 2020.04.26 0 0 8081

TNX, Tóni, reméljük, hamarosan enyhül ez az átkozott helyzet.

Előzmény: XANTIi (8079)
schlumberger Creative Commons License 2020.04.26 0 0 8080

Köszönöm Endre, megjött, ki is csomagoltam, minden rendben.

Előzmény: Zsalu53 (8078)
XANTIi Creative Commons License 2020.04.26 0 0 8079

Mivel keménykötésű fizikai valóságában van, majd kitaláljuk az eljuttatását.

Előzmény: schlumberger (8077)
Zsalu53 Creative Commons License 2020.04.26 0 0 8078

Elküldtem két részletben, de nekem egy citromail címem van. Remélem átment.

Előzmény: schlumberger (8075)
schlumberger Creative Commons License 2020.04.26 0 0 8077

Igen, TNX!

Előzmény: XANTIi (8076)
XANTIi Creative Commons License 2020.04.26 0 0 8076

Magyar rádiónavigációs tankönyvet is a 60-70-es évekből?

Előzmény: schlumberger (8075)
schlumberger Creative Commons License 2020.04.26 0 0 8075

Én köszönettel venném, Endre! Egyéb rádiós-navigációs doksit is!

Előzmény: Zsalu53 (8073)
Mandras61 Creative Commons License 2020.04.26 0 1 8074

2020-ban még legalább két polgári Il-18-as repül. Az egyik a kazah Jupiter Jet UP-I1805 lajstromjelű Il-18D-17 típusú gépe (gy. sz.: 11404, gy. éve: 1974). Ezt utoljára 2020. január 27-én látták repülni Jordániában. Ez valójában egy Il-22-esből polgárivá alakított repülőgép, tehát eredetileg nem Il-18-as volt. A másik az orosz NPP-Mir kutatóintézet 75713 lajstromszámú gépe, amely egy Il-18D (9403, 1966), ezt 2020. január 31-én Habarovszkban láttak repülni.

 

Elvileg az Air Koryo P-835 lajstromjelű repülőgépe is megvan még. Ez egy Il-18D (11205, 1969), de utoljára 2019-ben látták repülni. (Ha a kedves vezető úgy kívánja, akkor nyilván felszáll...)

 

Orosz katonai üzemeltetésben van még 2 db Il-18V, 1 db Il-18E, 7 db Il-18D, 3 db Il-20, 4 db Il-20RT, 16 db Il-20M, 11 db Il-22, 19 db Il-22M, 43 db Il-38 és 8 db Il-38N. Hogy ezek között éppen mennyi légi alkalmas, az persze nem nyilvános, de a gépek megvannak és hadrendben vannak.

 

Ha a polgári változatoknál maradunk, akkor a két légierős Il-18V az RF-75516 és az RF-91821, az egy Il-18E az RF-75676, a hét Il-18D az RF-75336, RF-75478, RF-75496, RF-75499, RF-75937, RF-75939 és az RF-93954 lajstromjelűek. Ezeken kívül Indiában is van még 5 db Il-38SzD.

 

Amikor a Malév kivonta a forgalomból az Il-18-asokat, akkor a legkorszerűbb hajtómű az AI-20M volt. Azóta lett egy korszerűsített, AI-20D változat, jelenleg azt használják.

Előzmény: Ep128 (8070)
Zsalu53 Creative Commons License 2020.04.26 0 0 8073

Egy lap a Q-kódról. Akit érdekel e-mail-ben küldhetem a többit is.

Előzmény: Mandras61 (8068)
heted7 Creative Commons License 2020.04.26 -2 0 8072

Bocsánat, egyetlen utasokat szállító légitársaság gépe. ("Last passenger airline to operate this aircraft") Vagyis elvben teherszállító, katonai, privát vagy ilyesmi nem kizárt ez alapján.

Előzmény: heted7 (8071)
heted7 Creative Commons License 2020.04.26 -2 0 8071

Elvileg egyetlen egy a világon, Észak-Koreában: https://en.wikipedia.org/wiki/Air_Koryo#Fleet

Előzmény: Ep128 (8070)
Ep128 Creative Commons License 2020.04.25 -1 0 8070

Lehet, hogy buta kérdés, de...

Manapság létezik (létezhet) még repképes IL-18 valahol a világban?

Előzmény: Zsalu53 (8038)
heted7 Creative Commons License 2020.04.25 0 0 8069

Nagyon érdekes, köszi szépen!

Előzmény: Mandras61 (8068)
Mandras61 Creative Commons License 2020.04.25 0 3 8068

„A korszerű Mikron rádió berendezés beépítése során a rádiós munkakör kiváltható lehetett...”

 

A rádiós munkakör már a Mikron beépítése előtt is kiválthatóvá vált. Sajnos vagy sem, idővel eltűnnek bizonyos szakmák, mert eljár felettük az idő. Így történt ez a rádiósokéval is. Az ő munkakörük megérdemelne egy misét, mert nélkülük valójában soha sem lett volna légi forgalom. Kezdetben HH, KH, majd RH frekvenciákon, A1 Morse-távíró üzemmódon, a híres Q-kódex használatával ugyanis ők segítették a légi forgalom lebonyolítását. Ők tartottak kapcsolatot a földi állomások és a repülőgépek személyzetei között.

 

A 70-es évekre már gyökeresen megváltozott a világ. Dr. Fülöp szerint ekkor már túl sokan voltak a pilótafülkében. Igaza volt. Ezért szüntették meg a rádiós munkakört az Il-18-ason. Viszont csak a pilótafülke 1975-ös átalakítása, a négyfős személyzet bevezetése után találta ki a Malév, hogy beépíti a Mikront az Il-18-asokba az addigi öt különböző HH-KH-RH rádiókészülékek kiváltására. Erről az átalakításról szólt a Malév MA-58 számú saját (nem szovjet) bulletinje, amelyet 1978-ban dolgozott ki a légitársaság, és hajtott végre 1980-ig négy repülőgépen: HA-MOA, -MOE, -MOG és -MOI. (A többi gép akkor már nem volt meg.)

 

A Malév a Tupoljevekről ismerte meg a Mikront, mert a Tu-134A-k és a Tu-154-esek már gyárilag ezzel a RH rádióval érkeztek, a „sima” Tu-134-esekbe pedig az 1972-75 közötti nagyjavításokon szerelték ezt be az addigi RSzB-70 típus helyett. (Ekkor szűnt meg ezeken a repülőgépeken a vezérsík és a törzs orr-részének a teteje között kifeszített szálantenna a HA-LBC, -LBE, -LBF, -LBG és -LBH lajstromjelű gépeken, és emiatt lett csúcsos örvényorsós az -LBC és az -LBE.)

 

A Malév Il-18-as gépein eredetileg RSzB-5-ös rádióadó RPSz típusú vevővel és RSzB-70-es adó SzVB-70-es és USz-8-as vevőkkel működtek. A Malév egyrészt egységesíteni akarta ezt a sok készüléket a Mikronra, másrészt HH és KH amúgy sem kellett már légi forgalmi hírközlésre. Ezeket váltotta fel a Mikron-3V típusú RH adó-vevő, amelyet elsősorban a nagy távolságú különjáratokon használtak. Időnként Európában is, de lehetőleg levegőből, mert az államok általában tiltották a földről történő hazarádiózást. Nagy szükség (pl. műszaki leragadások) esetén azért ez előfordult.

 

Két készlet Mikront szereltek fel az Il-18-asokra. Az egyik távkezelő pultját a parancsnok pilóta feje feletti panelon, a másikat a navigátornál, a hátsó válaszfalon helyezték el. A légiforgalom-irányítás ekkor már réges régen URH-n zajlott, a RH rádió már csak arra kellett, hogy kapcsolatot lehessen tartani az otthonnal külföldről. Ebből a célból az egyik készletet egy állandó frekvencián kellett tartani, a másikat pedig két másik frekvencia egyikére kellett állítani a napszakoktól (a terjedési viszonyoktól) függően.

Előzmény: Zsalu53 (8038)
Mandras61 Creative Commons License 2020.04.19 0 1 8067

Akkor itt egy másik kép. A Rádió Labor dolgozói szintén egy önjáró lépcsőn 1973-ban. A helyszín ugyanaz, csak más szögből.

 

 

Jobbra a 01-es számú lépcső nem önjáró, a hangárhoz tartozik, az Időszakos Karbantartó Osztály (IKO) dolgozói használták. Röviden a KO-sok.

Előzmény: heted7 (8066)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!