Az ünnepélyes elhatározás már megvolt, de jó lenne már látni az eredményét. Kérlek szánd rá magad és értesíts ha kibányásztad. Elérhetőségem: bene.kalman2@gmail.com
Nem tudom mennyire leszek szakszerű, az alábbiakat tapasztalom:
- sokkal teltebb, kevésbé puffogó mélyek, mint a korábbi Energy polc hangfallal, vagy a Klipsch R15 M-mel (ezek kisebb dobozok, tehát nem igazán fair az összehasonlítás).
- próbáltam pár napja egy Acoustic Research 58-at (87 dB), ég és föld a különbség a Cabasse javára
- ahogy korábban írtam, a Klipsch M-15 szintén nem vált be, hiába a 94 dB érzékenyeség...
Alapvetően úgy érzem ez a kettős (beag + cabasse) az akkusztikus hangszereket és az éneket szereti leginkább a középtartomány tetejéig, a cintányérokkal, csengettyűkkel, hasonlókkal és az elektronikus zenékkel bajban van, ezeknél jobban kijön az erősítő összemosódó gyengesége, a magas tartományban kásásodik a hang. Ezen nem tudom lehet-e javítani vagy másik erősítőt kéne néznem. Tegnap próbáltam két DIY erősítőt 75ezer volt mindkettő, de nyomába sem értek a Beag intim hangzásának. Még Carla Bruni Enjoy the Silence-étől sem indult be a fantáziám... (Mostanában a French Touch lemezzel teszteltem előszőr a hangfalakat és az erősítőket.)
Köszönöm a segítséget, a Cabasse mellett döntöttem, szépen passzol a kis Beaghoz, azt hiszem kihozza belőle a maximumot. A könyvespolcot kicsit átalakítom, így majd elfér.
A 233-ashoz? Szerintem nem! Mindenképp nagy érzékenységű hangfalat keres és a polc sugárzók között ilyen elég kevés van és azok is viszonylag magas áron.
87-88dB alatti érzékenységűnél nagy valószínűséggel "fuldoklani" fog a hangfal, nem kap elegendő energiát a hajtáshoz. Ez max kevés hangszeres zenélnél használható, ha nincsenek a zenében nagy dinamika váltások.
Buhera nélkül is lehetséges. Rákerestem a dobozka impedanciamenetére, a magastartományban kb. 13 ohm:(, és ez kisteljesítményű pentódásnál jól hallható veszteséget okozhat. A (viszonylag) nagyimpedanciás primer lezárás miatt a kimenőtrafó szórt kapacitásának frekvenciamenetre gyakorolt sönthatása jórészt a szekunderre kötött hangsugárzó impedanciájától függ. Látatlanban arra tippelek, hogy a Klipsch 13 ohmja nem kicsit induktív, ami a legrosszabb lehetőség. Legközelebb olyan 8 ohmossal érdemes próbálkozni, amelyiké 10kHz-en nem nagyon haladja meg a névleges értéket (előnyös, ha alámegy, 5Ω az ideális). Az Audio Note-ot mondtam már?;))
A gépkönyv kapcsrajzán 5 ohm van, nekem a menetszámok alapján is 5-6 ohm jön ki - az elején, a műszaki adatoknál viszont elírták 15 ohmra. Szerintem ez kavarhatta meg az egykori TIT "szakértőjét":))
"emlékeim szerint valamit mondott arről, hogy a mélyeket kiemelte"
Akkor azért tűnik mosottnak... 2x4 (az elillesztés miatt inkább 2x3!) wattos erősítőnél bátor dolog mélykiemeléssel próbálkozni, de nagyobb teljesítményűnél is hasonló szokott lenni a végeredmény. Át kellene nézni, mit iktatott be a hangszínfokozat helyére vagy tudja fene, hová...
Bocs, csak most vettem észre, hogy a könyv adatai a 15 Ohmos kivitelre vonatkoznak, bár nem nagyon hiszem hogy átvitelben nagy különbség lenne a 15 és az 5 ohmos verzió között.
A Csabai könyv szerint a 233-as átvitele 60-12 000 Hz 3 dB-en belül.
A hangszinszabályzó a magas hangokat szabályozza, 12 kHzen +6 és -8dB között.
Most már csak azt kéne tudni, hogy a hangszinszabályzó egyszerüen ki lett kötve, vagy lett-e helyette bekötve valami fixen.
Ebben nem vagyok nagy spec, de nekem úgy tűnik, hogy a hangszinszabályzó egyszerű kikötésével a +6 dB-es magasemelés áll be. (De ebben nem vagyok biztos.)