A vasut nem csak vasúti járművekből és pályából áll, hanem csodaszép (sokszor muzeális értékű) felvételi épületekből, raktárépületekből, kiszolgáló létesítményekből stb. Ez a topik ezekről az építményekről szól.
A második képen a MÁV kórház kápolnájának oltára látható. A tudományos világnézet erőteljes térhódítása idején a Szondi utcában levő Szent Család templomba került át.
Bécsben az Aspangbahnhofot, amit akkor már bontottak. Nem jártam azóta arra, de nem tartom lehetetlennek, hogy már új épületek vannak a helyén.
Sajnos nincsenek.
Az Aspangbahnhof olyan kicsi és jelentéktelen épület volt az igazán nagy bécsi pályaudvarokhoz képest, hogy meg lehetett volna hagyni, mint az utolsó régi bécsi pályaudvari épületet.
Aztán a bontás után is még jó hosszú ideig parlagon tartják a területet. Ez a középkorban szokásos háromnyomásos földművelés késői reinkarnálódása lehet.
Sajnos ez így volt és van Bécsben és Berlinben is. Csak ők sokkal többet romboltak teljesen értelmetlenül. Ebben sokkal jobb a MÁV, hogy a régi pályaudvarok megmaradtak.
Éppen ez az érdekes és szerintem ezért ez a legnépszerűbb régi berlini pályaudvar. 1951 - ig, vagy '52 - ig volt távolsági és helyi személyforgalom. 1952 - ben zárták be, de, hogy mikor indult az utolsó személyszállító vonat, azt nem tudom. Jól látszik a képeken, hogy csak a csarnok omlott be, a pályaudvarra mégsem volt szükség, mert a távolsági vonatok az Ostbahnhofra jártak ekkortól és az S-Bahn útvonala is megváltozott (még nem tudom pontosan hogyan).
A két szomszédos pályaudvar közül a Potsdamer szinte teljesen megsemmisült, a Görlizternek majdnem semmi baja nem volt, a Dresdnert nem tudom. Csakhogy a Görlitzer sokkal kisebb volt, és mára már ennyi sem maradt belőle, még a pontos helyét sem egyszerű megtalálni, a Dresdner 1908 óta csak postai forgalmat látott el a közelmúltig, tehát megmaradt. Az Anhalter volt a legnagyobb, leglátványosabb pályaudvar, amit még most is maga elé tud képzelni az ember, a pontos helye is megvan. Szerencsére a váltókörzet környékén is vannak maradványok, mert az a terület a Birodalmi Vasúthoz tartozott és ezért a nyugat - berlini szenátus nem rombolhatotott ott le semmit.