a felsőfokú szakképesítést is figyelembe veszik, ha nincs diploma, akkor az E kategória vonatkozik rá;
a főiskolai végzettségű, három éve dolgozó közalkalmazott bértábla szerinti legkisebb fizetése 121.000,- Ft, ettől fölfelé el lehet térni, le nem, de én mostanában nem tudok olyan munkahelyről, ahol többet adnának a minimumnál (ez nem jelenti azt, hogy nincs is ilyen...)
az érettségizett húsz éve dolgozónak minimális bértábla szerinti fizetése 80.000,- Ft
Szép is tud lenni, amikor egy pár évtizedes, elavult tudású, már begyöpösödött kolléga(nő) irritálja azzal a kollektívát, hogy a "jól kiérdemelt" illetményéért a leghasznosabb megmozdulása az, amikor hosszú szabadságra megy.
Felsőfokú szakképesítést nem vesznek figyelembe a közszférában, csak diplomát. És nagyon nagy az eltérés a diplomás és a középfokú végzettségű ember illetménye között. Egy összehasonlító pl. az ismerettségi körből. Az egyik 26 éves főiskolát végzett ismerős (egyébként köszönhetően annak, hogy aki le tudja írni a nevét azt manapság felveszik és el is végezheti a fősulit, funkcionális analfabéta, értsd el kell neki magyarázn neki, hogy mit olvasott az újságban) br. 189.000 forintot kap 3 éves munkavisszonnyal a háta mögött. Ehhez képest akinek csak érettségije van és kb 20 év munkaviszonya (meg 2 felsőfokú szakképesítése) az br. 90. 000. És túlórázni a nem diplomásnak kell, mert a diplomások nagyemberek ám!
Az, hogy alanyi jogon jár 13.havi fizetés, az egyenesen undorító. Hogy képzeli valaki, hogy a nincsből még akar kapni? Természetesen nem a mostani helyzet ellen beszélek, ez jár a törvény szerint. Nekem maga a törvény nem gyerebe:)
A ktv (közalkalmazotti törvény) az Antall-kormány produktuma, aki előtt a középosztály megerősítésének a célja lebegett - extra kedvezményként szánta a tizenharmadik havi fizetést. Abban az időben még viszonylag elfogadható jövedelmet - és persze viszonylagos biztonságot is - jelentett közalkalmazottnak lenni. De aztán jött tíz év, és nem változtattak a bértáblán, ami azt jelentette, hogy abban az időben, amikor Orbánék 50.000.- Ft-ban állapították meg a minimálbért, az általános iskolai végzettségtől az egyetemi végzettségűig minimálbért kapott a közalkalmazott, bármilyen munkakört is látott el, mert az alapilletmény 26.500,- Ft volt. Mivel az intézmények nem tudtak többet adni a jogszabályban meghatározott minimumnál, azonos bért kapott udvartakarító segédmunkás és frissdiplomás orvos egyaránt. A kategória csúcsa 200.000.- Ft volt, amit több diplomával, tudományos fokozattal és 30-40 év közötti szolgálati idővel kereshetett egy közalkalmazott.
Ezen változtatott a diplomás minimálbér és az 50 %-os béremelés, amit tíz év helybenjárás előzött meg - no meg szinte azonnal követtek a beszólások, hogy ez tette tönkre az országot. És mindehhez vedd hozzá, hogy a legegyszerűbb részvénytársaság vagy pénzintézmény a kezdőknek fizet annyit, mint itt a több évtizedes szakmai gyakorlattal rendelkező diplomásnak. A juttatások ilyen helyen a 13. havi fizu többszörösét teszik ki..... ne hidd, hogy olyan hejehuja-vígasság a közalkalmazotti lét emellett.
az alkalmatlan emberek a legkülönbözőbb szinteken megtalálhatók (hogy csak az oktatási minisztert említsem - sikerrel be fogja fejezni immáron a felsőoktatás szétrombolását, de ez egy másik téma...) tizenöt év óta mást sem tapasztalok, mint jól működö szervezetek szétbarmolását, kiváló szakemberek testi-lelki leamortizálását, abszolút alkalmatlan és pénzéhes fazonok korlátlan hatalmát, a csak a munkaerejükből megélni képes emberek szánalmas vegetálását, munkalehetesőség nélküli elszegényedését, vállalkozók gátlástalan kizsákmányolását és törvénysértéseit.
nem győztök meg arról, hogy mindaz a változás, ami munkavállalás terén bekövetkezett, az az emberek többségének jó.
és arról sem, hogy a tízmilliós országból csak hárommillió dolgozik, járulékot meg még ennyi sem fizet.
mindig ki van pécézve egy foglalkozási ágazat, akivel vesszőt futtatnak, most éppen az orvosok és a közszféra van soron.
rövid távon biztos jót tenne az államháztartásnak, ha kevesebb közalkalmazott lenne, de vajon hosszú távon jó-e a 2-3 millió munkanélküli és az ellátás ellehetetlenítése?
Ez elég kinyiliatkoztatóra sikeredett:) Nem ez volt a célom... Vannak jó példák is. Gondolok itt arra, ahol pl.ambiciózus polgármester kerül hatalomra, ott igencsak pozitívan alakul a település sorsa. Vannak olyan formátumú emberek, akik elérik, hogy az alárendeltjeik hatékonyan dolgozzanak. Csak ilyen kontroll nincs a köz javára dolgozók nagy részénél...
A kőművest csak példának szántam, mint a fizikai szakágazat talán legismertebb képviselőjét.
"ne haragudj, az ilyen viták nekem mindig a szocializmus szellemiségét idézik: csak az értékes munkaerö, aki termelö munkát végez "
Neeeeem. Nem ezt mondom. Igenis szükség van az adminisztrációra, közszolgálatra. Csak a hatékonyságával kapcsolatban vannak erős kétségeim. Azt látom, hogy ahol sokan vannak, ott sokan pihennek. Ahol meg kevesen, ott megszakadnak a munkában. Teljesen érződik a kontroll hiánya. Az, hogy alanyi jogon jár 13.havi fizetés, az egyenesen undorító. Hogy képzeli valaki, hogy a nincsből még akar kapni? Természetesen nem a mostani helyzet ellen beszélek, ez jár a törvény szerint. Nekem maga a törvény nem gyerebe:)
Talán végre megmozdulnak a transzmissziós szíj szégyenletes szerepét betöltő, mindeddig kussoló kollaboráns szakszervezetek is. A mai MN-ben a következők olvashatók:
Elmaradt bérét követeli a közszféra
Bizottság alakul az állam százhatvan-száznyolcvan milliárd forintos spórolása ügyében
A közszférában tavaly elmaradt 13.havi bér kifizetésére, illetve a jelenlegi „nulladik havi” juttatásként működő rendszer visszaállítására kell két héten belül javaslatokat tennie annak a szakbizottságnak, amelynek felállításáról tegnap született döntés az Országos Közszolgálati Érdekegyeztető Tanácsban (OKÉT). Ismert, a kormány 160-180 milliárd forintot spórolt a közszolgákon azzal, hogy tavaly nem fizette ki a plusz egy havi bért.
hol írtam én azt, hogy csak a diplomás közszolgáknak van szüksége (vagy csak nekik van) széles látókör(r)e????
ne haragudj, az ilyen viták nekem mindig a szocializmus szellemiségét idézik: csak az értékes munkaerö, aki termelö munkát végez - ez most úgy módosult: aki vállalkozó - ugyanakkor a tisztességes üzlet lehetösége még nyomokban sincs meg.
A biztonság pedig nem az állami alkalmazásból kellene, hogy eredjen, hanem a vonatkozó jogszabályok betartásából, ami például Angliában tökéletesen müx.
Nem értelek. Ezexerint a kőműves vállalkozó mégsem teljesen fizikai munkás? Netán nem csak a diplomás közszolgáknak kell tág látókörrel rendelkezni?
"most is csak jól és pontosan kell dolgozni ahhoz, hogy boldoguljon. Tévedett, mert kedves ügyfelei közül többeknek nem nagyon akarózott kifizetni az elvégzett munkát, évekig tartoztak neki, és egyszerre dolgozni meg a pénze után futni nem tudott"
Ez ma így működik bármelyik cégnél Mo-on. Nem elég a szaktudás. Az állami szférában viszont pont az a biztonság van meg, ami a termelő cégeknél nincs. Ezt is vegyük figyelembe az összehasonlításnál...
És ez az végvár, ahová az ügyfél bemegy zavarni, ha vissza nem verik. A megyei központok (nem csak földhivatalos), azok igen... ami légybaszás ilyen helyeken folyik...
nem tudom, ti milyen önkormányzatra vagy földhivatalba szoktatok menni, nekem ezeken a helyeken mindig keményen sorba kellett állni, nem beszélve arról, hogy napi 60-80, sokszor rosszmodorú ügyféltöl mennyire készül ki az ember a nap végére. A posta egyébként részvénytársaság, tehát alkalmazottai nem közalkalmazottak.
Lehet alapítani társaságokat, vállalkozásokat, lehet gyártani, szolgáltatni, termelni.
Ez így túl általános javaslat. Azonkívül szeretném tudni, hogy hogyan lehet töke és kapcsolatok nélkül vállalkozásokat vagy bármilyen gyártó tevékenységet indítani?
Ez a kérdés jóval komplexebb, mint ahogy ezt itt leírtad.
Egy régi gépipari technikus barátom - valaha szuper precíziós esztergályos, majd egy, a nyolcvanas években nemében Európában egyedülálló, klímamérésekre alkalmas müember technikai karbantartója volt. Munkahelye összeomlott, ö vállalkozásba kezdett - rézcsöves fütésszereléssel foglalkozott, pusztán a szakértelmére és a szorgalmára szorítkozva. Úgy gondolta, most is csak jól és pontosan kell dolgozni ahhoz, hogy boldoguljon.
Tévedett, mert kedves ügyfelei közül többeknek nem nagyon akarózott kifizetni az elvégzett munkát, évekig tartoztak neki, és egyszerre dolgozni meg a pénze után futni nem tudott. És amíg ö örült, ha egy-másfél év után a pénze legnagyobb részét megkapta, a köztartozásaira szorgalmasan ketyegett a kamat. Mára a családi házát lakásra cserélte, és a radiátorok cipelésébe megroppant derekával se nagyon tud mit kezdeni, mert vagy beteg és éhenhal, vagy dolgozik, hogy fennmaradjon valahogy. Ahhoz meg nem nagy fantázia kell, mennyi nyugdíjat fog kapni a sok év minimálbérre fizetett járulék után.
Ezt betudom tudatlanságodnak!
Felsőfokú szakképesítése van, amely a köztisztviselőknél is alkalmazható.
Azonkívül, ha elmegy egy bankba takarítónak, egy megyei vagy városi önkormányzathoz ügyintézőnek, és sorolhatnám!
Ez a szalag az mánia? Egy cégnél uezért a munkáért a dupláját kapná!
napközben bent ül a földmérő, mint közalkalmazott vagy mi a szösz. szeretnék egy telket kiméretni: odaadja a névjegykártyáját, és mint vállalkozó kiméri a földemet, jó 50-100ezer forintért.
milyen jó is lenne, ha az óvónők, tűzoltók, önkormányzati ügyintézők is alkalmanként ennyiért végeznék a munkájukat, mint vállalkozó..."
Ácsi. Ha valamit közalkalmazottként kéne elvégeznie, arra nem kérhet vállalkozóként pénzt. Ez kb. olyan, mint a városi építész: az engedélyezésekért közalkalmazottként kap pénzt, a maszek tervezése külön tészta.
Lehet, hogy olcsóbb lenne némely közszolga egyszeri-kétszeri vállalkozói díja, mint az apparátus állami finanszírozása.
A közszféra túl heterogén ahhoz, hogy általánosságban bármit is lehessen mondani. Első körben nézzük a köztisztviselőket.
1: ha kimennének céghez dolgozni, jellemző módon kevesebbet keresnének 2: nagyobb lenne a stresz (felelősség) 3: többet kellene gályázni, mint így
(sokan maszekolnak, szakértősködnek - kihasználva az állami infrastruktúrát és, hogy a hivatalos munkahely ügyfelei könnyen áttranszformálhatók megrendelővé)
Lehet dobálózni számokkal, hogy mely iparágnak mekkora a munkaerő felvevőképessége, csak egy dologgal nem számoltok. Mégpedig azzal, hogy nem feltétlenül a most létező helyekre kell menni dolgozni. Lehet alapítani társaságokat, vállalkozásokat, lehet gyártani, szolgáltatni, termelni. De kétségkívül sokkal egyszerűbb bemenni reggel a hivatalba és szinte nulla teljesítménykontroll mellett eldolgozgatni. Menjetek be egy postára, földhivalatba, önkormányzatra. Nem azok a tipikusan megszakadós munkahelyek. Tanárok: a bérezésnél ne hagyjuk figyelmen kívül a ledolgozott napok/órák számát. Abba bőven belefér egy egyszerűbb másodállás. És a környezetemben látom, hogy aki vállal is némi pluszt, az bizony jól él a tanári fizuból+a mellékesből. Az építőipar pedig nem csak a fekete munkából áll. Nagy építkezések vannak az országban, akár a mély- akár a magasépítést nézzük.
Ha jól értelek, akkor konkréten azt a tényt mégsem vitatod, hogy a közszféra bérei - összehasonlítható kategóriákban - elmaradnak a versenyszféráétól, ahogy azt a KSH adatok mutatják.
Látom, kekeckedős kedvedben vagy. Nem állítottam, hogy Curchill az magyarul hKovácsot jelent.
Amúgy Churchill-t idézni nem kunszt, megtették már néhány milliónyian, mondhatnám minden hülye tudja, hogy az általad pontosan és szépen idézett szállóige tőle származik. hKovácsot azért tettem meg forrásnak, mert egyrészt többször plagizálta Churchill eme mondását, másrészt mégiscsak a mi kutyánk kölyke, s nem utolsó sorban EU biztos, amiről Churchill még csak nem is álmodhatott.