Keresés

Részletes keresés

mica-r Creative Commons License 2 napja 0 1 352804

Tehát egy Tesla 3-at 14 perc alatt feltöltesz 0 közeli állapotból teli állapotra? 

Azt hittem ennél egy kicsivel többet tudsz a technika mai állásáról...

Előzmény: Rangun (352801)
Rangun Creative Commons License 2 napja -1 0 352803

Ember 110km/h felett volt az átlagsebesség, dízel kocsival nem tudsz úgy menni, 24 órán keresztül, akkor meg miről beszélünk?

 

Amúgy a gyorstöltést csak 50%-ig használták, mert úgy lehet a leggyorsabban haladni, ahhoz meg 10-15 perces töltési idők tartoztak.

Előzmény: advocatusdiaboli (352800)
advocatusdiaboli Creative Commons License 2 napja 0 2 352802

No jó, itt hagyjuk most abba...

Előzmény: Rangun (352801)
Rangun Creative Commons License 2 napja -2 0 352801

Az EV töltés kb. 10 percel több, gondolod ,hgy ezért 3 nagyságrendel több gyorstöltő kell, mint benzinkút, miközben az emberek nagy része úgyis otthon fog tölteni, mert az az olcsóbb? 

Előzmény: mica-r (352797)
advocatusdiaboli Creative Commons License 2 napja 0 0 352800

Próbálj meg számolni picit az áteresztő-képességgel is, mégpedig a gyakorlatban, nem elméletben... 

Például olyan apróságokkal, hogy gyorstölteni csak akkor fogsz, ha muszáj, mert nagy veszteséggel jár, nagyon nem jó az akkunak - és nem is tudsz vele teljesre tölteni (a példában szereplő Model 3 is a 10-80% között liftezett folyton).

Egy még részleges esetben is órákig tartó normál töltést viszont nem fogsz kivárni a kocsi mellett, ergo 100%, hogy nem akkor fogsz visszajönni a kocsihoz, amikor az pont feltöltődött, hanem esetleg újabb órákkal, fél nappal később - és tetszik vagy sem, ez a realitás. Nem fogsz a kocsi mellett éjszakázni sem, stb..

 

Egy 0-24 üzemben menő benzinkútnál egy töltőfejről egy nap átlagosan feltöltenek 3-400 kocsit is. Egy EV töltőállomásnál ez nem lesz több 3-4 autónál, de lehet, hogy még ennyi sem lesz, egy foglalja egész nap, egy másik meg majd egész éjszakára...

Előzmény: Rangun (352794)
advocatusdiaboli Creative Commons License 2 napja 0 1 352799

Tegyük hozzá, hogy milyen jótékonyan hat a mostani akkuk várható élettartamára az állandó gyorstöltés - azt is, milyen hatékony, és tele így eleve nem tölthetők az akkuk.

 

Persze, ez végeredményben csak akadékoskodás, nem vitás, ha nagyon muszáj, együtt lehet élni ilyen rendszerrel is.

 

De már megint ott tartunk, hogy EV, EV, orrba-szájba EV. Néha egy kis napelem.

 

Ebből nem lesz fosszilis-mentes emberiség, maximum tisztább levegőjű nagyvárosok...

Előzmény: mica-r (352797)
advocatusdiaboli Creative Commons License 2 napja 0 0 352798

Biztos úgy lesz, tuti. De ha nem, azt is meg fogjátok úgyis magyarázni. :-))

Előzmény: Rangun (352792)
mica-r Creative Commons License 2 napja 0 1 352797

Teletank vs teleakku feltöltési ideje???

Előzmény: Rangun (352794)
mica-r Creative Commons License 2 napja 0 0 352796

Az jó így, de mintha azt írtad volna, hogy minimálisan közlekedsz autóval.

Előzmény: Auralianus (352795)
Auralianus Creative Commons License 2 napja 0 0 352795

Nekünk a napelem most lett meg hozzá, követlező lépés az asszony EV-je, aztán az enyém.

Előzmény: mica-r (352785)
Rangun Creative Commons License 2 napja -1 0 352794

A fenéket, ahogy benzinkút sem kell milliós számban, úgy töltő sem kell.

Előzmény: mica-r (352793)
mica-r Creative Commons License 2 napja 0 1 352793

Milliós számban fog kelleni szerintem...

Előzmény: Rangun (352792)
Rangun Creative Commons License 2 napja 0 0 352792

Látom javulsz, most már nem hatótáv parád van, hanem szabad töltőállomás para, de mire tömegével kaphatóak lesznek az EV-k, addigra több 10 ezer nagyteljesítményű töltő lesz az utak mentén.

Előzmény: advocatusdiaboli (352791)
advocatusdiaboli Creative Commons License 2 napja -1 4 352791

De van - rászervezett útvonalon, előre foglalt töltőkkel teljesítette. 

 

https://cleantechnica.com/2019/07/05/tesla-model-3-breaks-ev-distance-record-2781-km-1728-miles-travelled-in-24-hours/

 

Konkrétan egy autópálya-szakaszon ingázott ide-oda előre szervezetten, a létező töltési pontok között, egy egész csapat segítette, a szponzoráló töltőállomásokkal összefogva, ahol garantáltan azonnal szabad töltőkkel várta őt a kísérletet támogató töltőhálózat (Ionity), sőt, az előre neki dedikált, foglalt töltőpontokat még a hitelesítési és áram-korlátozási rendszerből is kiemelték.

 

Egy megrendezett demonstráció volt, ami egyébként így is impozáns, csak pont ti prezentáljátok folyamatosan azt, hogy meglehet, az ilyenek többet ártanak, mint használnak - mert ti ezek után ezt úgy kezelitek, hogy ez a standard, akármilyen EV ezt séróból bárhol tudja...

 

Miközben ez pont olyan, mint azok a gyagya fogyasztási versenyek, ahol zárt pályán csigatempóban köröznek kikapcsolt segédberendezésekkel, leszerelt visszapillantó tükrökkel, és a végén kihozzák azt, hogy 3 literrel is el lehet menni tartósan - azokkal a kocsikkal, amelyekkel a hétköznapi forgalomban, használatban senki sem tud 6-7 liter alatt kijönni.

 

Előzmény: Rangun (352789)
Rangun Creative Commons License 2 napja 0 0 352790

És mindezt úgy, hogy méga Supercharcer V3 még nem áll rendelkezésre, sem az ionity 350kW-os teljesítmény, amik a jövőben tovább növelhetik az átlagsebességet.

Előzmény: Rangun (352789)
Rangun Creative Commons License 2 napja 0 0 352789

Látom fogalmad sincs a rekordról, egy embert csinálta egyedül, Németországban.

Előzmény: advocatusdiaboli (352788)
advocatusdiaboli Creative Commons License 2 napja -1 2 352788

Persze, miután előtte egy hónapig szervezték a mutatványt, és menet közben több tucat "segéderő" előre foglalta a természetesen azokhoz igazítva megszervezett útvonalon lévő gyorstöltőket.

 

Egyébként meg nem az érdekel, hogy mondjuk Kaliforniában mit lehet megcsinálni, hanem az, hogy itt mit lehet. Lehet, hogy egy Las Vegasi Tesla tulaj elfelejtheti a hatótáv-parát, lehet. 

De egy debreceni, zalaegerszegi, sőt, akár pesti Leaf, i3 tulaj aligha. És még igen jó ideig nem teheti majd.

Előzmény: Rangun (352786)
mica-r Creative Commons License 2 napja 0 0 352787

EGY Tesla Model 3-mal...

Ez egy drága autó nekünk hétköznapi embereknek és nyilván egy jól megtervezettt utazás volt.

Előzmény: Rangun (352786)
Rangun Creative Commons License 2 napja 0 0 352786

A hatótáv parát ideje lenne elfelejtened, egy Tesla Model 3-al, egy nap majdnem 2800km tettek meg, ami 110km/h feletti átlagsebességet jelent.

Előzmény: advocatusdiaboli (352783)
mica-r Creative Commons License 2 napja 0 0 352785

"Ha BP-en laknék EV-t vennék.... főleg úgy hogy 5,2kW napelemem van és kb 5MWh plusszom jelenleg."  

De nem Bp-en laksz, ahol talán nem is lenne napelemed :-)

Akkor vennél EV-t, ha Bp-en laknál és nem kellene utazgatnod. De ez vidékre is kb érvényes.

Előzmény: kzdiesel (352780)
advocatusdiaboli Creative Commons License 2 napja -2 2 352784

Ettől még az ő szintjén-szemszögéből persze simán megérheti.

 

Ha viszont elkezdünk rendszerszinten gondolkodni, akkor hamar rájöhetünk arra, amin itt megy a pörgés már mióta - ez nem megoldás, errefelé nem lehet célt érni.

Előzmény: FRANKYE. (352782)
advocatusdiaboli Creative Commons License 2 napja -1 2 352783

Azért azzal is számolj, hogy minimum 3-4 millióval eleve drágább is ma az EV, mint egy azonos kategóriájú, BENZINES kocsi, amiben nem fog az EGR, turbó, DPF kifingani.

Ha ezt is figyelembe veszed, akkor az jön ki, hogy mire esetleg tényleg többé-kevésbé behozná az árát az EV, addigra valószínűleg ezt a megtakarítást újra elköltheted akkura.

 

De ezek csak sima számok. A valóság viszont egészen más (szembesültem vele). A valóság az, hogy egyfelől az EV tényleg nagyon kellemes és jó a saját korlátain belül használva, jobb, mint egy ICE. Csöndes, kezes, jól gyorsul, szerethető. Másrészt, ha nem a "ház körül körözöl vele", akkor állandóan ott a gyomrodban a gombóc: hazaérsz-e vele kimerülés előtt? Elmész valahova dolgozni, teszed a dolgod, majd kapsz egy telefont, ki kellene ugrani még máshová is - és rögtön jön a görcs megint: ehhez már nem lesz elég a szufla... Jön az, hogy télen vacogva ülsz a kocsiban sapkában-kesztyűben, mert ha bekapcsolod a fűtést, nem érsz haza... Nyáron csöpög rólad a víz, lehúzott ablakkal izzadsz óvatosan poroszkálva a külső sávban, mert elszámoltad magad, és ha rendesen mész és klímázol, nem érsz haza...

Az akkucsere ideje sem úgy fog eljönni, hogy egyszer csak kiírja a kocsi - nem, az úgy fog eljönni, hogy előtte már hetente egyszer maradsz valahol ott az út szélén, mert az 50-60%-ra degradálódott, már nem különösebben jól kiszámítható viselkedésű akkukra ugyan kiírta feltöltés után a rendszer, hogy 90km a hatótávolság, és ezek után elindultál lelkesen az oda-vissza 70km-es utadra - de mégsem volt elég...

Addigra kaptál egy gyomorfekélyt, egy infarktust, és eljutottál oda, ahová a Hahun éppen a használt Leafjaikat árulók egyharmada eljutott (ahogy írtam, kicsit körüljártam a témát..): SOHA TÖBBÉ...

Amúgy az egyharmaduk meg halálosan lelkes, és azért cserél, mert megjött az új. Szóval ez nem egy fekete-fehér történet. Amit ma EV gyanánt árulnak, az nem használhatatlan, és ha sikerül jól eltalálni az igényeket, a feltételek (otthoni-telephelyi töltés, stb..) is adottak, kifejezetten pozitív kaland is lehet.

Aki viszont bedől a puszta számoknak, kiszámolja, hogy "ez neki pont elég", és egy köznapi ICE modellt akar helyettesíteni vele - az nagyon megbánhatja.

 

Érdekes módon a hibrideket senki sem szokta megbánni.

Előzmény: kzdiesel (352780)
FRANKYE. Creative Commons License 2 napja 0 0 352782

Télen elfűtöd azt a többletet amit jó esetben fosszilis energiából csináltak. :)

Előzmény: kzdiesel (352780)
advocatusdiaboli Creative Commons License 2 napja -2 1 352781

Hát... Mit fogsz felújítani egy kémiailag degradálódott, zárt lítiumos akkucellán? Konkrétan mit?

A "felújítás" ebben az esetben azt jelenti, hogy a sok ilyen cellából álló, kiegészítő segédberendezéseket (hűtés, védelem, stb..) is tartalmazó komplett akkut megbontod, és cserélgeted a hibás cellákat.

Ez ma is megoldható egyébként, például a Priusok akkuinál is szoktak ezzel foglalkozni - de ott inkább azért, mert kevés blokkból áll a nem túl nagy kapacitású akku (magyarán csupán néhány, egybefűzött láncban vannak a cellák), és egyetlen egy zárlatos akkucella (ami a hozzá tartozó komplett blokkot használhatatlanná teszi) is jól érzékelhető kapacitáskiesést jelent.

A Tesla ModelS akku például több ezer "laptopakkuból" áll, amelyek kettesével vannak blokkokban fűzve, ergo egy zárlatos cella önmagában szinte észrevehetetlen kapacitáskiesést jelent. De a lítiumos akkura ez annyira nem is jellemző, nem zárlatos lesz, hanem általában elég egyenletesen hanyatlik a kapacitás - jó gyártástechnológia, egyenletes minőség és az akku jó menedzsmentje esetében bizony meglehetősen jó korrelációval, egyenletesen az összes cellában...

Vagyis amikor egy ilyen EV akku fél kapacitásig esik le, akkor az úgy fog adódni, hogy lesz már benne pár tucat zárlatos, teljesen kiesett blokk, ez lesz felelős a kapacitásvesztés néhány százalékáért - a többi cella meg tényleg kb: fél kapacitást fog tudni.

 

A felújítás tehát azt fogja jelenteni, hogy a sokszor komoly technológiával lezárt rendszert (a Teslánál konkrétan körbe-karikába lehegesztett zárt doboz az egész !!) meg kell bontani, és egyenként forrasztgatva (sőt, ponthegesztve, mert lítiumos cellát nem illik forrasztgatni - bár én is meg szoktam tenni, de nagy tömegben be nem vállalnám) ki kell cserélni AZ ÖSSZES akkucellát újra, figyelve arra is, hogy egyenletes szintre kisütött vagy töltött cellákkal vágj neki, vagy a menedzsment sem fogja tudni végül rendbe szedni az egy blokkba fűzött, de eltérő állapotú cellákat. Utána úgy visszahegeszteni az egészet, hogy például a folyadékhűtő rendszer (persze, ahol van) tömítettsége megmaradjon, stb...

 

Szíves engedelmeddel - tamáskodnék az ügyben, hogy ez olyan nagyon simán járható lesz...

 

És még egy megjegyzés - hivatkoztál a CR dízel-befecskendezők felújítására, ami valóban járható is - viszont te is pontosan tudod, hogy azon korú használt dízeleknél, ahol már elég törvényszerűen előjönnek ezek a hibák-problémák, ott bizony szó szerint gazdasági totálkár, ha kiderül a CR rendszer komolyabb hibája, az autó értékével fog felérni még a "maszek" javítás ára is, megy is az ilyen kocsik nagy része inkább a bontóba.

Előzmény: kzdiesel (352779)
kzdiesel Creative Commons License 2 napja 0 3 352780

200Wh/km durván 8ft/km
6l/100km kb 24ft/km
16ft/km a különbség ha 3 000 000ft az akkupakk akkor kb 190000km alatt lesz egál. Ha nincs napelemed, és nem töltesz ingyen sehol.
De a villanyautó városba való, ami egy mai ICE autót kinyír...
EGR, DPF, turbó, kettőstömegű, szívósorklapnik, stb mind megkotlanak 200ekm  alatt városban...
Ezen felül vezérműszíj, (sőt még rosszabb: vezérmű lánc) injektorok, szűrők, olajak, stb...
És egy EV jól gyorsul, könnyű vezetni, csendes.
Ha BP-en laknék EV-t vennék.... főleg úgy hogy 5,2kW napelemem van és kb 5MWh plusszom jelenleg. Télen majd elfűtöm...

 

Előzmény: kzdiesel (352779)
kzdiesel Creative Commons License 2 napja 0 2 352779

Elektromos hajókba leginkább Kínából vesznek akkut a gyártók. Gondolom hamarosan meg fognak jelenni a piacon az utángyártott a gyárinál nagyobb kapacitású akkupakkok Kínából. Ahogy a ICE motoros autónak is több "élete" van úgy az EV-knél is ez lesz.
Csak megfelelő piaci igénynek kell lenni rá.
És hamarosan lesznek szakműhelyek akik akkufelújításból fognak élni.
10 évvel ezelőtt a piezo CR injector Nasa technikának számított. A Bosch a mai napig nem ad ki hozzá javítási technológiát, de már létezik amit lassan a Bosch is kénytelen elfogadni. Ma minden alkatrészt tudsz venni hozzá Kínából, és használható minőségű, és van hozzá pad amin fel tudod kódolni, és jó.

Előzmény: advocatusdiaboli (352741)
szilvatövis Creative Commons License 2 napja -1 0 352778

Volt szó az intelligen hálózatokról, peer-to-peer, blockchain és tettestársai, amik a jövő decentralizált villamaosenergia termelésének és elosztásának nélkülözhetetlen kellékeivé válnak előbb-utóbb...

Nos nem csak a villamosenergia kereskedelemben lehet szerepük:

https://oilprice.com/Energy/Energy-General/Is-Shells-Latest-Blockchain-Venture-A-Gamechanger.html

,m,1710 Creative Commons License 2 napja 0 0 352777

Most lássuk, hogy csernobilba nem piszmogtak ijesmivel, hehe

 

(amugy ajánlom, hogy olasd el részletessen figyelmessen a egésszet)

Előzmény: _Berci (352775)
,m,1710 Creative Commons License 2 napja 0 0 352776

https://www.edmunds.com/used-tesla/

 

Használt Tesla piac, mind "második" auto (bevásárlásra)

vagy miert ne egy sivár Jeep Gladiator

_Berci Creative Commons License 2 napja -8 0 352775

 

Uj üzleti agazat az USA-ban. A kiszuperalt, soha többe nem termelö, de meg evtizedeken (evszazadokon?) keresztül szetszedendö átomerömüveket eladjak a "nagyok" a "kicsiknek", hogy ök szorakozzanak a roncsokkal az idök vegezeteig. Aztan a kicsik meg vagy csinaljak a feladatukat szorgalmasan tovabb, ... közben lankadatlanul fejik a zallamot ... vagy egyszerüen csödbemennek ... az allam meg majd azt csinal a romokkal, amit akar ... neki nincs kiszallas a bulibol ...

 

Is selling nuclear plants for decommissioning a safety issue?

 

https://energypost.eu/is-selling-nuclear-plants-for-decommissioning-a-safety-issue/

 

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!