Keresés

Részletes keresés

NagyAnd Creative Commons License 2005.01.11 0 0 136

Na, mi a helyzet?

Már csak 3 nap...

pint Creative Commons License 2004.12.28 0 0 135
Na ezek már jó linkek voltak, végre megértettem. Íme a tények:

Ahogy tegla polgártárs mondja, a doppler effektust figyelembe vették, csak azt nem, hogy az egyes bitek határai akkor már időben nem ott lesznek, ahol lenniük kellene. Így aztán elcsúszik az egész miskulancia. Pöti málőr.

A megoldás természtesen nem a távolság növelése, a távolság nem változtat a doppler effektuson, mivel az csak a sebességre érzékeny. Nem is a távolság a lényeg, hanem a pozíció. A korábbi tervben a szonda a leszállási pont felett repült volna át, és az idő jórészében többé-kevésbé felülről vette volna a jeleket, pont abból az irányból, amiben a lassulás bekövetkezik, így erős doppler eltolódások lettek volna. Az úgy pályageometria viszont olyan, hogy a Cassini mindvégig oldalról, majdnem 90 fokos szögben lesz a Huygens mozgásirányához képest, így az nem közeledik és nem távolodik, tehát a sebessége változása is lényegtelen. Ehhez a távolságnak annyi köze van, hogy eközben a Cassini is halad, elég gyorsan, és a Huygens is, kezdetben gyorsan, később lassan, egymással közel párhuzamosan. Tehát ahhoz, hogy vételi irányszög megmaradjon kb 90 fok, nem lehetnek túl közel.

A NASA-ra meg mérges vagyok, mert ezt írja:

"A more distant flyby means a slower change in geometry during the probe descent, reduced Doppler shift of the probe signal, and therefore better tracking and data collection."

Ez félrevezető, a távolabbi elrepülés nem csökkenti a doppler hatást, a relatív helyzet csökkenti azt.

Valamint amiatt is, hogy nem tették lehetővé a firmware frissítését. A BIOS upgradenél is az volt a baj, hogy a rendszer maga alatt vágta a fát, itt ez nem áll fenn, mert többszörösen redundáns rendszerben ez nem igazán lehet veszélyforrás, ha eltolják az egyiket, még mindig ott a másik.
Flandry Creative Commons License 2004.12.28 0 0 134

na jó, ha mégis lemaradnánk a szenzációról itt egy link felviditásképpen

 

(quicktime kell hozzá) :)

repülés a Titán felhőin át
tegla Creative Commons License 2004.12.28 0 0 133
Figyelembe vették a dopplert, tehát hogy a vivőfrekvencia eltolódik. Ki is próbálták, működött rendesen. De nem vették figyelembe, hogy a vitt jel frekvenciája (8192 bps normálisan) is el fog tolódni. Ezt viszont nem próbálták ki.

Nem hardver, hanem firmware hiba. De ezt a firmware-t nem lehetett újraprogramozni.

A sztori.
Előzmény: pint (129)
pcjuzer Creative Commons License 2004.12.28 0 0 132

Márpedig a hivatalos verzió is ez.

 

"Simply put, the receivers would not be able to track the probe’s signal fully as its frequency varied during the original flyby."

 

"A more distant flyby means a slower change in geometry during the probe descent, reduced Doppler shift of the probe signal, and therefore better tracking and data collection."

 

forrás:

http://saturn.jpl.nasa.gov/multimedia/products/pdfs/tcFlyby20041221.pdf

 

pint Creative Commons License 2004.12.28 0 0 131
lehet, hogy az illető csak úgy odahányja a dolgokat? :)
Előzmény: kaviat (130)
kaviat Creative Commons License 2004.12.28 0 0 130
emlékeim szerint, ilyen aláírással már olvastunk pár sületlenséget a indexen tudományos cikk formába burkolva.. nem tudom melyik webes ufómagazin szokott a forrás lenni, de én akkor szoktam elhinni, ha több másik helyről is hasonlót olvasok.. [és nem a blikkben, hanem minimum az origon, de persze a legjobb ha valami hivatalos tudományos szájton]

.kav]4t ..jó ott a tengeri kaja..
Előzmény: pint (129)
pint Creative Commons License 2004.12.28 0 0 129
Észrevételeim és kérdéseim:

1. Az index híreket nem muszáj elhinni

2. A hivatalos álláspont szerint azért szervezték át a Huygens manőver geometriáját (Cassini nem 1200 hanem 60000 km távolságban), hogy könnyebb legyen a jelforrás felé fordulni (tracking), ez 1200 km-ről nem biztos, hogy sikerült volna kellő stabilitással.

3. Szintén a hivatalos oldalon 1.5 mrd dollár szerepel, itt 3.3.

4. Valaki fizikus kiszámíthatná, hogy mekkora doppler effektussal kell számolni. Nekem az a gyanúm, hogy a szóba jöhető sebességeknél a hatás simán belefér a rádióadás szokványos sávjába.

5. Továbbá az ilyen kommunikációnál mindig számolni lehet elhangolódással, ezért azt szokás követni is. A Cassini vevőantennája ilyet nem tud? Az igaz, hogy ez elképzelhető, mert a Huygensen egy stabil oszcillátor van, az nem szokott elhangolódni.

6. Hogy létezik az, hogy miközben a Cassini mindvégig doppler alapú éréseket fog végezni (Doppler Wind Experiment, DWE), a tervezők mégsem gondoltak arra, hogy a frekvencia kicsúszik az elfogadható tartományból?

7. A dopplerhatás csökkentésében milyen szerepe van a távolságnak?

Nekem az a gyanúm, hogy valamit nagyon félreértettek. Nem az első eset, ez bulvármédia.
Törölt nick Creative Commons License 2004.12.28 0 0 128
...értem én ezt, de ez nem PC-s kategóriájú kütyü... a rádiós kommunkáció meg olyan dolog, amire alapul MINDEN kapcsolat, itt nem figyelembe venni változtathatósági igényt, az nem hiba, hanem bűn... igazság szerint én nem is ezt hiányolom, hanem a korrekebb híreket... amik persze lehet, hogy vannak, csak hozzám nem jutnak el...
Előzmény: Tigerclaw (123)
rm40 Creative Commons License 2004.12.27 0 0 127
A linkelt 12.25-i index-cikk alján kapcsolódó anyagként szerepel.
Előzmény: pint (126)
pint Creative Commons License 2004.12.27 0 0 126
ez a cikk honnan van?
Előzmény: moonshadow (117)
fokhagymabors Creative Commons License 2004.12.27 0 0 125

"Jó lenne ha sikerülne, nem valószínű, hogy a most szokásos olcsó szondák közül tudnának olyat készíteni ami felveszi a versenyt ezzel."

 

és nem is vagyok hajlandó várni újabb 7 évet, kéremszépen!!

 

(nem nyugtatott meg ez a sebességlecsökkentős válasz, azt hiszem. De majd meglássuk.)

Előzmény: moonshadow (124)
moonshadow Creative Commons License 2004.12.27 0 0 124

Ha jól értettem úgy próbálják csökkenteni a gondot, hogy valamelyest csökkentik a szondák közötti sebességkülönbséget.

A többit meg majd meglátjuk.
Lehetséges verzió az is, hogy minden simán megy és a szonda leszállóegység rendben leereszkedik, csak éppen nem érkezik semmiféle értékelhető adat.

Jó lenne ha sikerülne, nem valószínű, hogy a most szokásos olcsó szondák közül tudnának olyat készíteni ami felveszi a versenyt ezzel.

Előzmény: Törölt nick (121)
Tigerclaw Creative Commons License 2004.12.27 0 0 123

Egy esetleges szoftverfrissítésnek több akadálya is lehet.

1. Nincs felkészítve a szonda szoftverfrissítésre, mert nem terveztek ilyet.

2. Nem minden szükséges modul van felkészítve szoftverfrissítésre

3. Nem éppen optimális a kommunikációs csatorna szoftver frissítésre. Ma még nem jár a technika ott, hogy stabil nagy sávszélességű kapcsolatot hozhassanak létre ilyen távolságra, egymástól gyorsan távolodó állomások között. Valószínűleg a használt bitek többsége inkább hibajavítást hordoz, mint forrásadatot. Gondolj arra, hogy ma még a saját alaplapunk BIOS chipjének frissitése se éppen veszélytelen. Előfordulhat, hogy a helyzet inkább romlik, mint javul.

4. Szerencsére ma még nem minden a szoftver, szükség van hardverre is. Elképzelhető, hogy ilyen jellegű frekvenciaváltozás folyamatos kezelésére szükség lett volna egy célhardverre, mindkét szondára.

 

Előzmény: Törölt nick (121)
pcjuzer Creative Commons License 2004.12.27 0 0 122

A szűkös sávszélesség nem igazán szoftverkérdés, de azért tettek valamit az ügy érdekében: úgy módosították a pályát, hogy ne legyen túl nagy a Doppler-hatás. Az eredeti terv szerint a Huygens-nek már november környékén a Titánra kellett volna mennie.

Törölt nick Creative Commons License 2004.12.27 0 0 121
...azt nem értem, hogy az eltelt négy év alatt nincs hír arról, hogy módosítani tudnák a sw-t? Vagy ennek hw igányei is lennének? Analóg, vagy mi?
Előzmény: moonshadow (117)
Törölt nick Creative Commons License 2004.12.27 0 0 120
:-((( ott a baromi nagy bürokrácia, s ennyit sem ér???
Előzmény: moonshadow (117)
rm40 Creative Commons License 2004.12.26 0 0 119
Előzmény: fokhagymabors (118)
fokhagymabors Creative Commons License 2004.12.26 0 0 118
na jó, de mi a helyzet most?
Előzmény: moonshadow (117)
moonshadow Creative Commons License 2004.12.26 0 0 117
"Számítási hiba a 3,3 milliárd dolláros űrmisszióbanA szakértők elfeledkeztek a Doppler-effektusról
  • vomit
    • 2000. november 20., hétfő 10:53Kínos pillanatokat hozhat a Cassini-Huygens űrmisszó előkészítése során vétett számítási tévedés. Minden jel arra mutat, hogy a NASA és az európai ESA tucatnyi szakértője ugyanazt a hibát követték el a 3,3 milliárd dolláros összköltségű misszió előkészítésénél: elfelejtették figyelembe venni a landolóegység adatforgalmában keletkező Doppler-effektust.Küldje el ezt a cikket barátjának, ismerõsének!
      Nyomtatható változat hirdetésbanner( 7000, 10, 330, 247, 0, 0 )Amikor 1997. október 15-én a floridai űrközpontból 20,7 milliárd kilométeres útjára indították a Cassini-Huygens bolygókutató kettős szondát, senki nem sejthette, hogy egy egyszerű számolási hiba miatt meghiúsulhat a szépreményű kutatási projekt. A szonda útjának legfontosabb szakasza, a leereszkedés 2004 novemberében a Szaturnusz Titán nevű holdjára kútba eshet, mert a 320 kilogrammos Huygens az ereszkedése során gyűjtött adatait esetleg már nem fogja tudni továbbítani. A szakértők elfeledkeztek a Doppler-effektusról A tervek szerint a 300 millió dolláros Huygens-szonda 30 ezer kilométeres óránkénti sebességgel szeli át a Titán sűrű atmoszféráját, majd leszáll a hold felszínén. A 2 és fél órás manőver folyamán a Huygens 18 műszere által szolgáltatott adatokat a keringési pályán maradó Cassini felé továbbítják. Félő azonban, hogy az adatátvitelt biztosító elemek viszonylag szűkös sávszélessége a kritikus időpontban nem lesz elegendő a mérési adatok továbbítására. Bár a Huygens adóit és a Cassini vevőberendezéseit a Földön pontosan ugyanarra a frekvenciatartományra szabályozták be, a kommunikációs rendszer a Titán felszíne felé rohanva az adatoknak csak a töredékét lesz képes az anyaszondára, majd a Földre továbbítani. Valószínűleg a tervek készítői közül senki nem gondolt arra, hogy a Cassini nem álló helyzetben várja az európai építésű Huygens landolását, hanem másodpercenként 5 kilométeres sebességgel távolodik tőle. A landolóegység másodpercenként 5,6 kilométert megtéve zuhan a hold felé, ezért az átviteli frekvenciasáv ennek megfelelően megváltozik, Doppler-eltolódás lép fel. Ahogy egy elrobogó vonat zaját közeledve és távolodva más-más hangmagasságban észleli a megfigyelő, a Huygens rádióhullámai a Cassininél az elküldéshez képest teljesen más formában érkeznek meg. Teljesen mindegy, hogy a két szonda egyforma vagy változó sebességgel távolodik egymástól: a frekvenciaeltolódás miatt a Cassini a leszállóegység jeleinek csak kis részét, alig 10 százalékát lesz képes majd fogadni. A jel eltolódott nagyobbik része elveszik az űrben. A NASA és az ESA megoldási lehetőségek után kutat Putónium a fedélzeten A Cassini-Huygens szonda indítását 1997-ben komoly vita előzte meg, mivel az energiaellátást nukleáris forrásból, 32,8 kilogramm plutóniummal oldották meg. Az aggodalmak arra vonatkoztak, mi lesz ha felrobban a Titan 4 szállítórakéta, vagy ha a kicentizett pályán visszatérő szonda véletlenül elég a légkörben, és beteríti a bolygót a rakományával. Arról van szó ugyanis, hogy kilövése után másfél év alatt a Napot megkerülő szondát épp a kézre eső pozícióban levő Föld körül gyorsították fel. A lendületvétel során a veszélyes anyag 1170 kilométerre repült el a Földtől. Ha elégett volna a plutónium, a légkört annyi halálos nehézfémmel terhelte volna, mint amennyi a kísérleti atomrobbantások során eddig kikerült a természetbe. Mint látható, megúsztuk a plutónium esőt. Az ESA mérnökei lázasan dolgoznak a probléma megoldásán. A Jupiter körül lendületet vevő Cassini-Huygen szondán az év elején végrehajtott távdiagnózist megerősítette az európai űrkutatási hivatal darmstadti irányítási központjában (ESOC) levő mérnöki kísérleti másodpéldány is. Az ESOC-nál vizsgálóbizottság alakult, hogy megállapítsák, miért nem derült ki a hiányosság már 3 évvel ezelőtt. A bizottságnak feladatául szabták, hogy gondoskodjon az űrmisszió hiánytalan lebonyolításáról, és biztosítsa, hogy az ESA hasonló berendezéseket használó jövőbeli űreszközeinél ugyanez a hiba ne léphessen fel. 2001 nyaráig a NASA és az ESA megoldási lehetőségek után kutat, hogy hibátlanul le tudják bonyolítani a landolást. A kilátásba helyezett alternatívák mindegyike nagyobb üzemanyagfelhasználással jár, és tovább nehezíti a szonda egyébként is bonyolult küldetését. Gondok elé néz egy 2003-as másik ESA-projekt is Az ESA oldaláról kiszivárgott információk szerint a Cassini központi egységének sebességét csökkentenék, és ezzel erősíteni lehetne a Huygens által sugárzott adatok vételét. Ezen kívül szóba jöhet a Cassini keringési magasságának megemelése, vagy az antenna Huygens felé fordítása az eredetileg megcélzott landolási pont helyett. Egyelőre kétséges, hogy a jóval értékesebb Cassini-szonda küldetésének veszélyeztetése nélkül sikerül-e végrehajtani egy ilyen módosítást. Ki kell derülnie, hogy a Titán mellett lassabban elhaladó szonda képes lesz-e elérni a Szaturnuszt. Egy másik megoldás volna a Huygens szoftvereinek átprogramozása, de egyelőre ennek megvalósítása is kétséges. Az ESA-nél bíznak benne, hogy képesek lesznek megoldani a problémát, és megmentik a leadott adatmennyiséget. Mostantól kezdve minden intézkedést annak figyelembevételével hoznak meg, hogy sikeresen lebonyolítsák az egyedülálló Cassini-Huygens űrmissziót. Az Atlanti-óceán mindkét partján hallgatásba burkolóznak az illetékesek, de az űrközpontokban az akut probléma kezelése mellett lázasan dolgoznak a felfedezés következményein is. Az ESA ugyanis nem csak a Huygens-szondához szállított hibásan programozott és beállított kommunikációs rendszert. Például a Mars-Express és a Wirtanen-üstököst megközelítő, 2003-as indítású Rosetta hasonló bajok elé néz."
      Athlay Creative Commons License 2004.12.25 0 0 116
      "Sikeresen levált a Cassini amerikai űrszondáról a Huygens európai leszállóegység, hogy célba vegye a Szaturnusz legnagyobb holdját, a Titánt - jelentette be közép-európai idő szerint szombat hajnalban az amerikai űrkutatási hivatal, a NASA.

      A Földtől 1,25 milliárd kilométerre lezajlott műveletről 4 óra 24 perckor érkezett meg a rádiójel a földi irányítóközpontba. A Huygens január 14-én próbál meg leereszkedni a gyűrűs bolygó holdjának a felszínére. "

       

      Index

      pint Creative Commons License 2004.12.14 0 0 115
      dolgoznak éjszaka, három kép már van is, de egyelőre semmi új

      http://saturn.jpl.nasa.gov/news/events/titanb/index.cfm
      pint Creative Commons License 2004.12.13 0 0 114
      hacsak nem dolgoznak éjszaka .)

      de nem csak képek, remélem, hanem légkörbeli nyomelem-nyalánkságok (szerves anyagokra lehet számítani), és pontos légköradatok (nyomásprofil gondolom, hogy mekkora közegellenállással kell számolni mondjuk 950 km-en, megsül a szonda, avagy nem sül meg)
      Előzmény: kaviat (112)
      pint Creative Commons License 2004.12.13 0 0 113
      paff neki, hamar munka sose jó
      az ISS az nem a nemzetközi űrállomás persze, azon nincsen távcső, hanem az Imaging Science Subsystem, vagyis a kamera :))
      Előzmény: pint (111)
      kaviat Creative Commons License 2004.12.13 0 0 112
      kösz, tehát leghamarabb holnap délután várható új közeli kép a titánról

      .kav]4t ..jó ott a tengeri kaja..
      Előzmény: pint (111)
      pint Creative Commons License 2004.12.13 0 0 111
      íme a részletek:

      minden idő UTC-ben, ami a GMT-vel azonos, tehát a mi időnkhöz képest -1, azaz nálunk mindegyikhez egy órát kell adni.

      Nov 15 08:57 S06 szekvencia kezdete, ez a 31 napos szekvencia tartalmazza a Titan-B megközelítést
      Dec 09 22:14 három nappal a találka előtt, utolsó pályamódosítás
      Dec 10 22:13 backup - ez nemtommi, azt hiszem arra az esetre van, ha az előző nem sikerülne
      Dec 10 09:11 a Nemzetközi Úrállomás 12 órán keresztül 15 képet készít óránként, amiből aztán filmet csinálnak
      Dec 10 21:18 Föld felé fordulás
      Dec 10 22:13 9.5 óra adás, fogadja a Madridi 34m-es antenna
      Dec 11 08:56 kamerák vissza a Titán felé, max 14 perc
      Dec 11 09:11 a Nemzetközi Űrállomás ismét filmez, ezúttal 15 órán át
      Dec 12 01:08 a NŰ most a gyűrűket figyeli
      Dec 12 04:53 Föld felé fordulás
      Dec 12 05:44 9 óra adás, fogadja a Madridi 70m-es, és aztán a Goldstone-i 70m-es is.
      Dec 12 14:44 kamerák ismét a Titán felé
      Dec 12 16:05 holtidő. az esetleges csúszásokat lehet itt behozni
      Dec 12 16:21 alacsony és közepes felbontású megfigyelések. Közeli és távoli infravörös, CIRS (akármi is az) és fényképezés
      Dec 13 04:46 Several slow scans across Titan Spectral imaging (amit nem értek, minek fordítsam?)
      Dec 13 08:46 nagyfelbontású térképezés
      Dec 13 12:16 átállás kémiai hajtásra, 21 perc
      Dec 13 12:37 az alfa és lambda(?) vir(go?) csillag megfigyelése a Titán légkörén át ultraibolya tartományban (UVIS), rendkívül kritikus mérés
      Dec 13 12:46 titan-B legközelebbi pont, 1200 km, 6.1 km/s
      Dec 13 13:13 visszaállás giroszkópvezérlésre, 24 perc
      Dec 13 13:36 a titán sötét oldalának vizsgálata, villámok és sarki fény keresése
      Dec 13 14:42 gyűrűsíkon áthaladás felfelé
      Dec 13 17:46 "Titan limb observations", a sztratoszférában nyomelemek keresése
      Dec 13 23:16 15 perc holtidő. az esetleges csúszásokat lehet itt behozni
      Dec 13 23:31 Föld felé fordulás, 29 perc
      Dec 14 00:00 adatok leküldése, fogadja a Madridi 70m-es antenna, először a legfontosabb UVIS
      Dec 14 09:00 adatok leküldése befejeződött
      Dec 15 02:52 Dione legkisebb távolság (72,500km)
      Dec 15 07:00 Szaturnusz legkisebb távolság, 4.8 Szaturnusz átmérőnyire
      Dec 15 12:12 gyűrűsíkon áthaladás lefelé

      utóirat: azért kulcsfontosságú az UVIS, mert ez fog adatokat szolgáltatni a légkör pontos kiterjedéséről, ami kell ahhoz, hogy a Huygens le tudjon szállni. a huygens 25-én fog leválni, addig meg kell határozni minden fontos paramétert, hogy az esetleg szükséges módosításokat meg lehessen tenni. a légkör adatai ahhoz is kellenek, hogy a további Titán elrepülések magasságát belőhessék. most 1200 km-re közelítette meg a bolygót, de lentebb is mennének, ha a légkör engedi.
      fokhagymabors Creative Commons License 2004.12.12 0 0 110
      hétfőn magyar idő szerint 13:46-kor Titán állomásra megérkezés, de meg nem állás, csak lassítás, közben fényképek készítésére, pecsételésre, tax-free szuvenírek vásárlására lehetőség megnyílása:-)
      Előzmény: moonshadow (109)
      moonshadow Creative Commons License 2004.12.12 0 0 109
      Mi a pontos menetrend? :)
      Előzmény: fokhagymabors (108)
      fokhagymabors Creative Commons License 2004.12.12 0 0 108
      13-án hétfőn Titán randevú, figyelni!
      Flandry Creative Commons License 2004.10.29 0 0 107

      a Huygens leszálló helye

       

       

      Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!