"elég szigorúan tartják magukat a 30-35 MJ/m3 közötti értékhez"
Ha jól értem, ezen úgy lehet finomhangolni, hogy hosszabb szénláncú szénhidrogéneket adagolnak. Ha pl. lemenne 29 MJ/m3-re, akkor adagolnak mellé egy kis propánt. Gáz-gáz, tehát ugyanannyi helyet (m3-t) foglal el egy propán molekula mint egy metán molekula. Fűtőértéke MJ/m³-ben kifejezve jelentősen magasabb (32,7 helyett 83,2), tehát feljavítja a keverék fűtőértékét MJ/m³-ben kifejezve.
MJ/kg-ban mérve a fűtőértéket viszont csökkenti! Metán: 50,0 MJ/kg. Propán: 46,3 MJ/kg.
Összefoglalva
Ha propánnal feljavítás történik, akkor azonos mennyiségű (mol, molekula db) gázt fogok tudni tankolni. De a gáz tömege JELENTŐS-en nagyobb lesz. Szerencsére a teljes töltet energiatartalma is nagyobb lesz PICI-vel -> PICI-t nagyobb lesz a hatótávom. A 100km-re lebontott fogyasztásom (kg-ban mérve) magasabb lesz NÉMILEG. -> A kúton a (kg-ra vonatkozó) egységárnak alacsonyabbnak kell lennie ... ideális esetben úgyszintén "némileg".
Nem akarok ebbe nagyon belebonyolódni, de gázt szinte lehetetlen pancsolni, míg benzint, gázolajat könnyebb, mert a kutas hozzáfér az üzemanyaghoz. Gáznál ez szinte lehetetlen.
Gáznál országon belül a fő elosztó vezetéken fűtőértékben szinte alig van eltérés, elég szigorúan tartják magukat a 30-35 MJ/m3 közötti értékhez (MSZ 1648), de inkáb 34-35 a jellemző. Ezt 15 percenként mérik az FGSZ gázátadó pontjainál automata kromatográfokkal és naponta átlagolják. Itt találod pl. a múlt pénteki napi adatokat: http://tsodata.fgsz.hu/pub_data/date/2018-02-09/conversionfactor Elő-elő fordulhat 30 körüli érték egyes átadási pontokon bizonyos időszakokban, de az inkább regionálisan, nem az országos távvezetéken, ahol az orosz gáz a mérvadó, lásd beregdaróci betáplálási pont: in 21Z000000000139O 34,782611 MJ/m3, ez a negyedik a listában.
De ehhez a kútnak semmi köze, ő nem tud a minőséghez hozzányúlni. Egyes napokon előfordulhat, hogy pl. 34 helyett 31-es gázt kapnak, de ők ezt nem tudják kontrollálni. Ebből is eredhet 20-50 km-es eltérés (10-15%), de ugyanennyit okozhat a külső hőmérséklet, forgalmi viszonyok, klíma, fűtés, rakottság, vezetési stílus, motor kontroller tulajdonságai, minősége stb. Modernebb autók mérik a gázminőséget és ehhez állítják a motorvezérlőt, azoknál ez az eltérés kevesebb.
Tehát előfordulhat, ha Szegeden tankolsz akkor többet vagy kevesebbet mehetsz valamivel, mint Budapesten, de mégegyszer: erről a kút nem tehet.
És másik kúton ha annyit tankolsz akkor 400-at megy? Képtelenség hogy ennyi csalás legyen. A kút hitelesített és ugyanúgy az országos vezetékre van kötve mint a többi kút. Nem tudnak nitrogént vagy CO2t rakni bele.
Ha jól értem a 299 Ft/kg nem éri meg a benzin pl. 299/1,4=214 Ft/liter vagy dízel 299/1,3=230 Ft/liter egyenértékes árához? A benzin és gázolaj ma kb 350-360 Ft/liter. Vagy másik gázhoz hasonlítod, ami ugyanaz a 32-34 MJ/m3-es gáz?
Nem tudom igazan melyik kuthoz kellene hasonlitanom ,ha Miskolcon vagy Kassán tankolok 400km megy el autom,ha ocsai uti vagy mázsa téren vagy a Kántor kuton 400km megy el .Mihez képest kell nézni a jobb rosszabb minőséget ,nagyon szivesen összehasonlitom
Nem vádaskodom. Vádaskodni akkor tudnék, biztos tények tudatába lennék, csak tapasztalatom az, hogy az ott tankolt gázból több kell 100km-hez így nem igazán éri meg 299ft-ért sem.
Ezt nem lehet kivédeni, akár vadonat új kocsi, friss müszaki és minden egyébb ovatosság a baromja gondol egyet "hisz tegnap megcsináltam a hütőajtót is, ez is jólesz"....
Vajon volna arra mód, hogy lobbizzunk: legyen nyilvános? Pl: cikket íratni az index-szel, totalcar-ral? Ők utána szoktak járni a mutyizásnak és gyakran reagál az illetékes hivatal (minisztérium). Hátha jobb belátásra bírna az illetékeseket némi reflektorfény...