Keresés

Részletes keresés

Haralamos Creative Commons License 2012.05.19 0 0 842

Kr.u. 858 = i.sz. 1048  

III. Benedek halála után I. Miklós foglalja el a pápai trónt (Kr. u. 858-867)

Karlmann berendezkedett Karintiában, leváltotta a korábbi vezetőket, saját embereire cserélte, és szívélyes viszonyt alakított ki Rasztiszlávval, akit adófizetésre kellett volna kényszeríteni…   

Kr.u. 860 = i.sz. 1050

Eltűnik a történelem színpadáról a karintiai Pribina, akit a morvák ölnek meg, legalábbis a bajorok szerint. Legközelebb majd az 1920-as Trianoni diktátum után fog nagy karriert befutni sok-sok szobor emlékmű, kitűntetés, bankjegy stb. formában a Csehországhoz csatolt Felvidék tájain. 

Hogy mekkora volt Pribina országa, annak megválaszolása a karintiai történészekre vár…

  Ebben az évben a morvák legjobb barátai a Karintiában berendezkedő Karlmann és kísérete. Mindenesetre Pribina fiát, Kocelt nem ölték meg, ő maradhatott apja várában, ahol 865-ben a következő Salzburgi érsek - Adalwin (859-873) látogatja meg.  

Kr.u. 861 = i.sz. 1051  

Szent István ellen merényletet kíséreltek meg, amelynek következményeiben meghal. Vazult tervezi örökösének, de Gizella és környezete megvakíttatták, uralkodásra alkalmatlanná tették. A magatehetetlen István menekülésre szólítja fel Vazul fiait, Andrást, Bélát és Leventét. Észak-kelet irányban menekültek el az országból, így a baráti lengyel néphez majd később András akár Kijevig is eljuthatott, hiszen pár év múlva orosz feleséggel fog hazatérni. Azt is elképzelhetőnek tartom, hogy a Bajor Geográfus által „Ungare”-nak nevezett nép (kavarok/székelyek) fogadta be őket.

Péter lett Hungária királya, aki István nővérének Vilmostól született gyermeke. (Vilmos első házasságából született Gizella, István felesége is.)   

Zsarnoki uralkodása rövid ideig tart, és István másik nővérének fia Aba Sámuel a hungár néppel elzavarja. Péter sógoránál, Adalbertnél Melk várában gyűjt erőt királysága helyreállítására.

Karlmann fellázadt saját apja Német Lajos ellen. Rasztiszlávval szövetkezve elűzte Karintia, azaz frank Pannonia őrgrófjait, és saját embereire cserélte őket. 

Kr.u. 862 = i.sz. 1052   

Szent Bertin Évkönyve szerint az „ungri” nép pusztította Lajos királyságát.  

Kr.u. 863-864 = i.sz. 1053-54  

Karlmann és Rasztiszláv ellen apja hadjáratot indít, Salzburg irányából Bischofshofen és Tamsweg érintésével érkezik meg a Mura völgybe. Karlmann sorsa a házi őrizet lett.

Ménfőnél Péter legyőzi Aba Sámuelt, de a pogánylázadást nem tudja megfékezni. Ekkor érkezik keleten toborzott nagy hadseregével András Hungáriába, aki megvakíttatja Pétert, leveri a pogánylázadást, és Tulunban (ma Tulln) találkozik Német Lajossal, akitől papokat kér a megtizedelt papság pótlására.

Andrást i.sz. 1054 szeptemberében koronázzák királlyá Székesfehérváron. 

I.sz. 1055

A tihanyi apátság alapítólevele, tele hungár nyelvemlékkel, többek között a Balaton nevével.  

 Ebben az évben halt meg a „Győzedelmes Adalbert”, Ostmark grófja, Melk várában temették el. Az osztrák történetírás személyében a hungárok legyőzőjét tiszteli, aki az Ostmark határát a Morva és Lajta folyókig terjesztette ki. A Morva folyótól nyugatra elterülő tájegység neve „Ungarnmark” volt. Hivatalában fia Ernő gróf követi (1075-ig), édesanyja Froiza (Géza unokája) 1071-ben hal meg, és Melkben temették el. András király öccse Levente meghal, lehet, hogy ekkor kerül az Ostmark ellenőrzése alá a hungárok által róla elnevezett vár, Leventevár/Laventenburg?

Adalwin Salzburgi érsek Krisztus születését Chezilo (Kocel) várában ünnepelte, amelyet most Mosapurchnak (Moosburg) hívnak, s mely apja Pribina halála után szállott reá, akit a morvák öltek meg.

Az Oguz származású Turul bég (Emese férje, Álmos apja, Árpád nagyapja) meghódítja Bagdadot.  

Kr.u. 866 = i.sz. 1056 

Szent Bertin Évkönyve szerint a bulgár (hungár) követek a királyhoz mentek Regensburgba, tudatták vele, hogy uralkodójuk népe jó részével áttért a keresztény hitre, egyszersmind arra kérték a királyt, hogy mielőbb küldjön alkalmas hittérítőket hozzájuk.

Kr. u. 867 = i.sz. 1057

Phótiosz a keleti pátriárkák támogatását maga mögött tudva, a konstantinápolyi zsinaton kimondta I. Miklósra az átkot és a hivatalvesztést. Ezzel a kereszténység két részre, keleti és nyugati egyházra szakad (schizma) Konstantinápoly és Róma központtal. Minderről a pápa halála miatt nem értesült. Az új pápa Rómában II. Adorján (Kr. u. 867-872).  

Baszileiosz az új bizánci császár.  

András király öccse, Béla herceg hazatér valahonnan Észak-keletről, és megkapja az ország harmadát kitevő hercegséget.

 

Kr. u. 869 = i.sz. 1059

Meghalt a megvakított Péter király, Pécsen temették el az általa alapított székesegyházban.

Összehangolt támadás indult a morvaszlávok ellen. Német Lajos legkisebb fia a Mura-Enns vidéki szlávok ellen vonult, de Rasztiszlávot nem sikerült elfogni. Fejedelemségét tűzzel-vassal pusztították. Karlmann a Dráva völgyén leereszkedve egy új ellenséget győzött le, Szvatoplukot, aki unokaöccse volt Rasztiszlávnak. A történészek nem szenteltek kellő figyelmet erre a hadjáratra, ezért nem vették észre, hogy két külön politikai alakulat Rasztiszláv és Szvatopluk országa. Ez utóbbi nyilvánvalóan délebbre volt a Mura-Enns vidéki Moráviától, Boba Imre szerint a Dráva-Száva közén túlmenően Moesia (Bosznia) nagy részét is magában foglalhatta. Mindenesetre a győzelmek után a két frank hadvezér találkozott, és örvendezve ünnepeltek. A következő évben Szvatopluk alárendelte magát és országát Karlmannak, sőt foglyul ejtette és kiszolgáltatta a frankoknak Rasztiszlávot. 

Kr.u. 871 = i.sz. 1061

Új konfliktus keletkezett Karlmann és a Boszniával, Szlavóniával egyesített Morva fejedelemség ura, Szvatopluk között, de a vita elrendeződik. 

 II. Adorján pápa Sirmium érsekének szenteli fel Metódot.

Kr.u. 872 = i.sz. 1062

 December 14-től VIII. János került a pápai trónra (872-882). Sikeresen szabadította ki Metódot – Sirmium (Pannonia) érsekét a frank/bajor papok börtönéből. 

Kr. u. 876 = i.sz. 1066

 Német Lajos halála után Karlmann örökli Bajorországot, Frank Pannoniát (Ostmark és Karintia), valamint a cseh- és morva szlávok fennhatósága alá tartozó területeket. Ezzel a bajorok királya lett. Valószínűsíthető, hogy már ebben az évben megbízza fiát Arnulfot Karintia kormányzásával. 

András királlyá koronáztatja kisgyermek fiát. A koronázás miatt feszültté válik a helyzet András és öccse Béla között. 

Kr.u. 878 = i.sz. 1068

Béla Keletről hozott serege segítségével legyőzi Andrást, aki meg is halt. Özvegye és fia Salamon Ernő ostmarki őrgrófhoz (Géza dédunokája) menekült, Melkbe. Béla herceget december 6-án Székesfehérvárott megkoronázzák.

Kr.u. 881 = i.sz. 1071

Teljesen váratlanul meghalt Béla király, ráadásul fiainak (Géza, László, Lampert) menekülniük kell. Nyugati segítséggel a gyermek Salamon foglalja el a trónt. Még az év folyamán Béla fiai legyőzik és elűzik Salamont, de a következő évtől kibékülnek. Géza megkapja a nyitrai és bihari hercegséget.

VIII. János pápa Vastag Károlyt császárrá koronázza. A következő évben a pápa gyilkosság áldozata lett (882 dec. 14)    

Az örményországi Manzikertnél a szeldzsuk Alp Arszlán legyőzi a bizánciakat.

Kr.u. 884 = i.sz. 1074  

Szvatopluk belekeveredett abba a belviszályba, amely néhány frank-bajor nemes között robbant ki az Ostmark felügyelete kapcsán.

  Az ősz folyamán Tulln környékén megjelent és tanácskozást tartott Károly császár, amelyen Szvatopluk is részt vett. A tárgyalások stabilizálták a helyzetet a Duna menti őrgrófságban (Ostmark); a névleges hatalom Arnulfé, míg a végrehajtó szerep még a Dunától északra, és a Morva folyótól nyugatra is Szvatopluké lett.  Véleményem szerint ettől az évtől de facto Arnulf Bajorország királya.   

Metód, sirmiumi érsek találkozik a Hungár királlyal az Al-Duna környékén.  

Kr.u. 887 = i.sz. 1077

Ettől az évtől egészen biztosan a Kelet-Római Birodalom (és Bajorország) királya Arnulf. Hungária királya Salamon, a bihari hercegség irányítója nagybátyja Géza. Rómában V. István a pápa (Kr.u. 885-891)

Kr.u. 888 = i.sz. 1078 

 

Előzmény: lebben (840)
Haralamos Creative Commons License 2012.05.19 0 0 841

Kr. u. 626

Konstantinápoly sikertelen ostroma, a bizánci addig rendszeres aranyjövedelem elmarad. Erre az időszakra tehető a Felső-Dráva menti (Karintia) hun-vend félvérek („a hunok fiai, akiket a vendek asszonyaival és leányaival nemzettek”) lázadása, akiknek élére egy Samo nevű frank kereskedő és fegyveres kísérete állt.

Samo haláláig (658) a hungárok békében hagyták őket élni kis országukban.

Kr.u. 631

Fredegár krónikája szerint ebben az évben a hunoknak is nevezett avarok birodalmában, Pannoniában heves küzdelem támadt azért, mert az uralomért versengés folyt; vita volt, hogy ki legyen az utód. Egyik trónkövetelő az avarok (vár) a másik a bolgárok (chuni) közül került ki. Nagy sokaságot gyűjtöttek össze, és ketten kölcsönösen hadba szálltak. Végül az avarok a bolgárok fölé kerekedtek. A legyőzött bolgárokat, kilencezer férfit asszonyaikkal és gyermekeikkel kiűzték Pannoniából. (Bajorország/Bajuvária lett új hazájuk.)

Nicephorus Patriarcha szerint ugyanebben az időben felkelt Kuvrat, Organas testvére a hunogundurok ura az avarok kagánja ellen és az országában felügyelő avar hadinépet súlyosan bántalmazva hazakergette.

Horvátok és szerbek telepednek a Balkán-félszigetre.

Kr.u. 662-663

Perctarit longobárd exkirály az avar kagánhoz menekül. 

Kr.u. 680 körül

Theophanesz és mások is írják hogy Kuvrat halála után, negyedik fia (Kuber) kíséretével  és népével az Avarországba tartozó Pannoniába költözött és az avarok kagánjának az alattvalója lett. A régészek ezt a népet a griffes-indás avarságnak nevezik.

Tehát újabb hun hullám érte el a Kárpát-medencét. Nyelvi problémáik nem lehettek, mert közismert, hogy az avarok és a bulgárok követeit is mindig hun tolmácsok kalauzolták Bizáncban.

Kr.u. 700 körül

Aventinusnál a következőket olvashatjuk; Theodo leányát, Utát Itáliába űzi. Landobertus menekültként az avaroknál Hunniában és Pannoniában halt meg.

Kr.u. 744 után

Paulus Diakonus szerint Liutprand longobárd király (720-744) mindig a legnagyobb gondot fordította a béke megőrzésére a frankokkal és az avarokkal. 

„A bajorok és a karantánok megtérése” (Conversio) című salzburgi forrás arról számol be, hogy akkoriban a hunok kezdték a karantánokat ellenséges megmozdulásokkal súlyosan szorongatni. Akkoriban név szerint Boruth volt a vezérük; ő a bajorokat hívta segítségül. Jöttek is a hívottak sietve, kiverték a hunokat, biztosították a karantánokat, és a királyok szolgálatának rendelték őket…   

Kr.u. 770 körül

Lázadás Karintiában a bajorok ellen. A történészek avar biztatást sejtenek az események mögött…

Desiderius és Adalgis itáliai uralkodása idején „gens Ungarorum” néven említi a Tregeste (Trieszt) környékén az isztriaiak dolgába beavatkozó népet. 

Kr. u.782

A frank évkönyvek bejegyzése szerint az avar (hunok) kagán és jugurrus követei megjelentek Károly király Lippsspringeben tartott gyűlésén a békesség biztosítása céljából. 

Kr.u. 783

Barhebraeus Szíriai Krónikája szerint Staurakios, a rómaiak seregének vezére benyomult a Peloponnésosra, amely igen hosszú idő óta az avarokhoz tartozott, alávetette azt, helyőrséget helyezett el ott, és visszatért az avarok népéből való számtalan hadifogollyal meg birkák, lovak és tevék nyájaival.

Kr.u. 787. október 3.

Tass-ilo (Tasziló) bajor herceg Lech mezején vazallusi hűséget fogadott Nagy Károlynak.

Kr.u. 788

Einhard szerint Tass-ilo szövetségre lépett a bajorok keleti szomszédaival a hunokkal s nemcsak nem teljesítette a király parancsait, hanem őt még háborúra merészelte kihívni. 

A hunok, miként Tass-ilonak megígérték, két hadsereget szereltek fel; az egyikkel a friauli őrgrófságot támadták, a másikkal Bajorország segítségére mentek. Mindkét fronton vereséget szenvedtek az időközben megérkezett Nagy Károly megszálló frank hadseregeitől. (Regensburgi csata) Maga a király is Regensburgba érkezett, és ott rendelkezett a bajorok határainak, illetve őrgrófságainak az ügyeiben, hogy az Úr oltalmával miképpen lehetnek biztonságban a már említett avarokkal szemben. 

 

Előzmény: lebben (840)
lebben Creative Commons License 2012.05.19 0 0 840

---

567 - 623: nomadic Avars penetrate to the central Europe and subdue Slavs; our ancestors forced to help them to pillage across the Europe

623 - 659: Samo's Realm - Samo, a Frankian merchant, organises Slavic uprising against Avars and becomes the king; the first sovereign state of Slavs

833 - 906: Great Moravian Realm /Empire - the most famous period of our ancient history, powerful and mighty state of ancient Slovaks and neighbouring Slavic tribes

833: Mojmir, the duke of western Moravians expelles the duke Pribina from eastern part of Morava and establishes united kingdom; later on, Pribina becomes liegeman of Frank Reich in Pannonia

846: Rastislav, with a help of Franks, becomes the king of Moravian realm, later on Rastislav becomes an enemy of Franks

863: arrival of St Constantin & St Method to our country; these christian missionaries, brothers from Thessaloniki in Greece, emissaries of Byzantine emperor, come upon an invitation of Rastislav to preach Christianity in Slavic language; they translate selected parts of The Holy Scripture and liturgical texts into our contemporary language; apart from it, they introduce the first Slavic alphabet called Hlahollic, which gradually evolved to the Cyrillic (Cyril was monk's name of St Constantin) used by Russians and many other Slavic nations; they also establish the first academy on our territory

869: the pope Hadrian II officially confirmes Slavic as the liturgical language making it the 4th in the world being used in the Christian liturgy, Bavarian bishops consider this act unacceptable

870: after many intrigues, Svatopluk defeates his uncle Rastislav and become the greatest Moravian /Slovak king we know; of course, the greatest in Middle Age meaning of this world: ambitious, sometimes cruel, excellent fighter with expansive policy

871 - 889: continuous wars between Slavs and Franks /Bavarians, expansion of Great Moravia to neighbouring Slavic territories (current Poland, Czech republic and even Germany), and theological disputes over liturgical language resulting in the gradual receding of Slavic liturgy

889 - 894: nomadic tribes of ancient Hungarians first time attack Great Moravia, Svatopluk repel them, since this time ancient Hungarians regurarly attack our territory, sometimes as an alies of Bavarians that has underestimated the danger resulting from Hungarian presence

 

-----nagyszombati történetek...

 

Nagyszombat (szlovákul Trnava, németül Tyrnau, latinul Tyrnavia vagy Tyrnaviae) város Szlovákiában. Szlovákia hetedik legnagyobb városa. A Nagyszombati kerület székhelye. Vágmagyarád tartozik hozzá.

 

Khan Shambat was the brother of khan Kubrat, of clan Dulo. It is unknown if he ruled a part of the Bulgars or not.

 

...Mária népe...

 

The Mari Traditional Religion also possesses a pantheon of gods who reside in the heavens, the most important of whom is known as the Great White God (Ош Кугу Юмо, Osh Kugu Yumo). Other lesser gods include the god of fire (Тул Юмо, Tul Yumo) and the god of wind (Мардеж Юмо, Mardezh Yumo). The Mari also believe in a number of half-men, half-gods (керемет, keremet) who live on earth. The most revered of these gods is Chumbulat (Чумбулат), Kubrat or Chumbylat (Чумбылат), a renowned leader and warrior.[3]

 


 


Előzmény: IDOHIDEPITO (839)
IDOHIDEPITO Creative Commons License 2012.05.16 0 0 839

A 864. évben, Pannonia pacifikálását és Karlman házi őrizetbe helyezését követően, Lajos közvetlen Rasztiszláv ellen indult." 

 

Boba Imre; Morávia Története új megvilágításban, 50. oldal (a szegedi iskola magyar ferdítése) 

 

Sajnos az angol eredeti, de a német fordítás is Karintiáról szól...

lebben Creative Commons License 2012.05.13 0 0 838

Miután Rastislav, Szvatopluk unokaöccse kezdett kormányozni nagymorva és azóta 871 lett viszonylag független uralkodója Nagy-Morva Birodalom. Alatt Szvatopluk nagymorva-kormány elérte legnagyobb területi terjeszkedés, de halála után fokozatos csökkenése következett be az országban. A Birodalom között oszlott Szvatopluk fiai: Mojmír II. Szvatopluk és II. Fő uralkodója lett volna Mojmír II., De nem voltak konfliktusok a két fia. Nagy-Morva gyengült háborúk szomszédaival, és mert a nomád törzsek betörései - magyarok (magyarok). Mojmír II. nem volt képes megtartani integritását és függetlenségét, és a birodalom egész évben 907, a Nagy-Morva Birodalom összeomlott.

Még ha ez már csak a 70 év a Nagymorva Birodalom még mindig minősül a legfontosabb része a történeti tudat a szlovákok. Konstantin néven szentté Cirill és Method tartják nemzeti szentek. Mivel a romantika korában, a fejedelmek Pribina, Mojmír, Rastislav és Szvatopluk már a hősök epikus versek, prózai és drámai műveket. Sok kreatív művészek és zenészek is ihlette tevékenységük során nagymorva művészet.

Térkép Nyugat-szlávok a 9. és a 10. században:http://www.slovak-republic.org/history/great-moravia

Előzmény: IDOHIDEPITO (837)
IDOHIDEPITO Creative Commons License 2012.05.03 0 0 837

Most ott tartunk, hogy RÉGI MORÁVIA magja/központja a mai Stájerország volt,

és Szvatopluk jóvoltából egyesült (Kr.u. 871 után) a Dráva-Száva közzel (Mezopotámia)...

Pechükre osztán megérkeztek (20 év elteltével) a turk/türk magyarok.)

Igy Hungária visszakapta elbitangolt területeit (részben)...

fennugrász Creative Commons License 2012.04.19 0 0 836

Virtuális világban élünk. Ők is jól tudják, hogy a valóság nem számít.

Előzmény: najahuha (835)
najahuha Creative Commons License 2012.04.12 0 0 835

.

 

Pozsony, a szlovák lélek tükre – A nagymorva bölcső 2012.04.12. 07:00

 

A kereszténység legnagyobb ünnepe után mi is vallásos témához nyúlunk. Pozsonyt bemutató sorozatunk záró részeként egy olyan egyedülálló műemléket mutatunk be, amilyen nekünk, magyaroknak sosem lesz. A mai dolgozattal keretbe foglaljuk a történetet, hiszen a várdombról indultunk el, és most visszaérkezünk ide, a kies konyhaasztal tövébe. Itt rejtőzik a legek építménye, amelyről csak szuperlatívuszokban lehet beszélni. Pozsony legrégibb, legkülönlegesebb, legmókásabb, legbetemetettebb, legmakettebb építménye.

 

http://gyuloltellensegeink.blog.hu/2012/04/12/pozsony_a_szlovak_lelek_tukre_a_nagymorva_bolcso?utm_source=ketrec&utm_medium=link&utm_content=2012_04_12&utm_campaign=index

 

 

 

.

endre_d Creative Commons License 2012.03.27 0 0 834

Nem tudsz magyarul vagy sértegetsz?

Előzmény: Haralamos (828)
lebben Creative Commons License 2012.03.27 0 0 833

...kasubiától-kosovóig...

 

Хун шубуун (Cygnus) зэрлиг ба гэрэй томо шубуун.

 

Доныхъаз (лат. Cygnus) у ленкгæнæг маргъ.

 

Аҡҡош, ҡаңғылдаҡ аҡҡош (лат. Cygnus) Ҡаҙҙан ҙурыраҡ.

 

A hattyú szónak az ótörök kotan lehet az eredete. A csagatáj török nyelvben a kotan szó ma is „hattyút” jelent. A hattyút az ugor nyelvekben is hasonló szavak jelölik: hanti koden, manysi hotan. A szó a magyar „gödény” szóval is rokon, a mai török nyelvben a kotan jelentése: borzas gödény.[1]

 

---Kakas (means "chicken")

 

Ququşu (lat. Cygnus) – ördəklər fəsiləsinə aid quş cinsi.

http://s155239215.onlinehome.us/turkic/26Kipchaks/SakalibaEn.htm

§ 3. To adequately uncover the meaning of the Arabian ethnonym Sakaliba, which means white faced, red haired people, it is necessary to find populace, whose people at that time called themselves and introduced themselves to others as white faced or red haired and at the same time lived together with known Türkic speaking peoples in such a close contact, that the visiting Arabs and Persians considered Sakaliba and Türks as one people or considered ones in the community of others. Naturally, at that time these people were Kipchaks.

The word Kipchak etymologically ascends to Türkic ku-chak, which consists of two roots: ku (ku~kub~kuba) 'red', 'pale', 'white - red', 'light', and chak, meaning Sak~chak, the ancient name of Türks (instead of Iranian speaking tribes, as is wrongly asserted by some Indo-Europeists). Kuchak - 'White Sakas', -chak can be identified also with a respectful-diminutive affix -chyk. The word ku is applied also as 'Swan', also called ak kosh 'white bird'. Kuu 'white', 'white bird' makes another ethnonym with a word kiji~keshe 'man', Kuukiji 'white people', 'Swans' (Russ. 'Lebedinets'). The word ku ~kuu is applied with a word man as Kuman~Kumandy. Compare also men in a word Turkmen. In Western Europe the word Kuman is used instead of ethnonym Kipchak. Until now, the second part of this word -man is not yet unequivocally etymologized.

 

 

Előzmény: Törölt nick (829)
lebben Creative Commons License 2012.03.27 0 0 832

micsod aktyvyty...

Előzmény: Törölt nick (831)
Törölt nick Creative Commons License 2012.03.27 0 0 831

lebben akkora nyelvi akrobáciákra képes, hogy Buenos Aires magyar eredetét  levezetné a Bújjon a szajrés -ból is, vagy Caracast a karikásból, tehát egyértelmű, hogy hortobágyi csikósok hajtottak oda ménest és ott elvesztették az ostorukat, nem tudtak tovább menni ezért ott telepedtek le és karikásnak nevezték el a falut...

lebbenen már csak az a tót gyerek tesz túl, aki egy másik oldalon magyarázza, hogy az arabok eredetileg szlovákok voltak még az atlantiszon, amit bizonyít a nevük arab ami tiszta szlovák szó, mert a rab az foglyot jelent és mivel az arabok szabad nép volt tehát az a -val negálták, vagyis arab = nem rab, szóval tiszta szlovák.  (és hibbant).

Előzmény: lebben (825)
Törölt nick Creative Commons License 2012.03.27 0 0 830

Te is rájöttél, hogy mi a baja lebbennek? Gugli szindróma. De gyógyítható, vagy talán kinövi. A hrebeň (taraj) -t a grippenen keresztül a griffel összekeverni, nem kis gugli teljesítmény.

Előzmény: endre_d (827)
Törölt nick Creative Commons License 2012.03.27 0 0 829

Hát azért az a Morávia nem volt akkora Velký, hogy Szerémségtől Lengyelországig ért volna.

Előzmény: Haralamos (822)
Haralamos Creative Commons License 2012.03.26 0 0 828

Nagyon örülünk, hogy szakmai felügyeletet gyakorolsz egy alternatív történelmi fórumban, ami arra is utal, hogy van egy kis hulladék szabadidőd... 

(Másképpen nem olyan drága az időd.)

 

Ajánlanék egy kis csillagásztörténeti témát, amely haloványan kapcsolódik a hozzászóláshoz; 

 

Szóval az a megfejtendő rejtély, hogy miben különböznek Az-Zarqáli toledoi táblái Alfonz tábláitól....

 

(Azon kívül, hogy 194 napév vagy 200 holdév választja el őket egymástól...)

Előzmény: endre_d (827)
endre_d Creative Commons License 2012.03.26 0 0 827

Honnan vetted ezt a sok sületlenséget? Az Altair az Alpha (α) Aquilae és nem a Aquilae. A színképtípusa A7 V - tehát egy törpecsillag nem pedig szuperóriás.

 

A Google fordítóval készült szörnyűséget pedig célszerű lett volna lefordítani magyarra.

Előzmény: lebben (824)
lebben Creative Commons License 2012.03.26 0 0 826

A Szalók nemzetség címerállata a hattyú volt.

Előzmény: Törölt nick (820)
lebben Creative Commons License 2012.03.26 0 0 825

..dicső balaton

Név

Dicsőség az a szó, csak a közös szláv népek, és pre-keresztény gyökereit. Város nem jelenti azt, híres a mai értelemben. Fogadták el a . Ebből származik a vizes élőhelyeket, mint a régi lengyel rabszolga Slov jelentette a folyón, és a slovo - sárban.

A Slava ( szerb cirill : Слава), más néven Krisna Slava (Крсна Слава) és Krsno ime (Крсно име, szó szerint "keresztelték név" szerb ), a szerb ortodox hagyomány a rituális ünneplés és tisztelet a család saját védőszentje .

Előzmény: Haralamos (822)
lebben Creative Commons License 2012.03.26 0 0 824

..atyaúristen...oltári...nagyszál ló...

 

Atair

(v. Altair, a Aquilae), elsőrendü fehérfényü csillag a sas-ban. Optikai kettős csillag jellemző la. tipuszi spektrummal.

 

Etymologie [Bearbeiten]

 

Arabok a 8. Lefordította és 9 Században, a ptolemaioszi leírások. Az új név tehát keveréke az ősi arab mitológia és a görög nevek dar. Az arab név ALTAIR veszik, mint a rövidített az eredeti kifejezés: "Al-Nasr al-Tair" (arab النسر الطائر, DMG-Naszr at-ta ʾ ir, A repülő sas "), ahol az" al-Tair "jelentését" a le-Összeomló "," The Flying "és alkalmazza a" szökevény ".A lehetséges egyszeri használatra szinonimájaként a szó

"A-Tair" a "madár" tartalmazza a hozzá kapcsolódó repülési jellemzőit, de nem anakronisztikus, hogy a korábbi nevet át kell "szó szerint". [6]A csillagászati ​​megnevezése Alpha Aquilae ezért gyökerei az arab "Al-Nasr" ("The Eagle)".

Előzmény: Haralamos (822)
lebben Creative Commons License 2012.03.26 0 0 823

...mén marót peyparipán....Bilèr-belár-böllér árgírus királyfi fehér lován...

www.facebook.com/note.php?note_id=10150185996425145

 

Argippei/argypi, per Herodotus, is the ethnonym of the tribes located in the foothills of the high mountains. Precisely for this reason the scientists were locating them near the Uralian, Caucasian, Altai or Carpathian mountains. There is a more justified opinion that the Argippeis lived in the Southern Ural and took part in the formation of the Bashkir people.
The etymology of the ethnonym Argippei was elucidated in many ways. Some think that the ethnonym Argippei is formed as a result of translation into the Greek language of two words from another language, the semantics of which coincides with semantics of the Greek argo "fast boat" and gippei "horse", then the Argippei is "fastohorsed" (This would not fall under the Ockham's Razor, would it? - Translator's Note) [Comments to the "History" of Herodotus, 1972, 551]. Assuming that this ethnonym has arose as a result of translation from another language into the Greek, one more interpretation can be raised. If the soldiers of the local Türks (like, the ancestors of the Bashkirs) while acquainting with the Greeks visitors called themselves irat "soldier, defender of the country", they could answer a Greeks' question of with the translation of ar/ir "men", at "horse", and the Greeks (or Herodotus personally) could note down its half-translation Irgippei > Argippei (This example shows that if there is an objective to achieve, anything can be explained away, but it is clear that this scenario also does not fall under the Ockham's Razor - Translator's Note).
In the ethnonym Argippei most likely can be discerned the primary Türkic ethnonym Pi (Bey) with a definition argy "that side", "distant". Argypi is "Beis on that side (of the river or mountains)". The Türkic-speaking of Argippeis is additionally proved by the name of the tree whose fruits are edible, which they call pontik, the fruits' juice they call ashi. These two words are certainly Türkic (see para. 47).
Per Herodotus' information, near Argippei lived the tribes carrying ethnonym Iirk. The Türkologists consider this ethnonym to be a distorted variation of the word Türk. The Finno-Ugric scientists tried etimologise it on the basis of their native language. But so far nobody could give it neither a Türkic, nor a Finno-Ugrian etymology [Dovatur A.I., 1982, 247]. We think that the ethnonym Iirk is formed on the basis of the ethnonym erk (from erkek) "men, people" with a definition iyi (iyè, iði/) (iði=ithi? - Translator's Note) "good, great, rich, owner". Iirk is "good, great people, rich owners". Iirk is a synonym to the ethnonym Bilèr (Baylar, Bièr, Biger).

Előzmény: Törölt nick (821)
Haralamos Creative Commons License 2012.03.26 0 0 822

A Velký Slavkov helyesebben Wielki Sławków nevet a lengyelektől kapta,"

 

De az biztos, hogy nem lehetett VelkyMoravia része.)

Előzmény: Törölt nick (821)
Törölt nick Creative Commons License 2012.03.23 0 0 821

Bocs, az előbb tévedtem. A Velký Slavkov helyesebben  Wielki Sławków nevet a lengyelektől kapta, amikor zálogba volt adva a Lengyel királyságnak.

Előzmény: Törölt nick (820)
Törölt nick Creative Commons License 2012.03.23 0 0 820

Nagyszalókot (amely faluról elnevezték a Nagyszalóki csúcsot) sászok alapították 1251 ben és eredeti neve Schlagendorf a csúcsnak pedig Schlagendorfer spitze.  A zipszerek (szepesi szászok) lakták egészen a 20. századig és Großschlagendorfnak hívták, a később betelepülő tótok Slavkovnak.  A Szalók nevet csak jóval később kapta a 19. században csak a névhasonlóság miatt. (a szalók szláv eredetét nem hiszem, tipikus magyar név)

Előzmény: lebben (805)
lebben Creative Commons License 2012.03.13 0 0 819

Ezzel egyidőben, az Alföld déli részén uralkodó Omurtág (Nagy Keán) csapatai elzavarták a frank határőröket és a Szerémség Szlavóniával egyetemben a hungárok (bulgárok) kezére került

    FÖLDES PÉTER: Anonymus titkos közlései 2/2

Alteregójáról természetesen a 16. törzsfejezetben mondja el az igazán lényegeset, bár már előbb is és majd később is fel-felvillant vele kapcsolatban valamit. Így Tarcal "serény vitéz"-ről a 14. fejezet végén azt tudjuk meg, hogy a Salán bolgár vezérhez követül küldött Onddal és Ketelle1 együtt indították útnak. A 15.-ben pedig, hogy "kun" vitéz volt, "kinek a maga személyében magva szakadt". A törzsfejezetben, a 16.-ban pedig a két követtel együtt nyargal fel egy magas hegy csúcsára, és mivel ő ér föl az oromra elsőnek, a hegyet róla nevezik el Tarcal hegyének. Az oromról körös-körül "megszemlélik a földet", vagyis a tájat, amelyben nagy gyönyörűséget találnak, majd "pogány szokás szerint egy kövér lovat ölve le" nagy "áldomást" csapnak. Arról, hogy az ősi magyar szónak az idézésével érzékelteti az áldozati lakomát, a mágikus fehérló áldozást, már korábban beszámoltam. Ezután Tursol, "aki merész ember volt, és megállta helyét a harcban", kísérő katonáival együtt visszatér Árpádhoz, hogy "neki a föld alkalmas voltáról hírt adjon". Az erre kapott megbízáskor a 14. fejezetben a "kémlelés végett" kifejezéssel találkozunk. Tursol tehát nem tartozik a Salánhoz küldött követekhez, valamiféle szemle miatt jött, és katonái vannak. Szimbolikus küldetése egyre figyelemreméltóbb.

 

---A jelképnek számító hegy elnevezése az eddig megnyugtatóan meg nem fejtett Tarcal névhez kapcsolódik, mely már Anonymusnál feltűnik: ad montem Turzol. Szirmay Antal a 18. század végén nem Tokajinak mondja, hanem szerinte is “Tarcali hegy”-nek kellene nevezni.3 Érdekes, hogy a 16. században

 

a szerémségi Fruska Gora hegységet, melynek oldalában a középkor leghíresebb magyar bora termett, Tarcalnak nevezték és ez a településnév csak ezen a két helyen fordul elő.

Előzmény: Haralamos (816)
lebben Creative Commons License 2012.03.13 0 0 818

A Jumurdzsák gyűrűje (teljes nevén Jumurdzsák gyűrűje – az interaktív film) egy magyar kalandjáték

 

A 17. századi volgai bolgár fordítás Ja'far Tarikh (a vitatott munkája hitelességét) képviseli Amurtag vagy Yomyrčak (azaz Omurtag), mint a fia Korym (azaz, Krum).

 

---Marvatsi - úgynevezett bolgár muzulmán Marvashkite falu közelében a város Serres , Maleshevski , Zahna , Demir Hisar és Melnik . Marvatsi egyikének neve a szláv törzsek a bolgár csoport mellett a gyanta. Szerint Vasil Kanchov ezt a nevet már kapcsolatban ércbányászat. "Marva" hívja az embereket az adott széntörmelék. És marvatsi először fel kell szólítani csak vaglyarite "uglyari" a Kratovo . Most a "marvaklak" helyett gyakran használják az érc-bányászat. Ez vonatkozik a regionális muszlim bolgárok, és a bolgár keresztényeket ezeken a területeken.

Előzmény: Haralamos (816)
Haralamos Creative Commons License 2012.03.12 0 0 817

 A Béla név egyébként látszólag előzmény nélkül lett a legnépszerűbb név az Árpád-házi királyok között, és már korábban is felvetették azt a lehetőséget, hogy Mihály pogány neve Béla volt, amely egyébként a bojla méltóságnévből ered" 

 

 

Ez mind szép, csak Árpád (Álmos fia, Turul bég/Rotmilan unokája) még messze van a KM-től, lehet, hogy csak az Aral-tónál...

Előzmény: lebben (815)
Haralamos Creative Commons License 2012.03.12 0 0 816

Kis időrendi segédlet a térképhez; 

 

"Kr. u. 824 = i.sz. 1014

 Géza halála, fia a 14 éves István Hungária Északi részének a hercege. (Nyitrai hercegség.) Ebben az évben a bulgárnak nevezett hunok aktivizálódnak. Királyuk (Omurtág?) követeket küldött levéllel, amelyben az országuktól „elpártolt” szlávokat követelik vissza a frankoktól. Miután a frankok érdemben nem reagáltak Karácsony táján újabb követek érkeztek, nyomatékosítani követelésüket.

Kr.u. 825 = i.sz. 1015

 A bulgárnak nevezett hunok követei Május közepén Aachenben, a bulgár frank határ kérdésében.

Jámbor Lajos császár, Bajorország és a hozzá tartozó Oriens (Kelet) élére állította harmadik fiát, (Német) Lajost, aki Regensburgban önálló udvartartást rendezett be.  

Kr.u. 826 = i.sz. 1016

A 16 éves István feltételezhetően frank-bajor segítséggel legyőzi és megöli Koppányt. Bulgár (hun) szokás szerint testét felnégyelteti és négy vár kapujára tűzték ki. Ebben az évben az István uralta Hungária hatalma a később Gyulafehérvárnak nevezett Fehérvárra is kiterjedt.  

Ezzel egyidőben, az Alföld déli részén uralkodó Omurtág (Nagy Keán) csapatai elzavarták a frank határőröket és a Szerémség Szlavóniával egyetemben a hungárok (bulgárok) kezére került. "

Előzmény: lebben (815)
lebben Creative Commons License 2012.03.12 0 0 815

-ko-cha-nie
-ty ogierze

 

..szeretlek te mén....mongya a lófarkas lengyel kislány...

 

 

...a Béla a Gyula mega Tóth Ottó...

Ighirgu boila vagy chargubilya (a görög ábécé ητζιργου, ητζηργου - összetétele címek ητζιργου βουληα, [ητ] ζουργου κoλoβρoς, cirill chrygoubыlιa [1] ) magasabb upravnichesko címe az első bolgár birodalom . A nevek több - idején Khan Krum , az újonnan meghódított földeket is három részből áll. Az átlagos menedzser nevezték Krum testvére a nyugati - és keleti kavhan - chargubilyat.

...koppány...

The kavhan (Bulgarian: Кавхан; according to some historians[1] it should be read as kaphan, others pay attention to the fact that in most Byzantine sources it is written as Kaukhan[2]) was one of the most important officials in the First Bulgarian Empire. According to the generally accepted opinion, he was the second most important person in the state after the Bulgarian ruler.

According to Veselin Besheliev the word "ichirgu" was of Turkic-Altay origin and meant "internal",[2] and according to others it derives from the Caucasian word "ichirho" meaning an "archer".

 

 Megvizsgálva azon területek – pl. a dukátus – helyneveit, ahol Géza is és Koppány is birtokos volt, a velük közeli időben birtokló Mihály neve után kutatva, Györffy Györgynek feltűnt a Béla név a Koppány és Décs/Gyécsa helynevek között. A Béla név egyébként látszólag előzmény nélkül lett a legnépszerűbb név az Árpád-házi királyok között, és már korábban is felvetették azt a lehetőséget, hogy Mihály pogány neve Béla volt, amely egyébként a bojla méltóságnévből ered

Előzmény: Haralamos (814)
Haralamos Creative Commons License 2012.03.10 0 0 814

Mihály gyere mesélj...

 

Előzmény: lebben (813)
lebben Creative Commons License 2012.03.09 0 0 813

...Hungarian, Persian languages and the "Kam Tele" (the language of the Bulgarian shamans).

 

....nagykanállal...mintegy álomban....a harpus arpad....?

 

A kantele (pronounced [ˈkɑntele] in Finnish) or kannel ([ˈkɑnːel] in Estonian, harpu in Sami[1]) is a traditional plucked string instrument of the zither family native to Finland, Estonia, and Karelia. It is related to the Russian gusli, the Latvian kokle and the Lithuanian kanklės. Together these instruments make up the family known as Baltic psalteries. The instrument is also known as the kusle among the Volga-Finnic Mari people.

 

...mária népe zsombolyán...csaba magyarok,de ős kaján...?

 

The Mari faith also possesses a pantheon of gods who reside in the heavens, the most important of whom is known as the Great White God (Ош Кугу Юмо, Osh Kugu Yumo). Other lesser gods include the god of fire (Тул Юмо, Tul Yumo) and the god of wind (Мардеж Юмо, Mardezh Yumo). The Mari also believe in a number of half-men, half-gods (керемет, keremet) who live on earth. The most revered of these gods is Chumbulat (Чумбулат) Kubrat or Chumbylat (Чумбылат), a renowned leader and warrior.[3]

Előzmény: Haralamos (811)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!