Eu-s Ot alatt azt értettem, hogy van egy központi nemzetközi szervezet, ami koordinálja a minősítést. Ennek vagyunk mi is a tagjai. Sajnos a tagországok szigorúbb irányba eltérhetnek az alapkoncepcióktól. Természetesen kis hazánk pápább a pápánál, emiatt ilyen a magyar rendszer. Több nyugati országban egy "barn find" kübelwagen rozsdaboglyát, ami a háború óta porosodott egy pajtában is le OT-nek az eredeti állapotában (lehet be se indul), mert az eredeti koncepciót veszik figyelembe, hogy valóban veterán autó legyen.
Félreértés ne essen én nem vitázni akarok, csak nem értem ezt a helyzetet. Adott egy jármű, ami a mai modern műszaki vizsgát is csont nélkül teljesíti, teljesen eredeti, nem mókolt. A veterán minősítésre nem méltó, mert kicsit ütött kopott, látszik rajta a használat. Ez az egy dolog nem tetszik. A F.I.V.A minősítésben van erre egy kategória, amiről a magyarok nem vesznek tudomást, nálunk ilyen nincs. Ez a nagy baj. Tudom, hogy tagországonként eltérhetnek az eredeti F.I.V.A koncepciótól, de ez egy kicsit túlzás. Mindegy, ha gatyába rázom a vasat teszek egy próbát, de nem fogom kicsicsázni, csak, hogy megfeleljen. Akkor kap rendes műszakit, és használom úgy :-D.
Egyébként senkire nem haragszom, remélem nem ez jött le az írásomból :-D. Csak érdeklődni akartam, hogy változott-e valamit a helyzet (de úgy látom nem).
"Elvileg csak azt kellene vizsgálniuk, hogy eredeti-e, vagy ami cserélve van az korhű-e, avagy eredeti cseredarab. Sluszz-passz. Nehogy már csak az kapja meg az OT-t (bár sajna ez a módi), ami olyan mintha most jött volna le a gyártósorl. Az nem veterán autó, csak annak látszó vacak, új, utángyártott, stb alkatrészekből újonnan összerakva. Az alkatrészek, elemek zöme max pár éves. Ez mitől veterán?"
Jogszabály, tehát betartandó. Nem mi találjuk ki ránézésre, hogy mi megy át, és mi nem. Olvasd el, és értelmezzed. Ha nem tetszik a minősítési rendszer, nem tudsz, vagy nem akarsz költeni a járműre, akkor nem fog átmenni a minősítésen, és kész. Személy szerint nekem is jobban tetszenek a nagyon eredeti és patinás autók mint a túlrestauráltak, csak nagyon nehéz meghúzni a határt a használatban kissé patinás, meg a lehasznált között, mert mindenkinek mást jelent.
És mielőtt azt mondod, hogy büdös bunkó vagyok, igazad van, de kb. két éves procedúra eredményeképpen született meg ez az új Szabályzat, ahol sok ellentétes érdek feszült egymásnak, és konkrétan tudom, hogy majdnem beszántották (az aktuális kormányzat) az egész minősítési rendszert.
2006 óta megy itt ezen változó intenzitással a vita, én kicsit belefáradtam.
Műszakilag kifogástalan a gép, teljesen eredeti, de mivel katonai jármű volt, és használták is ezért horpadt. Mondanom sem kell, hogy hazánkon kívül a mostani állapotában mindenhol megkapná az EU-s tehát nem magyar OT-t. Csak nálunk van ez az elmebeteg "essen hasra a légy a fényezésen" mizéria. Könyörgöm 47 éves nehogy már ne legyen megkarcolódva. Elvileg csak azt kellene vizsgálniuk, hogy eredeti-e, vagy ami cserélve van az korhű-e, avagy eredeti cseredarab. Sluszz-passz. Nehogy már csak az kapja meg az OT-t (bár sajna ez a módi), ami olyan mintha most jött volna le a gyártósorl. Az nem veterán autó, csak annak látszó vacak, új, utángyártott, stb alkatrészekből újonnan összerakva. Az alkatrészek, elemek zöme max pár éves. Ez mitől veterán?
A muzeális minősítés alapelve, jogszabályban leírva, hogy a járműnek a gyártáskori műszaki és esztétikai állapotában kell lennie. Ez viszonylag "könnyen" eldönthető. Ha azt mondanánk, hogy lehetnek használati nyomok, akkor jönne a vita, hogy a 10 cm-es horpadás még megfelelő, de a 11 cm-es már nem? És ha nem, miért nem? De ha a 11 cm-es még jó, akkor a 12 cm-es miért nem?
És ha lenne lazítás, akkor egyesek egyesek olyan romhalmazokkal állítanának oda, hogy eszméletlen... és így is voltak, vannak egész döbbenetesen rossz állapotú járművek, amiket minősítésre hoznak.
De ezt itt 2006 óta rágjuk, meg van egy szabályzat, amihez a minősítőknek tartaniuk kell magukat. Én is minősítő vagyok. A helyedben megtartanám a gépet patinás állapotban, normál rendszámmal.
OT vizsgán van esély átnyomni egy 47 éves latonai LR Series 3-t. Ütött-kopott, itt-ott horpadt. Nem szeretném csilivilire restaurálni, mert akkor elveszti mindazt, ami a korát és a történetét mutatja. Soha nem értettem miért csak az a gép kap veterán minősítést, ami jobb állapotra van megcsinálva, mint amikor legördült a gyártósorról. Az nem egy vetererán autó, csak a replikája :-(. Változik már a szemlélet, vagy még mindíg ez a maradi hozzáállás van. Bezzeg nyugaton "Barn find" állapotban is veterán minősítenek, ha egyszer eredeti, nem kell csilivilinek lenni.
"Sziasztok! Adott nekem egy MZ TS 150 szürkeforgalmis 2betű 4számos rendszámú. Műszakija 1982-ben járt le, kivonatva nem lett. Adásvételi még nem lett megírva. Azt majd rendbe rakása után írjuk ne legyen gond hogy 15nap alatt nem lett "átíratva". "
Erre nem vonatkozik a 15 nap.
"Adásvételibe ha a 125-ös adatai kerülnek forgalomba visszahelyezéskor megoldható lenne hogy az kerüljön az új forgalmijába? Válaszokat előre köszi!"
A adásvételibe a forgalmiban lévő adatok kerüljenek, de igazolni kell, hogy honnan van a 125-ös blokk. Adásvételi a blokkról, ahová be kell írni, milyen rendszámú, vázszámú motorkerékpárból származik, és avval a személlyel kell adásvételi, aki a legutolsó a donor forgalmijában.
Én felújítanám a 150-es blokkot, és azt tenném bele. Nincs gond az adminisztrációval, így eredeti és egy picit erősebb is.
Sziasztok! Adott nekem egy MZ TS 150 szürkeforgalmis 2betű 4számos rendszámú. Műszakija 1982-ben járt le, kivonatva nem lett. Adásvételi még nem lett megírva. Azt majd rendbe rakása után írjuk ne legyen gond hogy 15nap alatt nem lett "átíratva". Mivel nagyfater vette újkorában jól ismert a története.
Egy TS 125 blokk van benne (megvan a gyári 150-es is)
Kérdésem az lenne vissza tudnám e helyezni a forgalomba a 125-ös blokkal? (Ez az üzemképes blokk, már a 70"-es évek vége óta ez van benne) (Szürke forgalmijában az eredeti 150-es blokk van beírva)
Adásvételibe ha a 125-ös adatai kerülnek forgalomba visszahelyezéskor megoldható lenne hogy az kerüljön az új forgalmijába? Válaszokat előre köszi!
Nekimentem még egyszer. Kis áztatás és rázatás után 275 fok, kalapács, 275 fok, kalapács... és a négy csavarból kettő kijött! Az a kettő, amit rendesen meg tudtam ütni... A maradékot visszatettem ázni. Bizakodó vagyok :)
Beteheti a sütőbe is, az alumínium hőtágulási együtthatója majdnem kétszerese az acélénak. 275 fokra (max.) állítja a sütőt, az alumínium olvadáspontja 660 fok, tönkre sem tudja tenni.
Vannak kétségeim, hogy a csavart kiszedné belőle, de akkora állatság, hogy már a poén miatt is megcsinálom, úgyis hever valahol egy ócska rezgőcsiszoló :D rázásra fel...
Pl. az én Alfettámon egy korabeli spoiler-szett van, ami eléggé megváltoztatja a megjelenését és a vizsgán kiröhögnek vele. Viszont itt a korabeli katalógus:
Az is látszik, mennyire ocsmányul felemelték az orrát a torziós rudak tekergetésével. Egy nagyobbacska zeller is beférne az első kerék és a sárvédőív közé
Ez meg itt a számla 1980-ból a beépítésről:
Urak, kinek lett volna 1980-ban 2261,69 márkája egy ilyen kalandra?
Tehát ha az autód korabeli gyári, akkor vigyél bármit, ami azt igazolja, hogy a gyárból kijövet így nézett ki. Katalógusfotó, családi fénykép, korabeli pornófilmből kivágott kocka, amin a háttérben az izé mellett pont látszik ugyanaz a belső ajtónyitó... bármi.
És ha az autódon valami nem gyári, akkor ugyanez a nem gyári módosításra vonatkozóan - ha ez a nem gyári dolog nagyon felismerhető. Ha nem az, vagy várhatóan nem szúr szemet, akkor én külön nem hívnám fel rá a figyelmet, inkább tartalékban tartanám az erre vonatkozó doksit.
És még térjünk vissza egy pillanatra a 2261,69 márkára. 1980. augusztus 15-én (2262-re kerekítve) eszerint az oldal szerint (https://fxtop.com/en/historical-currency-converter.php?A=2262&C1=DEM&C2=HUF&DD=15&MM=08&YYYY=1980&B=1&P=&I=1&btnOK=Go%21) 41.811.- Ft-ról beszélünk egy spoiler-szettért és beépítésért. Ha valakinek rendelkezésére állt ez az összeg, de mondjuk Alfa Romeója éppen nem volt hozzá, vagy csak lusta volt elmenni Aachen-ig, voltak még opciói, hogy mire költheti: