Keresés

Részletes keresés

BenViolin Creative Commons License 2015.12.25 0 0 3070

Sajnos puha lesz az... Be kell látnom. Lemosom, de most próbálok régi kromofág receptet szerezni, azzal könnyen le lehet mosni. Diklór-metán és metanol keverékét javasolják ( lényegében ebből állt a régi, igazi szuperkromofág ), csak erősen mérgező és rákkeltő, ezért betiltották... Remélem tudok szerezni és nem lesz gond. :)

Előzmény: citera (3069)
citera Creative Commons License 2015.12.21 0 0 3069

Ha csak puha az nem baj, de ha beleragadnak a szöszök, meg a szövet, az már gáz.

Előzmény: BenViolin (3065)
citera Creative Commons License 2015.12.21 0 0 3068

először próbálkozz nitróval, ha nemjó, akkor kromo

Előzmény: BenViolin (3066)
attiss.66 Creative Commons License 2015.12.20 0 0 3067

Erre lehet citera lehet tudna mondani valami okosat. Egyik híres magyarországi hegedűkészítő barátommal beszéltem erről a lemosási dologról régebben. Ugyan ebben a cipőben jártam, mint most te. Ő azt javasolta, hogy úgy lakkozzak, hogy azt már utána ne mosogassam, mert nem használ a hangnak. Akkor én kromofággal mostam le az olajlakkot, de hogy a hangon mennyit rontott azt ki tudja, mert nem tudom milyen lett volna a hang, ha nem kell mosni. Aztán rákentem a másik olajlakkot, ami jól száradt. Ez a hegedűm, amin mosogattam a lakkokat, vagy 5-ször mostam le, kentem újra szeszlakkal, olajlakkal. A szeszlakkot denszesszel mostam le. Most szeszlakk lett a legvégére rákenve. Ez volt a 3. hegedűm. Még a 4.-et is szeszlakkal lakkoztam. Az 5.6.7. hegedűimet meg egy németből hozatott cremonai recept alapján készített, úgynevezett itáliai balzsamos olajlakkal lakkoztam. A hangon érezhető a hatása. Na ezt kerestem alapon, ezt találom a legjobb lakknak. Olyan hatása van, mintha kitinpáncél lenne a hegedűn. Nem fogja le a rezgést. Elég drága volt. 30 000 Ft 2.5 dl. De nagyon fontos a jó lakk a hangszeren, hogy ne fogja le a rezgést. Sokmindenen spóroltam/szerszámaim házilag készítése, pl. mikrométert ami amúgy 70 000 Ft lett volna, 3500 Ft-ért vettem a mérő részt, a vázat én készítettem, vagy a kisgyalúkat/ 15-20 000 Ft lett volna gyári, vgy még drágább/, citlingeket. A kisgyalúk kését törött gépi fűrészlapokból kélstzítettem. Ezek a fűrészlapok nagyon kemények, éltartóak. Oldalról ráütve széttörnek darabokra. Szóval sok szerszámon spóroltam, de a lakkra nem sajnáltam a pénzt, mivel már sokat kísérleteztem vele, és nem volt megfelelő eredmény. Ez az itáliai balzsamos olajlakk kiváló lakk. A budapesti Accordgalérián keresztül rendeltem.

Előzmény: BenViolin (3066)
BenViolin Creative Commons License 2015.12.20 0 0 3066

Viszont, mivel erre nemigen lesz megoldás, mit javasoltok, mivel mossam le a hegedűket? Kromofág talán jó lenne, csak már nem kapni. Sajnos..

Előzmény: attiss.66 (3064)
BenViolin Creative Commons License 2015.12.19 0 0 3065

Szia! Lehet, hogy rosszul fogalmaztam. Végeredményben nem ragad vészesen, de ha 5-6 mp-ig ott hagyom az ujjam, akkor bizony benne marad az ujjlenyomat és az már ott is marad örökre. Ha tokban tartom több órán át, akkor benyomódik helyenként a lakk, de a tapintása tulajdonképpen nem ragadós, nem vészes. Most szoláriumoztam 2 napon keresztül napi 2-3 órát, 30 centi távolságból, nos.. közvetlenül a szolárium után nagyon száraz volt, de összességében nem javult meg. Cserébe legalább jó büdös lett az egész hegedű.. :))

Előzmény: attiss.66 (3064)
attiss.66 Creative Commons License 2015.12.19 0 0 3064

Hello! Én is jártam így az egyik hegedűm lakkozásánál. Tiszta olaj borostyánkőlakkal lakkoztam. Egy év múlva is ragadt, le is mostam. Szerintem keverni kellett volna egyéb adalékokkal és ahogy citera mondja, szikkatív is kellett volna hozzá. A jó lakk nem ragadhat, ha kellőképpen kiszáradt, max. az ujjlenyomat látszik meg, ha az ember hosszabb ideig egy helyen nyomja az ujjával. Stradiváriknál előfordul ilyesmi.

Előzmény: BenViolin (3062)
BenViolin Creative Commons License 2015.12.17 0 0 3063

Egyébként hallottam olyan történeteket, hogy bizonyos lakkok 100 év múltán is puhák és ragadnak... Lehet én is ilyet kaptam...

Előzmény: citera (3061)
BenViolin Creative Commons License 2015.12.17 0 0 3062

Valóban nagyon furcsa ez az egész, mert rengeteget volt napon és nem hozott eredményt. Szinte viasz szerűen puha (Az ujjlenyomatom is benne maradt). :) Ha nem hoz eredményt semmi se, akkor marad a lakk eltávolítása és egy másik felhordása.... Egyébként igen sokat tudsz a dolgokról, jókora tapasztalatod lehet már. :)

Előzmény: citera (3061)
citera Creative Commons License 2015.12.16 0 0 3061

Hááát, azt furcsállom ,hogy napfényen nem szárad meg. Mondanám, hogy használj valami szikkatívot, manapság a kobatosat tartják a legjobbnak, de az ólomoxid a legjobb, csak mérgező (mintha a kobalt nem lenne az :)  ) A másik megoldás az UVC lámpás megvilágítás, vagy a szikrával működő ózon box, én arcszolit használok és működik, UV ledekkel is hallottam már sikerről. Nekem a dammáros olajlakkom volt olyan, hogy ragadós maradt, ellenben minden egyéb tulajdonsága kiválónak mutatkozott: kopásállóság, karcállóság, hang. Még dolgozom a hiba kiküszöbölésén.

Azt mondanám, hogy deszkadarabokon próbálgass módszereket, illetve próbáld nagyobb hígításban vékonyabb és több rétegben felhordani. A napon akkor is meg kellene neki száradni, esetleg egy gyűszűnyit próbálj, lenolajjal, vagy dióolajjal, vagy mákolajjal, vagy tung olajjal elegyíteni. Itt olyan probléma léphet fel, hogy az összekeverést 150fok fölött érdemes csinálni, tehát mindkét összetevőt elő kell melegíteni a keveréshez, nem árt ha egy fél órát együtt főzöd őket de még így is keverés után csapadék keletkezhet, mely zavarosság teszi a lakkot, de ezek kiülepíthetők. A leghatásosabb keményítő olaj a tungolaj, amit faolajnak is neveznek, csak nem lehet beszerezni, de ha mégis kapsz, a standolaj változatát vedd. Próbálgatsd végig a megadott sorrendben mondjuk először egyharmad arányban, majd fele arányban elegyíteni a fent sorolt olajakkal.

Ha ezek nem jönnek be, akkor nézz másik lakk után, vagy kezdd el a saját lakkodat kikísérletezni!

Előzmény: BenViolin (3058)
citera Creative Commons License 2015.12.16 0 0 3060

Volt itt a fórumban egy Inasbb nevezetű tag, aki gambát épített, meg kellene keresni a fiókját, és valahogy elérni. A mesterek közül Romanek Tihamérről tudok, aki foglalkozik gambával.

Előzmény: ntRobert (3057)
BenViolin Creative Commons License 2015.12.14 0 0 3059

Szia! Sajnos én egyelőre nem érzem úgy, hogy készen állnék ilyesmire, főleg mert még a "hobbimra", a hegedűkészítésre se jut jelenleg elegendő időm.. Profi hangszerészeknél kérdezősködtél már? Nem biztos, hogy mindenki olyan horror áron rakná össze..

Előzmény: ntRobert (3057)
BenViolin Creative Commons License 2015.12.14 0 0 3058

Köszönöm szépen a hasznos tanácsokat, információkat. Ha elérek valami lényeges javulást, feltétlen megírom, hogy mi volt a gond a bullerekkel kapcsolatban. Egyébként hanglábakkal rendkívül sokat kísérleteztem, valószínűleg nem az az oka. 

 

Viszont kicsit a lakkokról: van ötleted arra, hogy mivel "keményíthetném meg" az olajlakkot? Még anno egy szlovák mestertől kaptam régi cseh olajlakkokat, viszont hihetetlenül érdekes, hogy nem akarnak megdermedni. Már van, amit nagyjából 7 hónapja felhordtam (5-6 rétegben), de még mindig ragad, fog. Volt kint a szabadban napon, próbáltam szárítani, de eléggé lehetetlen vállalkozásnak tűnik sajnos és így a hegedűk se használhatóak rendesen..

Előzmény: citera (3055)
ntRobert Creative Commons License 2015.12.13 0 0 3057

Szia!

 

Olvastam a fórumon, hogy hegedű készítéssel is foglalkozol. Nekem van egy tenor gambám, ami nincs még összerakva, de minden része meg van.

Tudnál segíteni a megépítésében vagy tudsz valakit ajánlani?

 

Köszi Robi

 

nt.szabo.robert@gmail.com

Előzmény: BenViolin (3051)
citera Creative Commons License 2015.12.10 0 0 3056

azt sem árt tudni, hogy a lélek, a húrláb gondos pászítása és a lélke pontos helyének megkeresése illetve a megfelelő húrkészlet kiválasztása meglepő javulást tud hozni, de még az is ha csak sziplán járatod a hangszert. Új hangszernek legalább egy év rendszeres játék kell, hogy minden hangja kinyíljon. Meg kell tanulnod a lélek helyét jól megkeresni, mert azzal jó hangszert is el lehet rontani (helyrehozható). A bullerezést bizony okozhatja a rossz lélekelhelyezés, a rossz pászítás, a nem megfelelő lélekvastagság, variálni kell, ne nyugodj meg, míg meg nem taléltad a hiba okát. Én egy új hangszert akár egy hónapig is állítgatok, mire azt mondom, hogy készen áll a bejátszásra.

Előzmény: BenViolin (3054)
citera Creative Commons License 2015.12.10 0 0 3055

a lélek alatt 4,3, a közepén 4,5 olvass figyelmesen!

Egy hegedűnek nem elég a vastagságtérképét ismerni. Tudni kell a hangszer történetét is. Képzeld el, hogy a hangszer elkerül egy kupechoz, aki érti is a dolgát, meg nem is. Szokása ezeknek, hogy trükköznek, megváltoztatják a vastagságtérképet. Általában a tető közepét szokták kivékonyítani. Ettől a hangszer kezelhetőbb lesz, nemesebb hangja lesz, viszont ez a pozitív változás nem tartós. 5-10 év és kimerül az alulméretezett anyag, befelé fog szólni, mintha egy zárt ajtó mögül szólna. De a híres készítő eredeti cimkéje még mindig benne van, a hangszer is eredeti, és esetleg a hangszeré, de a készítő hírneve mindenképpen még mindig fénylik, mégha a hangja már nem is. A hangszer drága pénzen gazdát cserél, többször is, és eme műtét, mely egyébként is titokban történt, kinyomzhatatlanná válik, a hang romlását pedig az idő rovására írják, ha egyáltalán akad olyan elfogulatlan vizsgáló, akit nem szédít meg egy híres címke. Ekkor a hangszer múzeumba kerül, ahol tudósok vizsgálják, méricskélik, és a vastagságtérképe egyszercsak be kerül a könyvbe, melyet Te megveszel. Tehát nem elég a vastagságtérképeket másolni, hanem szerkeszteni kell őket, gondolkodni kell, tudd, mit csinálsz! Észre kell venni, ha egy méret nem illik a képbe, gyanakodni, hogy ott kupeckéz dolgozott. A korábban említett gyári hegedű mesterítés remek lehetőség rá, hogy olcsón kísérletezz. Menj el mesterekhez, vidd a hangszereket, amiket csináltál, és ha az illető mester emberből van, akkor nem fog elzavarni, ha tanácsért folyamodsz, mint amatőr, látva hogy vitted a hangszereidet és nemcsak a szád jár.

más:

Én jobban szeretem a Guarneri féle vastagságtérképeket. A népzenéhez illetve a modern elvárásokna jobban megfelel, illetve véleményem szerint jobban követi a terheléseloszlás és a hangterjedés törvényeit. A Stradivari modellek kiegyenlítettem és általában vékonyabb vastagságokat tartalmaznak, ami nemes finom hangzást eredményez, de nem terhelhető meg úgy mint a másik. Inkább barokk megoldás, ahol kamarazene volt, nagylétszámú zenekar, finom játékstílus, bélhúrok és alacsony húrláb. Nem árt még tudni, hogy Stradivari szerette impregnálni vízüveggel a hangszereit, mely erősíti a fát. Tehát ha van egy túl vékony tetőd, mely hallhatóan gyenge, eresztd be káli vízüveggel, és lehet hogy javulást érsz el. Én már korrigáltam is vastagságtérképet foltszerű vízüvegezéssel a gyengének ítélt részen, és eredménnyel, sikerült javulást elérni (persze csodák nincsenek). Ez a javítási módszer főleg tetőnél jön be, mert az jobban issza a vízüveget.  Stradivári hanszerei korukat meghazuttolóan szólnak (de azért nem úgy mint egy ereje teljébe lévő hangszer ezt a vak hangzásversenyek sorra alátámasztják), mert ez az impregnálás tartósítja is a fát. Valami rémlik, hogy az egyik Sztradivári hegedű elsüllyedt egy hajóval. Felhozták a hangszert és össze tudták rakni, és működik. Azt ugyan nem tudom mennyit volt a vízben, de egy órás fürdetés után sem piskóta ez. Tehát a méret adatok mellett ismerned kell az elkészítés módjának egyes részletei, hogy hitelesen meg tudd becsülni a hangszer erejét. Tehát az erejét kell utánozni, nem a méreteit.

Előzmény: BenViolin (3054)
BenViolin Creative Commons License 2015.12.08 0 0 3054

Őszinte leszek, sikerült megszereznem egy Stradivari és egy Guarneri hegedű pontos vastagságát (minden ponton részletesen van jelölve), így azok mintájára készítettem hegedűket. A vastagsági arányok mindig ugyanazok voltak, egyedül annyi volt a különbség, hogy a faanyag keménységéhez mérten hol vékonyabbra, hol vastagabbra hagytam, de az arányok mindig megmaradtak. Van 1 db hangolt hegedűm is, ahol zongora segítségével hangoltam a lemezek pontjait. A végeredmény azonban rosszabb lett, mint az eddigiek.. Némi bullerezés az összes hegedűmben van, viszont ez erőteljesen, kezelhetetlenül fortyog a legfelső „Disz” hangon az E' húron. Tehát általánosságban a nagyon nagyon magas hangoknál fordul elő és 90% -ban mindig van c, cisz vagy h esetleg b hangokon. Ez a disz most egyedülálló. Viszont kipróbálom, amit írtál, ugyanis 4,5 mm nincs a lélek környékén, ez biztos. 4,2 mm a hangolt hegedűmben.

Előzmény: citera (3052)
citera Creative Commons License 2015.12.07 0 0 3053

A gyenge háton is lehet némileg segíteni. Egyszer bevállaltam egy új román hegedű mesterítését. Arra gondoltam, hogy gyári hangszer, azoknál legtöbbször vastagabbra hagyják a kelleténél a tetőt és a hátat, ettől olyan vékony hangja lesz a hangszernek, mint egy Szokol rádió, cincog, csattog, zörög, nincs mélyhang, halk az egész, de legalább könnyen játszható, így kezdőknek olcsó hangszert így csináltak régen a Szegedi hangszergyárban. Eme vastagságbeli túlméretezettségen azonban lehet segíteni, mert csak vékonyítani kell a megfelelő helyen, és új lélek új gerenda kell. Egy ilyen beavatkozás után a nem sokat ígérő kinézetű olcsó ládagyári hangszerből igen nemes hangokat lehet előcsalni. Nem egy ilyen műtétet csináltam már. Azonban ez a román hegedű más volt. Mikor meghúztam, fuldoklott, nehezen szólalt meg, dohogott. Na mondom, itt valami túl vékony lesz. Szédszedtem, megmértem a tetőt és a hátat. A fene megette, mert a hát közepe 2,9 volt. Na ezzel jól befürödtem! Beleizzadtam, hogy hogy fogok ebből egyenes gerinccel kivergődni? Aztán lenyugodtam, és kigondoltam egy megoldást: A tető a lehető módon levékonyítom arányosan, mindenhol, amennyire még lehet (legvastagabb rész 3, legvékonyabb 1,9 ez még működni szokott tetőnél, ha a hát gyenge). A hát közepére beragasztottam egy 1mm vastag színfurnér darabot, mely a közepét és a lélek alatti környéket lefedte.  Így lett egy még tűrhető 4mm vastagság, melyet nemcsak a középen, de a lélek alatt is megtartottam, ettől eltekintve fokozatosan levékonyítottam a bélelés széle felé. Összeraktam, felhúroztam egy kicsi húzóerejú készlettel- Chromkor (ha jól írom) a maga 22 kg-jával. Járattam egy kicsit és végül sikerült egy testes de még nem puffogó, fényes tónusokra is képe hangot kihoznom belőle. Noha nem lett olyan átütő a siker, mint amikor vastagabból faragok ki tetszésem szerint,  de végül egy játszható hangszer került ki a kezem alól.

Ha nálad is ez a gond, hasonlóan járj el!

Előzmény: citera (3052)
citera Creative Commons License 2015.12.07 0 0 3052

próbálj vékonyítani egy kicsit a lelken. Próbálj gyengébb nyomású húrkészletet.

A hát vastagsága a legvastagabb részen 4,5mm fölött legyen, a lélek helyén semmiképp se menj 4,3 alá. A pofák közepe legyen 2,2-2,5 anyagtól függően. A hát vastagsága a két legszélesebb rész közepénél 2,7. A tőkéknél visszavastagodik 4 fölé, és szigorúan tilos itt elvékonyítani, mint ahogy azt sokszor szokták.ezekből nagyjából ki lehet sakkozni az egészet. Én így szoktam, de léteznek más működő elgondolások. Ha  a tetőhöz képest gyenge a hát, az valóban okozhatja a felső hangok fénytelenségét, folytottságát, míg az alsó hangok, főleg a g húron, mint ha lógnának, laza érzete lesz a hórnak, mintha alul lenne feszítve, pedig ugyanoda van hangolva.

Milyen vastagságtérképet használtál?

Bullerezés akkor lép fel, ha a hangszertestben két egymáshoz eső frekvenciájú módus van, mindkettő rezgésbe jön, ha a gerjesztés is közel esik, ez adja azt jellegzetes hangot, mintha két húr szólna egymástól kicsit hamisra elhangolva. Ez a bullerezés. Ezen kellene elgondolkodni.

Nekem egyszer volt egy bullerező hegedűm, melyet egy nemestörés okozott a tetőn, a gerenda külső szélétől az álltartónál ment ki a szélre a repedés, megragasztottam, helyrejött a hangszer.

 

Igazából meg kellene húznom  a hangszert, hogy pontosabb tippet tudjak mondani.  Nekem még akár egy órát is huzigálnom kell, mire megérzem, hogy mi lehet a gond. A mester, akitől mint amatőr tanácsokat kaptam, néhány húzásból felállított 2-3 lehetséges diagnózist, melyet további vizsgálódással tovább lehetett szűkíteni.

Előzmény: BenViolin (3051)
BenViolin Creative Commons License 2015.12.04 0 0 3051

Sziasztok!

 

Új vagyok ezen a fórumon. :)

 

Már foglalkozom egy ideje hegedűkészítéssel, egyre jobbakat sikerül építenem, viszont van valami, ami nyugtalanít. Az E' húron a magas hangok gyakran lesznek fortyogóak, vagy más néven: bulleresek.

Már próbáltam vastagabbra csinálni a tetőt, ill. kipróbáltam egy-két dolgot, de semmit nem javult ezen a téren. Dr. Karl Fuhr könyvét olvasgatva olyasmit olvastam, hogy a "magas háthanggal" lehet probléma. Nos, erre nem is gondoltam, hogy nem a tetővel, hanem a háttal lehet probléma. De a hátnak mely részével vajon?? 

 

Tudnátok nekem segíteni ebben? :)

ntRobert Creative Commons License 2015.11.29 0 0 3050

Szia!

 

Nagyon szép lett ez a gamba. Nekem is van egy, aminek neki fogtam, kész a tető, a hát, van egy szép oroszlánfejjel faragott kulcsszekrény. Össze kéne rakni. 

Ehhez viszont nincs már sajnos műhelyem.

Tudnál ebben segíteni vagy tudsz ajánlani valakit, aki össze tudná rakni nekem és nem kéri el érte egy autó árát? :)

 

Várom válaszod: 

Robi

 

nt.szabo.robert@gmail.com

Előzmény: inasbb (1424)
attiss.66 Creative Commons License 2015.11.19 0 0 3049

Köszi. Akkor utánanézek az egyes fák tulajdonságainak, hogy megfelel e azoknak a feltételeknek. Remélem a vörös színüek közt találok megfelelőt/mint pl a padouk/, ugyanis a vörös színű fák a kedvencek/főleg ha még mintás is/.

Előzmény: citera (3046)
PETYUS Creative Commons License 2015.11.17 0 0 3048

Nem. Ez egy gitár, kromatikusan hangolt basszushúrozattal megtoldva.

A stájerciterán a kísérőhúrok és a basszushúrok kvintoszlop szerint vannak sorbarakva, a játékmódja pedig az, hogy gyűrűsujjal pengetjük a basszust, mutató- és középsőujjal pedig az akkordokat, olymódon, hogy az egyik ujjunkkal két szomszédos húrt pengetünk. A hüvelykujjra marad a dallamjáték.

A sramligitáron csupán ki van terjesztve a hangterjedelem a mély hangok irányába, de a játékmódja teljesen gitárszerű.

Előzmény: citera (3047)
citera Creative Commons License 2015.11.17 0 0 3047

Ez a stájer citera gitárváltozata? mármint játéktechnikai értelemben.

Előzmény: PETYUS (3041)
citera Creative Commons License 2015.11.17 0 0 3046

Ezekkel a fákkal még nem dolgoztam, nem ismerem őket. Fogólapnál nemcsak a keménység számít, hanem a porozitás is. Nem elég ha kemény, tömörnek, homogénnek, kicsi pórusúnak kell lennie, mert akkor lesz finoman faragható. Nem mindig a keményebb fa a kisebb pórusú. pl a mahagóni elég jó kemény fa, de mégsem ajánlom fogólapnak, mert a durva pórusai miatt nem lehet igazán finom felületi megmunkálást csinálni, így az ívelés beállítása is gondokba ütközhet, amikor a fényrést nem tudod ellenőrizni a vonalzó éle alatt, mert durva a felület. Tehát a követelmény a nagy keménység, legyen viszonylag izotróp, általában jól faragható, és nem árt, ha ragasztható is (vannak magas olajtartalmú trópusi fák, amik jók lennének, de nem ragaszthatóak jól) ne repedjen, ne vetemedje, ez függ a száradási zsugorodásától és a szárítottsági állapotától is. Az meg hab a tortán ha még a rezgési tulajdonságai is jók, bár a hangzásban csak nagyon kis szerebet vállal a fogólap anyaga, inkább a fogólap aljának geometriai kialakítása számít, végig ki kell ugyanis faragni bele a hornyot, egészen a nyak kezdetéig, hogy a tető fogólap alatti felületéről kiinduló hanghullámokat kivezesse, illetve ki veri a fogólap alól.

Előzmény: attiss.66 (3040)
PETYUS Creative Commons License 2015.11.12 0 0 3045

Igen, meg úgy is nevezhetők.

Előzmény: johngold (3044)
johngold Creative Commons License 2015.11.12 0 0 3044

Tehát basszushúrként foghatók fel. 

Előzmény: PETYUS (3043)
PETYUS Creative Commons License 2015.11.12 0 0 3043

Azokat csak pengetem. Nagy esztől kontra g-ig kromatikusan.

Előzmény: johngold (3042)
johngold Creative Commons License 2015.11.11 0 0 3042

És mire lesznek hangolva a felső "zengő" húrok? Mert gondolom, azokat nem nyomkodod.

Előzmény: PETYUS (3041)
PETYUS Creative Commons License 2015.11.11 0 0 3041

Ezzel itt tartok:

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!