Érdekes dolog a számomra az hogy amíg itthon a magyarok csak hobbyautóként évente mindössze néhány alkalommal használják csak a zaporozseceiket,(holtott sztem mechanikailag elég strapabíró autó szóval alkalmas lenne bírná a napi használatot is)addig orosz és ukrán testvéreinknél ezek a tipusok napi használatban vannak mind a mai napig .Mi mikor jutunk el odáig hogy befogjuk napi használatba ezeket a gépeket.Számos helyen olvasom olx-en avito-n hogy napi használatból eladó vagy ha nézegetem drive.ru-n az átalakított gépeket .Oké lehet hogy a gyári motorjára lehet hogy én sem bíznám az életem ha mondjuk arról lenne szó hogy mindennap télen/nyáron esőbe,hóba,fagyba ,a lakóhelyemtől 80-100kilóméterrrel távolabb időre (reggel 6-ra)kellene járnom vele dolgozni a gyárba nap mint nap mert ennyire azért én se vagyok biztos a v4-es motor megbízhatóságában,hogy rá merném magam bizni mindennap hogy ha beleülök akkor tudhatom hogy mindenhajnalba pöccre be fog indulni a motor
Valószinüleg az autó motorikus problémaiból adódó állandó munkahelyi késéseim miatt hamar kirugnának a munkahelyről :-)
Szóval az életemet én se tenném rá ennek motornak az üzembiztosságára. Viszont ahogy elnézem az orosz oldalakat az oroszok ukránok is inkább a megbízhatóságra törekednek úgy teszik megbizhatóbbá gépet hogy itt/ott finomitanak módistanak rajta ezt/azt (főfékhenger kerékagyak) esetleg a gyári v4 es motor helyett raknak bele valami más hasonló teljesítményű megbizhatóbb motort mondjuk egy lada,vw golf/polo/audi,opel corsa a/b, kubota,vagy akár egy/két hengeres lombardini ruggerini stb vagy vmi ezekhez hasonló motort és máris alkalmassá megbízhatóvá válik a zaporozsec mindennapos használatra akár napi munkába járásra is. Azt akarom ezzel csak mondani hogy egy ilyen állapotba hozott zaporozsec többet ér mint mondjuk egy suzuki vagy egyéb modernebb autó mivel ezekhez az alkatrész is olcsóbb,fogyasztás is jobb tehát megéri fenntartani ,üzemeltetni .
Ez már az utolsó évi 966-os lehet (1971-es vagy 72-es), mert már ott a kifli index és a hátfalon előkészültek a tolatólámpának. Az enyém is ez az évjárat, ez a szín, de az üléskárpit fekete.
Ez egy univezális motor. (Lombardini néven talán ismerős lehet)Valóban számos alkamazási területe van. Ezeknek a motorok számos előnnyel rendelkeznek a kisseb benzinmotorokkal szemben.Erősek,nyomatékosak, megbízhatók,környezetbarátok, keveset fogyasztanak,Könnyen szerelhetők, egyszerűen karbantarthatók akár házilag is javíthatók, mivel csak egyhengeres erőforrásról beszélünk igy nyilván kevesebb alkatrész is kell bele illetve az alkatrész ellátásuk is biztositott.Alacsonyabb fordulatszámon pörögnek ezáltal az élettartamuk is hosszabb.Sztem nagyobb gond nélkül elfutnak fél vagy akár egymillió km-t is .Mindenesetre az én véleményem az hogy nagy találmány volt az olaszoktol , ötven évvel ezelőtt ez a mára egységes szabványok alapján gyártott faék egyszerűségű egyhengeres léghűtéses dízelmotor .Nem volt egy hülye gyerek aki kitalálta,Igen nagyjából úgy ötven éve kezdték el gyártani az olaszok és azóta is folyamatosan gyártják a világ számos országaiban
Amúgy például indiában a mai napig épitik autókba motorokba ezeket egyhengeres léghűtéses dízel OHV erőforrásokat,de mostmár németek is rájöttek hogy ez valóban jó konstrukció ugyhogy ők is elkezdték az ugyanilyen erőforrással szerelt dízelmotorkerékpárjaikat gyártani.
Azt hogy ma már az európai autógyártók miért nem gyártanak ilyen autókat fogalmam sincs.
Az egekben lévő üzemanyagárak nyomos érv lehet ezek mellet motorok mellett mivel egy zaporozsecben semfogyasztanak többet 2.5/3L -nél
A Lentebb belinkelt piros motor az egy grecav amica luna mopedautó hajtóműve de szerelték a JDM simpa nevű tipusba is vagyis anno készültek ilyen motorokkal hajtott autók európában . De ha mindez nem lett volna elég meggyöző akkor itt van még egy ugyanilyen dízel zaporozsecről készült videó:
Ez valami motorcsónak vagy kapálógép motorja lehet. A műszaki adataiból látszik, hogy legfeljebb 10 lóerős motor, a forgatónyomatékot nem is írják. Az alkalmazási területek között nem szerepel gépjármű, tehát olyan túl nagy nyomatékot ne várjon tőle senki. Lehet, hogy hosszú életű és igénytelen, ha a tervezésének megfelelő üzemi körülmények között használják (kapálnak vele), de szerintem egy autóban már nem lenne ilyen hosszú életű, vagy ha igen, egy nyomorult emelkedőn nem bírná felvonszolni az utasokkal és csomagokkal terhelt kasznit.
Azt hiszem, nem kell nagy tudósnak lenni ahhoz, hogy bárki belássa: csúf vereséget szenvednél egy olyan viadalban, ahol ezzel az átépített példánnyal kellene egy hosszú útra indulnod, egy eredeti motorral üzemeltet Zaporozseccel szemben.
Ha nem így lenne, az autógyárak már rég áttértek volna az ilyen kis motorokkal szerelt autók gyártására és a videón szereplő barkácsoló, dúsgazdag ember lenne a találmányából.
Az a benyomásom, hogy te semmibe veszed azoknak a mérnököknek és technológusoknak a tudását, akik a Zaporozsec tervezésében és gyártásában részt vettek. Azért, mert a Szovjetunióban készült, az akkori tervutasításos rendszerben, ahol a mérnöki alkotó munkát a gazdaságossági megkötéseken túl sok minden más körülmény is nehezítette, nem kell azt hinni, hogy minden porcikájában használhatatlan. Sőt az elmúlt évtizedek ennek éppen az ellenkezőjét bizonyították. És biztos, hogy nem azért mellőzték a tárcsaféket, mert a mérnökök nem ismerték, hanem azért mert dobféket kellett rá tervezni. Ezt diktálták a főnökeik, akik pedig nyilván a gazdaságossági kényszer miatt döntöttek így. És lehetett volna nagyobb teljesítményű motort tenni bele? Hogyne. De akkor ennyiből nem tudták volna kihozni a gyártást és a kutya nem vette volna meg.
Lényeg, hogy megtalálták azt a középutat, hogy egy működőképes, olcsó autót tudtak a kispénzű vásárlók számára gyártani, ami a megfelelő karbantartással évtizedekig üzemel. És erre elég jó bizonyíték a 3 milliós példányszámban eladott autó.
Hát ja mondjuk én úgy általába nem tartom megbizhatónak a benzines technikát.Ha lehet választani inkább a dízel.Tény hogy léghűtés valóban egy egyszerű és jó konstrukció . Nem áll fenn a veszélye annak hogy a blokkba belefagyott fagyálló szétrepeszti a blokkot meg nem kell fagyállót cserélgetni amivel szintén lehet szopni.
Szerintem ez egy "brilliáns" ötlet.Na egy ilyen egyhengeres léhűtéses ohv dízelmotorral szerelt faék egyszerőségű motorral szerelt zaporozseccel lehet neki mernék már vágni én is akár egy hosszabb európai körútnak is.
Elterjedt tévhit, hogy csak a mai autókkal lehet biztonságosan, hosszú távra is elindulni. Ez talán a reklámok sugallata, de 40-50 évvel ezelőtt is autóztak az emberek, és ebben voltak több ezer km-es túrák is. Igen; a hagyományos szívómotorok, megszakítós gyújtások, elektromechanikus feszültségszabályzók világában. És ha akkor lehetett, mi akadálya ezt ma is megismételni? És ukrán barátaink nem tojnak bele a gatyájukba, ha az eredeti régi technikát kell használni 2018-ban. Na, de ismerek a magyarok között is olyanokat, akik ugyanígy, bármikor neki mernek vágni. Meg hát persze vannak gyáva kukacok is.
A Zaporozsecnek nagy előnye, hogy a léghűtéses motornak köszönhetően viszonylag egyszerű, és legalább a vízhűtéssel kapcsolatos hibalehetőségek nem fordulhatnak elő. Nem szakad szét a hűtőcső, nem forr a víz, nem megy tönkre a vízpumpa, nem lyukad ki a hűtő és persze az elektronika sem döglik meg. Úgy gondolom, hogy minél egyszerűbb egy gép (adott esetben egy autó), annál megbízhatóbb, annál kevesebb a hibalehetőség, annál egyszerűbb a kisebb-nagyobb hibákat út közben is elhárítani.
Esetleg valamilyen ipari hajtóműzsírral külön bezsírozni nemszoktátok a sebességváltó mozgó alkatrészeit nem tudom zsirzógombon keresztül v bárhogy ? Például ; a csoportkerekeket csapágyakat stb-t .Én láttam már kissebecske/nagyobbacska méretű orosz ipari hajtóműveket és igencsak igényelték azt a jómassziv ipari kenőzsirt ami lyen jó sötét pirosas v aranybarna átlátszó és ha belenyúl érte az ember zsíros hordóba benne marad a markába olyan jó massziv cucc .Ilyesmit nem szoktak használni заз 968 hajtómű kenéséhez.? Szerintem ártani nem árt neki ez sem.
......alapvetően a kúp és tányérkerék foghézagától és a fogak kapcsolódási képétől függ. Nagy szakmai tapasztalattal, és megfelelő célszerszámmal (javítási kézikönyv) jól beállítható Függ még a megfelelő viszkozítású, adalékolású hajtóműolajtól is, referencia olaj :Hykomol K 85 W-140, mi is ezt használjuk és semmi panasz.
Az Ő kocsija is csak egy egyszerű,normál állapotban megmaradt példány,semmi cicoma,semmi extra felkészülés vagy felujitás.Kicsit szorja az olajat jo orosz szokás szerint meg a difi is zug,de ez nem szegi kedvét .Ja,és informatikus :)
Az elég komoly most néztem csak a képet.Eljött magyarországra Szentpétervárról zaporozseccel ? ? Húú apukám :-O :-O Az nem semmi. Bátor ember. Bár gondolom az ő autójában nem a gyári v4 es léghűtéses motor van hanem vmi komolyabb ami azért birja az ekkora távolságokat.
Az elmult hetekben sokat művelődtem a témában.Volt nálam vendégségben egy szentpétervári srác és mondta,hogy náluk bármilyen átalakitás megengedett,sőt találtam olyan weboldalt ahol hirdetnek Zapi váltó és Zsiguli motor házasitásához közdarabot.
De azért a te kocsid tárcsafékre átszerelését megcsinálnám ;)
Ezek szerint akkor ez is csak "kisérleti jármű" szerinted igaz ? :-) Még rendszáma se igazi az is csak kisérleti ugye ? ;-)
Zsigulizöld kaszni barna zsiguli bőrüléssel és zsiguli kárpittal Extraként pedig ott vannak rajta a zsiguli kerekek.Szerintem ez már annyira modern hogy még azt is meg merem kockáztatni hogy ennek már a motorja is zsiguli de minimum egy vaz 2101-es
Azért ez igy nekem ebben formában akkor is határozottan tetszik .Sőt kimondottan szép.
Persze, ennek semmi akadálya. De mivel Ukrajna nem EU-tag, a regisztrációs adón túl még vámot is kell fizetni. A regisztrációs adó fizetése alól egy felmentés van: a veterán előminősítés (ez nem azonos veterán minősítéssel!!!). Ahogy én tudom, ennek a legalább 25 éves járművek felelnek meg és feltétel, hogy 5 éven belül OT minősítést kell rá szerezni. Ha ez nincs meg, akkor pótlólagosan meg kell fizetni az adót, hogy forgalomba lehessen helyezni.
De OT minősítésnél nincs fúrás-faragás, Lada futómű, VW ülés, sportkormány és hasonlók. Az autónak gyári alkatrészekből kell állnia és még a színnek is olyannak kell lennie, ami gyártásban volt.
Mindenesetre nagy kár hogy ez nem jött össze. Lehetett volna egy egyszerű olcsó könnyen javitható népautónk, és nem ott tartanánk ahol ma is tartunk hogy a magyar háztartások túlnyomó részében gyakorlatilag még mindig luxusnak számit az autó .Igy talán olcsón juthatott volna bárki autóhoz akinek szüksége lett volna saját gépjárműre . Komoly hiba volt kitáncolnia magyarországnak ebből a bizniszből.
....a felni szélesítés és ezzel a nyomtávnövelés egy pár negatívummal azért jár , kormánylegördülési sugár nő , a kormányzási erő is nő, a futómű elemek "Z" kar-gömbfejek, kormány gömbfejek többletterhelést kapnak.
Ezen felül mérhetően növekszik a lég és a gördülési ellenállás és persze a végsebesség csökken. Vigyázni kell közúti ellenőrzésnél, mert komoly büntetetésre lehet számítani. Volt olyan ismerősöm, akinek a rendszámát
levették, mert nem volt a forgalmiba bejegyezve az átalakítás, és műszaki vizsgára rendelték be, költséges eljárás volt!
Tetszetős darab, de korántsem praktikus. Illetve a súlyemelőknek jó edzőjármű, mert a platómagasság inkább csak nekik kedvez. Az a fránya motor ugyanis jóval a tengelyek fölött van, a platót csak e fölé lehet építeni. Ezért sem gyártottak kombi változatot.
Persze, mindenkinek szíve joga eldönteni mit hisz el, és mit nem. Akárcsak a vallás. Nem teszek kísérletet arra, hogy meggyőzzelek, hogy az a sárga autó egy prototípus volt, és ilyet nem gyártottak. Ha te ebben hiszel, az a te dolgod.
A 965-ös KERMI bukásáról már évek óta szeretnék bővebbet megtudni. Ezt valaki egyszer elhintette, és azóta mindenhonnan ezt hallani. Tervezem, hogy egyszer átnézem a levéltári adatokat, hátha kiderül az igazság. Ami az ajtónyitást illeti, nem hiszem, hogy ez lett volna a bukás oka, hiszen a Zastava 750 (Fait 600) is ilyen volt kezdetben, de az mégis kapható volt. A 965-ös esetében állítólag a világítással volt valami gond. Nem tudom, hogy ez igaz-e, azért szeretnék egyszer utánajárni.
A 965-öt a budapesti ipari vásáron is bemutatták (a BNV korábbi neve), erről az Autó-Motor is tudósított. A vásár után, ahogy az a bemutatott autókkal lenni szokott, a járműveket nem vitték haza, hanem idehaza értékesítették, mégpedig az OTP-nek. Az OTP pedig a gépkocsi nyereménybetétkönyv sorsolásokon adott túl rajtuk. Így lehetett olyan különlegességeket nyerni, mint Alfa Romeo, Chrysler, Hillman, Honda, Triumph stb. Elképzelhető, hogy a magyarországi export ezt, és a néhány másik, kísérleti célokra használt példányt jelentheti. Az azonban bizonyos, hogy 965-öt nem lehetett nyerni. A többi modell viszont bőséggel szerepelt a kínálatban, összesen 2355 darab Zapit sorsoltak ki 1970. májusa és 1981 novembere között. Azt azonban ne felejtsük el, hogy a nyertes az autó árát is kérhette (a sorsolás után, egy bizonyos idő elteltével csak azt), tehát biztos nem volt ennyi boldog tulajdonos. Arról nem találtam kimutatást, hogy mennyien kérték az autót és mennyien a pénzt.