"He loved children and gave millions of his personal fortune (estimated at $400 million when he died) to help provide a better future for the underprivileged in Brazil."
Az hogy kik a legsikeresebbek az attól is függ, hogy kik ültek a legtöbbet a legjobb autókban.Viszont kb. 10 évente érkezik olyan pilóta, aki még a mezőny legjobb pilótáitól is kiemelkedik. Fangio, Lauda, Prost, Schumacher gyorsaságukkal, megszállottságukkal az autóbeállításban és tesztpilótai képességeikkel, ők kiemelkedtek még a mezőny legjobbjai közül is.De Senna az abszolút elhivatottságával, a tökéletességre törekedésével és gyorsaságával kiemelkedett még közülük is. Ayrton mindenkinél közelebb jutott a tökéletességhez és mindenáron győzniakarásával és elszántságával senki se vehette fel a harcot.Minél jobb egy pilóta annál nagyobb a sport iránti elszántsága.Olyan erős motivációval és megszállottsággal ami Sennában volt, nemcsak az autóversenyzésben, de még semmilyen más sportban se lehetett találkozni.Mindenben a legjobb akart lenni.Amikor látta,hogy Prostnak milyen jó az emlékezőtehetsége, akkor ő továbbvitte a dolgot és ő mindenre emlékezni akart az autóval kapcsolatban.Fényképszerű memóriájával tárolt minden adatot és emlékezet minden pályán az autó beállításaira. Késő estig dolgozott együtt a mérnökökkel, és amikor ők menni akartak, ő még mindig maradni akart.Egész hétvégén csak a verseny járt a fejébe. Megszállottsága saját bevallása szerint se volt egészséges. Az erős belső késztetés ami folyton hajtotta.Ha elérte azt amit akart, akkor még tovább akart menni.A versenyzés iránti megszállottsága olyan erős volt, hogy teljesen uralta őt, emiatt a győzelem érdekében bármit megtett.Az emberek nem tudtak mit kezdeni vele. Ők nem érezték azt az elszántságot, így nemtudták megérteni. Minél gyorsabb egy pilóta a futamon,logikus,hogy annál jobban érzi az autó határait,hisz ez miatt tud gyorsabb lenni.Mivelhogy a gyorsabb pilóta jobban érzi az autót, ez miatt pontosabban le tudja írni az autó viselkedését, plusz gyorsabban hozzá szokik az ismeretlen autóhoz és jobb a beállításokban. Ayrton gyorsaságát jól bizonyítja az hogy nagyon érezte az autót.Egy teszt,vagy verseny után senki se tudott olyan részletes beszámolót tartani az autó viselkedéséről mint Senna, amivel nagyon sokat segített az autó fejlesztésében.Akár évekre visszamenőleg eltudta mondani, hogy egy teszten a pálya minden pontján hogyan viselkedett az autó. Figyelte a fogyasztást, figyelte az alváztól érkező jeleket, figyelte a gumik,motor,váltó,felfüggesztés viselkedését,kezelte a kapcsolókat és közben megjegyzett minden egyes bukkanót, plusz közben megfutotta a leggyorsabb kőrt.Hihetetlen, hogy menyi mindenre odatudott figyelni egyszerre,és hogy közben minden megfigyelt dolog viselkedését nagyon érezett. És hihetetlen hogy a megfigyelt dolgokat mind feltudta idézni, és extrém pontosan elmondani a mérnököknek.Kielemezte a gumik, a motor, váltó és és a felfüggesztés viselkedését. Kielemzett minden egyes bukkanót,kivezetőívet, bevezetőívet,minden egyenest ,és a turbóknál megmondta , hogy hol fogyasztott 1 tizedel többet vagy kevesebbet a motor. Stepney: "Aszt hiszem Ayrton Ducarouget kifárasztotta memóriájának erejével". Senna a McLaren Hondánál, a motor hangjának legkisebb megváltozásából előbb tudta,hogy mi a baj mint a monitor előtt ülő japánok.93-ban amikor Ford motorral ment a McLaren egyik verseny előtt Senna érezte, hogy ott a motorral baj van.A telemetria nem mutatott ki semmit.De Ayrton mondta hogy cseréljék ki a motort mert érzi, hogy ott baj van.Ki is cserélték és kiderült, hogy tényleg ott baj volt vele, megvolt repedve a főtengely.A telemetria ezt nem jelezte ki de Senna megérezte a hibát. Ayrton annyira érezte az autót,hogy amikor egy jelentéktelen parányi kis beállításváltoztatást végeztek, akkor megtudta mondani,hogy miben befolyásolta az autó viselkedését. Ennek köszönhetően zseniális az autó finomra hangolásában.Első F3-as tesztjén ő maga állította be az autót és nem a mérnökök.Majd megnézte a csapat pilótájának a beállításait. Változtatott rajta és olyan jól beállította az autót,hogy a csapat pilótája egymásután 3 versenyt nyert Senna beállításaival. Ayrton első f3-as tesztjén több mint 1s volt gyorsabb, mint a csapat pilótája Weaver a délelőtti időmérőn.Pedig Senna motorja a délutáni levegő miatt gyengébb volt mint délelőtt Weaver autója.Első f1-es tesztje a Williams-nél volt. Megkérték menjen 2-3 kőrt, hogy megtudják milyen beállításokkal menjen a következő nap. Senna ment egy kőrt, hogy felmérje az autó tulajdonságait, majd mindent beleadott és a következő kőrben több mint 1,5s volt gyorsabb mint Palmer a tesztpilóta, aki ettől a padlón volt.A csapat rekordot meg 1s döntötte meg!Utána kiszállt és azt mondta neki ennyi elégvolt.Az autóversenyzés történetében ilyen gyorsan senki se tudott hozászokni az ismeretlen autóhoz. McLarenes tesztje először meghiúsult, de utána viszont jobb időt ment mint a csapat pilótája Watson aki ismerte a McLarent. Toleman-os tesztjén szintén jobb időt ment mint a csapat pilótája.Porsche 956-os sportautóval pillanatok alatt felvette a ritmust.A 24 órás versenyen pedig megfutotta a leggyorsabb kőrt. Ralis tesztjén, már egy mért szakasz után profin ment.A végére pedig egészen elképesztően kezelte az autót. IndyCart-os tesztjén rövid pályán ment. Rövid pályán kis különbségek szoktak lenni,de ő ennek ellenére több mint 0,6s nagy különbséggel elverte Fittipaldit az IndyCart-os sztárt és egyben 2×f1 v.b.-ot aki ismerte az autót.Ezek jól mutassák, hogy Ayrton bármivel gyors tudott lenni.Az ,hogy adnak neki egy tesztlehetőséget, hogy megnézzék mire képes, és a számára ismeretlen autóval amit nem rá terveztek, mindig nagyon rövid idő után hatalmas különbséggel elverte az a pilótát aki ismerte az autót.Az autóversenyzés történetében senki se tudott mindig ilyen gyorsan hozászokni az ismeretlen autóhoz. Senna más volt mint a többiek. Híres volt összpontosítási képességéről.Amikor beült az autóba más állapotba került.Olyan koncentrációs képessége volt,hogy teljesen kitudott zárni mindent.A külvilág teljesen meg szűnt létezni számára.Nemlétezett más csak az autó és a pálya. Néha meglepő dolgokat vettek észre a mérnökök.Egyszer Senna azt mondta, hogy ő nem látott és nemhalott semmit. Az első dolog amire felfigyelt az autó hangjának felbőgése a rajtnál. Ayrton az emberi határokat feszegette. 88 Monacói edzésen még mélyebb szintre jutott mint szokott.Olyan szinten kitudta zárni a külvilágot, hogy úgy érezte mintha végig egy alagútban menne.És olyan önkívületi állapotba került,hogy úgy érezte mintha nem tudatosan ő irányítaná az autót,hanem egyfajta ösztönnel ment. Ettől annyira megijedt ,hogy kijött és aznap nem ment többet.A futamon szintén érezte eszt.88-as Spai edzésen olyan transz szerű állapotba került, hogy a végén le kellett ülnie a sarokba, hogy megnyugodjon.Az autóversenyzés történetében senki nem rendelkezett ilyen mély koncentrációs képességekkel. Senna ennek a képességének köszönhetően érezte olyan agyon az autót és ez miatt volt olyan gyors. A nagy edzésmenő Clark kb. 1 másodperccel volt gyorsabb az edzéseken 2×vb Graham Hilltöl. Peterson szintén ennyivel volt gyorsabb az edzéseken a 2×vb Fittipalditól. Ők bizonyítják, hogy lehet ennyivel gyorsabban menni ilyen szintű pilótáktól. Ehhez a szinthez nagyon erős és mély koncentrációra van szükség, amit nagyon nehéz elérni és ez miatt ők csak 1 körön keresztül voltak ilyen gyorsak és több körön keresztül már nemtudták megismételni ezeket a köröket.A koncentráció nagymestere Ayrton az edzéseken amikor hibátlan kört ment, akkor valószínűleg a lehetséges leggyorsabb kőr határát súrolta, és őt,ha rákényszerítették akkor akár az egész futamon tudott olyan köröket menni amit az edzéseken.Az egész futamon tudott a lehetséges leggyorsabb kőr határán menni.De mivelhogy nagyon nehéz ezt a teljesítményt hozni, ez miatt csak akkor hozta ki magából, amikor a helyzet rákényszerítette. Általában Prostvolt az aki rákényszerítette erre az ember feletti teljesítményre.Amíg nem hajtotta meg keményen valaki, addig soha nem lehetett megtudni, hogy mi a határa. Általában a rajt után kialakított egy kis előnyt, majd tartotta a távolságot és kímélte az autót.Mindig csak annyira volt gyors amennyire kellet.Hogy mi volt nála a limit? Amikor a helyzet rákényszerítette és a határon ment,akkor minden csapattársának tudott 1s adni.Azonos feltételek mellett a Lótusznál a 78-as vb Andretti, és Mansell általában egy szinten voltak futamtempóban Elio de Angelisel. Senna viszont közel 1 mp-et adott csapattársának de Angelisnek.85 Portugáliában végig körönként 1s volt gyorsabb. San Marinóban a 12-24 kőr között tudtak akadály mentesen menni, Ayrton körönként 1s-vel volt gyorsabb.1-20 kőrig volt előttük szabad az út, és Senna átlagban 1s-vel volt gyorsabb. Ausztráliában pedig 1-15 kőrig átlagban 0,7 volt gyorsabb. Ez miatt Senna csodát tett a Lótusszal a győzelmekért harcolt vele.88-ban megfordult a helyzet, mert az a Senna aki 86-ban és 87-ben a lassabb Lótusszal felvette a harcot a köztudottan sokkal jobb Williamsekben ülő Mansellel és Piquetel, az most átült a gyorsabb McLaren Hondába. Piquet a gyorsabb Williams Hondából átült a lassabb Lótusz Hondába.A 3×vb Nelson Piquet ugyanazokat a helyeket érte el a Lótusszal mint Mansell és de Angelis, és nem tudott úgy fény évekkel elhúzni és lekörözni Nakajimát mint Senna, és ez miatt, nem tudott úgy a futam győzelmekért harcolni mint Ayrton. 89-ben Mansell Ferraris csapattársától Bergertől csak kicsivel volt jobb tempóban.Következő évben Berger Senna mellé került és Ayrton képes volt körönként kicsivel több mint 1mp-el jobb időket futni ha a helyzet rákényszerítette.91 Brazíliában amíg Berger versenyben volt, addig Senna körönként átlagban 1,1s-vel volt gyorsabb.91 USA futam elején a 27-dik körig, 1,3 körönkénti átlaggal volt jobb.91 Belgiumban amíg Berger versenyben volt, addig Ayrton 1,1mp-cel volt jobb körönként.91 Szuzukában amikor Ayrton gyors köröket ment akkor végig 1,2s átlaggal volt gyorsabb.92 Afrikában pedig végig 1,1mp-cel volt gyorsabb.93 előtt Hakkinen 2 évet versenyzett, így ismerte a pályákat és 1 évet tesztelte a McLarent. Tehát ismerte az autót mint a tenyerét teljesen hozzá volt szokva a maximumot hozta és gyors volt. Ezt bizonyítja, hogy Szuzukában amikor Senna a bokszba ment, Hakkinen futott leggyorsabb kőrt a gyenge McLaren Forddal. Na de előtte és utána Ayrton végig közel 1 mp-el gyorsabb volt Hakkinentöl. Senna ugyanennyivel volt gyorsabb Ausztráliában is.A következő évben a Williamszes csapattársától Damon Hillt is ugyanígy elverte.A f-1 történetében senki se tudott ilyen megsemmisítően nagy, körönkénti 1s különbséggel elverni szinte minden csapattársát úgy ,hogy a csapattársai is azonos keverékű és állapotú gumikkal és azonos üzemanyag mennyiséggel ment. Senna emberfeletti teljesítményt nyújtva a lehetséges leggyorsabban ment olyankor, és őtőle nem lehet gyorsabban menni.Ő már az első pillanattól kezdve ilyen gyors volt.Amikor meghívták f1-be ,vagy az IndyCarba tesztelni,hogy meg nézzék mire képes,akkor Ayrton a számára ismeretlen autóval amit nem rá terveztek,mindig sokkal gyorsabb időt ment mint az a pilóta aki ismerte az autót. Ruganyos szerű játéka a gázpedállal zseniális volt. Nyomott egy kicsit a gázpedálon és amint a kerék megcsúszott 1 mm felengedte a pedált.Így érzékelte a gumi tapadás határát .Ez miatt a kanyarokban 100% pontosan a gumi tapadáshatárán ment, és 100% pontosan találta el a kigyorsítási pontokat, aminek következtében a vég sebessége is nagy lett. Senna csak 10 évet versenyzett és ez miatt csak 3 vb nyert, de ennek ellenére az emberek túlnyomó többsége őt tartja a legjobbnak.Mert ő képességei és az elszántsága miatt, már az életében a f1 történetének legnagyobb sztárja lett.Senki nem gyakorolt akkora nagy hatást az emberekre,mint a már az életében a f1 legnagyobb legendájává vált Senna. Ha tovább versenyez és nyert volna még pár vb címet és túlszárnyalja Fangio rekordját, akkor még nagyobb sztár lett volna és akkor még többen, szinte mindenki őt tartaná a legjobbnak.
After I watched the movie “Beyond the Sound of Speed”, dedicated to the life of Ayrton Senna, I had a feeling of irritation. Something important had not come out. I did not know what. I remembered people who knew him saying how fast he was, strong, how he loved kids. Bluntly speaking: this is what close ones always say about the departed.
What was there not said? The movie did not speak of Senna’s deepest human dimensions, not related to racing, biographical data, the duel and the relationship between him and Alain Prost, who was right (as if justice could be on one side this time!?).
This is what I’d like to talk about: the depths of Ayrton Senna, his belief, something becoming a taboo, obsolete and retrograde in the public space, virtually becoming a taboo in the name of freedom. I would like to talk about faith; Senna’s faith in God.
I would like to go back to the moment in which he said he saw God in the last lap of a race won, and to the other countless times when he stated that his results are God’s will, God’s hand at work.
In the film, acquaintances somehow excused him for what he had said. “He did not say how God looked, but that he saw Him.” “He seemed really convinced and serious about what he said, what can I say…”. “It was his right to believe in something like this”, and “we all commit such crimes sometimes.”.
Crimes!!!
People said that he was good, brilliant, that they respected him, but they could follow and understand him only up to a point of his journey. They could not follow him on the path leading to God. I think that Senna was irritated by the fact that all around him, in Formula 1, there was this technical view on life and this technical environment. When creating the fastest car in the world with the best engineers and win, and when you do not create it, you lose, where is God? Is it just man and his knowledge. But where is God? Perhaps there is nothing beyond. In this hostile environment to spirituality and the Absolute, he, Senna, who had a country at his feet, he was the one still thinking, believing, and especially knowing something else. And I think that is why he was modest throughout his life, because he knew he could not take all the credit for what he had accomplished.
Well, I think that Senna, like all men of genius who manage to remain modest in their fame, like all chosen people – so as to not shy away from using big words – was meant to discover God. But most of us cannot follow him in this quest. Senna shows us that when you do something passionately, and sincerely listen to your heart and follow its path – because the heart is an organ of knowledge by feeling, sometimes superior to reason – you cannot fail in everything you want to do, and, more importantly, you cannot not meet with God.
Orthodox Easter is around the corner, and on May 1, 1994, when Ayrton died, it was Orthodox Easter. I believe that God took Senna in a blessed day to really show the world that Senna knew Him in life, and that on that day, on May 1, 1994, another race day, Senna met again with Him. This time forever.
But we did not understand much of this mystery. We say it’s a fluke, a coincidence perhaps. Someone said that this is how God wishes to remain anonymous, stay humble, stay hidden behind things. But this does not mean that God wishes to remain unknown to the others, certainly not as unknown as He stayed on the day of the resurrection of His Son. From the beginning, through 1994 and to date to 2014. We hope that all pilots finish the race well on Sunday, April 20, when we celebrate Easter. None of the pilots has yet testified – at least not publicly – that he has met with God.
Everything happens for a reason. And now I think of the one I believe to be a great pilot, the best in modern times. Let’s light a candle and say a prayer these special days to another son – like the rest of us – a son given, and not of the same being as God, let us pray for Michael. For Michael Schumacher.