Arra emlékszik esetleg valaki, hogy hová költöztették ki a renittens lakókat? Kerületen belül, vagy más, külső kerületeket "szerencséltetett a kőbányai önkormányzat? (lsd. Gegessy a IX. kerületben anno: Saját belső problémáját exportálja a IX.
Tapasztalataink szerint a volt Hős utcai lakók az új lakókörnyezetben a komfortosabb, jobb minőségű lakásokban meg tudták tartani a lakhatásukat, a lakókörnyezetükbe többségükben beilleszkedtek
Végre egy kis letöltendőt is kiosztottak, de megint előkerült a pluszdés adu-ász, az időmúlás meg a gyerekek. :(
Nagy port kavart 2023 szeptemberében az az eset, amikor is két ittas állapotban lévő férfi egy alsózsolcai iskolaőrre támadt az iskolaudvaron, egy gyereket ért sérelem miatt.
Az elsőrendű vádlottat három év fegyházban letöltendő szabadságvesztésre és három év közügyektől való eltiltásra, a másodrendű vádlottat egy év börtönre és egy év közügyektől eltiltásra ítélte a bíróság, emellett elrendelte korábbi, felfüggesztett szabadságvesztésének végrehajtását is.
A büntetés kiszabásakor a bíróság enyhítő körülményként értékelte a másodrendű terhelt részbeni beismerő vallomását, mindkét vádlott esetében családos állapotukat és az időmúlást.
" A családi pótlékot megkapták még decemberben, az ünnep pedig elvitt mindent. Pénz nincs, élelemre is alig elég, a tüzelő beszerzésére nem marad. Egyébként is, ahol nincs Tüzép, oda szállítani kell, és ez csak növeli az árat. Marad az árokparton, az elhagyott telkeken növő bokrok, a fák nyáron nőtt “jövései”. Ilyenkor mindig elővesszük a szalmabrikket lehetőségét is."
Meg az en vesszoparipam , hogy ha a kert be lenne ültetve kukoricával vagy napraforgóval , annak a sza'ra'val jo ideig lehetne tüzelni.Hatmegha a nyamvadt kis vaskályhák helyett tudnának egy kemencét vagy egy rakott spo'rt készíteni....az meg tartana is a meleget.
Az ünnepre a kapcsolatrendszerünkben együttműködő családoknak brikettet osztottunk, aztán az önkormányzat is adta a szociális tűzifát, mégis, van, ahol már nincs semmi. Hogy hova lett? Nos, ez elég összetett. Egy része nyilván átvándorolt máshoz. Tartozásba, italért, dohányért, készpénzért. Töredékéért az értékének, de amiért azonnal pénzt lehet kapni, az mindent felülír, nincs alkudozás, azonnal gazdát cserél, sokszor még haza sem ér a tüzelő.
És ahogy már sok korábbi írásában szereplő temérdek törvénytelenség láttán/olvastán újra csak a költői kérdés fogalmazódik meg bennem: ha mindezt tudja, miért nem tesz feljelentést???? Vagy miért nem kér megfelelő helyen segítséget, tanácsot, támogatást, hogy az ilyen full illegális dolgokat legalább valamennyire megcsáklyázzák????
Bár ilyen könnyű lenne ezt kimondani, és letenni a felelősséget! De közben tudjuk, hogy a tartozásért odaadott tüzelő mögött fenyegetés van, és azt is, hogy nem tudjuk megvédeni. No meg annak is ott vannak a szempontjai, akinek tartozik. A kölcsön, vagy a hitelbe adott bármi, a szegénységben nem szociális érzékenységen alapul. Az egy pénzszerzési lehetőség, egy életstratégia. Mindig van, akinek több van a semminél, és azzal el lehet kezdeni “üzletelni”. És természetes, hogy haszonért teszi, különben miért érné meg neki? A visszafizetést, a kiegyenlítést pedig gyakran csak agresszív fellépéssel sikerül elérni. Így áll be a hierarchia, ennek a gyakorlatnak a sokszoros ismétlődésével, a csúcsán végül az erős lesz, akinek több van, alul pedig a gyenge, akinek kevesebb.
És továbbra is csak a beletörődő sajnálkoztatás. "Ezek" nem tehetnek róla, ebbe születtek bele, bla-bla-bla... De mi meg fizessünk, adakozzunk, és szórjunk hamut a fejünkre, mert a rasszista többségi társadalom az oka mindennek. Hát NEM!!!
Bakker, egész nap otthon vannak, és panaszkodnak, hogy gyakran kell a tűzre tenni???
A családi pótlékot megkapták még decemberben, az ünnep pedig elvitt mindent. Pénz nincs, élelemre is alig elég, a tüzelő beszerzésére nem marad. Egyébként is, ahol nincs Tüzép, oda szállítani kell, és ez csak növeli az árat. Marad az árokparton, az elhagyott telkeken növő bokrok, a fák nyáron nőtt “jövései”. Ilyenkor mindig elővesszük a szalmabrikket lehetőségét is. Amit nem szeretnek különösebben, mert “sok a hamuja”, meg “nem ég jól” – mondják, vagy, hogy “túl gyakran kell a tűzre tenni”. Amit persze az ember nem ért, ha a helyzetet nézi, de ki az, aki nem a kényelmesebb dolgokat részesíti előnyben? Persze ez még mindig kényelmesebb, mint a mínuszokban a határban a gallyakat keresgélni.
szemelvények, melyek a mai napig változatlanul érvényesek!
Az eredményes oktatás helyes módszertanának alapkövetelménye a differenciált oktatás. Szakmailag felkészült pedagógusnak egyértelmű, hogy az oktatás alapkövetelményeinek téves fogalmakkal történő behelyettesítése dilettantizmusból fakad, vagy szándékos politikai háttér érdekeket szolgál.
..
A differenciált oktatás a pedagógia egyik legfontosabb alapkérdése, mely alapkövetelmény ahhoz, hogy diákjainkból – fajra, nemre, vallási vagy politikai hovatartozástól függetlenül – adottságaikhoz, tehetségükhöz mérten a lehető legtöbb eredményt hozzuk ki.
Szakembereknek nem kell megmagyarázni, hogy ez a tanítvány és tanár esetében is a legnagyobb sikert hozhatja el.
..
Meggyőződésem, hogy alapvetően az sérti meg az ifjúság tanuláshoz, tudáshoz való, az Alkotmányban is rögzített jogát,aki a felzárkóztatás és hátrányos helyzet felszámolása címén, akár az átlagos, akár a jó képességű, tehetségesebb diákok elől veszi el a lehetőséget a fejlődéstől, tehetségük kibontakoztatásától, és lehúzza őket egy lényegesen alacsonyabb tudásszintre. Mert nekik is vannak alapjogaik. Nem lehetnek másodrendűek csak azért, mert a többségi társadalomhoz, és nem a kisebbséghez tartoznak, miközben az ő szüleik adójából tartják fenn többek között az oktatási ágazatot is.
..
....a hátrányok leküzdését úgy lehet biztosítani a számukra, hogy a hasonló értelmi szinten lévő diákokból szervezik a csoportokat és osztályokat, hovatartozástól függetlenül, s a pozitív diszkrimináció jegyében velük, különösen a kezdetekben, a fokozatosság elvének betartásával előkészítő évfolyamokon is foglalkoznak. Nem zárják őket össze azokkal a diákokkal, akik között lemaradnának, és nem lennének sikerélményeik, mert lassabban tudnak haladni, és viselkedési szokásaikat is változtatni szükséges. Ezzel a megoldással a tehetségesebbektől sem vennék el az esélyt a fejlődéstől, vagyis őket meg nem tennék ki a negatív diszkriminációnak, és hátrányos helyzetnek, és akkor még nem is említettem az elfeledett tehetséggondozást
..
Fogják fel végre, hogy a differenciált oktatás a pedagógia alaptörvénye, és nem azonos a szegregációval. Ennek jegyében kellene végre cselekedni, mert mára már tragédia ahol tartunk. A felnövekvő generációk nem tudják a számolás négy alapműveletét, írás-olvasás készség problémával küzd a tanulók egyre nagyobb része, és egyre magasabb osztályban, sőt iskolatípusban.
Az esélylánc következő eleme mindezek után az a munkaerőpiac és gazdasági környezet, amelyben a folyamatosan jelentkező újabb és újabb beruházások munkaerőigénye azt kínálja fel, hogy munkához és jövedelemhez jusson valaki. De ezzel az eséllyel is élni kell. Azaz hiába jutott el valaki egészen a szakma megszerzéséig, ha nem képes utána stabil munkavállalóvá válni. (Döbbenetes mértékű a cigányok és hátrányos helyzetűek fluktuációja.) Vagy nem vállalja, hogy esetleg utazik megyén, országon belül, vagy a saját korábbi közege, környezete nem engedi őt érvényesülni.
Emlékezhetünk LIFE emblematikus kifogására, hogy 5 km-t biciklizni a munkába az egy emberfeletti teljesítmény lenne, nem lehet elvárni senkitől. :(
A sikeres társadalmi felzárkózás másik pillére, bizonyos dolgok elengedése, elűzése. Bármennyire is sztereotip és előítéletes csengésű amiről most írok, de kár lenne hazudni magunknak: egyértelműen sok a drog, sok a családon belüli erőszak és sok a tudatosság hiányából eredő rossz döntés nagyon sok cigány közösségben. Több tiszteletre és együttműködésre lenne szükség a közfeladatokat ellátók felé (óvónő, védőnő, tanár, rendőr, postás, mentőápoló, háziorvos stb.).
ezt alátámasztják a bizonyos régiókból érkező hírek, de még a (némileg elfogult) szociológiai riportok is.
És ez is nagyon ÜL!
Nem öngyűlölet, sem rasszizmus, ha én, a cigány leírom, hogy leginkább azért nem tudnak élni a lehetőségekkel, mert a saját környezetük még mindig sokkal meghatározóbb a hátrányok konzerválásában és átörökítésében, mint a többségi társadalom idegenkedése vagy előítéletessége.
Bocsi, ez a mondat az enyém, nem a cikkbeli idézet!!! Véletlenül lett dőltbetűs:
Ugye sokan emlékszünk azokra a "szocioriportokra", ahol a kiccsalád visszahúzta a tehetségesnek tűnő, okos gyereket - mondván, akkor majd lenézi őket, ha többre viszi mint ők. :(((((( Meg a másik: "te már magyar lettél" - mondják arra, aki szorgalmasan tanul, és dolgozik. :(
Olvasom szorgalmasan, és egyfolytában bólogatok magamban. :)
Szinte nincs olyan bekezdés, amit ne lehetne ide bemásolni - bár a tartalma kábé többtucatszor elhangzott már részünkről is itt a topikon!
Itt van rögtön a kezdet. A sokszor hangoztatott mondatom, hogy integrálni függvényt lehet, az egyén integráLÓDni tud, ha van rá szándéka / akarata.
Minden új esztendő új esélyt kínál minden olyan ember számára, aki tenni próbál önmagáért, szeretne előbbre jutni, változtatni akar a helyzetén. A nagy kérdés mindig az, hogy ezt az esélyt meg tudja-e ragadni az egyén, tud-e vele kollektíven élni egy több százezres közösség, a többségtől különböző etnikai kisebbség. Az utóbbiban már nagyon régóta nem hiszek, mert minden ember (és minden cigány) leginkább önmagáért kell hogy felelős legyen, az előbbre jutást, a társadalmi felzárkózást elsősorban a család és a közösség szintjén lehet értelmezni.
A kollektív felzárkózás nyilvánvalóan nem létezik, nem lehet egyszerre közel egy millió embert erőszakkal belegyömöszölni a többségi társadalom szövetébe.
Itt a szintén sokat emlegetett egyéni felelősség:
De vajon lehet-e az esély kérdésével nemcsak körúton belüli szemlélettel foglalkozni, hanem következetességet és racionalitást elvárva úgy beszélni róla, úgy alakítani azt, hogy az megosztott és felvállalt felelősséget is magával hozza?
Ezt is kiemelném:
Az egyén és a család, azon keresztül pedig a helyi közösségek társadalmi felzárkózásához két komolyabb dimenzióban vannak feladatok, teendők. Az egyikben magukhoz kell húzniuk és használniuk az erőforrásokat, a másikban pedig messze távolra kell hajítaniuk mindent, ami gátolja, visszahúzza, akadályozza őket ezek kihasználásában.
Ugye sokan emlékszünk azokra a "szocioriportokra", ahol a kiccsalád visszahúzta a tehetségesnek tűnő, okos gyereket - mondván, akkor majd lenézi őket, ha többre viszi mint ők. :(((((( Meg a másik: "te már magyar lettél" - mondják arra, aki szorgalmasan tanul, és dolgozik. :(
......
Miközben az ellenzék még az égre is azt szeretné felfesteni, hogy szerintük a magyar oktatási rendszer kínálja a legkisebb esélyt a társadalmi felzárkózásra az egész nyomorult világban, aközben mélyen hallgatnak arról, hogy hogyan dobja el több tízezer diák és család az iskolában és a tanulásban rejlő lehetőséget. Magát az esélyt.
Szokás szerint remek megfogalmazás, és tűpontos megállapítások. De tartok tőle, hogy továbbra is érdemi kommentár nélkül marad. Főleg a megélhetési óbégatók, szegregációfóbiások részéről.
A napokban olvastam egyébként valamelyik topikon egy jó kommentet, sajnos most nem találom. EGy cikkre reflektáltak, ahol a magyar oktatást ostorozták. Pl. azzal is, hogy nincs differenciált oktatás, nem lehet mindenkit egyformán kezelni, stb. stb. És erre írta valaki, hogy amint lenne egy kompetencia és tudásszint alapú differenciálás, azonnal beindulna a szegregációóóós úthenger baloldalról. Mert ugye a "kiemelt" okos gyerekek között max. elvétve lenne ON gyerek.
Ez egy nagyon jó írás! Különösen azért mert egy cigány ember írta. Jó meglátásai vannak. A gond csupán annyi, hogy éppen azok akikre vonatkozik azok nem olvasnak efféle írásokat. Valamilyen módon ezt a szemléletet kellene terjeszteni a roma közösségekben , nem a gyöngyfűző tanfolyamokat. Ezt az üzenetet eljuttatni a fejlődni akaró cigányokhoz. Azokat akik pedig ezeket a folyamatokat - az eséllyel való élést - akadályozzák kiemelni elhatárolni.
Gondolok itt arra, hogy azok a gyerekek akik magatartásukkal akadályozzák a többiek tanulását eltávolíthatóak legyenek az iskolából. Akár általános iskola akár a szakképzés területén. A többi gyereknek mindjárt jobban lenne kedve az iskolába bejárni ha nem kellene a szünetekben , meg a hazavezető úton atrocitásokkal számolniuk.
Baltákat, késeket, machetét és nuncsakut is lefoglaltak
Mindazonáltal, szerintem bőven elég lett volna a törvénytisztelő lakosság körében érdeklődni, és a kábszeres csomópontokat egyből célirányosan megtalálják.
"A zsaruk néhány hét kutatás után egy családi ház hálószobájának falába vájt rejtekhelyen bukkantak rá K. Tamásra, akit többek között egy 10 millió forintot meghaladó csalás ügyében, és tartózkodási helyének megállapítása miatt körözött a hatóság."