Mi az idén télre szeretnénk átállni teljesen vegyes tüzelésre. Aktívan olvasom visszafelé a fórumot (tapasztalat szerzés) és felmerült bennem egy kérdés. Mindenki az VTC511 ESBE szelepet írja beépítésre, ami katalógus szerint 150kW-ig alkalmas. Viszont katalógus és méretezés szerint is 30kW-os kazánig megfelel a "kistesó" VTC311 (Kvs 3,5). Az 511-esenek irdatlanul magas a KVs értéke ilyen kis rendszerekhez, korrekt szabályozáshoz (keveréshez).
"Drazsét", szereltünk be jópárat. Jó tartály, és tényleg olcsó. De amiket mi tettünk be, azok azért nem voltak 100 alatt! Tehát nem tom honnan veszed ezt a nagy ócsó hurrát?
Bátrna ruházz be a darabba. Még senki sem reklamált.
A képen létható bekötés esetében a TR100 thermofej kapilláris érzékelőjét a lehető legtávolabb kell elhelyezni a szeleptől.Ekkor nem kell a visszacsapó.
A belsőpatronos VTA-nál pedig szerintem kell a visszacsapó mert öncirkuláció lép fel ha túl közel van a szelep a tartály tetejéhez.
Dehogynem tettem a pufferkörbe szivattyút: ez a kazánköri szivattyú. Esetleg kazán-pufferkörinek is hívhatjuk. Jobb alsó sarok.
"Az előre menő oldalba nem kell visszacsapó?"
Melyik kör az előremenő oldalába? A fűtéskörébe?
Oda kellene, de hol vagyunk még attól? Egyelőre a rajzodat korrigáltam...
"Apropó radiátorkör" -> a neve: fűtéskör! Nemcsak radiátorral lehet lakást fűteni...
Háromjáratú szelepek:
A VTA sorozat a legolcsóbb, ezek fejben mérnek. A szinvonalasabbak a kapillárisan mérnek, és az általuk szabályzott vízhőfokot mérik, min. fél méterrel a szeleptől odébb, ez pl. a Honeywell, sajna komplett 50 körüli az áruk. A motorosak már mégtöbbet tudnak, de még legdrágábbak.
Szerintem is rossz ötlet a gravitációs megoldás, - mindig kiver a veríték tőle :-( - csak azért válaszoltam Neked, mert Te legalább szivattyút IS tettél a kazánkörbe....
"Nekem a puffer 1m magasan kezdődik 2,25a teteje a kazán 0,3m től 1,7m -ig tart tehát a közepek szintbeli különbsége 0,6m a pufi javára. A puffer közvetlenül a kazán mellett van a 2"-os csövek hossza kevesebb mint 1-1 m. Gravitációval is működik a rendszer. DE - Kisebb a pufferbe tárolható hőmennyiség a puffer rétegződése miatt. -Alacsonya a visszatérő hőmérséklet a míg a puffer fel nem melegszik (kátrányosodás, tökéletlen égés. -Ha nem építesz be visszacsapó szelepet és a kazánod teteje magasabb mint a puffer alja akkor visszahűti a kazán a puffert. -Azonos mennyiségű tüzelőanyagot használva szivattyúval nagyobb hőmennyiség vihető a tartályba a kazánba a gyorsabb áramlás jobb hőfelvételt eredményez. - ha viszont szivattyús rendszert építesz is hagyd meg a gravitációs keringés lehetőségét áramszünet esetére. A vegyes kazános fórumon is pont ezt a témát tárgyaljuk olvass oda vagy itt is sokszor kiveséztük ezt a témát."
Tehát összefoglalom: Neki se vált be a TISZTÁN grav. rendszer, pedig Ő még meg is emelte a pufit kissé....
Annak van értelme, hogy jó nagy, mondjuk 70-75 hőfokra állítod a kazántöltő szivattyú indító-temosztátját, és akkor ez alatti hőfokon, a "szünetekben" gravitációsan töltöget öregessen....:-)
De próbáld ki, lehet, hogy Nálad olyan erős lessz az öncirkuláció, hogy ennél is magasabbra állíthatod a termót; ki tudja...
Ehhez hasonló - többé-kevésbé mindannyiunk rendszere, de a rendszerünk alapvetően szivattyús, csak mellesleg, néha gravitál is, kit érdekel!
Minnél kisebbre választod a kazánkör ellenállását, annál jobban, minnél nagyobbra, akkor kevésbé valósul meg öncirkuláció! A Te 2" csöveid sokban segítenek ebben, viszont ne tégy a grav. körbe sehová alacsony kVs értékű szerelvényt! (töltőszelepnek a Regulus TSV 2 -őt javaslom, 24m3/h)
És mégegy, ha a rendszered nyitott, akkor is szerelj vészhűtőt a kazánhoz. És bizt. szelepet is.
elvileg ha megfelelőek - nem vékonyak - a csőátmérők, van nyelves visszacsapó az elkerülóben, az is tud gravitációsan működni.. és még csapot sem kell nyitogatni!