Az 1982-ben volt, 1981-ben Mohorán gázolt buszt a vonat.
1982.09.09. Szárazrét : M40 004
A 14. sz. Volán Vállalat 37-es viszonylatban közlekedő, helyi járatú, Ikarus 280 típusú autóbuszát 11,55-kor elgázolta a Székesfehérvárra tartó, Prága Zágráb Split között közlekedő 2825/a sz. két kocsiból álló nemzetközi gyorsvonat a szárazréti útátjáróban. Az autóbusz 25 utasából 16-on a kiérkező székesfehérvári mentők már nem tudtak segíteni. A helyszínen elhunyt áldozatok között 7 iskolás gyermek és egy 8 hónapos csecsemő is volt, utóbbi 21 esztendős édesanyjával együtt lelte halálát a roncsok között. Egy utas életveszélyes, egy súlyos, négy könnyebb sérülésekkel került kórházba. Visszaemlékezések szerint a kiérkező helyszínelő rendőrök egyike a halottak között megtalálta saját lányát is. A vonat személyzetéből és utasai közül senki sem sérült meg.
Az autóbusz 11,40-kor, alig néhány utassal fedélzetén indult el a vasútállomáson lévő végállomásáról. Utasainak többségét a Palotai úti illetve a szárazréti iskola előtt lévő megállókban vette fel. Az utóbbi helyen felszálló, a tanítás végeztével hazafelé igyekvő iskolások nagy része szerencsére a kocsi hátuljában foglalt helyet. A járat egy személygépkocsi nyomában érkezett az - akkor éppen nem működő, fénysorompóval biztosított - átjáróhoz. A személygépkocsi az átjáró előtt megállt, majd áthajtott a síneken. Buszunk vezetője hasonló módon cselekedett. Megállt a sínek előtt, észlelte is a nyílt pályán felé tartó vonatot, de mivel megítélése szerint még át tudott menni előtte a sínekre hajtott. Sajnos tévedett. A 98 km/h sebességgel közeledő gyorsvonat mozdonyvezetője, látva az elé hajtó járművet azonnal gyorsfékezett, de az ütközést már nem tudta elkerülni. A mozdony középtájon vágódott a csuklós buszba. Egy darabig maga előtt tolta, majd kettészakította a kocsit, melynek első része szinte teljesen megsemmisült.
Az autóbusz vezetőjét az 57 éves Ny. Józsefet rendezett életű, szorgalmas embernek ismerték. A balesetig több mint félmillió kilométert vezetett esemény nélkül. A fent jelzett napon szabadnapos lett volna, de egy kollégájával - előttünk ismeretlen okból elcserélte a szolgálatot. A bíróság 1982.12.16-án gondatlanságból okozott halálos közúti tömegszerencsétlenség vétségéért hat év fogházban letöltendő szabadságvesztésre és a gépjárművezetéstől való örökös eltiltásra ítélte. Az események hatására a férfi idegroncs, majd alkoholista lett. Ma (2004.) is így éli életét.
Főleg ha a vasútról mint egy közlekedési formának a lejáratásáról van szó. Lehet, hogy nem értetek ezzel egyet velem, de én így érzem. Itt nem a MÁV-ra gondoltam, mert az saját magát járatja le a hülyeségeivel.:((( Sajnos!
Visszatérve az előző (vasutas hibájából bekövetkező) balesetekhez, a szajoli eset után a tehervonatos vörös bejáratijelzős meghaladásos majd Sr1-re villogó fehér mellett rácsúszós és ott suzukis nőcit gázolós eset volt a következő, ami egyértelműen vasutas hibájából történt és civil sérült meg benne. Szerintem. Bár, lehet, hogy egyre több ilyen lesz?
Az elmúlt időszak történései - bár még a tegnapi siklás okai nem tiszták - nem a vasút és a vasutasok hibájából következett be. A nagy számok törvénye alapján természetesen bárhol, bármikor bekövetkezhet egy tragédia. Hála az égnek a vasúton nem sűrűn fordulnak elő ilyenek, de - csak úgy, mint a repülésnél - mindenki felkapja a fejét, ha mégis bekövetkezik valamilyen esemény - akár halálos áldozatok nélkül is. A média ráadásul szeret még egy-két lapáttal rá is tenni az amúgy nem nagy horderejű dolgokra is (lásd "nem működő sorompó") !
Szerintem az utóbbi napok balesetihez nem volt túl sok közük az autóknak. Így -kívülállóként szemlélve az utóbbi napok történéseit - a tendencia alapján sajnos összejöhet egy halálos áldozattal/áldozatokkal is járó baleset, akár a vasutasok hibájából is.
Többek visszaemlkezése szerint az volt az M62 056, amit papíron csak évtizedekkel később selejteztek. Ezért gyanítjuk az M62 056-138 pályaszámcserét a mendei baleset után.
Halványan emlékszem arra, hogy a mendei baleset után az Északi JJ-ban sokáig állt egy összetört Szergej. A vonatokról lehetett látni. Kb. ott volt, ahol utóbb évekig állt a Hargita.
Ma már kevésbbé általános az irányvonatok, Ro-La, szerelvényeken, de olyan tehervonatoknál, ahol rendezgetik a kocsikat, előfordul, hogy nem akasztják vissza a kocsirendezők a csavarkapcsot, ami lelógva megrongálja az átjárók betonlapjait.
Az IC kocsik egy részét is rendezgetik így nem lehet kizárni, hogy egy-egy kocsi így fut. A vágánytengelyben elhelyezett oldalára fordított sínszálba akár bele is akadhatna... Persze ez utóbbi már csak feltételezgetés.
Olyan vasúti átjárókat nézz, amiken még régebbi, betonlapos technologiát alkalmaztak, mert a fővonalakon ezek többségét már modernebbre cserélték.
Ezzel meg az a baj, hogy 1971.07.21-én az 506 és az 503 összeütközött Eperjeskén, az iratok szerint elég alaposan összetört mindkettő. Azután egy 1973. május 23-i keltezésű irat meg azt írja, hogy az 506-os balesetes mozdony helyett (Záhony) a szélesre átépített 138-ast megkapta. Ha pedig ez igaz, akkor a 138-as 1973 májusában már széles volt bár nem tudjuk, milyen pályaszámon (igaz, hivatalosan lehet, hogy csak szemtemberben számozták át) és nem lehetett az 506-ból 138, azután meg 503. Szerintem ez soha nem fog tisztázódni, bár ki tudja?
Igen, én is azt gondolom, hogy a balesetes 056 halt meg 138-as pályaszámon, de tovább bonyolítja a dolgot, hogy később össze-vissza építgették át és vissza az 506 és 503 psz gépeket, amik ráadásul Záhonyban össze is törték egymást, a balesetes 506-os helyett pedig a ki tudja hanyadik 138-t építették át szélesre.
Az biztos, hogy az M62,056 vett részt a balesetben és hivatalosan 1991.12.19.-én selejtezték. Mi nem találtunk semmi olyan iratot, ami alátámasztaná a pályaszámcserés selejtezést, ennek ellenére persze nem zárható ki a dolog. Egyetlen-egy mozdony jöhet csak számításba az M62,138 amit az én ismereteim szerint 1968-ban gyártottak, 1969.02.03.-án állt üzembe és egy áltaéam ismeretlen baleset miatt selejteztek már 1969 áprilisában. Ez gyanusan rövid idő.
Szerintem a következő hipotézist kéne végig ellenőrizni:
M62,056: mendei baleset -> átszámozva (csak papiron) M62,138-nak és +1969.04
M62,138: mint M62,056' áll üzembe és +1991.12.19.
Az utóbbiak pedig tények:
M62,506: mint M62,138' áll üzembe 1970.12.30.-án
SZD M62-1028: mint MÁV M62,506 áll üzembe 1971-ben. Az SZD-nél nem töltik fel ezt a hiányzó számot.
Az egészet az döntheti össze, ha tudnánk, hogy mi volt az a baleset, ahol a Mendeinél jobban összetört az M62,138 valamikor 1969.02-03. hónapban. Ha nem volt ilyen, akkor elég valószínű a fenti hipotézis. Ha volt ilyen baleset, akkor pedig biztosan kijavították a 056, mivel semmilyen más Szergej nem volt, akit ekkor átcserélhettek volna.