A gyári turbónak a tábláját megnézed és ezt a weboldal címet találod.
Aki nem néz, utána a dolgoknak az ne írjon hülyeségeket. Nem akarok, senkivel veszekedni csak nem szeretem, ha téves dolgokat írnak. Ha nem vagyok vele tisztába, akkor nem szólok hozzá a témához. Bármikor elfogadom a kritikát meg azt is ha tévedek. Olyan sokat nem tudok az mtz-ről mert csak 10 éve van meg gép és 2011 decemberében turbóztam fel.
A turbózás nálunk 4 éve kezdet divatba jönni. Vártam a fejleményekre hogy bírja a motor meg kérdezősködtem utána. Aki turbózni akar, az ne féljen, mert nyugodtan elbírja a széria motor (Nem agyon kopott, ami már több motor olajt eszik, mint gázolajt), csak adjon neki egy hatlapátos vetni hűtőt meg egy jó motor olajt.
( Persze jobbak a turbós alkatrészek csak majd akkor lesznek cserélve, ha kikopik a motor és felújításra kerül a sor.)
Sokan mondják, hogy a vizet nem melegíti minek az. Arra meg nem gondolnak, hogy az olajt is jobban hűti, és utána meg panaszkodnak, hogy megéget, a dugattyú meg a turbó nem bírja, mert hamar kikopik. (Az olaj hőmérséklete nagyban befolyásolja a motor belső hőmérsékletét.)
Másik nagy téveszme meg a alapjáratot meg kell emelni hogy ne égjen be a turbó. Nem a fordulatot kell piszkálni, hanem az olajnyomást hogy alapjárton legyen meg a 2 bár és sohasem fog ráégni a tengelyére az olaj. Meg fordulaton is jobb a turbónak 3 báros olajnyomás.
Köszönöm kérdésed, a barátom gépén teszteljük,most ami megoldandó probléma hogy a fordulatszám szabályzó és az előtöltésszabályzó összegerjed,és gátolja a teljesterhelési dózis kialakulását.Ha nem engedem öket együtt dolgozni akkor jó.De ezeknek együtt kell dolgozniuk!:-)
Közben bebizonyosodott hogy a befecskendezési sebességet nem szabad a végtelenségig növelni.Ha kiküszöböltem ezeket a hatásokat és úgy lehet tartósan terhelni hogy ne legyen melege a paciknak akkor itt úgy is beszámolok róla!:-)
Az nincs hozzám közel sajnos :( Rövidesen veszek rá újat ezt meg megpróbálom majd szakszervízbe megnézetni h egyáltalán érdemes vele foglalkozni tovább vagy sem. De köszönöm a segítséget.
Általában javítás előtt célszerű a pontos hibamegállapítás mielőtt költségekbe merülnénk,azután megvizsgálni hogy mit kell újra cserélni,mit lehet szakszerűen felújítani,és végűl gazdaságossági számítás !Amúgy Szegeden lakom !
Másképp fogalmazok akkor:) Magának a turbó javításában nincs tapasztalatom. Én magam szereltem fel anno TKP6 van rajta. Ezek alapján amit írtál meg sem kísérelem a javítókészlet beszerzését mert lehet kidobott pénz. Te helyileg merre laksz estleg nem tudnád megnézni? Mert a gép napi szinten kell és zavar h baja van a turbónak meg nem szeretném megvárni amíg teljesen tönkremegy.
Nem az MTZ-hez kapcsolódó kérdésem lenne, de hátha tudtuk segíteni. A kotrómba hidraulika olaj csere volt. OMW HLP32-est tettek bele 46-os helyett. Komoly probléma nincs, de nehéz meneteléskor meleg olajjal erőtlen. Más nem jelentkezik. Van-e lehetőség valahogy sűrűbbé tenni, vagy el kell dobjak 110 litert olajat? A számításaim szerint 30 liter hlp100-as olajjal tudná a 46-os olaj tulajdonságait elméletben. Vajon gyakorlatban működik?
Benyújtása a turbófeltöltő, kg / s 0,12 ± 0001 Átmérő kompresszor kereket, mm 74,5 Az átmérője a turbina kerék, mm 76 Forgási sebessége a rotor tengely, ford / perc 75 000 Kompresszor hatásfok, nem kevesebb 0,66 Hatékonyság a turbina, legalább 0,68 Méretek,mm 203X221X174 Súly, kg 7,0
TKP 6.00.01
Benyújtása a turbófeltöltő, kg / s 0,15 ± 0001
Átmérő kompresszor kereket, mm 61 Az átmérője a turbina kerék, mm 61 Forgási sebessége a rotor tengely, ford / perc 120 000 Kompresszor hatásfok, nem kevesebb 0,72 Hatékonyság a turbina, legalább 0,71 Méretek, mm 222X196X160 Súly, kg 6,5
Általában akik erőgépekkel dolgoznak azért tisztában vannak a gép javításával és üzemeltetésével ill.annak szabályaival.Hogy mit javaslok?Előszöris lehet hogy nem figyeltem eléggé de milyen géped van és milyen turbó van rajta?Azért kérdezem mert a turbót az adott motorhoz úgy kell megválasztani hogy a kivánt teljesterhelésen a turbó fordulatszáma ne haladja meg a -csak mondok egy számot a 100 000-et mondjuk a tkp-6-os az teljesíti ,nem annyira pörgős mint a 7-es,de pld. D-243-as motorral tudja a 0.6-0,8 bar nyomást .A tkp-7 ugyanazon a motoron pörög 150 000-et nyilván hamarabb lesz csapágyas mert ha koromráégés miatt kiegyensúlyozatlanná válik a tengely,akkor sokkal nagyobb lesz a csapágyterhelés és hamarabb elkopik,és jut a javműhelybe.Szerintem mindenképpen szét kell szedni és megvizsgálni az alkatrészeket kopásra ,deformálódásra itt 0,001 mm pontos mérésekre van szükség pld a tengely központos futásának ellenőrzésekor,vagy az axiális holtjáték beállításakor.(Most éppen turbócsapágyat kell gyártanom és nem ez az első eset hogy olyan turbó került a kezembe amihez nincsen jav.készlet egy IHI rhf-4 turbó komatsu mini láncos kotróhoz.)Házilag nem javaslom a javítását.Abban az esetben hogyha a tengely és ház nagyban sérült akkor olcsóbb az új turbó,de ha a sérülés kismértékű v.kijavítható és plusz a jav.készlet +munkadíj,akkor olcsóbb a javítás.
Ok Köszönöm a választ sajns ettől féltem én is h ez már nagy gond. Turbós autóink voltak eddig is meg van is meg azért van tapasztalatom h h kel működtetni de a javításában nincs tapasztalatom. Viszont arról hallottam már h autónál kapott öngyulladást a turbó miatt és le kellett fojtani a kocsit mert a turbó is szétpörögte magát az olaj miatt.
Szerinted itt mi a teendő ilyenkor? Érdemes felújításon gondolkozni vagy csere lenne gazdaságosabb? Mert azért nem olcsó játékszerről van szó sajnos :S
A lényegen nem változtat. A feszítőlakatnak nincs köze a minőség állapotához.
Régen is volt hibás Mtz. élő példa rá, itt a faluba egy 94-es 552E.
Az adagoló alatt repedt blokk. Az első szántáskor, szétrepedt a hátsóhídház.
A blokkot a tulaj nem akarta kicserélni, mert elenyésző volt az az olaj mennyiség ami kijött rajta, de a hátsóhídházat mindenképp cserélni kellett. Hátulról nézve a jobb alsó sarka teljesen szétrepedt, elvált és az egész alján előrefutott a repedés a váltóig.
Az új mtz-k kritikán aluli minősége, az pedig sok változásnak tudható be. A SZU szétesése, pénzhiány, verseny, talpon maradás, költségcsökkentés, morál, stb...
van benne valami amit irtál de a mostani külsőlakatos akkor sincs olyan mint a hagyományos legalábbis amit idehoznak.
énis mondok valamit amikor vettük a gépet akkor már a cégnél 2db pár üzemórás volt javitáson az egyiknek a motor volt bontva.más kereskedőnél nem láttam még ilyet.
a 6000 órás 952.2esbe gyári dugattyú jobb állapotban van mint a 892.2be a 1300órás mert szétvan repedezve a teteje.
akkor kell ennél nagyobb bizonyíték ja meg a blokk cserén kivűl?
Ha zörgő hangot hallasz a turbóból,akkor a következő lépés az lesz hogy eszi az olajat,a következő pedig hogy elpörög a motor.
Eddig csak arról volt itt szó hogy hogyan miként miböl mennyiből kellene turbósítani?!De arról nem - vagy csak én nem tapasztaltam- hogy hogyan bánjunk a turbós motorral és hogyan vegyük észre a problémákat!A te esetedben pld.a zörgő hang a tengely tulzott mértékű radiális hézag miatt a melegoldali turbinakerék vagy a hidegoldali sűrítőkerék vagy mindkettő beleér a csigaházba és ez adja a hangot.Sajnos ilyenkor a lapátok elkopnak és nem töltik ki azt a geometriát ahol nekik dolgozniuk kell azaz ha meg is csapágyazzuk akkor is csökken a hatásfoka.Ezt mielőbb kijavítani mert előbb-utóbb letörik egy v. több lapát és azt viszont a motor kénytelen lesz megcsócsálni és azt nem kellene megvárni.A másik hogy ha a kopás elér egy további mértéket,akkor az egyik esetbe a meghajtóturbina felől kilép az olaj a kipufogóba és színnel ,szaggal járó jelenség,nem lehet nem észre venni, viszont a hidegoldali sűrítőkerék felől jelentkezik az olaj,akkor a mennyiségtől függően beleszól a motor "üzemanyag ellátásába"mégpedig úgy de pontosan úgy porlassza a szívótorokba a motorolajat mint a háti motoros japán permetező.És ha a motorról levennéd az adagolót,akkor is menne forogna a motor ,leginkább a csillagos égig fog pörögni,ha nem sikerül lefojtani.
A másik része meg az, hogy ha a vevő a fülke tetejére kéri a lakatot, akkor oda teszik. De már a kisfülkés MTZ kezelési könyvében is benne van a külső lakat.
A németek előszeretettel viszik a külső feszítést, és még tőlünk nyugatabbra csak olyannal szereli a ruszki.
A 80-as évek végén, hozzánk a tsz-be jött egy 82-es, amit németországba szántak. Német feliratok, külső feszítős stb. Túl élt jópár tsz elnököt....
Aki ezt kitalálta, az se nézett utána a dolgoknak, csak elhintett valamit.....
A 0-ás szervíz és a külső feszítés csupán véletlen egybeesés és parasztvakítás....
Ugyanígy a román mtz-s dolog is. Szerelnek össze, romániában MTZ-t, de azt TAG IRUM-nak hívják. :-)
Amúgy meg saját vélemény, új Mtz nálunk 2 millióval drágább mint a németeknél...
Új ár feléért veszek egy használtat, helyrepofozom és még oda is verek az újnak. (persze ugyanabba a kategóriába. Egy 82-est ne állítsunk egy 1025.3-as mellé, de még 920.3-ashoz se, mert ugye turbó+töltőlevegőhűtő+bla-bla) Aztán még pénzem is maradna az új vételárából....