Alapvetően a GTX nem egy új termék. Mondjuk úgy, hogy a GTX Ultraclean egy “frissített” verziója a “régi“ GTX-nek, nagyjából mint az Egde -> Edge FST -> Edge Titanium FST vonal. Egyfajta továbbfejlesztés - hogy ez a gyakorlatban egy új keveréket, vagy csak új címkét jelent, sosem fogjuk megtudni. A Castrolról lévén szó, azért nyilván változtattak, javítottak az adalékoláson, nem csak úgy rámondják.
A GTX vonal régen is, most is a régebbi, idősebb, különösebben bonyolult minősítést, besorolást nem igénylő, de azért jó minőségű olajat igénylő motorkhoz ajánlott. Ha az autód a kilencvenes évekből, vagy a kétezresek elejéről való, nem nagy teljesítményű, nagy valószínűséggel megfelelő lesz hozzá - persze konkrétan csak a típus alapján lehet eldönteni.
Érdekes amit írsz. Valószínűleg ez a nagyobb városok szervizeire érvényes.Nálunk egy vidéki kisváros régi,bár modern és folyamatosan fejlődő, szerizében felajánlják,hogy milyen márkát kérsz bele és kb mennyi lesz az összár.Naponta 2x jön hozzájuk a két nagyobb autóalkatrész futár és hozza is a cuccokat.Előre 1 héttel bejelentkezem és biztosra megyek.Nem drágák ,viszont 50 % a hozott anyag esetén a munkadíj,bár nem érdemes hozni,mert sok esetben kedvezőbb,ha ők rendeznek mindent.A márkaszervizekre és a nagyobb(felkapottabb,ami nem biztos,hogy jobb) szervizekre ez nem jellemző,de oda elvből nem megyek,sima olajcsere viszont a nem garis autóban itthoni aknán .
tehát én nem irígykedtem, csak tényeket közöltem. mint mondtam, azok makacs dolgok. pl van olyan full felszerelt műhely, ahol napszaktól/naptól függően 3-4000 ft / óra a bérlet, gondolnám, ezen már keresnek, hacsak nem ők teréz anya reinkarnációi. vagyis ha 4000 ft/óra már nyereséggel eltartja a műhelyt és 1 embert, aki felügyeli, akkor a 8000 ft/ óra rezsióradíjjal nincs is semmi gond, de újra kérdem, az alkatrészeken lévő +40-50% akkor mi is, ha nem extraprofit?
és felteszem máshogyan is: olajcsere mondjuk 8 e ft + alaktrészek. ok rendben, de akkor én X szűrőt kérnék, és Y olajat.
mi a válasz? ááááááááááá hát az nekünk nincs, mi ilyen 10w40-est rakunk mindenbe, mer kawasaki jetskitől a zűrhajóig ez a legjobb mindenbe. ok akkor vegyél nekem olyat, amit kérek, mert nem kell a sz@rod. óóóóóóóóóóóó há nekünk arra nincsen időnk hee. jó akkor elmegyek én, megveszem, megkapod a 8 ropit és megvagyunk. áááááááááááá hozott cuccból nem dolgozunk. így jut el az ember, hogy kicseréli magának az olajat, ha igénye van jó olajra. ugyanez a helyzet, ha vezérléscserénél nem csak kifizetni akarom a gyári vízpumpát, hanem a kocsimban tudni. és nem beszélek arról, hogy minden szerelőnek a keze törne le, ha összerakáskor egy pici zsírt is tenne a csavarokra. így marad a csináld magad mozgalom, mert nincs időm megbízható emberre 3 hetet várni, a tróger meg könyörög az alkétrésznagykerben, hogy a sajátmárkás cuccból nincs esetleg használt-bontott mert azt eladná gyárinak. mind1, úgyis kevés a megbízható szerelő, csak akkor zaklatom őket, ha tényleg kell. de azért valahogy nem hallom, hogy szerelők tömege vágja földhöz a villáskulcsot, és megy el inkább biztonsági őrnek................
Hozott anyagból is vállalják,de az óradíj hivatalosan 50%-kal drágább.De számlát kérnek a hozott alkatrészről(anyagról).Én megértem őket,mert a felelősség az övék.
Az alacsonyabb bérszint egy adott környezetben lenyomhatja a szervizek óradíjait minden probléma nélkül - hiszen az ügyfelek átlagos bére is kevesebb, de az alkalmazottaké is, így annyival kisebb lehet a műhely rezsije. Ez azonban semmiképpen sem indokol 50%-os különbséget. Egy műhelyben elég széles skálán mozoghat a teljes rezsihez képest a munkabérek aránya, de azért vidék-Budapest (vagy csak falu-város) viszonylatban 10%-nál nagyobb óradíj-különbséget gazdaságilag nem indokol.
" ...Pont most volna ennek ideje. Amilyen túlkereslet van most a műhelyekre, egy rendes szakmai érdekvédelmi szervezet simán megoldaná, hogy a szakma döntő része szép óvatosan, lassan, mondjuk egy évre eltolva felemelje a költségeket egy reális szintre úgy, hogy a kiadott számlán (mert ugye lenne számla?) tételesen szerepeljenek a beépített alkatrészek és az azokra tett árrés, amit mondjuk a "kamara" 10%-ban maximálni a leggyakoribb termékcsoportokra, néhány kivétel pedig lehetne 15%. Ha ezt látják az ügyfelek, könnyebben elfogadják az emelést, tisztul a kép, tiszta lesz a játszma. ..."
... és ott a pont. Viszont agyonoffolom feleslegesen az olajos topikot.
" ... ez miért van így, az nem (csak) a szerelők éhségére vezethető vissza. Benne van a keze a két nagy kereskedőnek, akik tizenpár éve elkezdték szórni a 40%-tól felfelé számolt kedvezményeket a szerelőknek, benne van a keze a feketén dolgozó műhelyeknek, akik így tisztességtelen versenyelőnyre tettek szert azokkal szemben, akik legálisan dolgoznak, benne van a keze a munka után a garázssoron dolgozó full fekete "reszelőknek", akik szinte nulla rezsivel még az előbbiek alá is tesznek egyet.
És ugyanígy benne van a keze az ügyfeleknek is, akik ezt elfogadják, és elmennek egy olajcserére a szomszéd Sanyihoz vagy számla nélkül meg akarják úszni ötezres rezsióradíjjal a javítást.... "
Az utolsó mondatoddal nem akartam itt senkit megvádolni ... így is kapok.
Részemről az OFF-nak itt vége, megoldom én a magam dolgát, aki elégedett marad, aki meg minden alkalommal másnál és más trükkökkel ügyeskedik az előbb-utóbb a két szék közé fog esni. Igen, most van itt az ideje sok dolog helyretételének. Sokaknak fájni fog!
Mert nem tudják kifizetni? Ugyan, most is kifizetik, adott esetben többet is, csak nem munkadíjban, hanem alkatrész (meg olaj, hogy akkor már ontopik is legyünk) árrésében.
Debrecen, Golf 4, bal első ajtózár csere, az elromlott mikrokapcsoló miatt.
Elmegyek egy régi jól ismert szervizbe, mondom, mi a gond. Tulaj elmondja, hogy 20 ezerért hoz zárat, plusz 5 ezer a munkadíj. Mondom, hogy inkább hozom a zárat, ha úgy jó. Jó lesz. Kérdezem a szerelőt, akire rá lett bízva az alkatrész csere, hogy ők milyen zárat tennének bele. Ő el is árulta a gyártmányát. 300m a közeli B.... aklatrésznagyker, ismi nevére kedvezménnyel 10 ezer párszázért megvettem, kedvezmény nélkül majdnem 16 ezer lett volna. Vissza a szervizbe, szerelés kész, kérdés a tulajhoz, hogy mennyi a munkadíj. 6000. Nem szóltam kifizettem, szerelő zsebébe egy ezres. Oda se megyek többet.
Ja, hát a lényeg meg kimaradt. Pont most volna ennek ideje. Amilyen túlkereslet van most a műhelyekre, egy rendes szakmai érdekvédelmi szervezet simán megoldaná, hogy a szakma döntő része szép óvatosan, lassan, mondjuk egy évre eltolva felemelje a költségeket egy reális szintre úgy, hogy a kiadott számlán (mert ugye lenne számla?) tételesen szerepeljenek a beépített alkatrészek és az azokra tett árrés, amit mondjuk a "kamara" 10%-ban maximálni a leggyakoribb termékcsoportokra, néhány kivétel pedig lehetne 15%. Ha ezt látják az ügyfelek, könnyebben elfogadják az emelést, tisztul a kép, tiszta lesz a játszma. A piaci versenyben pedig még mindig lehet játszani az alkatrész-árrés csökkentésével, a túlterhelést pedig az óradíj emelésével csökkenthetik a felkapott műhelyek.
Igaz, ehhez össze kellene fogni olyan műhelyeknek is, akik egyébként a pokol mélyére kívánják egymást, és évtizedek óta fikázzák egymást az ügyfelek előtt.
Pont most volna ennek ideje. Én tíz éve mondom különböző fórumokon, hogy a tiszta játék első feltétele, hogy a szerelő a munkadíjon keressen, és ezt ne kelljen szégyellnie. Hogy ez miért van így, az nem (csak) a szerelők éhségére vezethető vissza. Benne van a keze a két nagy kereskedőnek, akik tizenpár éve elkezdték szórni a 40%-tól felfelé számolt kedvezményeket a szerelőknek, benne van a keze a feketén dolgozó műhelyeknek, akik így tisztességtelen versenyelőnyre tettek szert azokkal szemben, akik legálisan dolgoznak, benne van a keze a munka után a garázssoron dolgozó full fekete "reszelőknek", akik szinte nulla rezsivel még az előbbiek alá is tesznek egyet.
És ugyanígy benne van a keze az ügyfeleknek is, akik ezt elfogadják, és elmennek egy olajcserére a szomszéd Sanyihoz vagy számla nélkül meg akarják úszni ötezres rezsióradíjjal a javítást.
Urak, el kell fogadni, hogy egy legális, képzett, felszerszámozott műhely, ahol van villany és fűtés, legális szoftverek és megfelelő minőségű szerszámok, valamint adózik is, az alkalmazottak meg nem a főnök fürdőszobájába járnak hugyozni, az nagyon szerény keretek között is bruttó 12.000Ft-os óradíjat kellene, hogy számlázzon, és akkor még keres egy decens 10-15%-ot az alkatrészen. De amíg ezt nem kérheti el, mert megfojtja az ügyeskedő konkurrencia, addig le kell mennie ennek akár a felére is, és a kieső árrést muszáj pótolnia az alkatrészeken.
Sajnos nem egyszerű ez egyik oldalról sem. Én nem látom, hogy milyen az 'élete' egy autószerelőnek/műhelynek, csupán ügyfélként tudom megítélni.
Pár hete akartam olajat(Mobil) + ékszíjat(Gates) cseréltetni az egyik autónkban (1.4 Corolla), és mivel a munkáltatómnak partnere az egyik ismert autóalkatrész kereskedelem így mindig ott szoktam megvenni az alkatrészeket jelentős céges kedvezménnyel.
Gondoltam most is így járok el, ledobatom az olajat és az ékszíjat valahol, mert habár kertes házban lakom és a szomszédnak történetesen még aknája is van, én inkább nem koszolnék vele, inkább elviszem valahova, max 1 órás művelet.
1. jelölt: ahová korábban jártam -> közölték hogy már csak kereskedelem folyik, a szervizt megszüntették, de megadták a korábbi partner számát. Felhívtam őket, a válasz az volt hogy hozott anyaggal nem dolgoznak.
2. jelölt: közelben lévő BOSCH szerviz -> nem tudják elvállalni hozott anyagból, mert azokkal mindig csak a baj van. Kis győzködés után csak belementek, elvégre egy olajról és szíjról van szó, nem egy komplex alkatrészről. Viszont nem tudtak telefonban pontos időpontot és érdemi árajánlatot adni (szerintük az ékszíjcsere néha problémákba ütközik) (szerintem meg ennél az autónál max 10 perc még annak is aki youtuberól tanulja)
3. jelölt: közelben lévő független szerviz -> vigyem oda reggel és majd este mehetek érte, mert nem tudnak időpontra vállalni. Mivel napi használatban van az autó így számomra nem megoldható.
4. jelölt: szomszéd utcában lévő autószerelő -> megoldható, de nem tudja mikor. Majd nézzek felé úgyis közel lakunk és majd valamikor megoldjuk. Háromszor 'arra néztem', sose ért rá, negyedszerre már nem mentem.
5. jelölt: független szervizhálózat -> megoldható de csak ha ők szerzik be az alkatrészeket. Újabb győzködés után végül elvállalják hozott anyagból, de 15-16.000-Ftos munkadíjjal, mert ő nekik garanciát kell adni az elvégzett munkára. Közöltem hogy nem várok semmiféle garanciát tőlük és hogy ez nagyon kényelmesen 1 órás munka, így végül megegyeztük 7000Ft-ban. Ők lettek végül a 'nyertesek'.
Számomra nagyon meglepő, hogy mekkora 'divat' lett a szerelőknél, hogy hozott anyagból nem dolgoznak. Kérdezem én miért nem elég ha a munkadíjat megkapják (ami szerintem amúgy se kevés, kétdiplomás emberként én sem keresek 8-10000ftot óránként), miért akarnak még az alkatrészen is keresni. Én azt szeretem ha magam veszek mindent, mert akkor tudom mi kerül a kocsiba, így olajból sem a 'standard' hordós 10w-40.
Másik eset tavalyról, amikor szelephézagot akartam állíttatni a másik autónkon (gyári ajánlás 100.000kmnél). Három márkaszervizt hívtam fel 80km-es körzetemben, mindhárom totál más ajánlatot adott. A legolcsóbb 18.000Ft-ot a legdrágább 40.000Ft-ot ugyanarra a műveletre. Az egyik helyen szépen elmesélték, hogy reggel vigyem be a kocsit, pár órát várni kell míg kihűl a motor, majd kb 1 óra munkával megnézik a hézagokat, délután mehetek érte. A másik helyen lyukat akartak beszélni a hasamba, hogy ez milyen bonyolult 4-5 órás munka és legalább előző napon ott kell hagynom a kocsit majd másnap mehetek érte. Hozzáteszem a német szervizkönyvben minden műveletnek megvan a referencia ideje, de ezzel már elő se mertem hozakodni, úgyis lett volna rá valami magyarázat, hogy az miért nem annyi.
De sajnos nem csak az autószerelőkre igaz ez, hanem sok más 'szakemberre' is (tisztelet a kivételnek!!!), a ceruza szeret vastagon fogni, amivel nem is lenne alapjában véve baj, csak sokszor azt értem, hogy nem kapok minőségi munkát. Ezért van az, hogy lassan mindent én csinálok a ház körül, a villanyszereléstől elkezdve, az öntözőrendszer és a fűtés karbantartásán keresztül, az automata kapunyitó telepítéséig.
Látod ezért érdekes az egész..... Mert te, meg a korrekt tagok veszik fel a kesztyűt, akik meg valóban simlisek, azok csak vigyorognak, aztán bizniszelnek tovább.... Vígasz csak annyi marad, hogy azért a kereskedés, mint életforma....biztosan jövedelmező, de nem volt soha megbecsült formula:))))
ÜDV! Hát azért az nem semmi, hogy ott marad az autó az udvarodban, csak mert a tulajnak nincsen pénze megjavíttatni.... Én azért megmondom, hogy ha a második felkérésre sem vinné el, vontatná, ahogy neki tetszik.... Csak kiparkolnék vele az utcára szabályos helyre.... Aztán egye meg a saját főztjét...
Milyen csuda kereskedelmi praktikákról beszélsz pl. esetünkben ... ZS+U a partnerünk, 90 %- alkatrészt, szerelési segédanyagokat tűlük vesszük ... pár száz méterre tőlük megtehetjük ... meg még oda is hozzák. Nézd meg az árait, nézd meg mennyiért kapnád és gondolkodjatok. Hol is van nekem az az emlegetett 50%-nyi extra haszon?
Megmondom mikor lesz. Majd ha sorba felemeljük a rezsidíjakat csak a leggyengébb osztrák alapárra ... no majd akkor lehet rinyálni. Neki is annyi egy műhely fenntartása, nekünk is. Ja, hogy a csóró 16 éves X5 tulajnak mennyi a bére ... no azért meg ő bunyózzon. Ne legyek már szociális ellátó.
Nem vagy ebbe a körbe tevőlegesen, nem fogod valósan elbírálni sem. Persze, vannak hiénák ... tőlem lehetnek, ebgem nem vágnak meg. Ti is csak ennyire vagytok egyoldalúan önzők ... és nem bántás szándékával írtam, és írom én is ... "kérlek ne vedd magadra". (idézet Tőled)
oLayos kolléga - kérlek ne vedd magadra, mert nem téged kritizál senki - pusztán csak egy gyalázatos és velejéig inkorrekt kereskedelmi praktikáról beszélgetünk.
Igen, ismerjük azokat az autósokat is, akik lyukas, kínai tornacipővel mennek csontig leharcolt, német prémium-autót vásárolni - úgy, hogy aztán szombatonként 3 ezerért tankolnak bele, hogy elmehessenek a szomszédos diszkó elé villogni a kiscsajoknak.
És akiknek az első költségük az autóra (kölcsönből) nem egy minimális motor-revízió - hanem az, hogy vesznek bele "nagy zenét" és sport-alufelnit. Gumit persze nem, mert geci-drága a 17 collos.
Dörzsöltebb szerelő ilyet be se enged az udvarára - mert már előre látja mi lesz a vége.
A volt szerelőimnek is volt 3 ilyen csodabogara (2 Audi és egy 7er) - de nekik szerencséjük volt, mert a műhely-bejáratukkal szemben volt egy városi parkoló és ott tartották a rohadványokat (a gazda tette le oda az autót!) - innentől hadd legyen a gazdája gondja, ha netán a rendszám alapján megkeresnék a hivatalok.
Nem fogok senkivel ismeretlen eredetű állításokról vitázni. Ennek is 50% csupán a tényleges valóságtartalma. Egy oldalú mese. Itt rohad az udvarunkba hónapok óta több rom is, mert a tulajnak jelenleg nincs pénze a valós hiba kijavításának finaszírozására. Mi legyen? A hely kéne, közterületre nem tehetem, eddigi költségeim valósak ... én is írhatok bármit. Gyere el, légy itt hónapokat és rákérdezel ... lehet ezt ép elmével bírni? Mindenkinek a saját nyűgje fáj egyezzünk meg ebbe.
lehet vitatkozni, de azért a számok elég pofátlanok. mai friss adat: 2 első lengéscsillapító + porvédő hozzá 56e ft, haver kártyájával 30300 ft. csak az alkatrészen van 25 700 ft haszon, emellé jön óránként 8000 ft körül, hogy cseréljék. ha 3 óra munkával számolok, akkor ez 49 700 ft. értem én, hogy bruttó, de mondja már meg valaki, hogy egy teljesen átlagos pasi ma hol tud bruttó 16500 ft-os órabért keresni itthon, ha semmi buzulás?! én értem, hogy azért 8000/óra mert befektetés, meg szaktudás, meg adó. de hogy az alkatrészen is 50% zsebbe megy, azért nekem a kettő együtt pofátlanság, pláne, ha utána ugyanúgy sz@r a kocsi...........
Meg majd magyarázkodj, ha keresni kell a hibát napokig.
Én nem mondtam azt, hogy nem kell szakértelem is ehhez a szakmához. Mert:
- Vannak komoly szakemberek, akik a műszeres mérésből és a szakmai tapasztalatukból rövid idő alatt felállítják a helyes diagnózist...
- És vannak kevésbé képzettek, akiknek napok kellenek ugyanehhez - és még akkor se biztos, hogy rájön a hibára. Talán tanulni kéne még egy hangyányit.
De kérdem én tőled:
- Te belemennél abba, hogy kicseréltessenek a pénzeden egy 40-50 ezres AC-pumpát - anélkül hogy mértek volna rajta bármit is? Ki is fizetnéd?
- Te belemennél abba, hogy beviszed a hidegen jólmenő autódat, amelyik csak melegen veszít erőt nagy terhelésnél - és erre fel kicserélik neked az alapjárati motort?
És miután ezekre rászedtek és az autód utána is pont olyan rossz, mint előtte - te nem húznád fel a szemöldöködet, hogy akkor miért fizettek veled egy valag pénzt?
Csak azért, hogy kijöjjön aznapra a szerelő jutaléka, vagy miért?
Nem kell az ügyfelet sem mindig zsír-hülyének nézni - mert lehet hogy nem pont autószerelők - de előfordulhat, hogy a szerelőnél 10x képzettebb műszaki téren és olyan berendezéseknek a diagnosztizálásában doktor, amihez talán egy autószerelő oda sem szagolna.
Ahhoz, hogy mérés nélkül nem dobunk ki drága alkatrészt brahira- ahhoz nem kell autószerelőnek lenni - elég ha csak egy kis műszaki-logikája van az embernek.
Akkor ugorjunk ... ne pék legyen, hanem pl. számítógépedet szerelő szervizes. Vagy talán mindenhez értesz, mert akkor nyiss műhelyt és megtudod mi a szopóroller. Meg majd magyarázkodj, ha keresni kell a hibát napokig.
... persze neked ez tutira pár perces diag lenne csupán ... már ahogy olvasom a "fotelkultúrádat".
Ezt ha kifejtenéd ... mert a péktől sem kérdezed mennyiért kapta a lisztet.
Hát ez azért nem ugyanaz. A pék nem akar neked lisztet is eladni úgy, hogy jutalékot kap a malomtól.
Csak az abból készült készterméket árulja - amiért viszont felelősséget is vállal.
A gond az alkatrész-jutalékos rendszerrel, hogy érdekelté tegye a szerelőt abban, hogy minél kevesebbet javítson és minél több és minél drágább alkatrészt sózzon rá a kuncsaftra - általában feleslegesen.
De még ezzel se lenne akkora nagy gond - ha a szerelő is felelősséget vállana a dologból - vagyis abból, hogy ha berendelte a méregdrága alkatrészt....de mégsem az a hiba oka. Ilyenkor van az, hogy "A nyájas ügyfél így járt".
Mindjárt más lenne a helyzet, ha a szerelő kiszerelné és visszavenné a feleslegesen kicserélt alkatrészt - és nem az ügyféllel fizetettné meg, potyára.
Általában a könnyen cserélhető és elég drága alkatrészeket szokták kidobáltatni gondolkodás nélkül, pl. a lambdaszondát, alapjárati motort, AC pumpát, ilyesmit - holott néha messziről ordít, hogy a hibának köze sincs ahhoz, amivel bevitték az autót.
Számtalan beírást lehet olvasni, hogy százezres nagyságrendben cseréltettek ki alkatrészt a páciens autóján úgy, hogy a hiba változatlanul tovább fennállt.
Konkrétan velem is 2 helyen akartak AC pumpát cseréltetni, anélkül, hogy bárhol is megmérték volna hogy jó-e, avagy sem.
Ha belemegyek, máris ugrott volna egy 40-es, plusz legalább egy 10-es a cseréért - úgy, hogy a meglévő pumpámnak kutya baja sincs - mint az a későbbi mérésből kiderült.
Persze, az autó ettől nem javult volna meg - viszont a szerelő máris gazdagabb lett volna egy 20-assal aznapra - pusztán csak a jutalékból - én meg fizethettem volna a semmire.
Ez azért nem túl kóser dolog, bárki-bármit is mondjon.
" ... szerintem gyalázat, hogy a közelmúltban kialakult szisztéma szerint a szerelő az alkatrészeladás részesévé lett.... nevezetesen megkapja X pénzért, és X plusz Y pénzért meg eladja.....utóbbiról még számlát is ad ... "
Ezt ha kifejtenéd ... mert a péktől sem kérdezed mennyiért kapta a lisztet. Meg az élet más területeit is lehetne így említeni.
... meg mi az hogy a "közelmúltban kialakult szisztéma"?
...neki van igaza, főleg ha nem olajozza össze az ülést:))))
Neeeem, abszolút kulturált a pali - 20 (azaz: húsz) éve ugyanazon a helyen van kereskedése - tehát nem olyan, aki tavaly szórta le murvával a parkolót és a telefonjában van az "irodája".
Meg aztán egy igazi kereskedő inkább kozmetikáz az autóin, mintsem leharcolná azokat - de ez még nem is kozmetikáz. Úgy árulja, ahogy behozták, nem vakítja szilikonnal a parasztot.
Nekem pl. a "poros-motor", (poros váltó) alapkövetelmény egy használt vásárlásakor.
Innen van (legalább) esélyem arra következtetni, hogy nem a múlthéten bontottak motort rajta pl. megfőzési okokból. Sőt, az se baj, ha látom, hogy nem fossa orrán-száján az olajat - mert azt nemigen szeretem :-))
Az enyémet még le se mosták, sőt, belül se takarították ki. Erre sokan azt mondják, hogy ez egy trehány-disznó kereskedés. Nekem meg kifejezetten tetszett ez a dolog - mert lemosni-kitakarítani én is tudom - viszont így legalább láttam, hogy miújság az autóval, a maga valójában.
Na igen..... szó szerint :) Csak néhány szerelőt ismerek, de egyiket sem a saját kocsijával látom sosem :) De gondolom kell a próbaút. :))) Külömben.....- talán vitaindítok kicsit - de szerintem gyalázat, hogy a közelmúltban kialakult szisztéma szerint a szerelő az alkatrészeladás részesévé lett.... nevezetesen megkapja X pénzért, és X plusz Y pénzért meg eladja.....utóbbiról még számlát is ad... Nem csalás, nem ámítás....:)))) De nagy úr lett a fizetőeszköz.....sajnos....
Szerelő szempontból nem örülünk ha a lelkes tulaj direkt hosszabb (esetleg külföldi) út után esik be olajcserére üzemmeleg forró motorral-olajjal-kipufogóval. Kérdezz meg pár szerelőt. :) Főleg ha az olajszűrő is "jó" helyen van a kipufogótól 1 cm-re és fel kell hozzá nyúlni 50 cm-re.
Ilyenkor ajánlott a csere az nem vita.
Saját autónál is 1 órát hagyom csorogni, még jobbról-balról rá is emelek hogy mindenhonnan kifolyjon.
Persze aki látott már motort szétszedve az tudja hogy nem jön ki az összes pl a vezérműtengely alatt direkt mélyítve vannak a hengerfejek hogy indításnál már legyen olaj a szelepemelő-működtető egységeknek.
Pedig egész jól hangzik.....:))))) Csak akkor a fémdobozra jó nagy betűkkel rá kell írni, hogy használat előtt felrázandó!!!! Szinte látom az öreg szakikat, ahogy a műhelyben lengetik a motorolajos dobozokat.... Az a baj, még az is kiment a divatból lassan, hogy az olajat forrón eresztjük le csere alkalmával.....:)))))
"Amúgy a 4 takt plus műanyag flakonos jobb barmiben is mint ez a femdobozos?"
Nem. A termék azonos a kétféle csomagolásban, a fém csak simán jobban néz ki, a műanyag palack előállítása meg olcsóbb.
Egyébként anno a Gulfnak volt egy ilyen meséje, hogy a klasszikus autókhoz való, fémdobozos olajak kannájából kioldódó cink adalékként funkcionál és ettől valami elképzelhetetlen jó lesz a motoroknak - de ez csak butítás. Jól is néznénk ki, ha így működne az olajadalékolás :)
Nem vagyok erős motorkerékpárokban, de kerestem egy user manualt (erről az jut eszembe, hogy van egy Manuel nevű szerelő ügyfelünk, magunk között csak Service Manuelnek hívjuk), és abban ez áll:
Ez egy 2002-es ZZR1200 könyve, ha a tied ugyanez a generáció, akkor támaszkodj erre nyugodtan. Ez alapján az API SL + JASO MA és a 10W-40 kombinációja tökéletes lesz, tehát töltsd nyugodtan a Mannol Motorbike 4Takt 10W-40-et a motorodba!
Az azért tisztán látszik, hogy a globalizáció néhány alapvető jellemvonásával nem igazán vagy képben. Ami nem baj, mi is szeretünk prémium márkákat eladni, arra is kell célközönség.
Magyarországon mindig is magas volt az igény az olcsó, és használhatónak tűnő termékekre. Általában csak ötven felett jön rá az ember arra, hogy olcsó húsnak .....:) Te, ahogy itt olvasgattam általában mindent megtettél annak érdekében, hogy ez a jelenség mozduljon pozitív irányba.... Ahogy mondani szokták, egy fecske nem csinál nyarat. Sajnos egy viszonylag széles réteg nem fogja észrevenni a fáktól az erdőt, de ha sosem adod fel a harcot, akkor még ellenfélként is tisztelni fognak!!!! ON:)))
Meg újabban kerámia paszta van ezekhez a forró helyekhez , illetve kerámia spray, 1200C-ig, a lentebb említett holland gyártó flakonján is egy kipufogódob van a cimkén.
Köszi az aggódást, de nekem megfelel alkalmi használatra a Mannol is. Azért az hozzátartozik a dologhoz hogy évente 1 x max 2 x van elővéve.
Más termékeknél is tapasztalom hogy ha 1 évben 1x nyitják ki akkor kiválhat 1 komponens a lezárt dobozban. Pl van autógittem ami így tesz. Meg polírpasztám is. Felbontom, megkeverem és annyi. Felhasználva már nincs probléma avval sem. A rézpaszta sem folyt le sehonnan pl. :)
A MOTIP termékek egyszerűen: kiválóak. Bármi legyen is az, beleértve még a spray-es festékeiket is. Magasan verik a mezőnyt.
Én 3 terméküket használtam (beleértve a fehér-zsírjukat is) - és csak dicsérni tudom a minőségüket és bátran ajánlani, még akkor is, ha történetesen nem a legolcsóbbak a polcon. Mert megéri.
Rézpaszta az nálam is folyós, de ahogy észrevettem kiválik belőle egy komponens a tubusban, sárgás színű, az folyik. Ezért mielőtt használom, át kell mozgatni (előre-hátra ujjal összenyomva átterelni a tubusban az anyagot) és így összekeveredik, úgy már jó.
Ragasztóikat én is megvettem, de még nem próbáltam. A fehér zsír, a csavarlazító, menetrögzítő stb. nem hagyott bennem negatív nyomot.
A fékzsír konzisztenciája kicsit lágy, vagy inkább úgy mondom, hogy az általam ismerthez képest lágyabb, de használható.
A dobozos 80 db-os törlőkendőnél az a "bajom", hogy csak úgy működik, hogy a doboz tetejét leszedem, a gurigából tépek egy lapot és a dobozt visszazárom. Valamiért a lapadagolás nem megy, nem húzza ki a következő lapot a dobozból, elszakad. Megszoktam, olcsó, használható.
A 4T olajból a Mannol Elite nálam bejött.
Ezzel a pollenszűrővel azért kíváncsivá tettél, rákeresek.
A Mannol kemikáliákról azt érdemes tudni, hogy döntő részük Kínában készül. Elsőre ez nem hangzik bizalomgerjesztően, de ha azt is mellé teszem, hogy egy meglehetősen komoly kínai vegyipari cég gyártja ezeket, aki több nyugati cégnek is bedolgozik, az rögtön más színben tünteti fel a termékeket.
A menetrögzítők például teljesen azonosak azzal, amelyet az a híres cég “gyárt” (helyesebben gyártat, ugyanott), amely a nevét (illetve ma már csak az egyik legfontosabb márkanevét) épp a menetrögzítőről kapta.
A paletta egy másik része (például a defektjavító vagy a fényszórópolír, de számos más termék is) ugyanennek a gyártónak a palettájáról valók, és több nagy nyugati márka választékában is megtalálható azonos vagy nagyon hasonló formában - jóval drágábban.
Mannol M-40 sprayt nagy megelégedéssel használom. Zárhoz akkor ha nem tudni mi volt vele vagy biztos hogy 1-10 éve nem tartották karban. Papírzsepivel szoktam körbefogni amikor belefújom. Ha nincs nálam rongy. Így nem megy mellé. Másnap érdemes a zárba zsírsprét is használni, ide jó a Mannol fehér spray mert ez vékony, jól kenő. (Vannak amik kemény ragadósak, ez nem olyan) Így már ami koszt leoldott, tisztított az M-40, utána a kenése is biztosított.
2K ragasztóit szintén használom -jók.
2T, 4T Olajaikra sincs panaszom.
Szilikonspray, kontaktspray, stb. ok.
Ezeknél árban drágább más termékeknél előfordult hogy nem váltak be.
Ami kellemes meglepetés volt: SCT aktívszenes pollenszűrő. Végre méretpontos és nagyon igényes kialakítású, vicc árban. 3x drágább másik gyártóé egy gagyi volt.
Egészen biztosan kapsz itt is jó választ, de én megpróbálnám pl a Sportmotor fórumot is.
Van ZZR topik is, meg külön olaj topik is. Meg fogják kérdezni, pl. pályázol-e, eszi-e az olajat, stb..
Egyébként általánosan 10W-40 olajakat használnak(unk). A motorosok igen kényesek az olaj választásra. Egy-egy megfelelőnek mondott olaj még sem lesz neked, vagy másnak jó, mert kettő egyforma motor és felhasználó nincs. A km, a használat módja, a vezetési stílus, a távok hossza, stb.. mind befolyásol.
A távol keleti motorokhoz az olaj előírások - ez európai autókhoz képest - sokkal egyszerűbb, ez csak itt van túl bonyolítva. Egy átlag motoros pl +10 C fok alatt nem igazán megy rajzolni egy kört az aszfalton.
A kuplung és a váltó működése ( főleg hidegben, illetve hidgegen induláskor ) ami általában elhatároló szokott lenni, hogy mennyire ragad le, mennyire csattog, akad, vagy vajpuhán, akadásmentesen tudsz váltani és a kuplung sem ragad le. Ezt gyakorlati tapasztalat útján megismerik. Ez nincs a doboz oldalára írva...
Nekem is van defektjavító a motorban, hogy óvatosba hazáig, vagy a gumis műhelyig gond esetén el tudjak gurulni. Sz.r dolog a semmi közepén defektet kapni, és a felni sem olcsó 10.000 Ft-os kategória. A kukac erre való. Dobd a francba a javított gumit, mielőtt eldobod a vasat és nagyobb baj lesz. A gumi egy kopó, fogyó "alkatrész". A bőröd, a motorod fényezése nem.
Mannol termékeket - az olajon kívűl - én is használok. Valóan nem top, de az ára sem.
Nagymotor gumit, főleg elsőt, nem javítunk, hanem cserélünk, még ha fáj is a kiadás.
A WD40 nem túl drága és már bizonyított. minek kockáztatni pár száz forintért? (Amúgy nagyon sok multi spray létezik, neves gyártóktól is.)
Az olaj minősége sajnos csak hosszú távon fog kiderülni, ezért tárgyaltuk itt már többször, hogy bizalmi kérdés. bizalom a gyártóban. én maradtam a nagy neveknél.
Az ősszel vettem egy adag Mannol terméket , nagy bizalommal, hiszen egy számomra nagy értékű 2016 os Japán ( nem Suzuki ) autóba öntöttem, illetve a másik autónk a szintén jó állapotú Suzuki váltójában cseréltem olajat+ vettem 2T olajat a láncfűrészbe, vettem defektjavító kukacot gumioldattal, illetve Mannol M40 sparayt a WD40 megfelelőjét.
Az olajakat a két autóba betöltöttem, ezek jó vagy rossz tulajdonságát 3E Km alatt nem tudom megitélni, de a motorommal egy drótot összeszedtem, és a defektjavítóval a tömlő nélküli abroncsot javítottam, minden előírás szerűen ment, de a kerék leeresztett, majd ismét megpróbáltam , jól megfurkáltam az árral, megkentem a kukacot a gumi oldattal, nem is tőben vágtam el, mégis leeresztett, 3 próbálkozásom volt, ha leveszem a kereket és megragasztom egy 100Ft-os Tip-Top folttal, elsőre is jó lett volna, de így fúrtam a 0,8mm drót helyére egy 5-6mm-es lyukat a rohadt árrral, levettem a kereket és a gumis 2000Ft-ért rakott rá javító gombát, és imádkoztam hogy ne kelljen eldobni miatta a motor külsőt mert az drága Mannol kukacos javítás lett volna ( nem Babetta gumi ) . A slusszkulcs helyére fujtam Mannol M40-et, a fényezetlen fekete felületre folyt ( ősszel ) a mai napig ott egy nagy folt , letörölhetetlen,mint valami csónaklakk maradék lenne, nem olajos-fényes ami idővel elmattulna, ott csúfoskodik egy jó 5cm-es folt. Ezek után az olajban is megingott a bizalmam, tudom hogy van aki itt forgalmazza és tűzzel vassal védeni fogja. De ezek tények .Azért a kocsi motorja nagy lutri, inkább rászánok pár E Ft-ot pluszban, de bárcsak tudnám biztosan hogy maximálisan védeni fogja, ( sokat megyek városban, rövid távokat , közben a motor lehűlik , meg néha autópálya )
" ... nagy előnye, hogy az árában nem kell megfizetned mondjuk a Deepwater Horizon által okozott környezeti károk elhárításának költségét. ... "
Ha egy cég nem foglakozik kőolaj kitermeléssel akkor értelemszerűen nem okozhat környezetvédelmi károkat a kőolaj kitermelés során, amint az is értelemszerű hogy így magasabb áron jut kőolajhoz és /vagy alapolajokhoz.
"a VW illetve Citroen/Peugeot OEM olajokról mi a véleményed?"
Gondolom, a Mannol O.E.M. olajokról kérdezel. Most csak így neked négyszemközt: az O.E.M. egy marketing-megnevezés, egyfajta piaci célzás a vásárlóközönségre. A flakonra írtakat - az ezzel ellenkező vélekedések ellenére is - tudja, de a műszaki tartalomra nézve a termék megnevezése nem nyom sokat a latban. Azért vezette be a Mannol ezt a termékvonalat, hogy az ügyfelek könnyebben tudjanak dönteni a rengeteg rövidités és kódszám között, és ez remekül bevált. Ettől teljesen függetlenül a termékhez megadott besorolásoknak, minősítéseknek megfelel, minden olyan autóban nyugodtan használható, ahol ilyen előírást adott a gyártó.
Műszaki tartalmától eltekintve pedig nagy előnye, hogy az árában nem kell megfizetned mondjuk a Deepwater Horizon által okozott környezeti károk elhárításának költségét.
Hát ez is tetszett, de én konkrétan arra gondoltam, hogy mennyire meghatározza a pénz, profit, nevezzük bárhogy....még a környezetvédelmi politikát is.... Irtóra összetett ez, mert vajon ki, és mennyiért tudta elérni, hogy most is az egyik olyan káros anyag kibocsájtása miatt zajlik a világbotrány, amely anyagnál károsabbakat meg háttérbe szorítanak. Azok most éppen nem fontosak:) Népbutítás az egész. Nem tisztem védeni a svábokat, de mindenki úgy csal, ahogy csak tud, ha belekényszerítik a játékba. Erről, ha vállalkozó vagy, biztosan te is "hallottál":)))))))))) Na meg ez a régi diesel, új diesel ügy....hát vicc... minden szakember, tudósember tudja, mennyivel bonyolultabb ez ennél....de ki dönt? A dilettáns politikusok, jogászok....biztos nem pénz, és lobby által irányítva:)))) De mélyebben ugye kár is belekezdenünk:)))
Oké én elhiszem, hogy a katalógusod mást mond, én nem vagyok szakértője a témának. Viszont sok a városi menés, ezért a 10e km-es / 1év csereperiódust alkalmazom mióta megvannak az autók. De ha már 5w30, akkor a VW illetve Citroen/Peugeot OEM olajokról mi a véleményed?
Jó, hát még az is lehet, hogy a távol-keletiek csak kotvadék Kamaz-motorokkal mennek, amibe a nyitott hengerfejbe dobált kocsikenőcs-csimbókokkal is lehet kenni, ezzel szemben az európai gyártók űrtechnikával dolgoznak, ami kizárólag hegyi nimfák hajnali holdfénynél csapolt örömkönnyeivel kenhető.
"A csereperiódus eddig is 10e km volt, azon ezután se szeretnék változtatni."
Ezt mondjuk én rövidnek tartom, hacsak nem mész sokat hidegen, de nyilván a te döntésed.
"milyen előnyökkel és hátrányokkal járna az 5w30-ra való váltás"
A két viszkozitási osztály között alapvetően az a különbség, hogy az 5W-40 melegen sűrűbb marad, az 5W-30 hígabb. Nagyon leegyszerűsítve a hígabb olaj könnyebben eljut mindenhová, a sűrűbb viszont jobban megtapad. Mindkettő remek dolognak hangzik, de a te motorodnál (hacsak nem vagy nagyon nyugdíjas gázpedálkezelésben) a gyártó az 5W-30 -ban találta meg azt az optimumot, amit neked javasolni tud.
Egyébként az _W-30 és az _W-40 osztályok 9,3 és 12,5, illetve 12,5 és 16,3 cSt közötti meleg viszkozitási tartományban mozoghatnak. Ha a döntést leszűkítjük az Energy Combira és az Elite-re, az előbbi adatlapján 11,22, utóbbi adatlapján 13,5 szerepel, tehát nincs olyan óriási különbség közöttük. Ha ez megnyugtat, nyugodtan válaszd az Elite-et, nem fogja visszaböfögni a motor.
Mondja ezt egy oldal, impresszum nélkül (a domain bejegyzője a Privacy Protect LLC, ami névtelen domainbejegyzésekre szakosodott vállalkozás, muaha!) , így egyben tét nélkül is. Az én katalógusomnak tudom a gyártóját-kiadóját, ha fel nem is hívhatom, hogy elküldjem a faszba', talán még perelni sem tudnám, nyilván van valami kizáró klauza erre - de mindenképpen hitelesebbnek tartom, mint a te forrásodat. Persze megint csak az van, hogy te döntesz - itt viszont nem merném tiszta szívvel azt mondani, hogy jól döntesz. A 75W-80 és a 75W-90 között már elég nagy a különbség melegen.
Az SCT szűrőkkel kapcsolatban az van, hogy - "elfogulatlanul", hehe :) - egy időben (néhány évvel ezelőtt) volt pár olyan cikkszám, főleg ritkább típusoknál, ahol méretproblémánk volt. Mivel nem megmunkálás okozta kisebb eltérések voltak, hanem durva méretkülönbségek, így ezek inkább félrecsomagolások lehettek, nem gyártási problémák. Arra konkrétan emlékszem, hogy volt kétfélé Baleno (vagy Liana?) légszűrő, amiből többet is összecserélve kaptunk meg. A minőségre nem igazán volt panasz és az utóbbi időben a méret- (vagy elcsomagolási) problémák sem jelentkeznek.
Igen, több autómban is használtam már, most is van egy, amiben SCT van, a másikban csak lesz, még nem volt meg a csere le, de már a garázsban vannak a polcon.
Gyanús volt a nicked a mannol blogról, de már minden világos :)
A csereperiódus eddig is 10e km volt, azon ezután se szeretnék változtatni. Én eddig mindenhol 5w40-es olajat olvastam a citroenbe, milyen előnyökkel és hátrányokkal járna az 5w30-ra való váltás (ha van)?
A másik, az SCT szűrőkről mi a véleményed? Elfogulatlanul, használnál vagy épp használsz a saját autódban SCT olaj/levegő/pollen és üzemanyagszűrőket? :)
"A Mazdánál nincsen ilyen kódszám az olajhoz, mint pld. az 1.9 TDI- nél...., hogy 505.00"
A Mazda valószínűleg autóeladásból akar pénzt keresni, nem olajminősítő igazolások kiadásából (meg környezetvédelmi adatok meghamisításából), mint a VAG :)
A szóban forgó teszt kiválóan alkalmas arra, hogy megmutassa, hogyan véd a kopás ellen egy adott olaj, ha egy csapágyfémet egy valamilyen szakítószilárdságú menetes szárhoz dörzsölünk nagy erővel.
Amennyiben a te autódban gyakori az ilyen és hasonló terhelés, akkor sok hasznos információt lehet kinyerni belőle. Én sajnos nem nagyon tudom hasznosítani ezeket az információkat, hiszen (szerencsére) egyik volt (vagy leendő) autómban sincs ilyen jellegű igénybevétel.
Ez persze nem jelenti azt, hogy a linkelt teszten látható Elite-tel bármi gond volna. Sőt, én Mannol-használó (és nem titok, forgalmazó) vagyok - de nem azért mondom, hogy megbízható márka, mert jól szerepel ezen a fura teszten, hanem ennek ellenére.
A konkrét autókról:
Az Audi előírása valóban VW 505.00 vagy 505.01, hacsak nem akarsz hosszú csereperiódust, mert akkor 506.00 vagy 507.00. Előbbi esetben megfelel a Diesel Turbo - vagy akár az Elite 5W-40 is -, utóbbi esetben az Energy Combi LL 5W-30 jöhet szóba (én inkább a rövidebb intervallumnál maradnék).
A váltóolajra a gyári előírás G 052 911 A2 gyári cikkszámú hajtóműolaj. Ez egy 75W-80 viszkozitási osztályú, API GL-4 besorolású olaj. Ez a Basic Plussal nem kiváltható a viszkozitás miatt, azonban Mannolnál maradva az MTF-4 75W-80 tökéletes alternatívája lehet.
Adalékot - hacsak nincs konkrét panaszod - ne tegyél se a motorba, se a váltóba. Mannolt se, mást se.
A feltöltési mennyiség a motornál 3,8l, a váltónál 2,25l.
A Citroën esetében a gyártó - gyártáskor érvényes - előírása nem PSA-besorolás, hanem ACEA A3/B3, ami kiváltható ACEA A3/B4-gyel is. Viszkozitását tekintve 10W-40 és 5W-30 a javasolt, én inkább maradnék az utóbbinál. Ha az én autóm volna, Mannol Energy Combi LL 5W-30-at tennék bele, az minden tekintetben megfelel a gyártó előírásának.
A B71 2296 egyébként a PSA WSS-M2C913-D-je. 2009-ben vezették be, az ACEA A3/B4-en alapul és - utólag - ezt javasolják minden olyan régi modellhez, amire eredetileg ACEA A3/B3 vagy ACEA A3/B4 volt az előírás. Nagyot nem vétesz az autód ellen, ha ezt egy szimpla A3/B4-nek tekinted.
Mindkét választás megfelelő. A japán(és úgy általában a távol-keleti) gyártók általában nem cifrázzák túl, API vagy ACEA besorolást írnak elő a klímaviszonyoktól függő viszkozitási ajánlással. Ezt látod a könyvben is. Két kritériumak kel megfelelnie az olajnak:
1. Legyen ACEA A3, A5 vagy API SL, SM (vagy SN, hiszen az visszafelé kompatibilis az SM-mel és az SL-lel) besorolású 2. Legyen 5W-30 vagy 5W-20 SAE-viszkozitási osztálya. Lehetne 10W-40 is, de az -20 környékén és alatta már igen kompromisszumos megoldás.
Tehát a két szóban forgó olaj minden szempontból megfelelő.
A Mazdánál nincsen ilyen kódszám az olajhoz, mint pld. az 1.9 TDI- nél...., hogy 505.00? Mert így még valami hülyeség is kisülhet a végén..... Szóval tényleg kell akkor valaki, akinek nem csak a szája nagy:))) Mantec úr például.....
Nem akarok pofátlannak és türelmetlennek tűnni, de ha ma megrendelném, hnap cserélhetném is az olajat. :) Szóval esetleg valaki tudna segíteni? Léccci! :)
Az ilyen és hasonló tesztek az olaj 1 tulajdonságát mutatja a sok közül.
Aztán aki utólag adalékol egy a gyártó által gondosan előállított adalékcsomaggal kikevert olajat az sosem tudja meg hogy esetleg mely tulajdonságok romlottak. Pl. hőelvezetés, stb . Az ilyen "fémporos" adalékok is ki tudja hol rakódnak le és melyik szimeringet készítik ki előbb.
Meg a Slick adalék is sokaknak egyben vált le anno a Skodákban, Ladákban aztán utána tényleg lehetett generál javításra küldeni a blokkot. Aki meg nem töltött bele az meg 1L /3000 km olajfogyival vígan használta tovább 10 évig a gépét. :)
Fém kerámiás cucc is a gyűrűket ragasztotta be több esetben is. Igaz az első 1-2 000 km után tényleg úgy tűnt hogy haszál.
Csak azt nem értem, hogy ha ezeknek a demóknak csak a fele igaz (bár amit én láttam fél méterről, ott sok sumákság nem lehetett) - szóval ha ezek ilyen kurvajók...
...akkor az olajgyárak miért nem teszik bele ezeket az adalékokat az olajokba -alapból?
A kopó-darab egy csapágy-rollni - amit nem cserélnek a teszt folyamán (nehogy az legyen, hogy másféle anyagot tettek be koptatni) - hanem csak elfordítják egy friss felületre.
Lehet látni, hogy sima olajjal 5-7 kilónál fogja le a gépet, Metabonddal 12-13 kg-nál. Sőt, a kezelés után még "szárazon" (kenés nélkül) is megőrzi ezt az értéket.
Tudom, feketeöves autós nem használ adalékot... de azért na - ezt nehéz cáfolni (pláne, amikor élőben látja az ember).
Én nem tudom ez miféle cucc a képen, de ezt műszernek nevezni:)))) Bordoxsara tutira nagyot néz, hogy ezt válaszolják a Mannoilos aggodalmaira:) Ez a Mannoil olaj olyan, mint az opera.....valaki vagy lesajnálja, vagy kedveli, használja... Vajon kik lehetnek döntő többségben????
A családban két autóban is esedékes lesz az olajcsere és mannolt néztem ki a következő márkának.
A két autó:
1, Audi A4 1.9 TDI 1999-ből, AFN motorkód
2, Citroen Xsara 1.6 16v 2001-ből, NFU motorkód
Az audiban már a Jóisten se tudja, hogy mennyi a lefutott km, a citroen viszont ismert előéletű, 216k van benne, olyan 50 ezer km óta benzin/LPG üzemű.
Az audihoz ezt dobta az SCT oldala: Diesel Turbo 5W-40, ami tudja is a VW 505.00 szabványát ami ehhez a motorhoz előírva vagyon. Teszteket/véleményt viszont sajna nem találtam erről az olajról a neten.
A citroenhez Energy 5W-30-at ajánlott, viszont ez szerintem a magyar nyári napokra egy picit lehet, hogy "kevés" lehet a melegoldali viszkozitását tekintve - és eddig 5w40 volt benne. A másik aggályom, hogy PSA B71 2296 szabvány nincs listázva, eddig olyan olaj volt benne ami tudtta ezt bár nem volt különösebben "márkás olaj".
Ezen a teszten a Mannol Elite olaj elég meggyőzőnek tűnt: https://www.youtube.com/watch?v=FwoPuVtGLhM verve a nagyon-sok-mindenkit a motor kopásának megőrzésének tekintetében. Ezen is ott a VW 505.00 szabvány teljesítését igazoló jelölés, de sajna PSA sehol.
Az kérdésem az lenne, hogy a két autóhoz "merjek"-e Mannol olajat vásárolni? Általánosságban jó véleményeket olvastam a Mannolról, ezért nem gondolom, hogy óriási hibát követnék el, ha ezekbe az autókba önteném (főleg az audi mondjuk 30 éves technikáját tekintve), inkább a megfelelő típus kiválasztása okoz fejtörést egyelőre.
A másik pedig, hogy (igaz ezt már megvásároltam) az audi váltójában cserélném az olajat, Mannol Basic Plus 75W-90 API GL4+ -t tervezek beletenni. Felhasználói véleményeket tekintve jónak tűnt a netes kereséseim alapján és az SCT oldala is ezt ajánlotta bele. Viszont láttam váltóolajhoz Mannol adalékot, megéri azt beletenni esetleg? Vagy más gyártó adalékát? Friss olajnál nem tudom, hogy szükséges-e egyáltalán.
Teljes mértékben egyetértek.... Szerintem az, hogy csapnivaló kóklerek ebben az országban vígan virulnak hibát szemétségre halmozva......kizárólag az emberek birkatürelme miatt, meg a szockó usse lehet mit tenni mentalitásunk miatt van. Na ezzel ideje szakítani, mert ha a gyerekeink is ezt látva nőnek fel, akkor úriembert elvétve látunk majd:))) Én meg már akkor is az voltam, mikor még szégyen volt annak lenni:)))))
Aki meg végignézett egy ilyen olajcserét, és elfogadta, hogy ez így rendben .....annak, kis túlzással nem is kellene autóznia....
Hát aki a saját szemével látta és mégis benyelte a trógerséget - az (csúnya szóval élve): meg is érdemli.
Lehet én maradi vagyok - de részemről úgy védekezek az ilyesmi ellen, hogy oda, ahol nem engedik meg, hogy az autóm mellett álljak, miközben műtik (bármit, nem csak az olajcserét) - én olyan helyre a lábamat nem teszem be, nem hogy az autómat ilyen kezekre bízzam.
Komoly, korrekt szakember nem fél attól, ha ott a gazdi. Nem kergeti el - sőt, még neki jó, hogy látja az ügyfél, hogy milyen sokat dolgoznak az autóján.
Ráaádsul, ha menet közben kiderül, hogy mást is kell cserélni, nem csak szorosan azt, amiért odavitték - helyben meg tudja mutatni a kuncsaftnak, konzultálhat vele - és eloszlik a gyanú, hogy csak azért cseréltek feleslegesen drága alkatrészt - hogy bezsebelhessék az alkatrész-forgalmazási jutalékot (ami elég gyakori, egyébként, néha többet keresnek az alkatrész-jutalékon, mint magán a munkán).
Persze, egy olyan hely, ahol nagykalapáccsal verik be a csapágyakat - mert vagy présük nincs, vagy már 2 éve elromlott - de ha van is présük, az idomokat elszórta valaki, azóta nem pótolták - szóval az ilyen műhelynél megértem, ha nem szeretik ha mindezt látja az ügyfél.
Na az ilyen összeszokott munkahelyi csapatokat egy közepes képességű nyomozó ízekre szedi..... és megkeresi, meg is találja a gyenge pontokat. Elég furmányos ám a mi jogalkalmazásunk, mert sokszor bizonyíték híján is símán bíróság előtt áll a delikvens, ha amúgy tiszta sor, hogy bűnös. Ráadásul nem jó, ha jogsértést észlelve maradunk a szocializmusos mentalitásban. Mert akkor ez itt az életben nem lesz egy jobb világ....igenis ki kell állni az igazunkért, és nem elbújni mindenféle "úgysem sikerül" kibúvót keresve.... De ez magánvélemény:)
Szerintem amúgy aki ilyen olajcserét, meg ilyesmiket csinál, az a tűzzel játszik a mai virtuális világban, ahol az alsós iskolások "ájfonnal" videóznak mindent:)))))) Aki meg végignézett egy ilyen olajcserét, és elfogadta, hogy ez így rendben .....annak, kis túlzással nem is kellene autóznia.... Persze ez is csak egy vélemény:))))
A bizonyítás nem egy bonyolult életellenes nyomozás:))))
De nem is annyira egyszerű. Egy összeszokott munkahelyi csapat nem fog önként és dalolva köpni - sőt, egyöntetűen az lesz a vallomás, hogy:
"Ugyan kérem, hát miféle hülyeség ez már? Csak nem gondolják, hogy mi ilyesmivel játszadozunk pár liter olajért? A feljelentőnek biztos valami más gondja lehet az autójával - mert ki hallott már olyat, hogy valaki csak félig cseréljen olajat? Nevetséges, komolyan".
Erre nehéz lépni - hacsak nem készítenek elő egy próbavásárlásos csapdát.
De oda már komoly laborelemzési jegyzőkönyv kell, ami bizonyítja, hogy nem-, vagy csak részben cseréltek olajat az autóban. A ránézés-tapogatás-szagolgatás nem bizonyító erejű mérés.
A bizonyítás nem egy bonyolult életellenes nyomozás:)))) Ha egy ilyen olajcsere a Rendőrség tudomására jut, például valaki egy egyszerű levélben leírja, hogy verték át....pénzért.... abban a pillanatban elrendelik a nyomozást. Beidézik a szerelőt, az előtte onnét kirúgott szerelőt, téged, meg akiket érdemes, és olyan símán eldalolja mindenki az igazat, hogy öröm hallgatni. Ugyanis senki nem fog ott már más helyett rácseszni.... Ilyenért megjegyzem, egy ilyen szervízfőnököt, tekintve, hogy a pénzlenyúlás üzletszerű...stb.... egy olyan bíró akinek olajnyomás gondja volt már a kocsiján....be is csukat fél évre, az zicher:)))))
Ezidáig rendben is van, de a bizonyítás a nehezebb.
A szerelő is hasonlóan bizalmi jellegű, mint az olaj.
Egyre sűrűbben keresnek ( nem csak autószerelőre gondolok) MEGBÍZHATÓ szakembert. Aztán második szempont, hogy milyen szépen dolgozik. Az ár már csak harmadlagos szempont. Egy megbízható, nem átb.szós átlagos szakember rogyásig van melóval.
Ha a szervizben az olajat félig cserélik ki, ki sem cserélik, vagy hasonló rémtettek... az a csalás bűncselekménye. Pont. Mert jogosulatlan haszonszerzés végett tévedésbe ejt, és a többi.... Tudom birka népség vagyunk, de mindent nem kell eltűrni, csak mert nincs jogérzékünk, így neveltek minket.....
Szerintetek ez az olaj eredeti lehet? Ma jött futárral egy boltból. A hatoldalán felül csak az a 6 szám és 1 betű kódsor van, sehol semmi egyéb jelzés a töltés idejére vonatkozóan. 🤔
Esetleg van valakinek ilyen flakonos kiszerelésű olaja, hogy azzal össze lehessen hasonlítani/ eltéréseket keresni?
Csütörtökön megyek olajcserére, addig valamit ki kellene okoskodni.
Sokáig használtam, nem mondhatnám, hogy ( nem versenyzői szinten) rosszabb lenne bármelyiknél, sőt...
2T motornál időnként illik kiégetni a kipufogót, különben tényleg füstöl. A Cagiva meg tán power szelepes is, tehát mindenképp jót tesz neki. Hidegen meg a szívató miatt füstölnek.
Ha nincs karburálási gondod ( sokat kap), még 1:40 keveréknél sem kéne látványosan füstölnie üzemmelegen.
Keverni hogyan kevered, mennyire pontosan?
Részemről már jó ideje az Elf moto2 techre álltam rá, ár/teljesítményben - szerintem - verhetetlen. Szépen és erősen színez, nincs szúrós szaga, mondhatnám jó illata van.
Ha a motorod birja az 1:50-et,és pénzt se sajnálsz hogy ne "kéküljön" az egyik legjobb a motul 710 2t.
Már inditás után is kevésbé füstöl,bemelegedve meg szinte semmi.Sok fajtát próbáltam 9000et pörgő robeszba, (többekközt alul amit irtál ) ,de eddig ez jött be nekem.Persze ára lehet elriaszt...azért van még pár.
Kicsit mostohagyerek a kétütemű olaj manapság. Kapható minden a piacon, de mit érdemes venni?
Egy 32 éves Cagiva Elefant 125-öm van. Motorja rendben, csak a szabályozott olajozás van kikötve. Azaz előkevert üzemanyaggal megy. Amíg megszerzem az ehhez szükséges (és használható) alkatrészeket, némi tanácsra lenne szükségem.
Szegény gépem igazi fájdalma, hogy az én súlyom nagyobb, mint az ő önsúlya... Nagyon nem kenem el a száját, ha fordulatról van szó. Terepezés sincs. Olyan olajat keresek, amit 1:50 arányban keverve nem irtom ki a közvetlen környezetemet. Rém ciki, amikor a szomszéd frissen teregetett rongyaira száll az igazkék felhő.
Melegen persze csökken a csík, de azért hazatalálnék a nyomok szerint, mint a mesében.
Kollégám mesélte, hogy gyerekkori barátjához vitte az autót márkaszervizbe a következő alkalomig. Garanciális időszakban a motorból leengedtek kb másfél liter olajat. Csavar gyorsan vissza, autó le és tölt. Szűrő körbetörölgetve. Mindezt a saját szeme láttára. Mikor felvetette a problémát, a barátja annyit mondott, hogy még neki sem cserélheti le az olajat. Főnöke utasítása ez a fél töltet csere.
Saját volt volvomban is tapasztaltam az elhanyagolt cserék eredményét, pedig márkaszervizben járt a pöcsétek szerint. A karterból közel egy kilónyi olajiszapot, ragacsot kellett spaklival kivakarni, miután megcsináltam vásárlást követően az első igazi cserét. Az új olaj tette a dolgát és kezdte feloldani a trutyit. Na az meg szépen megakadt az előszűrő rácsán és volt/nincs olajnyomás.
Szép pénz a szervizes olajcsere. Lehet rajta keresni.
A szervizelőírás azon részét nem tartom be, hogy 2 év vagy 30.000km-nél kell olajat cserélni. Én évenként vagy 10-12ezer km-enként (amelyik előbb bekövetkezik) cseréltem és cserélek olajat.
"csónakmotorba a létező legjobb olajat kell rakni."
ebben nem értünk egyet, de nem is ez volt a kérdés.
A JASO MA olajokban is vannak igen jó minőségűek. Ha annyira "jó" kéne, akkor nem API SF, esetleg SG olajat írnának.
Egyébként viszonylag alacsony fordulatuak, és túlhűtöttek. (külmotorokra gondolok)
A dolog egyébként nem csak a szarrágás miatt érdekel, hanem praktikus környezet kímélési oka is van, a motoromba kel 1,5 l, a csónakmotorba meg 0,5. Ha nem muszály, nem dobálnám ki a maradékokat
A mai előírások szigorúan biológiailag lebomló kenőanyagokat engednek meg hajómotorokba, úgy négyütemű, mint kétütemű esetén.
Ez is egy jó, elavult intézkedés.
A mai, korszerű hajómotorok (legyen az belmotor, vagy külmotor) olyanok mint egy patika - hol vannak már az orrukon-szájukon olajat fosó csotrogányok?
Vizsgáztatni és környezetvédelmileg osztályozni kéne őket (valóságosan, nem csak formálisan, pecsét-ráveregetéssel) - és akkor nem kellene a legalja műszaki színvonal szerint büntetni az ultramodern és környezetkímélő konstrukciókat is.
A mai előírások szigorúan biológiailag lebomló kenőanyagokat engednek meg hajómotorokba, úgy négyütemű, mint kétütemű esetén.
Ezek pedig (ha tévedek, a nálam hozzáértőbbek úgyis kijavítanak) általában ásványi motorolajok, nem szintetikus olajok. Így nyilván más lesz a motor belseje is, bármennyire korszerű, ha a környezetvédelmi előírások szerint meg van kötve a mérnökök keze.
Amit ez az illető (aki egy 1,9 TDI őrült egyébként - és profi dízel-szakember, nem műkedvelő) - szóval amit ő talált abban a gyári marine motorban - az garantáltan nem "utcai" alkatrész-készlet volt.
VW motorok százait javította és újította fel - különös tekintettel a saját fejlesztésű adagoló-tuningjával - szóval látott már ezt-azt VW-dízel ügyben.
Ezért én hiszek neki, hogy ilyen csodabogár is van - pláne az igen kis-szériás, gyárilag marinizált motoroknál (amelyeknek az árát jobb nem is fírtatni - egy normál, utcai motoréhoz képest).
Ez az erősebb mechanika valami urban legend, ne fogadd el a fenntartások nélkül :-)
A "szakik" nem találkoztak még gyári alkatrész cikkszámokkal. Ha megnézték volna, akkor kiderülhetett volna hogy egyezik pl az 1.9 tdi marine motor dugattyúja és hajtókarja a Golf 4-essel.
Amúgy nemrég voltam szakszervizben, szervizbe nem léphettem be ugyebár, így csak bízhatok benne, hogy kicserélték (és gyárira), amit ki is számláztak...
Ha nem látod az olajcserét - vagyis nem állsz végig az autó mellett - 50% az esélye annak, hogy egyáltalán nem cserélnek olajat (csak utántöltenek szintig) vagy jó esetben, egy sokkal trógerebb és olcsóbb olajat tesznek bele, mint ami a számlán van.
Sajnos ez van. 50% hogy korrekt cserét végeznek - de sajnos szintén annyi, hogy rútul átvernek.
Részemről sem olyan szervizbe, sem olyan szerelőhöz sem teszem be a lábam - ahol nem állhatok az autó mellett szerelés közben. Tudom, nem korszerű és nem úri hozzáállás - de hasznos .-)))
Az lenne a kérdésem, hogy a mkp-ba való JASO MA olajat másba teszem (csónakmotor), annak mi hátránya lehet?
Szerintem a csónakmotorba a létező legjobb olajat kell rakni.
A csónak- illetve a hajómotor (úgy általában) sokkal igénybe vettebb gépezet, mint bármelyik közúti járműé.
Legendás, hogy a marinizált (hajóba szánt) 1,9 TDI -t szétszedtékk az erre motortípusra szakosodott szakik - és döbbenten tapasztalták, hogy bár a motor architektúrája azonos volt az utcai verzióval - de minden fontos alkatrésze lényegesen "erősebb" volt a megszokottnál.
Vastagabb hajtókar-csapok a főtengelyen, vastagabb hajtókarok, vastagabb falú dugattyúk - szóval minden megerősített volt benne.
A VW-nál azért tudhattak valamit erről a "hajómotorozásról" :-)))
Ennek az a magyarázata, hogy miközben egy autó- vagy motorbicikli a valós forgalomban ingadozó terhelést igényel, sok alapjárattal, változó sebességgel, stb. - addig a hajómotort akár órákon keresztül is csutkagázon hajtják - egy másodpercnyi pihenő nélkül.
Ezért 1 óra hajózás az megfelel legalább 2,5 óra utcai igénybevételnek a motor számára - és nem utolsó sorban az olaj számára is.
Ebben teljesen igazad van! Viszont az is környezetszennyező ha az idő előtt tönkrement alkatrészek miatt ezekből többet kell gyártani. Ígérem, hogy ha hidrogéncellás autóm lesz nem fogok 10ezrenkét, sőt 50ezrenként sem olajat cserélni ;-)
Ja, ehhez még annyit, hogy azért a szervízkönyvek sem írnak hülyeséget, általában mindben ott van, hogy "fokozott üzemi körülmények között gyakrabban", vagy feleződik az intervallum.
Tehát ha nem tempomat 120, akkor az már általában "fokozott". Van, ahol fel is sorolják, hát elég sok minden benne van.
"Szerintem mindenki aki ért egy kicsit az autókhoz tisztában van vele, hogy ez motorgyilkos intervallum."
"lecserélem az alajat 10.000km-nél vagy egy év után. Sőt az első 2.500km után is cseréltem."
Engem nem nagyon lehet azzal vádolni, hogy ellenérdekelt vagyok az olajforgalmazásban, de szerintem mindenki aki ért egy kicsit a környezetvédelemhez, az tisztában van vele, hogy ez környezetgyilkos intervallum.
Ez persze nem egy szakmai érv egy ilyen olajos topikban, csak megjegyeztem.
Szerintem egyszerű üzleti fogásból nincs benne a kötelező cserében. Mondok egy példát. Pár éve még az autó gyártó cégek egymást licitálták túl az olajcsere intervallumok kitolásásval. Az én Merivámra is 2 év vagy 30.000km! volt az előírás. Szerintem mindenki aki ért egy kicsit az autókhoz tisztában van vele, hogy ez motorgyilkos intervallum. Ezzel gondolom a gyári mérnökök is tisztában voltak, de marketing okokból így kellett forgalomba hozni. "Mit szól a vevő, ha azt látja, hogy a gyártmányunkban 1 év vagy 10.000km-nél kell olajat cserélni, a konkurenciánál meg 2 év 30.000km-nél. Emiatt én is ezt írom elő nehogymá azt higgyék, hogy sokkal rosszabb a miénk mint a másik gyártóé. Pláne nem írom elő a 2-5.000 km-es első cserét." Az autó meg így is kibírja a garancia idő végéig. Na de én szeretném hibamentesen használni 10-15 évig, ezért letojom, hogy mit ír elő a szervízkönyv, és lecserélem az alajat 10.000km-nél vagy egy év után. Sőt az első 2.500km után is cseréltem.
"Jó" ilyet is hallani hogy valakinek ez az óradíj nevetséges. :D :D :D
Ha valaki legalább ennyit keres óránként, akkor alá is írom.
csak egy gyors reagálás.... ha te egy munkáltatónál 1200 forintot keresel óránként az nem azt jelenti hogy ennyibe is kerül a te munkád...kell fizetni az állam fele a munkáltatónak, van rezsiköltsége, van bérleti díja, van beruházás, amit mind abból kell fizetnie hogy ami terméket te legyártasz azt drágábban adja el mint ezen költségek összessége..
Nem kell elfogadni , ez van.Ha válallkozó lennél akkor te a teljes bevételed az alkalmazottakra költenéd? Persze hogy nem...
Másik dolog: elviszem az autóm (legyen a Saab-om) egy szerelőhöz, mondjuk egy rendesen praktizáló mesterhez, nem sufniszerelőhöz..mit foglalkozok vele, mind autószerelő, ugyanazt tanulta, mindegyik kocsiban ugyan az van (váltó motor, kormány, futómű stb...) Az autóm mondjuk egy vízpumpa hibával kerül hozzá.Ott lesz egy pár napig (3-5nap) mert nem látott még Saab-ot..Elpepecsel vele, mivel az egész elejét le kell bontani a cseréhez ( vízhűtő, automata váltó olajhűtő, ventillátorok,turbó csövezések, szervoszivattyú, hosszbordás szíj stb...)..beletölt ne belevaló hűtőfolyadékot, ne adj Isten letör némi műanyag rögzítőpöcköt, beletesz valami utángyártott terméket mert ugye a gyári Saab-ot nem tudja megszerezni...persze ha azonnal tudja mi a csilingelő hang forrása...mert három veszprémi szervizbe is elvittem annó mikor csapágyas lett a vízpumpám, ebből kettő klímakompresszor hibát mondott, viszont egyik se vállalta hogy megcsapágyazza.A harmadik bevállalta (klímaszerelő), de vigyem el egy autószerelőhöz mert ő nem fog szopni azzal hogy levegye a kompresszort egy Saab-ról...
Itt döntöttem el hogy inkább márkaszervizbe viszem.
Szervizbe 15 perc alatt megvolt a hiba diagnosztikája, a javítás bruttó ára alkatrésszel együtt, valamint a javítás pontos időtartama...
Kifizetem azt az összeget (vagy többet), mint a márkaszervizbe arra a 4 órára amíg ott kicserélik, és csak 4 órát nem tudom használni a kocsit. Tudják hova nyúljanak, semmi nem törik, csak az én autómmal foglalkozik a szerelő, nem teszi félre másnapra mert jön a haveré, minden belevaló gyári lesz benne, plusz át is nézik teljesen a kocsit.. ja és nem cserélnek ki olyan alkatrészt aminek semmi baja...
Egyébiránt majd nézd meg hogy egy "falusi" szerelő bruttó 4000 körüli rezsióradíjjal dolgozik...
Én még abban a korban nőttem fel,amikor még az ezerkettes zsigák és társai számítottak a legjobb kocsiknak.Mindent járatni kellett (simsont és társait is.)Szóval én furcsállottam a legjobban,amikor ezelőtt 15-20 évvel már jöttek az új "nyugati kocsik" és ott már "nyomhatod első perctől kezdve"dívott.Én is a járatás híve vagyok,illetve amíg be nem melegszik a motor,addig nem forgatom a mocit. Amit viszont továbbra sem értek,hogy ha egyértelműen "ajánlott" a korábbi olajcsere,miért nem írják ezt elő,ha meg nem írják elő,miért hinne a laikusabb ember a szónak,ami ugye elszáll.Mondom én is azt vallom,hogy melegítés,járatás,használattól függő olajcsere.
A választ nem kimondottan neked szánom! Gondolom az vitán felül áll, hogy egy új motornak össze kell csiszolódnia, össze kell kopnia az alkatrészeknek. Hiába gyártják csúcstechnikával a mai járműveket, akkor is így van. Vannak mikronnyi gyártási eltérések felületi hibák. Akinek volt már új autója (nekem szerencsém van 2 is volt) az tapasztalta, hogy újkorában sokkal gyorsabban bemelegszig a motor, "szorulósabb" mert nagyobbak a súrlódási viszonyok. Ezen összecsiszolódások zöme a motor életének az elején következik be. Ezek a mikron méretű forgácsok bekerülnek az olajba majd a szűrőnek kell megfognia. Azért szokták ajánlani 2-7ezer km-nél (mindenki mást mond) kiegészítő olajcserét, hogy ezt a normál üzemnél jobban elszennyeződött olajat kiváltsák. Ez nem kötelező, ettől még az autónak vélhetően nem lesz baja. Szerintem viszont jót tesz a motornak, és egy ~15eFt-os kiadás egy új autónál hosszútávú használatra gondolván nem földhözvágó kiadás. Én mindkét autómnál cseréltem oljat ~2500km-nél. Így ráadásul a nekem legszimpatikusabb premium dexos2 0W40-es olaj került az autóba.
Értem én,hogy fémforgácsok,szennyeződések,stb.Akkor miért van az,hogy ugyanaz a márka különböző helyen lévő szervizeiben más és más infot adnak.
Valahol 7000,valahol 2000 km után vidd be olajcserére.Sőt Nyíregyházán 7000 km -t mondtak(be is írták a könyvbe),tőle 50 km-re lévő debreceni márkaszervizben pedig csak 10000 km után vidd be az első olajcserére.Illetve minden autónál akkor egységesen lenne egy előírás erre.A másik "szakszerelő" szerint viszont be is ba@na,ha fémforgácsok lennének ezekben az ultramodern motorokban(ezért is nem kel már bejáratni).Na legyünk okosak!Talán még el is hiszem,hogy vannak normális szerelők,de amikor maga az ott dolgozó szerelő mondja el milyen sumákolásokat csinálnak,akkor kinyílik a bicska a zsebben.A másik dolog,hogy megbízni ismeretlen emberekben nem mindig nyerő.Persze kivétel mindig van.A "nagy márkaszervizekben" nem jellemző a "cigi,süti,kóla",max egy kávé.....
vásárláskor leírták,hogy kb 7000-7500 km után érdemes megejteni az első olajcserét,ki tudja miért
azért mert az új alkatrészekről sok szennyeződés lejön (forgácsok, fémszilánkok stb...)
Minden esetre bevittem és szerettem volna ott lenni az olajcserénél,de közölték velem,hogy nem szabad (munkavédelem,balesetvédelem,törvények,előírások stb.)
Saját autóm még létező márkaszervizeiben jártam párszor az elmúlt 4 évben...
Első látogatásom az egyikben:
átveszik a kulcsot, forgalmit, majd teljesen átnézik az autót.
Hibalista leírva, elmondják mi az ami veszélyes probléma és javítani kellene azonnal, mi az amit ha most nem akarok akkor megcsinálják máskor..
a munkafelvevő kérdezi: szeretném végignézni a teljes munkafolyamatot?
Mondtam hogy nem, mert speciel mit nézegessem, engem is zavar ha néznek munka közben, pláne ha bele is szólnak...
Ücsörögtem a bőrkanapén, olvastam, és vagy 20-szor kérdezték meg nem e kérek kávét vizet, stb...
Számlán még az "o" gyűrűk gyári cikkszámra is fel voltak tüntetve, a szervízt felhívva rendszám alapján később is visszamondták a rendszerből hogy mikor milyen szervize volt ott a kocsinak, mit építettek bele...
Másik látogatásom egy másik márkaszervizben:
A tulajdonos vette át a kulcsot és a forgalmit, regisztrálták a kocsit, majd fullon átnézték...még a keréknyomást is ellenőrizték.
Az ügyfélvárót egy üvegfal választja el a szerviztől.Premier plánba látom mit csinálnak...bőrfotelből...kávé, üdítő, víz...kérek valamit? Mondom , inkább reggeliznék... Tulajdonos mondja , van itt nem messze ahol vehetek magamnak kaját, de ne gyalogoljak felajánlja hogy elvisz, megvár és visszahoz.
Ugyan ez a szerviz egy évvel később, csak akkor a 7 éves fiam is vittem magammal...Kapott szinezőt, ceruzákat, Kindertojást stb....
Minden tétel az ÁFÁ-s számlán, garanciával együtt, számítógépbe beregisztrálva...Borravalót pedig nem fogadtak el sosem...
mindkét szervíz ahol voltam kizárólag gyári alkatrészekkel dolgozik...
ja, Saab szervizekbe jártam.... óradíjuk meg nevetséges (6-8 ezer forint bruttó )...viszont egy hónappal előre be kell jelentkezni...
Ne foglalkozz vele.Más is szokott kérdezni.Még az aktuális kötekedő srác is volt kezdő,csak elfelejti.Igen ez egy fórum és mint olyan pontosan a "beszélgetések" végett jött létre. Azt szoktam mondani,hogy kérdezni bármit lehet............elvégre azt nem tilthatja meg senki.
Hogyan tudod te vagy bárki megállapítani, hogy az olaj jól végezte-e a dolgát?
Ha előírásszerűen cseréled az olajat, akkor még hosszútávon sem biztos, hogy bármi érdemi kiderül a használt olaj tudásáról, vagy éppen tudásbeli hiányosságáról.
Mit tudsz te mint mezei használó megállapítani az olaj teljesítményéről?
Egyedül az olajfogyasztás, amit egy egyszeri autós is észrevehet mint érdemi olajjal kapcsolatos információt.
De ebből sem derül ki, hogy az adott olaj mennyire savasodott, mennyire tudja lebegtetni a szennyezőanyagokat, mennyire őrzi meg a viszkozitási tulajdonságait, mennyire tűntek el belőle az adalékok a használat során. És még sok egyéb dolog sem derül ki.
Csak, hogy legyen ellenpélda is: kb. 10+ évvel ez előtt még "szakmai gyakorlat" keretei között volt alkalmam vendégeskedni egy márkaszervizben. Soha semmilyen inkorrekt viselkedést nem tapasztaltam, ügyes, gyors szerelők voltak, minőségi kenőanyagok és OEM alkatrészek. Semmi időhúzás, semmi trükközés.
Uhh, hát most nem teljesen vágom, hogy mire/hová akarsz kilyukadni..
Én pl. ilyesmire gondoltam, hogy aki használja, használta, az előtte milyen olajat használt, milyen autóba, előzőekhez képest mit állapított meg, őt mi befolyásolta, ill. mi miatt tartotta a legjobb választásnak ezt az olajat, ha már ezt vette meg.
Érdeklődés, kíváncsiság, információ, információáramlás, tapasztalatcsere, stb., talán ezt tudom mondani a kérdésedre, és még mindig nem tartok ott hogy adok más véleményére.
Ha Fekete Pákó azt mondja hogy minden hétfőn jégeső lesz, vigyorgok egyet, ha Aigner Szilárd mondja az sem tuti, de akkor már kicsit érdekesebb a történet.... Gondolom kihámozható a lényeg ebből.
pl. ezek is,erről is tudtam(nem hallodtam)egyik haver peugeot márkaszervizbe vitte rendszeresen ujonnan vásárólt autóját 3évig, utánna 3,5 év után elromlott az autója motorja,persze mivel a garancia lejárt a haver szerelőhöz vitte ahol javitáshoz le kellett engedni az olajat ekkor mondta a szerelője: -vagy nem cseréltek olajat nagyon régen,vagy nagyon rossz olajat raktak bele...
Amúgy nemrég voltam szakszervizben, szervizbe nem léphettem be ugyebár, így csak bízhatok benne, hogy kicserélték (és gyárira), amit ki is számláztak...
Természetesen a gyári előírásoknak megfelelő anyagokat fogják használni,és megfelelő képesítéssel,minősítéssel rendelkeznek.A legutolsó szoftvert is hivatalosan veszik,frissítik. Az üzemanyagokkal kapcsolatos "garipanaszok",nos az egy másik érdekes téma.Egyébként ez a garanciás szigorúság túl van misztifikálva.Az egyik márkaszervizben dolgozó ismerős szerint egy új autó 4-5 évig elszaladgál bármilyen olajjal.Ezek a motorok úgy vannak legyártva(figyelj:"lebutítva") ,hogy 100 ezret elmenjen bármivel és kuka,de az már kit érdekel.Aki meg kifizeti a plusz garis éveket, kilométereket,az csak minőségi dolgokat vesz és csak oda viszi a gépet hozzájuk.
Azért azt se hallgassuk el, hogy egy vita esetén neked kell majd bizonyítani, hogy az általad választott szerviz mindent szükséges karbantartási műveletet megfelelően végzett el, és minden tekintetben megfelelő alkatrészeket és üzemanyagokat használt fel.
Ez persze nem lehetlen, de korántsem magától értetődő.
Most jön az 1 éves szerviz,olaj és szűrők(olaj,pollen,levegő)cseréje.Azt már az itthoni szervizben ejtjük meg.Nem márkaszerviz,de hivatalosan szervizelnek,műszakíztatnak,pecsételnek.Ja és nagyon régi ismerősöm a tulaj.......A gari pedig nem vész el,mert ugyanúgy átvizsgálják a lista alapján és cserélik ahogy a "nagykönyvben "le van írva.Az csak parasztvakítás,hogy a gari csak márkaszervizelés esetén van.Aki nem hiszi menjen be egy márkaszervizbe és kérjen erről egy igazolást,pecséttel.Nem fognak adni,mert csak ajánlás,nem előírás.
Dolgoztam hivatalos márkaszervizben. Hát jobb ha nem tudtok pár dologról! :)
Mivel elévült: Olajcserekor olajszűrő leteker, kiönt majd ugyanaz vissza de szépen nitrósronggyal tisztára törölve. Főnök utasítása szerint, nem én okoskodtam! Gyári alkatrész felszámolva, legolcsóbb beépítve.
Olajcserekor mi mindig rendesen azt raktuk amit adtak, annyi hogy nem MAX jelzésig öntöttük így kb 3 dl/ autó megmaradt. Ami mehetett saját autóba vagy havernak.
"Minden esetre bevittem és szerettem volna ott lenni az olajcserénél,de közölték velem,hogy nem szabad" - én ilyenkor szoktam elmenni autóstól. Egyszer - pont úgy mint neked kellett volna most - az első olajcserénél...
na ezért és pár mástól leirt,mondott,és tapasztalt(barátom csak nem hazudik)vélemények,történetek miatt kizárólag saját magam cserélem az olajat a kocsimban és a családnál. Igaz ezek mind 3év felettiek garancia nincs már....
Csak a megbízhatóság,a minőség és a minősítések hitelesítése,elfogadása stb. végett az alábbi esetet osztanám meg veletek,elgondolkodtatásul.2017-ben az alig 7000 km futott benzinesemmel befáradtam a márkaszervizbe olajcserére(vásárláskor leírták,hogy kb 7000-7500 km után érdemes megejteni az első olajcserét,ki tudja miért).Minden esetre bevittem és szerettem volna ott lenni az olajcserénél,de közölték velem,hogy nem szabad (munkavédelem,balesetvédelem,törvények,előírások stb.)A lényeg,hogy legalább azzal a szerelővel tudtam beszélni,aki cserélte Az első legfontosabb kérdésem,hogy milyen olajat töltött bele...........válasz:"hát abból a nagy hordóból,ott hátul,szoktunk kiengedni mindig. De mondom 0w30,vagy 5w30,10w30? Nem tudja,csak hát abból. Bakker ez egy nissan szalon és nem tudják.......szóval ismerve a magyar mentalitást(ahol már az első raktáros is kilop belőle 4-5 litert,majd feltölti teckosolajjal) megszólalt a vészcsengő .Na ennyit a márkaszervizről és a gyártói előírásokról.Soha többet oda.Ja és 25 ezer Ft volt az egész(4 liter 5w30 total ineo ecs 15 ezer Ft,plusz a gyári olajszűrő 1700 Ft meg a munkadíj volt a számlán) .
Nehéz visszaemlékeznem,de kb 12 évvel ezelőtt volt, szinte minden autósboltban megjelent szürke flakon és sárgás címkével 10W-40 OPEL original oil volt ráírva. GM logóra ugyan nem emlékszem.
Akkoriban annyira nem volt elterjedt a net sem hogy utánanézzünk.
5L volt 2500-3000Ft de van ahol 4000-ért adták. Sehol nem említették hogy ez hamis. Örültünk hogy jó áron gyári olajat kapunk. :)
Az utólag derült ki.
Tehát erről a hamis olajról tettem említést hogy mégis valakinek meg az vált be.
Válasznak szántam az előző kérdezőnek adott válaszodra.
"Ismerek olyat aki az anno botrányos hírhedt hamis OPEL olajat istenítette. Aztán kiderült ez-az. :)"
Össze-vissza beszélsz. Az ismerősöd a hamis Opel-olajat istenítette, és arról derült ki ez-az, vagy az eredeti Opel-olajat istenítette, és arról derült ki ez-az?
Nagyjából 24 éve foglalkozom autóalkatrészekkel és olajakkal. Legalább 18 éve Opel, illetve már GM-olajakkal is. Arról nem tudok, hogy az eredetivel bármi probléma volna. Hamissal én is találkoztam, többször próbáltak eladni nekünk "hamis" Opel-olajat, de mindegyik esetben annyira kilógott a lóláb, hogy csak az nem vette észre a csalást, aki nem is akarta. Aki azokból töltött az autójába (vagy más autójába) az tisztában kellett, hogy legyen azzal, hogy mit vett meg.
"Az általad leírtak nagyon tipikus példái annak, hogy az átlagos vásárló a legritkább esetben értékel tárgyilagosan."
Ismerek olyat aki az anno botrányos hírhedt hamis OPEL olajat istenítette. Aztán kiderült ez-az. :)
Amúgy mivel pár cég gyártja csak az alapolajhoz hozzáadandó adalékokat, adalékcsomagokat -Már a kikeverés előtt pontosan tudják milyen követelményeknek fog megfelelni amikor összeállítanak egy adott motorolajat.
Hasonlóan amikor egy autógyár előírja hogy 1 év múlva kell egy 3000 ccm dízel motor 2 turbóval X nyomatékkal Y lóerővel és amikor azt megtervezik számítógépen, majd elkészül akkor mondjuk 5% tűrésen belül tudja az előírtakat.
Üdvözöllek a globalizáció világában. A Castrol, a tősgyökeres angol márka Belgiumban, Olaszországban, Ausztriában, Németországban gyártja a legtöbb termékét. A Volvo a Geelyé, a bob világbajnokságban pedig nem is a BMW gyártja a bobokat és így Liqui Moly olaj sincs bennük. Erre azért már nem szokás 2017-ben rácsodálkozni.
"sok terméken szerepel az OEM. rövidítés, bár nem hivatalos gyári beszállítók, vagyis max. oem quality lenne a helyes információ"
Ez pedig marketing, szerintem ez sem ma jön veled szemben első alkalommal, lásd fent a bobosokat, vagy a számtalanszor kitárgyalt fullszintetikus olajakat, amik ásványi olajból készülnek. Azért azzal legalább tisztában vagy, hogy a Ferrari F-1 autói nem Shell V-Powerrel mennek, ugye?
"a bemutatkozó videóban boldogan mutatják be animációval, hogy a finómító meg a cég meg minden egy helyen van"
Elég sok Mannol-videót láttam már, de egyikben sem állítottak ilyet. Valamit talán benéztél.
"én is néztem anno a legend+ester olajukat, amiről sajnos kiderült, hogy annyira ester alapú, mint a kamilla tea"
Ez anál a szuperhiteles orosznál derült ki, akiről 1. nem tudjuk, ki 2. nem tudjuk, hol végezte a vizsgálatokat 3. nem tudjuk, milyen vizsgálatokat végzett 4. ügyesen kiderítette, hogy a Motul észteres olaja nem észteres olaj, de a Valvoline nem észteres olaja viszont az, csak a gyártó valamiért titkolja? Nehéz vitatkozni, mocskosul meggyőző. Ha esetleg lombikban nyílt láng felett égetne olajat, vagy forgó csapágyhoz szorítana menetes acélrudat, még jobban hihetnénk neki, ezek világszerte elfogadott a Youtube-on nagyon gyakran előforduló olajvizsgálati módszerek.
Az általad leírtak nagyon tipikus példái annak, hogy az átlagos vásárló a legritkább esetben értékel tárgyilagosan.
én totál nem értem ezt a szórakozást. tehát bevált egy olaj, de évi 3000 ft miatt vennél olyat, amiről vegyes érzések vannak. ez tényleg megéri?! mert ha ennyire nincs pénzed, akkor lehet le kéne tenni az autót.
a másik, én minőségileg nem támadom a mannolt, egyszer használtam egy totál roncs motorban 2000 km-t, nem állt be a motor (igaz így is, úgy is kuka volt már), és nem olvasom külföldi fórumokon, hogy már X ezer motor beállt, mert mannol olaj volt benne.
de azon én elgondolkodtam, vajon én valaha meg tudnék bízni egy cégben, ami a valóság helyett csúsztatások tömegét közli velem. hangsúlyoznám, ez nem befolyásolja a termékük minőségét, lehet, hogy az kiváló. DE a cég lehet, hogy német, de az olaj litván. sok terméken szerepel az OEM. rövidítés, bár nem hivatalos gyári beszállítók, vagyis max. oem quality lenne a helyes információ. a bemutatkozó videóban boldogan mutatják be animációval, hogy a finómító meg a cég meg minden egy helyen van, és ez milyen remek. a valóságban viszont baromira nincs egy helyen, a google képein látszik, hogy a mannol töltő üzeme pár kilóméterre van a finomítótól. innentől az én gonosz magyar fantáziám azt is el tudja képzelni, hogy semmi közük a finomítóhoz, csak bérmunkában gyártatnak ott.én is néztem anno a legend+ester olajukat, amiről sajnos kiderült, hogy annyira ester alapú, mint a kamilla tea, bár egyébként lehet, hogy nagyon jó olaj, de nem ester. és újra hangsúlyoznám, EZ NEM BEFOLYÁSOLJA A TARMÉKÜK MINŐSÉGÉT, csak ÉN nem bízom bennük. egyébként az egyik nagy multiban van olcsón rosznyeft olaj is, az egy igencsak komoly olajipari vállalat, mégsem venném meg, ismerjük a ruszkikat..............
"a magyar nyelvű kézikönyvben kifejezetten jelzi, hogy az 5W-30 SAE-viszkozitási osztályt javasolják."
Bocs, egy kicsit benéztem, az eredeti linken 90 fokkal elforgatva megzavart egy kicsit a jelölés. Tehát ha nem szoktál -20 fok alatt hidegindítani, akkor a 10W-30 a javasolt. Ha felétek előfordul ilyen idő, akkor inkább 5W-30 az ideális.
mantec topiktárs önmagával is meghasonlott hozzászólását egyszerűen hagyd figyelmen kívül, ő a görcsös igyekezetében már saját korábbi hozzászólásaival is 180 fokban szembemenő hozzászólásokkal igyekszik rombolni a Mannol olajak hitelességét.
A helyzet az (és ezzel egy korábbi mantec is egyetértene), hogy a legfontosabb kritérium mindig az, amit az autógyártó előírt az adott típushoz/motorhoz. Az Ignis esetében (már ha a "hagyományos" magyar Ignisről van szól 1.3 vagy 1.5 benzines motorral) ez API SE, SF, SG, SH, SJ vagy SL minősítés. Az API-ra igaz, ami a legtöbb más minősítésre nem, hogy a későbbi, "magasabb" minden műszaki szempontot figyelembe véve helyettesítheti a korábbi, "alacsonyabb" besorolásokat, így API SM vagy SN is szóba jöhet.
A szóban forgó Mannol 7914-4 Energy Formula JP 5W-30 motorolaj API-besorolása SN, tehát ilyen szempontból vizsgálva megfelelő az olaj a te autódhoz (hangsúlyozva, hogy 1.3/1.5 benzines, magyar Ignist feltételezve).
Felmerül még a viszkozitás kérdése. A gyártó különböző klimatikus viszonyokra eltérő viszkozitásokat javasol, Magyarországon a magyar nyelvű kézikönyvben kifejezetten jelzi, hogy az 5W-30 SAE-viszkozitási osztályt javasolják.
Fontos még megjegyezni, hogy az API-besorolást, minősítést senki (még maga az American Petrol Institute sem) köti előzetes bevizsgáláshoz vagy jóváhagyáshoz. Ennek feltüntetése az olajgyártó felelőssége, annak valóságtartalmáért ő felel, azt - mantec állandó sugalmazásaival ellentétben - semmilyen kibocsájtó, minősítő, ellenőrző intézet nem kell, hogy hitelesítse.
Nagy megtiszteltetés, hogy öt és fél (5 1/2) év után másodszor is hozzászólsz a topichoz.
A hivatkozott motorolaj benyomását keltő tárgy, semmilyen a csomagoláson, dokumentáción jelölt autógyár elfogadásával, követelményével nem rendelkezik. Méltatlan a gépjárműved műszaki színvonalához.
Ismerősi körben idősebb autókba használják olcsósága és közeli elérhetősége miatt a Mannolt. Részemről egy Golf II 1.6 TD-be az 5W40 Elitet, és nekem bevált.
A szakmában jártasabbak majd javítanak ha nem jól tudom, de nagyjából ugyanarról az olajról van szó, időrendben Protection Formula, New Life, majd annak utóda az FS megnevezéssel a 0w-40-es olajuk.
Ha előtted rakják fel a hologrammot, az még egyáltalán nem jelenti, hogy az olaj nem gyári.
Hozzánk is érkezik olyan (neves) olaj, amit bár az importőr számláz, de a volumen miatt direktben érkezik a gyártó üzemből.
Nem árulok el nagy titkot azzal, hogy a gyártó országban nem használnak hologrammot, az a magyar importőr saját projektje, és így azt mi borítékben kapjuk, nekünk kell felragasztanunk. Ezt egyszerre képtelenség megtenni, nincs annyi szabad munkaerőnk (ha volna, szégyellnénk magunkat a vacak hatásfok miatt). Sajnos így előfordul, hogy véletlen kibontanak a kollégák olyan kartont, amit nem kellene (még nincs rajta a hologramm). Ez elég nagy hiba, de a világon semmi köze nincs ahhoz, hogy az olaj a flakonban full eredeti.
Van olyan, hogy a fiókban vannak az importőr címkéi... egy ismerős járt úgy, hogy előtte ragasztották fel a zárjegyet.
Ebből nekem az jön le, hogy a hivatalos importőrön fizikálisan át sem mennek az olajak, a kiadott címkéket meg arra a kannára ragasztja a kereskedő, amelyikre akarja.
Az importőr így spórol a címkézésen és a termék raktározáson. A kereskedő meg simán árulhat szürkeimportos olajat...
" ... vásároltam az Unix-nál 4 literes Castrol Edge FST titanium 5w30-ast, de nem volt rajta hologram. Lehet hivatalos disztribútornál hamis olaj? .... "
Meglepődnék.... :((
Gondolom ott volt a műanyag kupak alatt a zárófólia, azt a hamisítók (mindeddig) nem tudták reprodukálni.
a probléma ezzel a mondattal az, hogy egy országos hálózat milliárdos forgalommal sem volt megbízható forrás, akkor egy webshop mitől lenne tuti? és nem a konkrét webshopról beszélek, de akkor mi a tuti? az, hogy te ebben bízol az remek, de anno sokan abban a mai napig működő hálózatban is bíztak...........
A lentebbi infók alapján - itt a fullszint vagy sem - merült fel a kérdésem, hogy mivel tud többet, illteve többet tud-e a Motul 8100 Eco-nergy 0w30, mint a hasonló Mobil 1 Fuel Economy 0w30?
Mert már épp arra gondoltam, egyszer kipróbálok egy ilyen Motult, csak most nem tudom, miért fizessek érte 10-30%-kal többet (azt már meg sem merem kérdezni, hogy mivel tudnak ezek ketten többet az Eurol Ultrance VA 0w30-nál közel dupla áron...)