Hadd kérdezzek szivattyúról, mert látom, hogy itt van aki ért hozzá:
Bővítés miatt egy extra padlófűtéskör kerül kiépítésre, (~1m3/h, 45kPa) UPS 25-60 van előírva, III. fokozatban, a padlóba fix 35°C-os víz megy. Gondolkodom, hogy esetleg Alpha2-t tegyek be, a jelleggörbe szerint OK, és csak 45W a fogyasztása, a fix III. fokozatban. Ez így 10 éven túl térülne meg.
Azt nem tudom eldönteni, hogy az Alpha2 szabályozott üzemmódjai közül remélhetek-e további megtakarítást.
A előremenő hőmérséklet állandó, így a szivattyú éjszakai módja így kilőve.
A többi üzemmódot sem hiszem, hogy használni tudnám, nincsen zónavezérlés, a vízigény, a nyomásesés és a hőmérséklet a szivattyún állandó, szóval, nem tudom, mihez szabályozna.
Hanem ha a kandallót használnám, akkor a kandalló előremenő nehogy a kazán előremeneőn keresztül fűtse fel a kazánt, és a kazán visszatérőn visszafollyon a víz a a kandalló visszatérőbe. :)
Aszonta a fűtésszerelő, hogy visszacsapó nélkül nem úszhatjuk meg emiatt.
(Meg természetesen a kandallónál is van egy visszacsapószelep, hogy ha a kazánt fűtöm akkor ne fűtse fel ugyanígy a kandallót.
Meg lehetne oldani sima gömbcsapokkal is, de az veszélyes lehetne ha elfelejtem megnyitni amit megkell. A kazánon levő azért nem veszélyes mert azt sose kell zárni, csak ha a kazánt valamiért levesszük.
"És mintha ott is lenne egy (rugós)visszaacsapó (a legalsó bekötésnél) ...az minek van ott??"
Nem tudom, talán a felső keverőszelepnek kell, mert lehet, hogy akkora áramlási ellenállása van, hogy ezzel a visszacsapóval kell hasonló ellenállást csinálni, hogy a keverőszelepen átfollyon a víz a visszatérőből az előremenőbe?
Nem tudom, hogy mekkora felületen és milyen minőségben szigetelnél (meg egyáltalán mit kellene: födémet, lábazatot, falfelületet, stb), ha tehetnéd, de javaslom, hogy számold át konkrétan, ugyanis a puffer korrekt beépítése sem olcsó dolog, ha a nulláról kezded!
Tetőtér beépítésű, kb 400 légköbméteres házam gravitációs fűtéssel működik, gáz és vegyesen, felváltva. Viadrus kazán, radal alu kisvíztérfogatú radiátorok. 40-es falak, dupla üvegezésű sofa ablakok. Gondolkodom puffer beállításán, vegyes irányban tüzelnék többet, + szigetelésre nincs pénzem. Mit javasoltok, hogyan fejleszthetném a hatékonyságot, amit meg lehet csinálni, fizetni?
Kösd át az alsóra a visszatérőt, így "nagyobb" lesz a tartályod és úgy próbáld ki a rendszert. Nagyobb térfogat lehet, hogy elegendő lesz a tömegáram, de nagy esélye van a javulásnak.
Egy próbát megér.:-)
Szivattyút itt is elfordítani, bár ha jól látom a tartály mögött van a cirkulációs szivattyúd, annak tengelye vizszintes. Legyen az a példa a többi előtt is:-)
A keverőszelep bekeveri neked a visszatérőt 60 fokra, ahhoz adsz 13-15 fokos csapvizet, az biztos nem lesz már utánna 60 fokos !
Főleg, hogy -elvileg - azért rakattál visszacsapót a szivattyú elé.
"visszacsapó szerintem azért van, hogy a hideg víz átöblítés vész esetén ne a termosztatikus töltőszelepen áramoljon vissza, hanem a kazánon menjen keresztül, gondolom én."
Tehát az olyankor lezár (hat) (Ami a beérkező víz -nagyobb- nyomásától függhet)
Tehát olyankor hány fokos víz megy az öntvénykazánodba vissza ? :-))
Felső cső az előremenő, egyel alatta a fűtési előremeneő, az alatt a kazán visszatérő, az alatt a fűtési visszatérő.
Legalul meg nem látszik, egy csap.
Ezzel sem vagyok igazán elégedett, szerintem a fűtés visszatérőt meg akazán visszatérőt egyel lejebb kellett volna rakni, ahol alul egy ürítő csap van, mert a tartály alsó része mindig hideg, sose dolgozik.
Ilyen a belső rajza:
jól látszik, hogy ahol a fűtési előremenő meg a kazán előremenő becsatlakozik, ott belül alig van víz szinte csak a bojler van.
Igaz van is melegvíz dögivel.
Fentről a harmadik és negyedikre vannak kötve most a visszatérők, az alsó ötödikre meg csak a leeresztőcsap, ami szerintme pazarlás, mert alul ott van mögötte vagy 4-500 lityó ami emiatt nem igazán dolgozik.
Csak néhány dolog hirtelen, hogy miért előnyösebb szerintem a túlméretezett kazánkör:
-A rendszer, ha lecsökken a kazán delta T, biztosabban elszállítja a meleget. Kisebb felforrás veszély.
-Nagyobb valószínűséggel járatható a sziv 1 fokozaton. Áramfogy, nincs kavitáció, zaj, szivattyú-élettartam nő, stb.
-Ha baj van, vagy egyéb okból, még van fordulatszám-fokozat tartalék, stb.
-Gyorsabban melegszik a pufi, a fűtéskör.
-Ha később bővítés, átalakítás lesz: nem akkora gond. Nem kell újra szakemberhez rohangálni! Berakod a második puffert, és kész! Lesz elég tartalék a túlméretezett körben.
-Nem kell plusz elektronikára költeni.
-Nem szükséges pl. vészüzemi, második, vagy iker szivattyú beállítása.
- A túlméretezett csövek rövidek, szerelvények többletköltsége csekély. (alapesetben)
-A "self cirkuláció", azaz a gravitációs áramlás a kazánüzem nagyobb időhányadában válik lehetővé. (bekapcsolási idő) Következmények:
-Magasabb hőfokú kazköri sziv. indítási lehetőség, akár 70 fok felett is.
-Egy fűtési ciklus alatt a szivattyú bekapcsolási ideje alacsonyabb, tüzelés alatt is sokat állhat a szivattyú.
(A fagáz 6658 hsz ben látható, ha egy 25 Kw os kazán delta T-jét jó kicsire, 7,5 fokra vettem, - ami igaz nem üzemállapot, viszont nem is ritkaság, - pl. amennyiben a víz átfordul.
A végeredmény az lett, ha épp elegendő kVs értékű szelepet választok, olyan szivattyú kell, ami 50 kPa-t tud 2,8 m3/h mellett. Hát ez csak a 3 fokozatban lehetséges.)
1. Éppenhogy csak ki van nyitva, hogy a víznek csak töredéke tud azon menni, amennyi a felmelegítéséhez kell.
De ezen is kísérletezhetek még.
2. Igen van a fal mögött a másik oldalt egy kandalló.
3. Van biztosnági szerelvény, 95 fokos vizet elereszti a csatornába, hidegvíz utántölt.
Ha a 3 baros nyomásszelepre gondolsz, igazából tehetek rá, csak gondoltam minek ha ott a kandallón.Igaz a gőz nem megy el odáig, de úgy gondoltam nem a gőznek kell elmenni addig, hanem a 3 baron felüli nyomásnak, amit talán vízből is ki tud lökni.
4. Egy ürítőcsap a pufferen van még.
5. Arra majd ügyelek.
Namost, érik a gondolat bennem, hogy teszek még hozzá a falon kívül egy csövet, aminek az előremenője a az 1. képen a kazán golyóscsapból könyök helyett egy T idomba menne, a visszatérőt meg a kettes képen a szivattyú után kötném be, és ezeket a csőszakaszokat vastagabb rézcsőből csinálnám.
Nekem nincs ilyen présszerszámom, kérdés, hogy lágyforrasztás amit napkolihoz nem ajánlanak, de állítólag a fűtést bírja, az megfelelő-e?
Mindjárt lefényképezem a pufit is, ha már pufferes topik, hátha találtok azon is fikáznivalót. :)
A szabályzó szelep milyen folytási értékre van beállítva? :-) Mert ha csak nyitva van akkor ez egy darab cső.
Ha van más szerkezet akkor a visszacsapó köll!
Az, hogy te kérted az elzárókat az nem baj, de a biztonsági szerelvényt akkor sem lehet kihagyni. Próbáld ki. Kérd meg az autó szerelődet, hogy kösse ki az első féket elég lesz neked a hátsó is. Biztos meg tudja csinálni, műszaki akadálya nincs, de abban is biztos lehetsz, hogy nem teszi meg.
Azok masszív golyóscsapok! Ettől nem rosszabb a rendszer, csak drágább. Légtelenítő fent van itt ürítőnek kell kennie, de ez nem az.
Mikor leveszed a motort csak óvatosan, nehogy a tömités elszakadjon!!
Hát a csőátmérő bővítés mindenképen hozhat valamit a konyhára, még az is lehet, hogy egy szívattyú csere is kisegítene.
1. A háromjáratú termosztatikus töltőszelep szerelési utasításában van leírva, hogy köll:
"A termosztatikus töltőszelep elé a kazánkörbe szabályzószelepet kell beépíteni, melyre a körök ellátásának beszabályozása miatt van szükség."
2. visszacsapó szerintem azért van, hogy a hideg víz átöblítés vész esetén ne a termosztatikus töltőszelepen áramoljon vissza, hanem a kazánon menjen keresztül, gondolom én.
3.Én kértem a kazánra elzárókat, mert hallottam, hogy öntvénytagos kazán hajlamos a repedésre, mondok akkor javítás esetén ne kelljen az egész miskulanciát leengedni, annyi eszem meg van, hogy nem zárogatom el ok nélkül.
4. azok szerintem nem golyóscsapok, hanem légtelenítős valaminek néznek ki.
5. jó azt majd elfordítom.
Most azon gondolkozom, hogyan tudnék több vizet keringetni. :)
Az a piros szabályozó szelep minek lett betéve. Megint egy nagy ellenállás, és a boltoson kívül senkinek sem hoz hasznot. Inkább ittuk volna el az árát.
A visszacsapónak megnit nem látom értelmét. Ha ez a rendszer a tatály és a kazán közti összekötést biztosítja.
Minden fűtésszerelő könyv úgy kezdődik, hogy a kazán és a biztosnsági szerelvény közé nem teszünk elzárót.
2. kép. kazánból ki, golyóscsap, kanyar, golyóscsap, szivattyú, golyóscsap. Szerintem itt egy kicsit sok az elzáró. Vagy a szerelőd a csövet akarta kiváltani elzáróval?:-)
Szivattyút (az ilyen kialakításút) mindig vizszintes tengellyel építjük be. Ha már elfordítod a szivattyút akkor a vedd le a motort és a kapocsdeknit is felfelé fordítsd. Nem jó, ha víz kerül bele.