Keresés

Részletes keresés

Törölt nick Creative Commons License 2014.06.17 0 0 44608

Szia!

 

A "legöregebb" Balaton turistatérképem 1963-as (nem tudom, hogy volt-e régebbi kiadása egyáltalán), 5 évvel későbbi, mint a Te Bakonyod

(Balaton turistatérkép, © Kartográfiai Vállalat - 1963, M = 1 : 95 000):

 

 

Nagyban itt van

 

Mint látható, 1963-ban már a (Kab-hegy - Nagyvázsony -) Balatonhenye - Boncsos-tető - Szentbékkálla - ... útvonalon vezetett a Kék Út (OKT).

Az akkori Bakony a Vese-folyó :-) völgyéig mutatja a jelzést. A Balaton turistatérképen 5 évvel később már nincs jelzés. Mivel a völgy Monostorapátira vezet és innen - a Balaton térkép szerint - egy Sárga sáv jelzés vezetett fel közvetlenül a Boncsos-tetőre (a Balaton-felvidék legmagasabb hegyére!), nagy a valószínűsége, hogy az 1958-as OKT is erre jött fel. Biztosat csak akkor tudnánk mondani, ha látnánk a Lokomotívos 1953-as első, majd - a már térképvázlatot is tartalmazó - 1956-os kiadványt (ez utóbbi valószínűleg korrelál az 1958-as Bakony turistatérképpel).

 

Még egy dolog: a Boncsos-tetőről a későbbi Balaton térképeken az OKT a régi Sárga sáv alapján dél felé fordul és a Fekete-hegyen (Eötvös-kilátó) becsatlakozva a mai nyomvonalba, vezet Szentbékkállára.

 

Végezetül itt van még egy Tuhus térképrészlet (© Turistautak.hu):

 

 

Ezen a térképen az említett Vese-folyó völgyében egy törlőkeresztes Zöld sáv vezet. Kérdés: ez nem egy egy zöldnek nézett régi kék? (Nem ismerem a környék új turistajelzéseit, ezért tettem fel ezt a kérdést).

 

Üdvözlettel:

Rakk Gyula

térképész-térinformatikus

Előzmény: Törölt nick (44607)
Törölt nick Creative Commons License 2014.06.17 0 0 44607

Balaton-felvidékhez nincs valami anyagod?

Előzmény: Törölt nick (44599)
annyi baj legyen Creative Commons License 2014.06.17 0 0 44606

Egy kis jelenkor:
Több esőbeálló is épül a Farkaserdőn a kék mentén, ebből kettő már bemutatható állapotban van:
-az egyik Rózsáskert, és a Scherg-sír között:
http://hiking.waymarkedtrails.org/hu/?zoom=17&lat=47.20011&lon=16.99823&hill=0&route=0.615


-a másik a Banyafáknál:
http://hiking.waymarkedtrails.org/hu/?zoom=17&lat=47.18508&lon=16.99595&hill=0&route=0.615


Mindkettőnél két-két tűzrakóhelyet is kialakítottak:

imi_75 Creative Commons License 2014.06.17 0 0 44605

A Cserhát Baráti Társasághoz tud valaki email elérhetőséget?

A honlap nem megy, a vonalas telefon csak csöng, postai levelet nincs kedvem írni :)

Vennék az egyik mozgalmukhoz igazolólapot.

rozaa Creative Commons License 2014.06.17 0 0 44604
rozaa Creative Commons License 2014.06.17 0 0 44603

Az fenevad farkasokrul: szaporodnak, csak a szopornyica elviszi a kölköket. Amúgy a farkasok nem bántanak, - kivéve, ha veszett - emberre nézve ártalmatlanok. Grimm meséket ne vegyen készpénznek senki. Á

Előzmény: Törölt nick (44597)
rozaa Creative Commons License 2014.06.17 0 0 44602

Tavaly ősszel volt szerencsém a P+-hez. Köszöni szépen megvan, az első fele a hídig járhatatlan, a híd rendben, utána pedig ki van tisztítva a töltés, mert árvízi tározót építettek. Az utolsó 150 m járhatatlan. Á

Előzmény: timetable (44600)
Jesper Olsen Creative Commons License 2014.06.17 0 0 44601

Érdekes, hogy a martonyi kolostorromnál - ha jól látom - három romjelzés is van egészen közel egymáshoz. Vajon ez csak a "kóbor apácák megtévesztésére" szolgált vagy vannak ott még más romok is?

Előzmény: Törölt nick (44597)
timetable Creative Commons License 2014.06.17 0 0 44600

A bánya volt iparvágánya nagyvasúti típusú, a síneket tudtommal a mai napig nem szedték fel. Most néztem a tuhu-t: már nem adja jelzett útnak, pedig néhány évvel ezelőtt P+ jelzéssel a szilasi állomásról indult, és Tornaszentandrásnál csatlakozott a Z úthoz. Lehet hogy a két évvel ezelőtti áradások tönkretették a régi vasúti hidat?

Előzmény: Törölt nick (44597)
Törölt nick Creative Commons License 2014.06.16 0 0 44599

Szia!

 

Rekonstruáltam az Általad bemutatott, Bódvaszilas és Bódvarákó közötti régi Országos Kéktúra útvonalat.

 

A terület állami topográfiai alaptérképen (EOTR, M = 1 : 10 000, © FÖMI):

 

 

Nagyban itt van

 

A terület 2014-es műholdfelvételen (© Google / © Digital Globe / © CNES T Astrium):

 

 

Nagyban itt van

 

A régi nyomvonalon hol van út, hol nincs, ráadásul az átkelésnél egy Bódva-híd is hiányzik - ezeket kékkel jelöltem.

Az egykori gazdasági vasút nyomvonala jól látszik a műholdfelvételen, néhány helyen még a sínpálya is megvan - ezt az egykori vasutat zölddel jelöltem.

 

1985-ben én még szerencsére a régi nyomvonalon (Bódvaszilas - Szabó-pallag - Derenk - Ménes-völgy - Lófej-forrás - Jósvafő - ... - Zádorfalva - Kelemér - Putnok - ... ) járhattam be a Kéktúra ezen szakaszát.

A Ménes- és a Lófej-völgyek valóban csodálatosak, igazi kárpáti környezet jellemzi a környéküket!

 

Üdvözlettel:

Rakk Gyula

térképész-térinformatikus

Előzmény: Törölt nick (44597)
Törölt nick Creative Commons License 2014.06.16 0 0 44598

Egy dologban szeretném Rakk Gyula segítségét kérni. Van nekem egy 1958-as Bakony térképem, amelyen a Kéktúra a Kab-hegy után teljesen más felé megy mint manapság, Öcs és Taljándörögd érintésével halad a Balaton felé.

Hogyan mehetett tovább akkor az út a Balaton-felvidéken? Átmenet volt ez a Balaton parthoz közeli legelső kék és a mai közt?

Ilyen térképem sajnos már nincsen. 

 

  

 

A Kab-hegy után a Balaton felé minden más, Nagyvázsonnyal együtt kimarad az egész környék ami ma benne van az útvonalban.

Törölt nick Creative Commons License 2014.06.16 0 0 44597

" ...Ahol a fák égig nőnek
Állnak még a határkövek..."

 

OKT a '70-es években Aggtelek környékén

 

Az Aggteleki-karszton és környékén majdnem olyan sokszor változott már a kéktúra mint a Cserhátban, ennek máig jól látható bizonyítékai azok a régi kék jelzések amelyek jó állapotban maradtak meg a Jósvafőt északról elkerülő egykori kék, ma részben zöld turistaúton, vagy éppen a Lófej- és a Ménes-völgyben sok-sok kilométer hosszan.
Ezeket élőben már pár éve jórészt felfedeztem, bejártam, aki pedig 2001 előtt kéktúrázott errefelé annak ez volt a bejárandó kéktúra. Azóta ez a legészakibb határvidékünk magterület lett, csak engedéllyel látogatható.
De nem csak itt változott az útvonal, hanem Kelemér és Zádorfalva közt is és a Bódvaszilas-Bódvarákó szakasz sem volt mindig aszfaltos. Kis túlzással elmondhatjuk hogy a Putnoktól az Esztramosig futó mai kék és mondjuk az 1970-es évek végén érvényben lévő kék éppen hogy csak köszönőviszonyban vannak egymással, mert itt-ott összetalálkoznak aztán ismét elválnak ösvényeik.
(a '60-as évek Varbóc-Perkupa-Égerszög etapjára most nem is térnék ki)

 

Na, de mindez képekben, részletesen az egyik legújabb szerzeményem alapján, az 1975-ös Aggteleki-karsztvidék térképen:
Kelemértől Zádorfalváig végig a kis forgalmú, keskeny aszfalton kellett caplatni anno. Minden időben jól járható volt, de kevéssé izgalmas, olyan kalandos eltévedések produkálására pedig teljességgel alkalmatlan mint amilyeneket a mai útvonalon képesek elkövetni a lelkes kéktúrázók. És hát persze kimaradt a gyöngyszem, Gömörszőlős.

 

  

1 a címlap

2. kékkel nagyjából berajzoltam a mai kéktúra nyomvonalat is 

 

Aggtelektől Jósvafőig a Tengerszem Szállóig ugyanaz az út, ezután Jósvafőt északról kerülve tovább vagy 8-10 km-en teljesen más, a Lófej-völgyben és a Ménes-völgyben haladt a kék Derenk felé. Ez a hosszú hegyvidéki szakasz ezzel a kerülővel még hosszabb volt ugyan, de sokkal szebb. Szigorú természetvédelmi előírások vonatkoznak már rá, ezért kellett innen elterelni minden turistautat, valahol ez érthető is.

 

   

 

1. Jósvafőt északról kerülte a kék

2. Ezután pedig a Lófej-völgyben fel a határig...itt is berajzoltam nagyjából a mai kéket

3.-4. kék jelek a Jósvafőt elkerülő ösvényen, részben ez ma a zöld jelzés útvonala, a Kecső-patakig

 

 Mikor én errefelé jártam akkor híre volt hogy farkasok is élnek a közelben, így volt bennem némi félsz. Miután azonban az ANP egyik munkatársa elmondta hogy ők viszont nagyon örülnek hogy vannak ismét farkasok a vidéken, és inkább őket kell félteni, nem az embereket elmúltak a félelmeim. Állítólag egy farkascsalád telepedett meg, a közeli erdők eltartóképessége a többszörösét is megengedné, és szegények a sok betegség miatt nem is nagyon tudnak szaporodni. Az emberektől félnek.

(Ennyit a farkasokról...)

 

A mai út a Szelce-völgyet elhagyva egy átlagosnak mondható erdei szakasz, teljesen rendben van ez is, csak annak nem aki látta a régit is.

 

  

1. útjelző tábla a terelés után a régi és az új kék találkozásánál

2.-3. kék jelek a Lófej-völgyben

 

Az utolsó markáns különbség a Bódvaszilas- Bódvarákó rész, itt a kék ha jól sejtem azon az útvonalon megy  amit újra be szeretnének hozni, kikerülendő az aszfaltot. Ez ha jól tudom jórészt egy kisvasúti töltés volt a bányától a nagy vasút vonaláig, mára elhanyagolt lehet, de rendbe hozni biztosan nem lehetetlen. 

Ja, és az ominózus Martonyi kolostorrom... még ekkor is meglátogatta a kéktúra, bár ha jól látom egy rövidke szakaszon oda-vissza útvonalon:

 

 

1. Bódvaszilas-Bódvarákó, ez lesz ismét a kék?

2. Martonyi kolostorromok forevör! :-)

 

 

Törölt nick Creative Commons License 2014.06.15 0 0 44596

Szívesen.

Előzmény: HEV (44595)
HEV Creative Commons License 2014.06.15 0 0 44595

Köszönöm.

Előzmény: Törölt nick (44594)
Törölt nick Creative Commons License 2014.06.15 0 0 44594
Előzmény: HEV (44593)
HEV Creative Commons License 2014.06.15 0 0 44593

Talán többen letöltenének 800 Mb-ot ha tudnánk, hogy mi ez? Látatlanban egy kicsit sok.

Előzmény: Törölt nick (44592)
Törölt nick Creative Commons License 2014.06.15 0 0 44592

Ha esetleg valakit érdeklen:

 

Egy cseppnyi Magyarország - Vértes

 

http://data.hu/dir/q3dcobn96h339596

Güsziológus Creative Commons License 2014.06.15 -2 0 44591

Köszönöm.

Jó pap holtig tanul:-)

Előzmény: Törölt nick (44577)
Güsziológus Creative Commons License 2014.06.15 -2 0 44590

A 013-as pont a felmérést követő pontosítás után:

 

 

Neve is van:

OKT(M) Veimpuszta

 

Van POI az adatbázisban:

http://www.turistautak.hu/poi.php?id=169263

 

Ha a bal felső sarokban a képre kattintunk, megnézhetjük az útvonalat is - tágabb környezetben.

 

Talán egyszer összekapcsolódik a térkép és a kereszteződés "látképe", és akkor azt is be lehet majd mutatni, mit lát a pont környékén az erre járó.

Előzmény: timetable (44579)
Törölt nick Creative Commons License 2014.06.14 0 0 44589

Mikor valamerre elvetődök az országban lehetőségeim szerint igyekszem keresgélni a régebbi kék útvonalakat, így volt ez a múlt hétvégén is, a Balaton-felvidéken.
20-30 éves jeleket gond nélkül lehet találni sok-sok helyen, sziklákon, fákon, erdőkben, elsősorban persze olyan erdőkben ahol nem volt mostanában tarvágás. (paradicsomi állapotok uralkodnak ebből a szempontból a Burok-völgyben, a Dobogó-tetőn Hollókő után, vagy éppen a Gerecse-tetőn)
40-50 éves jeleket viszont már jellemzően inkább csak sziklákon, kis falukban általában a beton villanyoszlopokon lehet találni, ha még nem cserélgették ki őket.
Zalaszántón a Várvölgy felé vezető kis utcában szerencsére még a régi oszlopok vannak, így aztán gond nélkül megtaláltam (igaz leszürkítve, de kivehetően) azokat a kék jeleket amelyek az 1961-es, és a '65-ös füzet szerint is errefelé vezették a túrázót a Zsidi-malom érintésével egyenesen fel a Rezi várhegyre.

 

  

 

1. a (leszürkített, de itt-ott kikandikáló) kék jelzés

2. a kép készítésének a helyét piros nyíllal jelöltem a füzetekben. (sorrendben '65, '61)

 

Azért is érdekes lehet ez az útvonal, mert ha jól emlékszem tervben van a kéktúra módosítása erre a régebbi útvonalra.
Előnyei lehetnek: kb másfél km elég nagy forgalmú aszfaltot váltana ki, és nyilvánvalóan sokkal szebb út lenne
Hátrányai: ez is nyilvánvaló: jóval nehezebben lesz majd járható, bár elvileg egy kéktúrára vállalkozó emberkének ez nem kéne hogy gondot jelentsen.

 

 jelenleg a főúton megy a kéktúra, felkapaszkodva az út szélére így látszik a régi-új(?) útvonal nagyjából: a szántón túl, a mezőkön indul neki a háttérben magasodó Rezi várhegynek.

HEV Creative Commons License 2014.06.14 0 0 44588

A Természetbarát Házak Alapítvány  22 éves működéséről tud valaki valamit? Mit dolgoztak eddig?

vvittore Creative Commons License 2014.06.14 0 0 44587

Viszont az Istvánkúti használható! (volt pár éve biztosan amikor ott aludtunk)

Előzmény: Defender110 (44583)
Güsziológus Creative Commons License 2014.06.14 -2 0 44586

Reménytelen eset.

 

Az OK50 szervezői sem tudták elérni, hogy megszállhassanak a házban.

A zöldön lesétáltak Újhutára, onnan másnap vissza.

Előzmény: Defender110 (44583)
imi_75 Creative Commons License 2014.06.14 0 0 44585
Előzmény: Defender110 (44583)
rozaa Creative Commons License 2014.06.14 0 0 44584

Északerdő, Háromhutai vagy Nagyhutai? erdészet.

Előzmény: Defender110 (44583)
Defender110 Creative Commons License 2014.06.14 0 0 44583

Sziasztok!

 

A segítségeteket kérném!

Júliusban a Bányi-nyereg - Boldogkőváralja OKT (26.) szakaszt teljesítenénk és az Eszkála vadászházban szeretnénk megszállni egy éjszakára!

Ha valaki tud bármilyen elérhetőséget, információt az sokat segítene.

 

Előre is köszönöm!

rozaa Creative Commons License 2014.06.14 0 0 44582

Egy jó cikk a nyavalyás erdészekről. :)

Pápai vándor Creative Commons License 2014.06.12 0 0 44581

Sziasztok!

Erre jön valaki?

6

Templom

32014.06.14


Óbudaváron , és a környékező 9 faluban található,kijelölt 10 templomból kell minimum 6 templomot érinteni adott időn belül. Színes térképvázlatot kapnak a résztvevők. Szalagozás nincs, a túrázó által a legoptimálisabbnak vélt útvonalon kell a tetszőleges 6 templomot érinteni.

Óbudavár, Fő u. 16, Vilmos-ház
 8:00-10:00 óra  1200 Ft/fõ  18 km  220 m  7 óra  MTSZ 31.5 pont

6 templom optimális útvonalon: 18 km, 220 m
Előzetes átutalásos nevezés esetén nevdij 900 Ft (június 7-ig). TTT, MTSZ, MSTSZ tagoknak, diákoknak, nyugdíjasoknak, a Magyar Turista kártya felmutatójának, előnevezésnél - 200 Ft kedvezmény a nevezési díjból.

Törölt nick Creative Commons License 2014.06.12 0 0 44580

Természetesen így helyes: "A következő részlet 35 éve..." (2014-35=1979. Elírtam :-))

Előzmény: Törölt nick (44577)
timetable Creative Commons License 2014.06.12 0 0 44579

Ó, a legendás villanyoszlop, ami Zirc felől jobbra mutatja az utat. :)

Ezt mi is megettük két éve. A rom felé vezető utat utána megleltük, a 013-as pont után tévedtünk el aztán másodszorra, ahol a jelzett út valahol elhagyja DK irányban a rétet, mi viszont haladtunk tovább a szélén...

Előzmény: Güsziológus (44575)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!