Pontatlanul fogalmaztam. hibrid inverter + akkupakk. Jelenleg ezt erzem technikailag a legjobb rendszernek. (meg akkor is ha nem eri meg gazdasagilag) Egesz hazra UPS, ejszaka a nappal megtermelt aramot hasznalod, a felesleget pedig betermeled a halozatba.
A nem hibrid (mezei) inverterekkel az a problema hogy szigetuzemben nem mukodnek, vagyis az UPS funkcio nincs.
Az hogy ehhez milyen konkret kiegeszito elemek kellenek teljesen elmeleti kerdes, mert nincs engedelyezett hibrid inverter a listan :)
"Működésképtelen, gazdaságtalan.
Nem csak felesleges, hanem káros is."
Ez gazdaság és energia politika függő. Nálunk a jelenlegi árak mellett valóban gazdaságtalan, a környezet terhelése pedig vitathatatlan.
Más áram árak mellett viszont gazdaságilag életképes, amire számtalan példa van. A környezet károsító hatása az akkulnak elég nagy, de bizonyos helyeken és helyzetekben nélkülük az általuk okozott, vagy annál nagyobb környezeti károk lehetnek.
A kémiai energia tárolásra is lehetnek még új technikák, még csak most kezdenek sebességet váltani az ezirányú kutatások.
Amire valószínűleg Te gondolsz azt szinte mindegyik HMKE ( hálózattal párhuzamos) inverter tudja a hozzá való kiegészítőkkel. Akkupakk, fogyasztás mérő és vezérlő elektronika. Utóbbi vmelyik inverterben alapból van, más rendszereknél külön kell megvásárolni.
"Ezt egy hibrid inverter meg tudja oldani gond nelkul. "
A hibrid inverter olyan inverter, ami képes hálózattal párhuzamos ( szinkron) üzemben vagy hálózat kimaradása esetén szigetüzemű működésre. (pl. Fronius Hybrid, Growatt HYP)
Amire valószínűleg Te gondolsz azt szinte mindegyik HMKE ( hálózattal párhuzamos) inverter tudja a hozzá való kiegészítőkkel. Akkupakk, fogyasztás mérő és vezérlő elektronika. Utóbbi vmelyik inverterben alapból van, más rendszereknél külön kell megvásárolni.
Egy jo akku management a _felesleges_, el nem hasznalt energiaval tolti az akkut (kb mint nalad a vizmelegites). Nem arrol van szo hogy akkut toltenek ahelyett hogy a helyi igenyt kielegitenem, hanem hogy eltarolom a felesleget. Ezt egy hibrid inverter meg tudja oldani gond nelkul.
Ezt a kérdéskört érdemes tüzetesebben megvizsgálni.
Működésképtelen, gazdaságtalan.
Nem csak felesleges, hanem káros is.
Milyen mas kemiat ismersz ami birja a napi toltes/kisutes ciklust hosszutavon ? A savas/zseles akkuk ezt a szintu terhelest egy evig sem birnak, még litiumbol sem mindegyik alkalmas erre a feladatra. A felhasznalasi igeny gyakorlatilag megegyezik a hibrid / EV igenyekkel, ott pedig szinte kizarolag litium akkukat hasznalnak. Tenyleg erdekel a velemenyed hogy milyen jobb megoldast ismersz erre.
Ismerek sós vizes megoldást is, ami messze jobb, mint a savas/lúgos, vagy Litiumos.
Ám a lényeg akkor is az marad, hogy az akku igen drága.
Ahol lehet, kerülni kell az alkalmazását!
Gondolod hogy ebbol nem lesz semmi az elkovetkezendo 10 evben ?
A kémiai alapú energiatárolás elérte a lehetőségeinek határát.
Ha történik áttörés, akkor az nem ezen a téren lesz.
> Én nem beszélek a szaldóról, a hálózat melletti saját felhasználásról beszélek.
> Abban gondolkodjunk egy kicsit, ha lehet!
Persze, gondolkodhatunk abban, csak ez nekem egyatalan nem palya, ahogy te is helyesen megallapitottad. Egyszeruen nem vagyunk itthon amikor legjobban sut a nap, ergo ez a fajta felhasznalas nem is mozgat annyira.
> Ehhez semmiféle akkus megoldás nem ésszerű és nem is gazdaságos.
Nem biztos hogy egyetertunk. Egy jo akku management a _felesleges_, el nem hasznalt energiaval tolti az akkut (kb mint nalad a vizmelegites). Nem arrol van szo hogy akkut toltenek ahelyett hogy a helyi igenyt kielegitenem, hanem hogy eltarolom a felesleget. Ezt egy hibrid inverter meg tudja oldani gond nelkul.
> Én ebben erősen kételkedek.
Milyen mas kemiat ismersz ami birja a napi toltes/kisutes ciklust hosszutavon ? A savas/zseles akkuk ezt a szintu terhelest egy evig sem birnak, még litiumbol sem mindegyik alkalmas erre a feladatra. A felhasznalasi igeny gyakorlatilag megegyezik a hibrid / EV igenyekkel, ott pedig szinte kizarolag litium akkukat hasznalnak. Tenyleg erdekel a velemenyed hogy milyen jobb megoldast ismersz erre.
> Hát, a lepény hal meg utoljára!
Jaja, csak eppen elsokezbol tudom hogy nem egy nemet autogyarto ingerkuszobet mar regen atlepte a kerdes es aktivan fejlesztik erre a megoldasokat. Nem (csak) haztartasi meretekben. Tesla, Fronius, Daimler mar regota piacon van termekkel, csak hogy par jelentektelen nevet emlitsek. Gondolod hogy ebbol nem lesz semmi az elkovetkezendo 10 evben ?
Tud valaki valami értelmes telefonszámot ahol rá lehet kérdezni, hol van elakadva a hmke folyamat? Emailre nem reagálnak, telefonon az automatán se jutok át.
Most, amig van szaldo. Utana viszont ki tudja mi fogja megeri ?
Én nem beszélek a szaldóról, a hálózat melletti saját felhasználásról beszélek.
Abban gondolkodjunk egy kicsit, ha lehet!
Ehhez semmiféle akkus megoldás nem ésszerű és nem is gazdaságos.
Mint írtam:sem műszakilag, sem gazdaságilag.
Egyebkent ha napi hasznalatu az akkupakk (nem pedig veszuzem) akkor altalaban valamilyen Li-Ion alapu megoldas lesz a megfelelo,
Én ebben erősen kételkedek.
De nyilvan nem erdemes ilyet barkacsolni, annal sokkal jobb es biztonsagosabb valami kereskedelmi megoldast valasztani. Abbol pedig az elkovetkezendo evtizedben valoszinuleg lesz sokfele, tekintve hogy a fel vilag ezzel foglalkozik manapsag.
Pont hogy van, mivel sokkal jobb közvetlen a napelemről, minél kevesebb eszköz beiktatásával tölteni az akksit. 10 táblánál már 200V-os akksit használnék, kevesebb veszteséggel tölthető, mint egy 12 vagy 24V-os akku.
A teljesítmény megint más kérdés, bár 100V-ból jobb kivenni 100W-ot, mint 10V-ból, a kábelek, kötések ellenállása miatt nem mindegy, mekkora áram folyik, illetve alakul veszteséggé.
> Az akkus napi szintű tárolás/felhasználás működőképes lehet, ám értelme nem sok van.
Most, amig van szaldo. Utana viszont ki tudja mi fogja megeri ? Mindenesetre nem zavar, messze a legnagyobb koltsege a rendszernek a cserepek felett talalhato, ami alatta van azt meg ki lehet cserelni barmikor.
Ha 10 ev mulva nem lesz szaldo valoszinuleg meg fogja erni (itthon is) az akku.
Egyebkent ha napi hasznalatu az akkupakk (nem pedig veszuzem) akkor altalaban valamilyen Li-Ion alapu megoldas lesz a megfelelo, ott pedig a teljes akkupakk kapocsfeszultsege a cellakonfiguraciotol fugg. 3,6V-tol sokszaz voltig szinte barmit ossze lehet rakni, viszonylag kompakt meretekben, az inverter igenyenek megfeleloen. De nyilvan nem erdemes ilyet barkacsolni, annal sokkal jobb es biztonsagosabb valami kereskedelmi megoldast valasztani. Abbol pedig az elkovetkezendo evtizedben valoszinuleg lesz sokfele, tekintve hogy a fel vilag ezzel foglalkozik manapsag.
Kisgyermekes csalad, mindketten dolgozunk. Amikor aramot hasznalunk akkor még/már nem igazan sut a nap.
Jelenlegi cel a szaldo kihasznalasa, hosszutavu pedig valami hibrid inverteres, akkus rendszer.
Nyilvánvaló, hogy a napelemek termelési görbéje egyáltalán nincsen fedésben a felhasználási görbével, így a szaldós elszámolás az egyetlen gyakorlatilag értelmes megoldás a számotokra.
Az akkus napi szintű tárolás/felhasználás működőképes lehet, ám értelme nem sok van.
Az akkunak ott van létjogosultsága, ahol vészfunkciót tölt be, a napi energiaforgalomban nem vesz részt.
(Az inverterek magas DC feszültség igényének és az akkuk kapocsfeszültsége közötti szakadék egy külön történet)
Kisgyermekes csalad, mindketten dolgozunk. Amikor aramot hasznalunk akkor még/már nem igazan sut a nap.
Jelenlegi cel a szaldo kihasznalasa, hosszutavu pedig valami hibrid inverteres, akkus rendszer.
Mivel nem kereskedelmi cellal epul a rendszer (gyk: nem akarom eladni az elmunek az aramot) ezert a cel az lenne hogy nekunk elég aramot termeljen, ha szaldos elszamolas, ha sajat akkus tarolas lesz a jovoben. Elegge tulmereteztem, szoval nem kell kicentizni a maximum termelest, a felesleget pedig valoszinuleg el fogom futeni. Vagy ha egyszer lesz villanyauto akkor abba is bele lehet tolteni.
Az elnyújtott termelés nem cél, hanem eszköz, ami a folyamatos saját felhasználást szolgálja.
Természetesen két külön síkba rendezett, K-Ny tájolású napelem mező is elnyújtott termelést eredményez.
Azt viszont mindenképpen el kell dönteni, hogy valaki mire akarja használni a napelemit.
Teljesen mások a célok és a megoldások akkor, ha valaki a hálózatba táplálás lehetőségét is igénybe veszi, vagy pedig marad az egyszerű célnál: annyival kevesebb energiát vételez a hálózatból, amennyit a napelemei termelnek neki.
Mindenesetre nem a sakk-matt allapot, csak bukok egy keves termelest az idealishoz kepest viszont elnyujtott lesz a gorbe.
Szóval azt kellene eldönteni, hogy mi a célod!
Az, hogy a napelemeid minél többet termeljenek, vagy az, hogy minél többet tudjál hasznosítani a mindennapjaidban!
Olyan nincsen, hogy a megoldás minden feltételnek a maximumon felel meg.
Ha a táblákban benne vannak a bypass diódák, akkor elég, ha egy stringen vannak (sorban) a két oldal napelemei. Amelyik táblákat kevesebb fény éri, azok át fogják engedni a nagyobb áramot. olyan, mintha egy stringen valamelyik táblára árnyék vetül.
Ennyire talan nem rossz a helyzet, mert lehet mezei inverterrel is elnyujtott termelest csinalni csak tobb panel kell hozza. Amiben igazad van hogy kis rendszernel nem jon ki a matek, de nagyobbnal (5-6kWp+) mar mukodik.
Nalam valami hasonlo lesz, egyik tetosik DK-i, a masik NY-i, ugyanannyi tabla mindket oldalon (mert ilyen a teto, nem tudok tobbet tenni DK-re). Nyilvan nem fog annyit termelni mintha minden panel DK-i oldalon lenne, de a tetomereten nem igazan tudok valtoztatni. Mindenesetre nem a sakk-matt allapot, csak bukok egy keves termelest az idealishoz kepest viszont elnyujtott lesz a gorbe.
Ebből a szempontból az az ideális, ha az egyes táblák tájolásukkal követik a Nap járását.
Nem forgatóról van szó, hanem különböző tájolású elemekről, vagy azok ilyen csoportjairól.
Ehhez viszont a napelemek (vagy egyes csoportok) párhuzamos kötése szükséges, ami a jelenleg fogalomban lévő hálózatos inverterek magas bemenő DC feszültség- igénye miatt nem valósítható meg.
Sakk-matt a helyben történő felhasználásnak, ezekkel az eszközökkel az egymásnak ellentmondó feltételek nem teljesíthetők.