Már csak azért is, mert szép egyedi bélyegzőt lehet ott beszerezni. Épül-szépül a környéke.
A Keszthely-Sümeg távon jó sok az aszfalt, a jelzettség viszont nem mindenhol tökéletes. Van dzsindzsás rész is, elsősorban a Tátika és Hidegkútpuszta környékén, tán Hobobobo írt róla nem oly régen.
Jó sok folyadékot célszerű vinni erre a szakaszra, mert ha nagy meleg van, akkor a sok falu ellenére Keszthely és Zalaszántó között is szükség lehet rá a hosszabb, árnyék nélküli szakaszok miatt (pl. Gyöngyösi csárda előtt). Zalaszántó után Sarvalyig jórészt erdőben megy az út, de minimális a vízvételi hely, onnan megint kitettebb az út, különösen Sümegi Bazaltbányák vá. környékén.
Jövő héten tervezzük bejárni a Sümeg - Keszthely szakaszt, van valami aktuális infótok az útvonalról (jelzettség, mekkora dzsindzsa van)? Valamint esetleg látnivalók az útvonal során (Rezi vár és Tátika vár alap)? Még pár napon maradunk is utána Keszthelyen, remélem az időjárás kedvezni fog.
Megújult az Országos Kéktúra útvonal kelet-bakonyi szakasza
Tizenhat erdei pihenőhelyet létesítettek és tájékoztatótáblákat helyeztek el a Kéktúra útvonal kelet-bakonyi szakaszán egy 83 millió forintos beruházás keretében.
Tengerdi Győző, a Verga Veszprémi Erdőgazdasági Zrt. vezérigazgatója az MTI-nek szerdán elmondta: hazánk leghosszabb és legrégebbi túraútvonalának, a Kéktúrának kelet-bakonyi területén egy nyolcvan kilométer hosszú útszakasz mentén történt a beruházás, a Zirc környéki erdőségben. Tizenhat új erdei pihenőhely, több mint egy tucat esőbeálló és negyven most felállított, piknikezésre alkalmas erdei bútor várja a pihenni vágyókat.
Megújult a térség egyik legkedveltebb kirándulóhelye, a Vadalmás-forrás környezete, és megépült a Gaja-patakon átívelő fahíd is tette hozzá a vezérigazgató. A beruházásnak köszönhetően számtalan útbaigazító tábla segíti a tájékozódásban az erdőgazdaság huszonkét kilométeres kerékpárútján közlekedőket fogalmazott Tengerdi Győző.
A vezérigazgató kiemelte: a beruházás teljes összegéből nyolcmillió forint jutott a már meglévő létesítmények felújítására, köztük öt forrás környezetének szépítésére és további öt helyszínen az erdei pihenőhelyek elhasználódott elemeinek festésére, cseréjére. Hozzátette, a Verga Zrt. a magyar kormány Bejárható Magyarország programjához kapcsolódóan a Közép Dunántúli Operatív Program keretében konzorciumi együttműködésben valósította meg a fejlesztést, amelynek célja az ország természeti adottságainak bemutatása.
A múltkor valaki keresgette a részteljesítéseket a Kéken, és HEV kolléga írta is a Vas megyei koordinátákat.
Nem tudom a Zala megyei részről akkor szó volt-e, de most kaptam egy értesítést:
"A Rockembauer Pál DDK-túrához van kitűzőnk, melyet úgy tud megszerezni, ha a túrát teljesítette, az igazolóhelyeken a bélyegzést elvégezte az igazoló füzetbe, majd azt beküldte részünkre (Zala Megyei Természetbarát Szövetség 8901, Pf. 206.). Igazolófüzetet is nálunk lehet igényelni.
A beérkezett igazolófüzetet (füzeteket) leellenőrizzük, majd a kitűzővel együtt visszaküldjük a megadott címre.
A Vértes Volán bővítette a településrész elérhetőségét. A túrázók számára egy hétfőtől szombatig közlekedő új járat lehet hasznos, ami 19:35-kor indul Nyergesújfaluba, ahonnan (naptól függően) 10-20 percen belül van átszállás Dorog felé.
Felsővadásztól a falu szélén Nyésta felé elszántották az utat ez eléggé közismert azoknak akik utána járnak mielőtt elindulnak. A GPS-ben aki turistautak.hu alapú térképet használ annak ezt látni kell mert ott vannak a figyelmeztető feliratok és van ajánlott kerülő út is.
Persze ettől még a hivatalos útvonal ott van ahol a TTR rendszerben is felmérték, ők el tudtak menni az útvonalon.
Azt írod hogy nem jött konkrét panasz a Cserehátról. Akkor azt gondolom hogy a bélyegzőhelyek fórumát ritkán olvasod, ide le szokták írni az erre járók a tapasztalataikat is. Pár idézet csak az elmúlt egy évből a Felsővadász-Rakacaszend szakaszról a teljesség igénye nélkül:
"Az OKT-nek talán ez a leggyalalázatosabban jelzett része. GPS nélkül esélytelen teljesíteni, de pl Felsővadász-Nyésta szakaszon a felfestett jelek és a GPS openmaps térképe egy búzamezőn át vezetnek. A helyes út a temető felé vezet, amit a Kéktúra térkép jelez. Volt, hogy kilómétereken keresztül nem láttunk jelet, puszta mezőkön, Felsővadász előtt meg bozótoson vágtunk át, pedig a GPS szerint végig a jelen voltunk..."
"...Eljutni Abaújszolnokról ideág GPS nélkül csak helyismerettel rendelkezőknek sikerülhet: se jel, se ösvény, se helye - pláne ha el- vagy leágazás van..."
"...Nehezen követhető utakon, gazos ösvényeken vezet le az út Felsővadászig. Innen továbbhaladva beszántott szántóföldeken kapaszkodunk fel egy gerincre, jelzések sehol. Sajnos jellemző a Cserehátra ez a jelzéshiány. Gps nélkül követhetettlen..."
"...Rakacaszend irányába mentem tovább, rögtön Felsővadászról kiérve óriási dzsindzsa fogadott minket, egészen a Csicsiri d. (gondolom dűlő) nevű helyig. Jelzés sehol. Utána is nagyon sokszor volt hiányos a jelzés, én túra GPS -el mentem végig, amin a turistautak.hu-ról letöltött térképpel. Nagyon jól vizsgázott. Többször éreztem, hogy ide lehet kevés lett volna a térkép... :( Szomorú, hogy ennyire nincs jelezve ez a szakasz...."
Felsővadásztól ide eltalálni az elméleti kék-sáv jelzésen lehetetlen. Felsővadász után a kökénybokrok tövéig felszántott terület így megszűnt határán lehet haladni. Jelek sehol, pláne elágazásnál. Valahol félúton az erdőben aztán megint lesznek rendesen, de Irota felé közeledve, ahogy ritkul az erdő a fakitermelés hatására, úgy eltűnnek a jelek is és az út is, mert sár-rally pályát idéz. Irota után ugyanez, csak hatványozottan: jelek sehol, de leginkább elágazás környékén egy darab sem. Fakitermelés, vadászat szabdalta apróra-folyósra az utat, folyton másik utat kellett keresni az erdőben. Rakacaszend fölött elég a köves utat követni már, még a kék-sáv jelzés is vissza-visszatér..."
"...Innen Irota felé már sokkal rosszabb a helyzet, mint Tornabarakony felé. A tapasztalatom az, hogy bár az előttem szóló rutinos tanúbizonysággal megtalálta az Irota felé vezető utat, mégis azt gondolom, hogy túratársaim többsége teljesen tanácstalanul forgatja a kezében a Cserehát térképet, miközben alig lehet tájékozódási pontokat találni a benőtt részeken, nemhogy kilátni a környező tájra, ami alapján téjékozódni tudnánk..."
"..Irota - Rakacaszend szakaszon jelzést vadászni kell, bár dícséretes, hogy az erdőírtás során a fákat a jelzések fölött vágták el, így látni a jelet. Túra GPS erősen ajánlott erre a szakaszra is..."
Idézetek a TTT.tr.hu OKT bélyegzőhelyek fórumáról másolva. Azt hiszem alátámasztják amit mondottam volt.
Csak annyit tennék hozzá, hogy a fonódás lehetőségét a "Sáv" jelzések esetében meg kellene hagyni, hiszen mégiscsak - elvileg - e jelzések alkotják egy-egy közép- vagy kistáj útjelzés-hálózatának gerincét. A kiágazó jelzések esetében lenne egy limit, mondjuk 1 km (ez csak egy péda). Az ennél hosszabb fonódásokat felül kell(enne) vizsgálni, mert nagy valőszínűséggel értelmetlenek vagy kiválthatók a rendszer módosításával. Nem is beszélve arról, hogy egy olyan útszakasznak, ahol 3-4-5 turista- (és egyéb) jelzés halad együtt, mennyire idő- és költségigényes a felújítása!
Az autóparkolókból / tömegközlekedési állomásokról, megállóhelyekről induló és ugyanoda visszaérkező "körutak" között is vannak olyanok, amelyek nagy része a többi jelzéstől eltérő nyomvonalon vezet, de olyanok is akadnak, melyek más egyéb jelzésekkel fonódva vezetnek körbe.
Az is egy érdekes helyzet, amikor egy több száz km hosszú Mária út vagy Gyöngyök útja több tíz km-es hosszban "ráfonódik" a hazai országos, regionális vagy egyéb turistajelzésekre. Már csak hab a tortán, amikor ezen, egyébként egy útvonalon haladó útjelzések fejújítása külön-külön, esetleg "különböző" fákra való festéssel történik!
Ez a jelzésfonódás külön fejezetet is megérne. Annyit azért elkell mondanom, hogy az MTSZ útjelző bizottsága az általad leírtakhoz hasonló rendet dolgozott ki, de ennek kivitelezése még messze nem terjedt el.
Az egy úton egy jelzés egy ideális állapot lehetne, de ezt még a 'csak' turistautakra sem tudjuk elérni. Pl a Bükkben is számos párhuzamos jelzés fut. Csak ritkán indokolt, de a hagyomány, megszokás az nagy úr. Erre meg a különböző új utakkal csak ráfejelünk.
Ezt tartom én is célszerűnek és így nincs túlbonyolítva a dolog. Csak halkan jegyzem meg, azt a festési és majdani fenntartási energiát inkább a meglévő turistautakra lehetne fordítani.
Nyilván megérte ha ennyire csinálják, felénk is van ilyesmi de itt úgy csinálták, hogy egy szép erdei aszfaltos út mellé ami már régóta P+ jelzésű turistaút kiraktak ilyen tájékoztató táblákat.
Igen, ezt én is láttam. Egy ilyek körút kijelölése alapból dicséretes, de ezért nem kell külön jelzésrendszert kiötölni és rátelepíteni egy már ott lévő másik jelzéssorra. Ahogy te is írod, egy tájékoztató is elég lett volna, pl. egy két tábla szöveggel, netán térképvázlattal. Az kevésbé zavar be és nem beszélve, kevésbé kell majd karban-, fenntartani. Mert erről senki nem beszél. A tanösvényeink is csőstül jöttek létre, mert pályázzunk. Aztán a fenntartására már nincs se pénz, se akarat, ezért ez rendre elmarad. Tisztelet a kivételnek.
Bocs most térek vissza, mert egy országos honlapon épp szervercsere folyik és ott kell tesztelni.
Ahogy írta, ezévben mindent egy lapra, az OKT+AKT megyei távjának felújítására tettünk fel. Mi komolyan gondoltuk és készültünk, hogy pár hét alatt elvégezzük a munkát. erdeti elvárásként azt kérték, hogy július végéig fejezzük be a festést, hogy legyen idő az útvonal felmérésére, átvételére, esetleges javításokra őszig. Ezért semmi más munkát nem vállaltunk. Nagy volt a lelkesedés, de a jelentkezők mára elveszítették a hitüket, kedvüket. Ez erkölcsileg is sok kárt okoz/okozott. Így más pót cselekvés most nem lelkesít senkit.
A Cserehát turistája jelvényszerző túra a Miskolci Vasutasok 'tulajdonában', gondozásában volt évekig, majd érdektelenség miatt elült a téma. Jelenleg nem tudok róla, hogy felmelegítenék a dolgot.
A jelzésfestés anyagi kérdésével nem akrtam előhozakodni. Mi a megye útjainak karbantartására nem rendelkezünk saját tőkével. Ez ma mintegy 1700km a megyében, jóval több, mint az OKT úthossz. Ezt évi tervezés és pályázati támogatásból tudtuk eddig fenntartani. Az OKT teljes felújítása egyszerre soha ne szerepelt a tervekben, mert ennyi pénzünk soha nem volt. Ez felülről jövő kezdeményezés volt, amit mi örömmel és nagy lelkesedéssel ( a soron következő egyéb éves munkákat - Bükk, Ó-Bükk - félretéve )vállaltunk fel, s nem anyagi, hanem tisztán szakmai érdekek szem előtt tartásával. Most a leírt körülmények miatt minden elmaradt.
Az OKT legutóbb 2010-ben az aggteleki GYOT kapcsán lett felújítva abban a tájegységben teljes egészében, sok más csatolt úttal együtt. A csereháti szakasz felújítására 2009-ben került sor legutóbb, a Bánkút-Putnokkal egy időben. A Zemplén még azelőtt. A többi útról most nem beszélek. Ezért lett volna szép, most egyszerre, egyfajta minőségben az egészet megoldani.
Ez az összefonódás elég zűrös, szvsz célszerűbb volna prioritásos alapon kezelni úgy hogy egy úton csak egy jelzés legyen. Mondjuk első az OKT, majd rendre a többi. A turista tudná kezelni térkép gps alapján a helyzetet, és festeni is egyszerűbb volna. Fonódás pedig csak az elágazás közvetlen közelében volna festve négy öt kettős jelzésként ( hogy ne menjen el mellette a az aki kevésbé figyel )
(OFF, de a jelzésfonódások az Országos Kéktúrát is érintik, főleg, mivel változóban van a "rendszer")
Szia!
"Ráadásul a gps-es térképeken is elég nehézkes a szabványostól eltérő jelzések ábrázolása."
Ez tisztán grafikai - programozástechnikai - megjelenítési feladat (a piktogramok grafikai kivitelezése + megjelneítésük a megfelelő vonalakon).
Ennél azonban érdekesebbek a többes jelzésfonódások esetei. Nyilván sok esetben ez megkerülhetetlen, mégis a Tanösvények / Hosszútávú vándor- és zarándokutak (Mária út, Gyöngyök útja stb.) / Kerékpáros turistajelzések bekapcsolódása a jelzéshálózatba, jelentősen megváltoztatja a rendszer adatmennyiségét és az adatok összetételét / adatfajtákat.
Itt a legszebb példa a többes fonódásra, bár itt Tanösvény nem igazán kavar be, de a helyzet jól rámutat az "áttekinthetőség" problémájára:
A piros nyíllal jelzett szakaszon a következő jelzések vezetnek át:
- Országos kéktúra
- Piros sáv (Téry út)
- Sárga sáv
- Kék kereszt
- Zöld kereszt (Hunfalvy út)
- Piros háromszög
- Kék körút
- Sárga körút (bekötő ág)
- Zöld körút (bekötő ág)
- Kék Mária út
- Szürke M betű (Erről nem igazán tudok semmit)
Ez 10 db színes jelzés (a Szürke M nélkül), de az innen továbbvezető ágakon sem ritka az 5-6 jelzés fonódása és az országban több helyen is előfurdul még hasonló helyzet.