Akik szeretik a By,Bhv,Bo,Bx.....
Mielőtt feltennéd a személykocsikkal kapcsolatos kérdésed, kérjük, nézz szét az alábbi oldalakon, mert lehet, hogy megtalálod rá a választ!
Kocsik adataival foglalkozó oldalak:
http://vasutikocsi.atw.hu/
Személykocsi fővizsgák: (KISABLAK)
Cseh összefoglaló a MÁV-Start járműveiről:
http://www.vagonweb.cz/popisy/MAV_START_osobni_vozy_dd.php
http://www.vagonweb.cz/popisy/MAV_START_osobni_vozy_rd.php
Így van, a START kocsijai alatt nincs eredeti Görlitz V. forgóváz, csak a V/a és VI. Ma utánakérdeztem a dolgoknak. De ezek között is van eltérés. Kis túlzással állíthatom hogy nincs két egyforma kocsi.
Az állaglistához még egy kis adalék:
A 31-55 017 AByee, 21-55 049 Byee, és a 21-55 540 By szombathelyi honos kocsik le vannak állítva évek óta, nem közlekednek.
Nem feltétlenül, mert az ErlebnisBahn-hoz került 2. osztályú Schliereneket is átfényezték zöldre. Annyiban viszont lehet reális az 1. osztályú illetve étkezőkocsik érkezése, hogy az utóbbi pár évben ezek közül is sokat leállítottak (erről egy jó lista itt van).
Tegnap CD BDhmsee kocsiban utaztam (Holló IC). Ha valaki 50-60 évvel később kérdezni akarja, hogy milyen is volt a kárpit benne, megnézheti ebben a kis indafotó-galériában.
Görlitz VI szintén tuskófékes. Görlitz Va pedi aa Görlitz V módosított változata (csapágyvezetés laplenkeres lett az eredeti perselyes megoldás helyett.). A START halbijai alatt nincs eredeti Görlitz V. (viszont ilyet találni az XX-80-asok alatt)
Igen, csak a GP-200-asok tárcsafékesek. Egy kedves kollégám aki jártasabb a kocsitémában mondta, hogy a 21-55 900 igaz hogy GP-200 forgóvázzal rendelkezik, mégsem olyan mint a többi. Hamarosan beszélek vele, aztán ha publikus az infó megosztom itt.
És még valami: a 31-55 017-es különböző okok miatt szombathelyi maradt.
A Görlitz V és V/a közti külömbségről nem tudtam én sem.
Köszönöm, átírtam a honállomásokat. Egyébként csak a GP 200 forgóvázak tárcsafékesek? Wikipédián azt írják, 57 tárcsafékes kocsi érkezett, GP 200-as forgóváz pedig csak 23 kocsi alatt van. Valahol olvastam, hogy a Görlitz VI is tárcsafékes, ebből van 19 darab, de még így sem jön össze az 57. A halberstafti kezelési utasítás még elkülönít Görlitz V és V/a forgóvázakat, de nem írja, hogy melyik milyen, és melyik kocsik alatt van.
Az Hűvösvölgy állomás (nem a vontatási telep) hívókódja, de semmi köze ehhez. Ha már itt tartunk, az esetleg "C" lenne. De még egyszer: semmi jelentősége ebből a szempontból.
BahnScorper, Pubi, a professzor, RhB: ismét köszönöm szépen a Nosztalgiás adatokat, beírta ezeket is. Az AcBc kocsik ülő és fekvőhelyszáma viszont még mindig nem egyértelmű számomra. Tehát a 005 olyan, mint a Startos volt, van benne három 1. osztályú fülke 18 ülő, vagy 12 fekvőhellyel, illetve öt 2. osztályú fülke 40 ülő vagy 30 fekvőhellyel. A 000 pedig át lett alakítva, a 2. osztályú rész változatlan (40/30), az 1. osztályú részen két fülkéből lett egy tárgyaló (ez hány férőhelyes?), és maradt egy eredeti 1. osztályú fülke 6 ülő vagy 4 fekvőhelyel, ugye?
A MÁV kocsijainál beírtam a két BDa-w kocsit, amit a közelmúltban Budapest-Hűvösvölgybe állomásítottak. A nyíregyházi, balatonfenyvesi és kecskeméti honállomású kocsikból van még érvényes fővizsgás? És egy kérdés: a Hűvösvölgyben fővizsgázott kocsiknál 'GYV' van feltüntetve REV helyeként, pedig az állomás kódja 'O'. Melyik változat a helyes?
Érdekesség, hogy 3 olyan (régóta álló) kocsinál van ez a jelenség , amelyből eredetileg 20-05-ös lett volna. Lehet, a kollegánál még az első tervezet van meg, aztán ezek átépítési dátuma került oda tévedésből - mint a "forráskocsik" aktuális REV-je.
Csak azért kérdem mert a Koncz János féle állaglistán az alant említett REV dátum van. Azért csillant fel a szemem hogy talán még van futó világos belső borítású Bhv. De nekem is gyanús volt..
Attól függ, milyen kocsi. Kéttengelyes Bz-nél kinyitható korlát, amiket valamivel össze is kötöttek. Bak, Bam: harmonika + kihajtható, vagy olyan korlát, mint manapság.
De a lemezek ma is ugyanúgy csúszkálnak a lábaink alatt.
Mivel nem találtam erről információt, ezért a köv. sürgős kérdéssel fordulnék hozzátok:
Tud valaki valamit a Bük állomáson tárolt vasútüzemi (zöld) kocsikról? Legfőképp az érdekelne, hogy van-e köztük múzeális védettség alatt álló kocsi, és ha igen, mi a pontos pályaszáma?
Mi meg már a kocsik közötti átjárókat is beburkoljuk. Bezzeg anno! Kanyarokban igen csak kellett kapaszkodni, mikor a vaslemezek csúszkáltak, mozogtak az ember lába alatt. Nem is emlékszem már világosan, mi védett a leeséstől, talán csak egy lánc?
Huzatcsere viszont akkor nem volt, mert egyáltalán nem olyan mint a 362-esben vagy akár a 29-esben található, hanem a hagyományos csíkos. Ezek szerint akkor csak egy alapos takarítást kapott.
Nem, mert a 000-nál jól vannak benn az ágyszámok az 1. osztályú részben, a 005-nél nem.
A 005-ben milyen üléshuzat van? Eredetileg ugye csíkos plüss volt, és valaki itt a fórumon emlegetett olyat, hogy valami hasonlót kapna, mint a 361 vagy a 029. Ezért kérdeztem rá a huzatcserére.
Egyébként a 005-ösben elképzelhető, hogy át lett húzva a huzat, mert abszolút normális, de legközelebb bemegyek utánakérdezek, hogy lett-e cserélve vagy csak a gőztisztítás volt ilyen jó hatással rá. :)
A honlapon az áll: de akár mindkét fülke egyágyas foglalásával egy hatalmas lakosztály is kialakítható.
Jegyvizsgálója/hálókocsikalauza és pénztárosa válogatja, hogy milyen képet vág, ha valaki odaállít egyedül két vonatjeggyel, illetve ezt kér... de az egy jegy, két hálókocsijegy felállás nem működik túlzottan.
Még kiegészítések és korrekciók a Nosztalgiás listába:
- a Kádár-vonat kocsijaiban van klíma
- a Salon Istropolitan-ban 18 hálóhely van
- 99-40 300, 304, 002 és 309 nem klímás
- AcBc 005 esetében Pubi prof jól elmondta a lényeget, ennek megfelelően kéne javítani az ágyak számát. (Amúgy a 000 kormányzati állagba lett átsorolva, azért tér el. A 005-ről pedig azt hallottam, hogy az üléshuzatait is cserélik valami elegánsabbra, akkor ebből nem lett semmi?)
"magad kreálta rendszerbe besolroltad" Nem én találtam ki a rendszert, de ezt már párszor leírtam :) de szerintem hagyjuk a témát, ez itt egyre inkább OFF-topic
Ez nem a személyes véleményem, csupán ezzel szerettem volna alátámasztani, hogy két, nem feláras távolsági vonatban közlekedő kocsi között is van különbség.
Unom:) És továbbra is fenntartom. Az, hogy a különféle járműveket egy magad kreálta rendszerbe besolroltad, az személyes vélemény, hivatalos alapja nem sok.
RhB: köszönöm szépen a Schliereneket, és a többi nosztalgiás kocsit is, beírtam a listába.
Egyébként az Ao és Bp kocsiknál már egyre több példánynál beírtam az üléshuzat színét is, szép lassan ezt is gyűjtögetem :)
braun: "Rendben, de akkor írd oda, hogy ez a te személyes véleményed" Ez nem a személyes véleményem, csupán ezzel szerettem volna alátámasztani, hogy két, nem feláras távolsági vonatban közlekedő kocsi között is van különbség.
A modellezés tárgykörre azért utaltam, mert itt lehet még gyakorlati jelentősége az olyan múltbéli részleteknek, amiről beszélgetünk. Ezért szeretném újból leszögezni, hogy a '70-es évek második feléig a Bhv kocsik mindegyikének oldalanként 10+2 ablakuk volt, a kapcsolófülkét csak ezen időszaktól fogva kezdték kapcsolószekrénnyé alakítani, ami egy ablak "feláldozásával" járt. Tehát a fekete és sötétzöld kivitel csak oldalanként 10+2 ablakkal hiteles, de még kékben is volt ilyen jó sokáig! A 82-27 BDt (ill. korábban BDat) kocsik ablakelrendezése pedig így és így nézett ki a '70-es évek vége felé kezdődő átalakításokig, tehát feketében és sötétzöldben csak így valósághű, de egy darabig még kékben is létezett ilyen ablakelrendezéssel is!
A jelenleg kapható szériamodell Bhv és BDt kocsiknak valóban hibás az ablakszélességük, korábban erről is volt már szó pl. itt.
A tripla nullás Boci belső elrendezése eltér a többitől ugyanis az első osztályú részben össze lett nyitva az első két fülke és ott egy nagyobb társalgó került 2 fülkéből kialakításra. Ezenkívül a Szolgálati fülke és a raktár belülről egy ajtóval össze van nyitva valamint maga a szolgálati fülke is sokkal tágasabb kialakítású mint a sorozat többi tagjáé.
A 005-ös Boci pedig teljesen olyan belülről mint a startos kollégái, apróbb átalakításokkal. (Normális hangos utastájékoztatáshoz hangszóró és egyéb cserék valamint fejtámlavédők pótlása illetve a külső festés.)
A Venezia tábla pedig a tavalyi Częstochowába tartó zarándokvonat óta van rajta, mert akkor minden kocsinak egy európai városnevet adtak és nem pedig számozták szerelvényen belül, hogy melyik-melyik.
Pár kocsi kijött a műhelyből. Nekem egyett sikerült kiszemelnem a By-432-est dátum passz. Szerelvényben volt még 1 By,2 B, és 1 Bo amit láttam a többi takarásban volt. Lehet vadászni őket:)
A többivel egy kis gondban vagyok. Ugyanis egyrészt volt egy előzetes Nosztalgiás pályaszám kijelölés, amit az első kocsiknál (015-019) szemlátomást nagy ívben lesz***tak. A haverom kikaparta a gyári számokat, azok alapján lehetett beazonosítani őket. (A Retourt-t is.) Aztán jött a többi, ahol egyrészt még nem történt meg a beazonosítás, viszont van egy (021), aminek a gyönyörűen kisuvickolt gyári táblája alapján megegyezik az eddig hitt 015-össel. Ezek szerint akkor a 015-ös mégis másból lett?
Na szóval előbb az ex-pályaszámok, aztán meg a nevek/feliratok:
RhB: köszönöm szépen, ezeket is beleírtam a listába :)
braun: "Tetszik, ahogyan fixen tudod a Start összes belső előírását" Jó is lenne, ha tudnám az összes szabályzatot fejből :)
"Már többször tárgyaltuk a topicon az ámodozásod, de úgy tűnik, sosem olvasol" Szoktam olvasni a topikot, van amit elfogadok, hogy tényleg nem a legjobb ötlet a tervekből, de a fórum pont arra van, hogy a személykocsikkal kapcsolatos dolgokat megbeszéljük. (egyébként az ilyen ötleteket direkt nem szoktam itt emlegetni, hogy ne legyen belőle nagy vita)
"ma pl. egy sebes és gyorsvonat között nincs semmi különbség" Nálam egy koszos, műbőrös Bhv nem ugyanaz a szint, mint egy szövethozatos B 20-30 kocsi. De szerintem ezen nem érdemes tovább vitatkozni :)
VKM: Vehicle Keeper Marking (Vasútvállalati azonosító), amely az országkódból és az utána következő legfeljebb öt karakterből álló vasútvállalati jelből áll.
Maga a fogalom létezik, nézd meg a Start honlapján a járműveknél, NEM 1. osztály, hanem "komfort" van beírva.
Feladom. Azt írsz a honlapodra, amit akarsz. aztán, fővizsga után sima bolhásként bukkan fel, majd javíthatod:))
Nem az UIC követelményekre gondoltam, ezektől függetlenül létezik még EC követelmény is. A Start a saját kocsijaiból álló vonatokon be is tartja. Ha sikerül megszereznem a pontos szövegét, majd elküldöm.
Tetszik, ahogyan fixen tudod a Start összes belső előírását, szabályzatát, jelenlegi gyakorlatát:))
Természetesen van ezeknél sokkal jobb megoldás is (pl.: új járművek), de a jelenlegi anyagi helyzetből kiindulva az ott felsorolt fejlesztések megvalósulása is nagy előrelépés lenne.
Már többször tárgyaltuk a topicon az ámodozásod, de úgy tűnik, sosem olvasol. Az általad vázolt elképzelések közül kettőnek lehet némi esélye (egészen más műszaki tartalommal), mégpedig a bautzeni, és a lengyel felújításoknak (főjavítás). A többi, nem Z kocsi mind KUKA. Egyszerűen nem éri meg rájuk költeni, sőt, a két előbbi típusnál is gyakorlatilag újjá kell építeni a kocsikat.
Ezt a vonatnemeket és kocsiosztályokat összehasonlító táblázatot is azért készítettem, hogy legalább egy kicsit el lehessen igazodni ezek között. :)
Célszerű lenne, ha úgy alakítanád át, hogy külön kezeled a múltat és a jelent. Mert ma pl. egy sebes és gyorsvonat között nincs semmi különbség, leszámítva a menetrendi kérdéseket. A besorozott járművek vonatkozásában nincs különbség a két termékkategória között.
Ma gyakorlatilag három kategória van: minőségi távolsági(és nemzetközi), standard távolsági és az előváros/regionális.
Köszönöm a képeket! A táblájáról betett képről azt olvastam le, hogy: K4 MVP 2011.04.20. Én tavaly április 17-én fotóztam még a régebbi állapotában, tehát tényleg nem változhatott a belseje. Érdekes ez a REV dátum is, a 2009-es fővizsgához képest tavaly már eléggé lerobbantnak nézett ki.
Élettartam problémát nem veszitek figyelembe. A felújított kocsikat nem lehet(ne) olyan élettartamban használni, mint egy új kocsit. Így hiába kerül kevesebbe, rövidebb ideig használható. Az egy másik dolog, hogy szükségből mindent túlhasználunk, amíg szét nem esik.
"A 005-ös AcBc... Ha jól tudom tavaly került a Füstibe."
Közben túrom a fotóimat... nagyon úgy tűnik...
Füsti 2011.04.15:
Élményvonat 2012.03.15:
Mivel a rev. dátum nem változott, gondolom nemigen alakítottak rajta, csak átfestették. Ezt a "Venezia" feliratot sem tudtam értelmezni, mivel külön táblán van. Ez most a neve nekije?
Hmmmm, érdekes, így mennyivel világosabbnak tűnik a zöldje...
"Hol járatnád ezt a kocsiosztályt?" Szerintem nyáron a balatoni gyorsvonatokban jó lenne ilyen kocsi, a klíma miatt gyakran lenne teltházas :)
"Nézz a donorkocsi alá!" Annak idején a 2. generációs IC kocsik is nagyelemes főjavítással készültek, így az addigra selejtérett kocsik életkorát meghosszabbították. Természetesen jobb új kocsit venni, de egy ilyen főjavítás olcsóbb, mint egy teljesen új jármű, ezért ugyanannyi pénzből több jönne ki. Még egyszer mondom, ne ez a legjobb megoldás, de jelenleg nagyon nincs pénz a vasútnál (sem).
RhB: köszönöm szépen a rengereg adatot a Nosztalgia kocsijairól, beírtam a táblázatba. :)
braun: "nincs komfort ülőhely, utastér, mint fogalom" Maga a fogalom létezik, nézd meg a Start honlapján a járműveknél, NEM 1. osztály, hanem "komfort" van beírva.
"Amiről te beszélsz, az nem csak az EC követelmény" Nem az UIC követelményekre gondoltam, ezektől függetlenül létezik még EC követelmény is. A Start a saját kocsijaiból álló vonatokon be is tartja. Ha sikerül megszereznem a pontos szövegét, majd elküldöm.
"Pl. olvasólámpa, konnektor, kevés zaj" Ezek valóban nincsenek benne, de sajnos például a konnektor még EC 1. osztályon sem mindig van.
"a felújítási elképzelések olvastán közel voltam ahhoz, hogy kiszaladjak a világból:)" Természetesen van ezeknél sokkal jobb megoldás is (pl.: új járművek), de a jelenlegi anyagi helyzetből kiindulva az ott felsorolt fejlesztések megvalósulása is nagy előrelépés lenne.
"Tehát, a rendszeres gyorsvonati forgalomban közlekedő By kocsi gyorsvonati kocsi?" A By kocsik tervezésekor létezett személyvonat és távolsági személyvonat. A személyvonatokhoz készült a Bhv, a távolsági személyhez a By (és Ap). Később a távolsági személyvonat kategória megszűnt, ebből lett a sebesvonat. Így a By sebesvonati kocsi. Van ahol előfordul gyorsvonatban, de főleg erősítésként.
"A gyorsvonati bolhás sosem lesz IC másod" Igen, ez szükségmegoldás, mint ahogy az is, hogy az ARp kocsik IC 1. osztályként közlekednek a gyorsvonati komfort helyett.
"a Startnál jelenleg nem nagyon van egzakt és betartott minőségi követelményrendszer" Hát ez sajnos tényleg hiányzik, de szarból nem leher várat építeni, és a jelenlegi személykocsik nagy része selejt/felújítás érett, így nem lehet például egy felár nélkül igénybevehető gyorsvonaton előre meghatározott színvonalat garantálni. Ezt a vonatnemeket és kocsiosztályokat összehasonlító táblázatot is azért készítettem, hogy legalább egy kicsit el lehessen igazodni ezek között. :)
Sokszor lát az ember valódi és virtuális modelleket, amelyek a 60-as éveket, 70-es évek elejét akarnák megidézni, ablakelrendezés tekintetében mégis átmásolták rájuk a jelenkori Bhv / BDt kocsik ablakelrendezését.
Nos, a modellek meg egy megint más téma. Az egyik olvtárs írta itt, hogy a modellezésnél nem is cél az hogy teljesen hasonló legyen a valódihoz. Én speciel egy modellt nem láttam még ami apróbb részletekben is hasonlítana a valódihoz. Pl az ablakok köszönőviszonyban sincsenek a valósággal, következésképp az elosztásuk is el ven nagyolva. Pl láttam olyan BDt modellt ahol az ablakok olyan szélesek voltak mint pl a 29-05.ös kocsiknál. Én ezért sem szeretek a modellekkel foglalkozni. Meg hát az én pénztárcámhoz drága, megcsinálni meg lusta vagyok. Marad a valódi vonatozás (főleg amíg ingyen van) és a kocsik aprólékos megfigyelése.
Mit értessz az alatt, hogy műszaki szempontból nem használják?
Csak annyit, hogy nincs komfort ülőhely, utastér, mint fogalom. Csupán a kocsi ragadványneve maradt nagy és kis komfort (89-70, 84-35).
Sajnos ez így egyben most nincs meg nekem, de megpróbálom megszerezni. Meg van határozva benne a minimális fülkeszélesség, ülőhelyelrendezés, ilyenek. Ha sikerül megszerezni, írok :)
Amiről te beszélsz, az nem csak az EC követelmény, hanem a különböző UIC típustervekre vonatkozó előírások (UIC Y, UIC Z1, Z2 stb.), ami nagyban egybecsengett a TEE vonatok utódául indított EC vonatokra előírt minimumokkal. De ez ma már régen a múlté, annál is inkább, mert az EC forgalomba elsőként belépő társaságok sem tudták ezeket betartani.
Ilyen értelemben sincs pl értelme használni egy CAF kocsi esetében az EC-kocsi elnevezést (nem is jellemző a használata), sokkal inkább a Z (esetleg Z1) a gyakoribb. Sőt, a CAF, DWA, DWA-DVJ kocsik hivatalos megnevezései között a műszaki területen találkozni lehet - még ma is - a Nagyértékű személykocsi elnevezéssel. Ha belegondolsz, akkor még érthető volt, de ma....
Mire gondolsz? Egyébként szerintem ebben (utas szempontból) bőven benne van minden extra :)
Pl. olvasólámpa, konnektor, kevés zaj
Ezt a kategorizálást akkor kezdtem megfejteni, amikor a honlapon a kocsitípusokat írtam.
Ismerem a honlapot, a belefeccölt munka előtt kalapot emelek, bár a felújítási elképzelések olvastán közel voltam ahhoz, hogy kiszaladjak a világból:)
Abból indultam ki, hogy amikor a sebesvonatokban közlekedő Ap 19-05 kocsikat lefokozták 2. osztályúvá, expresszvonati kocsi lett belőle, pár évig ilyen vonatokban is közlekedett.
Tehát, a rendszeres gyorsvonati forgalomban közlekedő By kocsi gyorsvonati kocsi? A honlapodon sebesvonati kocsiként szerepel, holott tervezésekor kimondottan távolsági személyvonati forgalomra készült. Akkor most melyik?:)
Valamint egyes vonatokon az InterCity 2. osztályt A 19-80 kocsikkal pótolják (pl.: IC 78/79), ezekből következik, hogy sebesvonat 1. osztály = expressz 2. osztály, és IC 2. oszt. = gyors 1. oszt.
A gyorsvonati bolhás sosem lesz IC másod. Maximum télen, erősen szemlesütve, mert pl a kilencvenes években megfogalmazott intercity feltétfüzetnek sehogy sem felel meg. (se klíma, se hangosítás). Ha 19-80-as kocog a vonatban IC másodosztályként, az egy szükségmegoldás.
A helyzet az, hogy a Startnál jelenleg nem nagyon van egzakt és betartott minőségi követelményrendszer (ha úgy tetszik feltétfüzet), ennek oka részben a folyamatos változás, részben önvédelem (a jelenlegi járműparkkal egyre nehezebb, bizonyos szegmensekben pedig lehetetlen lenne betartani).
Na, itt van egy friss adatkupac a nosztalgiás kocsikról. Sajnos sietve kellett végigfotózni, ezért nem lett mindegyik tökéletes, leginkább rögtön az elsőt csesztem el: egy kicsit életlen, és lemaradt a kocsi hossza. A vonat 15 kocsiból állt, a fotók a kocsik sorrendjében. A táblák is, hol a pályaszámos van előbb, hol az "adatos", de van egytáblás kocsi is. Most azzal sem törődök, hogy fent van-e már valamelyik adat, csak bambám beteszem ide.
A Schliereneket majd összeszedem rendesen névvel és ex-pályaszámmal is, talán holnap vagy holnapután.
Megvettem a Startos járműalbumot (utolsó példányt Szegeden). Az ezekben lévő jellegrajzokat nem lehetne valahonnan megszerezni digitálisan? Meglepően pontos, és jó rajzok vannak benne.
A Vasúttársaság hivatalos honlapján is komfortkocsiként van feltüntetve, szerintem ez már önmagában is elég érv. :) Mit értessz az alatt, hogy műszaki szempontból nem használják?
"Érdekelne, hogy mit jelent az EC követelmény"
Sajnos ez így egyben most nincs meg nekem, de megpróbálom megszerezni. Meg van határozva benne a minimális fülkeszélesség, ülőhelyelrendezés, ilyenek. Ha sikerül megszerezni, írok :)
"Olyan alapvető dolgok hiányoznak belőle, ami ma ELŐÍRÁS pl egy első osztályú kocsiban"
Mire gondolsz? Egyébként szerintem ebben (utas szempontból) bőven benne van minden extra :)
"Te honnan veszed ezeket a kategóriákat?"
Ezt a kategorizálást akkor kezdtem megfejteni, amikor a honlapon a kocsitípusokat írtam. Próbáltam a valósághoz legközelebb álló adatokat kiírni, és a MÁV csoport logikáját megérteni. Abból indultam ki, hogy amikor a sebesvonatokban közlekedő Ap 19-05 kocsikat lefokozták 2. osztályúvá, expresszvonati kocsi lett belőle, pár évig ilyen vonatokban is közlekedett. Valamint egyes vonatokon az InterCity 2. osztályt A 19-80 kocsikkal pótolják (pl.: IC 78/79), ezekből következik, hogy sebesvonat 1. osztály = expressz 2. osztály, és IC 2. oszt. = gyors 1. oszt. A vonatnemek sorrendje benne van például az F2 utasításban, így összeállt ez a táblázat. Utána ezt egyeztettem a MÁV-Start igazgatóságával, akik megerősítették, hogy így van.
Természetesen manapság ezeknél többet lehetne elvárni egy személyvonaton is, de ezek a besorolások a jelenlegi helyzetet mutatják, és nem a távlati terveket.
de a Start is ezt használja, és a jelenlegi kocsikra ez illik is
A Start nem használja. Műszaki területen legalábbis biztos nem, minden más csak marketingduma.
EC követelmény ég létezik ma is, általában be is tartják (persze nem mindig, pl ott vannak a kassai EC-n, ami régen IC volt, csak valamiért EC-nek nevezik).
Érdekelne, hogy mit jelent az EC követelmény, pláne, hogy hol tartják be.
Valószínűleg megmarad, mert a WSPz jelenleg csak az Adriában közlekedik, ahol komfortként is van meghirdetve.
Az, hogy jelenleg oda van betervezve, még nem jelent semmit, a feliratra meg ne vegyél mérget..
A komfortkocsikban viszont vannak olyan plusz dolgok, ami miatt kiérdemli a komfort megnevezést. Olyan ülésük van, amit lehet forgatni, ezért ha valaki nem szeret menetiránynak háttal utazni, egyszerűen megfordítja. A háttámlát mélyen hátra lehet dönteni, ezért aludni is kényelmesen lehet. Van kihúzható lábtartó, ami 1. osztályon nincsen.
Úgy látom, nem érted. Attól, hogy a neve komfort volt valamikor és ez rajta is maradt, attól még nem az. Ma meg pláne nem. Olyan alapvető dolgok hiányoznak belőle, ami ma ELŐÍRÁS pl egy első osztályú kocsiban (és ezek közül némelyik a 19-57-es 3G-ben sincs). Egy jobb karban levő első osztály, semmi több.
Annál viszont nem is kell magasabb színvonalt nyújtania, mivel a 10-91 EuroCity kocsi, az ARp gyorsvonati, a WSPz pedig expresszvonati.
Te honnan veszed ezeket a kategóriákat? Merthogy én hivatalosan nem találkoztam ezekkel az elmúlt években (tizenéves irodalmakban még csak csak). Ma már egész más szempontok alapján sorolják be a járműveket, egész más termékkategóriák vannak. A húsz évvel ezelőtti terminológiákat felülírta az idő és a jelen kor követelményei. Amit mondjuk egy EC forgalmú kocsinak tudnia kellett 1993-ban, az ma már általános elvárás egy távolsági forgalomban közlekedő járműtől (vmax legalább 160 km/h, klíma, zárt rendszerű wc, távműködtetésű ajtók stb). Sőt, attól lényegesen komolyabb elvárások vannak (lásd konnektor, vizuális utastájékoztatás stb).
m61-008 maki: köszönöm, ezeket is beleírtam a táblázatba :)
braun: "elég "ósdi" megközelítés, amit leírsz" lehet, hogy ósdi megközelítés, de a Start is ezt használja, és a jelenlegi kocsikra ez illik is. "Minden első osztályú kocsiban van padlószőnyeg" Tényleg ez lenne az elvárható szint, de sajnos még elég sok olyan kocsi van, amiben nincsen padlószőnyeg. (ABmz 30-91, Ap 10-67, A 19-80, AB 39-80, A 19-30 és 19-35, AB 39-30, Ao 19-37, ABy(ee) 31-55, és akkor most csak a Startos kocsikat írtam).
EC követelmény ég létezik ma is, általában be is tartják (persze nem mindig, pl ott vannak a kassai EC-n, ami régen IC volt, csak valamiért EC-nek nevezik).
"Majd fővizsga után nem lesz:)" Valószínűleg megmarad, mert a WSPz jelenleg csak az Adriában közlekedik, ahol komfortként is van meghirdetve.
"a két 89-70-es szőrmentén még elmenne első osztályú kocsinak, de semmi több" ugyan osztott ablakos, de van benne klíma, és ha ez elromlik, legalább az ablakokat ki lehet nyitni és van levegő (utaztam már nagy melegben olyan Ap 10-67 kocsiban, aminben nem volt semmi hűtés, és nyitható ablak is alig volt). Arcba világító fénycső sajnos elég sok kocsiban van, például a pár éves 3. generációs IC-ben is. A pottyantós WC és a tuskófék is általános még (IC-n is [xx-67-es kocsik]). A komfortkocsikban viszont vannak olyan plusz dolgok, ami miatt kiérdemli a komfort megnevezést. Olyan ülésük van, amit lehet forgatni, ezért ha valaki nem szeret menetiránynak háttal utazni, egyszerűen megfordítja. A háttámlát mélyen hátra lehet dönteni, ezért aludni is kényelmesen lehet. Van kihúzható lábtartó, ami 1. osztályon nincsen.
"semmiképpen nem lehet egy átlag első osztályhoz (ami mondjuk egy 20-91.1 lenne) képest magasabb színvonalat nyújtó jármű" Gondolom 10-91-re gondoltál. Annál viszont nem is kell magasabb színvonalt nyújtania, mivel a 10-91 EuroCity kocsi, az ARp gyorsvonati, a WSPz pedig expresszvonati. Az ARp a gyorsvonati 1. osztályokhoz képest (A, Ao, ...) nyújt magasabb minőséget, amit szeintem mindannyian elfogadunk. :)
33. és 40. sor ill. Istropolitan szalonkocsi: hossz 24,5m, forgócsaptáv 17,2m.
Btx: forgócsaptáv 15,1m.
A 89-89-eseknél a hossz 24,6m helyett 26,4m.
88-81 029 WRm: REV K 2008.06.03. Lehet, hogy azóta már frissült.
99-10 054: gyártás 1942.
99-10 304: valójában erre a kocsira illik a Horthy szalonkocsi megnevezés a 99-10 055 helyett, mivel ez utóbbi kocsi már jóval a Horthy korszak után készült.
Da 6404: REV Sl 2003.03.10. Lehet, hogy azóta már frissült.
"...Ez a régiablak-újablak, kapcsolófülke-kapcsolószekrény dilemma az Ap(v) és a By kocsiknál is fennál, nem találtam még magyarázatot rá hogy miért van külömbség. Az egyetlen logikus magyarázat az, hogy eleve a gyártáskor is kétféle kivitelben készültek a kocsik...."
Jól ráéreztél arra a pontra, aminek a leghatározottabban az ellenkezőjét állítom ma is! (;-D)
De most nehogy összevesszünk rajta (:-)) !
Amiért nem győzöm elégszer hangsúlyozni, az éppen a modellezés témakör! Sokszor lát az ember valódi és virtuális modelleket, amelyek a 60-as éveket, 70-es évek elejét akarnák megidézni, ablakelrendezés tekintetében mégis átmásolták rájuk a jelenkori Bhv / BDt kocsik ablakelrendezését. Ez pont egy olyan tévinformációról tanúskodik, amit aláhúztam az állításodban is.
Eredetileg Árpád típusú gyorssínautóbusznak hívták és 23-as pályaszámon üzemelt. A GySEV-hez kerülve kapta az Aamot 23 pályaszámot. A sorozat első kocsija, az igazi Árpád a 20-as volt, de az a II. világháború során eltűnt, valószínűleg megsemmisült. Az egyetlen megmaradt példány a Tas a '87-es felújítása során lett a sorozat névadójának emlékére - mivel mindenki így ismerte ezt a típust - átkeresztelve.
Ha nem létezne a komfort kocsiosztály, akkor az ARp InterCity 1. osztálkyú lenne, a WSPz pedig mivel van benne padlószőnyeg, meg rendes klíma, így EuroCity 1. osztály. Ez viszont azért nem jó, mert a - nemzetközileg elfogadott - EC követelmények szerint az ilyen vonatokban közlekedő kocsiknak 200 km/h engedélyezett sebességűnek kell lenni, a WSPz-ről pedig ez nem mondható el.
Ne vedd sértésnek, de elég "ósdi" megközelítés, amit leírsz. Minden első osztályú kocsiban van padlószőnyeg. Ami pedig az EC-t illeti, én nem tudok olyan ma is élő standardról, ami megkövetelné a 200 km/h óra engedélyezett sebességet az EC forgalomban (annak idején valóban volt ilyen, de ez mára meglehetősen felhígult, sőt, igazán nem is létezik ilyen formában standard).
Az 501-es WSPz oldalán ott is van a komfort felirat
Majd fővizsga után nem lesz:)
A Start is komfortként kezeli őket
Ez marketingduma, semmi több. Ha igazán szigorúan vennénk, akkor a két 89-70-es szőrmentén még elmenne első osztályú kocsinak, de semmi több. Osztott ablakok, pofába világító fénycsöves világítás, űrcsöves klozett, tuskófékes (kellően zajos) jármű ma már semmiképpen nem lehet egy átlag első osztályhoz (ami mondjuk egy 20-91.1 lenne) képest magasabb színvonalat nyújtó jármű.
Nos arra már nem emlékszem mi volt ezen kívül amiben nem értettünk egyet, viszont örömmel olvasom, hogy elismerted a régiablakosok 90-es évek beli létezését. Ezek a kocsik is kaptak elvben egy emelt szintű fővizsgát úgy '83 táján, de nem tudom ez mit takarhatott.
Ez a régiablak-újablak, kapcsolófülke-kapcsolószekrény dilemma az Ap(v) és a By kocsiknál is fennál, nem találtam még magyarázatot rá hogy miért van külömbség. Az egyetlen logikus magyarázat az, hogy eleve a gyártáskor is kétféle kivitelben készültek a kocsik. Erre amúgy van más példa is, pl a By-onoknál. Egyik részük KALÁKA 4-es még másik részük C90-es forgóvázzal készült. Vagy a 20-27-eseknél és a 20-17-eseknél az újabb ablakok is kétféle belső kerettípussal készültek.
A végére egy kis adalék a miskolci régiablakosokról a 90-es évekből , már amikről tudomásom volt: 20-27 025, 040, 042, 049, 054, 056, 059, 117 ; 82-28 004(ex20-27 060).
Ígértem múltkor egy kis helyreigazítást nyári vitánk kapcsán.
Először is jómúltkorában véletlenül megleltem az általad beidézett kép forrását, ami ezáltal kinagyíthatóvá vált, és ez fontos a részletek miatt!
Te régiablakosként hivatkoztál a kocsira, de ugyanakkor a korábban Division by zero topictárs által hivatkozott gumibakok láthatóak az ablakkeretek alján. Vagy nem azok?
De akár így, akár úgy, mindenképpen korrigálnom kell önmagam, ugyanis:
1. -Ha a kocsi újablakos, akkor minden bizonnyal tévesen állítottam, hogy a kocsi átellenes oldalán látható lenne egy befalazott ablak. Ha ugyanis úgy állnánk szemben egy már kapcsolófülkésből kapcsolószekrényessé alakított Bhv val, hogy a nemdohányzó szakasz jobbkézre esik, akkor ott kéne látnunk a befalazott ablakot, a képen látható kocsin ott mégis egy ablak van! Ha ez a kocsi újablakos, akkor tévesen állítottam azt is, hogy az oldalfal alján, durván az apróbetűs feliratok felett látható csík (ami úgy tűnik, mintha az oldalfal alsó része külön darabból lenne odahegesztve) csak a régiablakos Bhv kocsikon figyelhető meg.
2. -Ha a kocsi régiablakos, akkor tévesen állítottam, hogy a tető és az oldalfal csatlakozási vonalára utólag hegesztett szegélyléc csak az újablakos Bhv kocsik sajátja.
Megjegyzem azért, hogy az utolsó két mondatban korrigált állításokat statisztikusan továbbra is igaznak tartom, de hogy léteztek kivételek, azt éppen a mellékelt ábra bizonyítja! Magyarul, a képen egy számomra érdekes, úgy tűnik, bizonyos szempontokból hibrid kocsi figyelhető meg!
Továbbá, tévesen állítottam a továbbiakban azt is, hogy a régiablakos Bhv knál nem volt olyan festésű variáns, amelynél az oldalfalak kékje felcsúszott a tető szélére, valamint tévesen utaltam arra, hogy a 80-as évek végén már nem nagyon voltak láthatóak régiablakos Bhv k. Mindkét téves állításomra ellenpélda az itt és itt látható kép, az elsőnél is a villanymozdony utáni első kocsit kéretik megfigyelni! (A képek '89.-ben készültek, amire itt olvasható utalás.)
Egy szó, mint száz, mindezen tévedéseimet látva már sokkal könnyebben elképzelhetőnek tartom, hogy a 90-es években még utaztál régiablakos 20-27 es kocsiban a 92-es vonalon.
U.i: A nyári eszmecserénkben leírt, fentebb konkrétan meg nem cáfolt állításaim mellett továbbra is kitartok!
Egy pici pontosítás az Árpád motorkocsihoz. Felújítását a MÁV Szolnoki Járműjavító Üzem végezte, akkor (1987) még így hívták. Ekkor kapta az Árpád nevet is az eredeti Tas helyett. Műtanrendőri vizsgája (akkor így hívták a hatósági vizsgát) 1935.06.27-én, osztrák műtanrendőrije 1935.08.07-én volt.
A hálókocsit megjelölését még érthetőbbé tettem, kék színnel jelöltem az éjszakai helyeket. Ahol a különböző kocsiosztályok miatt változnak a helyszámok, megjegyzésben beírtam a tényleges hálóhely számot úgy, hogy az oszlop széthúzása nélkül is látható. Egyébként a kocsiosztályoknál a magyar logika alapján írtam ki a helyeket, tehát nálunk az egy személyes (single) foglaláshoz 1. osztályú jegy kell, így azt oda írtam be. Tudom, hogy van olyan ország, ahol ez nem így van, de ez Startos kocsi (sorozatjele is WLAB), ezért ebben a helyzetben ezt tekintik 1. osztálynak. BahnScorper: A Startos hálókocsiknál lehet két fülkét egy személynek foglalni, ezt ki is írják a honlapon, és már a gyakorlatban is láttam olyat, aki így utazott.
Köszönöm szépen mindenkinek a rengereg adatot és képet a nosztalgiás kocsikról, ahol tudtam, beírtam az ütközők közötti hosszát és a forgócsap távolságát is a kocsiknak. A járművek színét nem írtam be, ezt nem lehet leírni szövegesen úgy, hogy pontos legyen, de a nosztalgiás kocsik oldalára hamarosan kirakom a többi kocsit is, így ott lehet látni kicsiben a fényezést. Arra gondoltam, hogy - ha a képek szerzője beleegyezik - a nosztalgiás kocsikról lehetne készíteni egy galériát, ahova a külső képeket fel lehetne tölteni. Ezt összerakom egyelőre a saját képeimből, ztán ha valakinek van képe, és szívesen elküldi, (a szerző megjelölésével) szívesen kirakom azt is.m61-008 maki: beírtam a Kádár vonatot is, ennek érvényes még a fővizsgája? (az az 1986-7 nekem elég réginek tűnik).
És végül egy kicsit a komfortkocsiról: Ha nem létezne a komfort kocsiosztály, akkor az ARp InterCity 1. osztálkyú lenne, a WSPz pedig mivel van benne padlószőnyeg, meg rendes klíma, így EuroCity 1. osztály. Ez viszont azért nem jó, mert a - nemzetközileg elfogadott - EC követelmények szerint az ilyen vonatokban közlekedő kocsiknak 200 km/h engedélyezett sebességűnek kell lenni, a WSPz-ről pedig ez nem mondható el.
Az 501-es WSPz oldalán ott is van a komfort felirat (és szerintem az 500-ason is, de azt nem láttam). A Start is komfortként kezeli őket, így van meghirdetve az Adria gyorsvonatban is (link), és a járművek között is ez van feltüntetve:
Meg ott van még az ÖBB-s Railjeten a Premium Class, vagyis magyarul komfortkocsi. Ugyanaz a logika mint nálunk, az 1. osztályhoz képest kényelmesebb ülések (állítható, lébtartós fotelek), és büfé előkészítő részleg. A Railjeten ingyen adják a kaját, a Startos komfortkocsiban pedig fizetni kell érte, de ez már csak díjszabási kérdés.
Hogy érted a mi-t? Mert, ha én vendégeket hívok, arról tudok. Sőt, minden tőlem telhetőt megteszek azért, hogy jól érezzék magukat addig, amíg nálam vendégeskednek.
Állítólag Viktorunk (frászt, az enyém biztosan nem) öntömjénező demonstrációjára több ezer lengyel akárki jön különvonatokkal. Lehet fotózni ezerrel! Mármint nem a lengyeleket, hanem a különvonatokat...
Nem változott. Amúgy 8 db 1. osztályú és 30 db 2. osztályú fekvőhely van benne. Ha ezt ülőhelyre le akarjuk konvertálni, akkor viszont a helyes számok 12 és 40.
Ap 50 55 19-05 080-9 siklott és a pályán keresztbe fordult. S 99.11.30. By 50 55 20-17 303-8 siklott és a pálya mellett az oldalára borult. S.99.11.30. By 50 55 20-17 336-8 siklott.
A német fórumon előkerült az M61,004 balesete. Ezzel kapcsolatban kérdezném, hog mely kocsik sérültek meg ott, és mi lett a sorsuk? Melyik két kocsi borult fel?
Azok is, meg a Füstiben rohad 3, meg Istvántelken kettő, Jászkiséren is van egy pár, meg két darumellékkocsi (generátorkocsi Fradi, Szolnok), Fradiban is hever kettő, meg van egy pár eltűnt kocsi. Összesen 30 került ide...
Képzeld el, mikor 2010 szeptemberében itt volt a két német fazon a volt NDK-s kórházkocsik miatt, na meg a Halberstadti kocsik miatt. :-))) A teljes Keletit végigkaparták vagy négyszer (plusz Nyugati meg Déli). Amíg ők kapargatták a gyári táblákat, én magyarázkodtam az éppen belénk kötő vasutasnak vagy szekuritynak, meg mutogattam az fotózási engedélyt, ami persze ott a peronon amúgy teljesen érdektelen volt, de mindig megnyugodtak tőle. :-)
Amikor legutóbb arra jártam, akkor nem tűnt elhagyatottnak a terület, a sportpályák és a kocsik is gondozottak voltak. Rákeresve a neten nem találtam semmit róluk.
Nem, akkora nem volt az ügy, békésen zajlott. Csupán egy kocsivizsgáló felhatalmazást kért a tevékenységre...
Elmagyartáztam neki töviről-hegyire a dolgot, ez hogy zajlik, mi számít üzemi területnek, szabálytalanságnak, közterületnek, a MÁV felépítésébe is belementünk, stb... Néha látszott, hogy újdonságként hatottak rá a válaszok...
Csak erről az jutott eszembe, hogy engedélyt sem adnak ki fotózásra mostanában, tán nem tiltják meg ezt is szép lassan? :)
Különcélú kormányzati kocsi, ha jól emlékszem 3 fülkével és ami biztos 1 nagy raktérrel rendelkezik. Még a mai napig előfordul egyes "nagyon fontos" menetek alkalmával a 361-essel vagy a 362-essel kiegészülve kísérőkocsiként...
Igen, ezek azok. Amennyire láttam, nincsenek teljesen szétkapva belülről, a peronok és környékei megvannak. Nagy pápaszemesbuzi vagyok, ha sok pénzem lenne, megvenném és jól visszaalakítanám őket. :-)
Úgy rémlik, fotóztam abban az időben, amikor kitették őket, emlékeim szerint még MÁV-os színekben pompázva. Már csak meg kéne találnom az akkori papírképeim között, amiken persze nem biztos, hogy látszik a pályaszám.
"47.467282,18.997915" (Kb. a Torbágy utca és a Gazdagréti út sarka, a domboldalban, két fehér "csík")
Írd be a google keresőbe és ott. Már nagyon régóta ott vannak, kb. '98-ban fedeztem fel őket, Budaörs és Kelenföld között látszanak a vonatból is. Ahogy néztem, a sportpálya üzemi épületeiként funkcionálnak, de külsőre nagyon egyben vannak.
A gazdagréti lakótelep Budaörs felőli oldalában van egy golf/teniszpálya, mellette két zöldre pingált pápaszemes kocsi (a kerítésen bekukkolva, az ablakosztás alapján kocsmakocsik lehettek). Melyek ezek? Mi volt a számuk?
Értem a logikádat, de az akkor is hibás. :-) Először is, a "Komfort" kategória nincs a mi hálókocsijainknál, olyan nincs, hogy két egymás melletti összenyitott fülkét csak egy utas használ. Tehát a legkisebb létszámú teltház 70-80-as kocsinál 10 fő, CAF-kocsinál 11.
Ugyanígy az "1. osztály" megjelölésnél is rosszak a számok, mert ma már csak Single kategóriában van 1. osztály-kötelezettség nálunk (de pl. a németek felé ott sem), a Double már 2. osztályt vonz. Ezért javasoltam, hogy vedd bele a "hálóhely" oszlopot inkább a táblázatokba.
Még néhány Nosztalgiás kiegészítenivaló:
5. a kategória "személy" (a 100 éves vonat poggyászkocsija)
9. nincs klíma
16. ülőhelyszám 40
29-30., 49-50. és 53-54.: ezekben 10-10 (a 30. alattiban meg 18) hálóhely is van, nemcsak étkezőhely
A 89-89 001-004 kocsikhoz (45-48. sorok) nem írtad be az ex-pályaszámokat (lásd #35801-es hozzászólás). Viszont akkor írd hozzá a "Postm" sorozatjelet is, az lefelejtettem. És nem ártana ezt az ex-psz oszlopot egy kicsit széjjelebb húzni, legalább egy pályaszám látszódjon teljesen.