Azok vasvázas, hajtott c gerendás feldbahn kocsik a rajzon, mint a mi Ganzunk. A képen favázas van. Látszik a gerenda végén a szorítópánt, hogy ne nyíljon szét a fa. Menetes szárakkal van összecsapolva, ugyanott vannak a furatok mint a mi sóderes kocsinkon. Két kerék között a függvasak. Csavarorsó marokcsapágya mellett ott a lánc. Az ágytok O&K. Az Orenstein gyártott favázas kocsikat, olyanokat is mint a mi sóderosunk.
Mondanék én... mit mondanék én? Egyet mondok, kettő lesz belőle.
Ez sörgyár. A malátát szokták igazgatni ilyen vasvillával, a Fortepanon pedig ilyen képeket találni: "1929. Dreher Sörgyár. A Nemzetközi Orvostörténeti Kongresszus résztvevői gyárlátogatáson."
A gépkocsik korabeli Magotax taxik, vagy valamilyen hasonlók, mögöttük balra látni egy ilyen fordítókorongot, mint az O&K katalógusban. A csillekocsik pedig ilyenek, mint ezek.
A tányérsapkás emberek jellegzetesen taxisofőrök, a környező Fortepan-képek tele vannak velük. A fotók az épület két különböző oldalán készültek, az ajtók nagyon ugyanolyanok, csak az egyik oldalon föléjük van írva a Dreher Antal S.R.T. Borpárlatraktára. Hogy egy sörgyárban mire használnak borpárlatot, azt a kérdést passzolnám. (Sört szoktak konyakkal együtt fogyasztani, de az italmérésben.) Amúgy a gyár képe sok helyen fent van a Neten, egy ilyen épületet se találok a telepen, hacsak valahol Budapesten vagy a környékén nem volt még Dreher-érdekeltség, mondjuk, Budafokon.
Az nem négytengelyes. Egy fékes és egy féknélküli összezárva. Fakeretes, teljesen össze tud zárni. Valószínüleg lánccal kapcsolták őket. A fékesnek látszik a fém kerete és a támaszték.
Nos, addig jutottam, hogy ez egy borászat volt. A teherautók mögött és mellettük a fehérre meszelt medencék a taposókádak voltak. Találtam 1932-es Fortepanos fotót, ahol napszámosok állnak a kádban. Ennyi... Vasút ott nem látszik.
A technológiai gőzt adó erőmű bányájában baleset volt, leállt a termelés, import szénből tudnának gőzt nyerni. Állítólag építenek majd egy saját gőzfejlesztőt, de ez Románia, szóval nem bízom benne. Mások sem.
Maradjunk annyiban hogy ez sem teljesen igaz. C50+2Bax nyáron, C50+1Bax télen a "SZVÖR", értelemszerűen nagyfokú operativitás mellett. 3 kocsihoz már valóban Mk48 illik, de előfordul akkor is ha nincs üzemképes C50 vagy a mozdonyvezetőnek nincs típusa rá. Egyben revideálom magam, mert nem 364 nap az a gyakorlatban, de elsöprő többségben jellemző és meglepően gyakori még nyáron is. Példának lásd a kisvasúti napon a "rendes" személyvonatot, szintén az 5733 vitte.
Ahogy látom szépen érvényesült a "lassan járj, tovább érsz" elve... a görgényvölgyi erdei vasút kakukktojás, de akkor is nagyjából a lassabb vasutak éltek túl.
"Korábban egyszer már szerkesztettek menetrendet 20 helyett 25-re, de a C50-es nem bírta. "
Érdekes, mert Fenyvesen elég régóta 25 a pályasebesség.. és a C50-esek is annyival szaladgálnak.. Mellesleg tudtommal a járműpark egésze is 25-re van vizsgáztatva...
a nemzeti levéltár bkgv-s anyagában, illetve egy könyben, melynek talán "a keskeny nyomtávolságú vasutak motorosítása" találtam adatokat, rajzokat. ha érdekel elküldöm, csak kérlek írj rám egy mailt, így nem felejtem el.
"Ez a műholdas ketyere, amit sokszor használnak, sz..-t sem ér. "
Legfeljebb a geodéta ér annyit, amennyit írtál, de azért egy 1-3 millás árfekvésű GPS-nek illik hozni a 10 mm< pontosságot, esetleg extrém kellemetlen helyeken (sziklafal tövében, épületek között), ahol kevés műholdat lát, ott lehet felmenni az általad írt 10-15 cm-re. De egy ilyen megoldása sem lehet probléma - a legközelebbi jó pontosságú helyet beméri, majd lézeres távolságmérő, iránymérés, prizma, és a 10 mm< hibával lehet mérni a fal tövét is.
"de ne felejtsük el, hogy ezt csak a kis befogadóképességű, két tonna tengelyterheléssel és spéci futoművel rendelkező gyorsmotorkák tudták. (14 kilós feélpítményen)"
A Tiszának mintha már volt mellékkocsija is, tehát az már nem volt annyira kis befogadóképességű. De 60 km/ó 14 kilós sineken azért nem volt semmi teljesítmény.
hajdanán a nyíltvonalra engedélyezett 60 km/órás sebességgel így alakult az eljutási idő:
nyíregyháza-saújhely 71 km. 1:45.
de ne felejtsük el, hogy ezt csak a kis befogadóképességű, két tonna tengelyterheléssel és spéci futoművel rendelkező gyorsmotorkák tudták. (14 kilós feélpítményen)
az akkor kiadott nyírbodrogi menetrenden ezzel a képpel hirdette magát a vasút: